بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛ و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد. (آیه 26و27جن)
آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است:
1. برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میداند. (آیه 59 انعام)
2. برخی آیات پیامبر(ص) علم غیب را از خود نفی میکند. (آیه 188 اعراف)
3. برخی آیات گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند. (آیه 27 جن)
راه جمع این است که بگوئیم:
علم غیب ذاتا ومستقلا مخصوص خداست و معصومین از جانب خدا علم دارند؛ ازاین جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست (آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی و بالفعل است و هرجا گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها میدهد(آیه 27 جن)،منظور غیر مستقل است و ازجانب خدا وبا اذن اوست و بالفعل معصومین ندارند،ولی بالقوه دارند که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ ازطرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست .
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: ‏مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.

هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خرید و فروش:
1. فروشنده لازم نیست قیمت و شرایط خریدش را بگوید و اگر خواست بگوید نباید دروغ بگوید بلکه باید حقیقت را گفته و تمام چیزهایی را که در قیمت خرید تاثیر داشته، بیان کند مثلا اگر کالا را شش ماهه به صورت نسیه خریده یا کالا را بصورت کلی خریده باید به مشتری اعلام کند.
2. اگر بعد از معامله معلوم شود که فروشنده قیمت خرید خود را دروغ گفته گرچه مرتکب گناه بزرگی شده است ولی معامله باطل نیست و خریدار اختیار دارد که معامله را با همان مبلغ قبول کند و یا اگر خواست با وجود شرایطی معامله را برهم بزند. (مخالف: مقام معظم رهبری: دروغ به خدا و پیغمبر گناه کبیره است و غیر از آن گناه کبیره محسوب نمی شود.) (رساله آموزشی جلد2 ؛ آیت الله مکارم استفتائات ج2 س 745 ؛ رساله مراجع م2137 ؛ حضرت امام تحریر الوسیله ج‌2 فصل‌فی‌المساومه... ؛ خویی، سیستانی، وحید منهاج الصالحین ج 2 م 200و 213 ؛ آیه الله گلپایگانی مجمع المسائل ج2 سوال99 )
خداوند متعال توفیق رزق حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام درمورد علم غیب ائمه علیهم السلام می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اَلْإِمَامُ أَنْ یَعْلَمَ شَیْئاً أَعْلَمَهُ اَللَّهُ ذَلِک: زمانی که امام اراده کند،چیزی را بداند، خدا او را آگاه می کند. (کافی، ج1،ص 258 )
گاهی سوال میشود چرا ائمه علیهم السلام از علم غیب خود برای کشته نشدن، استفاده نکردند؟ باید گفت:
1. دوگونه علم وجود دارد(طبیعی- غیب) و انسان در برابر علم طبیعی تکلیف دارد؛ ولی علمی که از ناحیه غیب به دست آمده، تکلیف نمی‌آورد؛ چون علم غیب در حقیقت علم امام، آگاهی بر قضای حتمی الهی است که تغییر ناپذیر است؛ در نتیجه، هیچ تکلیفی ندارد; زیرا تکلیف در جایی معنا دارد که انجام یا ترک چیزی در اختیار مکلف باشد . امر و نهی درباره قضای حتمی بیهوده و بی اثر است; زیرا اراده انسانی در آن تاثیر ندارد.
2. معصومین مکلف به زندگی به شیوه عادی بودند تا از الگو بودن نیفتند،چون برای هدایت بشر آمده اند ؛ و اگر ازعلم غیب بهره گیرند، هرگز شکست نمی خوردند و نمی توانند الگوی مناسبی برای مردم باشد; زیرا در غم و رنج و مصیبت و مشکل انسان های عادی شریک نیست که خلاف طبیعت است. البته گاه برای حفظ و عزت دین از علم غیب به دستور خدا استفاده می کنند; ولی قانون واساس بر این است که در جریان امور ظاهری از علوم عادی بهره گیرند.
3. طبق برخی روایات(کافی، ج1،ص 258 ) ،علم غیب براى پیامبر و امامان شأنى است؛ یعنى، چنان نیست که این علم همواره، هر چیزى را در اختیار آنان قرار دهد. بر این اساس، ممکن است نسبت به نحوه شهادت خود با همه جزئیات آن علم نداشته باشد چون اراده نکرده که بداند.
4. معصومین نیز باید امتحان شوند و سنت الهی این است و ازطرفی عمل به غیب موجب برهم خوردن قوانین طبیعی است.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار (ط-بیروت) ج70 ص: 272)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ... إِذَا غَضِبَ‏ أَحَدُکُمْ‏ فَلْیَتَوَضَّأ.

هر گاه یکی از شما خشمگین شد، وضو بگیرد. (بحار الانوار (ط-بیروت) ج70 ص: 272)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از واجبات وضو مسح سر می‌باشد؛ لذا چند نکته باید رعایت شود:
1. بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضو که در دست مانده مسح شود؛ یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافی است.(مکارم: جلو سر، که بالاى پیشانى است جاى مسح است هر جاى این قسمت‏ را به هر اندازه مسح کند کافى است.) (رساله مراجع 249)
2. محل مسح باید خشک باشد. (رساله مراجع م 256)
3. به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه بهتر است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته و از جهت طولی به اندازه یک انگشت مسح کند.(رساله مراجع م 253)
4. مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، جلو سر جمع شود مسح برآنها صحیح نیست. (رساله مراجع م 251)
5. در مسح‏ سر لازم نیست که از بالا به پایین باشد. (آیات عظام زنجانی، بهجت: بنابر احتیاط از بالا به پایین باشد.) (رساله مراجع م249 )
خداوند متعال همه ما را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: علیکُمْ بقیام الّلیل فَإِنَّهُ تکفیرُ السَّیئاتِ:بر شما باد به قیام در شب (نماز شب)، چرا که موجب پوشاندن و بخشش گناهان است.(بحار، ج ۸۷، ص ۱۲۳)
در روایات اثرات اخروی مختلفی برای نماز شب ذکر شده است که به برخی اشاره میشود:
1. پاک شدن گناهان: یکی از آثار نماز شب پاکی روح از آلودگی گناه می‌باشد.پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: انسانی که سحرخیز باشد و نماز شب بخواند، آن گناهانی که در روز انجام داده ،پاک می‌شود. نمازشب حسنه ای است که در دل های مومنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی هایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می برد.
2. قبولی اعمال: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: نماز شب باعث قبولی عبادات و اعمال است.(بحار، ج87، ص161)
3. استجابت دعا: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «کسی که در قنوت نماز وتر, چهل مومن و سپس برای خود دعا کند خداوند دعاهای وی را مستجاب می‌گرداند(وسائل الشیعه، ج4، باب 45)
4. رضایت خدا: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نماز شب سبب کسب رضایت پروردگار است.( بحار ، ج. ۸۷، ص. ۱۶۰)
خداوند توفیق نمازشب به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏17 ؛ ص382)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فِی دِینِهِ ثُمَّ اتَّجَرَ تَوَرَّطَ الشُّبُهَاتِ.

کسی که احکام دین خود را نیاموزد و تجارت کند، در کام (ورطه ) شبهات فرو خواهد رفت. (وسائل الشیعة ؛ ج‏17 ؛ ص382)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از‏ سوالاتی ‏که ‏فراوان‏ پرسیده می شود این است‌که گرفتن دیرکرد در برابر دین جایز است؟ (جهت اطلاع: دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیرکرد را ندارد.)
در جواب عرض می شود:
یک قسم از دیرکرد به نظر همه فقها حرام است و آن صورتی است که طلبکار به بدهکار برای تاخیر پرداخت بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی دریافت کند که در بازار به نو کردن چک هم تعبیر می کنند مثلا ماشینی را شش ماهه می فروشد در سررسید پرداخت دین، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند ولی بابت تاخیر مبلغی پرداخت کند، که این مورد ربا جاهلی گفته می شود و حرام است.
اما نوع دیگر این است که فروشنده در هنگام خرید و فروش مثلا، اعلام کند بدهکار ملزم است بدهی را در سررسید پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر پرداخت ندارد اما با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می کند، چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد، چنین شرطی به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای صحیح است هر چند برخی مراجع این را هم غیر شرعی می دانند. (موافق: آیات عظام مکارم، فاضل. مخالف: حضرت امام، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، بهجت)
(امام خامنه ای: دریافت جریمه‏ دیر‏کرد‏ برای‏ معوقات‏ بانکی‏ و‏ همچنین‏ دریافت‏ دیرکرد‏ جرایم‏ تخلفات‏ ساختمانی‏ توسط‏ شهرداری‏ها‏ از‏ متقاضیان‏ چه حکمی دارد؟ اگر‏ بر‏ اساس‏ قوانین‏ مصوب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و‏ مورد‏ تأیید‏ شورای‏ محترم‏ نگهبان، انجام‏ گیرد، اشکال‏ ندارد. آیت الله مکارم: جریمه دیرکرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان ‏شرط‏ ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان ‏تفهیم ‏شود ‏و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 294 س: 34 ؛ رهبری: استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 437318 ؛ استفتائات سایت مکارم ؛ استفتائات سیستانی س 359 و 364 ؛ استفتائات سایت شبیری زنجانی ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1 س: 658 و 663 ، استفتائات سایت مکارم، امور بانکی، جریمه دیرکرد ؛ بهجت استفتائات، ج3 س: 4472 ؛ جامع المسائل-فارسی، فاضل، ج1 ص: 306 س: 1186)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال نصیب همه ما بگرداند به برکت صلوات بر محمدو آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا علیه السلام می فرمایند: صلاةُ الّلیلِ تزیدُ فی الرّزق: نماز شب بر روزی انسان می افزاید( وسائل،ج 5، ص 272)
در روایات اثرات دنیوی مختلفی برای نماز شب ذکر شده است که به برخی اشاره میشود:
1. افزایش روزی: برای رزق و روزی غیر از عوامل مادی از قبیل تلاش برای کسب رزق و روزی، عوامل معنوی مثل نماز شب مؤثر است ونباید همه عوامل را مادی بدانیم، بلکه یک سری عوامل معنوی نیز می‌تواند علّت یا جزء علّت باشد. روزی رسان خدا است و یکی از پادشهای نمازشب (رزق فراوان) است.
2. دفع بیماریها : رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بر شما باد به نماز شب، زیرا آن روش شایستگان پیش از شماست، و بیداری شب انسان را به خدا نزدیک می‌کند، و از گناه باز می‌دارد و گناهان را می‌پوشاند، و بیماری را از بدن می‌زداید: (بحارالأنوار، ج۸۷، ص۱۲۳)
3. نورانیت چشم و چهره و اخلاق: امام صادق علیه السلام فرمود: نماز شب انسان را خوش سیما و خوش اخلاق و خوشبو می‌کند، و دید انسان را نورانی می‌کند. (وسائل ، ج۵، ص۲۷۲)
4. ازبین رفتن غمها: امام صادق علیه السلام فرمود: نماز شب قرض را ادا می‌کند و غم را می‌برد. ( وسائل،ج 5، ص 272)
خداوند توفیق نمازشب به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى (ط- الاسلامیه) ج6، ص511، ح7 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام در اهمیت استفاده از عطر می فرمایند: صَلاةُ مُتَطَیِّبٍ أَفضَلُ مِن سَبعینَ صَلاةً بِغَیرِ طیبٍ.

یک نماز با عطر بهتر از هفتاد نماز بدون عطر است. (کافى (ط- الاسلامیه) ج6، ص511، ح7 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره استفاده از عطر:
1. مستحب است نمازگزار با لباس و بدن پاکیزه و معطر نماز بخواند و مکروه است با لباس و بدن کثیف نماز بخواند.
2. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای در جایی که زنی عطر زده و بوی آن به مشام نامحرم می رسد در صورتی که این عمل منجر به تحریک شهوت و گناه انداختن مردان نامحرم، یا جلب توجه گردد جایز نیست. (سایت لیدر، استفاده بانوان از عطر ؛ استفتائات سایت مکارم، احکام حجاب، موازین ارتباط با نامحرم؛ استفتائات سیستانی، سوال 223 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج2 ص:308 س: 1528 ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 209 ، س: 5352)
3. عطر و ادکلنی که در آنها الکل وجود دارد اگر یقین به نجس بودن الکل استفاده شده در آن را ندارد به نظر بیشتر مراجع عظام پاک می باشد. (بهجت: الکل مطلقا مورد احتیاط در نجاست است، مگر به گونه ای به دست بیاید که از ابتدا مسموم کننده باشد نه مست کننده) (رساله مراجع م94 و 111 و 112 و 113 ؛ آیت الله بهجت، استفتائات ج1 ص:105 س: 348)
خداوند متعال توفیق علم و عمل به همه ما عنایت فرماید صلوات بر محمد و آل محمد

تشکیل شورای انقلاب به فرمان حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) (1357ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی علیه السلام در اهمیت عمر می فرمایند: اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب: فرصت ها را غنیمت شمارید چون که همچون ابر در گذرند( نهج البلاغه، حکمت 20)
درباره اهمیت عمر و وقت در اسلام ، نکاتی عرض میشود:
1. در اهمیّت زمان همین بس که خداوند در قرآن به آن قسم یاد کرده ( وَالعَصر. إنَ الإنسانَ لَفی خُسر)در حقیقت تنها سرمایه بشر همین عمر است و از دست دادنش باعت بزرگترین خسران و زیان می شود.
2. در قرآن آنچه را که موجب اتلاف وقت می شود به عنوان لغو، باطل، افراط و به طور کلّی بیهوده گرایی و پوچی، از آن سرزنش شده است، چرا که موجب نابودی عالی ترین سرمایه زندگی، و عمر می گردد، خداوند در تعریف مومن می فرماید: (الّذین هم عن اللّغو معرضون)
3. عمر هرگز قابل برگشت نیست و بازتولید نمی شود. وقت را نه توان به کسی داد و نه می توان از کسی قرض گرفت. عمر تنها ماشینی که دنده عقب ندارد. ما فقط یک بار حق زیستن داریم و دیگر فرصت دومی برایمان نخواهد بود.
4. ابدیت ودنیای همیشگی و بدون انتهای بعدی، با همین زمان محدود ما ساخته میشود.
5. در احکام شریعت نیز زمان اهمیت دارد. اسلام برای هر عمل و حکمی وقت معینی را مشخص کرده است؛ مثل نماز، روزه و حج و...
6. از مهمترین سوالات شب اول قبر وهمچنین قیامت، چگونگی استفاده از عمر است.
خداوند توفیق استفاده کامل از عمر را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

تشکیل شورای انقلاب به فرمان حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) (1357ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 283)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...مَنْ‏ غَشَّ أَخَاهُ‏ الْمُسْلِمَ‏ نَزَعَ اللَّهُ بَرَکَةَ رِزْقِهِ وَ أَفْسَدَ عَلَیْهِ مَعِیشَتَهُ وَ وَکَلَهُ إِلَى نَفْسِه... .

‏ هر کس برادار مسلمان خود را فریب دهد خداوند متعال برکت را از رزق او بگیرد و زندگیش را تباه کند و او را به خودش واگذارد. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 283)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حکم غش:
یکی از گناهان بزرگ غش در معامله و داد و ستد است که مصادیق مختلفی برای غش می توان بیان کرد مثل اینکه فروشنده برای کالایش اوصافی بیان می کند که آن اوصاف را دارا نیست مانند کسی که اتومبیلش را می خواهد بفروشد و می گوید اتومبیلم کم مصرف است در حالی که مصرفش زیاد است.
برای روشن شدن غش، دانستن شرایط غش لازم است که به آنها اشاره می شود:
شرط اول: این است که دریافت کننده کالا جاهل و صاحب و دهنده کالا عالم به عیب باشد. بنابراین اگر شخصی بداند که در همه شیرهای بازار مقداری آب وجود دارد و با این وصف آنرا خریداری می کند، در این غش نمی باشد.
شرط دوم: این است که عیب در کالا پنهان باشد ولی اگر عیب مشهود باشد، دیگر غش محسوب نمی شود مانند اینکه نخود با مقداری قابل توجه خاک و ریگ مخلوط باشد که خریدار با نگاه متوجه این عیب بشود، در این صورت غش محسوب نمی شود.
شرط سوم: به تصریح امام خامنه ای این است که مقصود از مخفی کردن عیب، فریب مشتری باشد. (تحریرالوسیله، کتاب البیع، م 17 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 29 و 30 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 24 ؛ استفتائات سایت مکارم، معاملات، ثمن و مثمن، معلوم بودن)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره منافقین که میخواهند به دین حداقلی اکتفا کنند و برخی از مسائل اسلام را کنار بگذارند، می فرماید: یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً: (یهودیان واهل کتاب و منافقین) می گویند:به بعضی ایمان می آوریم ، و بعضی را انکار می کنیم و می خواهند در میان این دو ، راهی برای خود انتخاب کنند .
برخی میخواهند با شعار گول زننده اسلام رحمانی برخی از مسائل دین را کنار بگذراند که اشکالاتی به این نظر مطرح است:
1. دراین تفکر آیات جهاد وسختگیری با منافقین(اشداء علی الکفار؛ واغلظ علیهم) وآیات شهادت کنار گذاشته میشود.
2. رحمانیت خدا به همراه (شدید العقاب و شدید المحال؛ منتقم؛جبار، قهار) است و سوره برائت،بیزاری از کفار و اعلان جنگ با آنهاست.
3. اسلام دین مبارزه با طاغوت و ظلم است (و اجتنبوا الطاغوت) است.
4. سیاست عین دیانت است وتمام انبیاء و اولیاء برای (تشکیل حکومت اسلامی مثل پیامبر) مبارزه کردند.
5. خیلی از احکام اسلام مثل جهاد،نهی از منکر؛حدود و دیات احکام حکومتی است و با دین حداقلی نمیسازد.
6. وظیفه حکومت (هدایت فرهنگیِ جامعه به‌سوی ارزش‌های الهی) و (به بهشت بردن مردم) با استفاده از فراهم کردن زمینه خوبیها و نهی از منکر است، نه اینکه کاری نداشته باشد.
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 21)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. بنا به قولی امروز روز ولادت امام سجاد علیه السلام است. ضمن تبریک ولادت حضرتش. امام باقر علیه السلام روایت ‏شده که آن ‏حضرت فرمودند‌: ‏‌إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ ... وَ لا فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ...فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ.

پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی‌کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می‌داد و هر وقت از نماز فارغ می‌شد باز هم سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد. ( وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 21)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اگر در بین نماز، بچه مهر را بردارد یا به هر دلیلی مهر وسط نماز گم شود و در دسترس نباشد، وظیفه چیست؟
1. مرحله اول در صورتی که همراه یا نزدیک وی چیزی که سجده بر آن صحیح است مانند سنگ یا چوب یا برگ گلی وجود دارد بر همان سجده کند و یا اگر روی سنگ فرش یا چمن نماز می خواند می تواند بر همان سنگ فرش یا چمن سجده کند. (صافی،گلپایگانی، بهجت،: احتیاط واجب بر کاغذی که از پنبه ساخته شده سجده ننماید.)(رساله مراجع م 1083و 1076و1082)
2. مرحله بعدی در صورتی که چیزی که سجده بر آن صحیح است همراهش نباشد ولی در چند قدمی اوست بگونه ای که با رفتن به سوی آن صورت نماز بهم نمی خورد ذکر را قطع نموده و بدون انحراف از قبله بعد از رسیدن به آن سجده کند و نماز را همانجا ادامه دهد.
3. مرحله سوم به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد و قابل دسترسی هم نباشد چنانچه وقت وسعت دارد‌، باید نماز را بشکند و نماز را دوباره بخواند. (مکارم: احتیاط آن است که نماز را تمام کرده و دوباره بخواند) و اگر ‏وقت تنگ است باید به لباسش اگر از پنبه یا کتان است سجده کند و اگر از جنس دیگرى است بر همان سجده کند و اگر آنهم ممکن نیست(بر فرش هم جایز است.سیستانی، مکارم، خوئی، تبریزی،) بر پشت دست سجده نماید. (رساله مراجع مساله 1087و1084 ؛ منهاج الصالحین م557)
خداوند متعال توفیق بندگی خالصانه را در درگاه خودش عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

ولادت حضرت سجاد علیه السلام (به قولی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عصر عاشورا، پرچم خونین عاشورا به دست امام سجاد علیه السّلام افتاد و امام مبارزات خود را در ابعاد گسترده‌ای آغاز نمود و از هر فرصتی در این راستا استفاده کرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1. خطبه‌های آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پرده برداری از چهرة منفور بنی‌امیه خطبه‌هایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنی‌امیه آگاه کردند و این زمینه‌ای شد که بسیاری از قیام‌ها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین علیه السّلام در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان می‌فرمود که مهم‌ترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود.
3. زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4. تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت سجاد علیه السلام (به قولی)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مومنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً.

آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ارث:
1. هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، جدا و پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده باشد‌؛ لذا به نظر اکثر فقها اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است باید خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هر‌چند وصیت نکرده باشد.(سیستانی: اگر اهل خمس نبوده و وصیت به اداء خمس نکرده باشد واجب نیست.)
2. اموالی که از میت بعد از کسر بدهکاری های‏ میت و بعد از عمل به وصیت نامه شرعی میت، باقی می‌ماند متعلق به همه ورثه می‌باشد و تا زمانی که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از ورثه بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه‏ حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه دخل و تصرفی انجام دهند‏ علاوه بر معصیت بودن‌، مدیون و ضامن می باشند.
3. در‏ تقسیم‏ ارثیه‏،‏ پسر‏ دو ‏برابر دختر ارث می برد فرق ندارد میت پدر باشد یا مادر.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت ایام شهادت
برخی از فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع اهل سنت نقل میشود:
1. غضب خدا در غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی»فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374)
2. سیده زنان اهل بهشت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: فاطِمَة سِیِّدةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّة».( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374)
3. فاطمه نجات دهنده دوستانش از آتش: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: فاطمه، فاطمه نامیده شد چون که خدا محبّان او را از آتش دور گردانیده است. ( مجمع الزوائد : 9/201)
4. بوی بهشت در فاطمه سلام الله علیها : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: اگر به بوی بهشت اشتیاق می‌کردم فاطمه سلام الله علیها را بو می‌کردم.(منتخب کنز العمّال ،ج 5 ،ص 97)
5. اولین بهشتی: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند : علی و فاطمه هستند.( نور الأبصار، ص 52)
6-مظهر نیکویی: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: گر نیکویی شخص بود، فاطمه می‌بود، بلکه او أعظم است، فاطمه دختر من بهترین اهل زمین است در کرم و عنصر و شرف.( مقتل الحسین : 1/60)
خداوند شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها را درحق ما قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار ج 27 ص116 ، ارشاد القلوب(للدیلمی) ج2 ص294)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةِ مَوْطِنٍ أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ... .

ای سلمان! محبت به (دخترم) فاطمه در صد جایگاه (خطیر و بزرگ) نفع می رساند، که آسانترین آن لحظات، لحظه جان دادن است. (بحار الانوار ج 27 ص116 ، ارشاد القلوب(للدیلمی) ج2 ص294)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره توبه واقعی:
1. توبه از گناه نسبت به هر گناهی واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و کسی که توبه اش را شکسته باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش گناه است.
2. حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و برای توبه کردن نمازی یا ذکری یا استغفار یا مکان و زمان خاصی لازم نیست بنابر این اگر کسی گناهی، بدحجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، و مانند اینها داشته همین که نسبت به گذشته پشیمان شود و تصمیم بگیرید که گناه را ترک کند کافی است. (عروه، فصل فی احکام الاموات)
3. نکته ای که به ذهن برخی از افراد می رسد این است که آیا برای توبه واقعی برای هر گناهی به همین مقداری که گفته شد کافی است؟
در پاسخ عرض می شود برای توبه کردن کافی است اما برخی از گناهان علاوه بر توبه از جهت شرعی واجب است که جبرانی هم صورت بگیرد مثلا ترک نماز یا روزه، شرعا باید به قضا کردن تدریجی نمازها جبران شود یا اگر بدهی مالی به مردم دارد، بدهی را طبق وظیفه پرداخت کند یا اگر غیبتی کرده طبق نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت امکان حلالیت بطلبد. (رساله مراجع اقتباس از م 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
خداوند متعال به حق حضرت زهرا سلام الله علیها به همه ما توفیق توبه و انابه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت ایام شهادت
ام سلمه می‌گوید: خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها ) رسیدم و پرسیدم: ای دختر رسول خدا! شب را چگونه صبح کردی (حالت چگونه است)؟ فرمود: «اَصْبَحْتُ بَیْنَ کَمَدٍ وَ کَرْبٍ فُقِدَ النَّبِیُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِیُّ : صبح کردم در میان حزن شدید و اندوه عظیم، در حالی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از دست رفته، و وصیّ او مظلوم واقع شده است(بحار‌، ج ۴۳، ص ۱۵۶)
علت گریه های حضرت زهرا (سلام الله علیها ) عبارتند از :
1. فراق پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم : هنگام وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ،پیامبر علت گریه های حضرت زهرا سلام الله علیها را پرسیدند و ایشان در جواب فرمودند: أَبکِی لِفِرِاقِکَ یَا رَسُولَ الله(امالی، طوسی، ج ۱، ص ۱۹۱)
2. غربت و مظلومیت اسلام: یکی دیگر از مواردی که حضرت زهرا (سلام الله علیها ) پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر آن گریه و زاری کردند، غربت اسلام و مظلومیت آن بود؛ آن حضرت گاه در گوشه‌ای می‌نشست و خطاب به پدر با گریه می‌گفت: اسلامی که در میان امت تو غریب و تنها مانده است، بر تو می‌گرید(عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۴۸۷)
3. روشنگری مردم در قضیه غصب خلافت : در دوران خفقان پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله ) که حق و حقیقت به فراموشی سپرده شد و غاصبان بر مسند جانشینی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تکیه زدند، تنها سلاح حضرت زهرا سلام الله علیها در مسیر بصیرت افزایی و روشنگری، گریه و اشک بود (بحار، ج ۴۳، صص ۱۵۶ و ۲۱۴)
4. مظلومیت امام علی ( علیه السلام): حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) در لحظه‌های احتضار باز به شدت می گریست. امام علی (علیه السلام) پرسید: چرا گریه می‌کنی؟ پاسخ داد: «أَبکِی بِمَا تَلقَی بَعدِی؛ به خاطر آنچه پس از من به تو خواهد رسید، می‌گریم(امالی صدوق، ص ۱۵۳)
خداوند توفیق عزاداری مقبول به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏27 ؛ ص166)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در روایتی حضرتش می فرمایند: أزهَدُ النُاسِ مَن تَرَکَ الحَرام.

زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. (وسائل الشیعة ؛ ج‏27 ؛ ص166)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در‌باره‌ی مال حرام:
‌1. مصرف کردن مال در راه حرام گناه و خودش نوعی کفران نعمت الهی است و در برخی موارد، مصرف مال در راه حرام، خود نوعی تشویق و ترویج گناه بوده و حرام است. و کسی که مالش را در راه حرام مصرف کند، پرداخت خمس آن مالی که در راه حرام مصرف شده واجب است.
2. هزینه کردن مال در جهت خرید مواد مخدر یا فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن بلکه هر ابزاری که اعتقاد و اخلاق انسان را فاسد کند یا برگزاری مجالس رقص و موسیقی حرام و مانند اینها حرام است و درآمدی که فردی از این راهها و مشابه این راهها بدست آورد، درآمد حرام محسوب می شود.
3. اگر انسان بخواهد وسیله یا نرم افزاری را تهیه و خریداری کند که دارای استفاده حلال و حرام است اما ترس این باشد که خودش یا خانواده اش به حرام و گناه آلوده می شوند، نباید چنین وسیله را تهیه کند. مثلا استفاده از موبایل های لمسی و دارای نرم افزار اندروید در جهت حلال شرعا اشکالی ندارد ولی در همین مورد اگر کسی می ترسد با خرید چنین موبایلی به گناه آلوده می شود، با توجه به اهمیت گناه نکردن در پیشگاه خداوند، نباید این چنین موبایلی را تهیه کند. (رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائل جدید ج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
خداوند توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت ایام شهادت
گاهی سوال میشود چرا موقع حمله به بیت وحی،حضرت زهرا سلام الله علیها درب را بازکرد؟ باید گفت:
1. ایشان درب را باز نکرد بلکه موقع حمله ایشان نزدیک در بود و وقتی دید می خواهند به زور وارد شوند تا از تحصن امام و یاران اندکش جلوگیری کنند، در رابست و پشت در ایستاد. (تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
2. حضرت گمان نمی کرد مسلمان ظاهری، برخلاف قرآن، بی اجازه وارد خانه وحی شود. (تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
3. تصور حضرت زهرا سلام الله علیها این بود که با توجه به موقعیت حضرت زهرا سلام الله علیها نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم،مردم با دیدن حضرت ؛ خجالت بکشند و متعرض نشوند همچنان که عدّه‏اى با شنیدن صداى حضرت صدیقه برگشتند .(الإمامة والسیاسة ابن قتیبه، ج1، ص37)
4. وظیفه حضرت زهرا سلام الله علیها بود که از امام زمانش دفاع کند.
5. امام علی علیه السلام و یاران اندکش در واقع در منزل حضرت، برعلیه کودتاچیان تحصن کرده بودند و حضرت زهرا سلام الله علیها وظیفه اش این بود تا برای دفاع از حق خلافت، نگذارد، این تحصن شکسته شود.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی ( صدوق ) ص 104)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند: فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی.

فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده است. (امالی ( صدوق ) ص 104)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تعظیم شعائر:
1. تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامت‌ها و نشانه هایی که انسان از آن علامت‌ها به یاد خدا می‌افتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود؛ و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد. ( استفتائات مکارم ج1 س1638)
2. بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم، استفتائات مکارم ج1 س575)
3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (استفتائات بهجت ج4 س6392 ،استفتائات تبریزی ج2 س1918 و مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50)
4. عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (اجوبه س1448)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز)
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code