بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-شناخت امام(ع): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.
2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است.
3-اعتقادبه زنده بودن امام: در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّی أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فی غَیْبَتِهِ کَما أَعْتَقِدُها فی حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَخُلَفآءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْیآءٌ، عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقامی، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ ‏سَلامی) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ )
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه ج16 ص282)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام سجاد علیه السلام روایت است که ‌می‌فرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شربُ الخمرِ و اللَّعبُ بالقِمار... .

از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (وسائل الشیعه ج16 ص282)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره سرگرمی و بازیها:
1. در شرع مقدس اسلام بسیاری از سرگرمی ها و بازیها حلال است مانند شنا کردن یا کوهنوردی یا تفریح کردن در طبیعت اما برخی از سرگرمی ها به جهت مفاسدی که دارد حرام است از جمله بازی کردن با وسایلی که در عرف وسیله قمار شناخته می شود که به تصریح برخی مراجع پاسور و تخته نرد از وسایل قمار محسوب می شود. (سایت ادمین شماره استفتاء360286 و رساله جامع م2260)
2. بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که همراه با شرط بندی باشد، شرعا ممنوع و گناه است مثلاً چند نفر در مسابقه فوتبال با هم مسابقه می‌دهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد یا کاری برای برنده انجام دهد؛ که همه این موارد شرعا گناه است.
3. در چند مورد شرط بندی اشکال ندارد مثل 1. مسابقه سوارکاری. 2. مسابقه تیراندازی با اسلحه جنگی، در صورتی که شرط بندی بین افراد مسابقه دهنده باشد نه تماشاچی ها (‌اجوبه س‌1117،‌1122‌‌، 1123، امام استفتائات ج2 س 15 ،17،18، بهجت ج4 س6436 بهجت ج4 س‌6452؛ مکارم ج2 س‌727 ،‌735 ج3 س471 جامع المسائل فارسی فاضل ج1 س954 و 1564؛ رساله جامع م2257و 2259)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، ج ۲، ص ۳۴۱)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(ع) در مورد دروغگو می فرمایند:
مَنْ کَثُرَ کَذِبُهُ ذَهَبَ بَهَاؤُهُ :

کسی که بسیار دروغ گوید، ارزشش (نزد خدا و نزد خلق ) از بین می رود(کافی، ج ۲، ص ۳۴۱)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

درغگویی عواقب دنیوی بدی برای خود دروغگو به همراه دارد که برخی ذکر میشود:
1- کاهش ارزش اجتماعی: دروغگو قابل اطمینان نیست و مردم به او اعتماد نمی کنند؛ از این رو نزد مردم ارزش ندارد،چون ارزش انسان در جامعه بشری، به اطمینان و اعتماد مردم به او است. آنگاه که شخصی وجهه و آبروی خاصی دارد، ارزشمند است و از بین رفتن اعتبار و آبرو، نابود کننده ارزش اجتماعی او است و دروغگویی، رفتار ناشایستی به شمار می رود که اعتبار انسان را از بین می برد.
- امیر مومنان علی(ع) می فرماید: دروغگو و مرده یکسان هستند؛ زیرا همانا برتری زنده بر مرده، در اطمینان مردم به او است؛ پس وقتی مردم به سخن دروغگو اعتماد نکنند، زنده بودنش باطل است(غرر الحکم، ص ۲۲۰، ح ۴۳۸۶)
مردم حتی حرف راست دروغگو را نیز نمی پذیرند و نزد مردم ارزشی ندارد.
2- سرزنش و پشیمانی : سرانجام دروغگویی، سرزنش شدن و پشیمانی از کرده خویش است؛ زیرا مردم دیر یا زود، به رفتار ناشایست و گفتار خلاف واقع دروغگو پی برده، او را خواهند شناخت. از حضرت علی(ع) نقل شده است: سرانجام دروغ، سرزنش و پشیمانی است(غرر الحکم ، ج 1، ص 283)
3- نابودی شرم و حیا: - کسی که عادت کند بدون توجه به ارزش و منزلت انسانی دیگران، به آنها دروغ بگوید، پرده حیا میان خود و ایشان را دریده، بی شرم می شود، چنان که سرور پرهیزکاران حضرت علی(ع) فرموده است : لا حیاء لکذاب. دروغگو بی حیا است(غرر الحکم، ص ۲۲۱، ح ۴۴۱۶)
4- فراموشی : از آنجا که خبرهای انسان دروغگو، با واقع مخالف است و مخالفت با واقع، حد و مرز و معیار واحدی ندارد، چه بسا خبرهای او از یک واقعه، با هم سازگار و یکسان نباشد. امام صادق (ع) فرمود: همانا از کمک هایی که خداوند بر ضد دروغگویان می کند، فراموشی آنها است(کافی، ج ۲، ص ۳۴۱)
خداوند ما را جزء راستگویان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص147)

سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام باقر علیه السلام می فرمایند: أَخْبَثُ‏ الْمَکَاسِبِ‏ کَسْبُ الرِّبَا.

پلیدترین درآمدها، درآمد رباست. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص147)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره قرض ربوی:
1. ربای قرضی یعنی قرض دادن مشروط به سود که حرام و گناه کبیره است. حتی اگر معین نکند چه مقدار سود بدهد و بگوید هر چه دوست داری بده باز هم رباست.
2. در حرام بودن ربا فرقی نمی کند که سود، پول یا مال باشد، یا انجام کاری باشد مثل اینکه به تعمیرکار بگوید قرض می دهم به شرط اینکه ماشین من را رایگان تعمیر کنی.
3. اگر جنسی را قرض دهد و شرط کند جنسی را که کیفیت آن مرغوب تر است هنگام ادای قرض بپردازد، ربا و حرام است. مثلا طلای مستعمل قرض بدهد و شرط کند طلای نو بگیرد.
4. به نظر اکثر مراجع معظم تقلید ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، و ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر، اشکال ندارد. (مخالف: زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی و تبریزی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است. رساله مراجع م 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متعال محبت دنیا را از دل همه مؤمنین خارج کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( بحار،ج 69 ، ص 263)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام حسن عسکرى (ع) در مورد دروغ مى‏فرمایند: جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِی بَیْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْکَذِبُ:

همه پلیدى‏ ها را در خانه‏ اى نهادند و کلید آن، دروغ است ( بحار،ج 69 ، ص 263)

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دروغگویی عواقب بدی به همراه دارد که برخی ذکر میشود:
1-دروغ سرچشمه همه گناهان: در روایات دروغ به عنوان کلید گناهان شمرده شده است،امام باقر( ع) مى فرمایند: خداوند براى شر و بدى، قفلهایى قرار داده و کلید آن قفلها شراب است ،سپس فرمود: دروغ از شراب هم بدتر است (کافى ،ج2، ص254)
2- نابودی ایمان :راوی گوید: از حضرت صادق (ع) پرسیدم:آیا مومن ممکن است بخیل باشد؟ فرمود: بله. آیا ممکن است ترسو باشد؟ فرمود بله. آیا ممکن است دروغگو باشد؟ فرمود: نه، مومن دارای هر سرشتی می شود، جز دروغ و خیانت(مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۳)
3- ملعون بودن دروغگو:خداوند می فرماید: أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَیْهِ إِنْ کَانَ مِنَ الْکَاذِبِینَ(آیه 7 نور)
دروغگو مورد خشم و لعن خداوند است، دراین زمینه پیامبر(ص) فرمود: آن گاه که شخص مومن، بدون عذر دروغ گوید، هفتاد هزار فرشته او را لعنت می کنند و از قلب او بوی گندی بیرون می آید که به عرش می رسد؛ آن گاه حاملان عرش الهی نیز او را لعن می کنند(مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۶)
4-سرچشه نفاق: چرا که راستگویى یعنى هماهنگى زبان و دل، و بنا بر این دروغ ناهماهنگى این دو است، و نفاق نیز چیزى جز تفاوت ظاهر و باطن نیست.از این جهت در سوره توبه آمده است که: اعمال آنها نفاقى در دلهایشان تا روز قیامت ایجاد کرد، به خاطر اینکه عهد خدا را شکستند و به خاطر اینکه دروغ مى‏گفتند"(77 توبه)
خداوند ما را جزء راستگویان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام کاظم علیه السلام که می فرمایند:
إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است . (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره اقتدا به نماز جماعت:
1. در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز و تکبیرگفتن آنان نزدیک باشد کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).(مشهور. مخالف: مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن برخلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م1418 بهجت استفتائات ج2 س2672)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام جماعت برساند. و به فتوای برخی از مراجع اگر در سجده خود را به امام جماعت برساند، جماعت صحیح است. (خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی، مکارم: خودش را به رکوع برساند.) (رساله مراجع م1442)
3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-‌رساله مراجع م 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه12 حجرات)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن دربباره غیبت کردن می فرماید: لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ :

هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارد (آیه12 حجرات)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برای ترک غیبت راهکارهایی وجود دارد که عرض میشود:
1-درمان علمی این گناه آن است که شخص در عواقب این گناه فکر کند و این عواقب را با آنچه از این گناه عایدش می شود، مقایسه کند، از این مقایسه تشویق می شود که این عمل را ترک کند(مثلا: حسنات را از بین می‌برد-گنا‌هان دیگران را بر دوش انسان می‌گذاردعبادات تا چهل روز پذیرفته نمی‌شود)
اگر کسی غیبت دیگری می کند به این انگیزه که با او دشمن است، چگونه حاضر می شود نیکی هایش را به دشمنش منتقل کند و گناهان دشمن را به نامه عمل خود وارد کند؟
2-قبل از هر چیز بر زبان و صحبت هایشان نظارت دقیق داشته باشند و از دوستانی که آنها را به غیبت تشویق می کنند و همچنین از مجالسی که به نظر می رسد برای غیبت آماده شده اند، پرهیز کنند.
3- بداند غیبت کردن یکی از نشانه های ناتوانی، فقدان شخصیت و عقده خود کم بینی است. فرد با غیبت کردن، پرده از این صفات خود برمی دارد و قبل از اینکه شخصیت اجتماعی دیگری را بشکند، شخصیت خودش را درهم می شکند. و موجبات سلب اعتماد دیگران را فراهم می آورد.
4- مراقبت شدید بر زبان کند و با خود عهد کند اگر غیبت کند خود را جریمه کند وآخر شب محاسبه کند.
خداوند توفیق ترک گناه به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند:
...وَ اعْلَمْ‏ أَنَّهُ‏ لَا وَرَعَ‏ أَنْفَعُ‏ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللَّه... ‏.

بدان که هیچ پرهیزگاریی، سودمندتر از پرهیز از حرام های الهی نیست. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص360)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ماهواره:
1. ماهواره با توجه به وجود موارد خلاف شرع در برنامه های آن مثل‌آموزش افکار‌گمراه‌کننده و تحریف حقایق و فساد اخلاق و ترویج لهو و لعب و پخش موسیقی لهوی و رقص‌آور یا تصاویر و فیلمهای خلاف عفّت و حیاء، این احتمال وجود دارد که حداقل در بعضی از ساعات زمینه‌ای برای استفاده حرام برای برخی از اعضای خانواده یا نزدیکان وجود داشته باشد لذا نگهداری و خرید و فروش و نصب آن مجاز نمی باشد و حرام‌است.
2. نگهداری و استفاده از ماهواره حتی برای کسی که قصد استفاده از برنامه کاملاً شرعی آن را دارد مثل برنامه‌هاى مذهبی یا قرآنى یا علمى و مانند آن، چون احتمال افتادن در گناه وجود دارد باز هم استفاده جایز نمی باشد و گناه است.
3. در هر صورت حتی اگر فردی مطمئن باشد که خود یا خانواده اش در گناه واقع نمی شوند باز هم با توجه به اینکه منع قانونی وجود دارد به جهت تخلف از قانون هم خرید و فروش و نگهداری از آن جایز نمی باشد.( اجوبه س 1213 مکارم استفتائات ج3 س 1711 استفتائات بهجت ج3 س4987 جمع المسائل فارسی ج1 س1001)
خداوند توفیق ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(غرر الحکم، ص 221، ح 4425)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی(علیه السّلام) در مورد غییبت کردن می‌فرمایند: إیَّاکَ وَ الغیبة، فَانَّهَا تمقتک إلی الله وَ النَّاسِ، وَ تَحبِطُ أجرکَ»

(از غیبت بپرهیز، چون موجب می‌شود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و اجر و پاداشت نابود شود) (غرر الحکم، ص 221، ح 4425)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

غیبت کردن پیامدهای اجتماعی بدی در پی دارد که برخی ذکر میشود:
1-ایجاد دشمنی:( طبق حدیث بالا) از آنجا که غیبت، آبروی مؤمنی را می‌ریزد، او را دشمن غیبت‌کننده می‌کند. همچنین دوستان کسی که از او غیبت شده، به غیبت‌کننده به دیده دشمنی می‌نگرند؛ هر چند شاید دیدشان درباره کسی که نقصش بیان شده است نیز عوض شود؛ پس غیبت کننده، هم خشم پروردگار و هم خشم بندگان او را برمی‌انگیزد.
2- ریختن آبرو :غیبت کننده با رفتار ناروایش آبروی دیگران را به خطر می اندازد؛ از این رو خداوند هم آبروی او را در معرض خطر قرار می دهد و او را در این دنیا رسوا می کند.
امام صادق (علیه السلام ) فرمود:غیبت نکن که مورد غیبت واقع می شوی و برای برادرت گودالی نکن که خود در آن خواهی افتاد(بحار، ج 72، ص 247 )یعنی وقتی غیبت کننده عیب و نقص دیگران را آشکار سازد، دیگران نیز در صدد رسوا کردن او بر خواهند آمد.
3- سلب اعتماد: اگر انسان عیب برادر مؤ منش را بگوید، اعتماد دیگران را از او، و حتی از خودش سلب می کند؛ زیرا دیگران به این باور می رسند که او شخص مطمئنی نیست و اسرار اشخاص را فاش می سازد.
هر آن کو برد نام مردم به عار تو خیر خود از وی توقع مدار
که اندر قفای تو گوید همان که پیش تو گفت از پس مردمان
اگر حس اعتماد در افراد افزایش یابد، جامعه منسجم و یکپارچه می شود؛ در حالی که اگر غیبت در جامعه رشد کند، انسجام جامعه در معرض خطر قرار می گیرد.
خداوند توفیق ترک گناه به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند :‏
مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.

هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

1. اگر شخصی از طرف کارفرمای خود مامور در خرید کالایی برای او باشد نمی تواند بیشتر از مبلغی که برای کالا پرداخته از کارفرمای خود مطالبه کند؛ پس اگر فاکتوری به کارفرما ارائه دهد که از مبلغ پرداختی بیشتر باشد علاوه بر اینکه گناهکار است نسبت به مبلغ اضافی ضامن است.
2. اگر مامور خرید هنگام معامله برای کارفرمای خود از فروشنده تخفیف گرفته باشد تخفیف برای کارفرما می باشد. به طور مثال اگر مامور خرید اداره ای چند دستگاه کامپیوتر برای اداره خریداری کند در صورتی که فروشنده به خاطر دوستی با او تخفیف بدهد تخفیف برای اداره می باشد و مامور خرید حقی نسبت به تخفیف داده شده ندارد.
3. اگر کارفرما به وکیل خود بگوید فلان جنس را برای من بفروش و هر چه از این مقدار بیشتر فروختی برای خودت باشد در این صورت وکیل مستحق مقدار بیشتر است. (اجوبة س1251 ، سایت مکارم استفتائات وکالت)
إن شاء الله خداوند روزی حلال را نصیب همه ما بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج75، ص257.)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در مورد عواقب غیبت می فرمایند:
الْغَیبَةُ حَرامٌ عَلی کلِّ مُسْلِمٍ وَ انّها لَتَأکلُ الْحَسَناتِ کما تَأْکلُ النَّارُ الْحَطَبَ؛

غیبت بر هر مسلمانی حرام است و حسنات را از میان می برد، همانگونه آتش هیزم را می سوزاند و نابود می کند(بحار، ج75، ص257.)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

غیبت کردن عواقب خطرناکی در آخرت دارد که برخی ذکر میشود:
1-ازبین رفتن اعمال نیک: پیامبر اکرم (ص ) فرمود:شخصی روز قیامت متوجه می شود از کارهای خوب او در نامه عملش خبری نیست. می گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست. من در آن عبادت هایم را نمی بینم به او گفته می شود: خداوند هیچ گاه کار کسی را فراموش و عوض نمی کند. اعمال تو با غیبت کردن از بین رفته است(مستدرک الوسائل، ج 9 ص 121)
2-محرومیت از بهشت: خداوند به حضرت موسی وحی فرستاد که اگرغیبت‌کننده توبه نماید، آخرین کسی است که به بهشت وارد می‌شود و اگر توبه نکند اولین کسی خواهد بودکه داخل آتش می‌شود (بحار،ج 72،ص 222)
3-عدم قبولی عبادات: انسان با کلی زحمت و تلاش، عمل نیک و پسندیده‌ای انجام می‌دهد؛ اما با یک لحظه غفلت مرتکب غیبت می‌شود و بدین وسیله مانع ثبت آن در نامه عمل خویش می‌شود؛ چرا‌که یکی از پیامدهای غیبت، عدم قبولی طاعات و عبادات است. رسول خدا (ص) می‌فرمایند: هرکس از مرد یا زن مسلمان، غیبت کند، خداوند متعال نماز و روزة او را تا چهل شبانه‌روز نمی‌پذیرد؛ مگر آنکه شخص غیبت شده، او را ببخشد(مستدرک الوسائل، ج 7 ص 322)
خداوند توفیق ترک گناه به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص402 ح5868)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید:
...اَصدَقُ القَولِ و َاَبلَغُ المَوعِظَةِ و َاَحسَنُ القَصَصِ کِتابُ اللّه... .

راست ترین سخن، رساترین پند و زیباترین حکایت، کتاب خدا (قرآن) است. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص402 ح5868)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام قرآن:
1. لمس کردن خط های قرآن بدون وضو جایز نیست. اما لمس کردن غیر خطوط قرآن مثل حاشیه صفحه ها اشکالی ندارد هر چند کراهت دارد و بهتر است بدون وضو لمس نشود. (رساله مراجع م317)
2. جلوگیری بچه نابالغ از برداشتن قرآن و لمس خط های قرآن واجب نیست، البته باید بگونه ای باشد که سبب بی احترامی به قرآن محسوب نشود. (رساله مراجع م 318)
3. استفاده از گردنبندهایی که آیات قرآن بر روی آن حک شده اشکال ندارد به شرط آنکه بدون وضو با بدن تماس مستقیم نداشته باشد. (البته در مورد جنب و حائض و امثال آن حتی با داشتن وضو هم نباید با بدن تماس مستقیم داشته باشد.) همچنین همراه داشتن آنها در دستشویی در صورتی که عرفا بی احترامی محسوب شود، حرام است.(مشهور. مخالف: مکارم: بهتر است از بردن آن به دستشویی خودداری شود.) (عروه ج1 غایات الوضوء م16 ، سایت مکارم استفتائات قرآن کریم)
4. در صورتی که قرآن روی زمین بیفتد کفاره ندارد؛ البته اگر عمدا این کار را کرده باشد گناهکار است و باید فورا توبه کند. (سایت مکارم استفتائات قرآن کریم)
إن شاء الله قرآن کریم در روز قیامت شافع همه ما باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(حکمت 38 نهج البلاغه)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمومنین(ع) در مورد دروغگو می فرمایند: إِیَّاکَ وَ مُصَادَقَةَ اَلْکَذَّابِ فَإِنَّهُ کَالسَّرَابِ یُقَرِّبُ عَلَیْکَ اَلْبَعِیدَ وَ یُبَعِّدُ عَلَیْکَ اَلْقَرِیبَ:

از دوستى با دروغگو بپرهیز که او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور مى‏سازد (حکمت 38 نهج البلاغه)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

درغگویی عواقب اجتماعی بدی برای جامعه به همراه دارد که برخی ذکر میشود:
1-سلب اعتماد و اطمینان: مهمترین سرمایه یک جامعه اعتماد متقابل و اطمینان عمومى است، و مهمترین چیزى که این سرمایه را به نابودى مى‏کشاند دروغ و خیانت و تقلب است، و یک دلیل عمده بر اهمیت فوق العاده راستگویى و ترک دروغ در تعلیمات اسلامى همین موضوع است. پیشوایان دین از دوستى با چند طایفه از جمله دروغگویان شدیدا نهى کردند، چرا که آنها قابل اطمینان نیستند ومثل سراب دور را نزدیک و نزدیک را دور نشان میدهند(حدیث بالا)
2- اضطراب و هراس :در واقع افرادی که دروغ می گویند در اضطراب و هراس هستند که مبادا حرف امروزشان با فردا تضاد داشته باشد. پیامبر (ص) می فرمایند: «راستی آرامش است ولی دروغ هراس است(کشف الغمه، ج1،ص535)
3-کم شدن برکات الهی: دروغ گفتن سبب می شود که برکات الهی از انسان قطع گردد چنانکه امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «هنگامی که زمامداران دروغ بگویند باران قطع می شود (شرح غررالحکم، ج 1، ص 310)
4- فقر و تنگدستی : زمانی که دروغ گفتن، رفتاری ثابت و عادی شود، فقر و تنگدستی را برای جامعه بار می آورد و برکت را از زندگی می برد. امیر مومنان علی(ع) در شمارش سبب های فقر می فرماید: عادت به دروغ، تنگدستی را به جای می نهد(وسائل ، ج ۱۵، ص ۳۴۷)
5- ضعیف شدن مروت و جوانمردی درجامعه: امام علی(ع) دراین زمنیه می فرماید:هرکس دروغ گوید، جوانمردی خویش را تباه سازد(مستدرک، ص 221، ح 4415)
خداوند ما را جزء راستگویان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کافى ( ط- الاسلامیه) ج5‌،‌ص144‌،‌ح‌14 من لایحضره الفقیه ج3 ، ص299)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند‌:
تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ.

به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. ( کافى ( ط- الاسلامیه) ج5‌،‌ص144‌،‌ح‌14 من لایحضره الفقیه ج3 ، ص299)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره هدیه دادن:
1. یکی از مستحبات هدیه دادن، بوی‍ژه به ارحام و خویشان است. در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
2. اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگر هدیه داده شود یا هدیه‌ای با ارزشتر داده شود کراهت دارد. اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است یا اینکه اهل نماز است، چنانچه باعث فتنه و فساد نشود، برتری دادن او در هدیه خوب است.
3. مالی که هدیه داده می‌شود تا هدیه گیرنده تحویل نگیرد هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید ماشین را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد و اگر هدیه ای به فرزند نابالغ داده شود پدر یا پدر بزرگ و در صورت نبودن این دو قیم شرعی، باید تحویل بگیرد. ( منهاج، آیه الله سیستانی ج2 م 1314و 1315و 1335و 1336؛‌تحریر الوسیله، کتاب الهبه م 3 و21 و22)
4. اگر هدیه گیرنده از اقوام و خویشان نسبی باشد پس از تحویل هدیه نمی تواند آن پس بگیرد. مثلا اگر ماشین یا خانه ای را به فرزند خود هدیه بدهد بعد از آنکه فرزند وارد خانه شود و یا سوار ماشین شود، دیگر نمی تواند آن را پس بگیرد. (منهاج ج2 م1320 تحریر کتاب هبه م8 سایت مکارم استفتائات هبه)
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( علل الشّرآئع‌، ج۱، ص ۳۰۹)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
أمیرالمۆمنین علیه السّلام درمورد علل فشار قبر می فرمایند:
عَذَابُ الْقَبْرِ یَکُونُ مِنَ النَّمِیمَةِ وَالْبَوْلِ وَ عَزْبِ الرَّجُلِ عَنْ أَهْلِهِ:

عذاب قبر از سخن‌چینی و پرهیز نکردن از بول‌(مراعات نکردن طهارت) و اینکه مرد در غذا و خواب از زنش دوری کند، بوجود می آید( علل الشّرآئع‌، ج۱، ص ۳۰۹)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

طبق روایات ،برخی گناهان موجب فشار قبر میشوند که عرض میشود:
1-ضایع کردن نعمتها: رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود: تنگى قبر و فشار آن به مؤمن براى آن است که او نعمت‏ها را ضایع مى‏نمود و این تنگى و فشار قبر کفاره آن عمل محسوب مى‏گردد(علل الشرایع، ص 309)
منظور از تضییع نعمتها، بکار بردن نعمتها در غیر از مورد مصرفشان یعنی در راه حرام است.
2-بد اخلاقی با همسر و فرزندان: پیامبر براى تشییع جنازه «سَعد بن معاذ» از منزل خارج شدند در حالی‌که هفتاد هزار فرشته جنازه وى را تشییع می‌کردند؛ پس از دفن او، مادر سعد گفت: گوارا باد اى سعد بر تو در این بهشتى که وارد شدى‏؛ رسول خدا فرمود: اى مادر سعد، بر خدا حکم جزمى مکن. [بلکه او به شدت مورد فشار قبر قرار گرفت] سپس حضرت فرمودند: «فشار قبر سعد به علت بد اخلاقی او با اهل خانه بود»(کافی، ج 3، ص 236)
3-یاری نکردن مظلوم: نقل شده یکی از علمای بنی‌اسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده بود(ثواب الاعمال، ص۱۱۱)
4-رعایت نکردن برخی حق الناسها مثل سخن چینی،غیبت و دروغ: پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «عذاب قبر از سخن‌چینی، غیبت و دروغ ناشی می‌شود (مستدرک‏الوسائل، ج9، ص 121)
خداوند همه ما را از فشار قبر نجات بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج الفصاحه ص394 ح1198)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: التّاجرُ الصَّدوقُ لا یُحْجَبُ مِن أبوابِ الجنّة.

درهاى بهشت به روى تاجر راستگو بسته نمى شود. (نهج الفصاحه ص394 ح1198)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اگر کسی کالایی خریداری کند و بعد بفهمد برای کالا بیش از قیمت واقعی پول پرداخت کرده با چند شرط می تواند معامله را برهم زده و پول خود را پس بگیرد.
1. تفاوت قیمت آن قدر زیاد باشد که عرفا قابل تسامح نباشد و مردم به زیادی آن اهمیت بدهند. مثلا خانه ای را با دو برابر قیمت خریده باشد.
2. خریدار در زمان معامله از قیمت واقعی کالا خبر نداشته باشد یا نسبت به آن غفلت کند؛ فرقی نمی کند که فروشنده نسبت به قیمت واقعی آگاه باشد یا نباشد.
3. تفاوت قیمت باید در زمان عقد معامله باشد؛ پس اگر تفاوت قیمت بعد از زمان معامله اتفاق بیفتد حق برهم زدن معامله را ندارد. مثلا اگر یک کیلو زعفران به قیمت روز بخرد و بعد از زمان معامله قیمت آن کاهش پیدا کند، خریدار حق برهم زدن معامله را ندارد.
4. این حق فسخ با رعایت شرایط برای فروشنده نیز ثابت می شود. (رساله مراجع م2124 و 2125 و تحریر ج1 خیار غبن م4)
خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( آیه 7عنکبوت)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره آثار عمل صالح می فرماید: وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ:

کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند قطعا گناهانشان را از آنان مى زداییم و بهتر از آنچه مى‏کردند پاداششان مى‏دهیم ( آیه 7عنکبوت)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در قرآن و روایات برای عمل صالح آثار فراوانی ذکر شده که ذکر میشود:
1-آمرزش گناهان و تبدیل سیئات به حسنات:
طبق آیه تلاوت شده، تکفیر سیئات، معنایش عفو از گناهان است. اما این که خداوند فرمود: ایشان را به بهترین عمل جزاء می دهد، یعنی از اعمالشان آن قدر نواقص را دفع نموده، آن قدر عمل را بالا می برد، تا به صورت بهترین عمل در آید و یا این استکه در هنگام حساب، خرده گیری در اعمالشان ننموده، جهات نقص و عیبی که در آن ها است، به حساب نمی آورد، در نتیجه با همه آن ها، معامله بهترین عمل می کند. مثلا نمازشان را گرچه مشتمل بر جهات نقص و بدی هایی باشد، به جای بهترین نماز می پذیرد.
2- استجابت دعا: وَیَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ : دعاى کسانى را که ایمان آورده‌اند و کارهاى شایسته کرده‌اند اجابت مى‌کند (آیه 26 شوری) خداوند متعال وعده داده است که دعای کسانی را که ایمان آورده اند واعمال صالح انجام داده اند را مستجاب فرموده و از فضل خود برایشان بیافزاید..
3- امنیت از خوف و حزن ( دنیوی و اخروی):خداوند می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ ... لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ( بقره/277) مومنینی که عمل صالح انجام میدهند هیچ گونه ترس دنیوی و اخروی ندارند،زیرا ترس از روزی، مشکلات و... بخاطر ترس از دست رفتن است و مومن (بشرط عمل) پاداش اعمال خود رامیبیند، پس هیچ گونه ترس دنیوی و اخروی ندارد.
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی(ط-الاسلامیة ج2 ص119ح7)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می فرمایند: إنَّ فِی الرِّفقِ الزِّیادَةَ وَ البَرَکَةَ ، و مَن یُحرَمِ الرِّفقَ یُحرَمِ الخَیرَ.

در مدارا کردن افزایش روزی و برکت نهفته است و هر که از مدارا بی بهره باشد از خیر بهره ندارد. (الکافی(ط-الاسلامیة ج2 ص119ح7)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام شراکت:
1. شراکت در یک مال از راههای مختلف ممکن است حاصل شود مثلا اگر زمینی به چند نفر ارث رسیده باعث شراکت می شود یا اینکه دو نفر با همدیگر زمینی را خریداری می کنند، سبب شراکت می شود.
2. اگر چند نفر در مالی شریک باشند، هر گونه تصرفی در مال مشترک، باید با اجازه و رضایت تمامی شرکا باشد بنابراین اگر انسان بطور مشترک منزل را خریداری کرده یا به ارث رسیده، تصرف و استفاده از منزل بدون اجازه سایر شرکا حرام است و انسان مدیون می شود.
3. گاهی اوقات دو نفر یا چند نفر میان یکدیگر اینگونه قرار می گذارند که ماشین از من و کار از شما یا مغازه از من و کار از شما و در سود با یکدیگر شریک باشیم. مثلا نصف درآمد متعلق به صاحب ماشین یا صاحب مغازه باشد و نصف دیگر متعلق به کسی که کار می کند، اینگونه شراکت باطل است و صاحب مغازه یا صاحب ماشین ازجهت شرعی فقط می تواند مبلغ پولی که در عرف برای اجاره کردن مغازه یا ماشین پرداخت می شود، مطالبه کند. البته اگر افراد از قراردادهای دیگر مثل صلح استفاده کنند صحیح می باشد. (توضیح المسائل مراجع، م2142و م2151، م2150و م2157 و رساله آموزشی )
جهت تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 96 مریم)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره نتیجه عمل صالح می فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَات سَیَجْعَلُ لَهُمْ الرَّحْمَن وُدًّا:

کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند ، به زودی [ خدای ] رحمان برای آنان محبتی [ در دلها ] قرار می دهد(آیه 96 مریم)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اعمال صالح در همین دنیا آثار و برکاتی برای انسان دارد که برخی ذکر میشود:
1-محبوبیت در دل مردم: یکی از نتایج عمل صالح که بعد اجتماعی آن، در خدمات و تعاون عمومی مجسم می‌گردد، توجه عواطف انسان و علائق قلبی مردم به آن گروه از افراد است که در خدمت جامعه بوده و برای آنان کار صورت می‌دهند.
هیچ کس نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند که نتیجه مستقیم خدمت خالصانه به جامعه، جلب عواطف و رسوخ در قلوب می‌باشد.
همگان می‌دانیم که پیامبران و آموزگاران الهی مورد احترام جامعه‌ها بوده و در جهان هیچ شخصیتی مانند حضرت مسیح (ع) و حضرت محمد (ص) عواطف انسان‌ها و بشر را جلب نکرده است.
2-زندگی پاک وخوب: قرآن در این باره می‌فرماید: هر کس عمل نیک انجام دهد در حالی که مؤمن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه می‌بخشیم (آیه 97 نحل)
زندگی پاکیزه، آن نوع از زندگی است که در آن مفاهیم انسانی زنده گردد، صلح و صفا، محبت و دوستی، همدردی و همکاری، آرامش و امن حکم فرما باشد، بشر از قید انحصار طلبی، «خود محوری» و ستم کاری بیرون آید. زیرا در پرتو «عمل صالح» محبت و دوستی، صفا و صلح به جامعه باز می‌گردد و افراد جامعه بسان اعضاء یک تن، به هم یاری یکدیگر می‌شتابند.
3-آرامش: آرامش مهم ترین خواسته بشر در طول تاریخ بوده است؛ زیرا زندگی بی‌آرامش، به معنای زندگی دوزخی است که ارزشی برای انسان ندارد؛ از این رو در معنای خوشبختی، آرامش در کنار آسایش به عنوان دو مولفه اصلی آن مورد توجه بشر بوده است. بر این اساس خداوند( درآیات۱۲۷ سوره انعام و ۳۷ سبا) عمل صالح را زمینه ساز بهره مندی انسان از آسایش در دنیا می داند.
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص267)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: الصَّلَاةُ مِیزَانٌ مَنْ وَفَّى اسْتَوْفَى‏.

نماز میزان و الگوست، هر کس آن را کامل انجام دهد پاداش کامل دریافت می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص267)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خواندن سوره در نماز:
1. در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه انسان باید اول حمد و بعد از آن یک سوره تمام بخواند و نمی تواند قسمتی از یک سوره مثل آیة الکرسی را بخواند.(به فتوا یا احتیاط)(مخالف:شبیری زنجانی:خواندن سوره مستحب موکد است)( رساله مراجع م978)
2. در نماز مستحبی خواندن سوره واجب نیست؛ البته در بعضی از نمازهای مستحبی مثل نماز وحشت که سوره مخصوصی دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد، باید همان سوره را بخواند. (رساله مراجع م986)
3. اگر نمازگزار در نمازهای واجب یومیه سوره توحید را نخواند اشکال ندارد و نماز صحیح است؛ هر چند نخواندن سوره توحید در تمام نمازهای واجب یک شبانه روز مکروه است و ثواب نماز کم می شود.(رساله مراجع م 1019)
ان شاء الله نمازهایمان مورد قبول درگاه خداوند متعال قرار گیرد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code