بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(تفسیر الإمام الحسن العسکری ص : 307 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت زهرا سلام الله علیها ، روایت است که می فرمایند: إِنْ‏کُنْتَ ‏تَعْمَلُ‏ بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَتَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ‌فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا.

اگر به آنچه ما امر کرده ایم عمل میکنی و از آنچه نهی‌کرده ایم اجتناب میکنی ، از شیعیان ما هستی . (تفسیر الإمام الحسن العسکری، ص : 307 )

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در رابطه شبکه های مجازی:
اول.یکی از امکاناتی که امروزه در اختیار اکثر افراد جامعه قرار دارد امکان استفاده ی از نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی است. با وجود این امکانات، انسان های مؤمن و متدین می توانند، فرهنگ و معارف دینی را با کمترین هزینه، ترویج و تبلیغ نمایند اما با توجه به اینکه این امکانات قابلیت این را دارند که هم در مسیر حلال استفاده شوند و هم در مسیر حرام، مؤمنین عزیز باید دقت و توجه زیادی داشته باشند که مبتلای به استفاده های خلاف شرع آن نشوند.
دوم: لذا به جهت تذکر و توجه دادن مومنین به برخی استفاده های حرام این نرم افزارها و اجتناب از آن به برخی از مصادیق استفاده ی حرام از آنها اشاره می شود:
1.عضو شدن در کانال ها یا گروه هایی که حاوی مطالب ضد دینی و در نهایت باعث انحراف عقیده صحیح انسان می شود، زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.
2.غیبت، دروغ و تهمت، اختصاص به فضای واقعی و بیرونی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه‌های مجازی، نیز فراهم است مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کند و با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای‌های مجازی نشر دهد.
3. انتشار، نگهداری و تماشای فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خداوند متعال به همه ی ما توفیق شناخت محرمات و ترک آن را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

ولادت ابو علی سینا
جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 288)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم برای هر کدام از نمازهای یومیه که به جماعت خوانده شود، ثواب و درجه خاصی شمرده شده است از جمله در مورد ثواب جماعت نماز صبح می فرمایند: مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ فِی جَمَاعَةٍ ثُمَّ جَلَسَ یَذْکُرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ کَانَ لَهُ فِی الْفِرْدَوْسِ سَبْعُونَ دَرَجَةً بُعْدُ مَا بَیْنَ کُلِّ دَرَجَتَیْنِ کَحُضْرِ الْفَرَسِ الْجَوَادِ الْمُضَمَّرِ سَبْعِینَ سَنَةً .

کسی که نماز صبح را به جماعت بخواند و بعد از آن تا طلوع آفتاب بنشیند و مشغول ذکر باشد، برای او در فردوس هفتاد درجه داده می‌شود که میان هر دو درجه به اندازه هفتاد سال دویدن اسب تندرو و تمرین داده شده فاصله می‌باشد. ( وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 288)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از ابعاد زندگی بعد اجتماعی است که در دین اسلام از اهمیت برخوردار است؛ خداوند متعال و معصومین علیهم السلام با توجه به آثار و برکات وحدت و تجمع و یکپارچگی جامعه اسلامی، در بسیاری از برنامه هایش بر‌گروهی و جمعی انجام دادن اعمال تکیه و تاکید کرده است مثل نماز جماعت که بسیاری بیشتر از نماز فرادا اجر و ثواب دارد.
از نظر شرع مقدس اسلام در نماز جماعت شرایطی باید رعایت شود:
1. ماموم جلوتر از امام نایستد و بنابر احتیاط کمی عقبتر بایستد. (مشهور- رساله مراجع م1432)
2.جاى ایستادن امام باید از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد، ولى اگر مکان امام مقدار خیلى کمى بلندتر باشد اشکال‌ندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد (رساله مراجع م1415)
‌3. فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد یعنی از جای سجده ماموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مامومینی که واسطه اتصال هستند، بیش از یک گام فاصله نباشد (مشهور و مطابق احتیاط، رساله مراجع م 1435).
4. بین امام و ماموم و همچنین بین صفها چیزی مثل دیوار یا پرده مانع نباشد ولی بودن پرده و مانند آن بین صف زنان و مردان اشکال ندارد. (رساله مراجع م1433)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( إرشاد القلوب/ ج‏2 / 294)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .‌از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند : یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ، أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ ... .

ای سلمان! محبت به (دخترم) فاطمه در صد جایگاه (خطیر) نفع میرساند، که آسانترین آن جایگاههای نفع رساندن‌، لحظه جان کندن است. ( إرشاد القلوب/ ج‏2 / 294)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ایام فاطمیه:
1.یکی از مسلمات و سفارشات دین بر اساس آیات و روایات تعظیم و بزرگ شمردن شعائر و نمادهای دین است.
2‌.از بارز‌ترین مصادیق تعظیم شعائر برگزاری مجالس عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام پیامبر‌صلی الله علیه و آله و همچنین در این ایام عزاداری برای بانوی دو‌عالم حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها است.
3.به طور کلی برگزاری عقد و عروسی در ایام سوگواری اهل بیت برکتی ندارد و هرکاری از قبیل گرفتن مجلس جشن تولد یا مجلس عروسی چنانچه در نزد مومنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها باشد حرام است هرچند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به ایام فاطمیه ندارد و در تمامی ایام حرام است. لکن زشتی و قبح چنین کارهایی دراین ایام بیشتراست. (تبریزی استفتائات ج 2 س 1918 مسائل جدید جلد2ص49و50)
خدواند متعال به حرمت بانوی دو عالم تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 1، 548‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.

پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی،‌ج‌1،‌548‌)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره خمس:
1.در امدی ‏که از مخارج سال خمسی اضافه بیایید خمس دارد یعنی یک پنجم آن با مراجعه به دفتر مرجع تقلید پرداخت شود و همچنین پولی که بابت خرید منزل، ‌خودرو، جهیزیه، ‌مسکن، یا سائر نیازهای زندگی پس انداز می شود به نظر اکثر فقها خمس دارد و اگر بر ‏کسی ‏خمس واجب ‏شد و ‌در آن زمان، توان پرداخت خمس را نداشت باید به دفتر مرجع تقلید خود مراجعه نماید تا راهکار مناسبی ( مثل مصالحه نمودن یا‏ اجازه ‏گرفتن) برای او ارائه دهند. ( صرفا جهت اطلاع: مخالف‌: بهجت، فاضل، صافی، زنجانی، اقای وحید خراسانی فقط بابت جهیزیه) گلپایگانی مجمع المسائل ج1ص337س173، فاضل لنکرانی جامع المسائل ج1ص188س745، بهجت استفتائات ج3س3499 رساله م1391، صافی جامع الاحکام ج1س750، وحید خراسانی استفتائات خمس سایت معظم له س467، وسیلة النجاة آیت الله بهجت م10)
2.اگر دوستان یا اطرافیانی که اهل خمس دادن نیستند انسان را به مهمانی دعوت کنند یا به انسان هدیه یا سوغاتی بدهند در صورتی که انسان شک دارد به این مال مشخص خمس تعلق گرفته یا نه مثلا احتمال می‌دهد که این مال سال خمسی بر آن نگذشته باشد یا از اموالی تهیه شده باشد که خمس به آن تعلق نمی‌گیرد مانند دیه، در این صورت استفاده کردن از این مال اشکالی ندارد و نیازی به فحص و جستجو نمی‌باشد.(رساله‌مراجع 1795)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از وصایای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی علیه السلام این است که می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ ِ

هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست. ( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره استخاره:
الف.استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیم‌گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل‌ کند و‌اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای نرسید و متحیر باقی ماند می‌تواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست ، البته بهتر است انسان برای خودش استخاره بگیرد.
ب.استخاره برای برخی از کارها صحیح نیست:
1- برای پیش بینی آینده صحیح نیست مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
2- برای انجام کار حرام نیز استخاره صحیح نیست مثلا برای خودکشی یا سقط جنین کردن.
3 -‌برای‌ترک واجب هم استخاره صحیح نیست مثلا قطع رحم ویا قهر کردن با والدین.
4- وهمچنین برای پیدا کردن گم شده استخاره صحیح نیست.(العروه الوثقی، کتاب حج آداب سفر، مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدیدج4ص161)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم‌. حضرت زهرا سلام الله علیها در روایتی میفرمایند: فَرَضَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ ... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ تَنْزِیهاً لِلدِّین‏

خداوند امر به معروف را برای صلاح عموم جامعه و نهی از منکر را برای پاک ماندن دین از انحرافات و کجی ها بر مردم واجب ساخت. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568 )

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر:
اول: یکی ازواجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش میخواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف ونهی ازمنکر مراتبی است:
1. با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که بفهمد به خاطر گناهش با او چنین رفتاری شده است.
2. با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال دهد با موعظه و نصحیت و حسن خلق و کلام نیکو ، معصیت را ترک می کند لازم است به همین اندازه اکتفا کند.
3. اگر برای امر به معروف و نهی از منکر توسل به زور یا اقدام عملی لازم بود کسی حق ندارد بدون اجازه حاکم شرع ومسولین ذی ربط، چنین برخوردی داشته باشد. ( با کمی اختلاف تعابیر و نظرات مراجع) بنابراین باتوجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد.
خداوند متعال به همه ما توفیق امر به معروف و نهی از منکر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالى مفید، ص 60، ح 5)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: اَکثِر مِن الطَّهورِ یَزِدِ اللّه ‏‌فى عُمُرِکَ

‌وضو زیاد بگیر تا خداوند، عمرت را زیاد کند.(امالى مفید، ص 60، ح 5)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام وضو:
1.یکی از شرایط وضو این است که اعضاء وضو هنگام شستن و مسح کردن پاک باشد .لذا اگر عضوی از اعضاء وضو مانند دست یا صورت نجس است باید ابتدا آن را تطهیر کرده و بعد به نیت وضو شسته یا مسح شود.(آیت الله سیستانی و بهجت نظری دارند که در ذیل امده است)
2.اگر پیش از تمام شدن وضو، جایی را که شسته یا مسح کرده نجس شود وضو باطل نمی شود.
3.اگر غیر از اعضای وضو جایی از بدن نجس باشد وضو صحیح است هر چند برای نماز باید تطهیر شود.
4.اگر یکی از اعضای وضو نجس بوده مثلا بینی فرد خونی بوده است و بعد از وضو گرفتن متوجه نجاست می شود چنانچه می داند که قبل از شروع وضو آنجا را تطهیر نکرده است وضویش باطل است. (سیستانی، بهجت: مگر اینکه بوسیله وضو گرفتن و شستن‌صورت و یا دستها اعضای وضو خود بخود پاک شود. و درصورتی که شک دارد که تطهیر کرده چنانچه شک دارد که هنگام وضو توجه به نجاست داشته یا نه وضو صحیح است). (رساله مراجع شرط ششم م 2776؛277). خداوند متعال همه محبین اهل بیت علیهم السلام را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه اعراف ، آیه 31.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ.‌

از نعمت‏هاى الهى بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد.(اعراف 31)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اقتصاد به معنای میانه روی است که در همه امور زندگی توصیه دین خدا و عقل سلیم است حتی در عبادت لازم است که انسان میانه روی را رعایت کند و افراط و تفریط ننماید.‌اقتصاد در معیشت در دو بعد «کسب و درآمد» و در «مصرف» مطرح می شود و در روایات معصومین علیهم‌السلام به مصرف کردن اموال در راه صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار سفارش شده، اینکه مومن نباید نعمت خدا و مالی را که خدا در اختیار او قرار داده را در گناه مصرف نماید و باید از اسراف و تبذیر دوری کند.
اما چند نکته درباره احکام اسراف و تبذیر:
1.اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر مینامند.
2. بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر: مثل اسراف در تجملات و تزئینیات ، مراسم عروسی، تاج گلهای گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس و…
3.اسراف کردن در‌آب وضو و غسل نیز‌‌حرام ‌است و مستحب است با750 گرم آب وضوگرفته و با3 کیلو آب غسل انجام شود و بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود می‌توانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود. (صافی جامع الاحکام ج 1/20 5 س 736- مکارم استفتائات‌ج1/101س‌316-بهجت سوال3810-استفتائات تبریزی ج2‌سوال1024) توضیح المسائل (محشى. امام خمینى) ؛ ج‌2،‌ص:‌607. (آیت الله ‌سیستانی، مسائل منتخبه‌ص16ش(30(رساله وحید م2077)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند: إِنَ‏الْوَلَدَ الصَّالِحَ‏ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ.

فرزند شایسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است.( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وظائف والدین و فرزندان :
1. شایسته است که والدین به فرزندانشان برخی از آموزشها مثل نماز و احترام به والدین و حقوق دیگران را تعلیم دهند تا تربیت دینی شوند؛ لذا تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را میفهمد بر نماز وسایر عبادات مستحب است .(عروه الوثقی شرائط صحت صوم مساله2)
2.بر ولیَ کودک واجب است که او را از آنچه موجب فساد اخلاق و عقائدش میشود؛ حفظ نماید مانند دیدن فیلم و کتابهای گمراه کننده یا مدارسی که در آنها معلمان فاسدی میباشند که منحرف کننده، هستند و همچنین والدین موظّف اند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و دوری از نامحرم عادت دهند و اگر در این امر کوتاهی کنندو دختر را نسبت به نامحرم بی‌تفاوت نمایند و این امرموجب شود که دختر پس از رسیدن به سنّ تکلیف در رعایتِ حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود.(سیستانی رساله جامع، م 1466. )
3. بر فرزندان واجب است که احترام پدر و مادر را رعایت کنند و با آنها در گفتار و رفتار کمال ادب را داشته باشند هر چند پدر و مادر نسبت به حقوق فرزندان کوتاهی کرده باشند.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل‌الشیعه، ج۵، ص ۶۹

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از جابر نقل شده ‏که‏ امیر المومنین علیه السلام همیشه می‌فرمود: أَکْثِرُوا الْمَسْأَلَةَ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَالدُّعَاءَ فَإِنَّ فِیهِ سَاعَاتٍ یُسْتَجَابُ فِیهَا الدُّعَاءُ وَ الْمَسْأَلَةُ‌

در‏ روز‏ جمعه زیاد دعا و درخواست داشته باشید؛ زیرا در آن، ساعاتی است که دعا و خواستن مستجاب می‌شود. ( وسائل‌الشیعه،‌ج۵،‌ص ۶۹)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا کردن پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالت گریه و تضرع باشد و همچنین بعضی از کارها مانع استجابت دعاست مثل رعایت نکردن حق الناس بنابراین:
1. اگر ‏حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمی‌رود‌.
2. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی ‏بدهد. و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد و اگر پرداخت مستقیم بدهی به ‏طلبکار ‏سبب‏ آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است، می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
3. اگر طلبکار معلوم نیست، باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
‌تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع‌ عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

روز غزه
جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص473

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت ‌است از امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند: فَمَنْ‏ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِین

کسى که امر به معروف کند،مسلمانان راتقویت و پشتیبانى کرده است .(نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص473 )

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف :
1-امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب سه‌گانه است یعنی اظهار انزجار درونی و تذکر زبانی و اقدام عملی.
2-آنچه عموم مردم می توانند بیشتر نسبت به آن مرتبه وظیفه خود را انجام دهند، تذکر زبانی است که تذکر زبانی و امر ونهی نسبت به این مرتبه را با شیوه های مختلف می توان انجام داد.
اول: در صورت احتمال اثر گذاری ابتدائا باید با اظهار محبت و استفاده از الفاظی لین و نرم و دلسوزانه او را مخاطب قرار دهد و جذب نماید قرآن حتی برای هدایت و دعوت ستمگری مثل فرعون طغیان گر به حضرت موسی علیه السلام و هارون می فرماید: شما به نزد او بروید و با او سخن لین و نرم بگویید شاید در او اثر کند و پند بپذیرد وقتی با فرعون که ادعای خدایی می کرد سفارش شده با نرمی و مهربانی سخن بگویید نسبت به دیگران قطعاً این شیوه و مدل کار برد بیشتری دارد.
دوم: یکی از اصول و شیوه های تربیتی اسلام که برای امر به معروف ‏و نهی از منکر بسیار مفید و آموزنده است حرکت تدریجی و آرام
و آرام است نبایداز همان آغازمخاطب رامورد رگبار حملات قرار داد و خطاهایش را پشت سرهم بر شمرد چرا که اکثرا افراد تحمل آنرا نداشته و اگر همه عیوب آنها گفته شود؛ عکس العمل نشان می دهند بلکه باید ابتدا یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین معروف ها را از او مطالبه کرد یا او را تنها از یک منکر نهی نمود و بعد در‌گام های بعدی انجام معروف ها و ترک منکر های دیگر را به تدریج از او مطالبه نمود .
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه، نامه ی 53

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر فرمود: وَ إِیَّاکَ وَ الِاسْتِئْثَارَ بِمَا النَّاسُ فِیهِ أُسْوَةٌ

بپرهیز از ویژه سازی (انحصار طلبی) در چیزهایی که همه مردم در آنها برابرند. ( نهج البلاغه، نامه ی 53) ‌

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام بیت المال:
1.استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است‌؛ که یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد یا اجازه بدهد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است؛ که مطابق قوانین معتبر یا اجازه حاکم شرع باشد و گرنه استفاده از آنها حرام است. هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. مسائل جدید، ج4، ص165 و 19 (تصرفات جزئی. استفتائات بهجت ج 4 ص360 )
2.کمک کردن به دیگران برای استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت المال نیز شراکت در جرم‌ و خودش گناه است. مانند اینکه رئیس‌ اداره ای اموال عمومی را در‌اختیار خویشان و بستگانش و دوستانش بگذارد.
3.کسی که خواسته یا نا خواسته به اموال عمومی خسارت زده یا تصرف بیجا نموده باید دینش را ادا کند و درصورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی دولت واریز نماید. (توضیح المسائل مراجع ج 2 ص 393 م 2279-جامع الاحکام صافی ج2 س1877 -1878- استفتائات مکارم ج3 س 1520 و اجوبه رهبری س 1955 و س 1954- استفتائات بهجت ج 4 ص36 0س 5831-583)
خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه زمر آیه 53

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته ‏اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را می‏بخشد،‌که او آمرزگار مهربان است‏ (سوره زمر آیه 53)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

از جمله راه های کسب سعادت و کمال، توبه است؛ توبه دست کشیدن از گناه و معصیت و برگشت به سوى خدا است و اینکه با تمام وجود به خدا توجه کنیم و از غیر خدا دست بکشیم.
چند نکته درباره توبه:
1- توبه کردن از گناهان، واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست. توبه زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2- حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3- نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند ،.(عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه اسراء آیه 31

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم میفرمایند : وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیرا

و از بیم تنگدستى فرزندان خود را مکشید. ماییم که به آنها و شما روزى مى‏بخشیم. آرى، کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است.(الإسراء31)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره سقط جنین:
1- سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفه‌ای که تازه منعقد(‌بسته) شده باشد حرام است؛ و از گناهان بزرگ می‏باشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد ،‌زیاد بودن فـرزندان‌، مهم تر بودن تربیت‌،‌مشکلات مالی ، پشت سر هم بودن 2 بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود‌، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد؛ ‏آنهم ‏قبل ‏از‏دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است؛ اشکالی ندارد.
2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه 20 مثقال شرعی طلاست که معادل ‌تقریبا 72‌گرم می‌شود که به وارث جنین پرداخت نماید؛ سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد . (مشهور- سیستانی، دیه نطفه 105 مثقال نقره است) (سیستانی:سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد) (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن)( اجوبه الاستفتاآت، سوال 1266؛ مسائل جدید ج1 ص 193 و194و195 ج4 ص237 و138 ؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752-1754؛‌تحریر‌الوسیله‌، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی‏، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4-مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379-مسائل‌جدید‌ج1.ص‌193-194-195-‌ج4 ص237 و138، بهجت س 6284)
خداوندمتعال به همه ما توفیق تربیت فرزندانی صالح را عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏17 ؛ ص12

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام على علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند‌: تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَةِ فَإِنَ‏ فِیهَا غِنًى‏ لَکُمْ‏ عَمَّا فِی‏ أَیْدِی‏ النَّاسِ وَ‌إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْعَبْدَ الْمُحْتَرِفَ الْأَمِینَ

به تجارت بپردازید، که آن شما را از آنچه در دست مردم است بى نیاز مى گرداند و خداوند عزّ‍و‍جلّ بنده پیشه ور درستکار را دوست دارد‌.(وسائل الشیعة ؛ ج‏17 ؛ ص12)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در خرید و فروش اموری مستحب است از جمله :
1- فروشنده در قیمت جنس بین مشتری ها فرق نگذارد مگر به لحاظ فقر، دینداری و تقوا و مانند آن ، مثلا اگر فقیر است به او ارزانتر بفروشد.
2- فرد در ابتدای نشستن برای کسب و کار، شهادتین را بگوید و هنگام انجام هر معامله ، تکبیر (اللُه أکْبَر) بگوید.
3- شیئی را که می‏فروشد زیادتر بدهد و آنچه را که می‏خرد کمتر بگیرد ،مثلا هنگام فروش ده کیلو برنج مقداری بیشتر به مشتری تحویل دهد.
4- کسی که با او معامله کرده ، اگر پشیمان شود و از او تقاضای به هم زدن معامله را داشته باشد ، بپذیرد.
5- فروشنده و مشتری درقیمت جنس سخت گیری نکنند مگر برای اجتناب از زیان دیدن .(رساله مراجع ،اقسام معاملات، مستحبات خرید وفروش)
خداوند متعال در مال و عمر همه محبین اهل بیت علیهم السلام برکت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که‌فرمودند: سِتَّةٌ تَلْحَقُ‏ الْمُؤْمِنَ‏ بَعْدَ مَوْتِهِ‏ ، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه‏

شش چیز است که شخص مؤمن - بعد از مرگ خود- از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی ( در بعضی از تعابیر {کتابی} ) که از او مانده باشد، خوانده شود؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ درختی که کاشته باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند.( وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود؛ اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد،یکی ازاین فرصت ها وقف کردن است،که صدقه جاریه محسوب می شود، یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل‌مسجد، مدرسه، حرمهای معصومین علیهم‌السلام یا فقرا....اختصاص دهد .
3. اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت
و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد؛ تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4. بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه نیز حرام است (تحریر الوسیله امام‌،‌ج‌،2 م 3 و 4 ،ص‌60- استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص522

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم در مورد نماز سوال شد ،آن حضرت در ضمن حدیثی فرمودند: اّلصَّلَاة َ أُنْسٌ‏ فِی‏ قَبْرِه‏ وَ فِرَاشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ وَ جَوَابٌ‏ لِمُنْکَرٍ وَ نَکِیر.

نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.(الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص522)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره شکیات نماز:
1. احکامی که غالبا در نماز مورد ابتلا و احتیاج است، مانند شکیات نماز فراگیری آن احکام واجب می باشد.
2. در نماز به بعضی از شکها نباید اعتنا کرد که به دو مورد از آنها اشاره می شود:
مورد اول: شک بعد از محل است: مانند اینکه فردی در حال خواندن تسبیحات اربعه یا بعد از آن شک کند، تشهد را خوانده یا خیر؟ در این صورت نباید به شک خود اعتنا کند و نماز صحیح است.
مورد دوم: شک در صحیح بودن عمل است یعنی اینکه انسان بعد از بجا آوردن فعلی یا جزئی از اجزاء نماز شک کند که آن را صحیح انجام داده یا خیر؟ مانند اینکه قسمتی از قرائت نماز را می خواند سپس شک می کند درست خوانده یا نه (طبق نظر اکثر فقهاء: مخالف: مکارم احتیاط دومرتبه بخواند) در این صورت به شکش اعتنا نکند؛ هر چند وارد جزء بعدی نشده باشد. رساله مراجع مساله 1168 و 1172) عروه، صلواه، شک، م12
ان شاء الله نمازهایمان مورد قبول حضرت حق واقع شود به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی صدوق ؛ النص ؛ ص429)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها (و روز پرستار) از حضرت امیر المومنین علیه السلام روایت شده که میفرمایند: مَنْ مَلَأَ عَیْنَهُ‏ مِنْ‏ حَرَامٍ‏ مَلَأَ اللَّهُ عَیْنَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِنَ النَّارِ إِلَّا أَنْ یَتُوبَ وَ یَرْجِع.

هر کس چشم خود را از (نگاه های) حرام پر کند، خداوند در روز قیامت چشم او را از آتش پر گرداند، مگر این که توبه کند و برگردد .(امالی صدوق ؛ النص ؛ ص429)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد مراجعه به پزشک نامحرم:
1.رعایت نگاه‏ و‏ پوشش‏ در ‏مقابل ‏هر ‏نامحرمی ‏واجب است و فرقی نمی‌کند که نامحرم فامیل باشد یا ‏غیر فامیل ‏و همکار باشد یا غیر همکار.
2.اگر بیمار بخواهد به پزشک غیر ‏همجنس خودش مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن‌ یا نگاه به قسمتهای غیر مجاز (نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، مراجعه کردن‌ حرام است؛ هر چندپزشک غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء‍ تخصص و مهارت بیشتری ‌داشته باشد. ‌بنابر‌این بیمار نمی‌تواند ‌برای سونوگرافی یا تزریقات ‌به پزشک غیر همجنس خود مراجعه کند البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این‏ صورت‌ به مقدار ضرورت‌ جایز است. ( مخالف: آیت الله سیستانی و تبریزی در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد‌و پزشک غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد؛ اشکالی ندارد. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21)
3.‍‌پزشک نمی‌تواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر‌مجاز داشته باشد و ‏یا بیمار نامحرم را لمس کند.(اکثر مراجع؛‌صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی وتبریزی. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و 6،امام ج 3 س48و49 و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22).‍(با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م 14 –‌15 م20-21-22 با استفاده از تحریر کتاب نکاح م 22 رساله مراجع مساله 2441).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع‌ عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت زینب سلام الله علیه روز پرستار
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص115)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد حضرت زینب سلام الله علیها از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: تَصَدَّقْ بِالشَّیْ‏ءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ‏ کُلَ‏ شَیْ‏ءٍ یُرَادُبِهِ‏ اللَّهُ‏ وَإِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّیَّةُ فِیهِ عَظِیم .

صدقه بده هر چند کم باشد، زیرا هر کارکوچکی که صادقانه برای خدا انجام شود؛ بزرگ است.(وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص115)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نذر:
1-نذر نوعی توسل بوسیله انجام امور خیر به درگاه الهی به حساب می‌آید و نوعی درخواست از خداوند متعال و می‌تواند باعث تغییر قضای الهی شود مثل صدقه و صله رحم که در دفع و رفع بلا موثرند،در نذر ،انسان متعهد می شود که برای کسب خشنودی و رضای الهی کار خوبی را انجام دهد.
2-نذر زمانی بر انسان واجب میباشد؛ که شرائطش را داشته باشد .
3-یکی از شرائط وجوب نذر، خواندن صیغه نذر است. لذا اگر کسی صیغه نذر را بر زبان جاری نکرده و فقط از دل گذارنده است یا اصلا صیغه نذر را نمی دانسته عمل به آن نذر برای انسان واجب نمی باشد.
4- یکی دیگر از شرائط وجوب نذر این است که انسان عملی را که نذر می کند قدرت بر انجام آن را داشته باشد و اگر در زمان نذر کردن قدرت بر عمل را داشته اما در زمان عمل به نذر توانائی عمل به آن را ندارد چیزی بر او واجب نمی باشد و کفاره‌ای هم ندارد مثلا اگر نذر کرده که در روز میلاد حضرت زینب علیها السلام مجلس جشنی بگیرد و اطعامی هم بدهد ولی در زمان عمل به نذر مالی ندارد تا بتواند مجلس جشن را اقامه کند برگزار کردن مجلس بر او واجب نمی باشد و اگر عمل نکرد کفاره نذر هم بر او واجب نمی باشد.اما اگر در زمان نذر کردن قدرت عمل به نذر را نداشته باشد ولی در زمان نذر بتواند به نذرش عمل کند واجب است به نذرش عمل کند. (توضیح المسائل مراجع مساله 2647و2641)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت زینب سلام الله علیه روز پرستار
جزئیات
حدیث گفتار روز
(احتجاج طبرسیج ‏2 ؛ ص305)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها از امام سجاد علیه السلام روایت است که خطاب به ایشان می‌فرمایند: ‌‌أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة‌

.‌[اى زینب!] تو، بحمد اللّه‏، عالمى هستى که نزد کسى تعلیم ندیدى و دانایى هستى که نزد کسى نیاموختى. (احتجاج طبرسیج ‏2 ؛ ص305)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره شرکت در‍ مجالس:
مجالسی که در سطح جامعه تشکیل می‌شود بر دو گونه اند: برخی حلالند همچون مجالس علم و دانش و مجالس اهل بیت علیهم السلام و ذکر مواعظ و مناقب و مصائب آنها و..که دارای اجر و ثواب است و برخی از مجالس گناه محسوب می‌شود. مثل‌:‌
1- عروسی های آلوده به گناه 2- مجلس قمار 3- مجلس شراب 4- مجلس غیبت وتهمت. 5‌-‍مجلس استعمال مواد‌مخدر،‌که حضور در چنین‌مجالسی که مستلزم حرام یا تایید حرام می باشد،‌گناه است .‌چنانچه انسان در مجلس گناهی قرار گرفت، نهی از منکر با وجود شرایط واجب است، اگر چه با خروج از مجلس گناه باشد‌، البته در موقعی که گناه انجام نمی شود و حضور انسان تأیید‌گناه نیست مثلا در زمان شام خوردن مجلس عروسی ،که بساط گناه جمع شده است؛ اشکال‌ندارد.‌(اجوبه الاسفتائات س1427؛ تبریزی استفتائات ج1س1054؛ مکارم استفتائات 2س719)
خداوند متعال توفیق برگزاری و حضور در مجالس بدون گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code