یکشنبه ۲۰- ۷-۴۰۴. مغرب و عشا. موضوع: نماز جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.
در این فرصت به دو مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:
1. یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد.(رساله نماز و روزه م 733)
2. مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
یکشنبه: 20-7-404 ظهر وعصر موضوع: استخاره
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از موضوعات مورد احتیاج برخی مومنین استخاره کردن است که در این زمینه چند نکته رو اشاره می کنم:
1.استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و یک نوع دعا محسوب می شود و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. مثلا بگوید:اَسْتَخیرُاللهَ بِرَحْمَتِهِ خِیَرَةً فی عافِیَةٍ
2.نوع دیگر استخاره، استخاره با تسبیح و قرآن است که برای برطرف شدن تحیر و شک انجام می دهد که در این مورد ابتدا انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش باید فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل میکند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه نرسید میتواند به روش مرسوم و مصطلح با قرآن یا تسبیح برای برطرف شدن شک و تحیر استخاره کند.
3.استخاره برای برخی از کارها درست نیست:
الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
ب: برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین.
ج: برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین.
د: پیدا کردن گم شده.
ه. بعد از تحقیق و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل.
(العروه الوثقی، کتاب حج، آداب سفر؛ مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدید ج4 ص161)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
شنبه 19- 7-404 مغرب و عشا
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی میفرمایند: چهار چیز است که دل را میمیراند، یعنی دل انسان نسبت به توجه به خدا و لذت معنوی بینشاط میگردد:
مورد اول: اَلذَّنْبُ عَلَى اَلذَّنْبِ. گناه روی گناه. توجه شود: انسان از خطا و گناه خالی نیست، اما گاهی بعد از گناه توبه میکند، اما گاهی از انجام آن پشیمان نمیشود که در این صورت است که دل میمیرد.
مورد دوم: کَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ اَلنِّسَاءِ یَعْنِی مُحَادَثَتَهُنَّ. گفتگوی زیاد با زنان بیگانه که خالی از لغزشهای اخلاقی نیست.
مورد سوم: مُمَارَاةُ اَلْأَحْمَقِ. مشاجره و بحث بیفایده با افراد نادان و احمق. و امیرالمومنین میفرمایند: احمق کسی است که هر دم به رنگی در میآید یا عیبهای دیگران را ببیند و آنها را زشت شمارد اما همان عیبها را در خود بپسندد.
مورد چهارم: مُجَالَسَةُ اَلْمَوْتَى. نشست و برخاست با مردگان. منظور از مردگان، ثروتمندانی است که غرق در مادیات و مفاسد ناشی از آناند.
خداوند دلهای ما را به نور و ایمان منور بگرداند به برکت صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مستحباتی که سفارش زیارت اهل قبور است که در این زمینه به چند نکته درباره زیارت اهل قبور خدمت شما خوبان یاد آوری می کنم:
1. زیارت اهل قبور در تمام ایام سفارش شده و در صبح روز شنبه و روز دوشنبه و پنجشنبه و خصوصا عصر پنجشنبه بیشتر سفارش شده است.
2. مستحب است دست را روی قبر بگذارد و رو به قبله هفت مرتبه سوره قدر بخواند همچنین قرائت سوره های یس ، حمد ، معوذتین (سوره های ناس و فلق) و آیه الکرسی مستحب است .
3. یک از کارهایی که در هنگام زیارت قبور اجری ندارد بلکه ممکن است مصداق اسراف باشد، آبپاشی بر روی قبور است خصوصا برای افرادی که از فوت آنها چندین سال گذشته است. آیا میدانید که در همین بهشت رضا روزانه یک میلیون و دویست هزار لیتر برای شستشوی قبرها هدر می رود؟ که مطابق با مصرف روزانه ده هزار شهروند است
همچنین دعا کردن و حاجت خواستن نزد قبر پدر و مادر مستحب است و باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات ، انجام واجباتی است که از آنها قضا شده مثل نماز و روزه ، دادن بدهکاری های میت و پرداخت رد مظالم که رد مظالم در جایی است که می دانیم به کسی بدهکار بوده ولی به طلبکار دسترسی نداریم و بعد از انجام واجبات میت انجام خیرات مثل ساختن مسجد ، مدرسه علمیه ، بیمارستان و وقفیات ... که باقی می ماند از کارهای بسیار خوب است. (العروه الوثقی، مستحبات الدفن35 و احکام الاموات مساله2 ؛ رساله مراجع م 2719 و 272-2722
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از واجبات فوری اداء دین و بدهکاری است که در این زمینه چند نکته را یاد آوری میکنم:
1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند یعنی طلبش بدون مدت بوده یا وقتش رسیده، چنانچه بدهکار بتواند بدهی را بدهد واجب است فورا آن را بپردازد. هر چند پرداختی بدهی مستلزم این باشد که کالای تجاری یا باغ یا خانه غیر مسکونی بفروشد. و اگر به نام کسی هم سند صوری زده ولی ملک شرعی بدهکار هست، باز هم باید بفروشد و بدهی را پرداخت کند. و تاخیر در پرداخت بدهی بدون عذر شرعی ظلم است .
2. یک سوال مهم: آیا کسی که بدهکار است، قبل از پرداخت بدهی حق دارد، اموال خودش یا پولش نقدش را خرج امور مستحبی مثل سفر زیارتی یا بیشترازمقدار واجب شرعی برای خانواده یا خودش رفاهیات تهیه کند؟
در جواب عرض می شود پرداخت بدهی مقدم است و فرد بدهکار حق ندارد قبل از پرداخت بدهی که زمانش رسیده و طلبکار مطالبه می کند، سفر تفریحی برود یا بیشتر از مقدار واجب برای خودش و خانواده خرج کند.
.
جهت سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات
منابع: امام خامنه ای، استفتائات
ایت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع ج 3 مساله 895
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: لا تَغتَبْ فتُغتَبُ ، و لا تَحفِرْ لِأخِیکَ حُفرَةً فَتَقَعَ فیها ؛ فإنَّکَ کما تَدینُ تُدانُ.
غیبت نکن، که اگر غیبت کردی از تو غیبت مى شود. و براى برادرت چاه مکن که خود در آن مى افتى؛ زیرا به هر دست بدهى، با همان دست پس مى گیرى.
چند کوتاه درباره حدیث شریف:
1. یکی از مسائل مهم و اساسی این است که باید بدانیم که آنچه ما در دنیا انجام می دهیم علاوه بر آثار اخروی و معنوی، عکس العملهایی در همین دنیا دارد و در زندگی روز مره ما تاثیر گذار است. این جهان کوه است و فعل ما ندا.مثلا اگر اهل بدگویی از دیگران شدید، مطمئنا شما هم مورد بدگویی واقع می شوید. اگر زمینه آبرو ریزی دیگران را فراهم کنید، زمینه آبرو ریزی شما هم پیش می آید.خلاصه اینکه همانطور که با دیگران رفتار میکنی، همانطور با تو رفتار خواهد شد.
2. علت این عکس العمل اعمال چیه؟ واضح است من و شما جزو اجزاء یک مجموعه به نام جامعه هستیم، اجزاء این جامعه روی هم اثر میگذارد، یک گناه وقتی از فردی از جامعه سربزند، آن بخشی از جامعه که از گناه اطلاع پیدا می کنند سبب می شود گناه در چشم آنها کوچک شمرده شود و دیگران هم به این گناه تشویق می شوند و گناه هنگامی که عادی شد بلایش همه را دامن گیر می شود. و اگر بخواهیم در جامعه امنیت اخلاقی باشد،همین حلال ها و حرام ها تعیین کننده مرز امنیت اخلاقی است که اگر رعایت نشود، ناامنی اخلاقی رخ می دهد.
جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: روزی رسول خدا بر بالین جوانی که در حالت احتضار بودند حاضر شدند، پیامبر به این جوان" لااله الا الله" را تلقین دادند زبانش بند آمد حضرت به مادرش فرمودند: آیا تو نسبت به این جوان ناراحتی؟ مادرش گفت شش سال است که با او صحبت نکردم. در این زمان حضرت درخواست کردند که از فرزندش راضی شود، مادرش قبول کرد، همین که مادر اظهار رضایت کرد. زبان جوان باز شد.
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. اهمیت رضایت پدر و مادر خصوصا مادر فوق العاده است، همه باید سعی کنند رضایت پدر و مادر را بدست بیاورند. اگر شخصی پدر و مادرش از دنیا رفته است، سعی کند با طلب مغفرت، با فرستادنِ خیرات برای او رضایت او را جلب کند.
2. طبق این حدیث شریف متوجه شدیم که ناراحتی مادر سبب گرفته شدن زبان جوان در هنگام احتضار شد و روشن است که عملکرد مثبت یا منفی در آینده انسان تاثیر گذار است. لذا تاثیرات دستورات شرعی و معارف و آداب شرع، در عملکرد انسان مورد توجه قرار بگیرد. مثلا گاهی اوقات فردی میخواهد یک کارِ خیری را انجام بدهد اما توفیقش بدست نمیآید. علّتش چیست؟ وقتی دقت می شود می بیند، در جایی خطایی از او سرزده، آن است که نمیگذارد که انسان توفیق پیدا کند. بنابر این گاهی اوقات خطاها و اشتباهاتی از انسان سر میزند که مانع حرکت کردن در صراط مستقیم می شود.
خداوند متعال توفیق قدر شناسی از مقام والدین برای همه ما روزی بفرماید به برکت صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگام فرستادن معاذ به شهر یمن به او فرمودند: ...وَلیَکُن أکثَرُ هَمِّکَ الصَّلَاةَ فَإنَّهَا رَأسُ الإسلَامِ بَعدَ الإقرَارِ بِالدِینِ... .بیشترین تلاشت ترویج نماز باشد چرا که بعد از اقرار به دین، نماز اصل و اساس اسلام است. (تحف العقول، النص ص:26)
یکی از سفارشهای دین خواندن نمازهای نافله روزانه هست، به همین به برخی از تفاوتهای نماز واجب ونماز مستحب اشاره می کنم:
1.نمازهای مستحبی را می توان ایستاده یا نشسته یا در حال راه رفتن یا حرکت وسیله نقلیه خواند و رعایت قبله فقط در حال حرکت شرط نیست و در حال حرکت می توان رکوع و سجده را با اشاره انجام داد مثلا برای رکوع یا سجده سر را مقداری پایین بیاورد؛ لذا نماز زیارت که نماز مستحبی است انسان می تواند در حال راه رفتن بخواند. بخلاف نمازهای واجب مثل نماز قضا که در صورت امکان باید ایستاده و در حال آرامش بدن با رعایت قبله خوانده شود. (رساله مراجع مسأله766- عروه الوثقی)
2.نماز های مستحبی را بجز نماز باران و نماز عید سعید فطر و عید قربان نمی توان به جماعت خواند لذا نمی توان نماز زیارت را به جماعت خواند بخلاف نمازهای واجب روزانه که مستحب موکد است که انسان نمازهای واجب روزانه را به جماعت بخواند. (رساله مراجع جلد 1 مساله 1 نماز جماعت (عروه الوثقی، احکام صلوات المندوبه، قبل از مسآله 1- عروه الوثقی، فی ما یستقبل له، قبل از مسأله 1)
خداوند ما را از نمازگزاران قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از گناهان بزرگ کم فروشی است که در این فرصت ضمن توضیحاتی چند نکته درباره کم فروشی خدمت شما خوبان عرض می کنم:
1.یکی از گناهان بزرگ کم فروشی درخرید وفروش و دیگر معاملات شرعی است. کم فروشی در دین اسلام به شدت نکوهش شده تا آنجا که خداوند در باره آن سوره ای خاص نازل کرده است.کم فروشی آن است که فروشنده از آنچه در زمان معامله معین کرده اند، کمتر تحویل بدهد مانند اینکه مشتری پول ده کیلو برنج را پرداخت کرده است اما فروشنده 9کیلو برنج را به مشتری تحویل بدهد و در آداب تجارت آمده که بهتر است مومنان هنگام پیمانه و وزن کمی بیشتر بدهند وهنگام گرفتن حق خود، مقداری کمتر بردارند.
2.اگر کارفرما به کارگر و نیروی کار دستور دهد که در کالا کم بگذارد نباید اطاعت کند و در صورت انجام کم فروشی درآمدش حرام است.
3.فردی که کم فروشی کرده به مقداری که کم فروشی کرده مدیون است و باید به مشتری برگرداند.(رساله اموزشی ج 2 کم فروشی)
4. علاوه بر کم فروشی گرانفروشی هم چنانچه به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار می گویند که در این صورت گرانفروشی حرام است و چنانچه به این حدهم نرسد کراهت دارد و برکت را از مال می گیرد.( استفتاءات (امام خمینى)، ج2، ص: 62)
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به احکام شرعی را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: أحسِنوا جِوارَ النِّعَمِ ؛ فإنّها وَحشِیَّةٌ ما نَأَت عَن قَومٍ فعادَت إلَیهِم.
با نعمتهای الهی برخورد شایسته و نیکو داشته باشید، یعنی شاکر بوده و بر طبق اقتضای آنها عمل نمایید؛ زیرا اگر شکر نِعَمت آنطور که شایسته است بجا آورده نشود خداوند متعال آنها را سلب مینماید؛ «و لئن کَفرتم إنّ عذابی لشدید»
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. شکر نعمت مرکب از سه بخش است:
اول: شناختن نعمت و توجه پیدا کردن به آن است.یکی از آفتهای ما انسانها این است که به نعمت توجه نمیکنیم؛ نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنی نمیفهمیم. مردم کوفه، وقتی نعمت امیرالمؤمنین را فهمیدند، که حجاج بالای سرشان آمد.
دوم: این است که نعمت را از خدا بداند.
سوم: نعمت را درجای خود درست مصرف کرد.
2. شکر گذاری فواید متعددی دارد و یکی از فایده مهم شکر گذاری این است که انسان را متوجه خدا می کند و ذکر او را در دل انسان زنده می کند.
خداوند ما را شاکر نعمت ولایت قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امیر المومنین علیه السلام به مالک اشتر می فرماید که با مردم با احترام رفتار کن چرا که " اِمّا اَخٌ لَکَ فی دینِک اَو شَبیهٌ لَکَ فی خَلقِک" زیرا مردم دو دسته اند، دسته اى برادر دینى تو، و دسته دیگر همانند تو در آفرینش مى باشند.
چند نکته کوتاه در توضیح و پیرامون حدیث شریف:
1. سیاست ملت ایران با همه ملت های دنیا طبق این حدیث شریف بر اساس احترام است.
2. همان طوری که امیرالمومنین علیه السلام سفارش به مهربانی با مردم و ملتها می کند، از طرفی در وصیت خود می فرماید با ظالم خصم و دشمن باش.خصم صرف دشمنی نیست بلکه دشمنی همراه با ابراز دشمنی است. یعنی انسان خصومت و دشمنی خودش را با ظالم نشان دهد و مدعی باشد و هر وقت فرصت پیش آمد گریبان ظالم را بگیرد
3. ملت ایران طبق همین دو سفارش حضرت، با متعرض و تجاوزکننده به حقوق ملت، برخورد پشیمانکننده دارد، و آنچنان سیلیای به متعرّض خواهد زد که هرگز فراموش نکند. لذا در مقابل رژیم صهیونیستی و شبکهی سرمایهداری صهیونیستی خودش را موظّف به پاسخ میداند. چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری رژیم صهیونیستی در واقع یک رژیمی است که پایههای آن بشدّت سست و محکوم به زوال است؛ و رژیم صهیونیستی یک رژیم تحمیلی و با حرکتِ زور بهوجود آمده است و این را بدانید که هیچ پدیدهای و موجودی که با زور بهوجود آمده باشد قابل دوام نیست و این هم قابل دوام نیست.
۱۳۹۲/۰۸/۲۹
خداوند متعال رزمندگان اسلام را یاری فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
متن اصلی:
برخورد قاطع با متعرّض علیرغم روابط دوستانه با همه ملتها
ملّت ایران با همهی ملّتهای دنیا «اِمّا اَخٌ لَکَ فی دینِک اَو شَبیهٌ لَکَ فی خَلقِک»(۱) است، احترام میگذارد؛ امّا برخورد ملّت ایران با متعرّض، برخورد پشیمانکنندهای است؛ آنچنان سیلیای به متعرّض خواهد زد که هرگز فراموش نکند. در مقابل رژیم صهیونیستی، در مقابل شبکهی سرمایهداری صهیونیستی خودشان را موظّف میدانند که گاهی یک حرفی بپرانند، یک چیزی بگویند که این هم مایهی وهن و ذلّت آنها است. رژیم صهیونیستی در واقع یک رژیمی است که پایههای آن بشدّت سست است، رژیم صهیونیستی محکوم به زوال است؛ رژیم صهیونیستی یک رژیم تحمیلی است، با حرکتِ زور بهوجود آمده است، هیچ پدیدهای و موجودی که با زور بهوجود آمده باشد قابل دوام نیست و این هم قابل دوام نیست.۱۳۹۲/۸/۲۹
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند:
هر کس مومنی را به خاطر فقر و نیازمنداش حقیر شمارد خداوند در قیامت او را رسوا می کند.
چشمه های حکمت رضوی ح 301
یکی از گناهان بزرگ توهین و تحقیر و کوچک کردن دیگران است که در این زمینه نکاتی رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1- توهین یعنی انسان با گفتارش یا عملش یا اشاره اش دیگری را خفیف و کوچک نماید.
یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود.
2- نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد،حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)
3- انسان نباید خود را در برابر اشخاص دیگر خوار و ذلیل کند بنابراین اشتغال به اموری که موجب ذلت و خواری فرد می شود، جایز نیست.(رساله جامع ج 2 م483)
خداوند توفیق دوری از گناه به ما عنایت فرماید. صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .
یکی از مقدماتی که رعایتش برای نماز لازم است شرایط لباس نمازگزار هست که در این زمینه به چند شرط اشاره می کنم:
1.لباس نمازگزار نباید از اجزاء حیوان حرام گوشت مثل خرگوش باشد بلکه اگر مویی از حیوان حرام گوشت به بدن یا لباس نمازگزار چسبیده باشد، نماز او باطل است.( مشهور؛ تفاوت نظرجهت اطلاع: ایت الله سیستانی: اگر موی حیوان حرام گوشت بسیار کم و ناچیز باشد، مثلاً یک یا دو یا سه موی کوچک حیوان بر لباس نمازگزار(به استثنای لباسهای کوچک) باشد، اشکال ندارد.)
2.استفاده و بدست کردن حلقه طلا یا ساعت طلا یا آویختن زنجیر و گردنبند طلا برای مردان باعث بطلان نماز می شود بلکه استفاده از طلا در غیر نماز هم حرام است.
3.بدن و لباس نمازگزار باید پاک باشد البته در برخی موارد لازم نیست لباس نمازگزار پاک باشد. مثلا اگر لباس به خون زخم که کمتر از بند انگشت هست، نجس شود، در این صورت برای نماز اشکالی ندارد.
خداوند متعال همه ما را جزء نماز گزاران واقعی نماز قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع: توضیح المسائل مراجع: 824 و 831
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: " قِوَامُ اَلدِّینِ بِأَرْبَعَةٍ " پایدارى دین با چهار نفر است:
اول: بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ. عالمی که به علم خویش عمل نماید.
دوم: بِغَنِیٍّ لاَ یَبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَى أَهْلِ دِینِ اَللَّهِ. ثروتمندی که بخل نورزیده و از مال خود به نیازمندان متدیّن انفاق کند.
سوم: بِفَقِیرٍ لاَ یَبِیعُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ. فقیری که دین خود را به دنیا نفروشد.
چهارم: بِجَاهِلٍ لاَ یَتَکَبَّرُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ. کسی که نمی داند و از یادگرفتن دانش، تکبّر نورزیده و دنبال تحصیل علم باشد.
پس اگر عالم دانش خویش را کتمان کند و ثروتمند انفاق نکند و فقیر دین خود را به دنیا بفروشد و کسی که نمی داند در صدد فراگیری دانش نباشد، جامعه دچار رکود و عقبگرد شده و معارف دین در آن اجتماع در انزوا قرار می گیرد. پس کثرت مساجد و زیادی اهل مسجد ، شما را فریب ندهد بلکه باید چهار گروه فوق به تکلیف خود عامل باشند تا دین خدا قائم باشد.
خشنودی قلب نازنین حضرت رضا علیه السلام صلوات
جهت مطالعه متن اصلی:
الفصل الرابع:
«فی کیفیة استیفاء القصاص»
جلسه 289، 1382/10/28
عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ : قِوَامُ اَلدِّینِ بِأَرْبَعَةٍ بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ وَ بِغَنِیٍّ لاَ یَبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَى أَهْلِ دِینِ اَللَّهِ وَ بِفَقِیرٍ لاَ یَبِیعُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ وَ بِجَاهِلٍ لاَ یَتَکَبَّرُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ فَإِذَا کَتَمَ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ وَ بَخِلَ اَلْغَنِیُّ بِمَالِهِ وَ بَاعَ اَلْفَقِیرُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ وَ اِسْتَکْبَرَ اَلْجَاهِلُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ رَجَعَتِ اَلدُّنْیَا إِلَى وَرَائِهَا اَلْقَهْقَرَى فَلاَ تَغُرَّنَّکُمْ کَثْرَةُ اَلْمَسَاجِدِ وَ أَجْسَادُ قَوْمٍ مُخْتَلِفَةٍ قِیلَ یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ کَیْفَ اَلْعَیْشُ فِی ذَلِکَ اَلزَّمَانِ فَقَالَ خَالِطُوهُمْ بِالْبَرَّانِیَّةِ یَعْنِی فِی اَلظَّاهِرِ وَ خَالِفُوهُمْ فِی اَلْبَاطِنِ لِلْمَرْءِ مَا اِکْتَسَبَ وَ هُوَ مَعَ مَنْ أَحَبَّ وَ اِنْتَظِرُوا مَعَ ذَلِکَ اَلْفَرَجَ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. (خصال شیخ صدوق، باب الاربعة، حدیث5)
قوام و پابرجایی دین به این چهار طایفه بستگی دارد (معنای روایت این نیست که حتماً تمام این چهار وصف باید در جامعه وجود داشته باشند و گر نه دین الهی ناقض خواهد بود، بلکه مقصود این است که اگر این چهار دسته که طبعاً در اجتماع وجود دارند و وظیفۀ خود که در این روایت ذکر شده عمل کنند دین قوام پیدا خواهد کرد؛
1- عالمی که علم خود را ابراز کند و ساکت نباشد و خود نیز به علم خویش عمل نماید.
2- ثروتمندی که بخل نورزیده و از مال خود به نیازمدان متدیّن انفاق کند.
3- فقیری که دین خود را به دنیا نفروشد.
4- جاهل و نادانی که از یادگرفتن دانش، تکبّر نورزیده و دنبال تحصیل علم باشد.
بنابراین، اگر عالم دانش خویش را کتمان کند و ثروتمند انفاق ننموده و فقیر دین خود را به دنیا فروخته و نادان در صدد فراگیری دانش نباشد، جامعه دچار رکود و عقبگرد شده و معارف دین در آن اجتماع مهجور میشود. پس کثرت مساجد و زیادی ترددکنندگان در آن، شما را نفریبد بلکه باید چهار گروه فوق به تکلیف خود عامل باشند تا دین قائم باشد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: " قِوَامُ اَلدِّینِ بِأَرْبَعَةٍ " پایدارى دین با چهار نفر است:
اول: بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ. عالمی که به علم خویش عمل نماید.
دوم: بِغَنِیٍّ لاَ یَبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَى أَهْلِ دِینِ اَللَّهِ. ثروتمندی که بخل نورزیده و از مال خود به نیازمندان متدیّن انفاق کند.
سوم: بِفَقِیرٍ لاَ یَبِیعُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ. فقیری که دین خود را به دنیا نفروشد.
چهارم: بِجَاهِلٍ لاَ یَتَکَبَّرُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ. کسی که نمی داند و از یادگرفتن دانش، تکبّر نورزیده و دنبال تحصیل علم باشد.
پس اگر عالم دانش خویش را کتمان کند و ثروتمند انفاق نکند و فقیر دین خود را به دنیا بفروشد و کسی که نمی داند در صدد فراگیری دانش نباشد، جامعه دچار رکود و عقبگرد شده و معارف دین در آن اجتماع در انزوا قرار می گیرد. پس کثرت مساجد و زیادی اهل مسجد ، شما را فریب ندهد بلکه باید چهار گروه فوق به تکلیف خود عامل باشند تا دین خدا قائم باشد.
خشنودی قلب نازنین حضرت رضا علیه السلام صلوات
جهت مطالعه متن اصلی:
الفصل الرابع:
«فی کیفیة استیفاء القصاص»
جلسه 289، 1382/10/28
عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ : قِوَامُ اَلدِّینِ بِأَرْبَعَةٍ بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ وَ بِغَنِیٍّ لاَ یَبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَى أَهْلِ دِینِ اَللَّهِ وَ بِفَقِیرٍ لاَ یَبِیعُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ وَ بِجَاهِلٍ لاَ یَتَکَبَّرُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ فَإِذَا کَتَمَ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ وَ بَخِلَ اَلْغَنِیُّ بِمَالِهِ وَ بَاعَ اَلْفَقِیرُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ وَ اِسْتَکْبَرَ اَلْجَاهِلُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ رَجَعَتِ اَلدُّنْیَا إِلَى وَرَائِهَا اَلْقَهْقَرَى فَلاَ تَغُرَّنَّکُمْ کَثْرَةُ اَلْمَسَاجِدِ وَ أَجْسَادُ قَوْمٍ مُخْتَلِفَةٍ قِیلَ یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ کَیْفَ اَلْعَیْشُ فِی ذَلِکَ اَلزَّمَانِ فَقَالَ خَالِطُوهُمْ بِالْبَرَّانِیَّةِ یَعْنِی فِی اَلظَّاهِرِ وَ خَالِفُوهُمْ فِی اَلْبَاطِنِ لِلْمَرْءِ مَا اِکْتَسَبَ وَ هُوَ مَعَ مَنْ أَحَبَّ وَ اِنْتَظِرُوا مَعَ ذَلِکَ اَلْفَرَجَ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. (خصال شیخ صدوق، باب الاربعة، حدیث5)
قوام و پابرجایی دین به این چهار طایفه بستگی دارد (معنای روایت این نیست که حتماً تمام این چهار وصف باید در جامعه وجود داشته باشند و گر نه دین الهی ناقض خواهد بود، بلکه مقصود این است که اگر این چهار دسته که طبعاً در اجتماع وجود دارند و وظیفۀ خود که در این روایت ذکر شده عمل کنند دین قوام پیدا خواهد کرد؛
1- عالمی که علم خود را ابراز کند و ساکت نباشد و خود نیز به علم خویش عمل نماید.
2- ثروتمندی که بخل نورزیده و از مال خود به نیازمدان متدیّن انفاق کند.
3- فقیری که دین خود را به دنیا نفروشد.
4- جاهل و نادانی که از یادگرفتن دانش، تکبّر نورزیده و دنبال تحصیل علم باشد.
بنابراین، اگر عالم دانش خویش را کتمان کند و ثروتمند انفاق ننموده و فقیر دین خود را به دنیا فروخته و نادان در صدد فراگیری دانش نباشد، جامعه دچار رکود و عقبگرد شده و معارف دین در آن اجتماع مهجور میشود. پس کثرت مساجد و زیادی ترددکنندگان در آن، شما را نفریبد بلکه باید چهار گروه فوق به تکلیف خود عامل باشند تا دین قائم باشد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایتی را نقل می کنند: مَن کان مُسلِماً فلایَمکُر و لایَخدَع قال: فإنّی سمعتُ جبرئیل علیهالسلام یقول: إنّ المکرَ و الخدیعةَ فی النار. مسلمان در روابط خودش با دیگران اهل نیرنک و فریب نمی باشد و اهل مکر و فریب و نیرنگ اهل آتش است.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1.روابط بین انسانها در جامعۀ اسلامی باید بر اساس صداقت، رفاقت، دلسوزی و خیرخواهی باشد، نه بر اساس فریبکاری و اینکه بخواهند یکدیگر را فریب بدهند.
2.فریب و نیرنگ در معاملات و قراردادهای مالی مصادیق و روش های مختلفی دارد که به هر شکلی باشد حرام است بنابراین در جایی که خریدار به فروشنده اعتماد دارد که عیب کالا را مخفی نمی کند ولی فروشنده سوء استفاده می کند و عیب کالا را از مخفی می کند حرام است یا اینکه متاسفانه گاهی اوقات جنسی را بجای جنسی دیگر می فروشند مثل اینکه ریشه زعفران را رنگ می گنند و به عنوان زعفران می فروشند همه اینها فریب و نیرنگ و در معامله حرام است.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
متن اصلی:
المسألة الخامسة عشر: مبدء حساب المسافة- درس 79
جلسه 79، دوشنبه 1394/2/28
حدیث:
عن ابی الحسن علی بن موسی الرضا«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهمالسلام» قال: قال رسول الله«صلیاللهعلیهوآله»: مَن کان مُسلِماً فلایَمکُر و لایَخدَع. روابط بین انسانها در جامعۀ اسلامی باید بر اساس صداقت، رفاقت، دلسوزی و خیرخواهی باشد، نه بر اساس فریبکاری و اینکه بخواهند یکدیگر را فریب بدهند! اگر فرض کنیم در جامعۀ اسلامی این صفات رذیله وجود داشته باشد، به همان اندازه جامعۀ اسلامی از آنچه مطلوب است و اقتضای این اسم است، دور خواهد شد. حال، ملاحظه کنید گاهی فریب و مکر در مسائل مربوط به معاملات و تجارت و بازار پیش میآید، که نقل شده است امیرالمؤمنین در مسجد کوفه فرمودند: طرفِ چپ مکر است. ظاهراً طرف چپ، بازار بود، محل داد و ستد بود که در کاسبی، این کارها انجام میگیرد. البته بد است، لکن زیانِ آن به قدرِ همان پولی است که بر اثر فریب و مکر جابجا میشود. فرض بفرمایید یک جنسی را که قیمتش فلان مقدار است، به دو برابرِ قیمت بفروشد. یک مقدار پول ضایع شد و به ناحق تصرف شد، این البته بد است. گاهی اوقات این مکر دائرۀ اوسعی پیدا میکند، اوّلاً خدعۀ به یک نفر نیست، خدعۀ به یک جمع است، به یک جماعت است؛ ثانیاً آنچه از دست میرود، ده تومان و صدتومان و هزار تومان نیست، گاهی دین از دست میرود! گاهی مسائل عمده از دست میرود! لذا در روابط اجتماعی، در کارهای بزرگ، بالخصوص در کارهای مملکتی، در کارهای سیاسی، در کارهای گروهی، در کارهای مربوط به تبلیغات دینی، باید خیلی مراقبت کرد که صفا و صداقت حاکم باشد نه مکر و خدعه. فرمود: فإنّی سمعتُ جبرئیل«علیهالسلام»، پیغمبر فرمودند: از جبرئیل شنیدم که یقول: إنّ المکرَ و الخدیعةَ فی النار، مکر و فریب در آتش است. مکر در آتش است؛ یعنی آن کسی که متلبّس به این مبدأ اشتقاق است، متلبّس به این صفت است و دارای این عنوان است، جای این فرد درون آتش است. جامعۀ اسلامی جامعهای است که انسان را از آتش دور میکند، پس نمیتواند با مکر و فریب سازگار باشد. این معنا را هم در رفتار خودمان بایستی رعایت کنیم، هم در نصایحی که به این و آن میکنیم، در نظر بگیریم.[1] امالی، صفحۀ 344.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از رسول خدا روایتی را نقل می کنند: مَن کان مُسلِماً فلایَمکُر و لایَخدَع قال: فإنّی سمعتُ جبرئیل علیهالسلام یقول: إنّ المکرَ و الخدیعةَ فی النار. مسلمان در روابط خودش با دیگران اهل نیرنک و فریب نمی باشد و اهل مکر و فریب و نیرنگ اهل آتش است.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1.روابط بین انسانها در جامعۀ اسلامی باید بر اساس صداقت، رفاقت، دلسوزی و خیرخواهی باشد، نه بر اساس فریبکاری و اینکه بخواهند یکدیگر را فریب بدهند.
2.فریب و نیرنگ در معاملات و قراردادهای مالی مصادیق و روش های مختلفی دارد که به هر شکلی باشد حرام است بنابراین در جایی که خریدار به فروشنده اعتماد دارد که عیب کالا را مخفی نمی کند ولی فروشنده سوء استفاده می کند و عیب کالا را از مخفی می کند حرام است یا اینکه متاسفانه گاهی اوقات جنسی را بجای جنسی دیگر می فروشند مثل اینکه ریشه زعفران را رنگ می گنند و به عنوان زعفران می فروشند همه اینها فریب و نیرنگ و در معامله حرام است.
.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
متن اصلی:
المسألة الخامسة عشر: مبدء حساب المسافة- درس 79
جلسه 79، دوشنبه 1394/2/28
حدیث:
عن ابی الحسن علی بن موسی الرضا«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهمالسلام» قال: قال رسول الله«صلیاللهعلیهوآله»: مَن کان مُسلِماً فلایَمکُر و لایَخدَع. روابط بین انسانها در جامعۀ اسلامی باید بر اساس صداقت، رفاقت، دلسوزی و خیرخواهی باشد، نه بر اساس فریبکاری و اینکه بخواهند یکدیگر را فریب بدهند! اگر فرض کنیم در جامعۀ اسلامی این صفات رذیله وجود داشته باشد، به همان اندازه جامعۀ اسلامی از آنچه مطلوب است و اقتضای این اسم است، دور خواهد شد. حال، ملاحظه کنید گاهی فریب و مکر در مسائل مربوط به معاملات و تجارت و بازار پیش میآید، که نقل شده است امیرالمؤمنین در مسجد کوفه فرمودند: طرفِ چپ مکر است. ظاهراً طرف چپ، بازار بود، محل داد و ستد بود که در کاسبی، این کارها انجام میگیرد. البته بد است، لکن زیانِ آن به قدرِ همان پولی است که بر اثر فریب و مکر جابجا میشود. فرض بفرمایید یک جنسی را که قیمتش فلان مقدار است، به دو برابرِ قیمت بفروشد. یک مقدار پول ضایع شد و به ناحق تصرف شد، این البته بد است. گاهی اوقات این مکر دائرۀ اوسعی پیدا میکند، اوّلاً خدعۀ به یک نفر نیست، خدعۀ به یک جمع است، به یک جماعت است؛ ثانیاً آنچه از دست میرود، ده تومان و صدتومان و هزار تومان نیست، گاهی دین از دست میرود! گاهی مسائل عمده از دست میرود! لذا در روابط اجتماعی، در کارهای بزرگ، بالخصوص در کارهای مملکتی، در کارهای سیاسی، در کارهای گروهی، در کارهای مربوط به تبلیغات دینی، باید خیلی مراقبت کرد که صفا و صداقت حاکم باشد نه مکر و خدعه. فرمود: فإنّی سمعتُ جبرئیل«علیهالسلام»، پیغمبر فرمودند: از جبرئیل شنیدم که یقول: إنّ المکرَ و الخدیعةَ فی النار، مکر و فریب در آتش است. مکر در آتش است؛ یعنی آن کسی که متلبّس به این مبدأ اشتقاق است، متلبّس به این صفت است و دارای این عنوان است، جای این فرد درون آتش است. جامعۀ اسلامی جامعهای است که انسان را از آتش دور میکند، پس نمیتواند با مکر و فریب سازگار باشد. این معنا را هم در رفتار خودمان بایستی رعایت کنیم، هم در نصایحی که به این و آن میکنیم، در نظر بگیریم.[1] امالی، صفحۀ 344
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.
در این فرصت به دو مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:
1. یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد.(رساله نماز و روزه م 733)
2. مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها .یکی از گناهان بزرگ عدم رعایت حجاب شرعی است و زن مسلمان باید در برابر نامحرم سه نوع وظیفه را رعایت کند:
الف:حجاب در لباس یعنی یک زن مسلمان باید همه بدن خود را بجز گردی صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشاند. که قرآن در سوره احزاب آیه 59 و سوره نور آیه 31به آن اشاره می کند.
ب:عفت در گفتار یعنی زن صداى خود را طوری رقیق و نازک نکند که معمولاً برای شنونده تحریک کننده است بلکه معمولی و متعارف صحبت کند که قرآن در سوره احزاب آیه 32 به آن اشاره می کند.
د: عفت وحیا در رفتار یعنی رفتار زن مسلمان نباید سبب جلب توجه نامحرم و نگاه از روی لذت به او بشود. لذا آرایش و زینتهای خود را باید از نامحرم بپوشاند که قرآن سوره احزاب آیه 33 به آن اشاره می کند.
نکته مهم: از آثار مهم حجاب سبب آرامش روانی و استحکام خانواده و استواری اجتماع می شود.
خداوند متعال توفیق شیرینی بندگی خودش را در دل ما قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: أنَّ الرِّبا حَرامٌ سُحتٌ مِن الکبائرِ ، و ممّا قد وَعَدَ اللّه ُ علَیهِ النارَ. ربا ، حرام و از گناهان کبیره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است. (الفقه المنسوب للإمام الرِّضا : 256)
یکی از گناهان کبیره ربا دادن و ربا گرفتن است، در این باره به دو نکته اشاره کنم:
1. هر سودی شرعا ربا شمرده نمی شود و بستگی به نوع قرارداد دارد مثلا اگر انسان در قالب مشارکت یا مضاربه شرعی، سودی بدست آورد حلال است اما اگر انسان مالی را قرض بدهد و در ضمن قرض شرط سود کند حرام و ربا محسوب می شود. لذا شرط سود در ضمن قرض یکی از مصادیق ربا هست. برای اینکه معاملات و درآمدها آلوده به ربا نشود حتما باید احکام ربا و کسب فراگرفته شود.
2. قرض دادن مستاجر به شرط استفاده رایگان که همان رهن کامل است یا قرض دادن به شرط انسداد حساب یا قرض دادن به شرط اینکه طرف مقابل هم در آینده به شما قرض بدهد، ربا محسوب می شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد