بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص180)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ تخفه فِی الْکَثِیر.

گناهان کوچک راه‌هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته‌در‌مورد‌غیبت:
1.یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد.(اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام‌: غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2.در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند. (مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3-.همان طوری که غیبت کردن حرام است،‏ چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود ‏تا غیبت قطع شود.
4.‌هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت‌الله بهجت و مقام معظم رهبری) می‌فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید‌حلالیت بطلبد بشرطی‌که مفسده ای بر‌آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است.‌(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59-58 حضرات امام، استفتائات س9و 16و53-مکارم، استفتائات‌ج1س552- فاضل‌ جامع الاحکام‌ج1‌س982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏8 ؛ ص307)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم روایت شده است که می فرمایند: مَنْ حَافَظَ عَلَى الْجَمَاعَةِ حَیْثُمَا کَانَ‏ مَرَّ عَلَى الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ اللَّامِع‏.

کسی که هر کجا که باشد محافظت و مداومت بر نماز جماعت داشته باشد، مانند برق، سریع و نورانی از پل صراط‌ می‌گذرد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از ابعاد زندگی بعد اجتماعی است که در دین اسلام از اهمیت برخوردار است؛ خداوند متعال و معصومین علیهم السلام با توجه به آثار و برکات وحدت و تجمع و یکپارچگی جامعه اسلامی، در بسیاری از برنامه هایش بر گروهی و جمعی انجام دادن اعمال تکیه و تاکید کرده است مثل نماز جماعت که بسیاری بیشتر از نماز فرادا اجر و ثواب دارد.
از نظر شرع مقدس اسلام در نماز جماعت شرایطی باید رعایت شود:
1.ماموم جلوتر از امام نایستد و بنابر احتیاط کمی عقب تر بایستد. (مشهور-م1432)
2.جاى ایستادن امام باید از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد، ولى اگر مکان امام مقدار خیلى کمى بلندتر باشد اشکال ندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد (م1415)
‌3. فاصله امام و ماموم و فاصله صف ها زیاد نباشد یعنی از جای سجده ماموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مامومینی که واسطه اتصال هستند، بیش از یک گام فاصله نباشد (مشهور و مطابق احتیاط، م 1435).
4. بین امام و ماموم و همچنین بین صف ها چیزی مثل دیوار یا پرده مانع نباشد ولی بودن پرده و مانند آن بین صف زنان و مردان اشکال ندارد. (م1433)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، نامه ی .53)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. روایت است که حضرت ‏علی ‏علیه ‏السلام ‏خطاب ‏به مالک اشتر فرمودند: إِیَّاکَ وَ الِاسْتِئْثَارَ بِمَا النَّاسُ فِیهِ أُسْوَةٌ.

‌بپرهیز از ویژه‌سازی (انحصار طلبی)‌ در چیزهایی که همه مردم در آنها برابرند.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره بیت المال و اقتصادی مقاومتی:
1-یکی از محرمات استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت المال است و هر‌کسی که بر خلاف مقررات معتبر از بیت المال استفاده کند گنهکار و ضامن و مدیون است. در حکم فرقی بین مسولین و مردم عادی وجود ندارد بنابر این مسول‌اداره دولتی نمی تواند بر خلاف مقررات از وسائل اداره استفاده شخصی کند یا در اختیار بستگان و خویشانش قرار دهد. یا اینکه نمی توان از بیمه یا اموال دولتی بر خلاف قانون و مقررات استفاده کرد.‌.) ایت الله سیستانی استفتائات اقتباس از س‌342‌و 341 ،‌استفتائات مکارم ‏ج 3‏س‏1520‌و اجوبه رهبری س 1965و 1966و1961- استفتائات بهجت ج 4 ص36 0س 5831-583)
2-یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی فساد ستیزی است یعنی در صورتی اقتصاد مقاومتی موفق می شود و مردم به صحنه‌می آیند که دست مفسد و سوء استفاده کننده از بیت المال و اموال عمومی بسته شود و‏ هر کس‏ طبق قانون از بیت المال و اموال عمومی استفاده کند در این صورت فضایی امن ایجاد شده و فضای ابتکار و کارآفرینی ایجاد می شود.‌
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال صدوق ج 1 ص 125)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیا مبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:‌یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهََ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ‌.

‌یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در برخی موارد مکلف باید بجای غسل و وضو؛ تیمم انجام دهد:
1-نبودن آب یا دسترسی نداشتن به آب.
2-هر گاه آب وجود داشته باشد ولی می ترسد اگر وضو یا غسل بگیرد بیمار شود یا بیماری او طولانی شود یا شدت پیدا کند یا معالجه آن سخت شود در تمام این موارد باید تیمم کند.
3-هرگاه وقت به قدری کم است که اگر وضو یا غسل کند تمام یا مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود باید تیمم کند.
4- اگر عمدا نماز را تاخیر بیندازد مثلا خجالت می کشد، تا وقت برای غسل یا وضو نماند هر چند به خاطر این که‌نماز را بحدی تاخیر انداخته که نمی تواند آن را با غسل یا وضو به جا آورد گناه کرده است اما نماز او با تیمم صحیح است. خداوند متعال عاقبت امر ما را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 10)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند:مَن ظَلَمَ أجِیرا أجرَهُ أحبَطَ اللّه ُ عَملَهُ و حَرّمَ علَیهِ رِیحَ الجَنّةِ .

کسى که به اجیری ظلم کند و مزدِ اجیرى را کم دهد، خداوند عملش را حبط کرده و باطل مى گرداند و بوى بهشت را بر وى حرام مى کند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

غصب حق یا غصب مال مومنان از گناهان بزرگ است که باعث خشم و غضب خداست؛ مال، جان و آبروی مومن و به طور کلی حقوق مومنان از اهمیت خاصی برخوردار است و همه باید این حقوق را رعایت کنند؛ یکی از مصادیق تضییع حق دیگران، رعایت نکردن عهد و پیمان های کاری است.
اما چند نکته کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1.در قراردادهای کاری کسی که نیروی کار می گیرد نسبت به پرداخت حقوق کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند و تاخیر در پرداخت حقوق چنانچه توان کوتاهی کند ظالم و معصیت کار است.
2.کار گر هم نباید در انجام کار کم کاری یا کوتاهی کند مثلا کارگری که قرار است که زمان‌ خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد‌ازظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، کارگری یا خدمت اداری انجام دهد، نباید در آن زمان،کارهای شخصی‌،‌کم‌کاری و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید و گرنه نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند یا مثلا کارمندى که به طور معمول و در حد توان مثلا به ده پرونده و یا به امور ده مراجعه کننده مى‌تواند رسیدگى کند، اگر به خاطر سهل انگارى و کم کارى به مقدار کمتر رسیدگی کند، گنهکار است و نباید برای مقداری که کم کاری نموده مزدی دریافت نماید.
3. اگر تا الان بخاطر ندانستن مساله یا خدائی نکرده عمدا کم کاری یاکوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید به همان اداره یا صاحب کار برگرداند و اگر در ادارات دولتی مکان یا حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد به خزانه کل دولت واریز کند. (استفتائات مقام معظم رهبری س 1955)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة‌؛‌ج‏8 ؛ ص287)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: إِنَّمَا جُعِلَتِ‏ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِیدُ وَ الْإِسْلَام ُوَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُورا.

نماز جماعت قرار داده شده است‌، تا اخلاص و یگانگی و اسلام و عبادت برای خداوند آشکار، باز و ظاهر باشد.‌

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره نماز جماعت:
1-افرادی که به امام جماعت اقتدا می کنند باید در افعال نماز از امام جماعت محترم تبعیت کنند یعنی کارهاى نماز مانند‌رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام‌جماعت به جا آورد لذا باید نماز‌گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت ‏به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.‌(رساله‌مراجع مساله 1470)
2- هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1405)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏27 ؛ ص117)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضاعلیه السلام در روایتی فرمودند: شِیعَتُنَا الْمُسَلِّمُونَ‏ لِأَمْرِنَا الْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا الْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا فَمَنْ لَمْ یَکُنْ کَذَلِکَ فَلَیْسَ مِنَّا.

شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر و نهی ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگی در عمل و گفتار خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر که چنین نباشد از ما نیست.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر :‌
1.تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیر گذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غییبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند. یا اگر مثلا دختر حجاب شرعی خودش را چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2.با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (تحریر ج2 کتاب امر به معروف، اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م2216)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( عیون أخبار الرضا / ج‏2/33)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند‏: مَنْ‏ بَهَتَ‏ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً أَوْ قَالَ فِیهِ مَا لَیْسَ فِیهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ‌عَلَى تَلٍّ مِنْ نَارٍ.

هر کس به مومنی تهمتی بزند، یعنی عمل ناروایی را که انجام نداده به او نسبت دهد خداوند او را بر تلّی از آتش عذاب خواهد کرد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

آبروی مومن به قدری در پیشگاه خداوند متعال اهمیت دارد که در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: … هرگاه مومن برادر دینی خود را متهم نماید، ایمان او آب می‌شود و از بین می‌رود همان طوری که نمک در آب حل می‌شود و از بین می‌رود.
اما چند نکته کوتاه درباره احکام توهین به دیگران:
1.توهین و تحقیر مؤمنین و اهانت به دیگران که فرد را خوار، کوچک یا ذلیل می کنند حرام و گناه کبیره است.
2.در گناه بودن این عمل فرق ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی و فرق ندارد به زبان بگوید یا پیامک و سایر فضاهای مجازی باشد، و فرق ندارد کسی که به او توهین می‌شود زنده باشد یا از دنیا رفته، توهین به افراد معمولی باشد یا به بزرگان، فرق نمی‌کند از نزدیکان و اعضای خانواده باشد یا غیر آنها.
3-اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه ما توهین کند نمی‌شود گناه او را با گناه جواب داد. (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29؛ رساله آیه الله مظاهری ص493)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج‏3 ؛ ص510)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از‌امام رضا علیه السلام روایت شده که می فرمایند : مَنْ‏ فَرَّجَ‏ عَنْ‏ مُؤْمِنٍ‏ فَرَّجَ ‏اللَّهُ عَنْ‏قَلْبِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

هر کس اندوه و مشکلى را از مؤمنى برطرف نماید، خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2.‌اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانه ‏اى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و ‌به ‌آنها احتیاج دارد، حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد. و نمى‌تواند او را مجبور کند که‏ چیزهاى که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در صورت توان ‌تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند به نظر اکثر فقها باید (فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد، و شرط نیست در فقیر که سید نباشد.(فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد.( مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧)رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌الکافی‌(ط‌-‌الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص265)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ‏ کُلِّ تَقِی.

نماز، هر شخص با تقوا و پرهیزکاری را - به خداوند متعال - نزدیک کننده است.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1-مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش را بگیرد.
2-نکته مهم درباره قصد ده روز محاسبه دقیق ده روز کامل است که اگر یک ساعت هم کمتر باشد قصد ده روز صحیح نیست و کیفیت محاسبه دقیق به این صورت است که اگر در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت بشود باید فرد بتواند ده شبانه روز کامل یعنی دویست و چهل ساعت در محل اقامت بماند مثلا اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشد، برای کامل خواندن نماز باید قصد ماندن تا ساعت 9 صبح روز یازدهم را داشته باشد ولی اگر شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شده است همین که بخواهد تا غروب روز دهم بماند کافی است هر چند دویست و چهل ساعت هم نشود مثلا اگر ساعت ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام می شود.‌(رساله‌مراجع‌1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌ خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( مستدرک الوسائل: ج 3، ص 25، ح 4)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می فرمایند: أوَّلُ ما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ، الصَّلاهُ فَإنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاهُ صَحَّ ماسِواها، وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها.

اوّلین عملى که از انسان مورد محاسبه و بررسى قرار مى‌گیرد نماز است، چنان چه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول مى گردد و گرنه باقی اعمال نیز مردود خواهدشد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یک سوال که گاهی به ذهن می رسد این است که مگر نماز چه خصوصیتی دارد که کلید قبول بقیه اعمال است؟ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «اَلصَّلاهُ مِفتاحُ کُلِّ خَیرٍ»؛ نماز کلید همه خوبی‌هاست؛ در آیات قرآن نیز داریم که «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ» یعنی نماز شروع همه خوبی ها و دوری از همه گناهان است لذا اگر نماز انسان با آداب و شرایط همراه باشد باعث می شود همه اعمال دیگر وی نیز مقبول درگاه خداوند باشد.
اما چند نکته کوتاه درباره واجبات نماز:
1-واجبات نماز بر دو قسم است واجبات رکنی و واجبات غیر رکنی و حکم واجب رکنی این است که اگر عمدا یا سهوا کم یا زیاد شود نماز باطل است. اما واجب غیر رکنی در صورتی که عمدا ترک یا زیاد شود نماز باطل است مثلا یک سجده را عمدا کم یا زیاد کند.
2-یکی از واجبات رکنی ایستادن در هنگام تکبیره الاحرام و قیام متصل به رکوع یعنی ایستادن قبل از رکوع و از قیام به رکوع رفتن می باشد حتی اگر کسی بتواند به کمک تکیه بر عصا یا دیوار یا صندلی بدون اینکه ایستادن ضرر داشته بایستد باید نماز را ایستاده بخواند.
3-کسانی که برای بجا آوردن قیام نمازشان مجبور به تکیه به عصا یا دیوار و مانند آن هستند و در نماز فرادا برای شان شرایط فراهم ولی در جماعت نمی‌توانند ایستاده بخوانند باید فرادا و ایستاده بخوانند ‌و نمی‌توانند ‌نماز را نشسته بخوانند. (مراجع‌م 958 و 970‌عروه الوثقی‌فصل‌فی‌القیام‌م‌17)
خداوند‌متعال همه ما را از نماز‌گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص129)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از امام صادق علیه‏ السلام ‏روایت ‏شده که ‏آن حضرت در حالى که خانه پر از جمعیت بود فرمودند: اِعْلَمُوا أَنَّهُ‏ لَیْسَ‏ مِنَّا مَنْ‏ لَمْ‏ یُحْسِنْ‏ مُجَاوَرَةَ مَنْ‏ جَاوَرَهُ‏.

بدانید از ما نیست کسى که با همسایه‌اش خوشرفتارى نکند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان:
1-یکی از مسائل مهم اجتماعی، معاشرت با همسایگان هست که در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، و مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد که به عنوان یکی از محرمات الهی بشمار می رود و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود:
مورد اول: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه ‌و ‌بیرون شود حرام است بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (استفتائات‌ایت‌الله‌سیستانی‌ص 399)
مورد دوم: برگزاری مجالس، اعم از‌مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود.
2-استفاده از میوه های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه یا رضایت همسایه باشد.
3-در آپارتمان ها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعة،‌ج‌7،‌ص:‌296‌قم موسسه‌آل بیت‌علیهم السلام)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است از‌ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: مَنْ أتَی الجُمُعَةَ اِیماناً وَ اِحتِساباً اِستَأنَفَ العَمَلَ .‌

کسی که از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه حاضر شود، اعمالش را از نو آغاز کند (کنایه از بخشش گناهان) .

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نماز جمعه از جمله عبادات اجتماعی سیاسی است که آثار و برکات فراوانی دارد. طبق روایتی که قرائت شد رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) اقامه نماز جمعه باعث آمرزش و پاکی از گناهان است. در روایتی دیگر حضرت علی علیه السلام می فرمایند: ضَمِنتُ لِسِتَّهٍ اَلجَنَّهَ مِنهُم رَجُلٌ خَرَجَ اِلیَ الجُمُعَهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَهُ براى شش نفر بهشت را ضامن هستم که خداوند به آن ها عطا کند یکی از آن شش گروه مردى است که در راه رفتن به نماز جمعه بمیرد. (وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).
چند نکته در باره احکام نماز جمعه:
1-یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت نماز جمعه است و به نظر اکثر مراجع در زمان غیبت امام زمان علیه السلام کسی که نماز جمعه می خواند بجای نماز ظهر کافی است و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر جمعه نیست و می تواند بجای نماز جمعه نماز ظهر را بخواند که مستحب است همان اول وقت بخواند و شخصی که مسافر است می تواند در نماز جمعه شرکت کند و نماز جمعه اش صحیح است. (نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود:صافی،گلپایگانی،)
2.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده (بنابر‌احتیاط:سیستانی،مکارم،خوئی) واجب است‌ به‌ خطبه‌ها گوش‌ کند و همچنین باید از هر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می‌شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.
3-کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و به نظر اکثر مراجع عظام کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز به نظر اکثر مراجع عظام کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص852 مساله38 و‌صفحه 858 و 847 ،842،862)
تعجیل‌در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا ‌صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک‏.

هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا این که او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود .

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه در مورد امر به معروف و نهی از منکر:
اول:یکی از واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روش های امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف و نهی ازمنکر مراتبی است:
1.این که با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است.
2.اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق و کلام نیکو، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند.
3.این که اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسولین ذی ربط حق اقدام ندارد. (با کمی اختلاف تعابیر و نظرات مراجع) بنابراین با توجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی‌توان به مراتب بالاتر عمل کرد.‌
تعجیل در فرج امام زمان‌علیه‌السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کامل الزیارات، النص، ص: 129)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت اربعین حسینی علیه السلام صفوان جمال در حدیثی طولانی درمورد ثواب زیارت امام حسین علیه السلام ازحضرت صادق علیه السلام نقل می کند از جمله اینکه آنحضرت فرمودند: یُعْطِیهِ اللَّهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ مِنَ الْحَسَنَاتِ مِثْلَ جَبَلِ أُحُدٍ وَ یُخْلِفُ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَ وَ یَصْرِفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ فَیُدْفَعُ وَ یُحْفَظُ فِی مَالِهِ‏.

خداوند متعال به زائر در برابر هر درهمی که در راه زیارت خرج می کند به اندازه ی کوه اُحد، حسنه به او می دهد و به او چند برابر آنچه خرج نموده عوض می دهد و آن بلایی که فرود آمده، از او برمی گرداند و آن بلا دفع می شود و مالش حفظ می گردد.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چندنکته کوتاه درباره احکام عزاداری:
1.یکی از سفارشات موکد دین تعظیم شعائر است و از مهمترین و بارزترین مصادیق، تعظیم شعائر عزاداری کردن است.
2. در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز ، عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اقامه شود.
3.در عزاداری مستحب است مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا و فضائل اهل بیت علیهم السلام و مصائب و مناقب ایشان بیان شود.
4.اگر فردی بارعایت شرایط نذر، نذر کرده که در این ایام مثلا اربعین حسینی مجلس عزا برپا کند ولی اکنون توان جسمی یا مالی برای انجام چنین نذری را ندارد، انجام نذر بر این فرد واجب نیست.
5. مستحب است در هنگام ذکر مصیبت فرد گریه کند و یا حالت گریه و اندوه داشته باشد.(نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعه/‌ج14/ص453)

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت اربعین حسینی از امام باقر علیه السلام روایت شده که در مورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند: لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ.

اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، بدرستی که از شوق جان می‌دادند و نفس هایشان از روی حسرت بند می‌آمد‌.‌

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:
1.‌از‌ مستحباتی که سفارش شده ‌و فضیلت زیادی دارد زیارت ‌معصومین ‌علیهم السلام است به ویژه در مورد زیارت امام حسین علیه السلام که از راه دور و نزدیک سفارش شده است، خصوصا در مناسبت ها و ایام ویژه از جمله اربعین حسینی.
زیارت ابراز محبت و مودتی است که نشان ایمان انسان است. انجام زیارت عمل به عهدی است که هر مومنی بر عهده دارد در روایتی امام رضا علیه السلام می فرمایند: إنّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم. همانا برای هر امامی عهد و پیمانی بر عهده شیعیان و پیروان اوست و زیارت قبر امام عمل به آن عهد و پیمان است.
2.‌‌حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام،‌زیارت محسوب می‌شود هر‌چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت‌؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
3.در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ‌ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
‌4.بانوان با‌ حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این‌‌ مکانهای ‌مقدس ‌و بلکه ‌در هر‌ زمان ‌و‌ مکان ‌دیگر باشند، چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
5.بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد.
خداوند متعال همه ما را در زمره زائرین امام حسین علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج ۱۰ ص ۳۷۳.51 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت اربعین حسینی در روایتی از امام عسکری علیه السلام علامات مومن پنج چیز معرفی شده است: صَلاةُ احدی و خَمْسِینَ وَ زِیارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ.

1ـ پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز ۲.زیارت‌اربعین ۳ ـ انگشتر به دست راست کردن ۴ ـ بر خاک سجده کردن ۵ ـ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نمازهای یومیه:
1.تعداد رکعات نماز در شبانه روز بدین گونه است که 17 رکعت نمازهای واجب یومیه است و 34 رکعت نافله های (نمازهای مستحبی) یومیه می باشد
.2.نافله ظهر و عصر را در سفر یعنی در جایی که نماز شکسته است، نباید بخواند، ولى به فتوی مشهور مراجع عظام تقلید نافله عشا را به نیت اینکه شاید مطلوب باشد، مى ‏تواند بجا آورد. (رساله مراجع ازم 764تا774 و عروه فصل فی اوقات الرواتب م9)
3.غیر از نماز وتر تمامی نافله‌های یومیه به صورت دو رکعتی خوانده می شودو نمازهاى نافله را مى‏شود به صورت نشسته خواند.
4.وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزدیک اذان صبح خوانده شود.
5.مسافر و جوانی که برای نماز شب بیدار نمی‌شود و یا هر کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند،مى‏ تواند آن را در اول شب بجا آورد (سیستانی : وقت نافله شب از اول شب است تا اذان صبح)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره حج، آیه 41)

سلام علیکم‏. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید در مورد صفات مومنین می‌فرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ‌أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر...

همان کسانی که هر‌گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر :
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله الف)شناخت صحیح معروف و منکر. ب)احتمال تاثیر در مخاطب. ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل. د)نداشتن مفسده و ضرر جانی‌،‌عرضی و مالی قابل توجه.
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را‌داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است‌ ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته خدای نکرده گناه بزرگ شراب خوری را مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌(وسائل، ج‏9، ص 538 )

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت ‌است یکى از تجار فارس ‏به امام رضا علیه السلام نامه نوشت و اذن در خمس را درخواست کرد (حضرت خمس مالش را به او ببخشد)، حضرت در جوابش مرقوم فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.

پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دین مان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس ‌از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خمس یکی از عبادت های مالی است که باید به قصد قربت و انجام دستور خدا انجام شود. ادای خمس آثار و برکاتی دارد و یکی از برکات خمس این است که مشمول دعای ائمه اطهار علیهم السلام می شویم. در برخی از روایات خمس باعث پاک شدن اموال ذکر شده است و بالعکس کوتاهی در ادای خمس مال را ناپاک می کند که مصرف آن گناه است و جایز نیست (نظر مشهور فقهاء).
چند نکته درباره خمس:
1.یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازها و مخارج حلال زندگی شده که مطابق ‌شأن فرد ‌بوده مانند خوراک و پوشاک و ‌مسکن و اثاثیه منزل،‌ خمس ندارد اما آنچه از درآمد ‌در سر رسید سال خمسی باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس‌انداز شده یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2.داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمی‌تواند بهانه‌ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی ‌از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری‌ها و ‌احکامش، باید ‌خمس موجودی خود را پرداخت کنند، مثلا ‌فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی‌شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مصباح الشریعة؛ ص30)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: خَیْرُ لِبَاسِکَ مَا لَا‌یَشْغَلُکَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... وَ لَا یَحْمِلُکَ عَلَى الْعُجْبِ وَ التَّفَاخُرِ.

بهترین لباس لباسی است که انسان را از خداوند غافل نسازد (بلکه طوری باشد که بنده به شکر‌گزاری و اطاعت او نزدیک کند) و در شخص حالت خودبینی و فخر فروشی ایجاد نکند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند مورد است که اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد برای نماز او اشکال ندارد: 1.‌بواسطه زخم ،‌جراحت یا‌د ملی که در بدن اوست لباس یا بدنش به خون آلوده شود به شرطی که آب کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت بوده و مشقت داشته باشد. (یا برای خصوص او سخت باشد:‌امام، سیستانی، فاضل، مکارم، بهجت، نوری)
2. بدن یا لباس او به مقدار کمتر از یک بند انگشت به خون زخم بدن شخص مسلمان و یا حیوان حلال گوشت آلوده باشد. (جهت اطلاع: به شرط اینکه خون سه گانه زنان نباشد-مشهور: خون کافر و حیوان حرام گوشت نباشد.)
3- هنگامی که ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
4- اینکه لباسهای کوچک او (که نمی شود با آنها عورت را پوشانید) مانند جوراب ، عرق چین یا انگشتر نجس باشد. (رساله مراجع مساله 848-849-855-861)
خداوند متعال همه ما را جزء نماز گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code