بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(الکافی ج1 ص:548 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت امام هادی علیه السلام در روایت است از امام رضا علیه السلام که در آثار خمس می‌فرمایند: ...فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم... .

پرداخت خمس کلید رزق شماست. (الکافی ج1 ص:548 )

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام خمس:
1. یکی از صدقات واجب و عبادتهای مالی پرداخت خمس است.
2. کسی که دارای درآمدی هست، از جهت شرعی سال خمسی او مشخص است هر چند محاسبه خمس را انجام ندهد، که برای ملاک شروع سال خمسی هر بزرگواری باید طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کند مثلا کسی که مقلد امام خامنه ای است و حقوق بگیر است، از تاریخ اولین حقوقی که دریافت می کند، سال خمسی او شروع می شود و یک سال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست، آنچه از درآمدهایش در انتهای سال خمسی باقی مانده، باید خمس آن را پرداخت کند. فرقی نمی کند آنچه از درآمد باقی بماند، پول نقد یا کالاهای مصرفی باشد و مصرف نکرده باشد. (توضیح المسائل مراجع م 1765و 1760)
3. انسان مخیر است (مطابق شرایط) سال خمسی را به سال قمری یا شمسی تعیین کند. (توضیح المسائل مراجع م 1766)
4. کنار گذاشتن خمس، کفایت از اداء وظیفه نمی کند مگر اینکه به دفتر مرجع تقلید پرداخت کند یا برای تاخیر در پرداخت از مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید اجازه بگیرد. (توضیح المسائل مراجع م 1834)
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

شهادت امام هادی علیه السلام (254ه ق)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت شهادت امام هادی( علیه السلام )
برخی از فضایل امام هادی (علیه السلام) عبارتند از:
1- ساده زیستی : از دیگر ویژگی های برجسته اخلاقی امام هادی(علیه السلام)، ساده زیستی و دوری از دنیا بود. در این زمینه نیز آمده است: «از دنیا چیزی در بساط زندگی نداشت. بنده ای وارسته از دنیا بود. در آن شبی که به خانه اش هجوم آوردند، او را تنها یافتند با پشمینه ای که همیشه بر تن داشت و خانه ای که در آن هیچ اسباب و اثاثیه چشم گیری دیده نمی شد. کف خانه اش خاک پوش بود و بر سجاده حصیری خود نشسته، کلاهی پشمین بر سر گذاشته و با پروردگارش مشغول نیایش بود(کافی، ج 1، ص 502)
2- تلاش و کار:«علی بن حمزه» می گوید: «ابوالحسن(علیه السلام) را دیدم که به سختی مشغول کشاورزی است؛ به گونه ای که عرق از سر و رویش جاری است. از ایشان پرسیدم: فدایت شوم! کارگران شما کجایند [که شما این گونه خود را به زحمت انداخته اید]؟ در پاسخ فرمود: ای علی بن حمزه! آن کس که از من و پدرم برتر بود، با بیل زدن در زمین خود روزگار می گذراند. دوباره عرض کردم: منظورتان کیست؟ فرمود: رسول خدا، امیرمؤمنان و همه پدران و خاندانم خودشان کار می کردند. کشاورزی ازجمله کارهای پیامبران، فرستادگان، جانشینان آنها و شایستگان درگاه الهی است»( من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 216)
3-انفاق و بخشش فراوان: راوی گوید: برای امام هادی علیه السلام گوسفندان بسیاری خریدم. سپس مرا خواست و از منزلش مرا به جایی برد که بلد نبودم و فرمود تا تمامی این گوسفندان را میان افرادی که خود دستور داده بود، پخش کنم(اصول کافی، ج 1، ص 498)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت امام هادی علیه السلام (254ه ق)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال، ج 2، ص: 621)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام در روایتی حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام می فرمایند: ...لَیْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى الله عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنیا... .

هیچ عملى نزد خداوند، محبوب تر از نماز نیست، پس هیچ کار دنیایى شما را در وقت نماز به خود مشغول نکند. (خصال، ج 2، ص: 621)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تکبیره الاحرام:
1. یکی از واجبات رکنی نماز تکبیره الاحرام است و باید هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن آرامش داشته باشد اما حرکت دست‌ها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها را بالا بیاورد.( رساله مراجع مساله951، (نکته جهت اطلاع: آنچه در هر تکبیری در نماز بطور کلی مستحب است رفع الیدین است).( مشهور. شبیری زنجانی: گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است) رساله مراجع (مساله948)
2. اگر انسان بخواهد الله اکبر را به چیزی که بعد از آن می خواند مثلا به بسم الله وصل کند باید راء الله اکبر را به نظر تعدادی از مراجع از جمله حضرت امام با ضمه بخواند .یعنی بگوید الله اکبرُ بسم الله الرحمن الرحیم. ( مخالف: آیات عظام سیستانی و مکارم، زنجانی، فاضل، تبریزی: به سکون هم بخواند صحیح است هر چند بهتر است ضمه بدهد.) (توضیح المسائل مراجع م 950)
3. تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام باید در حال آرامش بدن بگوید. (فتوی: گلپایگانی، صافی. بنابر احتیاط واجب: امام خمینی، زنجانی، سیستانی، نوری، فاضل، احتیاط مستحب: خوئی، تبریزی)(اجوبه‌س434، رساله مراجع مساله965، عروةالوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29)
خداوند توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت امام هادی علیه السلام (254ه ق)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج13 ص:12)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که می‌فرمایند: اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها جُزءً طَلَبُ الْحَلالِ.

عبادت هفتاد جزء است که برترین آنها کسب روزی حلال است. (مستدرک الوسائل ج13 ص:12)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1. یکی از راه‏های کسب سود حلال، معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست. بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به 30 میلیون خریداری کند و سپس یکساله به 33 ملیون بفروشد که 3 میلیون سود قطعی و حلال است.
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حرام‌است. (مراجع مسأله 2105 - 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛ صافی جامع الاحکام ج2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن، قداست مسجد تا آنجاست که هر کسی حق ساخت و تعمیر مسجد را ندارد. مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ (17 توبه) و این امر، مخصوص مؤمنین متقی و شجاعی است که جز از خدا از هیچ کس دیگری نترسند. « إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ... ولم یخش الاّ اللّه(18 توبه)
بیش از ده مرتبه نام مسجدالحرام در قرآن آمده است.
1- اول بنای روی کره زمین مسجد بود. « إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا (96 آل عمران)
2-اولین کار پیامبر در مدینه، ساختن مسجد بود. « لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى (108 توبه)
3- خداوند، مسجد را خانه خود دانسته و برترین مردم، یعنی ابراهیم و اسماعیل، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است. «طهّرا بیتی(125 بقره)
4- برای حضور در مسجد، سفارش زینت شده است. « خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِ ّ مَسْجِدٍ (31 اعراف)
5- جایگاه مسجد باید از قداستی خاص برخوردار باشد. چنانکه مؤمنان گفتند: بر مزار اصحاب کهف که به خاطر حفظ ایمان خود از رفاه و آسایش شهر و شهرنشینی گذشتند و به بیابان و غار پناه بردند، مسجدی بنا می کنیم: « لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً»(21 کهف)
6- مسجد قداستی دارد که احکام ویژه ای دارد مثل نجس نماندن مسجد و عدم توقف کسی که مشکل شرعی دارد.
خداوند ما را جزء خادمین دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ، ج 4 ، ص 372)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله خطاب به امیرالمونین علی علیه السلام می فرمایند:
...یَا عَلِیُّ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ أَنْ یُحْسِنَ‏ اسْمَهُ‏ وَ أَدَبَه‏... .

حق فرزند بر پدرش این است که برایش نام نیکو انتخاب کند و او را خوب تربیت کند. (من لایحضره الفقیه ، ج 4 ، ص 372)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اگر خداوند به انسان فرزندی عنایت کند والدین نسبت به فرزند وظایفی دارند:
1. برخی از وظایف مستحب است مانند برداشتن کام فرزند هنگام تولد با تربت امام حسین علیه السلام و گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ فرزند و انتخاب‌کردن ‏نام نیک که بهترین آنها اسامی پیامبران و امامان‌علیهم السلام می باشد و عقیقه کردن. و در عقیقه مهم است که گاو یا گوسفند یا شتری به نیت عقیقه ذبح شود.(تحریر الوسیله فصل فی احکام الاولاد م 15)
2. برخی از وظایف واجب است مانند اینکه فرزند را تربیت دینی کنند مثلا نسبت به حجاب و نماز و مسائل دینی، فرزند را آشنا کنند و چنانچه کوتاهی کنند و فرز‌ند در زمان بلوغ رعایت نکند والدین شرعا مسؤول خواهند بود و او را از‌گناهانی‌که خدای متعال رضایت ندارد مانند دروغ و غیبت و تهمت به دیگران و ضرر‌زدن به خود‏ یا ‏دیگران منع کنند و نفقه دادن به فرزند تا زمانی که فرزند فقیر است واجب است.‌(توضیح المسائل‌(محشى - امام خمینى)؛ ج‌2، ص: 512، [مسأله 2491]تحریر ج 3 مساله 15)
خداوند به همه ما فرزندان صالح عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم

معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد .

توضیح حدیثتوضیحات

1-زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2-زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3-زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4-زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5-زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من‌لا‌یحضره الفقیه، ج‌2‌، ص‌92‌‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک شب ولادت امام محمد باقر علیه السلام. از امام موسی کاظم علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:
رجبُ نهرٌ فی الجنّةِ أشدُّ بیاضاً مِنَ اللّبنِ، و أحلى منَ العسلِ مَنْ صامَ یوماً من رجب سقاهُ اللهُ عزَّ وجلَّ منْ ذلکَ النّهر.

رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى ‏نوشاند. (من‌لا‌یحضره الفقیه، ج‌2‌، ص‌92‌‌)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فردا اول ماه رجب المرجب است ماهی که مومنین انتظار رسیدنش را داشته اند.
چند نکته درباره ماه رجب:
1. در اول هر ماهی خواندن هفت مرتبه سوره حمد. و انجام نماز اول ماه دو رکعت که در رکعت اول بعد از حمد30 مرتبه توحید و در رکعت دوم بعد از حمد30 مرتبه سوره قدر و بعد از نماز صدقه دادن و دعایی نیز در برخی روایات نقل شده) سفارش شده است.
2. روزه گرفتن در ماه رجب دارای فضیلت فروانی است اما توجه شود کسی که دارای روزه قضا هست نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که مسافر و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد.
3. کسی که روزه مستحبی‌گرفته واجب نیست‌آن را به‌آخر برساند و اگر برادر مومنش او را به غذا دعوت نمود مستحب است دعوت او را بپذیرد و روزه مستحب را افطار نماید.
4. به نظر اکثر مراجع کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته دارای روزه قضا می باشد لازم است که تا رمضان سال جدید قضای روزه خود را بگیرد. (حضرت امام، گلپایگانی، وحید: احتیاط واجب. فاضل، مکارم: فتوی. مخالف: خویی، سیستانی: احتیاط مستحب)
خداوند ‌متعال همه ما را در روز قیامت جزء رجبیون قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام ولادت
جابر؛ علت باقر نامیدن امام محمدباقر (ع)را از پیامبر این گونه نقل میکند که پیامبر فرمود:
و یبقرالعلم بقراً:

شکافت علم را شکافتنی و آشکار ساخت آن را. (کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از فضایل امام باقر (ع)را خدمت شما عرض میکنیم:
1-حلم امام: روزی شخصی نصرانی رو به امام کرد و با وقاحت تمام گفت: «انت بقر» ولی امام علیه السلام با کمال آرامش فرمود: « نه، من باقر هستم .» نصرانی گفت: «تو فرزند آن مادری هستی که آشپز بود .» امام علیه السلام در جواب فرمود: آشپزی حرفه ایشان بوده است .» سپس آن نصرانی با کمال بی شرمی گفت: تو فرزند کنیز سیاه بدزبان هستی . امام علیه السلام فرمود: « اگر تو راست می گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می گویی خداوند تو را ببخشد .» آن نصرانی وقتی چنین برخوردی را از امام دید از رفتار خود پشیمان شده و مسلمان شد .( بحار،ج 46، ص 289 )
2- زحمت در طلب رزق: در گرماى شدید تابستان محمدبن منکدر که خود را از زهاد و عباد و تارک دنیا مى ‏دانست امام را در حال خستگى شدید در انجام کارى مى ‏بیند گمان مى ‏کند امام خود را براى طلب دنیا این گونه به زحمت انداخته، لذا به نصیحت مى‏پردازد و مى ‏گوید آیا سزاوار است مرد شریفى مثل شما در این گرماى طاقت فرسا در طلب دنیا بیرون بیاید، اگر خداى نخواسته در این حال مرگ شما را فرا رسد چه وضعى براى شما پدید خواهد آمد؟ شایسته نیست شما به دنبال دنیا بروید و خود را به رنج و زحمت بیندازید.
امام می فرمودند: اگر مرگ من در همین حال برسد و من بمیرم، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته‏ ام، زیرا این کار، عین طاعت و بندگى خدا است. تو خیال کرده ‏اى که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعاست من زندگى و خرج دارم اگر کار نکنم باید دست حاجت به سوى تو و امثال تو دراز کنم.(منتهى الآمال،ج 2،ص 91)
3- صدقات فراوان : امام صادق (علیه السلام) فرمود: « خدمت پدرم رسیدم. آن حضرت مشغول صدقه دادن به فقرا بود و هشت هزار دینار طلا به آنها صدقه داد و خانواده ای یازده نفری را خرید و آزاد کرد.( بحار، ج 46، ص 286 -305)
خداوند ما را جزء شیعیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نور، آیه 19)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ‏ تَشِیعَ‏ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ‏.‌.. .

آنان‌که دوست ‌‌دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب و سختی خواهند بود. (نور، آیه 19)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد این گناهان جو جامعه را آلوده و فاسد می‌کند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان می‌کند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که در این مجال به برخی اشاره می شود:
1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا ‏مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2. ارتکاب گناه در ملاء عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عف و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 77 فرقان)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در اهمیت دعا می فرماید:
قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ:

بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‌کند.(آیه 77 فرقان)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دعا در اسلام اهمیت زیادی دارد که برخی نقل میشود:
1-محبوبترین کارها: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: محبوبترین کارها به سوى خدا در همه روى زمین دعاست» (مکارم الأخلاق 2 / 9 / 1985.)
2- مغز عبادت: الدعا مخ العباده؛ دعا مغز عبادت است (بحار، ج 93، ص 300)
3-درمان هر دردی: بر تو باد به دعا، زیرا دعا درمان از هر دردى است(کافی، ج2، ص470)
4-برگرداندن قضای حتمی توسط دعا: قضای الهی را چیزی جز دعا برنمی گرداند.( بحار، ج 90، ص 296)
5-سلاح مومن: پیامبر اکرم(ص) فرمود:الدعاء سلاح المومن؛دعا، اسلحه مؤمن است.( کافی، ج 2، ص 864)
6-افزایش روزی و دفع بلا: امام صادق (ع) فرمودند: دعای مؤمن در حق برادر دینی غایب خود مستجاب می‌شود و باعث زیاد شدن روزی و دفع ناگواری‌ها خواهد بود.( وسائل، ج ٤، ص ١١٤٧)
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحارالأنوار،ج 68،ص 184)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام حسین علیه السلام روایت شده است که می فرمایند :
مَن عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیِّهِ وَ کفایتِهِ.

هر که خدا را آن گونه که سزاوار اوست بندگی کند، خداوند بیشتر از خواسته‌هایش به او عطا کند. (بحارالأنوار،ج 68،ص 184)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

زائرین گرامی! حقیقت بندگی خدای متعال این است که عباداتش و همچنین معاملاتی که انجام می دهد بر اساس دستورات خداوند باشد.
اما امشب می خواهیم مسئله ای را در معاملات شرعی عرض کنیم:
یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
در جواب باید عرض کنیم، روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من رهن می‌دهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید، صحیح نیست. (اکثر مراجع ) (مسائل جدید ج1 ص 87؛ اجوبه س 1662؛ و‌جامع‌المسائل‌ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی )
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (مسائل جدید ج1 ص 87- اجوبه س 1662- و‌جامع‌المسائل‌ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی-رساله مکارم مساله1975،3 )
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى، ج 2 ، ص 467 ، ح 6)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام درباره دعا کردن می فرمایند:
عَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّکُمْ لَا تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ :

شما را سفارش مى کنم به دعا کردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمى شوید (کافى، ج 2 ، ص 467 ، ح 6)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از آثار اخروی و معنوی دعا عبارتند از:
1-نجات از دوزخ: پیامبر(ص) می‌فرمایند: در قیامت امر می‌شود عده‌ای را به جهنم ببرند ، خداوند به مالک جهنم می‌فرماید: به آتش بگو پاهایشان را نسوزاند چونکه با آن به مساجد می‌رفتند، صورتشان را نسوزاند به خاطر وضو گرفتنشان و دستهایشان را نسوزاند چون هنگام دعا دستها را بالا می‌گرفتند (عوالی اللآلی، ج 1، ص 360)
2- محبوبیت نزد خدا: انجام هر عبادتی انسان را محبوب درگاه حق تعالی می‌کند و دعا یکی از آن عبادات و بلکه افضل آن است. خداوند در قرآن کریم از حضرت ابراهیم به خاطر دعاکردنش تعریف و تمجید می‌کند.(هود/75)و امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: »نزد خداوند متعال، مقام و منزلتی هست که کسی به آن نمی‌رسد مگر با درخواست و دعا(کافی، ج 2، ص466)
3- زنده شدن دل: امام علی ( علیه السلام ) فرمود: هر که به یاد خدای سبحان باشد , خداوند دلش را زنده و اندیشه و خردش را روشن گرداند . (میزان الحکمه / ج 4 / ص 1857)
4- سلامت ماندن از شیطان : امام على(ع) فرمود: بسیار دعا کن تا از گزند شیطان، در امان بمانى.( بحار، ج ۷۸، ص ۹)
خدواند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 7، ص 57 )

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام نقلل شده است که فرموده اند: شش عمل است که حتی بعد از مرگ با مومن همراهی می کند: وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ

فرزندى که بعد از مرگ برایش دعا کند، وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ قرآنى که از خود به‌جاى مى‌گذارد، وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ درختی که آن را مى‌کارد، وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ چاهى که برای خدا حفر کرده است، وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا صدقه ی جاریه (مثل وقف) وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ و سنتى خوبی که پس از مرگش به آن عمل مى‌شود. (الکافی، ج 7، ص 57 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد استفاده از اماکن عمومی و شخصی:
1‌. در استفاده از اماکن عمومی رعایت حق دیگران و قانون لازم است مثلا اگر روشن کردن آتش ممنوع باشد نباید برای پخت غذا یا کار دیگر آتش روشن کنند .
‌2.خسارت زدن به اموال عمومی و شخصی حرام است لذا افراد نباید خسارتی به درختان و یا سائر اموال وارد کنند لذا گلهایی را که در فضاهای عمومی کاشته شده، جدا کردن و برداشتن این گلها جایز نیست و همچنین شکستن شاخه درختان عمومی شخصی جایز نیست بویژه که در شرع مقدس اسلام به مساله کاشت درخت و نگهداری و جلوگیری از قطع درختان توصیه فراوانی شده است.
3. چنانچه کسی به اموال عمومیخسارتی وارد کرد‌، فرد ضامن و مدیون است و باید جبران ‌نماید ‌و دادن صدقه‌یا رد مظالم کافی نیست. (امام‌خمینی‌ره استفتائات‌ج3ص518س99؛‌منهاج م 936 و978 ؛ مکارم ج3س1520 ؛ فاضل ج1س922‌؛ بهجت5762).‌
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع معظم خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( مستدرک الوسائل، ج 13، ص460)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید:
«مَنْ غَرْسَ غَرْساً فَأَثْمَرَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْأَجْرِ قَدْرَ مَا یَخْرُجُ مِنَ الثَّمَرَةِ؛

هر کس درختى بنشاند و به ثمر بنشیند، خدا به اندازه اى که میوه از آن فراهم آید به او پاداش مى دهد.»( مستدرک الوسائل، ج 13، ص460)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در اسلام درختکاری اهمیت زیادی دارد که به برخی از روایات اشاره میشود:
1- صدقه بودن محصول آن:رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: « اگر مسلمانی درختی بکارد و پرنده، انسان یا حیوانی از میوه آن بخورد برایش صدقه به شمار می آید.»( مستدرک ، ج۱۳ ،ص۲۶)
2- پاکترین اعمال :امام صادق علیه السلام: اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللّه ِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لاأطیَبَ مِنهُ؛ (بحارالأنوار ، ج 103 ، ص 68) کشت کنید و درخت بنشانید؛ به خدا قسم آدمیان کارى برتر و پاک تر از این نکرده اند.
3-جدیت در درختکاری: پیامبر صلی الله علیه و آله: اگر قیامت فرا رسد و در دست یکى از شما نهالى باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن را بکارد، باید آن را بکارد(مستدرک الوسائل، ج13، ص460، ح15894)؛
4- خشم خداوند از قطع کردن درختان :امام صادق علیه السلام: درختان میوه تازمانی که میوه می دهد، را قطع نکنید که خداوند بر شما عذاب فرو مى ریزد. (الکافى ، ج 5 ، ص 294 )

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال، ج ۱، ص 324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند:
...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی.

سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مسافر:
1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند. لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود(به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما به نظر اکثر مراجع اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح(مخالف: امام خامنه ای: قبل از طلوع آفتاب) وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(توبه/ 103)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
«خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها:

از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر(ع) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود(بحار،ج96،ص132)
2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 )
3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام جعفر صادق می فرمایند: دَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَة... .

بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته‌در‌‌مورد‌صدقه:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران است واز آداب مهم سفر این است که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد.(عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر)
2. درمصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به کسی که فقیر نیست یا سادات (البته با حفظ احترام) پرداخت‌کرد.اما سعی شود تا جایی که ممکن است فقرای متدین را در صدقات مقدم کنیم. (اجوبه س1822ومنهاج ج 2 م 1607)
3. صدقه‌ای‌که‌از‌مال‌خود‌انسان‌بوده‌و‌کنار‌گذاشته یا‌در‌قلک‌یا‌صندوق شخصی جمع‌‌آوری نموده‌ تا‌وقتی‌به‌فقیر‌تحویل‌نداده‌در‌اختیار‌خودش است‌و‌می‌تواند عوض کرده‌و‌به هر‌مصرفی می‌خواهد‌برساند‌اما بعد‌از‌انداختن‌پول‌به صندوقهای‌مربوط به موسسات‌خیریه‌یا‌کمیته امداد امام‌خمینی‌ره،‌احتیاط‌آن‌است که به آنها دست‌نزند و باید‌آن‌را به‌همان‌مؤسسه‌و‌خیریه تحویل دهد (به‌نظر‌اکثر‌مراجع‌معظم تقلید)‌( تحریر الوسیله، القول فی الصدقه‌م1و2-‌منهاج‌سیستانی‌ج2م1605؛‌آیت‌الله‌مکارم‌شیرازی،‌استفتاآت ج3 سوال343، استفتاء خصوصی وحید احتیاط این است که بر ندارد. رهبری:اگر‌صندوق‌در اختیارشما باشد‌مانع ندارد.مکارم:اشکال ندارد.جزوه کاوشی در احکام ص94).
خداوند توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 134 آل عمران)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید :
الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ:

آنان که در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد.(آیه 134 آل عمران)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از آثار احسان و نیکوکاری عبارتند از:
1- آرامش روحی: از آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، آرامش روحی است. این کلام الهی است که می فرماید: «الذین ینفقون امولهم بالیل و النهار سرا و علانیه فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم ولا هم یحزنون؛ آنها که اموال خود را شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.»
2- جذب دل ها: امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: هر که احسان و نیکی کند، دل ها به سوی وی گرایش یابند(غرر الحکم، ص۴۴۹)
3- آمرزش گناهان:اکثرانسان ها گناهان کوچک و بزرگی را مرتکب می شوند. از جمله ابزاری که باعث می شود انسان آثار گناه و خطاهایش از بین برود و حتی آن را تبدیل به حسنات نماید، احسان و نیکوکاری در حق بندگان خدا و خدمت به مخلوقات الهی است. خدای سبحان می فرماید: ان الحسنات یذهبن السیئات
4- جلوگیری از مرگ بد: رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) فرمود: نیکوکاری از مرگ بد پیشگیری می کندعائم الاسلام، ج۲، ص۳۳۱)
5- تعدیل اقتصادی: بخش زیادی از جرم و جنایت، ناشی از فقر و تنگدستی است؛ چرا که فقر و تنگ دستی، به دین و ایمان انسان لطمه می زند، عقل را از کار انداخته، قوت و قدرت تشخیص درست را از او می گیرد و باعث کدورت و دشمنی می شود. احسان و نیکوکاری، اگر به صورت یک فرهنگ، جلوه نموده و در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه و گسترش پیدا کند، به طور قطع، بخش عمده ای از مشکلات جامعه را که زایده فقر و محرومیت است، از بین برده و ریشه کن می سازد.
خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:
الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا سَبْعِینَ مِیتَةَ سَوْءٍ.

کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرد، بر عمر مى‏ افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کند. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره انفاق و صدقه:
1.-انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، بجای وظیفه واجب محاسبه نمی شود بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به نظر اکثرمراجع (مخالف:امام خامنه ای: تصرف جایز است) تا خمس آن پرداخت نشود، هر گونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست.
2.-همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم پاداش صدقه دهنده، عطا می شود.(حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه و ایت الله سیستانی منهاج الصالحین)
خداوند توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code