بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام شهادت
گاهی سوال میشود چرا موقع حمله به بیت وحی،حضرت زهرا(سلام الله علیها) درب را بازکرد؟ باید گفت:
1. ایشان درب را باز نکرد بلکه موقع حمله ایشان نزدیک در بود و وقتی دید می خواهند به زور وارد شوند تا از تحصن امام و یاران اندکش جلوگیری کنند، در رابست و پشت در ایستاد (تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
2. حضرت گمان نمی کرد مسلمان ظاهری، برخلاف قرآن، بی اجازه وارد خانه وحی شود(تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
3. تصور حضرت زهرا این بود که با توجه به موقعیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) نزد پیامبر ،مردم با دیدن حضرت ؛ خجالت بکشند و متعرض نشوند همچنان که عدّه‏اى با شنیدن صداى حضرت صدیقه برگشتند (الإمامة والسیاسة ابن قتیبه، ج1، ص37)
4. وظیفه حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود که از امام زمانش دفاع کند
5. امام علی(علیه السلام ) و یاران اندکش در واقع در منزل حضرت، برعلیه کودتاچیان تحصن کرده بودند و حضرت زهرا(سلام الله علیها) وظیفه اش این بود تا برای دفاع از حق خلافت، نگذارد، این تحصن شکسته شود.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار ج 27 ص116 ، ارشاد القلوب(للدیلمی) ج2 ص294)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت دهه فجر. در روایتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةِ مَوْطِنٍ أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ... .

ای سلمان! محبت به (دخترم) فاطمه در صد جایگاه (خطیر و بزرگ) نفع می رساند، که آسانترین آن لحظات، لحظه جان دادن است. (بحار الانوار ج 27 ص116 ، ارشاد القلوب(للدیلمی) ج2 ص294)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام عزاداری:
1. عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیتی که مناسب شأن آن حضرات هست برگزار شود و از انجام هر عملی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه می‌شود، باید پرهیز شود. (اجوبه س 1460، سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری)
2. اصلاح کردن سر و صورت آقایان یا خانم ها، مسافرت کردن، اسباب کشی، صله رحم و خرید و فروش در ایام عزاداری اشکالی ندارد. (سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
3. خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی که هتک حرمت ایام عزا محسوب شود جایز نیست؛ البته در حرمت برگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست. (سایت لیدر احکام مناسبتی فاطمیه، سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت95 روز) (انقلاب اسلامی وحدت ملی عزت اسلامی حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام )
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

ام سلمه می‌گوید: خدمت حضرت زهرا(سلام الله علیها ) رسیدم و پرسیدم: ای دختر رسول خدا! شب را چگونه صبح کردی (حالت چگونه است)؟ فرمود: «اَصْبَحْتُ بَیْنَ کَمَدٍ وَ کَرْبٍ فُقِدَ النَّبِیُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِیُّ : صبح کردم در میان حزن شدید و اندوه عظیم، در حالی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) از دست رفته، و وصیّ او مظلوم واقع شده است(بحار‌، ج ۴۳، ص ۱۵۶)
علت گریه های حضرت زهرا(سلام الله علیها ) عبارتند از :
1. فراق پیامبر(ص): هنگام وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ،پیامبرعلت گریه های حضرت زهرا را پرسیدند و ایشان در جواب فرمودند: أَبکِی لِفِرِاقِکَ یَا رَسُولَ الله(امالی، طوسی، ج ۱، ص ۱۹۱)
2. غربت و مظلومیت اسلام: یکی دیگر از مواردی که حضرت زهرا(سلام الله علیها ) پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر آن گریه و زاری کردند، غربت اسلام و مظلومیت آن بود؛ آن حضرت گاه در گوشه‌ای می‌نشست و خطاب به پدر با گریه می‌گفت: اسلامی که در میان امت تو غریب و تنها مانده است، بر تو می‌گرید(عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۴۸۷)
3. روشنگری مردم در قضیه غصب خلافت : در دوران خفقان پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله ) که حق و حقیقت به فراموشی سپرده شد و غاصبان بر مسند جانشینی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) تکیه زدند، تنها سلاح حضرت زهرا در مسیر بصیرت‌افزایی و روشنگری، گریه و اشک بود (بحار، ج ۴۳، صص ۱۵۶ و ۲۱۴)
4. مظلومیت امام علی( علیه السلام): حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) در لحظه‌های احتضار باز به شدت می گریست. امام علی(علیه السلام) پرسید: چرا گریه می‌کنی؟ پاسخ داد: «أَبکِی بِمَا تَلقَی بَعدِی؛ به خاطر آنچه پس از من به تو خواهد رسید، می‌گریم(امالی صدوق، ص ۱۵۳)
خداوند توفیق عزاداری مقبول به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 95 روز) (انقلاب اسلامی ایمان جهاد شهادت)
جزئیات
حدیث گفتار روز
( امالی ( صدوق ) ص 104 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند : فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی.

فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده است . ( امالی ( صدوق ) ص 104 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تعظیم شعائر:
1. تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامت‌ها و نشانه هایی که انسان از آن علامت‌ها به یاد خدا می‌افتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود. و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد. ( استفتائات مکارم ج1 س1638)
2. بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم، استفتائات مکارم ج1 س575)
3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (استفتائات بهجت ج4 س6392 ،استفتائات تبریزی ج2 س1918 و مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50)
4. عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (اجوبه س1448)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 95 روز) (انقلاب اسلامی ایمان جهاد شهادت)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام شهادت
سیره عملی حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) نشان می دهد که ایشان اولین حامی و قویترین مدافع ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بودند. چند نمونه از ولایتمداری ایشان نقل میشود:
1. دفاع از حضرت علی (علیه السلام) توسط حضرت زهرا(سلام الله علیها) در گفت و گوها و مذاکراتی که ایشان با سایر مسلمانان داشتند اولین نشانه دفاع از ولایت در این شخصیت بود. مثل بیان فضائل حضرت علی(علیه السلام) توسط حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) به واسطه شنیدن فرمایشات پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله ) در وصف فضل، کمال و ولایت آقا امیرالمومنین علی(علیه السلام) که بانوی بزرگوار اسلام از پدر نقل قول می کردند
2. گریه اعتراض برمظللومیت امیرالمومنین که نوعی نبرد حماسی سیاسی بود
3 .مخالفت شدید حضرت زهرا (سلام الله علیها ) برای بردن امام علی(علیه السلام) به مسجد برای بیعت و دفاع شدید حضرت با وجود جراحت ها و ضربات وارده شده بر بدن.
4. حضرت زهرا(سلام الله علیها ) در ملاقات با زنان مومنه ای که اهل مدینه بودند و به ملاقاتشان می آمدند با وجود کسالت و جراحت ها در بدن از اوضاع و احوال مسلمانان آگاهی داده و ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) را یادآوری می کردند. همچنین به همراه حضرت علی به خانه انصار برای بیعت رفت و آمد می کردند، وغدیر خم را یادآور می شدند
5. وصیت آن حضرت بر عدم تشییع پیکرشان یعنی اعتراض به افرادی که منکر ولایت امیرالمومنین (ع) بودند و با حضور خود قصد ظاهرسازی داشتند.همچنین نهان بودن مزار حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیز نوعی اثبات ولایت است
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی) ؛ ج‏2 ؛ ص294)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله به سلمان فرمودند: یَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ مَعِی... .

کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد در بهشت با من است. (إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی) ؛ ج‏2 ؛ ص294)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سؤالاتی که درباره ایام فاطمیه می شود این است که برگزاری مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در این ایام چه حکمی دارد؟ و چند روز را به عنوان ایام فاطمیه باید محترم شمرد؟
در جواب این سؤال باید به چند نکته توجه شود:
1. در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو روایت است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله به شهادت رسیدند و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند.
2. مقدار ایام فاطمیه که باید احترام آن حفظ شود بستگی به نظر عرف متدینین جامعه دارد مثلا ممکن است مقدار ایام شهادت و عزا را 5 روز بدانند؛ و در هر منطقه یا شهری ممکن است این عرف متفاوت باشد.
3. مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برکتی ندارد و انجام هر کاری که در نزد مؤمنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب شود حرام است؛ هر چند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به این ایام ندارد و در تمامی ایام حرام است اما معصیت و گناه بودن چنین کارهایی در این ایام بیشتر است. (رهبری سایت أدمین شماره استفتاء 619124 و سایت مکارم استفتائات فاطمیه و تبریزی استفتائات جدید ج2 ص1918 و مسائل جدید ج2 ص49 و50)
خداوند متعال به حرمت بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با گرامیداشت ایام الله دهه فجر
پیامبر(ص) در مورد زمینه سازی ظهور می فرمایند: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه ؛ مردمی از شرق قیام میکنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی فراهم میسازند.»(سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ بحارالانوار، ج 51، ص 87)
همانطوری که ائمه(ع) برای غیبت امام زمان مردم را آماده می کردند و امامین عسکریین (ع) زمینه ساز ظهور بودند و ابتدا غیبت صغری شد و درانتها غیبت کبری صورت گرفت، ظهور نیز نیاز به مقدمه و زمینه دارد واین تصور که ظهور نیاز به زمینه سازی ندارد،غلط است،زیرا هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به اهداف عالی خود، به مقدمات و آمادگی‌هایی نیاز دارد. امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ظهور حضرت مهدی علیه السلام می دانند ومی فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچم‌داری حضرت حجت علیه السلام است که خداوند، به همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد(صحیفه نور،ج 21، ص327 ) در روایات شیعه و سنی، کسانی که زمینه ساز ظهور هستند مردم مشرق زمین هستند که با عناوینی مثل خراسانی، مردم قم و... نقل شده است.
مثلا: امام صادق (علیه‌السّلام)فرمود: خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر می‌گرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر می‌گردد و آن گاه قائم ظهور می‌کند(عقد‌الدرر، ص۱۲۵)
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ج1 ص۳۴)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ و العافِیَةُ.

دو نعمت است که نادیده گرفته می‏شود: امنیّت و سلامتی.» (الخصال ج1 ص۳۴)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از شروط جامعه سالم بحث امنیت جامعه می باشد و مردم در برقراری امنیت در جامعه نقش اساسی دارند که نکاتی در این باره ذکر می شود:
1. هرگونه همکاری با اشخاصی که قصد اختلال در امنیت جامعه دارند، جایز نمی باشد مثلا دادن اطلاعات امنیتی به این افراد.
2. هر گونه تشویق و تهییج دیگران به انجام عمل حرام در جامعه جایز نیست. مثلا تشویق دیگران به تخریب وسائل عمومی و بیت المال یا تشویق دیگران به شایعه سازی برای اختلال در امنیت کشور در فضای مجازی.
3. اگر شرایط وجود داشته باشد و شخص بتواند مانع انجام کار منکر و حرامی در جامعه شود و با این حال سکوت کند، این کار نیز حرام است مثلا کسی که با شبهه پراکنی قصد تضعیف نظام را دارد و انسان مانع آن نشود.
4. در مواردی که جرمی اتفاق می افتد و نیاز به ورود دستگاه های نظارتی دارد لازم است که نهادهای مربوطه را که از طرف حکومت برای این کار اختصاص یافته اند، مطلع نماید.
(رساله مراجع م2187 و 2791 ، رهبری اجوبه 1055 و 1082 و 1083 و 1403 ، استفتائات جدید مکارم ج4 س521 ، تحریر ج1 کتاب مکاسب و متاجر م10)
خداوند متعال به توفیقات همه کسانی که در راه امنیت این مرز و بوم در حال خدمت هستند بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

(انقلاب اسلامی اقتدار ملی آمادگی دفاعی امنیت پایدار)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام شهادت
گاهی سوال میشود که چرا امیرالمومنین(ع) با آن همه شجاعت در برابر حمله به خانه اش قیام نکرد؟
اولا: امام فردی شجاع، ولی حکیم بود و جوانب وعواقب بعدی را که{ نابودی اسلام و بازگشت کفر وهمچنین تفرقه میان مسلمین (بحار، ج‏32، ص‏61)} بود، در نظر گرفت و حفظ اسلام مهمتر از غصب خلافت ظاهری و حتی شهادت همسرش بود،زیرا تمام معصومین(ع) برای حفظ اسلام شهید شدند.
ثانیا: توضیح با مثالی مهم: دو مادر ادعای مادری نوزادی داشتند که امام فرمود:بچه را از وسط نصف کنید و به هرکدام نصفش رابدهید؛عواطف مادری باعث شد مادرحقیقی کوتاه بیاید تا بچه نمیرد؛ برای اسلام نیز دو مادر(امام-خلفا)بود که صاحب حقیقی برای حفظ اسلام از حقش گذشت تا توسط 4شمشیر(منافقین-مرتدین-رومیان-پیامبران دروغین) ازبین نرود.
علت در خطر بودن اسلام این بود که: 1. خطر منافقین که ظاهرا اسلام آورده بودند،ولی قلبا ایمان نیاورده بودند (سیره بن هشام، ج1، ص584)
2. خطر مرتدین بود که از اسلام برگردند و اصل اسلام به خطر بیفتد که خود امام یکی از علتهای عدم قیامش را همین نامیده است.( انساب الاشراف، ج1، ص587)
3. خطر حمله رومیان بود که قبل از وفات پیامبر(ص) چند بار جنگیده بودند و آماده حمله به اسلام بودند(سیره ابن هشام، ج2، ص642)
4. پیامبران دروغین(مسیلمه و طلیحه) که نماینده پیامبر در یمن را کشته بودند و به سوی مدینه پیشروی می کردند(تاریخ طبری، ج3، ص229-236)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏7 ؛ ص62)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. حضرت علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَنْ‏ أَوْصَى‏ وَ لَمْ‏ یَحِفْ‏ وَ لَمْ یُضَارَّ کَانَ کَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فِی حَیَاتِهِ.

هر کس وصیت کند و (در وصیت خود) عدالت را رعایت کند (که به وارث) زیان وارد نشود، مانند کسی است که آن(مال مورد وصیت) را در زمان حیات خود صدقه داده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏7 ؛ ص62)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره وصیت:
1. وصیت کردن به خودی خود مستحب است اما اگر نشانه های مرگ ظاهر شود و فرد تکالیف واجبی بر عهده داشته باشد‌(مثل: خمس، زکات، پرداخت رد مظالم، بدهکاری، امانت، نماز قضا، روزه قضا یا حج ) باید خودش فورا آنها را به مقدار توان ادا کند ولی اگر نتواند عمل کند باید نسبت به آنها وصیت کند. و در صحیح بودن وصیت بین وصیت کتبی و شفاهی تفاوتی وجود ندارد. (رساله مراجع م 2695 و 2696 و2701 و2702 سایت مکارم استفتائات وصیت).
2‌. انسان می تواند تا یک سوم مال خود را وصیت کند و بیشتر از آن با اجازه ورثه اشکالی ندارد؛ مثل اینکه ورثه حرفی بزنند یا کاری کنند که معلوم شود به انجام وصیت راضی هستند؛ و فرقی نمی کند که اجازه قبل از فوت میت باشد یا بعد از فوت او. (رساله مراجع م2721)
خداوند متعال عاقبت همه مومنین را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن می فرماید: جَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ،ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (توبه41): با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید
جهاد به معنای تلاش و تحمل سختی‌ها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. جهاد با نفس : رسول خدا (ص) می‌فرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778)
2. تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهم‌ترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنان‌که در روایت می‌خوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3. نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره بقره می‌خوانیم: «با کفار قتال کنید به‌گونه‌ای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند».
خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شبکه های مجازی:
الف: یکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازی است لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
ب: متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود داردکه باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی‌که ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخگو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی و حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای‌های مجازی نشر دهد.
3. دیدن فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خدا توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

(انقلاب اسلامی گفتمان انقلابی مجاهدت فرهنگی تمدن نوین اسلامی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
قرآن درباره استکبار و نقشه های آنان،((مرگ باد)می گوید و می فرماید: ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ... ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ :مرگ بر او باد چه نقشه شیطانی ای کشید،سپس پشت به حق کرد و تکبر و استکبار ورزید ( سوره مدثر، آیات 20 و 23 )
در قرآن کریم؛ عبارت(قُتِلَ)«کشته باد» و «مرگ بر» چند بار آمده است، و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفتهاند، دارای خوی استکباری بودهاند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن، به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است و این خود از آموزههای جالب توجه قرآنی است.
خداوند خطاب به هر سه دسته «کفار معاند»، «یهودیان معاند» (صهیونیست ها) و «منافقین فتنه گر» از ادبیات لعنت فرستادن و آرزوی مرگ کردن استفاده کرده است.
الف: کفارمعاند: «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ؛ و کسانى که کافر شدند، «مرگ بر آنها» و اعمالشان نابود باد.»(محمد/8)
ب: یهودیان معاند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا...؛ و یهود گفتند دست خدا به زنجیر بسته است!، دستهایشان بسته باد و بخاطر این سخن از رحمت (الهى) دور شوند!»(مائده/64)
خداوند در مورد یهودیان معاند و کسانی که برای خدا فرزند قائلند ، می فرماید: قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ لعنت خدا بر آنها باد، چگونه دروغ مى‏گویند؟!»(توبه/30)
ج: منافقان : خداوند در مورد ظاهر خوب منافقین که جلب توجه می کنند می فرماید: همُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ هنگامى که آنها را مى‏بینى جسم و قیافه آنان تو را در شگفتى فرو مى‏برد، ... آنها دشمنان واقعى تو هستند از آنان بر حذر باش، خداوند آنها را بکشد چگونه از حق منحرف مى‏شوند؟!»(منافقون/4)
بنابراین شعار(مرگ برآمریکا و اسرائیل و منافقین) ریشه قرآنی دارد.
خداوند توفیق بهره وری از معارف قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ...فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر... .

خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی. ( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مسافر:
1. یکی از شرایط شکسته شدن نماز این است که انسان قصد پیمودن مقدار مسافت شرعی که هشت فرسخ است را داشته باشد.
2. اگر به مقدار 45 کیلومتر طی مسافت کند اگرچه به صورت رفت و برگشت باشد، به فتوای همه مراجع هشت فرسخ را طی کرده. البته برای دانستن مقدار دقیق هشت فرسخ هر شخص به فتوای مرجع خود رجوع کند.
3. در شکسته شدن نماز پیمودن مسافت شرعی ملاک است لذا اگر شهری دو مسیر دارد که یکی از آنها به مقدار مسافت شرعی است و دیگری کمتر از مسافت شرعی، اگر از مسیری که به مقدار مسافت شرعی است برود با وجود شرایط، نماز شکسته می شود و اگر از مسیری که کمتر از مسافت شرعی است برود، نماز کامل است.
4. کسی که نمی داند چه مقدار می خواهد طی مسافت کند مثل اینکه برای پیدا کردن مکان مناسبی برای تفریح از شهر خارج می شود و نمی داند چه مقدار می خواهد طی مسافت کند، باید نماز را کامل بخواند اگر چه مسافت شرعی را طی کرده باشد. (رساله مراجع م1272 و 1279 و 1281)
خداوند متعال سفر مسافریین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
برخی می گویند نباید قبل از ظهور امام زمان(عج) حکومت تشکیل داد؟ در جواب میگوئیم:
اولا: وقتی نهی از منکر همیشه واجب است و حکومتی طاغوتی و منکر بود، خواه ناخواه مبارزه با طاغوت واجب میشود وچون لزوم حکومت برای یک جامعه امری عقلانی است،پس باید بجای حکومت طاغوت، حکومتی اسلامی بنا شود.
ثانیا: در روایات آمده که گروهی از مشرق زمین زمینه حکومت امام مهدی(ع) را فراهم میکنند (بحارالانوار، ج 51 ،ص 87)
ثالثا: قیامهایی مثل قیام مختار و زید در روایات تایید شده است(بحار،ج46، ص199 و ج45، ص365 و343؛ رجال کشی، ص125، ح199)
رابعا: قیامهایی قبل از ظهور که تشکیل حکومت و سپاه و لشکر میدهند،مثل قیام سید یمانی و خراسانی به عنوان حق تایید شده است (بحار،ج52، ص253)
خامسا: خیلی از احکام اسلام مثل اجرای حدود الهی و دفاع و جهاد و نهی از منکر نیاز به حکومت اسلامی دارد
خداوند در فرج امام زمان تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه کلمه قصار 396)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایتی امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: الْمَنِیَّةُ وَلاَ الدَّنِیَّةُ، وَالتَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوَسُّلُ.

مرگ بهتر از تن به ذلّت دادن و به اندک ساختن بهتر از دست نیاز به سوى مردم داشتن است. (نهج البلاغه کلمه قصار 396)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از برنامه های اقتصادی که برگرفته از روح متون دینی است، اقتصاد مقاومتی است که بهترین راه حل اقتصادی کشور است و نقش مردم در اقتصاد مقاومتی تعیین کننده می باشد.
چند نکته درباره اقتصاد مقاومتی:
1. بر عموم مردم واجب است که از اسراف در منابع کشور مثل آب، برق و گاز خودداری کنند و نیز در حفظ اموال بیت المال و منابع طبیعی کشور مثل جنگل ها و مراتع کشور اهتمام بورزند.
2. کسانی که طبق قانون مشمول پرداخت مالیات می باشند نسبت به پرداخت مالیات خود اهتمام داشته باشند و هر نوع فرار مالیاتی به تصریح برخی مراجع حرام است و موجب ضمان به بیت المال مسلمین می باشد.
3. خرید کالاهای کشورهایی که دشمن اسلام می باشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نیست و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا بودن مجوزی برای این عمل نمی باشد.
4. شایسته است کسانی که دارای ثروت های راکد هستند آن را در جهت تولید سرمایه گذاری کنند و سوق دادن این سرمایه ها به بخش هایی نظیر خرید و فروش دلار اگر ضرر به اقتصاد نظام اسلامی بزند جایز نیست. (اجوبه اموال دولتی ص466 و مالیات و عوارض ص674 و س1469 ، سایت لیدر استفتائات جدید اسفند 1395 ، سایت مکارم استفتائات متفرقه خرید و فروش و مالیات، فاضل جامع المسائل ج2 س191)
خداوند متعال مشکلات اقتصادی کشور را با رحمت خاصه اش بر طرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی تولید ملی اشتغال
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و به‌وسیله آن با آن‌ها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان)
«جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدان‌های مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند.
وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آن‌وقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت)
بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره)
خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی مفید ص60 ح5)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. انس بن مالک از پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم روایت کرده که آن حضرت فرمودند‌: أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ‏ فِی‏ عُمُرِک‏.

ای انسان ز‌یاد وضو بگیر تا خداوند متعال‌، بر عمرت بیفزاید (عمرت را زیاد کند). (امالی مفید ص60 ح5)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

بعضی از افراد سوال می کنند کسی که دستش شکسته و داخل گچ هست و یا دستش زخم است و باند پیچی شده و امکان باز کردن ندارد چگونه وضو بگیرد؟
دو نکته در جواب عرض می شود:
1. فردی که دستش شکسته و داخل گچ می باشد یا زخم شده و باند پیچی شده، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه اش عمل کرده است. (بنا بر احتیاط تیمم هم نماید مکارم، صافی، گلپایگانی، وحید، بهجت، خوئی، تبریزی).
2. وضوی جبیره به این گونه است که مثلا کسی که دست راستش شکسته و داخل گچ می باشد ابتدا صورت را (با دست چپ یا با گرفتن زیر شیر یا فرو بردن در آب) بشوید و سپس دست راست را وضوی جبیره دهد یعنی با دست مرطوب بر روی باند یا گچ مسح نماید بعد دست چپ را مانند صورت بشوید آنگاه با رطوبت آن سر و روی پاها را مسح کند. (مشهور. مکارم: احتیاط مستحب روی جبیره را مسح کند.) (رساله مراجع م329 و 330 ،عروه الوثقی احکام الجبائرم2 و توضیح المسائل مکارم م348).
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن درباره اهمیت راهپیمایی میفرماید:«ولایَطؤون مَوطئاً یَغیظُ الکفار ... الا کُتب لهم به عَملٌ صالح» :هیچ حرکت دسته جمعى که کفار را عصبانى کند، صورت نمیگیرد مگر این که براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود(سوره توبه، آیه ۱۲۰) بنابراین راهپیمایی ‏هایى که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانى کند، عمل صالح است.
این راهپیمایى‏ ها (بخصوص آنگاه که از طریق وسایل ارتباطى و ماهواره ‏ها منعکس می‏شود) اگر براى اهداف‏ مقدسى صورت گیرد، نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منکر عملى و عامل تقویت روحیه مردم و تهدید دشمن است.
برخی گمان می‌کنند مساله راهپیمایی یک مساله صرفاً سیاسی جدید است و هیچ ربطی به دین و دینداری و آخرت انسانها ندارد؛ در حالی که طبق قران حضور در این راهپیمایی و برداشتن هر قدم در این راهپیمایی یک عمل صالح محسوب می‌شود:
وقتی 22 بهمن یوم الله است و نیز از جمله شعائر الله است که باید تعظیم و بزرگ داشته شود، می توان به آیاتی از قرآن نیز در این باره اشاره نمود. یعنی از این بابت که قومی ستمگر مانند پهلویان و بهائیان را از صحنه قدرت برکنار کرد می تواند یوم الله باشد زیرا قرآن فرموده است: "وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه‏" (آیه 5 ابراهیم ) و امام امت (قدس سره) در تفسیر سوره حمد بیان کرده اند که آن ایّامی است که حق تعالی به قهر و سلطنت با قومی رفتار کند.
خداوند توفیق عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج‌البلاغه ،‌فیض،‌نامه 47، ص 977.)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. از أمیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: ...أُوصِیکُمَا وَ‌جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم... .

شما را ( ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر‌کس را که نوشته من به او می‌رسد، به تقوای الهی و نظم در‌کارهایتان‌سفارش می‌کنم. (نهج‌البلاغه ،‌فیض،‌نامه 47، ص 977.)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

هر شخصی در هر جایگاهی که باشد باید نسبت به رعایت قانون اهتمام بورزد.
دو نکته کوتاه درباره قوانین:
‌1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود مانند قاچاق کالا یا قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر یا موجب ضرر به بیت المال و ‏اموال عمومی یا اشخاص شود شرعا واجب است که رعایت شود.(بنابر‌فتوی یا احتیاط واجب).
2. به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته ‏است، براى هیچ کس جایز نیست. البته در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم‌کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر قانونی از بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز. (سیستانی فقه برای غرب نشینان س235 و استفتائات س468 (سؤال42)؛ اجوبه الاستفتائات، س1249 و1983و 1989،1987؛ مسائل جدید ج 3 ص63؛ تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص231 س1039 ؛ مکارم استفتائات ج3س 1797و 1798و 1801و 1161و 1583 بهجت استفتائات ج4 س6513، فاضل جامع المسائل ج1س917 ؛ وحید استفتائات سایت س 481و515)
خداوند متعال توفیق عمل به واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

انقلاب اسلامی ارزشهای اسلامی عدالت اجتماعی مردم سالاری دینی
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code