بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
انقلابی گری شاخصه هایی دارد که برخی بیان میشود:
1. دشمن شناسی و عدم تبعیت از دشمن واستکبار ستیزی: باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است. (فرقان آیه ۵۲)فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا:از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن [= قرآن‌] با آنان جهاد بزرگی بنما!
در سوره نساء آیه 141 «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» بر مقابله و مبارزه با استکبار تأکید شده است چرا که خداوند نمی پذیرد که کافران بر مومنان تسلط داشته باشند و راه دستیابی به این امر هم از راه مبارزه با استکبار محقق خواهد شد.
2. ساده زیستی ونفی اشرافیت: امام خمینی فرمودند:«اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را ازمیدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید..(صحیفه نور، ج19ص11)
3. ناامید نشدن : لاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ؛ از رحمت ‏خدا نومید مباشید زیرا جز گروه کافران کسى از رحمت‏ خدا نومید نمی‌‏شود».(87 یوسف)
امام خامنه ای فرمودند: بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمیشود! نمی‌رسیم! ... شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.
4.پایبندی به استقلال کشور: استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم... استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم... استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.
خداوند ما را جزء انقلابیون واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص548)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت و تبریک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی. در روایت است از امام رضا علیه السلام که فرمودند: ...إِنَّ‏ الْخُمُسَ‏ عَوْنُنَا عَلَى‏ دِینِنَا... فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا... ‏.

پرداخت خمس کمک در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس از پرداخت آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نکنید. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص548)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خمس سرمایه:
1. یکی از مواردی که به مال انسان خمس تعلق می گیرد، سرمایه است یعنی اگر انسان جایی سرمایه گذاری کرده باشد با وجود شرایطی باید خمس آن را پرداخت کند.
2. یکی از موارد سرمایه گذاری، بیمه عمر سرمایه گذاری می باشد که اگر شرکت بیمه، سرمایه را در فعالیت های اقتصادی سودآور حلال مطابق با معاملات اسلامی سرمایه گذاری نماید؛(مخالف: وحید به سایت مراجعه شود) در این صورت طبق نظر اکثر مراجع خمس پولی که به شرکت بیمه می پردازد برعهده فرد بیمه شده می باشد. (مخالف: مکارم: اگر اصل سرمایه قابل برداشت نیست فعلا خمس ندارد. بهجت: چنانچه بیمه با شروطش منعقد شده باشد جزو مؤونه است.) (فاضل جامع المسائل ج1 س738 ، استفتائات بهجت ج3 س3568 و3566 ، رهبری سایت أدمین شماره استفتاء 390611 ، زنجانی استفتاء از سایت شماره 20460 ، مکارم سایت استفتائات خمس، زنجانی سایت استفتائات س318 ، وحید سایت استفتائات س369)
3. در بیمه عمر سرمایه گذاری اگر سودی به دست آید جزو درآمد سال می باشد و چنانچه تا سر سال خمسی باقی بماند، پرداخت خمس آن واجب است.(مخالف: وحید) (رساله مراجع ج2 م1752 ، سایت مکارم استفتائات خمس، وحید سایت استفتائات س369)
خداوند توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
امام صادق(ع) می فرماید: مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّن قَد رَوَى حَدیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ اَحْکامَنَا فَلْیَرْضوْا بِهِ حَکماً فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکماً فَاِذَا حَکمَ بِحُکمِنَا فَلَم یقبل مِنْهُ فَاِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکمِ الله وَعَلَیْنَا رَدَّ وَالرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادّ عَلَى الله وَهُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْک بِاللَّهِ؛: هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب‌نظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به داوری بپذیرید. همانا من وی را حاکم بر شما قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم خدا را سبک شمرده‌اند و ما را رد کرده‌اند و آن‌کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و ردکردن خدا در حد شرک به اوست. (وسائل ، ج18، ص98)
عبارت (قَد رَوَى حَدِیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا)را جز بر شخصی که فقیه و مجتهد در احکام و مسائل دین باشد، نمی‌توان تطبیق داد و قطعاً منظور امام علیه السلام ، فقها و علمای دین هستند که آن حضرت، ایشان را حاکم بر مردم معرفی کرده، و حکم فقیه را مانند حکم خویش دانسته است. پس اطاعت از حکم فقیه نیز واجب و الزامی است و ردکردن و نپذیرفتن حاکمیت و حکم فقیه، به‌منزلة نپذیرفتن حاکمیت امام معصوم علیه السلام و کوچک‌شمردن حکم ایشان است که گناهی بزرگ و نابخشودنی به‌شمار می‌آید.
در اینجا امام از واژة «قاضیا»استفاده نکردند و (جعلته علیکم حاکماً ) عمومیت و اطلاق واژة حاکم، همة موارد حکومت و حاکمیت را شامل می‌شود نه فقط قضاوت را.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص28)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک و گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی. در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ‏ فَإِنَ‏ تَعَلُّمَهُ‏ حَسَنَةٌ وَ مُدَارَسَتَهُ تَسْبِیحٌ وَ الْبَحْثَ عَنْهُ جِهَاد... .

علم بیاموزید زیرا که آموختن علم کار نیک است و گفتگو درباره آن تسبیح است و جستجوی آن جهاد. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص28)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام علم آموزی:
1. هر یک از افراد جامعه خصوصا جوانان عزیز، در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می کنند اگر هدفشان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد. در بین علوم مختلفی که انسان می تواند به دنبال آنها برود اولویت با علوم دینی است.
2. یادگیری آنچه معمولا خود انسان یا جامعه به آن احتیاج دارد واجب است مثل احکام مورد ابتلا و مسایل پزشکی برای حفظ جان بیماران.
3. آموختن برخی علوم حرام است مثل علمی که موجب انحراف شود مثل خواندن کتاب های منحرف کننده و سایت های اینترنتی که باعث فساد عقیده و اخلاق می شود و یادگیری علم موسیقی حرام یا رقص یا حاضر شدن در کلاس درسی که استاد آن فساد عقیده داشته و در ضمن درس علیه اسلام تبلیغ می کند. (تحریر ج1 مکاسب محرمه، مقدمه م15 ، منهاج ج2 مکاسب محرمه م11 و36 ، سایت لیدر احکام مناسبتی احکام تحصیل ، سایت مکارم استفتائات پزشکی، مسائل تحصیلی)
خداوند متعال به همه ما علم همراه عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

روز فناوری فضایی (انقلاب اسلامی جوانان خودباوری و پیشرفت علمی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
امام زمان(عج) می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ« اما رخدادهایی که پیش می‌آید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، به‌هیچ‌وجه ازنظر لغت و دلالت وضعی به‌معنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیع‌تری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز می‌شود
مراد از( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند براساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آن‌هم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین(ع) نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور می‌خواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین(ع) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه، ج 1،ص206 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک و گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ، لا یَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ لا وَاللهِ.

آن که نمازش را سبک بشمارد از من نیست ، به خدا سوگند در قیامت کنار حوض [کوثر] بر من وارد نمی‌شود. (من لا یحضره الفقیه، ج 1،ص206 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در بعضی مکانها دیده می شود زن و مرد کنار هم نماز می خوانند آیا نمازشان صحیح است؟
در جواب باید عرض کنیم که اگر به یکی از روشهایی که گفته می شود نماز را بخواند، نمازشان صحیح می باشد:
1. بین زن و مرد مانعی مثل پرده باشد.
2. مکان نماز زن عقب تر از مکان نماز مرد باشد.
3. در صورتی که زن و مرد موازی هم بایستند یا زن جلوتر باشد اگر بینشان حداقل 5 متر فاصله باشد به فتوای همه مراجع نمازشان صحیح می باشد. البته به فتوای برخی از مراجع، تقدم زن بر مرد در نماز اشکالی ندارد ولی کراهت دارد یعنی ثواب نماز کمتر می شود. و به نظر برخی از مراجع اگر فاصله بین زن و مرد حداقل یک وجب باشد نماز آنها صحیح است.
نکته: در این مساله فرقی نمی کند زن و مرد، محرم باشند یا نامحرم، و نماز واجب باشد یا مستحب، جماعت باشد یا فرادا.
(صرفا جهت اطلاع: (رهبری(احتیاط واجب) خوئی، تبریزی، وحید: فاصله باید حداقل مقدار یک وجب باشد. فاضل، مکارم: فاصله بین زن و مرد حدود 5 متر باشد. مکارم: در جاهایی که ازدحام زیاد است مانند حرم امام رضا علیه السلام و مصلاهای نماز جمعه و مانند آن تقدم زن بر مرد اشکال ندارد. سیستانی: احتیاط واجب فاصله بین زن و مرد چهار و نیم متر باشد. و فاصله بین زن و مرد از محل ایستادن یکی تا محل ایستادن دیگری محاسبه می شود. (رساله مراجع م 886 و رساله جامع م1049 و سایت مکارم استفتائات مکان نمازگزار و توضیح المسائل فاضل م905).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
حضرت علی علیه السّلام می‌فرماید: « ما لا یُدرک کلّه لا یُترک کلّه ؛ کاری را که نمی‌توان به شکل کامل انجام داد، نباید از اساس ترک کرد و پیامبر(ص) می‌فرماید: زمانی که درباره چیزی به شما دستوری دادم، شما هر مقدار از آن را که می‌توانید، انجام دهید»(عوالی اللالی، ج 4، ص 58، ح 206 وح 207)
(اصل تنزل تدریجی -قاعدة الاهمّ فالاهم): مثال1: اگر شخصی به‌سبب بیماری قادر به خواندن نماز ایستاده نیست، آیا باید نماز را رها کند؟ تمام فقها معتقدند که فرد باید هر مقدار از نماز را که می‌تواند، ایستاده بخواند و هرگاه نتوانست، نشسته بخواند و اگر نشسته نیز نمی‌تواند، آن را خوابیده اقامه کند.
مثال دوم: اگرجان 10 نفر در خطر بود:و نجات جان تمام ده نفر (مصلحت تام و کامل) ممکن نیست، باید برای نجات جان تمام هفت نفر باقی‌مانده (نزدیک‌ترین مرتبه به مصلحت تام و کامل) اقدام کرد و فرد مجاز نیست حتی یک نفر را کنار بگذارد، چه رسد به اینکه بخواهد مثلاً پنج یا شش نفر دیگر را نیز به حال خود رها کند و برای نجات جان آنها دست به هیچ اقدامی نزند.
برای تأمین مصالح فردی و اجتماعی بشر و جلوگیری از هرج‌ومرج و فساد و اختلال نظام، وجود حکومت در جامعه ضروری و لازم است وبهترین حکومت، حکومت امام معصوم است که بی خطاست، ولی وقتی از امام محروم باشد باید نزدیکترین فرد به امام را گذاشت که 3صفت داشته باشد:(علم به احکام اسلام؛ عدالت؛ مدیریت و درک مسائل سیاسی) وچنین فردی همان فقیه جامع الشرایط است.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص555)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک و گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند: خَیْرُکُمْ‏، خَیْرُکُمْ‏ لِأَهْلِهِ‏ وَ أَنَا خَیْرُکُمْ لِأَهْلِی.

بهترین شما کسی است که برای خانواده اش بهترین باشد و من بهترین شما نسبت به خانواده ام هستم. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص555)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائلی که سبب اختلاف در خانواده می شود رعایت نکردن حقوق شرعی فرد در خانواده می باشد که منشأ آن می تواند جهل به احکام باشد.
چند نکته درباره حقوق مالی اعضای خانواده:
1. یکی از حقوق زن بر مرد، مهریه و نفقه می باشد و اگر مرد درآمد مازادی داشته باشد و خواسته باشد در جای دیگری هزینه کند مثلا به پدر و مادرش کمک مالی کند زن نمی تواند به شوهر خود اعتراض کند. (سایت مکارم استفتائات متفرقه ازدواج)
2. اموالی که زن دارد متعلق به خود اوست و نسبت به مصرف اموالش نیاز به اجازه کسی ندارد به طور مثال اگر به زن ارثی برسد شوهر حقی نسبت به اموال زن ندارد و نمی تواند او را مجبور به خرج کردن آن نماید. (استفتائات بهجت ج4 س46 و47)
3. اگر فرزند مالی داشته باشد والدین بدون اجازه او حق تصرف در آن را ندارند مثلا نمی توانند بدون اجازه از جیب فرزند پول بردارند. (سایت مکارم استفتائات احکام مربوط به نفقه)
4. اگر فرزند کوچک است و هنوز به سن بلوغ و رشد نرسیده به نظر اکثر مراجع پدر یا جد پدری باید اموال بچه را به گونه ای اداره کنند که برای بچه مفسده و ضرری نداشته باشد و اگر بچه پدر یا جد پدری ندارد وصی یا قیم در صورتی می توانند در مال طفل تصرف کنند که مصلحت و نفع طفل رعایت شود. (رساله مراجع م2087)
خداوند متعال توفیق نیکی به خانواده را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

انقلاب اسلامی تربیت قرآنی تحکیم بنیان خانواده منزلت زن مسلمان
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
ولایت فقیه از عقل استفاده میشود که توضیح داده میشود:
1.اسلام دینی جامع و در بردارنده‏ همه ابعاد حیات انسانی اعم از امور فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی است.
2.اجرای قوانین سیاسی، اجتماعی و قضایی اسلام بدون تشکیل حکومت دینی، ممکن نیست.
3. حکومت اسلامی، ماهیتاً حکومتی است که در آن قانون و هنجارهای دینی ملاک عمل باشد.
4. با توجّه به سرشت قانونی حکومت دینی، حاکم در آن لزوماً باید از سه عنصر علم (فقاهت)، عدالت، و توانایی (کفایت) برخوردار باشد. این مسأله علاوه بر آن که از ماهیت حکومت دینی به دست می‏آید، در نصوص فراوانی مورد تأکید واقع شده است.
5. اصل عدم اهمال شارع (قاعده لطف): محال است که شارع نسبت به مسأله ضروری و مهمی چون حکومت و رهبری شایسته جامعه اسلامی، بی‏تفاوت باشد و امت را در این باره بلا تکلیف رها بسازد.
6.نتیجه: خداوند «فقیه عادل» دارای توانایی و کفایت رهبری را برای امت اسلامی برگزیده و مسؤولیت داده است
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج27، ص140، ح33424 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در روایتی می فرمایند:
...وأَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ... .

و اما در رخدادهایی که پیش می آید، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. ( وسائل الشیعة، ج27، ص140، ح33424 )

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: بزرگترین آرزوى من این است که مردم ایران از چنگال ظلم نجات پیدا کنند و صاحب کشورى باشند آزاد و مستقل، داراى نظامى اسلامى که در آن حقوق انسانها آنچنان که اسلام دستور داده است رعایت شود و در راه پیشرفت و ترقى و سعادت انسانى سرمشق براى همه ملتها باشند... .) (صحیفه نور ج 5، ص 417)
چند نکته درباره ولایت فقیه:
1. ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2. فقیه در سه مورد صاحب اختیار می باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث 3 . اجرای دستورات الهی و اداره امور جامعه.
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی و لو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس ، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (اجوبه س52 و56 و 59 و62 و63 و65 ، فاضل جامع المسائل ج1 ص225س910 و 911 و912و 913 -مکارم استفتائات ج3 س19 ، صحیفه امام ج‏10ص58). بهجت استفتائات ج1 س57، عروةالوثقی الاجتهاد والتقلید م57، تبریزی استفتائات ج2س48منهاج م 26تقلید).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

آغاز دهه مبارک فجر
جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:

من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(ع) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33)
2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین(ع): علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»( کافی، ج 4، ص 584)
3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا(ع) می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35)
4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره نساء141)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک و گرامیداشت شروع دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا.

خداوند هرگز براى چیرگی کافران بر مؤمنان راهى قرار نداده ( و آن را نپذیرفته) است. (سوره نساء141)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نفی سبیل:
1. یکی از احکام دین مبین اسلام این است که نباید کفار بر مسلمان یا بر امور مسلمانان تسلط داشته باشند و بر هر فرد مسلمان جلوگیری از این کار واجب است و این مطلب در همه جنبه های فردی و اجتماعی زندگی مثل امور فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امور اقتصادی و تجاری جریان دارد.
2. همکاری با موسسات مروج فرهنگ بیگانگان یا پیوستن به قرادادهای بین المللی که هدف آنها تسلط و ضربه به فرهنگ و اقتصاد کشور اسلامی می باشد جایز نیست. ( اجوبه س1355 و1377 رساله مراجع(13 مرجع) ج 2 ص 874).
3. یکی از عوامل جلوگیری از سلطه بیگانگان ساخت و خرید کالاهای مرغوب ایرانی است که باعث تقویت اقتصاد کشور و ایجاد شغل برای جوانان کشور عزیزمان می شود و این امری خدا پسندانه می باشد و در مقابل خرید کالاهای کشورهایی که دشمن اسلام می باشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نمی باشد و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا بودن مجوزی برای این عمل نمی باشد. (تحریر ج1 امربه معروف، دفاع م4و5و6)
پروردگار متعال، اسلام و مسلمین را هرچه زودتر به برکت ظهور امام زمان علیه السلام، در سراسر دنیا سرافراز و سربلند گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کافی، ج 1، ص 340)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در مورد فلسفه غیبت امام زمان(عج) فرمود: اِنَّ لِلْقائِمِ غَیْبَةً قَبْلَ اَنْ یَقُومَ اِنَّهُ یَخافُ (وَ اَوْمَأَ اِلی بَطْنِهِ یَعنی القَتْل):

همانا برای قائم، پیش از آن‌که قیام فرماید، غیبتی است؛ چرا که در هراس است، و حضرت اشاره به ‏شکم خود کرد؛ یعنی ‏بیم ‏کشته شدن دارد.»( کافی، ج 1، ص 340)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چون آخرین ذخیره الهی در زمین است و آن حاکمیت فراگیر و جهانی که در تمام ادیان وعده داده شده است، فقط به دست او تحقق می‌‏یابد؛ بنابراین بر خداوند است که به هر وسیله ممکن، او را تا روز موعود حفاظت نماید و حکمت الهی نیز بر پنهان زیستی او تعلق گرفته است.
دلایل دیگری نیز به عنوان فلسفه غیبت ذکر شده است که بیان میشود:
1-تأدیب مسلمانان و آماده‌سازی ایشان برای پذیرش ولایت امام معصوم:
امیرمؤمنان (ع) فرمودند: بدانید که زمین هرگز از حجت الهى خالى نمى‌ماند، امّا خداوند مردم را بخاطر ظلم و جور و نیز زیاده‌روی‌هایى که در حق خود انجام مى‌دهند، به زودى از دیدن حجت خودش [امام مهدى (ع)]، محروم خواهد ساخت»(بحار، ج51، صص 112-113). پس غیبت امام عصر(ع) یک نوع توبیخ و تنبیه مسلمانان است و بخاطر ظلم و نافرمانی خود آنان و عدم ولایت‌پذیری‌شان رخ داده است. تا زمانی که جامعه ظرفیت بهره‌مندی از وجود مقدس انسان کامل و حجت خدا را در خود ایجاد نکند، از ظهور خبری نیست؛بنابراین، یکی از مهمترین راه‌هایی که می‌تواند غیبت را برطرف و ظهور را نزدیک سازد، آن است که با تغییر و اصلاح باورها و رفتارهای خود و جامعه، زمینه بهره‌مندی از فیض وجود امام را فراهم سازیم.
2- آزادی از بیعت طاغوت های زمان: امام مجتبی (ع) فرمود:هر کدام از ما امامان در زمان خود، بیعت حاکمان و طاغوت های زمان را از روی تقیه بر عهده گرفته ایم، مگر امام مهدی (عج) که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز می گزارد. خداوند ولادت او را مخفی نگه داشت و برای او غیبتی در نظر گرفت، تا زمانی که قیام می کند بیعت حاکمی بر گردنش نباشد(بحار ، ج 51، ص 132)
خداوند در فرج امام زمان(عج) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص180 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند:
الصَّغَائِرُ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ تَخُفهُ فِی الْکَثِیر... .

گناهان کوچک راه‌هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص180 )

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره مواد مخدر:
1- یکی از گناهان استعمال و استفاده از تریاک و سایر مواد مخدر است و با توجه به آثار سوءشان از قبیل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظه‏اى که بر استعمال آنها مترتّب مى‏شود، حرام است حتّى استفاده تفنّنى براى سرگرمى از آن جایز نیست، استفاده خود سرانه از آن به عنوان دارو نیز جایز نمى باشد.
2- افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند باید این عمل را ترک کنند گرچه برای ترک نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند.
3- خرید و فـروش و کشت و حمل و نقل و تبلیغ مواد مخدر هم برای افراد دیگر از گناهان و محرمات واضح است.
4- نهی از منکر با وجود شرایط بر انسان واجب می باشد لذا باید کسانی را که با مواد مخدر سر و کار دارند اگر شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد، نهی از منکر کرده و از این کار جلوگیری نماید و اگر شرایط نهی از منکر وجود ندارد، لازم است به مسئولین اطلاع دهد تا از این کار جلوگیری شود. (استفتائات آیه الله مکارم شیرازی ج3 س496- مقام معظم رهبری اجوبه س 1403- جامع المسائل فاضل ج1 س 963-964، رساله آقای سبحانی مسأله 2275، بهجت ج4 ص 558 س6459- تبریزی س2216 صافی- سیستانی منهاج الصالحین ج3م917، امام ج2 استفتائات مکاسب محرمه کارهای متفرقه- مکارم ج2 س 748 و749 - خوئی و وحید منهاج الصالحین ج3م1694،)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-شناخت امام(ع): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.
2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است.
3-اعتقادبه زنده بودن امام: در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّی أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فی غَیْبَتِهِ کَما أَعْتَقِدُها فی حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَخُلَفآءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْیآءٌ، عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقامی، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ ‏سَلامی) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ )
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه ج16 ص282)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام سجاد علیه السلام روایت است که ‌می‌فرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شربُ الخمرِ و اللَّعبُ بالقِمار... .

از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (وسائل الشیعه ج16 ص282)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره سرگرمی و بازیها:
1. در شرع مقدس اسلام بسیاری از سرگرمی ها و بازیها حلال است مانند شنا کردن یا کوهنوردی یا تفریح کردن در طبیعت اما برخی از سرگرمی ها به جهت مفاسدی که دارد حرام است از جمله بازی کردن با وسایلی که در عرف وسیله قمار شناخته می شود که به تصریح برخی مراجع پاسور و تخته نرد از وسایل قمار محسوب می شود. (سایت ادمین شماره استفتاء360286 و رساله جامع م2260)
2. بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که همراه با شرط بندی باشد، شرعا ممنوع و گناه است مثلاً چند نفر در مسابقه فوتبال با هم مسابقه می‌دهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد یا کاری برای برنده انجام دهد؛ که همه این موارد شرعا گناه است.
3. در چند مورد شرط بندی اشکال ندارد مثل 1. مسابقه سوارکاری. 2. مسابقه تیراندازی با اسلحه جنگی، در صورتی که شرط بندی بین افراد مسابقه دهنده باشد نه تماشاچی ها (‌اجوبه س‌1117،‌1122‌‌، 1123، امام استفتائات ج2 س 15 ،17،18، بهجت ج4 س6436 بهجت ج4 س‌6452؛ مکارم ج2 س‌727 ،‌735 ج3 س471 جامع المسائل فارسی فاضل ج1 س954 و 1564؛ رساله جامع م2257و 2259)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، ج ۲، ص ۳۴۱)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(ع) در مورد دروغگو می فرمایند:
مَنْ کَثُرَ کَذِبُهُ ذَهَبَ بَهَاؤُهُ :

کسی که بسیار دروغ گوید، ارزشش (نزد خدا و نزد خلق ) از بین می رود(کافی، ج ۲، ص ۳۴۱)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

درغگویی عواقب دنیوی بدی برای خود دروغگو به همراه دارد که برخی ذکر میشود:
1- کاهش ارزش اجتماعی: دروغگو قابل اطمینان نیست و مردم به او اعتماد نمی کنند؛ از این رو نزد مردم ارزش ندارد،چون ارزش انسان در جامعه بشری، به اطمینان و اعتماد مردم به او است. آنگاه که شخصی وجهه و آبروی خاصی دارد، ارزشمند است و از بین رفتن اعتبار و آبرو، نابود کننده ارزش اجتماعی او است و دروغگویی، رفتار ناشایستی به شمار می رود که اعتبار انسان را از بین می برد.
- امیر مومنان علی(ع) می فرماید: دروغگو و مرده یکسان هستند؛ زیرا همانا برتری زنده بر مرده، در اطمینان مردم به او است؛ پس وقتی مردم به سخن دروغگو اعتماد نکنند، زنده بودنش باطل است(غرر الحکم، ص ۲۲۰، ح ۴۳۸۶)
مردم حتی حرف راست دروغگو را نیز نمی پذیرند و نزد مردم ارزشی ندارد.
2- سرزنش و پشیمانی : سرانجام دروغگویی، سرزنش شدن و پشیمانی از کرده خویش است؛ زیرا مردم دیر یا زود، به رفتار ناشایست و گفتار خلاف واقع دروغگو پی برده، او را خواهند شناخت. از حضرت علی(ع) نقل شده است: سرانجام دروغ، سرزنش و پشیمانی است(غرر الحکم ، ج 1، ص 283)
3- نابودی شرم و حیا: - کسی که عادت کند بدون توجه به ارزش و منزلت انسانی دیگران، به آنها دروغ بگوید، پرده حیا میان خود و ایشان را دریده، بی شرم می شود، چنان که سرور پرهیزکاران حضرت علی(ع) فرموده است : لا حیاء لکذاب. دروغگو بی حیا است(غرر الحکم، ص ۲۲۱، ح ۴۴۱۶)
4- فراموشی : از آنجا که خبرهای انسان دروغگو، با واقع مخالف است و مخالفت با واقع، حد و مرز و معیار واحدی ندارد، چه بسا خبرهای او از یک واقعه، با هم سازگار و یکسان نباشد. امام صادق (ع) فرمود: همانا از کمک هایی که خداوند بر ضد دروغگویان می کند، فراموشی آنها است(کافی، ج ۲، ص ۳۴۱)
خداوند ما را جزء راستگویان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص147)

سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام باقر علیه السلام می فرمایند: أَخْبَثُ‏ الْمَکَاسِبِ‏ کَسْبُ الرِّبَا.

پلیدترین درآمدها، درآمد رباست. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص147)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره قرض ربوی:
1. ربای قرضی یعنی قرض دادن مشروط به سود که حرام و گناه کبیره است. حتی اگر معین نکند چه مقدار سود بدهد و بگوید هر چه دوست داری بده باز هم رباست.
2. در حرام بودن ربا فرقی نمی کند که سود، پول یا مال باشد، یا انجام کاری باشد مثل اینکه به تعمیرکار بگوید قرض می دهم به شرط اینکه ماشین من را رایگان تعمیر کنی.
3. اگر جنسی را قرض دهد و شرط کند جنسی را که کیفیت آن مرغوب تر است هنگام ادای قرض بپردازد، ربا و حرام است. مثلا طلای مستعمل قرض بدهد و شرط کند طلای نو بگیرد.
4. به نظر اکثر مراجع معظم تقلید ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، و ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر، اشکال ندارد. (مخالف: زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی و تبریزی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است. رساله مراجع م 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متعال محبت دنیا را از دل همه مؤمنین خارج کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( بحار،ج 69 ، ص 263)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام حسن عسکرى (ع) در مورد دروغ مى‏فرمایند: جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِی بَیْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْکَذِبُ:

همه پلیدى‏ ها را در خانه‏ اى نهادند و کلید آن، دروغ است ( بحار،ج 69 ، ص 263)

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دروغگویی عواقب بدی به همراه دارد که برخی ذکر میشود:
1-دروغ سرچشمه همه گناهان: در روایات دروغ به عنوان کلید گناهان شمرده شده است،امام باقر( ع) مى فرمایند: خداوند براى شر و بدى، قفلهایى قرار داده و کلید آن قفلها شراب است ،سپس فرمود: دروغ از شراب هم بدتر است (کافى ،ج2، ص254)
2- نابودی ایمان :راوی گوید: از حضرت صادق (ع) پرسیدم:آیا مومن ممکن است بخیل باشد؟ فرمود: بله. آیا ممکن است ترسو باشد؟ فرمود بله. آیا ممکن است دروغگو باشد؟ فرمود: نه، مومن دارای هر سرشتی می شود، جز دروغ و خیانت(مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۳)
3- ملعون بودن دروغگو:خداوند می فرماید: أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَیْهِ إِنْ کَانَ مِنَ الْکَاذِبِینَ(آیه 7 نور)
دروغگو مورد خشم و لعن خداوند است، دراین زمینه پیامبر(ص) فرمود: آن گاه که شخص مومن، بدون عذر دروغ گوید، هفتاد هزار فرشته او را لعنت می کنند و از قلب او بوی گندی بیرون می آید که به عرش می رسد؛ آن گاه حاملان عرش الهی نیز او را لعن می کنند(مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۶)
4-سرچشه نفاق: چرا که راستگویى یعنى هماهنگى زبان و دل، و بنا بر این دروغ ناهماهنگى این دو است، و نفاق نیز چیزى جز تفاوت ظاهر و باطن نیست.از این جهت در سوره توبه آمده است که: اعمال آنها نفاقى در دلهایشان تا روز قیامت ایجاد کرد، به خاطر اینکه عهد خدا را شکستند و به خاطر اینکه دروغ مى‏گفتند"(77 توبه)
خداوند ما را جزء راستگویان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام کاظم علیه السلام که می فرمایند:
إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است . (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره اقتدا به نماز جماعت:
1. در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز و تکبیرگفتن آنان نزدیک باشد کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).(مشهور. مخالف: مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن برخلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م1418 بهجت استفتائات ج2 س2672)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام جماعت برساند. و به فتوای برخی از مراجع اگر در سجده خود را به امام جماعت برساند، جماعت صحیح است. (خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی، مکارم: خودش را به رکوع برساند.) (رساله مراجع م1442)
3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-‌رساله مراجع م 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code