بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(آیه 96 مریم)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره آثار ایمان می فرماید:
« إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا »

کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند, به زودی (خدای) رحمان برای آنان محبتی (در دلها) قرار می دهد(آیه 96 مریم)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

فواید زیادی برای ایمان ذکر شده است که برخی عرض میشود:
1- محبوبیت دربین مردم:طبق آیه نقل شده: یکی از فواید دنیوی ایمان, محبوب دل های مومنین است. همه دوست دارند که محبوب قلوب دیگران باشند و دیگران آنها را به دیده محبت بنگرند و شاهد بروز آثار محبت دیگران نسبت به خود باشند. همانطور که در زیارت امین الله آمده است که (محبوبه فی ارضک و سمائک)
2- رستگاری اخروی وبهشتی شدن:
غایت و نهایت همه آن آثار و برکات و فواید ایمان , فلاح و رستگاری مؤمنان است و چه پایانی از این خوش تر. خداوند در پرسشی معنا دار از مؤمنان, می فرماید:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ« ای کسانی که ایمان آورده اید, آیا شما را بر تجارتی راه نمایم که شما را از عذابی دردناک می رهاند؟( سوره صف, آیه 10 و 11)
لقمان حکیم به فرزند خویش می گوید: ای فرزندم, به درستی که دنیا دریای ژرفی است که عالمان فراوانی در آن هلاک شده اند, پس کشتی نجات خویش را درآن, ایمان به خداوند قرارده.(من لایحضره الفقیه, ج2؛ ص 282؛ ح2457)
3- نترسیدن از غیر خدا:
از آنجا که انسان مومن به واسطه ایمان، با خداوندی که همه امکانات و قدرت‏ ها در اختیار اوست پیوند می ‏یابد، از هیچ موجودی به غیر از خدا نمی ترسد و به عکس تمامی موجودات در مقابل او کرنش می کنند. خداوند متعال در آیه 62 سوره بقره در خصوص ایمان آورندگان به خدا می فرماید : . من ءامن باللَّه و الیوم الأخر ... و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون.
خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(أمالی صدوق ص 256)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند:
إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ... .

زمانی که می خواهید نماز واجب بخوانید، در وقتش بخوانید مانند کسی که می‌خواهد آخرین نماز عمرش را بخواند. (أمالی صدوق ص 256)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز قضا:
1. کسی که نماز قضا دارد به فتوای مشهور مراجع واجب نیست آن را فورا بجا آورد ولی نباید در خواندن آن کوتاهی و سهل انگاری نماید.(صرفا جهت اطلاع: مشهور. مکارم: اگر یک یا دو نماز قبل از آن قضا شده باشد احتیاط واجب پیش از نماز همان روز آن را قضا کند. فاضل: بنابر احتیاط واجب نماز قضای همان روز را پیش از نماز ادا بخواند. زنجانی: اگر یک نماز قضا از روزهای قبل دارد و یا نماز قضا از همان روز دارد بنابر احتیاط در صورتی که ممکن باشد پیش از نماز ادا بخواند.) (رساله مراجع م1372 ، رساله فاضل م1405 ، رساله زنجانی م1393)
2. خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم‏ که ‏مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. (عروه ج1 نماز قضا م10)
3. رعایت ترتیب بین نمازهای قضا شرط نیست مگر ظهر و عصر یا مغرب و عشایی که از یک روز قضا شده است. (مشهور. فاضل (احتیاط) بهجت: اگر علم به ترتیب دارد رعایت ترتیب لازم است). (عروه ج1 نماز قضا م16 ، رساله مراجع م1375)
خداوند متعال توفیق خواندن نماز اول وقت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 28 رعد)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره آثار ایمان می فرماید: « الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ :

همان کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد. آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش می یابد (آیه 28 رعد)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

ایمان آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- آرامش روحی: یکی از بالاترین لذت‌ها برای انسان آرامش روانی است. اضطراب و نگرانی از بزرگ‌ترین دردهای بنی‌آدم و منشأ بسیاری از انحرافات و ناکامی ها است.خداوند رسیدن به ساحل آرامش و سکون را در سایه ایمان میسر می داند « هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا:او است آن کسی که دردل های مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانی بر ایمان خود بیفزایند(سوره یونس آیه 62 و 63)
2- روشن بینی و بصیرت: از نظر قرآن ایمان موجب روشن بینی و بصیرت انسان درمقام تشخیص حق از باطل می گردد. آن جا که می‌گوید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا.:ای کسانی که ایمان آورده اید, اگر از خدا پروا دارید, برای شما (نیروی) تشخیص (حق از باطل) قرار می‌دهد(سوره انفال, آیه 29)
از سوی دیگر افراد فاقد ایمان را کور و نابینا می داند:«إِنَّ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ زَیَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ یَعْمَهُونَ »کسانی که به آخرت ایمان ندارند, کردارهایشان را در نظرشان بیاراستیم (تا هم چنان) سرگشته بمانند (سوره نمل, آیه 4)
3- برکات دنیوی:در قرآن کریم آمده است: «و اگر مردم شهرها ایمان آورده و از ایمانشان با تقوا مواظبت میکردند , قطعاً برکاتی از آسمان و زمین بر ایشان می گشودیم (سوره اعراف, آیه 96) یعنی ایمان نه تنها آثار و فواید مثبت اُخروی در پی دارد, بلکه موجبات نعمت ها و برکات دنیایی را نیز فراهم می سازد به شرط نگهبانی دائم از ایمان.
خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة(صبحی صالح) ص546 ، ح 399)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها. ‏از حضرت علی علیه السلام روایت شده که می فرمایند:
...وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن یُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ... .

حقّ فرزند بر پدر‌، آن است که نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربیت کند. (نهج البلاغة(صبحی صالح) ص546 ، ح 399)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وظایف واجب والدین و فرزندان:
1. بر فرزندان شرعا واجب است از کاری که باعث اذیت و ناراحتی پدر و مادر می شود خودداری کنند و همچنین لازم است در هنگام معاشرت با پدر و مادر برخورد نیک و شایسته داشته باشد. هر چند پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشند و همچنین بر فرزندان واجب است چنانچه فقیر باشند نیاز مادی پدر و مادر را در حد متعارف و شأنشان را تامین کنند.
2. به نظر اکثر مراجع اگر پدر و مادر دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستورشان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است.‌( ایت الله سیستانی:علاوه براینها باید دستور از روی دلسوزی به فرزند باشد).
3. بر والدین هم واجب است که فرزندانشان را تربیت دینی کنند. لذا باید از فرزندان خود در مسائلی همچون عقاید، اخلاق و اعمال فرزند مراقبت نمایند و او را از آنچه باعث فساد اخلاقش می شود یا به عقایدش ضرر می زند حفظ کنند بنابر این ثبت نام آنها درکلاس های رقص یا موسیقی حرام یا آماده کردن زمینه مشاهده فیلم های خلاف و حیاء با این وظیفه شرعی منافات دارد. (استفتاءات (بهجت)، ج‌4، س5041 ؛ استفتاءات (امام‌خمینى) ،‌ج 3،‌حقوق والیدین ,‌س 78و 85 و 82, رساله مراجع م 1295)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

برخی از ایمانها،ایمان واقعی نیست و مورد انتقاد قرآن است که اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1- ایمان متزلزل: در برخی ایمان ها تردید، دودلی و تزلزل دیده می شود، صاحب چنین ایمانی در انتظار پیشامدهاست که کدام طرف را انتخاب کند.
قرآن درباره چنین افرادی می فرماید: برخی از مردم، خدا را به حرف و ظاهر می پرستند، هرگاه به خیر و نعمتی برسند اطمینان خاطر پیدا می کنند و اگر به شر و فقر و آفتی برخورد نمایند از دین خدا برمی گرداند. چنین کسانی در دنیا و آخرت زیانکارند. «فان اصابه خیر اطمأنّ به و ان اصابته فتنة انقلب علی وجهه. (آیه 11 حج)
2- ایمان عاریه ای: در کتاب اصول کافی بابی داریم به نام «باب المعارین» یعنی کسانی که دینشان عاریه است. برخی در دنیا دین دارند ولی هنگام مرگ، بی دین از دنیا می روند. مانند کسی که کردارش با گفتارش موافق نباشد و یا کسی که زکات اموال خود را نپردازد، هنگام مرگ به او می گویند: یا یهودی بمیر و یا نصرانی.( وسائل ، ج 9، ص 33)
3- ایمان تبعیضی وگزینشی: برخی ها، از اسلام و قرآن، فقط آنچه را که به نفع آنهاست می پذیرند و آنچه را که مطابق با اهداف و امیال خود نمی بینند، نمی پذیرند وچنین افرادی می گویند: «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» (آیه 150 نساء)
در صدر اسلام، عدّه ای نزد پیامبر آمدند و گفتند: ما به تو ایمان می آوریم به شرط اینکه نماز نخوانیم، پیامبر فرمودند: دین، بدون نماز نمی شود.
4-ایمان تاکتیکی: تعدادی از سران یهود مدینه، نقشه کشیدند که یک روز صبح خدمت پیامبر اکرم برسند و ایمان بیاورند و بعد از ظهرِ همان روز از اسلام دست برداشته، مجدّداً یهودی شوند و ادّعا کنند که اسلام بی فایده است.
آنها می خواستند بدین وسیله اولاً از مسلمان شدن یهودیان جلوگیری نمایند و ثانیاً در میان مسلمانان نیز شک و تردید و تزلزل به وجود آورند که لابد دین ما دین کاملی نیست، چون دانشمندان و بزرگان یهودی، صبح که مسلمان شدند، غروب با اندکی آشنایی با اسلام از آن دست برداشتند.
خداوند از طریق وحی پیامبرش را آگاه ساخت و فرمود: به مسلمانان بگو: نه از آمدنشان خوشحال گردند و نه از رفتنشان غمناک شوند. (آیه 72 آل عمران)
خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص621)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت رحلت حضرت ام البنین سلام الله علیها در روایتی امیر المؤمنین علیه السلام می فرمایند:
...لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ‏ فِی‏ مَعْصِیَةِ الْخَالِق‏... .

در معصیت خالق از هیچ مخلوقی اطاعت نباید کرد. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص621)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره عدم اطاعت در گناه:
1.مسلمان در همه حال باید تحت فرمان خداوند متعال باشد و در صورتی که شخصی او را امر به گناه کند نباید گناه را انجام دهد هر چند شخص فرمان دهنده به نوعی ولایت قانونی یا شرعی بر او داشته باشد، لذا جهت تذکر به چند مورد اشاره می کنم:
الف:لمس مستقیم بدن نامحرم بدون اضطرار و ضرورت جایز نیست لذا اگر در منطقه ای رسم باشد که خانم نامحرم به نامحرم دست می دهد، ، نباید مسلمان این کار را انجام دهد هر چند خانم نامحرم پیرزن و سالخورده باشد.
ب: در صورتی که روزه بر فرزند واجب باشد با درخواست و اصرار پدر و مادر نباید اقدام به روزه خواری کرد.
ج: شوهر از همسر خود بخواهد در مقابل نامحرم آرایش کند یا پوشش کافی را رعایت نکند.خانم نباید اطاعت کند.
د: دوست انسان بگوید دفترچه بیمه ات را در اختیار من قرار بده باز هم انسان مجاز دفترچه اش را در اختیار دیگری قرار دهد.
2. توجیهاتی نظیر ناراحت شدن طرف مقابل مجوز برای انجام گناه نمی باشد و مؤمنین توجه داشته باشند در صورت انجام کار حرام، گناه برایشان نوشته می شود هر چند طرف مقابل بگوید گناهش به عهده من.
(اجوبه س1953 ، سایت مکارم استفتائات حق والدین و استفتائات احکام عقد دائم، استفتائات بهجت ج3 س4122 ، فاضل جامع المسائل ج1 س944 و س2192)
خداوند متعال توفیق ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن، از چند نوع ایمان و گرایش، انتقاد شده است:

توضیح حدیثتوضیحات

1-گرایش های موسمی و فصلی. بعضی انسان ها فقط وقتی که احساس خطر کردند و کشتی خود را در آستانه ی غرق شدن دیدند فریاد «یا اللّه» سر می دهند. ولی همین که از مشکل رهایی پیدا کردند و کشتی خود را در ساحل دیدند مجدّداً به سراغ غیر خدا رفته، شرک می ورزند. در قرآن می خوانیم: «فإذا رکبوا فی الفُلک دعوا اللّه مُخلصین له الدّین فلما نجّاهم الی البرّ إذا هم یشرکون (عنکبوت، آیه 65 )
2-ایمان سطحی: ایمان برخی انسان ها، سطحی است و در روح و روان و دل آنان نفوذ نکرده است. قرآن می فرماید: «قالت الأعراب امنّا قل لم تؤمنوا و لکن قولوا أسلمنا و لمّا یدخُل الإیمانُ فی قلوبکم(آیه 14 حجرات) گروهی از اعراب نزد پیامبر آمدند و گفتند: ما ایمان آورده ایم. خداوند به پیامبر فرمود: به اینها بگو: ایمان شما هنوز در قلبتان اثر نکرده است. و شما تنها اظهار ایمان می کنید. همانند چاهی که از درون نمی جوشد، بلکه با دست در آن آب می ریزند.
3- ایمان بدون عمل: با اینکه علم دارد امّا در مقام عمل تن پروراست. در قرآن آیات زیادی در مقام انتقاد از این افراد دیده می شود. «احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا امنّا و هم لا یفتنون» (آیه 2 عنکبوت)
خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج‏ البلاغه،‌حکمت‌447

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از أمیرالمومنین علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند:
مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا.

کسی‏ که ‏بدون ‏یادگیری ‏احکام، تجارت کند، بداند که ‏در ‏ربا ‏فرو خواهد ‏رفت.‏نهج‏ البلاغه،‌حکمت‌447

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

‏یکی از‏ سوالاتی ‏که ‏فراوان‏ پرسیده می شود این است‌که گرفتن دیرکرد در برابر دین جایز است؟.
‏(جهت اطلاع:دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیرکرد‌را ندارد.)
در جواب عرض می شود:
یک قسم از دیرکرد به نظر همه فقها حرام است و آن صورتی است که طلبکار به بدهکار برای تاخیر پرداخت بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی دریافت کند که در بازار به نو کردن چک هم تعبیر می کنند مثلا ماشینی را شش ماهه می فروشد در سررسید پرداخت دین، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند ولی بابت تاخیر مبلغی پرداخت کند، که این مورد ربا جاهلی گفته می شود و حرام است.
اما نوع دیگر این است که فروشنده در هنگام خرید و فروش مثلا، اعلام کند بدهکار ملزم است بدهی را در سررسید پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر پرداخت ندارد اما با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می کند، چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد، چنین شرطی به نظر برخی از مراجع از جمله مقام معظم رهبری صحیح است هر چند برخی مراجع اینرا هم غیر شرعی می دانند.
استفتائات ایت الله سیستانی س 359 و 364(ایت الله مکارم در سایت: جریمه دیر کرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد ( در فرض‌عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی .و اگر به عنوان ‏شرط‏ ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان ‏تفهیم ‏شود ‏و آنها‌موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند ..
‏خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال نصیب همه ما بگرداند به برکت صلوات بر محمدو آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 88 نمل)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
« صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ»

( این کار )صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است (آیه 88 نمل)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از تعالیم اسلام برای زندگی فردی و اجتماعی مومنین محکم‌کاری و استانداردسازی کارها است. به عنوان نمونه :
1- محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبنای باطل و مسایل خرافی پایه ریزی شود، باعث رشد و ترقی نمی شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین واعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین برسد.
2-مسائل علمی:پیامبر(ص)می‌فرماید:«قَیدُوا العِلمَ بِالکِتَابه؛دانش را با نوشتن در بند کشید.» (أعلام‏الدین، ص‏82)
بشر امروز هر چه دارد از کتاب و نوشتن است و همه ذخایر علمی گذشتگان در نوشته‌های او جمع است؛ وگرنه هیچ‌گاه ممکن نبود علوم گذشتگان به آیندگان منتقل شود.
3-امور اجتماعی: درقرض و بقیه معاملات دستور اسلام بر نوشتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. خداوند در بزرگ‌ترین آیه قرآن می‌فرماید: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ (هنگامی که بدهی مدّت‌داری به یکدیگرپیداکنید، آن را بنویسید و بایدنویسنده‌ای ازروی عدالت،(سند را) در میان شما بنویسد.» (آیه 282 بقره)
4- ساختمان سازی: امام صادق دربارة استحکام بنا می فرماید: « هر که ساختمانی بسازد و از آن کم بگذارد، اجری ندارد (المحاسن، ج‏2، ص‏608)
تأکید این روایت بر این است که نباید به خاطر ارزان‌سازی، از نکات ایمنی و استحکام بنا کاست.
خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
خصال‌ص‌181‌،‌ح246 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که می‌فرمایند:‌
أفشِ السَّلامَ یَکثُر خَیرُ بَیتِکَ؛‌‌

سلام را رواج داده و به همه سلام کن تا‌برکت خانه‌ات زیاد شود.‌(خصال‌ص‌181‌،‌ح246 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند کوتاه نکته‌درباره احکام سلام‌کردن:
1.شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام فوری است یعنی شنونده سلام باید بلافاصله پاسخ سلام را بدهد هر چند سلام کننده بچه ممیز یعنی بچه ای خوب و بد را می فهمد به انسان سلام کند و همچنین اگر سخنران یا قاری یا مداح به مخاطبین سلام کند، واجب است حداقل یک نفر باید یک نفر جواب سلام را بدهد.(عروه الوثقی مبطلات نماز م 37، توضیح المسائل مراجع 1141و1138)
3-انسان در حالت معمولی باید طوری جواب سلام را بدهد که سلام کننده، جواب سلام را بشنود و نمی تواند جواب سلام را با اشاره سر یا دست بدهد، لذا اگر انسان مثلا در حال مکالمه با تلفن همراه هست، چنانچه در همین حال کسی به انسان سلام کند، شرعا واجب است در بین مکالمه جواب سلام را به گونه ای که سلام کننده بشنود، جواب بدهد.(عروه الوثقی، مبطلات نماز، م 26و توضیح المسائل مراجع م 1139)
2. اگر کسی از روی استهزا وتمسخر و شوخی سلام کند، جواب سلامش واجب نیست. (توضیح المسائل مراجع م 1144)
خداوند متعال همه ما را عامل به دستورات دینی قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره سباء، آیه 46)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛

بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام به‌معنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است.
آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است.
آثار قیام برای خدا:
1-رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان می‌داند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شد، بر افروخته تر می شد..
2-انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند.
3-وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست
خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص54)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند:
غَسْلُ‏ الْإِنَاءِ وَ کَسْحُ الْفِنَاءِ مَجْلَبَةٌ لِلرِّزْقِ‏.

شستن ظرف و جارو کردن جلوی درب منزل باعث جلب رزق و روزی می شود. (الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص54)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره شستن ظرف نجس:
1.اگر ظرفی با غیر شراب و خوک نجس شود چنانچه با آب کر مثل آب لوله کشی شهری یا آب جاری تطهیر شود، به نظر اکثر مراجع یک مرتبه شسته شود، پاک می شود و اگر با آب قلیل مثل با آب کتری یا یک بطری آب معدنی شسته شود، باید سه مرتبه شسته شود و برای اینکه بخواهد سه مرتبه تحقق پیدا کند، باید آب قطع و وصل شود.
2- ظرفی که با شراب نجس شود، به نظر تعدادی از مراجع(ایت الله سیستانی) باید سه مرتبه شسته شود و فرقی میان آب قلیل و آب کر و جاری نیست البته به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای کیفیت تطهیر ظرفی که با شراب نجس شده با بقیه ظرفها تفاوتی ندارد.توضیح المسائل مراجع م 153
3-ظرفی که با آب دهان سگ آلوده شده یا سگ آنرا لیسیده باشد یا مایع روانی خورده ، علاوه بر شستشو با شرایطی باید خاکمال هم بشود. توضیح المسائل مراجع م 150

خداوند متعال همه را جزء پاکیزگان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد

که به برخی آداب باطنی اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1- شناخت امام(ع): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.
2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل و وضو و توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است.
3-اعتقادبه زنده بودن امام: در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّی أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فی غَیْبَتِهِ کَما أَعْتَقِدُها فی حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَخُلَفآءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْیآءٌ، عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقامی، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ ‏سَلامی) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(قل اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ )
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند :‏
مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.

هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از راههای کسب سود حلال قرارداد وکالت است. مقصود این است که صاحب سرمایه، سرمایه اش را به فردی بدهد که برای او با سرمایه اش کار کند.
چند نکته کوتاه درباره این قرارداد:
1. کسی که قرار است از طرف صاحب سرمایه ، با سرمایه کار کند باید با آن فعالیت اقتصادی سودآور حلال انجام دهد و نمی تواند بدهی های خودش را پرداخت کند یا در جهتی که اجازه ندارد سرمایه را به کار بیندازد.
2. وکیل و کسی که با سرمایه کار می کند، می تواند همان ابتدای قرارداد برای خودش حق الزحمه ای با توافق طرفین تعیین کند مثلا بگوید نصف سود حاصله اجرت وکیل باشد و اگر تعیین نکند، اجرت معمول را بردارد.
3. صاحب سرمایه از همان ابتدا نمی تواند سود را با وکیل به صورت قطعی تعیین کند مگر اینکه از همان ابتدا مبلغی به عنوان علی الحساب به صاحب سرمایه پرداخت کند و بعد از پایان قرارداد نسبت به مقدار سود محاسبه دقیق را انجام دهند و هرکس طبق قرار، سودش را بردارد یا اینکه صاحب سرمایه با وکیل و کارگزارش، نسبت به مقدار سود با یکدیگر مصالحه و توافق کنند.
(اجوبه س1803، رساله مراجع مساله 2269 ، استفتائات سیستانی س319 و320)
خداوند متعال به همه ما توفیق روزی حلال عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 62 مومنون)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن میفرماید: لَا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَیْنَا کِتَابٌ یَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ:

ما هیچ کس را جز به اندازه تواناییش تکلیف نمی‌کنیم؛ و نزد ما کتابی است که (تمام اعمال بندگان را ثبت کرده و) بحق سخن می‌گوید؛ و به آنان هیچ ستمی نمی‌شود(آیه 62 مومنون)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

گاهی سوال میشود که فردی در خانواده مسلمان به دنیا می‌آید، مسلمان می‌شود و بهشتی، اما دیگری چون در خانواده‌ای کافر بزرگ می‌شود، کافر می‌شود و جهنمی؛ آیا این با عدالت خدا سازگار است؟
اولاً همیشه محیط و خانواده باعث بهشتی یا جهنمی شدن ما نمی‌شود؛ زیرا بسیاری از افراد در محیطهای بد، انسانهای خوب و مؤمنی شده‌اند،؛ مانند آسیه همسر فرعون و از آن طرف، بسیاری در خانواده‌ها و شرایط عالی رشد کرده‌اند، اما دچار شقاوت شده‌اند، مانند همسران حضرت نوح و لوط(ع).
ثانیاً : خداوند به هرکس به اندازه توانایی‌ها و امکاناتی که در اختیارش قرار داده، تکلیف کرده است و به همین میزان نیز از او انتظار دارد؛ لا یُکَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»(262 بقره)
ثالثا: بر اساس آیه 39 سوره نجم (وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی) میزان و معیار پادش خداوند بر اساس سعی انسان است یعنی اگرچه امکانت معنوی در یک جتمعه ای زیاد باشد اما سعی انسانها در اطاعت الهی کم باشد از انسانی که در جای دیگر است وسعی زیاد کرده عقب تر است.
بنابراین کسی که حقیقتاً به حقیقت و هدایت الهی دسترسی ندارد، تکلیفش با کسی که در شرایط مطلوبتری قرار داشته، اصلاً یکسان نخواهد بود و خدا آنها را به یک چشم نمی‌بیند تا عدالتش خدشه‌دار شود.
البته خداوند راهنمایان و حجتهایی را در درون تمام انسان قرار داده مانند عقل و فطرت و وجدان که اگر شخصی بخاطر شرایط محیطی و خانوادگی، از هدایت راهنمایان بیرونی یعنی انبیا و اولیا محروم بود، باز هم تاحدی بتواند مسیر درست را تشخیص دهد. لذا تا این حد از تکلیف، همه انسانها با هم برابرند.
خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏6 ؛ ص381)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام به ابی بصیر فرمودند:
یَا أَبَا مُحَمَّدٍ عَلَیْکَ‏ بِطُولِ‏ السُّجُودِ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ سُنَنِ الْأَوَّابِین.

بر تو باد به طول دادن سجده زیرا این کار شیوه فرمانبرداران است. (وسائل الشیعة ؛ ج‏6 ؛ ص381)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره سجده سهو:
1.سجده سهو در برخی موارد بر انسان واجب می شود، در نماز حدود پنچ مورد است که چنانچه برای نمازگزار اتفاق بیفتد، سجده سهو واجب می شود مثل اینکه جایی که نباید سلام بدهد، سلام دهد.
2. کیفیت سجده سهو این است که بعد از نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه و برکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند. (مکارم: بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفا کند و سلام آخر نماز را بگوید).(حضرت امام و رهبری و سیستانی: ذکر سجده را لازم نمی دانند. مکارم و شبیری و فاضل و بهجت: احتیاط واجب ذکر سجده لازم است. صافی و وحید: ذکر سجده لازم است.)
3. گفتن تکبیرة الاحرام در سجده سهو واجب نمی باشد. (رساله مراجع م1250 ، تحریر ج1 مسائل سجده سهو م5 ، سایت أدمین شماره استفتاء 840670 ، سیستانی و وحید منهاج ج1 م881 ، هدایة العباد ج1 م964 و965 ، بهجت استفتائات ج2 س2313 و2314 ، فاضل و مکارم عروة ج1 فصل فی موجبات سجود سهو م7 شبیری رساله م1259)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(10 حج )

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
أَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ.

همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمگر نیست.(10 حج )

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اگر خدا عادل است چرا برخی انسانها ناقص‌الخلقه و معلول هستند؟
اولاً :آنها هیچ گناهی ندارند، بلکه ممکن است والدینشان یا عوامل انسانی دیگر مقصر بوده باشند، و یا اینکه شرایط محیطی و طبیعی باعث این نقص عضو شده باشد. به عنوان نمونه، استعمال مشروبات الکلی به هنگام انعقاد نطفه، یکی از عوامل مهم نقص جسمی در غرب است و یا طبق آمارهای جهانی، سوء تغذیه در دوران بارداری، علت 80 درصد نقصانهای جسمی در دنیاست.
ممکن است اشکال شود که چرا خداوند با وجود این عوامل و شرایط، جلوی این نقصها را نگرفته است؟
پاسخ این است که اگر خداوند بخواهد با قدرت خود اشتباهات ما را در طبیعت اصلاح کند، باید نظام آفرینش را به هم بزند و یا اختیار را از ما سلب نماید؛ مثلا باید مانع از این شود که کسی بتواند الکل بنوشد یا تأثیر الکل را از الکل بگیرد یا اصلاً نگذارد کسی انگور بکارد تا از آن الکل درست شود و در یک کلام، نظام عالم از هم بپاشد و هیچ چیزی سر جای خودش نباشد.
البته خدا از هرکس به اندازه ای که داده، می خواهد(لایکلف الله نفسا الا وسعها)
و البته خداوند جبار است به معنای بسیار جبران کننده. یعنی خدای رحمان به کسانی که در دنیا دچار مشکلاتی شده‌اند که خودشان در آن تأثیری نداشته‌اند، در عالم آخرت آنقدر عوض و پاداش می‌دهد که کاملاً راضی می‌شوند
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج4 ص395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشا ترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لایحضره الفقیه ج4 ص395)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام عده وفات:
1. خانمی که همسرش فوت می کند، چنانچه بخواهد ازدواج مجدد انجام دهد، باید عده نگه دارد یعنی مدت مشخصی را صبر کند و سپس ازدواج کند. و همچنین اگر از همسرش طلاق بگیرد با شرایطی باید عده نگه دارد و ازدواج کردن در زمان عده برای خانم حرام است. (توضیح المسائل مراجع م 2511)
2. هر خانمی که شوهرش فوت کند، چه ازدواج دائم کرده باشد و چه ازدواج موقت، درصورتی که باردار نباشد، باید بعد از فوت شوهرش، چهار ماه و ده روز عده وفات نگه دارد و در مدت عده وفات برای خانم پوشیدن لباسهای زینتی یا کاری که در نزد مردم زینت محسوب شود، حرام است.(توضیح المسائل مراجع م 2517و2518)
3. به فتوای اکثر مراجع تقلید خواستگاری کردن به صورت صریح از خانمی که در حال سپری کردن در عده وفات می باشد، حرام است. (صرفا جهت اطلاع: تعریض به خواستگاری در عده طلاق بائن اشکال ندارد. مشهور. سیستانی: تصریح و تعریض در طلاق بائن اشکالی ندارد.)(خواستگاری کردن از زن در عده طلاق رجعی حرام است(فتوی یا احتیاط)؛ فرقی نمی کند با تصریح باشد یا با کنایه.) (سایت أدمین شماره استفتاء624899 ، سیستانی منهاج ج3 م199 ، مکارم سایت استفتائات احکام ازدواج در عده، زنجانی کتاب نکاح وحید منهاج الصالحین ج3 م1301)
خداوند صفا و صمیمیت را در میان خانوداه ها بیشتر کند به برکت صلواتی بر محمد وال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
1. در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کرده‌اند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‌ای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران)
2. در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید که من فردا[ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مى‏کنم»( من‏لایحضره‏الفقیه، ج3، ص 481)
3. در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی که یک نفر را روزی می‌دهد، روزی چند نفر را هم می‌رساند. بنابراین، کسی که بخاطر ترس از فقر، ازدواج نمی‌کند یا بیش از این بچه نمی‌آورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد.
در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را می‌کشتند که امروزه به شکل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی می‌دهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء)
شخصی به امام کاظم(علیه السلام) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچه‌دار نشده‌ام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی می‌دهد»( کافی،ج6،ص3)
4-باید سبک زندگی را تغییر داد؛و از اسراف و راحت‌طلبی اجتناب کنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین کنیم.
البته اینها به این معنا نیست که در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلکه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست.
خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: صِلَةُ الرَّحِمِ ، وَحُسْنُ الْخُلُقِ ، وَحُسْنُ الْجِوَارِ ، یُعَمِّرَانِ الدِّیَارَ ، وَیَزِیدَانِ فِی الْأَعْمَارِ.

صله رحم، خوش اخلاقى و خوش همسایگى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند.(نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان:
1. یکی از مسائل مهم اجتماعی، معاشرت با همسایگان هست که در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، و مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق ازار و اذیت اشاره می شود:
مورد اول: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه و بیرون شود حرام است بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست.(استفتائات ایت الله سیستانی ص 399)
مورد دوم: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر وصدا یا پذیرایی از مهمانان نباید سبب اذیت و آزار همسایگان شود.
2. استفاده از میوه‌های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه یا رضایت همسایه باشد.
3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هر گونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد
خداوند متعال توفیق خدمت رساندن به مومنین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code