بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم و با تبریک ایام ولادت

اسلام در جنبه های گوناگون بین زن و مرد تبعیض قائل نشده است:

توضیح حدیثتوضیحات

1-جنبه انسانیت: در اسلام در جهات ارزشی و انسانیت بین زن و مرد فرقی نیست و ارزش افراد به ایمان و تقواست(إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ-13 حجرات) وعملش به هیچ عنوان ربطی به جنسیت ندارد کما اینکه می فرماید:مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً (۹۷ نحل) هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند و مؤمن باشد او را زندگى نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل مى‏کرده ‏اند مى‏دهیم.
و حتی یک زن می تواند آنچنان مدارج ترقی را طی کند که خدای متعال او را الگویی برای تمام مومنان (اعم از زن و مرد) بر شمارد. و این بیان در قرآن نسبت به همسر فرعون آمده است(وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن-۱۱ تحریم)
2-جنبه اجتماعی: جنس مونث را می توانیم در یکی از سه جایگاه ببینیم ۱-مادر ۲-دختر ۳-همسر: اگر کسی اندک آشنایی ای با متون اسلامی درباره این سه جایگاه داشته باشد، می فهمد که هر سه آنها با تکریم و تجلیل یاد شده اند که در هرعنوان از بین دهها حدیث یک نمونه نقل میشود:
مردى خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد: اى رسول خدا! به چه کسى نیکى کنم؟ فرمود: به مادرت. عرض کرد: سپس به چه کسى؟ فرمود: به مادرت. عرض کرد: بعد از او به چه کسى؟ فرمود: به مادرت. عرض کرد: سپس به چه کسى؟ فرمود: به پدرت.(کافی،ج ٢،ص١٥٩)
همچنین درباره دختر با اینکه اسلام در محیطی متولد شد که دختر را زنده به گور می کردند ولی اسلام حتی گاهی ارزش دختررا نه فقط به اندازه پسر بلکه گاهی بیشتر احترام می کرد ؛ پیامبر مهربانی در جایی دیگر می فرمایند:خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، کسی که باعث خوشحالی دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال می کند(الفروع من الکافی، ج 2، ص 82.)
.درباره همسر نیز روایات بسیاری وجود دارد از جمله آنکه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند : هر چه ایمان بنده بیشتر شود، محبتش به زنش افزونتر مى شود. (النوادر للراوندی : ١١٤/١٠٩)
خداوند توفیق فهم درست معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه، حکمت348

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ، امیر المومنین در روایتی نورانی می فرمایند: أشَدُّ الذُّنُوبِ مَا استَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ؛

سخت ترین گناهان آن است که صاحبش آن را کوچک بشمرد. /نهج البلاغه، حکمت348

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته کوتاه درباره محرمیت :
1-یکی از راههایی که سبب محرمیت ازدواج است بنابر این اگر خانمی با مردی ازدواج کند پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر چه از طرف پدر و چه از طرف مادری با عروس خانم محرم هستند و همچنین به صرف عقد این خانم با این مرد، با تمامی فرزندان و نوه ها و نبیره گان و هر چند سلسله ادامه پیدا کند محرم است هر چند این خانم از این مرد بچه ای هم نداشته باشد و محرمیت اینها، محرمیت ابدی است لذا اگر زن و شوهر از همدیگر جدا شود یا شوهر فوت کند باز هم پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر و فرزندان شوهر محرم هستند.
2-اگر اقایی با خانمی ازدواج کند با مادر خانم و مادر بزرگ های خانم چه از طرف پدری و مادری محرم می شود و این محرمیت، محرمیت ابدی است لذا اگر مرد از خانم طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند باز هم با مادر خانمش محرم است.
3-با عقد ازدواج عمه و خاله خانم و خواهر خانم با شوهر محرم نمی شود همچنانکه دایی و عمو و بردار شوهر با خانم محرم نمی شوند.
خداوندمتعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

در احادیث ارزش فراوانی به دختران داده اند که چند نمونه ذکر میشود:
1-مهربانتر بودن خدا نسبت به دختران:پیامبر می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَی الذُّکُورِ:خداوند متعال بر دختران مهربان‌تر است تا پسران(فروع من الکافی، ج 2، ص 82)
2-نیکی بودن دختران: امام صادق علیه السلام فرمود: دختران، نیکی و پسران، نعمت اند و همانا بر نیکیها، پاداش و از نعمتها، سؤال می‌شود.( وسائل الشیعة، ج 15، ص 104)
3-ابتدا هدیه را به دختر دادن: اسلام با نظر به روحیات لطیف دختر، به والدین دستور داده که در برخی از رفتارهای خانوادگی مانند تقسیم هدایا، دختران را مقدم شمارند. رسول خداعلیه السلام فرمودند:
«کسی که به بازار برود و برای خانواده‌اش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد، همانند کسی است که به مستمندان صدقه می‌دهد [و اجری برابر آن می‌برد] ؛ اما باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر کس دخترش را شاد کند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل (ع) را از بند رهانیده است.(بحار، ج 23، ص 116)
4-روزی داشتن دختران:امام صادق(ع) به مردی که از دختردار شدن خود ناراحت بود، فرمودند:«به من خبر رسیده خدا به تو دختری داده، ولی موجب خشم و ناراحتی تو شده است. از او به تو زیانی نخواهد رسید. او گلی است که تو آن را می‌بویی و خدا روزی‌اش را خود فراهم می‌کند [و تو برای مخارج او به زحمت نمی‌افتی و روزی‌اش را با خود می‌آورد] و بدان که رسول خداصلی الله علیه وآله هم پدر دختران بودند و بیشتر دختر داشتند( وسائل الشیعة، ج 15، ص 102)
خداوند به دختران ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نحل ایه 43

خداوند در قرآن عزیز می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ .

اگر نمی دانید از اهل علم و آگاه بپرسید.نحل ایه 43

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تقلید:
1-هیچ مسلمانی نمی تواند در اصول دین مثل توحید یا معاد یا نبوت و مانند اینها تقلید نماید بلکه باید آنها را از روی دلیل –به فراخور حال خویش- اعتقاد پیدا کند ولی در احکام و دستورات شرعی اگر خودش مجتهد نیست و نمی تواند احکام را از منابع دینی بدست بیاورد، باید از یک مرجع اعلمی تقلید کند همان گونه که مردم در تمام اموری که تخصص و اطلاعی ندارند به اهل اطلاع مراجعه می کنند و از آنها پیروی می نمایند و همچنین می تواند میان نظرات مراجع احتیاط کند.
2-اگر کسی مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد و سپس مرجع تقلید انتخاب کند در صورتی که اعمال گذشته اش مطابق با نظر همین مرجع تقلید باشد، اعمال گذشته اش صحیح است و در غیر این صورت انظر مرجع خود را درباره هر موردی سوال کند و مطابق با نظر مرجع تقلیدش عمل کند.(توضیح المسائل ج اول مراجع م 14)
3-اگر کسی می خواهد مرجع تقلید انتخاب کند نمی تواند مرجع فوت شده ای را انتخاب کند و همچنین اگر مرجع تقلید انسان فوت کند، دیگر نمی توان از او تقلید کرد مگر اینکه مرجع زنده اعلمی را طبق روش صحیح شرعی انتخاب کند در صورتی که مرجع زنده باقی ماندن بر تقلید میت را اجازه دهد، می توان از مرجع میت تقلید کرد.(توضیح المسائل ج اول مراجع م 9)

(تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد )

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

1-بنا بر متن اصلی اسلام یعنی قرآن، زن از همان خمیرمایه ای آفریده شده که خمیرمایه آفرینش مرد بوده است. (هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها (اعراف، آیه 189) پس زن و مرد از حیث ذات یک سان و هم مرتبه می باشند و مرد بر زن برتری ذاتی ندارد.
2- مخاطب قرآن نه مرد، بلکه انسان اعم از زن و مرد است. (ناس، بنی آدم، انسان)
3- از نظر قرآن نه مرد برتر است و نه زن، بلکه برتر و مقرب تر در نزد خدا (که حقیقت برتری است) مردان و زنانی اند که تقوای بیش تری دارند. (إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى و... إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ) (حجرات، آیه 13)
4- از نظر اسلام هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست و ملاک قبولی اعمال، صالح بودن آن ها و ایمان عمل کننده است. (مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىوَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ) (نساء، آیه124) و (أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى) (آل عمران، آیه195)
خداوند توفیق فهم درست معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی(ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند:
و َاللّهِ‏ لَحَدیثٌ تُصیبُهُ مِن صادِقٍ فى حَلالٍ و َحَرامٍ خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ حَتّى تَغرُبَ.

به خدا قسم اگر از شخصى راستگو حدیثى درباره حلال و حرام بشنوى، از آنچه که آفتاب بر آن طلوع و غروب مى‏ کند براى تو بهتر است.(کافی(ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد قرارداد اجاره:
1. قرارداد اجاره شرایطی دارد از جمله اینکه باید در موقع قرارداد مدت اجاره و مبلغ اجاره کاملا مشخص باشد و چنانچه شرایط اجاره رعایت نشود، اجاره باطل است و سکونت در آن مکان که اجاره اش بر طبق موازین شرعی باطل است، فقط بااجازه مالک خانه صحیح است.
2. قرارداد اجاره صحیح یک طرفه قابل فسخ نیست بنابر این چنانچه مستاجر بخواهد یکطرفه بدون توافق با صاحبخانه قرار داد را فسخ کند و مسکن را تخلیه کند باز هم باید اجاره باقی مانده مدت را بپردازد همانطور که صاحب خانه حق ندارد به بهانه این که مثلا فرزندم می خواهد آنجا سکونت کند مستاجر را بیرون کند.
3. بعد از تمام شدن مدت اجاره، مستاجر حق ندارد بدون رضایت صاحب خانه در آن خانه توقف و سکونت کند و چنانچه بدون رضایت مالک سکونت کند کارش گناه و نمازش در آن مکان باطل و ضامن اجاره مدت سکونت می باشد. .(رساله مراجع م 2190 و 2191و2193و 2195 و 2196 و 2211)
خداوند متعال موجبات خانه دارشدن مستاجرین را تسهیل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم

در اسلام در جنبه های مختلف زن و مرد حقوق یکسانی دارند که برخی ذکر میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-طلب علم: اسلام نه تنها فراگیری دانش را برای زنان جائز شمرده، بلکه بر آن ها لازم دانسته است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله می فرماید: «طلب العلم فریضة علی کل مسلم ومسلمة »( بحارالانوار، ج 1، ص 177)
2-الگو بودن: خداوند همسر فرعون را الگوی همه انسانها اعم از زن و مرد میداند(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» (تحریم 11)
3-حق مالکیت: در اسلام زنان عین مردان حق مالکیت دارند و. خداوند متعال به صراحت می فرماید لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ(آیه 32 نساء); «مردان نصیبی از آن چه به دست می آورند دارند و زنان نیز نصیبی از آنچه به دست می آورند دارند [و نباید حقوق هیچ یک پایمال شود]
البته در بحث نصف بودن دیه و ارث، بجایش نفقه و مهریه می گیرند و همچنین وظیفه خرجی دادن همسر و فرزند را ندارند
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی ج2 ص333 ح15)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند:
مَن أکَلَ مالَ أخیهِ ظُلما و لَم‏ یَرُدَّهُ إلَیهِ‌،‌أکَلَ جَذوَةً مِنَ النّارِ یَومَ القِیامَةِ.

هر کس چیزى از مال برادر خود را به ستم و ناحقّ استفاده کند و آن را به او برنگرداند، در روز قیامت از آتش خواهد خورد. (کافی ج2 ص333 ح15)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره غصب:
1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ غصب کردن مال و حق دیگران است. در این حکم فرقی بین پدر و فرزند و ‏زن و شوهر یا خواهر و برادر و یا افراد بیگانه وجود ندارد بنابر این اگر پدر و فرزند یا زن و شوهر از مال یکدیگر بدون اجازه و رضایت بردارند یا شریکی در مال شریکش بدون اجازه شریک دیگر دخل و تصرفی انجام دهد از مصادیق غصب محسوب شده و گناه می باشد.
2. اگر انسان مالی یا حقی را غصب کند علاوه بر توبه از گناه باید مال و حق را فورا به صاحبش برگرداند و هر مقدار که تاخیر بیندازد گناه بیشتری برای او نوشته می شود و اگر مال غصب شده از بین رفته است مثل یا قیمت آن مال را به صاحبش بدهد. مثلا اگر گوسفندی یا حیوانی را فردی غصب کرده و دزدیده است در صورتی که ‏گوسفند یا حیوان هست باید خود آن را به صاحبش برگرداند و اگر از بین رفته باید قیمتش را به‏ صاحبش‏ بدهد. (رساله‌مراجع‌م‌2548) (رساله‌مراجع‌2549)
خداوند متعال ما را مدیون خلقش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن برخی زنان الگو را معرفی می کند که ذکر میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-آسیه همسر فرعون را الگوی همه زنان و مردان مومن میداند و میفرماید: قرآن کریم در این باره می-فرماید:«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ...:«برای کسانی که ایمان آورده اند، خدا همسر فرعون را مثل آورده، است(آیه 11 تحریم). جالب اینکه ایشان را الگوی همه مردان و زنان مومن (نه تنها زنان) می داند.
آسیه ایمانش را درقصر فرعون مخفی میکرد و وقتی فرعون فهمید،قبول نکرد دست از ایمانش بردارد و فرعون دست و پایش را در آفتاب داغ به میخ بست و سنگ بزرگی روی سینه اش گذاشتند و شهید شد(بحار، ج۱۳، ص۱۶۴).
2-حضرت مریم(س): خدواند درمورد ایشان میفرماید: هنگامى که فرشتگان گفتند: «اى مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برترى داده است(42 آل عمران) چند نکته در آیه در مورد حضرت مریم هست: مورد خطاب فرشتگان بودن؛ مطهر و پاک بودن، برگزیده خدا بودن؛ و در آیات دیگر آمده که غذای آسمانی برایش می آمده است(37 آل عمران)
3- مادر حضرت موسی (علیه‌السلام): که به ایشان الهام از جانب خدا می شده است(أَوْحَیْنا إِلى‏ أُمِّ مُوسى‏)(7 قصص)
4-حضرت زهرا(س):گرچه اسم ایشان در قرآن نیامده، ولی مصداق کامل کوثر(إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ) وخیر کثیر ایشان است که نسل و ذریه پیامبر (ص) به وسیله ایشان و همچنین ائمه(ع) از نسل ایشانند که دین را حفظ کردند و دربرابر ابتر بودن دشمنان پیامبر،هزاران تن از فرزندان ایشان درسراسر جهان پخش شدند.
البته در جریان مباهله(نسائنا) و در آیه تطهیر نیز، ایشان شرکت داشتند.
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
غررالحکم ص .56

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. أمیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:
الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ.

نماز دژ محکمی در مقابل حملات شیطان است. غررالحکم ص .56

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد کثیر الشک:
1. کسی که در رکعات یا افعال نماز مثل رکوع یا تعداد سجده کثیرالشک است و زیاد شک می کند نباید به شک خودش اعتنا کند یعنی به آن طرفی که به نفع اوست عمل کند مثلا اگر شک می کند رکوع را بجا آورده یا نه بگوید بجا آورده ام یا اگر در نماز صبح شک می کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت در این صورت بگوید دو رکعت خوانده ام. (رساله مراجع م1185)
2. ملاک تشخیص کثیرالشک عرف است، مانند کسی که در سه نماز پشت سر هم، در هر نمازی حداقل یک مرتبه شک کند مثلا در نماز صبح و ظهر و عصر هر کدام یک مرتبه شک کند، کثیر الشک می باشد. (مشهور. مخالف: زنجانی در صورتی که در سه نماز پی درپی لااقل یک مرتبه شک کند کثیر الشک است و اگر کمتر از این باشد ولی معمول مردم می گویند زیاد شک می کند به احتیاط واجب بگونه ای رفتار کند که هم به وظیفه شک معمولی و هم به وظیفه کثیر الشک عمل کرده باشد.) (رساله مراجع م 1184 و تحریر الوسیله ج1 قول فی الشکوک التی لا اعتبار بها م1)
3. کسى که در کارهاى وضو و غسل مانند درست شستن و شرایط آن، مانند پاک بودن آب و غصبى نبودن آن، زیاد شک مى‌کند، باید به شک خود اعتنا نکند.(توضیح المسائل مراجع م 299)
خداوند متعال توفیق نماز با اخلاص و حضور قلب به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه فیض الاسلام/خطبه193

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی علیه السلام :
إنهنّ امانة الله عندکم فلا تضارّوهنّ و لا تعضلوهنّ

(زنان امانت هاى خدا هستند ، آزارشان نرسانید و بر آنها سخت نگیرید) نهج البلاغه فیض الاسلام/خطبه193.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امام صادق علیه السلام در مورد زنان فرمود: أَکثَرُ الخَیرِ فِى النِّساءِ؛بیشترین خیر و برکت در زنان است.(( من لایحضره الفقیه، ج3، ص385، ح4352)
در روایات زنان دارای مقام و ارزش زیادی هستند که برخی ذکر میشود:
1-مهربانتر بودن خدا با زنان:پیامبر (ص) فرمود:خداى بزرگ، به زنان مهربان تر از مردان است و هیچ مردى، زنى از محارم خود را خوشحال نمى کند، مگر آن که خداوند متعال او را در قیامت شاد مى کند.(کافى، ج6، ص6، ح7)
2-گل بودن زنان:امام على علیه السلام فرمود:...المَرأَةَ رَیحانَةٌ وَلَیسَت بِقَهرَمانَةٍ:کارى که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و کار فرما.(نهج البلاغه، نامه 31)
3-نتیجه محبت به اهل بیت،محبت به زنان است: امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس علاقه اش به ما بیشتر باشد، علاقه اش به زن بیشتر است.(مستطرفات السرائر : ۱۴۳/۸)
4-خدمت به زنان، کفاره گناهان کبیره: پیامبر(ص) فرمودند: خدمت به اهل و عیال، کفارة گناهان کبیره و غضب پروردگار را خاموش می‌کند. مهریة حوریان بهشتی است و بر حسنات و درجات انسان می‌افزاید. (جامع‌السعادات، ج ٢، ص ١٤١)
5-ایمان بیشتر در محبت بیشتر به زنان: هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به‏ همسرش بیشتر اظهار محبت می نماید(النوادر للراوندی : ١١٤/١٠٩)
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(غرر الحکم و درر الکلم ؛ ص658)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:
مَن عَفَّت أطرافُه حَسُنَت أوصافُه.

هر که نگاه هایش پاک باشد، ویژگی ها و اخلاقش نیکو گردد. (غرر الحکم و درر الکلم ؛ ص658)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام نگاه و پوشش:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس عزاداری نمی باشد.
2. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان‌، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن‌، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.
3. نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمی‏ پوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد.
4. نگاه کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هر چند به قصد لذت نباشد.
(امام، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است). (رساله مراجع ج2 م2433 ، تحریر ج2 مسائل مستحدثه رادیو و تلویزیون م8 ، مکارم استفتائات ج‌2 س1048، ‏استفتائات سیستانی س222 ، اجوبه س 1188، فاضل جامع المسائل ج1 س1730)
خداوند متعال ‏توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

ایمانی مورد پذیرش وارزشمند است که دارای ویژگی های زیر باشد:

توضیح حدیثتوضیحات

1- ایمان خالص:ارزش اعمال و ایمان ما به میزان اخلاص و خلوص ما بستگی دارد، هر چه خالص تر باشد، مقبولیّت بیشتری خواهد یافت. قرآن از کسانی که ایمان آوردند و ایمان خود را به ظلم نیالودند، تمجید می کند«الّذین امنوا و لم یلبسوا ایمانهم بالظلم) آیه 82 انعام( مراد از ظلم در این آیه شرک است.
2- ایمان بر اساس اختیار و آگاهی:انسان دارای اختیار است. شک و تردید، پشیمانی، انتقاد و تأدیب، دلیل اختیار انسان است. ایمانی ارزش دارد که انسان بر اساس آگاهی و بدون هیچ گونه اجباری به آن رسیده باشد. چنانکه قرآن می فرماید«لا اکراه فی الدین) آیه 256 بقره(
3- ایمان همراه با تفکّر:از دیدگاه قرآن، ایمانی ارزشمند است که بر اساس فکر و تعقّل در آفرینش باشد در قرآن می خوانیم: «و یتفکّرون فی خلق السموات و الأرض ربّنا ما خَلقتَ هذا باطلاً( آیه 190آل عمران) ابتدا در آفرینش زمین و آسمان فکر می کنند و سپس گویند: خداوندا! این آفرینش بیهوده نیست.
4- ایمان از راهی که خدا میخواهد، نه راهیکه دیگران یا خودم میخواهم .
طبق آیات و روایات ایمانی قبول است که همراه ولایت باهلبیت باشد
یا اَیُّها الّذین امَنوا اطیعُوا اللّه َ و اطیعوا الرَّسولَ و اُولی الاَمرِ منکُم (59 نسائ)
کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها. (عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۳۵)
خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار ج86 ص349)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از جابر نقل شده‏ که‏ امیر المومنین علیه السلام همیشه می‌فرمودند:
أَکْثِرُوا الْمَسْأَلَةَ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَالدُّعَاءَ فَإِنَّ فِیهِ سَاعَاتٍ یُسْتَجَابُ فِیهَا الدُّعَاءُ وَ الْمَسْأَلَة... .

در ‏روز ‏جمعه زیاد دعا و درخواست داشته باشید؛ زیرا در آن، ساعاتی است که دعا مستجاب و حوائج برآورده می‌شود. (بحار الانوار ج86 ص349)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب جمعه:
1. روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و اعمالی همچون نظافت (مانند کوتاه کردن ناخن و شارب)، استعمال بوی خوش، صدقه دادن و آموختن مسائل دین سفارش شده است ( مفاتیح، اعمال روز جمعه)
2. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع بجای نماز ظهر کافی است و کسی هم که می‌خواهد نماز ‏ظهر را در منزل بخواند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند و تاخیر انداختن لازم نیست. ( اکثر مراجع: رساله مراجع، احکام نماز جمعه ص842 ؛ مخالف: خوئی، مکارم، تبریزی: با وجود شرایط شرکت بنا‌بر احتیاط، واجب است؛ منهاج الصالحین ،‌آیه الله خوئی ج 2 ص 203 ؛گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب اکتفا به نماز جمعه ننماید و نماز ظهر هم بخواند.)
3. یکی دیگر از اعمال مستحب و سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه است که زمان آن از اذان صبح تا اذان ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ‏‌ندهد بهتر‏ است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آن را انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی سوال میشود عمر طولانی امام زمان(عج) چگونه قابل توجیه است؟ درجواب گوئیم:

توضیح حدیثتوضیحات

اولا: بهترین دلیل بر هرچیزی وقوع آن چیز است و عمر حدود هزار سال حضرت نوح (ع) وبیش از2هزار سال حضرت عیسی(ع) وچندهزار سال خضر وجود دارد(رجوع:آیه6 عنکبوت؛آیه 158 نساء)
ثانیا:قدرت خدا بی نهایت است و میتواند براساس قواعدی که ما نمیشناسیم این کار را بکند مثل نسوختن حضرت ابراهیم(ع)
ثالثا: عجیب بودن وسخت بودن دلیل بر غیرممکن بودن نیست. در گذشته، صحبت کردن و دیدن فردی با هزاران کیلومتر آن‌طرفتر باورکردنی نبود، اما امروزه کاملاً عادی است.
رابعا: دلیل عقلی برمحال بودن طول عمر نداریم ودانشمندان با تحقیقاتی که به عمل آورده‌‌اند، موفق شده‌‌اند عمر برخی از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعی آنان، افزایش دهند. اگر این قضیه، روزی در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله برای انسان، امری پیش‌پاافتاده خواهد بود(ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۲)
خامسا: ازلحاظ علم پزشکی هم اگر تغذیه مناسب و بهداشت جسم و روان رعایت شود، عمر افزایش چشمگیری خواهد یافت. امام زمان(ع) ولی خداست، هم عالِم به قوانین سلامت جسم و روح است و هم به آنها عمل می‌کند.
سادسا: دانشمندانى که نظریات آنان مورد اعتماد است، مى‏گویند: همه بافت ‏هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بى‏نهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانى هزاران سال زنده بماند؛ البته مشروط به اینکه عوارضى بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند. (براى آگاهى بیشتر ر.ک : منتخب الاثر، ص ۲۸۱ )
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند:
...مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ‏ مُحَرَّمٍ‏ أَبْدَلَهُ‏ اللَّهُ بِعِبَادَةٍ تَسُرُّه... .‏

هر کس از حرام دورى کند، خداوند به جاى آن عبادتى که او را شاد کند نصیبش مى‏گرداند. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خوارکی و آشامیدنی:
1- بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی باید ویژگیهایی داشته باشد:
1-حلال باشد
2-پاک باشد
3- ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد.
2-خوردن گوشت برخی از حیوانات حلال نیست و حرام می باشد مانند گوشت خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی و نکته ای که توجه شود حتی نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند حرام است.
3- در میان حیوانات دریایی و آبزی فقط خوردن ماهی و میگو حلال است و توجه شود ماهی در صورتی خوردنش حلال است که پولک داشته باشد و خوردن ماهیهایی که پولک ندارند، حرام است.
( رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882 (
خداوند متعال رزق و روزی پاک و حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

ایمانی مورد پذیرش وارزشمند است که دارای ویژگی های زیر باشد:

توضیح حدیثتوضیحات

1-ایمان همراه با استدلال: قرآن همواره از مخالفان خود، برهان و استدلال می خواهد و می فرماید: «فأتونا بسلطان مبین) آیه 10 ابراهیم( اگر دلیلی دارید، بر ما ارائه دهید).
طبیعی است که یک مسلمان نیز باید در برابر دیگران از دین خود با دلیل و برهان دفاع نماید.
2-ایمان همراه با عمل: در بسیاری از آیات قرآن هنگامی که سخن از اهل ایمان به میان آمده است، بلافاصله «و عملوا الصالحات» نیز ذکر شده است. که این عبارت به معنای انجام تمامی کارهای نیک و شایسته است. کلمه ی «صالح» نیز به معنای یک عمل نیک و «صالحات» به معنای چند عمل نیک و «الصالحات» به معنای تمامی کارهای نیک است. قرآن می فرماید«آمنوا و عملوا الصالحات» یعنی تمام کارهایشان نیک و شایسته است. بنابراین، لازم است که تمامی اعمال مؤمنان صالح و نیک باشد، نه فقط برخی از اعمال آنها.
3- ایمان پایدار: قرآن از مؤمنانی که در ایمانشان پایدار هستند، تمجید می فرماید و آنها را به بهشت و نعمت های آن بشارت می دهد«انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة) آیه 30 فصّلت)
4- ایمان کامل: در حدیث می خوانیم: ایمان ده درجه است. بدیهی است هر مؤمنی به تناسب عمق ایمان و اعتقادش از درجاتی از ایمان برخوردار است. اگر می خواهید بدانید فردی چقدر ایمان دارد، ببینید در برابر دریافت چه مبلغی گناه می کند. امّا امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید: به خدا قسم اگر هستی را به من دهند که پوست جوی را از دهان مورچه ای به زور بگیرم چنین نخواهم کرد.
در دعای مکارم الاخلاق می خوانیم: «الهی بلّغ بایمانی اکمل الایمان»خدایا! ایمانم را به کامل ترین درجه برسان.
خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ج2 ص552)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبت به نماز سؤال شده که ایشان فرمودند:
الصَّلَاةُ ...زَادٌ لِلْمُؤْمِنِ‏ مِنَ الدُّنْیَا إِلَى الْآخِرَةِ ...وَمِفْتَاحاً لِلْجَنَّةِ... .

نماز توشه مؤمن در دنیا برای آخرت و کلید برای ورود بهشت است. (الخصال ج2 ص552)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نکته ای کوتاه درباره اعراض از وطن:
به نظر اکثر فقها اگر شخصی از وطنش برای زندگی به شهر دیگری برود و مطمئن باشد که دیگر برای زندگی به همان وطن بر نمی گردد، حکم مسافر را دارد؛ مثلا کسی قبلا تهران وطنش بوده و الان مشهد مقدس را برای زندگی و سکونت انتخاب نموده است و مطمئن است‏ که دیگر ‏برای سکونت و زندگی به تهران بر نمی گردد، در صورتی که برای دید و بازدید یا تفریح یا سرکشی به املاک و مانند این موارد به آنجا برگردد، نماز شکسته است مگر اینکه قصد ماندن ده روز را داشته، یا دائم السفر باشد؛ ولی طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید اگر انسان احتمال قابل توجه بدهد که هر چند در آینده برای سکونت و زندگی بر می گردد، به وطن بودن باقی است و باید نماز کامل خوانده شود. (مشهور؛ مخالف: خوئی و صافی و مکارم) (رساله مراجع م1334 ، عروه ج1 فی احکام مسافر فصل فی قواطع سفر م1و4 ، اجوبه س703 ، منهاج الصالحین م 926و928 ، هدایة العباد ج1 م1152 ، سایت مکارم استفتائات اعراض از وطن)
خداوند سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین امام رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد‌و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خواص زیادی برای ایمان ذکر شده است که برخی عرض میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-احساس عزت و غلبه:
کسى که دلش با حق تعالى پیوند خورده است، ممکن نیست که ترس و بیم داشته باشد.چراکه او با همه کاره عالم سروکار دارد، پس، از چه بترسد؟ مؤمن همیشه خود را غالب مى‏داند، چون با موجودى پیوند دارد که همه عوالم وجود مسخر او هستند. درآیات قرآن صفت «عزت» اختصاصا براى مؤمن به کار رفته است. عزت حالتى است براى روح که خویش را غالب مى‏بیند. چه کسى مى‏ترسد؟ آنکه خود را مغلوب مى‏نگردامام صادق (ع) در این زمینه فرموده‏اند: همانا همه موجودات از مؤمن مى‏ترسند، زیرا که او به دین عزت یافته است ( یعنى محکوم هواهاى نفسانى نیست ) و از چیزى نمى‏هراسد و این نشانه هر مؤمنى است. (بحار ؛ ج‏64 ؛ص 305 ) این اثر ایمانى موجب مى‏شود که اهل دنیا در تاریخ همواره از اولیاى الهى در اضطراب و رعب باشن
2- ایجاد صبر و بردباری در برابر مشکلات:
ایمان به خدا در انسان نیروى مقاومت مى‏آفریند و تلخیها را شیرین مى‏گرداند. شکیبائى میوه یقین است، چون هرکس یقین به عدل خدا داشته باشد میداند در ازاى هر مصیبتى و بلائى عوض و ثوابى باشد که هر عاقلى که آنها را با هم بسنجد راضى میشود و میداند که صبر ثواب او را مضاعف گرداند و جزع باعث نقص آن یا حبط آن میشود وحضرت علی علیه السلام درحکمت 109 بالاترین صفات یک مؤمن را حیا وصبر او می دانند.
3- انجام اعمال صالح: به گفته‌ی علامه طباطبایی علاوه بر این که انجام عمل صالح شرط اساسی ایمان است، از آثار و فواید ایمان نیز است؛ چرا که ایمان منشأ عمل و عملِ نیکو ثمره و نمود ایمان درونی است(فرازهایی از اسلام، ص 238)
ایمان زمینه ساز عمل و شرط لازم آن است و سهولت یا دشواری عمل صالح، به شدّت و ضعف ایمان انسان بستگی دارد و متقابلاً عمل صالح و تکرار آن به تعمیق ایمان و افزایش آن کمک می‌کند و این هر دو در به وجود آمدن ملکات اخلاقی که باعث صدور اعمال صالحه از فرد بدون تردید و تأمل می‌شود، کمک می‌کنند.
خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج‌104 ص‌274)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیا‌مبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:
...لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ.

کسی که گرفتار رشوه شود بوی بهشت به مشامش نمی‌رسد. (بحار، ج‌104 ص‌274)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره رشوه:
1. یکی از گناهان بزرگ رشوه است و دارای شکلهای مختلفی است:
الف: رشوه در‌قضاوت؛ یعنی انسان به قاضی چیزی بدهد‏که به نفع رشوه دهنده حکم کند.
ب: رشوه دادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
‌ج: رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد مالی دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
2. تغییر دادن نام رشوه به اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمی شود و کسی که رشوه را گرفته واجب است به پرداخت کننده رشوه برگرداند. ( تحریر ج 2 کتاب قضا م6 ، اجوبه س 1246 ، رساله جامع 2224 ، استفتائات مکارم ج1 س499 و ج2 س665 ، بهجت جامع المسائل ج2 ص483)
خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code