سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که میفرمایند :إِنِّی لَأَعْجَبُ مِمَّنْ یَأْخُذُ فِی حَاجَةٍ وَ هُوَ عَلَى وُضُوءٍکَیْفَ لَا تُقْضَى حَاجَتُهُ.
من تعجب می کنم از کسی که دنبال حاجت و کاری است در حالی که با وضو است، حاجتش برآورده نشود. ( وسائل الشیعة ؛ ج1 ؛ ص375)
یکی از واجبات وضو مسح سر میباشد؛ لذاچند نکته باید رعایت شود :
1-بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند؛ یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافی است.(مکارم: جلو سر، که بالاى پیشانى است جاى مسح است هرجاى این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافى است.)
2- محل مسح باید خشک باشد.
3- به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه بهتر است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته واز جهت طولی به اندازه یک انگشت مسح کند.
4- مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، جلو سر جمع شود مسح برآنهاصحیح نیست.
5-(به نظر اکثر مراجع عظام ) در مسح سر لازم نیست که از بالا به پایین باشد.
خداوندمتعال توفیق بندگی به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ.
کسىکه به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى گذارد، مگر این که آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى کنند. ( وسائل الشیعه، ج5 ، ص200 )
چند نکته درباره احکام مسجد:
1.خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ، فرش، ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2.برگزاری مراسماتی مثل عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه درمسجد اگر مانع نماز خواندن نشود؛ اشکال ندارد. (رساله جامع 1088)
3.نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده ( باید خوئی، سیستانی، تبریزی: اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد (مشهور؛ رساله مراجع مساله 900و901؛ امام، سیستانی: اگر نتواند و بیاحترامی باشد)
4. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون امدن اول پای چپ را بگذارد.
5- فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه آنمسجد نیازی به آنها ندارد، باید در مسجد دیگر مصرف شود، ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد، مىتوانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند. (مشهور؛ رساله مراجع مساله 909و910)
خداوندمتعال توفیق حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا علیه السلام در روایتی میفرمایند: مَنِ اتَّقَى اللَّهَ یُتَّقى؛ وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ، یُطَاع
هر کس حریم خدا را حفظ کند، حرمتش حفظ مىشود و هر کس خدا را اطاعت کند، اطاعت مىشود). الکافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج1 ؛ ص337)
چند نکته درباره احکام انگشتر و حلقه ازدواج:
1-یکی ازمستحبات استفاده از انگشتر عقیق یا فیروزه است ولی پوشیدن طلا و زیورآلات آن مثل آویختن زنجیر طلا به گردن و انگشتر طلا به دست کردن حتی حلقه ازدواج و بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مردان، چه درحال نماز و چه غیر نماز، حرام و نماز خواندن با آنها باطل است وبین طلای سفید وزرد و بین مدت کوتاه و طولانی و روی لباس یا زیر لباس فرقی نیست ولی طلا برای زنان در نماز و غیر نماز، اشکال ندارد.
2-اگر مردی نداند یا فراموش کند که انگشتر یا لباس او از طلا است یا شک داشته باشد و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است.
3-فلزات دیگر مثل پلاتین یا اینکه اگر طلا در جیب باشد؛ اشکالی ندارد.
4-ساخت و خرید و فروش طلای مخصوص مردان حرام است. (بهجت: اگر بشرط استفاده در حرام بفروشد حرام است. با بقاء هیئت: فاضل، تبریزی، برای استفاده حرام: صافی)عروه الوثقی شرائط لباس نماز گزار الخامس مساله 21و24، و مستحبات لباس نماز گزار و احکام الاوانی، رساله مراجع مساله 831 و 832، تبریزی استفتائات ج1 س2192و2210، مکارم مسائل جدید ج1 ص81و82)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم . در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک .
هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى بازدارد یا اینکه او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کارنیک شریک خواهد بود. وسائل الشیعة ؛ ج16،ص124
چند نکته درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1.در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بسکه حضرت سید الشهداء علیه السلام یکی از اهداف قیام خود را احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر میداند، و لذا با الگو گرفتن از قیام سید الشهدا علیه السلام بر همه مومنین واجب است نسبت به این فریضه الهی ساکت ننشینند چرا که احیاء این فریضه خواست عمومی جامعه رامیطلبد .
2.در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر فرقی نمیکند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیر مستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
3.اگر انسان گناهی را مشاهده کند هر چند این گناه در مجالس شادی یا عزاداری اهل البیت علیهم السلام باشد از جمله پخش موسیقی های حرام و یا کارهایی که در دین بدعت محسوب میشود و یا باعث اذیت دیگران میشود لازم نیست اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه اگر احتمال تاثیر هم بدهد، واجب است تذکر بدهد. اگرچه با تکرار تذکر یا تذکر گروهی باشد .
خداوند متعال همه ما را ازعاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که میفرمایند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبَا وَ مُؤْکِلَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ
خداى عزوجل ربا خوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است .( من لا یحضره الفقیه ج4،ص8 ، ح4968- امالى(صدوق) ص425،ح1)
ربا یکی از گناهان کبیره است. ربا و درآمد حرام در زندگی و فرزندان انسان اثر می گذارد و انسان را از راه حق دور میکند. ربا شرایطی دارد و اینگونه نیست که هر سودی ربا باشد بلکه در دین مبین اسلام راه ها و قرار داده های متعددی برای کسب درآمد وسود حلال وجود دارد. یک نکته مهم این است که انسان در کارهای خودش باید دقت کامل داشته باشد و بعد از شناخت حکم خدا اقدام به کارهای مالی و قرار داد نماید. اما نسبت به کارهای دیگران تا وقتی از جزئیات کارهایشان خبر ندارد باید حمل بر صحت و درستی و حلال بودن مالشان داشته باشد .
چند نکته درباره احکام ربا:
1. ربا انواع و اقسامی دارد و همه آن اقسام حرام و گناه است.
2 . ربای قرضی یعنی قرض دادن مشروط به سود، حرام و گناه کبیره است حتی اگر معین نکند چه مقدار سود بدهد و بگوید هرچه دوست داری بده باز هم رباست؛ و فرق ندارد سود، پول باشد یا انجام کاری مثل اینکه به خیاط بگوید قرض میدهم به شرط اینکه پیراهن من را رایگان بدوزی ) استفتائات بهجت ج3 سوال 4381؛ مراجع م2283؛ اجوبه الاستفتاآت سوال 1630)
3 . در چند مورد ربا گرفتنحرام نیست: ازجمله یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر . ( مخالفین: زنجانی ( ربا گرفتن پدر ازپسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا براحتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی و تبریزی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب درموارد فوق جایزنیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و درموقت نیز بنا بر مشهور ربا جایز است مخالف: وحید. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متعال محبت دنیا را از دل همه مومنین بیرون فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت امام حسین علیه السلام که میفرمایند : مَنْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ.
هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعتر از دست میدهد و از آنچه میترسد زودتر به سراغش میآید. (تحفالعقول ص 177)
چند نکته کوتاه درباره خرید و فروش چک:
1-انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی یا قرضی که داده است چک شش ماهه ای دریافت کرده است چنانچه بخواهد زودتر از موعد سر رسید چک، چک را بفروشد، به نظر اکثر مراجع جایز است البته قابل به ذکر است آنچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب و دین، خرید و فروش می شود.
2-مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد.
3-اگر چک صوری و جعلی باشد و بابت طلبکاری دریافت نشده است فرقی نمیکند چک مدت دار از خود انسان باشد یا دوستانه از کسی گرفته شده است، خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است. (صرفا جهت اطلاع. فاضل، سیستانی، مکارم، صافی). مسائل جدید ج1 ص 99. مکارم رساله م2429، رساله مراجع ذیل مساله 2288، اجوبة الاستفتاآت س1950،
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت امام کاظم علیه السلام که میفرمایند: إِنَ الصَّلَاةَ فِی الصَّفِ الْأَوَّلِ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است . وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص307
دو نکته درباره اقتدا به نماز جماعت:
1.در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تکبیرگفتن آنان نزدیک باشد کسانى که درصف بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند.(ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).
2.کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع )یا سجده) خود را به امام جماعت برساند ،اگر میداند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد )بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-رساله مراجع مسأله 1442- غیر مشهور : خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودش را به رکوع برساند و م 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ.
وقتینماز واجب میخوانی آن را در وقتش بخوان، مانند کسی که میخواهد آخرین نماز عمرش را بخواند. (امالی صدوق، ص212)
در بیان معصومین علیهم السلام نماز رکن دین است که دیگر امور با آن سنجیده می شود (ان قبلت قبلت ما سواها و ان ردت ردت ما سواها) در بیان دیگر می فرمایند نماز معراج مومن است؛ بهترین حالتی که انسان می تواند در آن حال به خدا توجه کند و تقرب بجوید حال نماز است؛اگر نماز با آداب و شرایط اقامه شود طبق بیان قرآن مجید (ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر) انسان را از گناهان و بدی ها دور می کند و موجب سعادت انسان است.
چند نکته درباره نماز قضا:
1-اگرکسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا نمازش قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست؛ فورا آن را بجا بیاورد .
2-کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواندو و همچنین می تواند نماز قضا به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش را.
3-کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است،چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4-خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
5- نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمیشود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز درحال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانهای برای ترک نماز نمی شود.خداوند متعال توفیق عمل به وظایف و دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امیر المومنین علیه السلام که می فرمایند: أَحْسِنِ الصُّحْبَةَ لَهَا لِیَصْفُوَ عَیْشُک.
با همسرت خوش رفتار باش تا زندگیات با صفا گردد. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص556)
چند نکته درباره حقوق زن و شوهر:
1. حرام است که خانم بدون اجازه شوهر از منزلخارج شود لذا چنانچه میان زن و شوهر ناراحتی وجود داشته باشد زن شرعا مجاز نیست که بدون اجازه شوهراز منزل خارج شود، مگراینکه ضرورتى مانند سفر حج واجب یا خطر جانی ایجاب کند یا در ضمن عقد ازدواج خانم شرط کرده باشد که در موارد خاصی مثل تحصیل و یا شغل بدون اجازه از منزلخارج شود ،ولی در هر صورت شایسته است شوهر به همسرش برای ملاقات خویشان خصوصا پدر و مادر همسرش اجازه بدهد.
2.زن نسبت به همسرش درمسائل خصوصی تمکین داشته باشد و بدون عذر شرعى جلوگیرى نکند و مستحب است که زن امور منزل را به عهده بگیرد که دارای اجر و ثواب فراوانی است.در مقابل بر مرد واجب است نفقه خانم را که شامل تهیه غذا و لباس و مسکن و سایراحتیاجات است را درحد متعارف و شان زن تامین کند وگرنه مدیون زن است و همچنین مستحب است مرد در زندگی توسعه دهد.
3.یکی از حقوق مشترک زن و شوهر این است که زن و شوهر چه با گفتار وچه رفتار یکدیگر را مورد اذیت وآزار قرا رندهند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که به نقل از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: إِنَیَوْمَ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ یُضَاعِفُ اللَّهَ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ وَ یَرْفَعُ فِیهِ الدَّرَجَاتِ وَ یَسْتَجِیبُ فِیهِ الدَّعَوَاتِ.
جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب میکند . (الکافی(ط- الإسلامیة)/ ج3/414/ص: 413)
یکی از اعمال مستحب و سفارش شده در روزجمعه غُسل جمعه است ؛ پیامبر اکرمصلیاللهعلیهوآلهدر اهمیت آن میفرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ چرا که غسل جمعه یکی از بزرگترین و برترینکارهای مستحب است.»
اما چند نکته درباره احکام غسل:
1.زمان غسل جمعه از اذان صبح تا اذان ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتراست بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسیکه در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644 و 647)
2.غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت و چه مستحب باشد مانند غسل جمعه کیفیت و روش همه آنها به یک شکل است و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد.( رساله مراجع م360)
3. درغسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سروگردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد.(فتوی یا احتیاط واجب= مشهور و بنظر بعضی بعد از سروگردن بدن را بشوید: خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی مکارم: ترتیب را مستحب می دانند)( رساله مراجع م362)
4. بنظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمىشود ولی برای نماز باید وضو بگیرد( بنظر اکثر مراجع ، مخالف: خوئی، بهجت: فتوی، تبریزی: احتیاط واجب،)
5. در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مىشود مانند موهای دست را، بشوید و به نظر بعضی از مراجع شستن موهاى بلند لازم نمىباشد بلکه اگر آب را طوری به پوست بدن برساند که موهای بلندتر نشود غسلصحیح است.(امام ره ، نوری، فاضل، مقام معظم رهبری و مکارم: احتیاط واجب لازم است موهای بلند هم شسته شود) (رساله مراجع مساله 379و 385و 386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال از هر آنچه که موجب استیلاى بیگانگان بر مسلمانان است و موجودیّت اسلام و مسلمانان را متزلزل میسازد؛ در قرآن مجید نهی فرموده، آنجایی که میفرماید: وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا .
خداوند هرگز براى چیرگی کافران بر مؤمنان راهى قرار نداده (و آن را نپذیرفته) است. (سوره نساء آیه 141)
چند نکته کوتاه درباره روابط تجاری و اقتصادی:
1-اگر در روابط تجاری با بیگانگان ترس این باشد که به بازار مسلمین ضرر اقتصادی وارد شود و موجب اسارت تجاری و اقتصادی شود واجب است این گونه روابط تجاری قطع شود و ادامه دادن اینگونه تجارتها حرام است مثل قاچاق کالا یا وارادات بی رویه که باعث تعطیلی کارخانه جات و کارگاههای تولیدی و در نتیجه بیکاری جوانان را درپی دارد .(رساله مراجع (شانزده مرجع) جلد دوم بخش دفاع م 2831ص 997)
2.یکی از مصادیق بارز ضرر به اقتصاد کشور اسلامی، وارد کردن کالاهایی که در داخل کشور، تولید مشابه دارد و نیازی به وارد کردن آنها نیست،که در اینصورت چنانچه وارد کردن چنین کالایی سبب ضرر به اقتصاد کشور شود و باعث اسارت تجاری و اقتصادی شود گناه و معصیت است و واجب است که این گونه روابط تجاریقطع شود و ادامه دادن اینگونه تجارتها حرام است.(رساله مراجع (شانزده مرجع) جلد 2 بخش دفاع م2831 ص 997)
3-وظیفه مردم در برابر اجناسی که مشابه داخلی دارد برای جلو گیری از ضرر اقتصادی بهکشور و اسارت تجاری لازم است اجناس تولید داخل خریداری شود و وظیفه تولیدکننده گان نیز این است که در بهبود و ارتقاء کیفیت کالا بکوشندو کم کاری نکنند.
خداوندمتعال به مسلمین عالم عزت و سربلندی را بیش از پیش عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که میفرمایند: مَنْ عَرَفَ حَقَّنَا وَأحَبَّنَا فَقَدْ أحَبَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی.
هر کس حق ما را شناخته و ما را دوست بدارد درحقیقت خداوند تبارک و تعالی را دوست داشته است. (کافی، ج8،ص 112)
چند نکته درباره اسماء متبرکه:
1. اسم خدای متعال به هر زبانی که باشد و صفات خاص او و خطوط قرآن نباید بدون وضو لمس شود و نیز بنا بر احتیاط (واجب یا مستحب) اسامی اهل بیت و انبیاء علیهم السلام نباید بدون وضو لمس شود، لذا لباسی که روی آن اسم ائمه علیهم السلام نوشته شده، به نظر اکثر فقها بنا بر احتیاط واجب نباید بدون طهارت و وضو لمس شود.
2.برای محو کردن کلمات متبرکه مانند قران و نام خداوند تبارک و تعالی و ایاتی که در کتابها و مجلات چاپ شده میتوان به یکی از روشهای زیر عمل نمود:
الف: دفن کردن در جایی که بی احترامی نشود.
ب: در میان آب جاری پاک انداخته شود.
ج: بوسیله آب یا چیز دیگری خمیر شود.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائفشرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم در حال عبور رسیدند به کنار قبری که روز گذشته شخصی را در آن دفن کرده بودند، بستگان و فامیل سر قبر جمع شده بودند برای تعزیت و فاتحه خوانی ، حضرت وقتی چشمشان افتاد این جمله را فرمودند: لَرَکْعَتَانِ خَفِیفَتَانِ مِمَّا تَحْتَقِرُونَ أَحَبُّ إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْقَبْرِ مِنْ دُنْیَاکُمْ کُلِّهَا.
دو رکعت نماز مختصر که شما اقامه میکنید و آن را کوچک وحقیر می شمرید در نزد این میت از همه دنیا ی شما بهتر است . (مجموعه ورام، ج2، ص225)
چند نکته کوتاه درباره زیارت اهل قبور:
1. زیارت اهل قبور در تمام ایام سفارش شده و در صبح روز شنبه و روز دوشنبه و پنجشنبه و خصوصا عصر پنجشنبه بیشتر سفارش شده است.
2. مستحب است انسان دست را روی قبر بگذارد و رو به قبله هفت مرتبه سوره قدر بخواند همچنین قرائت سوره های یس ، حمد ، معوذتین (سوره های ناس و فلق) و آیه الکرسی مستحب است .
3.همچنین دعا کردن و حاجت خواستن نزد قبر پدر و مادر مستحب است و باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات ، انجام واجباتی است که از آنها قضا شده مثلنماز و روزه، دادن بدهکاریهای میت و پرداخت رد مظالم که ردمظالم در جایی است که می دانیم به کسی بدهکار بوده ولی به طلبکار دسترسی نداریم و بعد از انجام واجبات میت انجام خیرات مثل ساختن مسجد ، مدرسه علمیه ، بیمارستان و وقفیات ... که باقی می ماند از کارهای بسیار خوب است. (العروه الوثقی، مستحبات الدفن35 و احکام الاموات مساله2 ؛ رساله مراجع م 2719 و 272-2722)
خداوند متعال همه اموات را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیهالسلام روایت شده که فرمودند: إذَا قَامَ الْمُصَلِّى إلَیالصَّلَاةِ، نَزَلَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أعْنَانِ السَّمَاءِ.
هنگامى که نمازگزار به نماز میایستد، رحمت خداوند از (پهنای آسمان بر او نازل مىشود.( ( اصولکافى ، ج 3، ص 265)
چند نکته درباره واجبات نماز:
1-واجبات نماز بر دو قسم است واجبات رکنی که پنج واجب است و واجبات غیر رکنی و معنای واجب رکنی این است که اگر عمدا یا سهوا کم یا زیاد شود نماز باطل است.اما واجب غیر رکنی در صورتی که عمدا ترک یا زیاد شود نماز باطل است مثلا یک سجده را عمدا کم یا زیاد کند.
2-از واجبات رکنی ایستادن در هنگام تکبیره الاحرام و ایستادن قبل از رکوع است که اصطلاحا قیام متصل به رکوع گفته می شود.
3-انسان تا وقتی که بتواند ایستاده نماز بخواند هر چندبا تکیه بر دیوار یا به کمک عصا، باید نماز را ایستاده بخواند و نباید نشسته نماز بخواند. حتی اگر بتواندحداقل تکبیره الاحرام را ایستاده بگوید باید تکبیر را ایستاده بگوید.
4-اگر نمازگزار چنانچه بایستد مریض می شود یا ضرر قابل توجهی به او می رسد باید نشسته بخواند ودر صورتی که نمازگزاری توانایی ایستادن داشته باشد ولی نمازش را نشسته می خواند به خاطر ترک قیامهای رکنی نمازش باطلاستو قضا دارد ،به عنوان مثال کسانی که تمام نماز را روی صندلی میخوانند در حالیکه توانایی ایستادن را دارند و با این حال روی صندلی نماز می خوانند نمازشان باطل است و قضا دارد. (مراجع م 958 و 975 عروه الوثقی فصل فی القیام م 17)
خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در حدیث معروفی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُم؛
خداوند گیرنده و دهنده رشوه و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند. (بحار الانوار، جلد 101، صفحه 274، احادیث 9 و 11، باب الرِّشا فِى الحُکْمِ وَ أَنواعِهِ؛ «مستدرک الوسائل»، جلد 17، صفحه 355، حدیث 21565 (چاپ آل البیت)؛ «جامع الأخبار»، صفحه 156 (انتشارات رضى).
چند نکته کوتاه درباره رشوه:
1-یکی از گناهان بزرگ رشوه است و دارای شکلهای مختلفی است:
الف: رشوه در قضاوت.یعنی انسان به قاضی چیزی بدهد که به نفع رشوه دهنده حکم کند.
ب.رشوه دادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در امانت یا از بین بردنحق دیگری باشد مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
ج.رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه نیزحرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاریکه وظیفهاش میباشد مالی دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایزنمیباشد.
2.تغییر دادن نام رشوه به اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمی شود و کسی که رشوه را گرفته واجب است به پرداخت کننده رشوه برگرداند. (مقاممعظمرهبری ،س1246سیستانی ،رسالهجامعج1م2761)
خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام روایت شده است که میفرمایند: أَفْضَلُ مَا یَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاة.
بهترین چیزىکه بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز است.(تحفالعقولص455)
چند نکته درباره اهمیت نماز:
1-نماز از مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم واقع شود،عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند .
روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً به جا نیاورد، حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است».پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خداوند متعال بوده و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد که با چه کسی سخن میگوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند.
2- نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتی را ترک کند و همچنین سزاوار استکارهایی که ثواب نماز را کم می کند بجا نیاورد، مثلاً در حال خواب آلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد میکند بجا آورد، مثلاً انگشتری عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.(رساله مراجع مقدمه احکام نماز)
3-یاد گیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است. (رساله مراجع م 11)
4-اگرکسیعمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید.(رساله مراجع مساله747)
خداوند متعال به همه ما توفیق عبادت خالصانه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین میفرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….
همانکسانیکه هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند .(سوره حج، آیه 41)
دو نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف :
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله:
الف) شناخت صحیح معروف و منکر ب) احتمال تاثیر در مخاطب ج) تصمیم مخاطب برتکرار عمل د) نداشتن مفسده وضرر جانی، عرضی و مالی قابل توجه .
2. یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمیخواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت علیعلیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند : قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مِنْهُم .
کمتر شده است کسى خود را شبیه قومى کند و سرانجام از آنان نشود. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص506)
چند نکته درباره نشر فرهنگ غربی :
1-یکی از محرمات و گناهان، ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی است یعنی فرهنگی که معارض و دشمن فرهنگ اسلامی است و مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است لذا در جامعه اسلامی پوشیدن لباسهایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد، یا پوشیدن لباسی که
بر روی آن تصاویر وعکسهای مبتذل وجود داشته باشد اشکال دارد و همچنین ترویج نگه داری سگدر منزل و بازی با آن و همراه داشتن آن در ماشینها و خیابانها چنانچه باعث ترویج فرهنگ ضددینی شود،حرام می باشد.
2.خرید وفروش هر چیزیکه منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و یا باعث پیدایش جو فرهنگی فاسد می شود جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود.( استفتاءات تبریزی ج1س 2229و 2228– استفتائات مکارم ج3س1840-اجوبه س1361)
خداوندمتعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است یکى از تجار فارس به امام رضا علیه السلام نامه نوشت و اذن در خمس را درخواست کرد (حضرت خمس مالش را به او ببخشد)، حضرت در جوابش مرقوم فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.
پرداختخمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید.(وسائل، ج9، ص 538 )
خمس یکی از عبادت های مالی است که باید به قصد قربت و انجام دستور خدا انجام شود. اداء خمس آثار و برکاتی دارد و یکی از برکات خمس این است که مشمول دعای ائمه اطهار علیهم السلام می شویم. در برخی از روایات خمس باعث پاک شدن اموال ذکر شده است و بالعکس کوتاهی در ادای خمس مال را ناپاک می کند که مصرف آن گناه است و جایز نیست (نظر مشهور فقهاء).
چند نکته درباره احکام خمس:
1.یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درآمدش که در بین سالخمسی صرف نیازها و مخارج حلال زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک ومسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از در آمد در سر رسید سال خمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2.داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمیتواند بهانهای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا کهبرخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاریها و احکامش ،باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند، مثلا فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمیشود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند.
رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم از أمیرالمومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنِ اتَّجَرَبِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا.
کسی که بدون یادگیری احکام، تجارت کند، بداند که در ربا فرو خواهد رفت.( نهجالبلاغه، حکمت 447 )
جنسى که فروخته می شود باید دارای شرایطی باشد :
1.خصوصیاتى که در کالا وجود دارد که بواسطه آنها میل مردم به معامله تفاوت میکند مشخص شود یعنی خصوصیات به گونه ای است که در تعیین قیمت کالا موثر است بیان شود. مثلا هنگام فروش فرش مشخص شود که ماشینی است یا دستباف یا هنگام خرید واحد آپارتمان طبقه مشخص شود.
2.شخص دیگری درآن حقی نداشته باشد. مانند منزلی که در گرو بانک می باشد یا ملکی که به وراث رسیده است در این صورت بدون اجازه بانک یا وراث دیگر حق فروش سهم بقیه وراث را ندارد .(رساله مراجع مساله2090،)
3-اگر یکی از شرطهای که گفته شد در قرارداد نباشد خرید و فروش باطل است ولی اگر بداند طرف راضی به استفاده از آن مال است هر چند قرارداد باطل باشد؛ استفاده جایز است.( رساله مراجع م2093 )
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد