بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(الخصال، ج1 ص: 96)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: ... إِیَّاکُمْ وَ التَّهَاوُنَ بِأَمْرِ اللَّهِ فَإِنَّ مَنْ تَهَاوَنَ بِأَمْرِ اللَّهِ أَهَانَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَة.

مبادا فرمان خداوند عزّ و جلّ را خوار شمارید،که هر کس فرمان خدا را خوار شمارد، خداوند در روز رستاخیز او را خوار گرداند. (الخصال، ج1 ص: 96)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فرهنگ اسلامی در واقع توسعه دانش و بینش و فراگیری تقوا در جامعه است؛ فرق اساسی جامعه دینی با جامعه غیر دینی رعایت فرهنگ و آداب دینی در جامعه است لذا اگر جامعه در امور مختلف، فرهنگ دینی را رعایت نکند به مرور بینش افراد و در نتیجه عملکرد و هویت ایشان هم تغییر می کند؛ یکی از مسائلی که مضمون آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است.
اما دو نکته درباره نشر فرهنگ غربی:
1. یکی از محرمات و گناهان‌، ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی است یعنی فرهنگی که معارض و دشمن فرهنگ اسلامی است و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد‌، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است لذا در جامعه اسلامی پوشیدن لباسهایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد‌، یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل و مستهجن وجود داشته باشد حرام است و همچنین ترویج نگهداری سگ و گربه در منزل و بازی با آن و همراه داشتن آن در ماشینها و خیابانها که هر یک بگونه ای ترویج فرهنگ غربی می باشد نیز اشکال دارد.( اجوبه س1373 و 1374و 1375 و استفتائات مکارم ج3 س1840)
2. خرید و فروش هر چیزی که منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و یا باعث پیدایش جو فرهنگی فاسد می شود جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود‌.( استفتائات تبریزی ج‌1‌س‌2229 و 2228‌؛ استفتائات مکارم ج1 س1663؛ اجوبه س‌1361و1364)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، سلامتی مراجع عظام تقلید ، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار، آغاز سال جدید میلادی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند. حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت. (مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار، آغاز سال جدید میلادی
جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها از رسول خد ا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک‏.

هرکس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا اینکه او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود. ( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر:
اول: یکی از واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش میخواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف و نهی ازمنکر مراتبی است:
1. اینکه با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است.
2. اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق و‌کلام نیکو، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند.
3. اینکه اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسولین ذی ربط حق اقدام ندارد. (باکمی اختلاف تعابیر و نظرات مراجع) بنابر این با توجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام کاظم علیه السلام در اهمیت بصیرت می فرمایند : تَفَقَّهُوا فِی دِینِ اَللَّهِ فَإِنَّ اَلْفِقْهَ مِفْتَاحُ اَلْبَصِیرَةِ وَ تَمَامُ اَلْعِبَادَةِ وَ اَلسَّبَبُ إِلَى اَلْمَنَازِلِ اَلرَّفِیعَةِ وَ اَلرُّتَبِ اَلْجَلِیلَةِ فِی اَلدِّینِ وَ اَلدُّنْیَا : دین خدا را به درستی بشناسید؛ زیرا فهم دینی کلید بصیرت و تمام عبادت و راه رسیدن به مقامات والای دینی و دنیایی است. (تحف العقول،ج1، ص410)
ولایتمداری شاخصه هایی دارد که برخی عرض میشود:
1. بصیرت: مومن با بصیرت میتواند حق را از باطل تشخیص میدهد وگرنه مثل جنگ جمل، پیرو ولایت را از ولایت جدا میکند، (ان تتقوالله یجعل لکم فرقانا) در انقلاب ما نیز کسانی بودند که ابتدا ولایتمدار بودند؛ ولی بعدا بخاطر بی بصیرتی برعلیه انقلاب شدند.
2. اطاعت: خدواند می فرماید: اءَطِیعُوا اللّهَ وَاءَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»ای کـسـانـی کـه ایـمـان آورده ایـد اطـاعـت کـنـیـد خـدا را و اطـاعت کنید پیامبر خدا و اولوالامر [اوصیای پیامبر] را.( 65نساء) و در عـصـر غـیـبـت اطـاعـت از مـقـام ولیّ فـقـیـه بـه عـنـوان جـانـشـیـن عـام امـام عـصر عجل اللّه تعالی فرجه ادامه اطاعت از دستورات الهی است و در همه زمانها جاری است .
3. صبر و استقامت: خدواند می فرماید: الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا (آیه 13 احقاف) ،یعنی در راه خدا باید صبر کرد و مثل حضرت زینب سلام الله علیها که همه سختیها را تحمل کرد؛باید در جنگ، سختیها و مشکلات تحمل کند و غر نزند، و مثل دوران صدر اسلام؛ در سختیها مثل شعب ابی طالب و یا انواع جنگها ولی خدا را تنها نگذارد.
4. محبت: حـب بـه خداوند به عنوان محبوب یگانه و نیز دوست داشتن اولیای الهی به عنوان مـظـاهـر ولایـت الهـی بُعد روانشناختی ولایت مداری است. نـشـانـه حـب بـه خـداونـد (قـُلْ إِن کـُنـْتـُمْ تـُحـِبُّونَ اللّهَ) پـیـروی از پـیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اولیای الهی (فـاتـبـعـونـی ) اسـت و پـاداش آن (محبوبیت نزد خدا لحـبـبـکـم اللّه ) مـی شـود کـه ایـن خـود از مـراتـب کمال آدمی است.
خداوند بصیرت واقعی به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه کلمه قصار 396)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: الْمَنِیَّةُ وَ لاَ الدَّنِیَّةُ، وَ التَّقَلُّلُ وَ لاَ التَّوَسُّلُ.

مرگ بهتر از تن به ذلّت دادن، و به اندک ساختن بهتر از دست نیاز به سوى مردم داشتن است. (نهج البلاغه کلمه قصار 396)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره روابط تجاری و اقتصادی:
1. اگر در روابط تجاری با بیگانگان ترس این باشد که به بازار مسلمین ضرر اقتصادی وارد شود و موجب اسارت تجاری و اقتصادی شود واجب است این گونه روابط تجاری قطع شود و ادامه دادن اینگونه تجارتها حرام است مثل قاچاق کالا یا وارادات بی رویه که باعث تعطیلی کارخانه جات و کارگاههای تولیدی و در نتیجه بیکاری جوانان را در پی دارد. (رساله مراجع (شانزده مرجع) جلد دوم بخش دفاع م 2831ص 997)
2. یکی از مصادیق بارز ضرر به اقتصاد کشور اسلامی‌، وارد کردن کالاهایی که در داخل کشور، تولید مشابه دارد و نیازی به وارد کردن آنها نیست،‌که در این‌صورت چنانچه وارد کردن چنین کالایی سبب ضرر به اقتصاد کشور شود و باعث اسارت تجاری و اقتصادی شود گناه و معصیت است و واجب است که این گونه روابط تجاری قطع شود و ادامه دادن اینگونه تجارتها حرام است. (رساله مراجع (شانزده مرجع) جلد 2 بخش دفاع م‌2831 ص 997)
3. وظیفه مردم در برابر اجناسی که مشابه داخلی دارد برای جلوگیری از ضرر اقتصادی به کشور و اسارت تجاری لازم است اجناس تولید داخل خریداری شود و وظیفه تولید کننده گان نیز این است که در بهبود و ارتقاء کیفیت کالا بکوشند و کم کاری نکنند.
خداوند متعال به مسلمین عالم عزت و سربلندی را بیش از پیش عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
گرامیداشت روز بصیرت وحماسه نهم دی
امام صادق علیه السلام درباره خطر عدم بصیرت می فرمایند: اَلْعامِلُ عَلی غَیرِ بَصیرَةٍ کالسَّائِرُ عَلی غَیرِ الطَّریقَ وَ لا یزیدُهُ سُرْعَةَ السِّیرِ مِنَ الطَّریقِ اِلّا بُعْداً.« یعنی، کسی که بدون بصیرت (بینایی) عمل کند چون کسی است که بیراهه رود (امالی شیخ صدوق، ترجمه کمره ای، ص 421)
ضعف بصیرت پیامدهای خطرناکی دارد که برخی عبارتند از:
1. انحراف از مسیر حق و ولایت: ضعف بصیرت سیاسی سبب خواهد شد که ایمان از استحکام برخوردار نباشد و به اندک گفتاری تغییر عقیده دهد و با اندک ابهامی از راه برگردد. تاریخ گواه است که چه بسا بودند افرادی که در رکاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جنگیدند ولی با ظهور پیامبران دروغین و کذاب مانند مسیلمه دست از دین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برداشتند و به ادیان ساختگی روی آوردند. خوارج در برابر ناطق قرآن یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام شعار « لا حکم الا للّه » را سرمی دادند، چه کج فهمی که آنها گرفتار آن شده بودند.
2. دنیاگرایی: ضعف بصیرت سیاسی، رفته رفته زمینه راحت طلبی و دنیاگرایی را پیش خواهد کشید و دلبستگی به دنیا و فریفته شدن به زرق و برق و لذتهای دنیا را بُروز خواهد داد. راحت طلبی و گرفتار شدن در دام دنیا هر حرکت مقدسی را با شکست مواجه خواهد کرد و به راستی »حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کلُّ خَطیئَةٍ« خواهد بود، یعنی دوستی دنیا اساس هر خطا و گناه است. این عامل، انسان را از یاد خدا غافل می کند.
امام خامنه ای حفظه الله فرمودند: دنیاگرایی باعث میشود که فقط دنیای خودشان اهمیت پیدا کند و از ترس از دست دادن مال، مقام و پست، حاضر می شوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمی ایستند و از حق طرفداری نمی کنند و وقتی این جوری شد، با شهادت حسین بن علی علیه السلام آغاز می شود (21 / 5 / 1375)
3. تفرقه و دودستگی: انسانهایی که از آگاهی و روشن بینی برخوردار نیستند بر اثر عدم درک صحیح و جهل نسبت به همه جوانب یک حادثه به وحدت نمی رسند و بین آنان اختلاف می افتد. خداوند می فرماید: »فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَینَهُمْ زُبُراً کلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیهِمْ فَرِحُونَ.« (مؤمنون: 53) یعنی، آنگاه مردم امور دین خود را پاره پاره کرده و در آیین فرقه فرقه شدند و هر گروهی به آنچه نزد خود پسندیدند دلخوش گشتند.
خداوند بصیرت واقعی به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حجرات آیه 15

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید: وَ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.

مومنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
2. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ اقتصادی است و بهترین دفاع در جنگ اقتصادی، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف و کم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی، محقق می شود. (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)
3. دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی، تهاجم فرهنگی از مهمترین اهدافش هست مظهر این تهاجم، همان اباحه گرى است که از راه خدشه در اعتقادات، تشویق جریانهاى خلاف اخلاق در جامعه و تشویق و ترویج انواع و اقسام فسادها ایجاد مى‌شود و برای مقابله با این تهاجم وظیفه، تقویت و عمق بخشیدن به باورهای دینی و اعتقادی و انجام فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است و عبادت و بندگی و مناجات و تضرع نیز انسان را در برابر مفاسد آب دیده می کند.
ان شاء الله با دفاع از ارزشهای دین و انقلاب مدیون خون شهدا نباشیم به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت 5
5. دوری از دنیاطلبی
هر کس دنیا طلب شد بصیرتش را به کلی از دست داد که یک نمونه اش عمر سعد است. و در نقطه مقابل انسان های با بصیرت، هیچگاه دنیا طلب نشدند.
ماجرای نافرمانی شهید شیرودی از بنی‌صدر شهره خاص و عام شد ماجرا از این قرار بود بنی‌صدر که چندان علاقه به پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ نداشت و نیروی دست‌پرورده آمریکا و ایادی آنها در کشور بود در ابتدای جنگ دستور داده بود پادگان‌های کشور تخلیه شده و انبار مهمات پادگان تخلیه و انبار مهمات منهدم شود.
شهید شیرودی که این دستور بنی‌صدر را به ضرر و مصلحت ایران می‌دانست از دستورش سرپیچی کرده و به همراه دو خلبان هم‌فکر خودش و با بالگردی که در اختیار داشتند از فرمان بنی‌صدر سرپیچی کرده و مسئولیت تمرد از دستور را شخصا پذیرفت.
شهید شیرودی در طول این مدت 12 ساعت پرواز داشت و به عنوان تنها موشک‌انداز جلوتر از دو خلبان دیگر به اهداف دشمن حمله برد و موفقیت‌های زیادی کسب کرد.
بنی‌صدر که انتظار این موفقیت این خلبان نام‌آور کشور را نداشت، تلاش کرد تا این خلبان را به سمت خود جلب کند ، برای همین به او ارتقاء درجه داد.اما نامه شجاعانه شهید شیرودی به بنی صدر نشان عدم دنیا طلبی او داشت. شهیدکشوری که در لحظه نوشتن نامه کنار شهید شیرودی ایستاده بود گفت: سرت به باد است پسر. و شیرودی کاغذ را تا کرد و در پاکت گذاشت و درِ آن را بست و گفت: برعکس، سرم بلند است. او در نامه نوشته بود:
« بسمه تعالی»
اینجانب که خلبان پایگاه هوا نیروز کرمانشاه می باشم و تاکنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگ ها شرکت کرده‌ام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته و به دستور رهبر عزیزم به جنگ آمده ام. لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب داده شده، پس گرفته و مرا به درجه ستوان یار سومی که قبلاً داشته‌ام، برگردانید. در صورت امکان، امر به رسیدگی این درخواست بفرمایید.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ؛ ص203)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَکَانُ الْقَیِّمِ بِالْأَمْرِ مَکَانُ‏ النِّظَامِ‏ مِنَ‏ الْخَرَزِ یَجْمَعُهُ وَ یَضُمُّهُ.

جایگاه رهبر و سرپرست در اجتماع، جایگاه رشته ای است که دانه ها را بهم پیوند داده و جمع می کند. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ؛ ص203)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ولی فقیه :
1. ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2. فقیه در سه مورد صاحب اختیار می باشد: الف: قضاوت ب: فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث ج: اجرای دستورات الهی و اداره امور جامعه.
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (اجوبه الاستفتائات س 52 و 56 و 62 و 63 و 65 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 ص: 225 س: 910 و 911 و 912 و 913 ؛ مکارم استفتائات ج3 ص19 ؛ صحیفه امام ج‏10ص58 ؛ بهجت استفتائات ج1 س57 ؛ عروة الوثقی، الاجتهاد والتقلید م57 ؛ تبریزی استفتائات ج2 س48 ؛ سیستانی منهاج ج 1 مساله 26)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

روز بصیرت و میثاق با ولایت
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت 4
4. علم و دوری از جهل
جهل مانع بصیرت است.
حماقت و جهالت نور حق را از چشمان انسان می گیرد و نمی گذارد حق برای انسان آشکار شود
دشمنان در طول تاریخ با قرار دادن مردم در جهل آنان را فریب داده و می دهند
داستان جهل یاران علی ( کتاب زیبایی ها و زشتی های کربلا ص 207
در جنگ صفین لشکر معاویه زودتر به وعده گاه جنگ رسید لذا محلی مناسب برای استقرار انتخاب کردند و آآب را در طرف خود قرار دادند .
وقتی سپاه حضرت علی علیه السلام به نبردگاه رسید معاویه از دادن آب به آنها خودداری کرد ، لذا بخشی از سپاه امام علی علیه السلام به فرماندهی مالک اشتر و اشعث بن قیس لشکر معاویه را عقب راندند و آب را تصاحب کردند.
اگر چه حضرت علی علیه السلام آب را بر روی لشکر معاویه نبست، اما از دست دادن آب بر معاویه گران آمد لذا برای پس گیری آن نقشه ای کشید . معاویه درنامه ای نوشت :« این نامه از برادر خیرخواه شماست، معاویه می خواهد با انحراف مسیر آب و ایجاد سیلاب شما را غرق کند هرچه زودتر جای خود را عوض کنید » و این نامه را بر تیری پیچید و به طرف سپاه علی علیه السلام پرتاب کرد .
نامه بین افراد سپاه علی علیه السلام دست به دست گشت و شایعه همه جا پخش شد و خیلی زود نقل مکان تبدیل به یک خواسته عمومی شد. هر چه حضرت علی علیه السلام می فرمود: امکان چنین کاری برای معاویه وجود ندارد فایده ای نداشت و لشکر نقل مکان نمودند و علی علیه السلام آخرین نفری بود که نقل مکان کرد. بلافاصله بعد از نقل مکان لشکر معاویه جای آنها را اشغال کرد. وقعه صفین، نصر بن مزاحم، ص 190
ارمغان این برگ های تاریخ برای امروز ما این است که بدانیم ملت شایعه پذیر و جاهل بازیچه دست دشمنانش است! و این رابیاموزیم ملت ساده و جاهل بازنده است! اگر چه رهبرش علی علیه السلام و فرمانده اش مالک اشتر باشد!

روز بصیرت و میثاق با ولایت
جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالى مفید:‌ج 1، ص 14)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیا مبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إسْمَعُوا وَ أطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ فَإنَّهُ نِظامُ الإسْلامِ.

بشنوید و اطاعت کنید از کسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، نظام اسلام است. (امالى مفید:‌ج 1، ص 14)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حفظ نظام اسلامی:
۱. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و از مهمترین اهداف اسلام است. و از مصادیق حفظ نظام، این است که انسان در هر شغل و منصبی که قرار دارد وظیفه اش را به نحو صحیح و کامل انجام دهد و در عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه از جمله راهپیمایی هایی که در حفظ و تقویت نظام تاثیر دارد شرکت نماید. (استفتائات آیت الله مکارم ج3س1581)
2. تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی بشود جایز نیست که به برخی از مصادیق آن اشاره می شود:
الف: کم کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایف شان که علاوه بر ایجاد ناراحتی و بدبینی در مردم و تضعیف نظام اسلامی، موجب مدیون شدن به بیت المال و مردم نیز می شود.
ب: در امور اقتصادی با کارهایی مثل اختلاس و احتکار اموال مورد نیاز و ضروری مردم.
ج: همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده.
د: ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات.
لازم به ذکر است انتقاد به عملکرد نادرست مسئولین اشکالی ندارد بلکه در برخی از موارد واجب است. البته باید در انتقاد رعایت مسائل شرعی و قانونی بشود و از هر گونه سخن و عملی که سبب سوء استفاده دشمنان، یا اخلال در نظم عمومی، یا ضرر به جان و مال و آبروی اشخاص شود یا سبب تخریب اموال عمومی شود خودداری گردد.( اجوبه الاستفتائات س 1397)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت 3
3. اولویت سنجی
اولویت سنجی یکی از مهمترین مصادیق بصیرت است
چه بسیار افرادی بودند که با وجود علاقه به امام حسین ایشان را تنها گذاشتند. ..
داستان میرزا علی آقا تبریزی و قمه زن ها
در سال 1330 قمری، زمانی که عالم بزرگ شیعه، ثقه الاسلام میرزا علی آقای تبریزی توسط روس ها در تبریز به دارآویخته شد ، روز عاشورا بود درهمین هنگام با فاصله نه چندان دور دسته ها و گروه هایی به قمه زنی و عزاداری به سبک خود مشغول بودند . تعدادی از حامیان ثقه الاسلام به طلب یاری نزد عزاداران شتافتند و گفتند : « شما بر مظلومیت امام اشک میریزند و حتی از فرط ناراحتی قمه می زنید و می گویید ای کاش در کربلا بودیم و از امام دفاع می کردیم و در رکاب امام به شهادت می رسیدیم حال موقعیتی پیش آمده ، بیایید و نگذارید گلویی دیگر را به ناحق خفه کنند ! شما بیش از دو سه هزار نفر هستید در حالی که تعداد روس ها از صد نفر تجاوز نمی کند حتما بر آن ها غلبه خواهید کرد .» اما سر گروه قمه زنان به درخواست حامیان ثقه الاسلام پاسخ منفی داد و گفت : « آن ها تفنگ دارند و آدم را می کشند ... .» ( قمه زنی سنت یا بدعت، مهدی مسائلی ، ص126 ) معلوم است که دشمن باید عاشق این قمه زنان باشد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: اَلغیبةُ حرامٌ علی کُلِّ مسلمٍ وَ إنّها لَتَأکُلُ الحَسَناتِ کَما تأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.

غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است. غیبت کردن، حسنات (خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. (کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره غیبت:
یکی از محرمات و گناهان بزرگ غیبت کردن است اما در برخی موارد محدود شرعا غیبت کردن جایز است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. کسی که موجب رواج فساد در جامعه باشد انسان برای آنکه جلو فساد را بگیرد جایز است در همان گناهی که تجاهر کرده از او غیبت کند و در این حکم فرقی بین فساد عقیده و عمل نیست.
2. اگر شخصی در مورد امری مثل ازدواج مشورت بخواهد، نصیحت و راهنمایی او جایز است؛ هرچند این امر موجب آشکار شدن عیب آن فرد گردد؛ ولی لازم است به مقدار ضرورت اکتفا کند.
3. کسی که آشکارا در برابر همگان گناه انجام می‌دهد و از آن توبه ننموده است، پشت سر او می‌توان برای دیگری گناه علنی او را نقل کرد؛ امّا بیان عیب‌های پنهان او جایز نیست. (رساله آموزشی، ج2 ، درس 20 ؛ توضیح المسائل جامع مساله 2272)
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت 2
2. دوری از غفلت
خداوند در آیه 179 سوره اعراف می فرماید: «... لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ» دلهایی دارند که با آن درک نمی کنند و چشمهایی دارند که با آن نمی بینند و گوشهایی دارند که با آن نمی شنوند، ایشان چون چهار پایانند، بلکه از آنها گمراهتر هستند وایشان همان غفلت زدگانند.
دشمن از طریق ایجاد غفلت ضربه اش را به پیکره ی اسلام خواهد میزند و با سرگرم کردن به مسائل کوچک و بی اهمیت، ما را از مسائل بزرگ و اصلی غافل می کند.
گاه که انسان با خود فکر می‌کند و حوادث دلخراش تاریخ و هم زمانی آنها با جام جهانی و المپیک را می‌بیند با خود می گوید شاید فوتبال، آمده است تا مردم را در غفلت نگه دارد. چرا در ایام مصادف با هر جام جهانی و المپیک این همه جنایت اتفاق می‌افتد؟
به عنوان مثال:
المپیک ۱۹۴۸: اعلام موجودیت اسرائیل؛
جام جهانی ۱۹۷۸: حملۀ رژیم صهیونیستی به لبنان؛
جام جهانی ۱۹۸۲: گرفتن بیروت، توسط رژیم صهیونیستی؛
جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۲: قتل‌عام مردم بوسنی توسط اروپا؛
جام جهانی ۲۰۰۶: جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان؛
المپیک ۲۰۰۸: حملۀ رژیم کودک کش صهیونیستی به غزه؛
جام جهانی ۲۰۱۰: محاصرۀ مجدد غزه و حمله به کاروان آزادی، توسط رژیم صهیونیستی؛
المپیک ۲۰۱۲: حمله داعش به سوریه؛
جام جهانی ۲۰۱۴: حمله داعش به عراق.
دشمن می‌خواهد امت اسلام غفلت کند و سرگرم چیزهایی بشود که اهمیتی ندارد و آن موقع کار خود را انجام دهد… . ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم و فریب او را بخوریم. غفلت در همه مسائل خسارت بار است.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج9 ص: 343)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که روزی حضرت کاظم علیه السلام در مقابل کعبه ایستاد و خطاب به کعبه فرمودند: مَا أَعْظَمَ حَقَّکِ یَا کَعْبَةُ وَ اللَّهِ إِنَّ حَقَّ الْمُؤْمِنِ لَأَعْظَمُ مِنْ حَقِّکِ.

ای کعبه چه قدر حق تو والاست! اما قسم به خدا حق مؤمن از حق تو بالاتر است. (مستدرک الوسائل ج9 ص: 343)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران:
1. یکی از گناهان بزرگ توهین است که مصادیق مختلفی دارد و از مصادیق توهین و اهانت همین القاب زشتی است که به دیگران نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود.توهین و اهانت به مؤمن و تحقیر او حرام و گناه کبیره است.
2. نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)
3. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614)
4. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید از فردی که مورد اهانت واقع شده در صورت امکان حلالیت طلبیده شود. (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29؛ رساله آیه الله مظاهری ص493، استفتا خصوصی امام خامنه ای،شماره استفتاء: 833368 تاریخ استفتاء: 1396/10/17)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت
1. تقوا
خداوند می فرماید: « وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» ؛ و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏کند
بصیرت و تقوا رابطه مستقیم دارند، بدان معنا که انسان های بابصیرت قطعا تقوای بالایی نیز دارند، زیرا بصیرت فقط با کسب علم و دانش به دست نمی آید بلکه عنایت خدا را نیز نیاز دارد.
بصیرت و تقوای امام خمینی رحمت الله علیه
حضرت امام خمینی رحمت الله علیه به واسطه تقوای بالا، بصیرت عجیبی داشتند.
شخص نقل می کند:
وارد کاخ شدیم. انتظارش را نداشتیم ولی بلافاصله معمر قذافی به ملاقات ما آمد. ما به او توضیح دادیم که امام از چهره های برجسته جهان اسلام هستند و علیه شاه مبارزه می‌کنند و چون احتمال دارد، دولت فرانسه بعد از سه ماه اقامت برای ترک آنجا به ایشان فشار بیاورد با اجازه شما ایشان برای اقامت به لیبی بیایند. قذافی نسبت به امام ابراز علاقه زیادی کرد. برای انجام هر گونه کمکی هم تمایل نشان داد. حتی گفت هر سلاحی هر جای دنیا که بخواهیم، به ما تحویل می دهد، حتی روی خلیج فارس. ما گفتیم: «ملت ما ملت غنی است و احتیاج به کمک مالی دیگران ندارد» برای ما همیشه مذموم بود که از بیگانه کمک بگیریم حتی از قذافی که شعار اسلام گرایی می‌داد.[اما] امام مرتبا می فرمود: «با طناب قذافی داخل چاه نروید.»
این بصیرت است که انسانی 30 سال زودتر انحراف یک انسانی را که الگوی انقلابیون است؛ تشخیص دهد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه، ج4 ص: 395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...أَعْدَلُ النَّاسِ مَنْ رَضِیَ لِلنَّاسِ مَا یَرْضَى لِنَفْسِهِ وَ کَرِهَ لَهُمْ مَا یَکْرَهُ لِنَفْسِه‏...

عادل‏ ترین مردم کسى است که براى مردم همان را بپسندد که براى خود مى‏ پسندد و براى آنان نپسندد آنچه را براى خود نمى‏ پسندد. (من لایحضره الفقیه، ج4 ص: 395)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی رعایت قوانین:
‌1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود مانند قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر یا قوانینی که کیفیت استفاده از بیت المال و اموال را بیان می کند رعایت چنین قوانینی شرعا واجب است. (بنا بر فتوی یا احتیاط واجب) (اجوبه الاستفتائات، س1983و س1987 و س1989 ؛ آیه الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان س235 ، برگرفته از قوانین دولتی ؛ مسائل جدید جلد 3‌ص63 تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست. استفتائات ج2 ص499وس1039)
2. حتی اگر قانونی برای جلوگیری از اختلال در نظم نباشد یا برای کیفیت استفاده از بیت المال هم نباشد مثل قانون ممنوعیت از ماهواره باز هم به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته ‏اند، براى هیچکس جایز نیست. البته‌در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر‌قانونی از بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز و غیره. (اجوبه الاستفتائات، س1249 و س1983و س1987 و س1989 ؛ آیه الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان س235 ، برگرفته از قوانین دولتی ؛ مسائل جدید جلد 3‌ص63 تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست. استفتائات ج2 ص499وس1039 ؛ مکارم، استفتائات ج3 س1797و 1798 و 1801و1161و1583 ؛ بهجت استفتائات ج4 س6513 ؛ فاضل جامع المسائل ج1س917)
خداوند متعال توفیق رعایت همه قوانین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمدو آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
بصیرت یعنی هوشیاری و آگاهی و استفاده درست از عقل و منطق و در یک کلمه بصیرت به معنای «چشم عقل» است.
بصیرت تشخیص حق از باطل نیست، بلکه تشخیص حق از حق نماست. تشخیص خشکی در مقابل آب سخت نیست ، بلکه آنجایی که سراب است کار مشکل می شود.
برای همین است که می گوییم کار حضرت علی علیه السلام از جهاتی سخت تر از کار پیامبر صلی الله علیه و آله بود.
چرا که پیامبر صلی الله علیه و آله در مقابل غیر مسلمانان می¬جنگیدند، اما حضرت علی علیه السلام در مقابل مسلمانان. جنگ جمل، اولین جنگ حضرت علی علیه السلام با خویشان پیامبر و سابقه داران در اسلام بود، جنگی که ام المومنین و سیف الاسلام و فارس الاسلام و... در مقابل علی علیه السلام بودند.
جنگ دوم یعنی صفّین با خال المومنین و کاتب وحی ، معاویه بود و
جنگ سوم، نهروان . با کسانی که جای مهر بر پیشانی هایشان حک شده بود انجام شد، حال، روشن می شود که چرا کار حضرت علی علیه السلام اینقدر سخت بود.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط-الاسلامیه) ج1 ص: 19)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند: ... إنّ اَعظَمَ النّاسِ قَدْراً اَلّذیِ لایَریَ الدُّنیا لِنَفسِهِ خَطَراً... .

بالاترین قدر و منزلت را کسی داراست که دنیا و مادیات در نظر او قدر و منزلتی نداشته باشند. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج1 ص: 19)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

محدوده اختیار انسان نسبت به اموالش:
1. انسان عاقل و بالغ تا زمانی که سالم است می تواند به هر شکلی که خودش بخواهد اموالش را هزینه کند یا ببخشد یا وقف کند؛ البته انسان نمی تواند مالش را اسراف کند و یا اگر پدر یا مادر بخواهد به یکی از فرزندان مالی را ببخشد چنانچه سبب فساد و اختلاف میان فرزندان می شود چنین کاری جایز نیست. (تحریر الوسیله کتاب الهبه، م22 ؛ اجوبه الاستفتائات، س: 1728 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1336)
2. افرادی که دچار آلزایمر شدید هستند یعنی بیماری به حدی است که دیگر هیچگونه تعقلی ندارند، چنین افرادی نسبت به نماز و روزه تکلیفی ندارند و در اموال خودشان نمی توانند تصرفی انجام دهند بلکه اطرافیان حتی همسرش هم بدون مراجعه به حاکم شرع و انتخاب قیم شرعی نمی توانند در اموالش تصرف کنند. و در صورتی هم که قیم شرعی داشته باشد در صورتی می تواند قیم شرعی برای استفاده از اموال این شخص اجازه بدهد که برای صاحب مال دارای مصلحتی باشد. (تحریر الوسیله، کتاب حجر، سفاهه م1 و م3، کتاب البیع، م 18 و م19 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1084 و م1085 و 1076 ؛ هدایه العباد، ج1 م 1768 و م 1770 و 1771)
خداوند متعال محبت به دنیا را از دل ما بیرون کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی علیه السلام در اهمیت خودشناسی می‌فرمایند: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را می‌‏شناسد. (غرر الحکم ،ج 5، ص 194، ماده عرف)
در توضیح اینکه چگونه،باخودشناسی به خداشناسی برسیم،چند نکته لازم است:
1. این حدیث اشاره به برهان نظم است؛ یعنی هر کس شگفتی‏‌های ساختمان روح و جسم خود را بداند و به اسرار و نظامات پیچیده و حیرت‌‏انگیز این اعجوبه خلقت پی برد، راهی به خدا به روی او گشوده می‌‏شود، زیرا نظم عجیب و آفرینش شگفت‌‏انگیز نمی‌تواند از غیر مبدأ عالم و قادر سرچشمه گرفته باشد.
2. حدیث می‌تواند اشاره به برهان علل و معلول داشته باشد. برای این که انسان هرگاه در وجود خویش کمی دقت کند، می‌فهمد روح و جسم او معلول علت دیگری است که او را در آن زمان و مکان خاص به وجود آورده است. هنگامی که به سراغ علت وجود خویش مثلاً پدر و مادر می‌رود، باز آن‏ها را معلول علت دیگر می‌بیند، همین طور تا بالأخره عقل حکم می‌کند که همه این علت‌‏ها نیازمند باید به علتی برسند که واجب الوجود است و نیازمند علت دیگری نیست، و او خدای سبحان است.
3. حدیث می‌تواند اشاره به برهان فطرت باشد، یعنی هر گاه انسان به زوایای قلب و اعماق روح خود پی ببرد، نور الهی و توحید که درون فطرت او است، بر او آشکار می‌شود و از معرفةالنفس به معرفة اللَّه می‌رسد، بی‌آن که نیازی به دلیل و استدلال باشد(داستان کسی که درکشتی ای که میخواهد غرق شود وآنجا از کسی کمک می گیرد که همان خداست)
خداوند توفیق خودشناسی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code