بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با گرامیداشت ایام الله دهه فجر
پیامبر(ص) در مورد زمینه سازی ظهور می فرمایند: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه ؛ مردمی از شرق قیام میکنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی فراهم میسازند.»(سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ بحارالانوار، ج 51، ص 87)
همانطوری که ائمه(ع) برای غیبت امام زمان مردم را آماده می کردند و امامین عسکریین (ع) زمینه ساز ظهور بودند و ابتدا غیبت صغری شد و درانتها غیبت کبری صورت گرفت، ظهور نیز نیاز به مقدمه و زمینه دارد واین تصور که ظهور نیاز به زمینه سازی ندارد،غلط است،زیرا هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به اهداف عالی خود، به مقدمات و آمادگی‌هایی نیاز دارد. امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ظهور حضرت مهدی علیه السلام می دانند ومی فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچم‌داری حضرت حجت علیه السلام است که خداوند، به همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد(صحیفه نور،ج 21، ص327 ) در روایات شیعه و سنی، کسانی که زمینه ساز ظهور هستند مردم مشرق زمین هستند که با عناوینی مثل خراسانی، مردم قم و... نقل شده است.
مثلا: امام صادق (علیه‌السّلام)فرمود: خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر می‌گرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر می‌گردد و آن گاه قائم ظهور می‌کند(عقد‌الدرر، ص۱۲۵)
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ج1 ص۳۴)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ و العافِیَةُ.

دو نعمت است که نادیده گرفته می‏شود: امنیّت و سلامتی.» (الخصال ج1 ص۳۴)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از شروط جامعه سالم بحث امنیت جامعه می باشد و مردم در برقراری امنیت در جامعه نقش اساسی دارند که نکاتی در این باره ذکر می شود:
1. هرگونه همکاری با اشخاصی که قصد اختلال در امنیت جامعه دارند، جایز نمی باشد مثلا دادن اطلاعات امنیتی به این افراد.
2. هر گونه تشویق و تهییج دیگران به انجام عمل حرام در جامعه جایز نیست. مثلا تشویق دیگران به تخریب وسائل عمومی و بیت المال یا تشویق دیگران به شایعه سازی برای اختلال در امنیت کشور در فضای مجازی.
3. اگر شرایط وجود داشته باشد و شخص بتواند مانع انجام کار منکر و حرامی در جامعه شود و با این حال سکوت کند، این کار نیز حرام است مثلا کسی که با شبهه پراکنی قصد تضعیف نظام را دارد و انسان مانع آن نشود.
4. در مواردی که جرمی اتفاق می افتد و نیاز به ورود دستگاه های نظارتی دارد لازم است که نهادهای مربوطه را که از طرف حکومت برای این کار اختصاص یافته اند، مطلع نماید.
(رساله مراجع م2187 و 2791 ، رهبری اجوبه 1055 و 1082 و 1083 و 1403 ، استفتائات جدید مکارم ج4 س521 ، تحریر ج1 کتاب مکاسب و متاجر م10)
خداوند متعال به توفیقات همه کسانی که در راه امنیت این مرز و بوم در حال خدمت هستند بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

(انقلاب اسلامی اقتدار ملی آمادگی دفاعی امنیت پایدار)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام شهادت
گاهی سوال میشود که چرا امیرالمومنین(ع) با آن همه شجاعت در برابر حمله به خانه اش قیام نکرد؟
اولا: امام فردی شجاع، ولی حکیم بود و جوانب وعواقب بعدی را که{ نابودی اسلام و بازگشت کفر وهمچنین تفرقه میان مسلمین (بحار، ج‏32، ص‏61)} بود، در نظر گرفت و حفظ اسلام مهمتر از غصب خلافت ظاهری و حتی شهادت همسرش بود،زیرا تمام معصومین(ع) برای حفظ اسلام شهید شدند.
ثانیا: توضیح با مثالی مهم: دو مادر ادعای مادری نوزادی داشتند که امام فرمود:بچه را از وسط نصف کنید و به هرکدام نصفش رابدهید؛عواطف مادری باعث شد مادرحقیقی کوتاه بیاید تا بچه نمیرد؛ برای اسلام نیز دو مادر(امام-خلفا)بود که صاحب حقیقی برای حفظ اسلام از حقش گذشت تا توسط 4شمشیر(منافقین-مرتدین-رومیان-پیامبران دروغین) ازبین نرود.
علت در خطر بودن اسلام این بود که: 1. خطر منافقین که ظاهرا اسلام آورده بودند،ولی قلبا ایمان نیاورده بودند (سیره بن هشام، ج1، ص584)
2. خطر مرتدین بود که از اسلام برگردند و اصل اسلام به خطر بیفتد که خود امام یکی از علتهای عدم قیامش را همین نامیده است.( انساب الاشراف، ج1، ص587)
3. خطر حمله رومیان بود که قبل از وفات پیامبر(ص) چند بار جنگیده بودند و آماده حمله به اسلام بودند(سیره ابن هشام، ج2، ص642)
4. پیامبران دروغین(مسیلمه و طلیحه) که نماینده پیامبر در یمن را کشته بودند و به سوی مدینه پیشروی می کردند(تاریخ طبری، ج3، ص229-236)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏7 ؛ ص62)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. حضرت علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَنْ‏ أَوْصَى‏ وَ لَمْ‏ یَحِفْ‏ وَ لَمْ یُضَارَّ کَانَ کَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فِی حَیَاتِهِ.

هر کس وصیت کند و (در وصیت خود) عدالت را رعایت کند (که به وارث) زیان وارد نشود، مانند کسی است که آن(مال مورد وصیت) را در زمان حیات خود صدقه داده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏7 ؛ ص62)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره وصیت:
1. وصیت کردن به خودی خود مستحب است اما اگر نشانه های مرگ ظاهر شود و فرد تکالیف واجبی بر عهده داشته باشد‌(مثل: خمس، زکات، پرداخت رد مظالم، بدهکاری، امانت، نماز قضا، روزه قضا یا حج ) باید خودش فورا آنها را به مقدار توان ادا کند ولی اگر نتواند عمل کند باید نسبت به آنها وصیت کند. و در صحیح بودن وصیت بین وصیت کتبی و شفاهی تفاوتی وجود ندارد. (رساله مراجع م 2695 و 2696 و2701 و2702 سایت مکارم استفتائات وصیت).
2‌. انسان می تواند تا یک سوم مال خود را وصیت کند و بیشتر از آن با اجازه ورثه اشکالی ندارد؛ مثل اینکه ورثه حرفی بزنند یا کاری کنند که معلوم شود به انجام وصیت راضی هستند؛ و فرقی نمی کند که اجازه قبل از فوت میت باشد یا بعد از فوت او. (رساله مراجع م2721)
خداوند متعال عاقبت همه مومنین را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن می فرماید: جَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ،ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (توبه41): با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید
جهاد به معنای تلاش و تحمل سختی‌ها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. جهاد با نفس : رسول خدا (ص) می‌فرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778)
2. تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهم‌ترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنان‌که در روایت می‌خوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3. نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره بقره می‌خوانیم: «با کفار قتال کنید به‌گونه‌ای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند».
خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شبکه های مجازی:
الف: یکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازی است لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
ب: متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود داردکه باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی‌که ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخگو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی و حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای‌های مجازی نشر دهد.
3. دیدن فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خدا توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

(انقلاب اسلامی گفتمان انقلابی مجاهدت فرهنگی تمدن نوین اسلامی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
قرآن درباره استکبار و نقشه های آنان،((مرگ باد)می گوید و می فرماید: ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ... ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ :مرگ بر او باد چه نقشه شیطانی ای کشید،سپس پشت به حق کرد و تکبر و استکبار ورزید ( سوره مدثر، آیات 20 و 23 )
در قرآن کریم؛ عبارت(قُتِلَ)«کشته باد» و «مرگ بر» چند بار آمده است، و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفتهاند، دارای خوی استکباری بودهاند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن، به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است و این خود از آموزههای جالب توجه قرآنی است.
خداوند خطاب به هر سه دسته «کفار معاند»، «یهودیان معاند» (صهیونیست ها) و «منافقین فتنه گر» از ادبیات لعنت فرستادن و آرزوی مرگ کردن استفاده کرده است.
الف: کفارمعاند: «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ؛ و کسانى که کافر شدند، «مرگ بر آنها» و اعمالشان نابود باد.»(محمد/8)
ب: یهودیان معاند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا...؛ و یهود گفتند دست خدا به زنجیر بسته است!، دستهایشان بسته باد و بخاطر این سخن از رحمت (الهى) دور شوند!»(مائده/64)
خداوند در مورد یهودیان معاند و کسانی که برای خدا فرزند قائلند ، می فرماید: قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ لعنت خدا بر آنها باد، چگونه دروغ مى‏گویند؟!»(توبه/30)
ج: منافقان : خداوند در مورد ظاهر خوب منافقین که جلب توجه می کنند می فرماید: همُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ هنگامى که آنها را مى‏بینى جسم و قیافه آنان تو را در شگفتى فرو مى‏برد، ... آنها دشمنان واقعى تو هستند از آنان بر حذر باش، خداوند آنها را بکشد چگونه از حق منحرف مى‏شوند؟!»(منافقون/4)
بنابراین شعار(مرگ برآمریکا و اسرائیل و منافقین) ریشه قرآنی دارد.
خداوند توفیق بهره وری از معارف قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ...فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر... .

خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی. ( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مسافر:
1. یکی از شرایط شکسته شدن نماز این است که انسان قصد پیمودن مقدار مسافت شرعی که هشت فرسخ است را داشته باشد.
2. اگر به مقدار 45 کیلومتر طی مسافت کند اگرچه به صورت رفت و برگشت باشد، به فتوای همه مراجع هشت فرسخ را طی کرده. البته برای دانستن مقدار دقیق هشت فرسخ هر شخص به فتوای مرجع خود رجوع کند.
3. در شکسته شدن نماز پیمودن مسافت شرعی ملاک است لذا اگر شهری دو مسیر دارد که یکی از آنها به مقدار مسافت شرعی است و دیگری کمتر از مسافت شرعی، اگر از مسیری که به مقدار مسافت شرعی است برود با وجود شرایط، نماز شکسته می شود و اگر از مسیری که کمتر از مسافت شرعی است برود، نماز کامل است.
4. کسی که نمی داند چه مقدار می خواهد طی مسافت کند مثل اینکه برای پیدا کردن مکان مناسبی برای تفریح از شهر خارج می شود و نمی داند چه مقدار می خواهد طی مسافت کند، باید نماز را کامل بخواند اگر چه مسافت شرعی را طی کرده باشد. (رساله مراجع م1272 و 1279 و 1281)
خداوند متعال سفر مسافریین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
برخی می گویند نباید قبل از ظهور امام زمان(عج) حکومت تشکیل داد؟ در جواب میگوئیم:
اولا: وقتی نهی از منکر همیشه واجب است و حکومتی طاغوتی و منکر بود، خواه ناخواه مبارزه با طاغوت واجب میشود وچون لزوم حکومت برای یک جامعه امری عقلانی است،پس باید بجای حکومت طاغوت، حکومتی اسلامی بنا شود.
ثانیا: در روایات آمده که گروهی از مشرق زمین زمینه حکومت امام مهدی(ع) را فراهم میکنند (بحارالانوار، ج 51 ،ص 87)
ثالثا: قیامهایی مثل قیام مختار و زید در روایات تایید شده است(بحار،ج46، ص199 و ج45، ص365 و343؛ رجال کشی، ص125، ح199)
رابعا: قیامهایی قبل از ظهور که تشکیل حکومت و سپاه و لشکر میدهند،مثل قیام سید یمانی و خراسانی به عنوان حق تایید شده است (بحار،ج52، ص253)
خامسا: خیلی از احکام اسلام مثل اجرای حدود الهی و دفاع و جهاد و نهی از منکر نیاز به حکومت اسلامی دارد
خداوند در فرج امام زمان تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه کلمه قصار 396)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایتی امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: الْمَنِیَّةُ وَلاَ الدَّنِیَّةُ، وَالتَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوَسُّلُ.

مرگ بهتر از تن به ذلّت دادن و به اندک ساختن بهتر از دست نیاز به سوى مردم داشتن است. (نهج البلاغه کلمه قصار 396)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از برنامه های اقتصادی که برگرفته از روح متون دینی است، اقتصاد مقاومتی است که بهترین راه حل اقتصادی کشور است و نقش مردم در اقتصاد مقاومتی تعیین کننده می باشد.
چند نکته درباره اقتصاد مقاومتی:
1. بر عموم مردم واجب است که از اسراف در منابع کشور مثل آب، برق و گاز خودداری کنند و نیز در حفظ اموال بیت المال و منابع طبیعی کشور مثل جنگل ها و مراتع کشور اهتمام بورزند.
2. کسانی که طبق قانون مشمول پرداخت مالیات می باشند نسبت به پرداخت مالیات خود اهتمام داشته باشند و هر نوع فرار مالیاتی به تصریح برخی مراجع حرام است و موجب ضمان به بیت المال مسلمین می باشد.
3. خرید کالاهای کشورهایی که دشمن اسلام می باشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نیست و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا بودن مجوزی برای این عمل نمی باشد.
4. شایسته است کسانی که دارای ثروت های راکد هستند آن را در جهت تولید سرمایه گذاری کنند و سوق دادن این سرمایه ها به بخش هایی نظیر خرید و فروش دلار اگر ضرر به اقتصاد نظام اسلامی بزند جایز نیست. (اجوبه اموال دولتی ص466 و مالیات و عوارض ص674 و س1469 ، سایت لیدر استفتائات جدید اسفند 1395 ، سایت مکارم استفتائات متفرقه خرید و فروش و مالیات، فاضل جامع المسائل ج2 س191)
خداوند متعال مشکلات اقتصادی کشور را با رحمت خاصه اش بر طرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی تولید ملی اشتغال
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و به‌وسیله آن با آن‌ها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان)
«جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدان‌های مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند.
وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آن‌وقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت)
بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره)
خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی مفید ص60 ح5)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. انس بن مالک از پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم روایت کرده که آن حضرت فرمودند‌: أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ‏ فِی‏ عُمُرِک‏.

ای انسان ز‌یاد وضو بگیر تا خداوند متعال‌، بر عمرت بیفزاید (عمرت را زیاد کند). (امالی مفید ص60 ح5)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

بعضی از افراد سوال می کنند کسی که دستش شکسته و داخل گچ هست و یا دستش زخم است و باند پیچی شده و امکان باز کردن ندارد چگونه وضو بگیرد؟
دو نکته در جواب عرض می شود:
1. فردی که دستش شکسته و داخل گچ می باشد یا زخم شده و باند پیچی شده، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه اش عمل کرده است. (بنا بر احتیاط تیمم هم نماید مکارم، صافی، گلپایگانی، وحید، بهجت، خوئی، تبریزی).
2. وضوی جبیره به این گونه است که مثلا کسی که دست راستش شکسته و داخل گچ می باشد ابتدا صورت را (با دست چپ یا با گرفتن زیر شیر یا فرو بردن در آب) بشوید و سپس دست راست را وضوی جبیره دهد یعنی با دست مرطوب بر روی باند یا گچ مسح نماید بعد دست چپ را مانند صورت بشوید آنگاه با رطوبت آن سر و روی پاها را مسح کند. (مشهور. مکارم: احتیاط مستحب روی جبیره را مسح کند.) (رساله مراجع م329 و 330 ،عروه الوثقی احکام الجبائرم2 و توضیح المسائل مکارم م348).
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن درباره اهمیت راهپیمایی میفرماید:«ولایَطؤون مَوطئاً یَغیظُ الکفار ... الا کُتب لهم به عَملٌ صالح» :هیچ حرکت دسته جمعى که کفار را عصبانى کند، صورت نمیگیرد مگر این که براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود(سوره توبه، آیه ۱۲۰) بنابراین راهپیمایی ‏هایى که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانى کند، عمل صالح است.
این راهپیمایى‏ ها (بخصوص آنگاه که از طریق وسایل ارتباطى و ماهواره ‏ها منعکس می‏شود) اگر براى اهداف‏ مقدسى صورت گیرد، نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منکر عملى و عامل تقویت روحیه مردم و تهدید دشمن است.
برخی گمان می‌کنند مساله راهپیمایی یک مساله صرفاً سیاسی جدید است و هیچ ربطی به دین و دینداری و آخرت انسانها ندارد؛ در حالی که طبق قران حضور در این راهپیمایی و برداشتن هر قدم در این راهپیمایی یک عمل صالح محسوب می‌شود:
وقتی 22 بهمن یوم الله است و نیز از جمله شعائر الله است که باید تعظیم و بزرگ داشته شود، می توان به آیاتی از قرآن نیز در این باره اشاره نمود. یعنی از این بابت که قومی ستمگر مانند پهلویان و بهائیان را از صحنه قدرت برکنار کرد می تواند یوم الله باشد زیرا قرآن فرموده است: "وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه‏" (آیه 5 ابراهیم ) و امام امت (قدس سره) در تفسیر سوره حمد بیان کرده اند که آن ایّامی است که حق تعالی به قهر و سلطنت با قومی رفتار کند.
خداوند توفیق عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج‌البلاغه ،‌فیض،‌نامه 47، ص 977.)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. از أمیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: ...أُوصِیکُمَا وَ‌جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم... .

شما را ( ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر‌کس را که نوشته من به او می‌رسد، به تقوای الهی و نظم در‌کارهایتان‌سفارش می‌کنم. (نهج‌البلاغه ،‌فیض،‌نامه 47، ص 977.)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

هر شخصی در هر جایگاهی که باشد باید نسبت به رعایت قانون اهتمام بورزد.
دو نکته کوتاه درباره قوانین:
‌1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود مانند قاچاق کالا یا قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر یا موجب ضرر به بیت المال و ‏اموال عمومی یا اشخاص شود شرعا واجب است که رعایت شود.(بنابر‌فتوی یا احتیاط واجب).
2. به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته ‏است، براى هیچ کس جایز نیست. البته در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم‌کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر قانونی از بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز. (سیستانی فقه برای غرب نشینان س235 و استفتائات س468 (سؤال42)؛ اجوبه الاستفتائات، س1249 و1983و 1989،1987؛ مسائل جدید ج 3 ص63؛ تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص231 س1039 ؛ مکارم استفتائات ج3س 1797و 1798و 1801و 1161و 1583 بهجت استفتائات ج4 س6513، فاضل جامع المسائل ج1س917 ؛ وحید استفتائات سایت س 481و515)
خداوند متعال توفیق عمل به واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

انقلاب اسلامی ارزشهای اسلامی عدالت اجتماعی مردم سالاری دینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
انقلابی گری شاخصه هایی دارد که برخی بیان میشود:
1. دشمن شناسی و عدم تبعیت از دشمن واستکبار ستیزی: باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است. (فرقان آیه ۵۲)فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا:از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن [= قرآن‌] با آنان جهاد بزرگی بنما!
در سوره نساء آیه 141 «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» بر مقابله و مبارزه با استکبار تأکید شده است چرا که خداوند نمی پذیرد که کافران بر مومنان تسلط داشته باشند و راه دستیابی به این امر هم از راه مبارزه با استکبار محقق خواهد شد.
2. ساده زیستی ونفی اشرافیت: امام خمینی فرمودند:«اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را ازمیدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید..(صحیفه نور، ج19ص11)
3. ناامید نشدن : لاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ؛ از رحمت ‏خدا نومید مباشید زیرا جز گروه کافران کسى از رحمت‏ خدا نومید نمی‌‏شود».(87 یوسف)
امام خامنه ای فرمودند: بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمیشود! نمی‌رسیم! ... شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.
4.پایبندی به استقلال کشور: استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم... استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم... استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.
خداوند ما را جزء انقلابیون واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص548)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت و تبریک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی. در روایت است از امام رضا علیه السلام که فرمودند: ...إِنَّ‏ الْخُمُسَ‏ عَوْنُنَا عَلَى‏ دِینِنَا... فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا... ‏.

پرداخت خمس کمک در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس از پرداخت آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نکنید. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص548)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خمس سرمایه:
1. یکی از مواردی که به مال انسان خمس تعلق می گیرد، سرمایه است یعنی اگر انسان جایی سرمایه گذاری کرده باشد با وجود شرایطی باید خمس آن را پرداخت کند.
2. یکی از موارد سرمایه گذاری، بیمه عمر سرمایه گذاری می باشد که اگر شرکت بیمه، سرمایه را در فعالیت های اقتصادی سودآور حلال مطابق با معاملات اسلامی سرمایه گذاری نماید؛(مخالف: وحید به سایت مراجعه شود) در این صورت طبق نظر اکثر مراجع خمس پولی که به شرکت بیمه می پردازد برعهده فرد بیمه شده می باشد. (مخالف: مکارم: اگر اصل سرمایه قابل برداشت نیست فعلا خمس ندارد. بهجت: چنانچه بیمه با شروطش منعقد شده باشد جزو مؤونه است.) (فاضل جامع المسائل ج1 س738 ، استفتائات بهجت ج3 س3568 و3566 ، رهبری سایت أدمین شماره استفتاء 390611 ، زنجانی استفتاء از سایت شماره 20460 ، مکارم سایت استفتائات خمس، زنجانی سایت استفتائات س318 ، وحید سایت استفتائات س369)
3. در بیمه عمر سرمایه گذاری اگر سودی به دست آید جزو درآمد سال می باشد و چنانچه تا سر سال خمسی باقی بماند، پرداخت خمس آن واجب است.(مخالف: وحید) (رساله مراجع ج2 م1752 ، سایت مکارم استفتائات خمس، وحید سایت استفتائات س369)
خداوند توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
امام صادق(ع) می فرماید: مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّن قَد رَوَى حَدیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ اَحْکامَنَا فَلْیَرْضوْا بِهِ حَکماً فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکماً فَاِذَا حَکمَ بِحُکمِنَا فَلَم یقبل مِنْهُ فَاِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکمِ الله وَعَلَیْنَا رَدَّ وَالرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادّ عَلَى الله وَهُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْک بِاللَّهِ؛: هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب‌نظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به داوری بپذیرید. همانا من وی را حاکم بر شما قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم خدا را سبک شمرده‌اند و ما را رد کرده‌اند و آن‌کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و ردکردن خدا در حد شرک به اوست. (وسائل ، ج18، ص98)
عبارت (قَد رَوَى حَدِیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا)را جز بر شخصی که فقیه و مجتهد در احکام و مسائل دین باشد، نمی‌توان تطبیق داد و قطعاً منظور امام علیه السلام ، فقها و علمای دین هستند که آن حضرت، ایشان را حاکم بر مردم معرفی کرده، و حکم فقیه را مانند حکم خویش دانسته است. پس اطاعت از حکم فقیه نیز واجب و الزامی است و ردکردن و نپذیرفتن حاکمیت و حکم فقیه، به‌منزلة نپذیرفتن حاکمیت امام معصوم علیه السلام و کوچک‌شمردن حکم ایشان است که گناهی بزرگ و نابخشودنی به‌شمار می‌آید.
در اینجا امام از واژة «قاضیا»استفاده نکردند و (جعلته علیکم حاکماً ) عمومیت و اطلاق واژة حاکم، همة موارد حکومت و حاکمیت را شامل می‌شود نه فقط قضاوت را.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص28)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک و گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی. در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ‏ فَإِنَ‏ تَعَلُّمَهُ‏ حَسَنَةٌ وَ مُدَارَسَتَهُ تَسْبِیحٌ وَ الْبَحْثَ عَنْهُ جِهَاد... .

علم بیاموزید زیرا که آموختن علم کار نیک است و گفتگو درباره آن تسبیح است و جستجوی آن جهاد. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص28)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام علم آموزی:
1. هر یک از افراد جامعه خصوصا جوانان عزیز، در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می کنند اگر هدفشان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد. در بین علوم مختلفی که انسان می تواند به دنبال آنها برود اولویت با علوم دینی است.
2. یادگیری آنچه معمولا خود انسان یا جامعه به آن احتیاج دارد واجب است مثل احکام مورد ابتلا و مسایل پزشکی برای حفظ جان بیماران.
3. آموختن برخی علوم حرام است مثل علمی که موجب انحراف شود مثل خواندن کتاب های منحرف کننده و سایت های اینترنتی که باعث فساد عقیده و اخلاق می شود و یادگیری علم موسیقی حرام یا رقص یا حاضر شدن در کلاس درسی که استاد آن فساد عقیده داشته و در ضمن درس علیه اسلام تبلیغ می کند. (تحریر ج1 مکاسب محرمه، مقدمه م15 ، منهاج ج2 مکاسب محرمه م11 و36 ، سایت لیدر احکام مناسبتی احکام تحصیل ، سایت مکارم استفتائات پزشکی، مسائل تحصیلی)
خداوند متعال به همه ما علم همراه عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

روز فناوری فضایی (انقلاب اسلامی جوانان خودباوری و پیشرفت علمی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
امام زمان(عج) می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ« اما رخدادهایی که پیش می‌آید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، به‌هیچ‌وجه ازنظر لغت و دلالت وضعی به‌معنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیع‌تری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز می‌شود
مراد از( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند براساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آن‌هم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین(ع) نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور می‌خواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین(ع) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه، ج 1،ص206 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک و گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ، لا یَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ لا وَاللهِ.

آن که نمازش را سبک بشمارد از من نیست ، به خدا سوگند در قیامت کنار حوض [کوثر] بر من وارد نمی‌شود. (من لا یحضره الفقیه، ج 1،ص206 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در بعضی مکانها دیده می شود زن و مرد کنار هم نماز می خوانند آیا نمازشان صحیح است؟
در جواب باید عرض کنیم که اگر به یکی از روشهایی که گفته می شود نماز را بخواند، نمازشان صحیح می باشد:
1. بین زن و مرد مانعی مثل پرده باشد.
2. مکان نماز زن عقب تر از مکان نماز مرد باشد.
3. در صورتی که زن و مرد موازی هم بایستند یا زن جلوتر باشد اگر بینشان حداقل 5 متر فاصله باشد به فتوای همه مراجع نمازشان صحیح می باشد. البته به فتوای برخی از مراجع، تقدم زن بر مرد در نماز اشکالی ندارد ولی کراهت دارد یعنی ثواب نماز کمتر می شود. و به نظر برخی از مراجع اگر فاصله بین زن و مرد حداقل یک وجب باشد نماز آنها صحیح است.
نکته: در این مساله فرقی نمی کند زن و مرد، محرم باشند یا نامحرم، و نماز واجب باشد یا مستحب، جماعت باشد یا فرادا.
(صرفا جهت اطلاع: (رهبری(احتیاط واجب) خوئی، تبریزی، وحید: فاصله باید حداقل مقدار یک وجب باشد. فاضل، مکارم: فاصله بین زن و مرد حدود 5 متر باشد. مکارم: در جاهایی که ازدحام زیاد است مانند حرم امام رضا علیه السلام و مصلاهای نماز جمعه و مانند آن تقدم زن بر مرد اشکال ندارد. سیستانی: احتیاط واجب فاصله بین زن و مرد چهار و نیم متر باشد. و فاصله بین زن و مرد از محل ایستادن یکی تا محل ایستادن دیگری محاسبه می شود. (رساله مراجع م 886 و رساله جامع م1049 و سایت مکارم استفتائات مکان نمازگزار و توضیح المسائل فاضل م905).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code