سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک دهه مبارک فجر، از امام صادق علیه السلام روایت شده که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َلَا یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی .
( به مؤمنان بگو ) لباس دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راههای دشمنان مرا نپیمایند و گرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهند رفت. ( من لا یحضره الفقیه ، ج1، ص:253)
فرهنگ اسلامی در واقع توسعه دانش و بینش و فراگیری تقوا در جامعه است؛ فرق اساسی جامعه دینی با جامعه غیر دینی رعایت فرهنگ و آداب دینی در جامعه است لذا اگر جامعه در امور مختلف، فرهنگ دینی را رعایت نکند، به مرور، بینش افراد و در نتیجه عملکرد و هویت ایشان هم تغییر می کند؛ یکی از مسائلی که مضمون آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است.
اما دو نکته درباره نشر فرهنگ غربی :
1-یکی از محرمات و گناهان، ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی است یعنی فرهنگی که معارض و دشمن فرهنگ اسلامی است و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است. لذا در جامعه اسلامی پوشیدن لباسهاییکه با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد، یا پوشیدن لباسیکه بر روی آن تصاویر یا نوشته های مبتذل و مخالف با آموزه های دینی وجود داشته باشد حرام است .
2.خرید و فروش چیزیکه منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و یا باعث پیدایش جو فرهنگی فاسد می شود، جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود.
( استفتاءات تبریزی ج 1س 2229و2228– استفتائات مکارم ج3 س1840-اجوبه س1361)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک و گرامیداشت دهه مبارک فجر از أمیرالمومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم.
شما را ( ای حسن و حسین ) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس را که نوشته من به او میرسد، به تقوای الهی و نظم درکارهایتان سفارش میکنم. ( نهج البلاغه، فیض، نامه 47، ص 977.)
دو نکته کوتاه درباره قوانین:
1.قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظام جامعه شود مانند قاچاق کالا یا قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر یا موجب ضرر به بیت المال و اموال عمومی یا اشخاص شود شرعا واجب است که رعایت شود. ( بنا بر فتوی یا احتیاط واجب) (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛ .برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983 و س1987،1989؛ مسائل جدید جلد 3ص63. تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد،جایز نیست، استفتائات ج2 ص499 و س1039)
2.به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفتهاند، براى هیچکس جایز نیست که در این زمینه حضرت امام ره میفرمایند مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان هم آن رای را پذیرفت ، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. (صحیفه امام ج14ص370)
3-در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم میشود مانند کم کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیرقانونی از بیتالمال و اموال عمومی مثل آب و برق وگاز (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان، س235؛ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987 ،1989؛ مسائل جدید جلد3 ص63_ تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499 و س 1039) (اجوبه الاستفتائات س1249) مکارم استفتاآت ج3س 1797و 1798و1801 و1161و 1583 بهجت استفتاآت ج4س6513، فاضل جامع المسائل ج1س917)
خداوندمتعال توفیق عمل به واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک و گرامیداشت دهه مبارک فجر، از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُم.
خداوند متعال گیرنده و دهنده رشوه وآن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند. ( بحار الانوار، ج 101، ص 274،ح 9 و 11، مستدرک الوسائل، ج 17، ص 355، جامع الأخبار ص 156).
رشوه با توجه به آثار سوئی که برای اجتماع و نظام اسلامی دارد از محرمات و گناهان بزرگ بشمار می آید و دارای اقسامی است:
1.رشوه خواری در قضاوت، مطلقاً حرام و از گناهانکبیره است و رشوه در قضاوت به این معنا ست که به قاضیچیزی بدهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند.
2.رشوه دادن برای انجامکارحرام مانند برنامه ریزی برای توطئه علیه نظام اسلامی و یا خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری مثل اینکه به کسی رشوه بدهند تا یکی از افراد موثر در نظام اسلامی را ترور فیزیکی یا شخصیتی کند.
3.رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه، که علاوه بر اینکه باعث تضعیف نظام اسلامی و بدبینی مردم به نظام میشود از نظر شرعی هم مرتکب عمل حرام شده است و مالک مالی که از طریق رشوه بدست امده است نیز نمیشود مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاریکه وظیفهاش میباشد مطالبه پول نماید فروض مختلفی دارد و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است، جایز نمیباشد.
4.تغییر نام رشوه به عناوینی مثل شیرینی ،انعام، هدیه، بخشش یا هر عنوان دیگری سبب حلالشدن آن نمیشود و کسی که رشوه گرفته باید آن مال را به صاحبش برگرداند. ( مقام معظم رهبری، س1246؛ سیستانی،رساله جامع ، ج1، م2761)
خداوند متعال به همه ی ما توفیق خدمت خالصانه به نظام اسلامی و کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . با تبریک دهه مبارک فجر، از امام رضا علیه السلام روایت شده که می فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّهحَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ؛
کسىکه قرض بگیرد در صورتىکه تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود. ( فقه الرضا ص 268)
در روایات معصومین علیهم السلام قرض گرفتن ناپسند شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار؛ و همچنین در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: إِیَّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛
بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و در خواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار طلب خود را در سررسید آن، مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بپردازد باید فورا آن راپرداخت نماید و اگر با وجود توانایی، پرداخت آن را به تاخیر بیندازد گناهکار است.
2.اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانهاى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و به آنها احتیاج دارد، حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمىتواند او را مجبور کند چیزهاىکه از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهی خود در صورت توان تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند به نظر اکثر فقها باید( فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد، و در فقیر، سید نبودن، شرط نیست. (فاضل، اراکی، گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. ( مساله ٢٢٧٦ رساله مراجع مساله٢٢٧٧ رساله مراجع مساله ٢٢٧٩ )
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک وگرامیداشت دهه مبارک فجر خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین میفرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر.
همانکسانیکههرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ،نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.(سوره حج، آیه 41)
چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1.یکی از واجبات دین امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهانگناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهیاز منکر کند. (مراجع م2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
2.اگر انسانگناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بدحجابی و پایمالکردن بیت المال و یا کارهایی که سبب تضعیف نظام اسلامی می شود و منکرات دیگر مثل استفاده از موسیقی حرام را مشاهده کند ، نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و باید وظیفه شرعی را انجام داد.
3- از مهمترین مراتب فریضه امر به معروف و نهی از منکر مرتبه زبانی است؛ آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت، که اگر صحیح انجام شود به تعبیر مقام معظم رهبریگناه در جامعه خواهد خشکید.
خداوند متعال همه ما را اهل علم وعمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک وگرامیداشت دهه مبارک فجر در روایت است که پیامبرخدا صلی الله علیه و آله به اباذر چنین فرمودند: یا أَبَا ذَرٍّ، اِغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ: شَبَابَکَ قَبْلَ هَرَمِکَ.
ای اباذر پنج چیز را قبل از رسیدن پنج چیز دیگر غنیمت بدان (و از آنها خوب استفاده کن) از جمله فرمودند جوانی را قبل از پیری غنیمت بدان(جهت اطلاع،4 مورد دیگر: سلامتی را قبل از مریضی، ثروت را قبل از فقر و نداری ، فراغ بال را قبل از گرفتاری و زندگی و حیات را قبل از فرا رسیدن مرگ). (أمالى طوسى، ص525)
چند نکته درباره احکام مورد نیاز جوانان :
1.جوانان در هر رشته¬ای از علوم حلال و مفید که تحصیل میکنند اگر هدفشان از تحصیل، خدمت به جامعه، عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان در جهت کسب رضای خداوند متعال باشد اجر و ثواب فراوانی دارد.
2. حضور هر شخصی بویژه جوانان عزیز در محل کار و تحصیل و دانشگاه در جایی که نامحرم وجود دارد و ضوابط شرعی رعایت نمی شود چنانچه حضورش همراه با ترس افتادن به گناه باشد، جایز نمی باشد.
3.اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده میشود واجب است ازدواجکند و چنانچه شرایط ازدواج، مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعالصبر کند و همچنین یکی از مستحباتیکه سفارش شده و ثواب فراوانی برای آن نقل شده واسطه شدن در امر ازدواج است . (رساله مراجع م 2443)
خداوند متعال جوانان ما را در صعود به قله های علم دانش، موفق و ازتهاجم فرهنگی محفوظ بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک دهه مبارک فجر در روایت است از امام باقر علیه السلام که میفرمایند : الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَةِ.
همه کمال انسان در این دنیا به این است که سه کار را انجام دهد: 1. فهم عمیق در دین 2. صبر بر حوادث و مصیبت ها و گرفتاری ها 3. برنامه ریزی و مدیریت صحیح زندگی. (کافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص32)
چند نکته در مورد تقلید:
1.عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد و احتیاط نکند باید به گفته مجتهد اعلم عملکند.(رساله مراجع ج1 م1 )
2.رجوع به متخصص، یک امر عقلائی است و همانگونه که افراد در موارد مختلف مانند پزشکی، معماری و ... به متخصص آن علم مراجعه می کنند در مسائل دینی نیز باید به یک متخصص دینی مراجعه کرد. برخی افراد می گویند ما نه متخصص هستیم و نه می خواهیم احتیاط کنیم و تقلید را نیز نمی پسندیم در پاسخ عرض می شود فرد مسلمانی که وظایف شرعی اش را انجام می دهد، خواسته یا ناخواسته اگر مجتهد و محتاط (البته خود احتیاط نیز نیاز به اجتهاد یا تقلید دارد) نباشد، از دیگر ان تقلید نموده، مثلا نمازش را مانند پدر یا معلم خود می خواند،که در عمل تقلید کرده اما این تقلید او نادرست است، چون از کسی تقلید کرده که متخصص نیست.
3. یکی از شرایط مرجع تقلید این است که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2- عروه الوثقی م 17)
3.بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و در مسئله ی بقای بر میت، طبق نظر مرجع زندهی اعلم عمل نمایند. (رساله مراجع ج1 م9- عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد و التقلید م15 )
4.کسانیکه به فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی ماندهاند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند. (توضیح المسائل مراجع ج2 ص2268 و تحریر کتاب الوکاله م23 ).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با بزرگداشت دهه مبارک فجر،در روایت است از امام علی علیه السلام که می فرمایند: حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِیالِ؛
اخلاق و رفتار خوب در سه چیز است: دورى کردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه براى خانواده . (مجموعه ورام ج1 ، ص90)
چند نکته درباره حقوق زن و شوهر:
1. حرام است که خانم بدون اجازه شوهر از منزلخارج شود لذا چنانچه میان زن و شوهر ناراحتی وجود داشته باشد زن شرعا مجاز نیست که بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود، مگراینکه ضرورتى مانند سفرحج واجب یا خطر جانی ایجاب کند یا در ضمن عقد ازدواج خانم شرط کرده باشد که در مواردی مثل کار و تحصیل بدون اجازه از منزل خارج شود، ولی در هر صورت شایسته است شوهر به همسرش برای ملاقات خویشان خصوصا پدر و مادر همسرش اجازه بدهد.
2.زن نسبت به همسرش در مسائل خصوصی تمکین داشته باشد ، و بدون عذر شرعىجلوگیرى نکند و مستحب است که زن امور منزل را به عهده بگیرد که دارای اجر و ثواب فراوانی است. در مقابل بر مرد واجب است نفقه خانم را که شامل تهیه غذا و لباس و مسکن و سایر احتیاجات است را در حد متعارف و شان زن تامین کند و گرنه مدیون زن است.
3. یکی از حقوق مشترک زن و شوهر این است که زن و شوهر چه با گفتار و چه رفتار یکدیگر را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمنالرحیم . با بزرگداشت ایام ا... دهه فجر، در روایتی از أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ؛
صله رحم نعمتها را فراوان مىکند و سختىها را از بین مىبرد. ( شرح آقا جمالالدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج4، ص204، ح5836)
امام صادق علیه السلام فرمود: « ما چیزی را جز صله ی رحم، سراغ نداریم که عمر را زیاد کند؛ تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل صله ی رحم میشود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می افزاید و سی و سه سال دیگر زنده می ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، اما به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه ی خویشاوندی، خداوند سی سال از عمرش کم می کند و سه سال زندگی می کند. رسول خداصل الله علیه و آله فرمود: « صله ی رحم، به عمر اضافه می کند، و فقر را از بین می برد ».
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمود:« کسی که زیادی و توسعه ی رزق و روزی و افزونی عمر خوشحالش می کند، صله ی رحم کند.» امام باقر علیه السلام فرمود: « صله ی رحم نفس را پاکیزه و روزی را زیاد می کند.» حضرت علی علیه السلام فرمود: « گاه خانواده ای از نیکان، به علت قطع ارتباط با یکدیگر، از رحمت حق محروم می مانند وگاه خانواده ای از افراد فاسق به سبب ارتباط با یکدیگر، مشمول روزی ها و نعمت های حق تعالی می گردند.»
اما دو نکته کوتاه درباره احکام صله رحم :
1-قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر و برادر و خواهر و دیگر خویشان حرام است هر چند این فامیل زودتر قطع رابطهکرده باشد و یکی از شیوههای صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست و فرد میتواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛ یا با احسان به او هرچند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردیکه احتیاج بهکمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
2-اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال الفت و صمیمت را در میان دوستان امیرالمومنین علیه السلام بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با گرامی داشت ایام دهه مبارک فجر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إسْمَعُوا و َأطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ، فَإنَّهُ نِظامُ الاْسْلامِ؛
بشنوید و اطاعت کنید ازکسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، نظام اسلام است. (امالىمفید: ج1، ص14)
چند نکته درباره حفظ نظام جمهوری اسلامی:
1.حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و از مهمترین اهداف اسلام میباشد و از مصادیق حفظ نظام حضور در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه و انجام وظیفه به نحو صحیح در هر شغلی و منصبی است. (استفتاآت مکارم، ج3 ،س1581)
2.تضعیف نظام اسلامی و هرکاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست. که به برخی از مصادیق آن اشاره میشود:
1.کمکاری در ادارات و کمکاری مسئولین در انجام وظایفشان که علاوه برحق الناس بودن و گناه بودن ، باعث ناراحتی و بدبینی مردم می شود.
2.اخلال در امور اقتصادی با کارهایی همچون اختلاس و احتکار اموال مورد نیاز ضروری مردم.
3.همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههایگمراه کننده.
4.ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان
غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات ازطریق سخنرانی، مجلات، روزنامهها و فضای مجازی فرقی نمیکند توسط برخی از مردم باشد و یا مسئولین و یا کسانی
که بواسطه علم یا توان اقتصادی شان در مردم تاثیر گذارند مثل برخی از علماء
و اساتید دانشگاه و بازاریان یا حتی دانشجو و طلبه باشد.
تعجیل در فرج امام زمانعلیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر ، حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در روایتی میفرمایند: وأَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ.
و اما در رخدادهایی که پیش می آید، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. ( وسائل الشیعة، ج27، ص140، ح33424 )
چند نکته درباره ولایت فقیه:
1- ولایت فقیه یعنی حکومت و ادارهى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2-فقیه در سه مورد صاحب اختیارمی باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث 3 . اجرا دستورات الهی واداره امور جامعه.
3.اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس ، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (اجوبه الاستفتائات س56 و62 و63 و65 و59، فاضل ج1 ص225س913و910 و 911 و912-مکارم استفتائات ج3ص19 صحیفه امام ج10ص58). بهجت استفتاآت ج1 س57،اجوبه الاستفتاآت س52،عروةالوثقی الاجتهاد والتقلید م57،تبریزی استفتاآت ج2س48منهاج مساله26تقلید).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. با بزرگداشت ایام ا... دهه فجر، از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إسْمَعُوا و َأطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ، فَإنَّهُ نِظامُ الاْسْلامِ؛
بشنوید و اطاعت کنید ازکسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، نظام اسلام است. (امالىمفید: ج1،ص14)
چند نکته درباره حفظ نظام جمهوری اسلامی:
1.حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و از مهمترین اهداف اسلام میباشد و از مصادیق حفظ نظام حضور در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه و انجام وظیفه به نحو صحیح در هر شغلی و منصبی است. (استفتاآت مکارم ج3 س1581)
2.تضعیف نظام اسلامی و هرکاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست. که به برخی از مصادیق آن اشاره میشود:
1.کم کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایفشان که علاوه بر حق الناس بودن و گناه بودن ، باعث ناراحتی و بدبینی مردم می شود.
2.اخلال درامور اقتصادی با کارهایی همچون اختلاس واحتکار اموال مورد نیاز ضروری مردم.
3.همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههایگمراه کننده .
4.ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات از طریق سخنرانی، مجلات، روزنامهها و فضای مجازی فرقی نمیکند توسط برخی از مردم باشد و یا مسئولین و یا کسانی که بواسطه علم یا توان اقتصادیشان در مردم تاثیر گذارند مثل برخی از علماء و اساتید دانشگاه و بازاریان یا حتی دانشجو و طلبه باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با گرامیداشت دهه مبارک فجر ،خداوند متعال در قران مجید میفرماید:ِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم….
محمد صلی الله علیه و آله و سلم پیامبر خدا و کسانی که با او هستند، بر کافران سختگیرند و با یکدیگر مهربان. ( سوره فتح آیه 29)
چند نکته کوتاه در مورد تولی و تبری:
1.تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا مثل اظهار ارادت و محبت به حضرت زهرا سلام الله علیها و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان دین خدا است و این دو از واجبات دین اسلام بشمار می روند و هر مسلمانی باید اهل ایمان را دوست بدارد و از اهل باطل و دشمنان دین بیزاری بجوید.
2-دشمنان دین شامل دشمنان صدر اسلام و دشمنان کنونی است و اکنون سران استکبار مانند دولت های آمریکا و انگلیس از بالاترین مظاهر دشمنان اسلام بشمار می روند.
3-شعار مرگ بر امریکا یا مرگ بر انگلیس، یکی از روشهای اظهار تنفر و تبری از دشمنان اسلام است و مقصود اظهار تنفر و تبری از دولتها و نظامهای خون خوار و جنایت کار این کشورها می باشد نه مردم این کشورها؛ که حمایت مالی و غیر مالی از رژیم اشغالگر صهیونیسم وگروه های تروریستی و همچنین توقیف اموال جمهوری اسلامی ایران و ایجاد جنگ وخون ریزی درکشورهای اسلامی ازجمله جنایت های این نظام ها می باشد.
4-بی شک کسی که شعار مرگ بر آمریکا و کشورهای معاند با اسلام را در راهپیمایی ها و حضورهای دسته جمعی اظهار کند ثواب تبری از دشمنان اسلام شامل حال او خواهد شد.
خداوند متعال توفیق تولی نسبت به دوستان خدا و تبری از دشمنان دین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها از حضرتش روایت شدهکه فرمودند: أزهَدُ النُاسِ مَن تَرَکَ الحَرام
زاهد ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. ( وسائل الشیعة ؛ ج27 ؛ ص166)
چند نکته کوتاه درباره احکام مال حرام:
1.مصرف مال در راه حرام، گناه و کفران نعمت الهی است و علاوه بر اسراف، در برخی موارد، تشویق و ترویج گناه نیز محسوب می شود.
2.خرید و فروش هر چیزی که از راه حرام مثل قمار، ربا، دزدی، یا فروش سی دی های مبتذل به دستآمده،حرام می باشد و اگر جنسی را خریداری کرده و پس از خرید، متوجه غصبی بودن آن شده است باید آن را به صاحب اصلی اش برگرداند.
3-استفاده و خرید و فروش مواد مخدر حرام است و خرید و فروش هر چیزی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره حرام است. (رساله مراجع مساله 2064؛ 2070) (اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائل جدید ج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
خداوند متعال بحق حضرت زهرا سلام الله علیها توفیق کسب روزی حلال و دوری از حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تسلیت شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها از آنحضرت روایت شده که می فرمایند: مَن أصعَدَ إلَى اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛
هر کس خداوند متعال را خالصانه عبادت کند، خداوند برترین مصلحتش را نثار او مى کند. بحار الأنوار ج ۷۰ ، ص ۲۴۹ . تنبیه الخواطر : 2/108
چند نکته درباره نماز آیات:
1-نماز آیات به واسطه چهار چیز واجب مىشود: اول: گرفتن خورشید. دوم: گرفتن ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود و کسى هم از آن نترسد. سوم: زلزله، اگر چه کسى هم نترسد. چهارم: رعد و برق و بادهاى سیاه و سرخ و مانند اینها در صورتى که بیشتر مردم بترسند، که بنابر احتیاط واجب باید براى اینها هم نماز آیات بخوانند.(مشهور،فتوی : : :بهجت مخالف: سیستانی: بنابر احتیاط مستحب بخواند) رساله مراجع م١٤٩١
2- از وقتى که ماه شروع به گرفتن مىکند وقت نماز ایات شروع می شود وبنابر نظر اکثر مراجع عظام تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته است وقت نماز ادامه دارد.(مخالف : حضرت امام ، نوری بنابر احتیاط واجب وبهجت فتوی: به قدرى تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. )
3- آسان ترین روش نماز ایات این است انسان بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد،آیه هاى یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود (امام خامنه ای سیستانی : به احتیاط واجب به بسم الله الرحمن الرحیم اکتفا نکند) و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید. مثلاً در سوره فلق ، اول «بِسْمِ اللّهِ الرَّحَمنِ الرَّحِیمِ * قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ» بگوید و به رکوع رود ، بعد بایستد و بگوید : «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ» دوباره به رکوع رود ، و بعد از رکوع بایستد و بگوید : «وَمِنْ شَرِّ غاسِقٍ اِذا وَقَبَ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید : «وَمِنْ شَرِّ النَّفّاثاتِ فِى العُقَدِ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید : «وَمِنْ شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَدَ» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن ، دو سجده کند ، و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد ، و بعد از سجده دوم تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد .(رساله مراجع م 1507 ،1508عروه الوثقی فصل فی صلاه الایات م1 )
خداوند متعال ما را اهل توجه به آیاتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: وَ مَن ْیُعَظِّمْ شعائِر َاللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب.
هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، اینکار نشانهی تقوای دلها(یآنها) است. ( سوره حج آیه32)
چند نکته درباره احکام عزاداری:
1.تعظیم شعائراهمیت زیادی دارد و در دین سفارش زیادی شده، بزرگداشت آنها نشان تقوا و بی احترامی نسبت به آنها گناه است؛ از مصادیق بارزآن نماز جماعت، حج، حجاب، زیارت اهل البیت علیهم السلام وبرگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضه خوانی ائمه اطهار علیهم السلام است و پوشیدن لباس سیاه درایام عزای اهل بیت علیهم السلام از موارد تعظیم شعائر است و رحجان دارد.
2.بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا نیز بیان شود، همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان تقویت گردد و محبتشان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد.
3.در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بیاحترامی به اهل البیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط،که اینها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است.
4.عزاداران محترم باید از هر عملیکه باعث اذیت دیگران میشود پرهیزنمایند مانند بلند کردن صدای بلند گوها که سبب مزاحمت برای همسایهها میشود.
خداوند متعال به همه ما توفیق عزاداری با معرفت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ازحضرتش روایت شده که فرمودند: خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَ الرِّجَال.
بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند.( وسائل الشیعة، ج20، ص: 67)
از نظر شرع مقدس اسلام ،پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می باشد. (مانند جوراب نازک، آستین کوتاه، پیدا بودن زیر گلو در برخی پوشش ها)
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابراین زنی که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده باید آن را از نامحرم بپوشاند.(رساله جامع م 1460)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر.
خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.( من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص568)
چند نکته کوتاه درباره تکبیره الاحرام:
1-یکی از ارکان نماز تکبیرة الاحرام است که ترک عمدی و سهوی آن نماز را باطل میکند(همه بجز آیت الله زنجانی:گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است.رساله مراجع مساله948)
2-شکستن نماز از روی اختیاروبدون مجوز شرعی،بعد از گفتن تکبیره الاحرام جائز نیست. رساله مراجع مساله1159،(خویی،سیستانی،مکارم:شکستن نماز از روی اختیار بنابر احتیاط واجب جایز نیست)
3-هنگامگفتنتکبیره الاحرام بدن باید آرامش داشته باشد اما حرکت دستها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها رابالا بیاورد. (رساله مراجع مساله951،(نکته جهت اطلاع:آنچه در تکبیر مستحب است رفع الیدین، حین التکبیر است نه وضع الیدین و کاری که معمولا انجام می دهند وضع الیدین است نه رفع الیدین.)
4-تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام مستحباست و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام (فتوی: گلپایگانی، صافی بنا بر احتیاط واجب: امام خمینی، زنجانی، سیستانی، نوری، فاضل، وحید، ، احتیاط مستحب:خوئی، تبریزی،)باید درحال آرامش بدنگفته شود. (اجوبهس434، رساله مراجع مساله965، عروةالوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29،)
خداوند متعال توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَاالنَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (آیه 59 سوره احزاب)
چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان :
1.حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی می باشد ؛که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام وگرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم بر مردان و هم بر زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2.لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش ولباس سبب ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا نباید روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3.رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی واجب است، فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده که ایشان در مورد فلسفه بجا آوردن نذر می فرمایند: الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ
خداوند وفای به نذر را موجب آمرزش قرار داد. (علل الشرائع، ج 1، ص 289 خطبه فدکیه)
یکی از سوالاتی که فراوان پرسیده می شود این است که بعضی از عزیزان برای برخی مناسبتها مانند ایام فاطمیه نذرهایی داشته اند اما اکنون توانایی برای انجام نذر را ندارند، حال وظیفه آنها چیست؟
در پاسخ به چند نکته باید توجه شود:
1.اگر نذر را فقط از دل گذرانده و به زبان جاری نکردهاند یا (به نظر مشهور مراجع) صیغه
مخصوص نذر شرعی را نخوانده اند چیزی بر آنها واجب نیست. (مخالف ایت الله مکارم: اگر فقط بگوید نذر کردم و مد نظرش انجام کار برای خدا باشد بنابر احتیاط واجب باید به نذر عمل کند(پیک احکام 16)).
2. اما اگر صیغه نذر را با رعایت سایر شرایط نذر بر زبان جاری نماید یعنی مثلا بگوید برای خدا بر من است که اگر حاجتم را گرفتم در ایام فاطمیه مجلس عزاداری برگزار نمایم ولی در همان روزها توانایی(جسمی یا مالی) انجام آن را نداشته باشد انجام نذر بر او واجب نیست ، ولی اگر با داشتن توانایی عمدا انسان به نذرش عمل نکند کفاره دارد. (صرفا جهت اطلاع: کفاره افطار روزه ماه رمضان: امام خمینی،فاضل، مکارم، گلپایگانی، صافی، نوری،زنجانی، رساله مراجع مساله2654، کفاره قسم مخیر بین اطعام 10 فقیر یا پوشاندن آنها و اگر نتوانست3روز، روزه است- خوئی، سیستانی، رهبری، تبریزی، وحید، بهجت، رساله مراجع مساله 2654، سیستانی منهاج ج3م740، خوئی وحید تبریزی منهاج ج3م1564)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظائف را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد