سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت.
در آستانه عید بزرگ غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که برای روز غدیر سفارش شده است هدیه دادن به دیگران است و ثواب هدیه در این روز چندین برابر روزهای دیگر است و پسندیده است همگان چه سادات و چه غیر سادت به این سنت عمل کنند لذا چه زیباست در این روز برای فرزندانمان احتیاجات آنها را تهیه کنیم و به آنها هدیه بدهیم . حال به همین مناسب چند نکته درباره احکام هدیه خدمتتون عرض کنم:
1.هدیه دادن به ارحام خصوصا پدر و مادر مستحب است و نسبت به مادر سفارش بیشتری شده است. (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335)
2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315)
3.پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تبریک ولادت امام هادی علیه السلام. در آستانه عید غدیر هستم یکی از آدابی که در روز غدیر سفارش شده است برپایی جشن و سرور و شادمانی و تبسم و لبخند به روی مومنین است؛ که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام شادی عرض می شود:
1. یکی از صفات شیعیان شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام است ولی ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانهای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابی، موسیقی و رقص نشود.
2. موسیقی در صورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند یا از واجب باز دارد حرام است. بنابر این اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش کردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد. (جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشد. اجوبه الاستفتائات 1128)
3.استفاده از جک و لطیفه در مجالس شادی اشکالی ندارد بشرط اینکه جک و لطیفه الفاظ رکیک نداشته باشد و توهین و بی احترامی به شخص یا گروهی نباشد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که در روز عید غدیر سفارش شده خواندن برخی از نمازهای مستحبی به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی بیان می شود:
نماز مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و رکوع و سجودش را می توان با سر اشاره کرد لذا می توان این نمازهای مستحبی روز عید غدیر را در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد.
در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست. (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که برای این روز سفارش شده است پوشیدن پاکیزه ترین و فاخرترین لباس است، به همین مناسبت، چند نکته درباره احکام لباس اشاره می شود:
1. لباسی که موجب تحریک شهوت و لذّت جنسی یا ترویج فساد یا تبلیغ و ترویج و تایید فرقه¬های باطل گردد، پوشیدن آنجایز نیست.
2. لباسی که خانم در برابر نامحرم می خواهد استفاده کند واجب است دو شرط دارد: الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند یعنی تمام بدن بجز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند لذا لباسهای کوتاه یا شال یا روسری که موی زن را به صورت کامل نمی پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ب. جلب توجه نامحرم را بدنبال نداشته باشد و زینتی نباشد و زینت های خانم را بپوشاند. بنابر این خواهری که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده و آشکار است، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ( رساله جامع م 1460)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در آستانهی عید غدیر هستیم؛ یکی از اعمالی که در این روز توصیه شده، انفاق و صدقه دادن است که بر اساس نقلی، اگر کسی یک درهم کمک کند، معادل صد هزار درهم در روزهای غیر غدیر است. به همین مناسبت، چند نکته کوتاه درباره احکام انفاق و صدقه را یادآوری میکنم:
1-انفاق در راه خدا گاهی واجب است، مانند پرداخت خمس و زکات و رد مظالم که ممکن است بر برخی افراد واجب شود. این انفاق واجب علاوه بر اینکه ثواب بسیاری دارد، عمل به وظیفه شرعی است. همچنین، گاهی انفاق مستحب است، مانند صدقات روزانه که به نیازمندان پرداخت میشود. البته، انفاق مستحب، جایگزین انفاق واجب نمیشود و نمیتواند به جای خمس و زکات باشد.
2-درخواست کمک از اشخاص حقوقی یا حقیقی، مانند مؤسسات یا خیریهها و دیگران، هر چند انسان نیازمند باشد، مکروه است. به ویژه اگر تظاهر به نیاز کند در حالی که نیازمند نیست، مرتکب عمل حرامی شده است. (حضرت امام، کتاب الصدقه و منهاج الصالحین جلد ۲، کتاب الصدقه و آیت الله مکارم سایت: حکم گدایی چیست؟ اگر نیازمند نباشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام به شمار میرود و باید وجوه حاصل را به صاحبانش بدهد و اگر نمیشناسد، به نیازمندان بپردازد.)
3- همانطور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در جمعآوری و رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان نیز مستحب است و در روایات آمده که با واسطه رساندن صدقات، همان پاداش صدقهدهنده، به او عطا میشود. (حضرت امام، تحریر الوسیله، کتاب الصدقه و آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن تبریک عید قربان. در این فرصت چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی اشاره می کنم:
1.یکی از صفات شیعیان شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام است ولی ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانهای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابی، موسیقی و رقص نشود .
2.موسیقی درصورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند حرام است . بنابر اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش گردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد.(جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشداجوبه الاستفتائات 1128)
3.استفاده از جک و لطیفه در مجالس شادی اشکالی ندارد بشرط اینکه جک و لطیفه توهین و بی احترامی بهشخصیاگروهینباشد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وظیفه طبق سفارش حضرتش مراجعه به ولی فقیه و فقیه جامع شرایط است، چند نکته کوتاه در این باره اشاره می کنم:
1.ولایت فقیه یعنی حکومت و سیاست گذاری ادارهى جامعه اسلامى، توسط فقیه عادل جامع الشرایط. و در همهی ادوار تاریخ شیعه، فقهای بزرگوار، ولایت فقیه را به عنوان یکی از مسلمات فقه اسلام میشناختند.( ۱۳۸۳/۰۳/۱۴برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب)
2.به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله دشمنان، «ولایت فقیه» را به معنای «دیکتاتوری» گرفتهاند؛ یعنی می گویند فقیه می تواند دلبخواه عمل کند در حالی که این معنا کاملا اشتباه است. چرا که رهبری هم باید ذوب در اسلام باشد تا احترام داشته باشد. احترام رهبری در سایهی این است که او ذوب در اسلام و ذوب در هدفها بشود؛ پایش را یک قدم کج بگذارد، ساقط میشود(۱۳۸۳/۰۳/۲۷بیانات در دیدار نمایندگان مجلس)
3. نقش ولی فقیه در جامعه اسلامی این است که در این مجموعه ی پیچیده اجازه ندهد حرکت نظام، از هدفها و ارزشها انحراف داشته باشد؛ همچنین پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانی و عالی اش، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است.(بیانات امام خامنه ای)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت سالگرد رحلت معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله. یکی از یادگارهای امام راحل به معنای واقعی نعمت جمهوری اسلامی است که باید قدردان این نعمت باشیم و اینرا بدانیم کفران نعمت عواقب ناگواری برایمان دارد.
حال مردم عزیز ما برای این نعمت بزرگ، جمهوری اسلامی، چه وظیفه ای داریم:
1.هر آنچه در حفظ جمهوری اسلامی موثر است- که حفظ جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است - دریغ نورزیم از
زنده کردن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر که این فریضه در حاکمیت اسلام بر جامعه نقش مهمی دارد.
2.پرهیز از هر آنچه باعث تضعیف نظام اسلامی می شود که برای همگان روشن است که تضعیف نظام اسلامی حرام شرعی است. تضعیف مثل کم کاری در ادارات یا رشوه گرفتن و هر چیزی که باعث شود با عملکرد نادرست افراد، دیگران به نظام اسلامی بدبین شوند.
3.جهاد تبیین که جوانان یا صاحب نظران چنانچه در فضای مجازی تضعیف باورهای به حق دینی را مشاهده کنند یا به شکلی تضعیف نظام اسلامی صورت بگیرد واجب کفایی است که به هر زبان و به هر طریقی حقیقت را تبیین و دفاع مناسب صورت بگیرد.
یکی از مشکلات حال حاضر، که نیاز به تبیین دارد مشکلات معیشتی است که میدان جنگ تمام عیار دشمن است، لذا تبیین راهکارهایی که به اصلاح مشکلات کمک می کند، لازم است و یکی از آن موارد حمایت از تولید داخلی است که مردم و مسولین در این زمینه وظایفی دارند.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت شهادت امام باقر علیه السلام. حضرتش در روایتی می فرمایند:.صله رحم و رسیدگی به خویشان، گناهان را پاک می کند و بلا را دور می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص152)
دو نکته کوتاه درباره صله رحم:
1. قطع صله و ارتباط با خویشان و ارحام حرام است یعنی اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود. و بستگان در این رابطه با هم متفاوت هستند: نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد.(مکارم سایت استفتائات معاشرت و صله رحم)
2.یکی از شیوههای صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست و فرد میتواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
البته اگر شیوه مثل ملاقات حضوری سبب افتادن در گناه برای خود یا خانواده شود باید شیوه دیگری جهت صله ارحام انتخاب کرد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت کوتاه چند نکته خدمت عزیزان مسافر عرض کنم:
1. یکی از اهداف زیارت همین معرفت افزایی و کسب معرفت و بینش دینی است و از طرفی یادگیری مسائل مورد احتیاج واجب است لذا عزیزان زائر در این فرصت می توانید نسبت به پرسیدن سوالات شرعی و پاسخ به شبهات دینی به مدرسه پریزاد مرکز پاسخگویی به سوالات دینی در کنار رواق دارالسیاده مراجعه کنند و از این فضا استفاده شود.
2. یکی از نمازهای واجب نماز قضا است و زیارت یکی از بهترین فرصتهایی است که انسان می تواند نسبت به نمازهای قضا اقدام کند، ضمنا نمازهای قضایی که در وطن به صورت کامل فوت شده در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. عزیزان می توانند برای بهره مندی از خواندن نماز قضا به جماعت بعد از نماز ظهر و عصر، در شبستان نهاوندی در مسجد گوهرشاد حضور پیدا کنند.
3. زائرینی که نماز آنها شکسته است و در رکعت دوم سلام می دهند جهت اینکه اتصال در صفوف نماز جماعت قطع نشود، همه مسافرین عزیز بلافاصله بعد از سلام دادن به نیت یک نماز واجب مثل نماز قضای خودتان یا یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای خواندن سوره نباشد حداقل حمد را بخوانند و خود را به رکوع برسانند. چنانچه مسافرین عزیز به این شکل عمل کنند، به نظر امام خامنه ای و تعداد زیادی از مراجع مشکلی در اتصال صفوف پیش نمی آید.
(جهت اطلاع بیان کننده: نظرات نسبت به اقتدای بدون فاصله به تفصیل: حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله شبیری: بنابر احتیاط واجب اتصال برقرار نمی شود. به نظر امام خامنه ای، آیات عظام خویی، تبریزی، مکارم، نوری، بهجت(وسیله النجاة): بدون فاصله اقتدا صورت گیرد، اتصال برقرار است. به نظر آیت الله صافی و آیت الله وحید: فرادا می شود.)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسلمات دین رعایت پوشش شرعی در برابر نامحرم است لذا اگر من امام رضا علیه السلام را دوست دارم، باید بدانم باید پوششی رو انتخاب کنم که حضرت دوست دارند و عاشق واقعی طبق میل محبوب عمل می کند، در این مطلب فرقی بین آقایان و بانوان نیست و رعایت پوشش هم در نماز و هم در برابر نامحرم واجب است اما تفاوتهایی هم دارد که در این فرصت به دو مورد از تفاوتهای پوشش نماز و پوشش در برابر نامحرم برای بانوان عرض می کنم:
تفاوت اول: در مقدار پوشش است، در نماز پوشش پا تا مچ برای خانم واجب نیست اما خانم در برابر نامحرم باید پای خود را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش استثناء شده است گردی صورت و دست تا مچ است و پوشش بقیه بدن واجب است حتی اگر مقابل نامحرم نیز نماز بخواند پوشش پا واجب می شود.
تفاوت دوم:اگر خانم در نماز بعد از وضو صورتش را آرایش کند و آرایشش در قسمت پیشانی مانع سجده نباشد یا لباسش زینتی باشد یا خانم از زیورآلاتش در نماز استفاده کند، اشکالی ندارد اما در برابر نامحرم بانوان محترم باید زینتها و آرایشهای خود را باید از نامحرم بپوشاند ضمن اینکه برخی از زینها مانند ناخن مصنوعی یا مژه مصنوعی که فرد نتواند در وقت نماز جدا کند، اصل انجام چنین زینتی هر چند از نامحرم بپوشاند حرام است و نماز با وجود چنین زینتی صحیح نیست.(تفاوت نظر برخی از فقها مثل ایت الله سیستانی زینتهای ظاهری مثل سرمه و انگشتر را اجازه می دهند و ایت الله مکارم هم بین زینتهای زننده و غیر زننده فرق می گذارند.)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
مساله شرعی امشب، جنبه حقوقی دارد و آن هم اینکه یکی از کاربردی ترین و ساده ترین قراردادهای شرعی که می توانید در بسیاری از معاملات جهت یک قرارداد شرعی استفاده کنید قرارداد صلح است که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم:
1.قرارداد صلح رادر جایی می توان بکار گرفت. که بخواهیم مالی یا حقی یا منفعتی را به دیگری انتقال بدهیم.
مثلا فردی به قصد انجام مصالحه به دیگری(مدیون) بگوید: «طلبی را که از تو دارم به شما در برابر کار یا مبلغ مشخصی مصالحه کردم و دیگری هم بگوید: «قبول کردم». و قرارداد صلح زبانی وشفاهی بسته شود کافی است ولی برای اینکه سندی برای آن این قرار داد باشد توصیه می کنیم که مکتوب شود.
2.در بسیاری از موارد معاملات می توان از قرارداد صلح استفاده کرد مثلا مردی می خواهد همسرش بعد از فوتش از اثاث زندگی یا منزل مسکونی استفاده کند و ورثه اثاث زندگی و منزل را از او نگیرند و تا وقتی که مرد زنده است باز هم خود اختیار اموال را داشته باشد، یکی از بهترین قراردادها همین قرار صلح است؛ مثلا به خانم بگوید: منافع وحق استفاده از منزل و اثاث منزل را به شما تا زمانی که زنده باشی صلح کردم بشرط اینکه تا وقتی که خودم زنده ام اختیار تصرف داشته باشم و خانم هم قبول کند. در این صورت خانم تا زمانی که زنده هست می تواند از اثاث خانه و منزل مسکونی استفاده کند هر چند که بعد از فوت مرد ورثه مالک منزل و وسایل هستند و لکن حق استفاده از اثاث و منزل تا زمانی خانم زنده هست متعلق به خانم می باشد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
محدودیتهایی که خداوند برای ما بیان می کند، به جهت سخت گیری بر بندگان نیست لذا حلالهای خداوند خیلی بیشتر از محرمات اوست مثلا در میان صداها، بسیاری از صداهاحلال است اما برخی از صداها به جهت مفاسدی که دارد و افراد را به سمت بی بند و باری سوق می دهد، حرام شمرده است.
یکی از از صداهای حرام، موسیقی و آهنگ و آوازی است که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند یا از واجب باز دارد حرام است.
بنابر این :
اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش کردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد.
اگر آهنگ یا آوازی پخش آهنگی در صدا و سیما یا رادیو دلیل بر حلال بودن آن آهنگ نیست.
(جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشد. اجوبه الاستفتائات 1128)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
از جهت اسلامی نسبت به خوراکی و آشامیدنی نکاتی را باید رعایت کنیم که در این فرصت به برخی از انها نکاتی را یاد آوری می کنم:
بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی و آشامیدنی باید سه ویژگی هایی داشته باشد:
الف: پاک باشد.
ب: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد؛ مثلا کسی که خوردن قند برایش ضرر قابل توجهی دارد، نباید بخورد. لذا خوردن سمومات حرام است.
ب:حلال باشد. بنابر این خوردن گوشت خرگوش و خرچنگ یا لابستر یا ماهی بدون پولک، با توجه به اینها حرام گوشت هستند، جایز نیست.
همچنین خوردن یک قطره شراب و مایعی که مست کننده حرام است. البته کسی که مرتکب چنین گناهی بزرگی می شود مجوز نمی شود که عبادات و نمازش را ترک کند و ترک نماز و عبادات گناهی دیگر است.
(رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام.
یکی از سفارشات امام علیه السلام در سخنان و احادیث حضرتش درباره خمس است و یکی واجبات و عبادات مالی که برکات مادی و معنوی فراوانی در زندگی دارد پرداخت خمس است لذا هر فردی که در در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود:
1. ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسان برسد با شرایطی خمس ندارد . اما در برخی موارد مثل اینکه میت وصیت به پرداخت خمس اموالش کرده باشد باید خمس ارث پرداخت شود. (1)
2. مهریه ای که خانم دریافت می کند به اصل مهریه ای که خانم دریافت می کند، خمس تعلق نمی گیرد. (2)
3.دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیهای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (3)
4.هدیه و یارانه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها که مجانی به انسان می رسد به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای خمس ندارد. (4)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.
در این فرصت به دو مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آمادهی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، یعنی مشغول صحبت نباشد، نشسته نباشد و نزدیک تکبیر گفتن باشد کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند.
2. مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از موضوعات مهم که باید به آن توجه داشته باشیم فراگیری مسائل شرعی است که در این زمینه به دو نکته خدمت شما خوبان یادآوری می شود:
1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها.(سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد.).توضیح المسائل مراجع م 11
2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد،
چنانچه به خود مرجع تقلید دسترسی ندارد که غالبا به همین شکل است، شرعا از سه راه می توان به نظر مرجع تقلید دست پیدا کرد:
الف: دو نفر عادل نظر مرجع تقلیدتان نقل کنند. (معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.)
ب: شنیدن از کسی که به گفته اش اطمینان دارید.
د: پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند.
و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر سه راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (توضیح المسائل مراجع م 5)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از سوالاتی که مکرر پرسیده می شود پیرامون نذر است که به جهت اهمیت در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1. اگر شخصی کار واجب یا مستحبی یا کار مثبتی را با خواندن صیغه نذر بر خودش واجب کند باید به آن نذر عمل کند و نمی تواند آن نذر را تغییر دهد.
2. اگر فرد نذر کند که در زمان مشخصی اطعام یا مجالس عزاداری بپا کند، اما از انجامش ناتوان می شود به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای تکلیف از عهده او ساقط می شود و نیاز به انجام جایگزینی ندارد. (نظر آیت الله مکارم: وظیفه کسی که توانایی انجام نذر را ندارد چیست؟ اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد در این صورت تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند یا کاری که نزدیک و شبیه آن باشد را انجام دهد و اگر اصلاً قادر به انجام آن نباشد از او ساقط میشود.)
3. اگر کسی نذر کند و زمان عمل نذر مشخص نباشد، عمل به نذر فوری نیست ولی نباید در انجام و عمل به نذر کوتاهی صورت بگیرد ولی اگر زمان عمل به نذر مشخص باشد و فرد عمل از عمل نذر تخلف کند باید کفاره شکستن نذر را بدهد که به نظر امام خامنه ای کفاره ای همان کفاره تخلف از قسم است.
یعنی ده فقیر را اطعام کند یا ده فقیر را لباس بدهد و اگر توانایی نداشته سه روز روزه بگیرد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات نماز طمانیه و آرامش داشتن در هنگام ذکرهای نماز است که در این باره به چند اشاره میکنم:
چند نکته کوتاه درباره واجبات نماز:
1.استقرار و آرامش داشتن هنگام ذکرهای نماز یعنی هنگام گفتن تکبیره الاحرام و قرائت حمد وسوره و تسبیحات اربعه و ذکرهای رکوع و سجود و سایر ذکرهای واجب نماز باید بدن نماز گزار آرامش داشته باشد و در هنگامی که می خواهد کمی جلو یا به سمت دیگری برود نباید ذکر نماز را بگوید.(رساله مراجع م 1030)
2.نماز گزار اگر بخواهد ذکرهای مستحبی را به قصد همان ذکری که در نماز وارد شده، بگوید باید بدنش در حال گفتن ذکر آرام باشد مثلا هنگام سر برداشتن از سجده و نشستن بعد از سجده چنانچه تکبیر را به قصد ذکری که در نماز دستور داده اند، بگوید، (به فتوا یا احتیاط) باید بدن آرام باشد البته ذکر بحول الله باید در حال برخاستن گفته شود.(رساله مراجع م 1030 و 966)
3.حرکت دادن دست و انگشتان در حال قرائت و تشهد یا تسبیحات اربعه اشکالی ندارد.(رساله مراجع م 967)
4.اگر فردی در رکوع یا سجده باشد و پیش از تمام ذکر واجب عمدا سر از رکوع و سجده بردارد نماز باطل است.(رساله مراجع م 1033)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از صدقات واجب کهبر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است به همین مناسبت چند نکته کوتاه در این زمینه اشاره می شود:
1.رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسدیا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد یا با سختی بسیار زیاد همراه است و اگر طلبکار فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد. در این صورت وظیفه انسان این است که مقدار بدهی را رد مظالم بدهد .(سایت ایت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
2. برخی از موارد رد مظالم مثل کسی که در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است و نپرداخته یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد.
3. هنگامی که رد مظالم بر انسان واجب شد می توان مقدار رد مظالم را به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند. ضمنا عزیزانی که مقلد امام خامنه ای هستند می توانند رد مظالم خودشان را برای شیعیان لبنان پرداخت کنند. ( استفتاءات (امام خمینى)، ج3، ص: 576)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز: