بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق ( علیه السلام ) و امام کاظم ( علیه السلام ) حضرت ثامن الحجج ( علیه السلام ) را به جهت علم زیادش عالم آل محمد نامیدند (کشف الغمه ،ج ۳ ،ص 107)
2. ابراهیم بن عباس می گوید : هرگز ندیدم از حضرت رضا چیزی بپرسند مگر اینکه آگاه بود و هیچ کس را آگاه تر از او به تاریخ گذشته تا زمان خودش ندیدم ، مأمون همواره او را با سوالات گوناگون امتحان می کرد و او با جواب کامل به وی پاسخ می داد. (عیون الاخبار الرضا (ع) ، ۲/۱۸۰ .)
3. محمد بن عیسی یقطینی می گوید : از پاسخ هایی که حضرت رضا ( علیه السلام ) به سوال های مردم داده بود پانزده هزار مساله جمع آوری کردم. (الغیبه،شیخ طوسی،ص 52)
4. مأمون از کشور ها و ادیان مختلف جهان دانشمندان و صاحب نظران را دعوت می کرد و از آنها درخواست مناظره با امام ( علیه السلام ) را می نمود و هر بار بعد از مناظره تمامی دانشمندان به علم بالای امام ( علیه السلام ) اعتراف می کردند .
در مدینه نیز دانشمندان و عالمان هرگاه سوالی به ذهنشان فشار می آورد نزد امام ( علیه السلام ) می رفتند و ایشان پاسخ سوالات را می دادند .
5. امام ( علیه السلام ) به چندین زبان زنده دنیا در زمان خود مسلط بود و با هر دانشمند که مأمون می آورد با زبان خود آنها صحبت می کرد . مأمون می گوید : من فکر می کنم کسی در روی زمین داناتر از این مرد وجود ندارد. (عیون اخبار الرضا ، ج ۲ ، ص ۱۸۰ )
6. امام ( علیه السلام ) تفکر و عقلانیت را مهمتر از نماز و روزه می دانند و آن را عبادت خوانده اند.
خداوند توفیق علم و عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند‌: تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ.

به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. ( کافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144‌)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره هدیه دادن:
1. یکی از مستحبات هدیه دادن، بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
2. اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگری هدیه داده شود یا هدیه‌ای با ارزشتری داده شود کراهت دارد . اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
3. مالی که هدیه داده می‌شود تا هدیه گیرنده تحویل نگیرد هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید ماشین را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد و اگر هدیه ای به فرزند نا بالغ داده شود پدر یاپدر بزرگ و در صورت نبودن این دو قیم شرعی، باید تحویل بگیرد. (منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد2‌کتاب الهبه مساله 136؛ تحریر الوسیله‌کتاب الهبه مساله22.)
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند (مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)
خداوند در مورد برخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند،یکی ازسنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون- 182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، و این نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 21، ص 253)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از أمیرالمؤمنین علیه السلام که می فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً.

مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی میگردد. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ازدواج و مهریه ازدواج:
1. یکی از علل فساد و فحشاء در جامعه تاخیر افتادن سن ازدواج است و برای سالم ماندن فضای جامعه و خانواده باید همه مومنین تلاش کنند که امر ازدواج در جامعه تسهیل شود و یکی از مواردی که ازدواج را تسهیل و آسان می کند، سهل گرفتن در تشریفات ازدواج از قبیل مراسم و مهریه و جهیزیه است. امروزه متأسفانه در اثر رقابت ها و حسادت های بیجا مهریه های سنگین و تعهدهای سنگین برای طرفین خصوصا مرد گذاشته می شود که سبب تأخیر ازدواج جوانان شده ولی تجربه نشان داده است که هیچیک از این امور ضامن خوشبختی طرفین نیست.
2. مهریه به هر مقداری که باشد دینی به عهده مرد است و اگر توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند و اینکه اگر خانمی مهریه اش را مطالبه کند و مرد اموالش را برای فرار از پرداخت مهریه به نام دیگران کند، باز هم گنهکار و معصیت کار است. (تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994)
3. اگر مهریه به عنوان دینی بر عهده شوهر باشد مثلا صد سکه طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگانی مهریه را به شوهر ببخشد مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند یا اگر بین زن و شوهر ناراحتی رخ بدهد، از شوهر مطالبه کند. (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318)
4. اگر مردی فوت کند و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد چنانچه نسبت به پرداخت مهریه وصیت کرده باشد یا وصیت نکرده باشد، باید از اموال میت مهریه پرداخت شود و سپس طبق ضوابط شرعی ارثیه بین ورثه تقسیم شود. (رساله مراجع م 2719)
خداوند متعال زمینه ازدواج آسان را برای دختران و پسران مهیا بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام
خداوند در قرآن در مدح پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است:«إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4)
برخی از اثرات دنیوی خوش اخلاقی که در روایات ذکر شده را تقدیم حضورتان میکنیم:
1. کینه زدایى: برطرف ساختن کینه هایى که به تدریج در درون فرد رسوخ کرده، کارى بسیار سخت و گاهى غیرممکن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان کینه هاى سخت و دیرینه است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مى فرمایند: خوش رویى کینه را مى زداید. (کافی، ج 2، ص 103)
2. ایجاد محبت و الفت: بهترین راه جلب دوستی دیگران داشتن اخلاق نیک است.
امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: خوش رویى تو آتش دشمنى را خاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرماید: گشاده رویى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454)
3. افزایش روزی: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53)
4. افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق علیه السلام فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره انفال، آیه 46

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت و تبریک میلاد رسول اکرم و امام صادق علیهما السلام. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ.

از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و با یکدیگر نزاع و اختلاف نکنید که سستی بر شما غلبه کرده، هیبت و عظمتتان از دست خواهد رفت. (سوره انفال، آیه 46)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

وجود نازنین پیامبر گرامی یکی از محورهای اتحاد بین مسلمین است، و امت اسلامی بجای اینکه بر اختلافات تکیه کنند بر مشترکات از جمله وجود نبی مکرم توجه کنند تا هر چه بیشتر زیبایی شریعت نبی مکرم اسلام به گوش جهانیان برسد.
برای سالروز ولادت نبی مکرم اعمالی سفارش شده است از جمله:
1. غسل؛ البته کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می‌تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید.
2. روزه گرفتن که این روز یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است؛ البته چنانچه کسی که روزه قضا دارد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد ولی میتواند این ایام را به نیت روزه قضا روزه بگیرد انشاء‌الله از ثواب روزه مستحبی هم بر‌خوردار میشود و مسافری که نمازش شکسته است نمی‌تواند روزه بگیرد حتی روزه قضا و مستحبی.
3. زیارت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم و همچنین زیارت امام امیر المؤمنین علیه السّلام از راه دور و نزدیک و این روز اعمال دیگری مثل نماز، صدقه دادن و دعاهایی دارد که مومنان می‌توانند به مفاتیح الجنان مراجعه نمایند. (مفاتیح الجنان‌. فصل نهم‌. در اعمال ماه ربیع الأّوّل؛‌المراقبات‌. ص81 – 84)
4. تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز . بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیّت نبىّ مکرّم صلى الله علیه وآله وسلم ، سیره و تاریخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره کامل گیرند. (مفاتیح نوین آیه الله مکارم شیرازی)
خداوند متعال عیدی ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ولادت حضرت صادق علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در توضیح آیه (أُولَـٰئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ آنها بهترین مخلوقات هستند. آیه 7 بینه) خطاب به امام علی علیه السلام فرمود: « هو أنت و شیعتک، تأتی أنت و شیعتک یوم القیامة راضین مرضیین:یا علی! آن ( خیر البریه ) تو و شیعیانت هستید. تو و شیعیانت روز قیامت در حالی که شما از خدا خشنود و خدا از شما خشنود است، می‌آیید.»(الدر المنثور سیوطی، ج۶، ص۳۷۹-المیزان ؛ ج۲۰، ص۳۴۱)
بنابراین پیدایش شیعه از زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بوده است و شیعه دوازده امامی همان اسلام حقیقی است که به فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مبنی بر تمسک به قرآن و اهل بیت عمل کرده است و پیامبر طبق نقل کتب شیعه و سنی، کلمه شیعه علی را بکار برده است؛پس علت این که گاهی گفته میشود شیعه جعفری چیست؟
1. امام صادق علیه السلام در تبیین فقه شیعه و بیان و معرفی اسلام بیش ترین تاثیررا داشته است. بیش ترین روایات فقهی (حدود 70 درصد) مربوط به امام صادق علیه السلام است. ،بیشترین شاگرد ( حدود 4 هزار ) از ایشان است (الار شاد ، ص271 ) و البته این مساله بخاطر شرایط زمانه بوده است که چون زمانه درگیری میان بنی امیه و بنی عباس بوده، و ایشان آزادی بیشتری داشته اند .
2. چون مذاهب فقهی اهل سنت در همین دوره پایه گذاری شده و این دوره، دوره شکل گیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق علیه السلام اطلاق می شود، بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی همان معارف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده است.
3. ائمه چهارگانه اهل سنت و دیگر بزرگان شان شاگردان و یا شاگرد شاگردان امام بوده اند، مثلا مالک بن انس بیشتر عمرش و ابوحنیفه 2 سال از عمرش را شاگرد امام بوده اند و این مساله سبب شد پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل بیت با نام «جعفری» شناخته شود.( رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه،ص 345)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ولادت حضرت صادق علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص:219

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت.
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: بپرهیزید از رفتاری که به خاطر آن دیگران ما را سرزنش کنند چرا که رفتار زشت فرزند سبب سرزنش پدر او می شود و سپس حضرت در ادامه روایت به چگونگی کیفیت معاشرت مسلمانان با یکدیگر می فرمایند: صَلُّوا فِی عَشَائِرِهِمْ‏ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُم‏... .

با ایشان نماز بخوانید و از بیمارانشان عیادت نمایید و در تشییع جنازه هایشان حضور یابید. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص:219)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته درباره آداب معاشرت با مسلمانان دیگر مذاهب اسلامی:
ندای وحدت میان امت اسلام، شعار جدیدی نیست بلکه این مفهوم در سیره ائمه خصوصا امام صادق علیه السلام به چشم می خورد چرا که از مسلمات تاریخ اسلام است که امام صادق علیه اسلام با روسای مذاهب اسلامی همنشینی داشتتند و برخی از روسای مذاهب اسلامی شاگرد امام صادق علیه السلام بودند و علت این ملاقاتها و ارتباطات می تواند چگونگی برخورد امام صادق علیه السلام با دیگر مذاهب اسلامی باشد، که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. مدارا کردن وسیع و گسترده امام با مخالفین عقیده.
2. احترام امام علیه السلام به حساسیتهای یکدیگر.
3. رفتار مودبانه و میانه روی در رفتار امام علیه السلام.
و بدیهی است که اگر رفتار امام با مخالفین با کوچکترین برخورد تند و بدرفتاری بود باعث تنفر و دوری آنها می شد در حالی که فقهای سایر مذاهب اسلامی همیشه ایشان را منبع حقیقی علم و فضیلت و تقوا می دانستند. و سیره ائمه خصوصا امام صادق علیه السلام الگویی برای امروز دنیای اسلام و شیعیان است که بتوانند مسلمانان در برابر کفر همیشه سربلند پیروز باشند.
خداوند متعال با اتحاد بین مسلمین دشمنان اسلام را خار و ذلیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک هفته وحدت
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: قیّد و العلمَ، قیل : و ما تقییده؟ قال : کتابتهُ «علم و دانش را به بند کشید و از آن نگهبانی کنید. عرض کردند: چگونه علم را به بند کشیده شود؟ فرمود: کتابت و نگارش آن».(منیه المرید : ۱۵۱/۲ ، باب ۹۱ ، حدیث ۵۳.)
علاوه بر علم آموزی در اسلام تاکید زیادی بر کتاب و کتابت شده است توصیه شده است که علم را با نوشتن و کتابت در بند کنید و زیباترین تعبیر‌، اطلاق عنوان کتاب به قرآن است.
تعبیر«و الکتاب المبین» نشانگر ارزش و اهمیت کتاب و نوشتار است. ارزش خواندن و مطالعه در صدر اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر که تعداد زیادی از مشرکین به اسارت مسلمانان در آمدند، اعلام شد که هر یک از مشرکین اگر فدیه بپردازد یا به 10 نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد آزاد خواهد شد.
در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند
فلسفه دین و نبوت بیرون آوردن بشر از جهل و نادانی است و این مقام جز با کسب علم حاصل نمی شود این منطق دین خداست.
فلسفه قیام و شهادت امام حسین علیه السلام ، رهایی مردم از جهالت و گمراهی در زیارت اربعین یاد شده است. (لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله)
در قیامت خون های شهیدان با مرکب قلم دانشمندان به سنجش آید، مرکب قلم دانشمندان بر خون های شهیدان برتری یابد.» ( من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 398)
خداوند توفیق علم به همراه عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه، خطبه 127

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: ... إنَّ یَدَ اللّهِ مَع الجَماعةِ، و إیّاکُم و الفُرْقَةَ، فإنَّ الشّاذَّ مِن النّاسِ للشَّیطانِ، کما أنّ الشّاذَّ مِن الغَنَمِ للذِّئبِ.

دست خدا با جماعت است. از پراکندگى بپرهیزید که جدا شده از مردم، طعمه شیطان است، همچنان که گوسفند جدا شده از گله، طعمه گرگ است. (نهج البلاغه، خطبه 127)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

به مناسبت هفته وحدت یک مساله فقهی به همین مناسبت خدمت عزیزان اشاره می شود:
یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که "داد و ستد فرقه های مختلف مسلمانان با یکدیگر یا مشارکت در سرمایه گزاری و مانند اینها از جهت شرعی چه حکمی دارد؟"
در پاسخ می گوییم همانطوری که شیعیان با دیگر مذاهب اسلامی اشتراکات فراوانی دارند، یکی از مشترکات، صحیح بودن معاملات با شخص مسلمان است اگرچه از مذاهب دیگر اسلام باشد؛ لذا خرید و فروش یا اجاره دادن یا شریک شدن و یا انعقاد بقیه قراردادهای شرعی همانطوری که با یک فرد شیعه صحیح است با فردی که از دیگر مذاهب اسلامی می باشد نیز صحیح است و در صحت معامله تفاوتی وجود ندارد؛ مثلا اگر شیعه ماشینی را به مسلمانی که از دیگر مذاهب اسلامی است بفروشد و یا اینکه خانه ای را به او اجاره بدهد، این قرارداد صحیح است و پولی که دریافت می شود نیز حلال است. (سایت آیت الله مکارم، استفتائات، خرید و فروش، خریدار و فروشنده، معامله با اهل سنت)
اما در مقابل توجه شود معامله و داد و ستد با کافری که در حال جنگ با مسلمین است مثل اسرائیل حرام است و همچنین اگر داد و ستد منجر به وارد شدن ضرر اقتصادی به دولت اسلامی گردد، شرعا حرام است و در میان کفار، نسبت به بهائیان بطور مطلق هر گونه معامله و معاشرت و تقویت آنها شرعا ممنوع است. (تحریر الوسیله؛ کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول، م 5 و م 10 اجوبه الاستفتائات، س 1347 و س1355 و س1377)
خداوند ان شاء الله لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک هفته وحدت
خداوند در قرآن یکی از عوامل گسترش اسلام را اخلاق خوب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میداند و می فرماید: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: به سبب رحمت خداست که تو با آنها این چنین خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‌دل مى‌بودى از گرد تو پراکنده مى‌شدند(آیه 159 آل عمران)
1. اخلاق خوش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم : شکی نیست که یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با مردم بود. وجود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم براى همه مردم مایه رحمت بود و هیچکس را به سبب رنگ و جنس از شمول آن مستثنى نمی کرد.قرآن نیز در تعریف از اخلاق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ: تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری!(آیه 4 قلم)
2. عامل دوم گسترش اسلام قرآن کریم است: طلوع اقتدار اسلام در مدینه و با تلاوت قرآن بوده است. تأثیر همه جانبه قرآن در ساکنان مدینه تا به آنجا بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مدینه با قرآن گشوده شد.»( فتوح البلدان ص 21.)
قرآن در دو شکل «محتوایی» و «شکلی» تأثیر‌گذار بوده است. پیام‌های قرآنی در بعد محتوایی، مشرکان را در برابر دعوت به اسلام خلع سلاح کرد، و عامل صوری، یعنی نظم آهنگین قرآن، زیبایی و شور انگیزی، ادبیات قوی و شیوایی آن بر جذابیّت پیام‌های قرآن می‌افزود.
"سوید بن صامت" شاعر زبر دست مشرکین میگوید: «محمّد نه ساحر است، نه شاعر و نه کاهن. به خدا قسم کلام او شیرینی خاصی دارد. ریشه‌های کلامش پر برکت و شاخه‌های آن پر میوه است، سخنی بالاتر از آن نیست.( سیره ابن هشام، ج 1، ص 288 و 289.)
3. دعوت و تبلیغ : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در کار تبلیغ اسلام تحرک داشت. به طائف سفر کرد، در ایام حج در میان قبایل می گشت و تبلیغ می کرد، یک بار امام علی علیه السلام و بار دیگر معاذ بن جبل را به یمن برای تبلیغ فرستاد، مصعب ببن عمیر را پیش از آمدن خودش برای تبلیغ مردم مدینه به مدینه فرستاد، گروه فراوانی از یارانش را به حبشه فرستاد.
در حدود صد نامه به شخصیتهای مختلف (مثل سران کشورهای جهان) نوشته و پیامبری خود را اعلام و آنها را به دین اسلام دعوت کردند(وحی و نبوت شهیدمطهری، ص141)
خداوند ما را جزء مبلغین واقعی اسلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت.
در بیانیه ای که از سوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی در نخستین گردهمایی اهل سنت و شیعیان برگزار شد اینگونه آمده است:

امت اسلامی در حال حاضر، در شرایطی به سر می برد که همگان، نیاز به توحید صفوف، نابودی فرقه گرایی و دوری از اختلافات مذهبی را درک کرده اند؛ بنابراین، شایسته نیست به بحث و جدل پیرامون آن خارج از چارچوب بحث های علمی معتبر بپردازیم؛ به ویژه این که اینها به اصول دین و ارکان عقیده مربوط نمی شود؛ زیرا همگان به خدای احد واحد، رسالت پیامبر (ص)، قرآن کریم ایمان دارند و سنت نبوی را به عنوان منبع احکام شرعی و نیز مودت اهل بیت علیهم السلام، نماز، روزه، حج و مانند اینها را پذیرفته اند.

توضیح حدیثتوضیحات

به مناسب هفته وحدت دو نکته کوتاه در این باره عرض می کنم:
وحدت بین مسلمین جهان منحصر به یکی بودن خدا و پیغمبر و قبله و قرآن نیست هر چند اگر منحصر به این موارد هم بود برای همبستگی و همدلی و در یک صف قرارداشتن در مقابل کفر کافی بود اما علاوه بر اینها در برخی مسائل فقهی هم که تعدادش کم نیست، بین ایشان تفاوتی نیست که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. صدقه مستحبی که برایش ثواب فراوانی نقل شده و به تعبیر برخی روایات هفتاد بلا را دور می کند، و در همه زمانها خصوصا روز جمعه و عرفه و ماه رمضان سفارش شده است. پرداخت صدقه مستحبی با این اوصاف در مصرفش فرقی بین شیعه و دیگر مسلمانان نیست لذا اگر یکی از شیعیان به یکی از دیگر مسلمانان کمک مالی کند یا کمکی به عنوان صدقه کند، حکم صدقه مستحبی را دارا می باشد و در ثوابش تفاوتی ندارد. (تحریر الوسیله، کتاب صدقه، م 5 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1607)
2. برای صحیح بودن ذبح شرعی یک حیوان حتما باید ذابح مسلمان باشد و فرقی بین مذاهب مختلف اسلامی نیست ولی کافر اگر حیوانی را ذبح کند، خوردن گوشتش حرام است. بنابراین خوردن گوشت قربانی یا حیوانی را که شخص مسلمانی از مذاهب دیگر ذبح کند، حلال است. (توضیح المسائل مراجع ج 2 م 2594)
خداوند ان شاء الله لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک هفته وحدت
خداوند در قرآن در باره ضرورت وحدت می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا : همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید(آیه 103 آل عمران)
امیرمومنان علی (علیه السلام) در نهج البلاغه از وحدت، به منت والای خداوند بر امت تعبیر نموده و می فرماید: خداوند سبحان بر این امت به سبب الفت و وحدتی که بین آنها منعقد کرد، منت نهاد، الفتی که در سایه آن وارد می شوند و در کنار آن پناه می گیرند، نعمتی که کسی از آفریدگان، بهای آن را نمی داند، چرا که از هر کالایی برتر و از هر امر مهمی مهمتر و بزرگتر است. (نهج البلاغه- خطبه 236)
در نهج البلاغه آثاری برای وحدت ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. اجرای حق و عدالت: امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 216 نهج البلاغه می فرمایند: اگر مردم و حاکم حقوق یکدیگر رارعایت کنند عدالت برقرار و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پایدار گردد ؛پس روزگار اصلاح شود؛ولی اگر مردم و حاکم به یکدیگر ظلم کنند؛ وحدت کلمه از بین می رود، نشانه های ستم آشکار و نیرنگ بازی در دین فراوان می گردد. و راه گستردی سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری های دل فراوان شود.
2. ریزش فیض الهی: امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 176 نهج البلاغه می فرمایند: مبادا در دین دو رویی ورزیده که همبستگی و وحدت در راه حق از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است، زیرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه به آیندگان، چیزی را با تفرقه عطا نفرموده است.
3. عزت و دفع دشمنان: امام در خطبه قاصعه می فرماید: هنگامی که در احوال گذشتگان تفکر می کنید، خود را ملزم به اموری می کنید که مایه عزت بخشی آنان شد از جمله علل پدید آمدن این کامیابی ها، اجتناب از تفرقه و اختلاف و پایبندی بر الفت و وحدت و تشویق و سفارش یکدیگر بر این امر مهم بود. (خطبه 234 نهج البلاغه)
نتیجه اینکه: اگر امت اسلامی بتواند با کنار گذاشتن اختلافات و اجتماع بر مشترکات خود، موارد فوق را تحقق بخشد، به تبع خواهد توانست فرهنگ و قدرت خود را عالمگیر کند. و اگر این امت تابع فرهنگ قرآن باشد، نهایتاً احکام، عقاید و اخلاق قرآنی سراسر عالم را فرا خواهد گرفت.
خداوند وحدت بر پایه محبت اهل بیت را به همه مسلمانان عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره انفال، آیه 46

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ. از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و با یکدیگر نزاع و اختلاف نکنید که سستی بر شما غلبه کرده، هیبت و عظمتتان از دست خواهد رفت. (سوره انفال، آیه 46)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
1. یکی از محورهای مشترک فقهی بین تمام مذاهب اسلامی مساله وجوب نماز است که از ضروریات دین اسلام بوده و منکر نماز چنانچه بداند آن چیز، ضروری دین است و انکار آن چیز برگردد به انکار خدا یا توحید یا نبوت، کافر می باشد. (توضیح المسائل مراجع م 106)
2. این واجب الهی در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود. حال اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید.
3. بیمار بودن مکلف و عدم امکان بجا آوردن نماز به طور معمولی یا انجام عمل جراحی و داخل وسیله نقلیه بودن و عدم امکان غسل جنابت و مانند این موارد، مجوز ترک نماز نیست؛ و باید طبق وظیفه شرعی نماز خود را بخواند. بنابر این اگر بیماری بدنش دارای زخم یا جراحت قابل توجهی باشد که به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای آب کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت باشد، در این صورت با وجود نجس بودن بدن یا لباس، نماز صحیح است و نجس بودن لباس مجوز ترک نماز نیست و نماز خوانده شده در این حالت قضا ندارد. (حضرت امام، رهبری، فاضل، مکارم، بهجت، صافی، نوری: یا برای خصوص او سخت باشد. سیستانی و زنجانی: تعویض لباس لازم نیست در نظر عرف سختی فوق العاده ای داشته باشد.) (عروه، الطهاره، فصل فیما یعفی عنه فی الصلاه ؛ رساله مراجع م848 و 849 و 850 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 29 و توضیح المسائل جامع م965)
خداوند متعال لحظه به لحظه بر اتحاد و الفت بین مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک هفته وحدت
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: الْجنَّةُ حرامٌ علی کُلِّ فاحِشٍ انْ یدخُلها؛ وارد شدن در بهشت بر ناسزا گو حرام است. (مجموعة ورام، ج1، ص110)
در روایات برای فحش و ناسزاگویی آثاری بیان شده است که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
1. دشمنی و عداوت: یکی از آثار ناسزاگویی ، عداوت و دشمنی است و ارتباطات اجتماعی را به هم می ریزد و اجازه نمی دهد تا جامعه به سمت همزیستی و همکاری کشیده شود. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: به مردم ناسزا نگویید، که با این کار در میان آنها دشمن پیدا می کنید(کافی، ج2، ص 360، ح3)
2. دچار شدن به فسق: از نظر آموزه های اسلامی، دشنام گویی بویژه دشنام مومن از مصادیق فسق و معصیت الهی است. و برخلاف حکم خداوند عمل کرده و گرفتار فسق می شود و این گونه خود و آینده اش را تباه می سازد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ناسزا گفتن به مؤمن فسق است و جنگیدن با او کفر و خوردن گوشت او (غیبت کردن معصیت خداست(بحار،ج 75، ص 148)
3. هلاکت و نابودی: وقتی دیگری را دشنام می دهد خود در معرض آن قرارگرفته و اندک اندک درشرایطی قرارمی گیرد که موجبات هلاکت و نابودی خودش را فراهم می کند.پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ناسزاگوی به مؤمن همچون کسی است که در آستانه هلاکت باشد(منتخب میزان الحکمه، ص 264)
خداوند اخلاق خوش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت.
حضرت امام خامنه ای در بیاناتی در دیدار با کارگزاران نظام اینطور فرمودند:

عمده چیزهایی که مانع از اتحاد بین مسلمانان می‌شود کج فهمی‌ها و بی‌اطلاعی‌هاست؛ از حال هم خبر نداریم؛ درباره‌ی هم توهمات می‌کنیم؛ درباره‌ی عقاید هم، درباره‌ی تفکرات یکدیگر دچار اشتباه می‌شویم، دشمنان هم بشدت بر این سوءتفاهم‌ها دامن می‌زنند.

توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وحدت بین مسلمین:
1. اگر مسلمانان احتمال دهند که ‌دشمنان نقشه تسلط‌‌(نظامی‌، فرهنگی و یا اقتصادی) بر‌ای اسلام کشیده‏اند، واجب است به هر وسیله‏اى که امکان داشته باشد از اسلام دفاع کنند؛ که یکی از مهمترین و اثر بخشترین سلاح ها در این دفاع مخصوصا در زمان کنونی، اتحاد بین مسلمین است.
2. اسلام حد و مرز جغرافیایی نداشته و هر مسلمانی در هرجای عالم که مورد ظلم واقع شود بر مسلمانان دیگر واجب است (واجب کفایی) از او در مقابل ظالم دفاع کنند. و در این وجوب فرقی بین فرق و مذاهب گوناگون اسلامی نیست. (استفتاءات امام خمینى ج‌1، ص: 507. ج‌3، ص: 42س1، ج‌1،‌ص:‌492س‌1 ؛ تحریر الوسیله کتاب دفاع م1 ؛ فاضل م1478 ج‌1،‌ص:‌516 س81، ج‌1، ص: 503س38 ؛ سیستانی منهاج الصالحین ج3 م 472)
خداوند متعال قلوب مسلمین جهان را به یکدیگر نزدیکتر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک هفته وحدت
خداوند در قرآن می فرماید: : «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا؛(همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید) (آیه 103 آل عمران)
حفظ وحدت از نظر اسلام اهمیت زیادى دارد و در سایه همین اتحاد نیرومند و مقدس، و جمعیت فشرده و هماهنگ بود که مسلمانان در صدر اسلام توانستند در برابر آن همه دشمنان فراوان، ایستادگى به خرج دهند. اسلام به آنها گفته بودو به این وسیله آنها را صریحاً از پراکندگى نهى کرده بود.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟(نهج البلاغه، خطبه .18)
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:مسلمانان با هم برادرند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد، جز به تقوی (نهج الفصاحه، حدیث .3112)
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: دست خدا بر سر جماعت است. (نهج الفصاحه، .3211) و فرمود:هر کس از گروه «مسلمانان» جدا شود بر مرگ جاهلیت بمیرد.(نهج الفصاحة، .2855 )
عقد پیمان برادری و اخوت میان مهاجرین و انصار و بین قبائل انصار ، ابتکاری بی سابقه و انقلابی بود که دشمنان اسلام بالاخص یهود و منافقان را نا امید و اختلافات میان دو جناح عمده اهل مدینه را ریشه کن نمود.
از طرفی دیگر ازدواج پیغمبر با قبائل مختلف و افراد تازه مسلمان و یا افراد سرشناس مخالف که عمدتاً در مدینه اتفاق افتاد، آن قبائل را با اسلام خویشاوند می نمود که این خود گامی مهم در راه ایجاد وحدت قبائل بود.
پیامبر اسلام در بیان اینکه اسلام خاص عرب و نژاد خاصی نیست و رسالتش عمومی و جهانی هست، با اشاره به بلال و صهیب و سلمان، اولی را اولین میوه حبشه و دومی را اولین میوه رومی و سومی را اولین پارسی نژاد که به دین خدا گرویده، خواند و امت اسلامی را فراتر از این مرزهای ملی و نژادی دانست. بدین وسیله پیامبر اتحاد و همبستگی را بین مردم ایجاد می نمود.
خداوند توفیق وحدت صحیح را به همه مسلمانان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخشی از پیامشان در سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی اینگونه مرقوم نموده اند: ایجاد منازعه و درگیری کار شیطان است همانگونه که قرآن در آیه 91 سوره مائده می فرماید: «إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ » شیطان می‌خواهد در میان شما ایجاد عداوت کند ... . ما باید به هوش باشیم. به حمدالله مسلمانان دنیا امروز به اهمیت وحدت پی برده اند و پیشوایان و علما و دانشمندان آنها همه را به وحدت دعوت می‌کنند و تأکید می‌کنند که به مقدسات یکدیگر احترام بگذارید.

توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وحدیت بین مسلمین:
1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی است به این معنا که دشمن تمام نیرویش را جمع کرده تا بین فرق مسلمین تفرقه افکنی کند و راه مقابله با آن اتحاد بین مسلمانان جهان است. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4 ؛ امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)
2. مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد نه به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی شان.
3. حفظ دین الهی، و ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به یکدیگر وظیفه همه مسلمین جهان است. (رساله نوین ج4 ص197؛ اجوبه س61 ؛ سایت لیدر، اهانت به مقدسات دیگر مذاهب ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات، مناسبتها)
خداوند متعال با اتحاد بین مسلمین توفیق دفاع از ارزشهای اسلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک هفته وحدت
خداوند درقرآن کریم، پراکندگی را از برنامه های مشرکان دانسته، و مسلمانان را به شدّت از آن نهی کرده و به انسجام تحت پوشش توحید دعوت فرموده و با صراحت می فرماید: «وَ لاتَکونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعا؛(آیه 32 روم) ؛از مشرکین نباشید، از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند، و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند.»
در این کریمه اختلاف و پراکندگى را یکى از علائم «شرک» شمرده است.
در جای دیگر دودستگی را در ردیف عذابهاى آسمانى قرار داده ومی گوید: خداوند میتواند بر شما عذاب بفرستد یا به صورت دسته هاى پراکنده شما را به هم بیامیزد و طعم جنگ [و اختلاف] را به هر یک از شما به وسیله دیگرى بچشاند(آیه 65 انعام)
امام علی علیه السلام بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط امت اسلامی را تفرقه و اختلاف دانسته و با کمال صراحت، فتنه انگیز و تفرقه افکن را مستوجب قتل می داند، و نه تنها تفرقه افکن عینی و موجود را سزاوار چنین عقوبتی می داند، بلکه حتی کسی را که شعار تفرقه دهد سزاوار قتل می داند. چنان که در فرازی از یکی از خطبه هایش خطاب به مسلمانان چنین می فرماید: «به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید، که دست خدا (قدرت و عنایت خدا) با جماعت است، و از پراکندگی دوری کنید؛ زیرا آن که از جمع مسلمانان به یک سو شود، بهره شیطان است، چنان که گوسفند از گله درماند، نصیب گرگ بیابان است.»(خطبه 127 نهج البلاغه)
و فرمود: آگاه باشید! کسی که به این شعار (تفرقه) دعوت کند، گرچه در زیر عمامه من پناه آورده باشد، او را بکشید.»(خطبه 127 نهج البلاغه)
«امام خامنه در زمینه تفرقه افکنی میان مسلمانان می فرمایند: تحریک عواطف مذهبى و فراهم کردن زمینه اختلاف، گناه است و کسانى که این کار را انجام دهند، در واقع به برآورده شدن هدف سازمان‌هاى جاسوسى امریکا و رژیم صهیونیستى کمک کرده‌اند».(24/8/86.)
خداوند ما را از شر تفرقه افکنی نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت.
در بیانیه ای که از سوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی در نخستین گردهمایی اهل سنت و شیعیان برگزار شد اینگونه آمده است:

امت اسلامی در حال حاضر، در شرایطی به سر می برد که همگان، نیاز به توحید صفوف، نابودی فرقه گرایی و دوری از اختلافات مذهبی را درک کرده اند؛ بنابراین، شایسته نیست به بحث و جدل پیرامون آن خارج از چارچوب بحث های علمی معتبر بپردازیم؛ به ویژه این که اینها به اصول دین و ارکان عقیده مربوط نمی شود؛ زیرا همگان به خدای احد واحد، رسالت پیامبر (ص)، قرآن کریم ایمان دارند و سنت نبوی را به عنوان منبع احکام شرعی و نیز مودت اهل بیت علیهم السلام، نماز، روزه، حج و مانند اینها را پذیرفته اند.

توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وحدت مسلمین:
1. یکی از احکام دین مبین اسلام این است که نباید کافر بر مسلمان یا بر امور مسلمانان تسلط داشته باشد و بر هر فرد مسلمان جلوگیری از این کار واجب است و این مطلب در همه جنبه های فردی و اجتماعی جریان دارد. و یکی از مهمترین وظایف مسلمانان در مسیر تحقق این هدف بزرگ، اتحاد است. (تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول)
2. اتحاد مسلمین، به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی شان نیست؛ بلکه اتحاد مسلمین بدین معناست که در مقابله با دشمنان اسلام، همدلی و همدستی و همکاری و همفکری کنند.
3. هر مسلمانی موظف به انجام واجبات دینی بوده و فرقی در ایام سال نسبت به آن وجود ندارد، و هر عملى که وسیله سوء استفاده دشمنان اسلام یا موجب تفرقه بین مسلمین شود، حرام و ممنوع است. و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند.
خداوند متعال لحظه به لحظه بر اتحاد و الفت بین مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code