بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یک سوال درباره پوشش: تفاوت لباس و پوشش خانم در نماز با پوششی که در برابر نامحرم استفاده می کند در چیست؟

تفاوت اول: در مقدار پوشش است، پوشش پا تا مچ در نماز برای خانم لازم نیست اما در برابر نامحرم باید پای خود را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش استثناء شده است گردی صورت و دست تا مچ است و پوشش بقیه بدن واجب است حتی اگر مقابل نامحرم نیز نماز بخواند پوشش پا واجب می شود.

تفاوت دوم:اگر خانم بعد از وضو صورتش را آرایش کند و آرایشش در قسمت پیشانی مانع سجده نباشد و با آن نماز بخواند یا لباسش زینتی باشد یا خانم از زیورآلاتش در نماز استفاده کند، اشکالی ندارد اما در برابر نامحرم باید زینتها و آرایشهای خود را باید از نامحرم بپوشاند ضمن اینکه برخی از زینها مانند ناخن مصنوعی یا مژه مصنوعی که فرد نتواند در وقت نماز جدا کند، اصل انجام چنین زینتی هر چند از نامحرم بپوشاند حرام است..(تفاوت نظر برخی از فقها مثل ایت الله سیستانی زینتهای ظاهری مثل سرمه و انگشتر را اجازه می دهند و ایت الله مکارم هم بین زینتهای زننده و غیر زننده فرق می گذارند.)

تفاوت سوم: اگر خانم در نماز از لباسهای چسبان استفاده کند مانعی ندارد اما در برابر نامحرم که تحریک کننده و موجب مفاسدی است، در مقابل نامحرم جایز نیست.

خداوند متعال شرینی بندگی خودش را در دلهای ما قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

آغاز هفته وحدت
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در ایام شادی و سرور قرار داریم، که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام شادی عرض می شود:

1. یکی از صفات شیعیان شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام است ولی ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانه‌ای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابی، موسیقی و رقص نشود.

2. موسیقی در صورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند یا از واجب باز دارد حرام است. بنابر این اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش کردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد. (جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشد. اجوبه الاستفتائات 1128)

3.‌استفاده از جک و لطیفه در مجالس شادی اشکالی ندارد بشرط اینکه جک و لطیفه الفاظ رکیک نداشته باشد و توهین و بی احترامی به شخص یا گروهی نباشد.

خداوند دلهای ما را با ظهور مهدی فاطمه عجل الله تعالی فرجه الشریف شاد بگرداند تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را به درستی انجام دهیم، باید شیوه مناسب انتخاب شود، لذا در همین مورد به چند نکته کوتاه اشاره می کنم:

1. در انجام این فریضه دینی نباید خجالت کشید. همانطور که اگر کسی در یک کشور کفر ممکن است در یک مکان عمومی فردی اقدام به نماز خواندن کند و خجالت نمی کشد، نسبت به فریضه امر به معروف هم نباید خجالت کشید.

2. یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک اداره شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟

3. در هنگام انجام فریضه امر به معروف با محبت باشیم. به گونه ای که طرف مقابل حس کند، دستش را می گیرید نه مچش را و اینکه با عملش مشکل دارید نه با خودش.

4. محترمانه بگویید مثلا به خانم نامحرم بگویید: خانم محترم ... و در غالب موارد بگوییم و عبور کنیم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، تذکر بدهیم.

خداوند توفیق وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یک از فضاهایی که جزء واقعیت زندگی ما شده است، فضای مجازی است در این زمینه چند مساله شرعی یادآوری می کنم:
1. تبلیغ در فضای مجازی و کسب درآمد از این طریق، در صورتی که تبلیغ کار حرامی و خلاف قانون نباشد، جایز است اما تبلیغ و کسب درآمد از این طریق مثل تبلیغ مدلهای ضد دینی یا ترویج و اشاعه بی بند باری بشود یا مطالبی که تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نمی باشد.
2. یکی از گناهان شایع در فضای مجازی اشاعه گناه و معصیت است بنابر این نشر یک معصیت از دیگران یا ارسال آهنگ های حرام از طریق فضای مجازی و غیر آن، که نوعی ترویج و اشاعۀ حرام (گوش دادن به صدای حرام) یا سبب ارتکاب آن یا ایجاد انگیزه برای ارتکاب این گناه توسط دیگران می‌شود، جایز نیست.
3. انتشار یا گذاشتن پروفایل یا استوری تصاویر زنان بی حجاب در فضای مجازی و یا ملأ عام که مستلزم مفسده و یا ترویج بی حجابی است، جایز نیست.

خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: کسى که مجردى را همسر بدهد (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف مى‏ کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)

چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج: 

1.    یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات و هزینه های ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 وم17 و م13)

2.    شروط حلالی که زن و شوهر در ضمن عقد و در جلسه خواستگاری مطرح می کنند و عقد ازدواج را با توجه به همراه شرایط مطرح می خوانند، شرعا واجب است که به آن شروط بعد از ازدواج شرعا عمل شود.

3.    ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است و ازدواج صحیح نمی باشد از جمله با خانمی که شوهر دار است و زن و مرد تا زمانی که بین آن دو طلاق جاری نشود شوهر دار محسوب می شوند یا خانمی در حال سپری کردن عده خود می باشد ازدواج کردن حرام است.(رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)

خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای عمل به دستورات دینی یکی از راههایی که بیان شده تقلید کردن از اهل علم است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:

1.عقیده مسلمان نسبت به اصول دین باید از روی یقین و اعتقاد جزمی باشد و این یقین از هر دلیل و طریقی حاصل شود کافی است  فرقی ندارد از طریق برهان و استدلال باشد یا از گفته والدین و دانشمندان باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه فردی خودش مجتهد نباشد باید طبق فتوای مرجع تقلید اعلم عمل‌کند. چرا که روشن هست از نگاه عقلاء کسی که در رشته ای تخصص ندارد، به متخصص آن رشته مراجعه می کند (رساله مراجع ج1 م1) مرجع اعلم هم یعنی اینکه در بدست آوردن احکام شرعی از منابع دینی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج1 مساله 1و2؛ عروه الوثقی، الاجتهاد و التقلید مساله 17)

2.برای شناخت مرجع اعلم راههایی وجود دارد، یکی از ساده ترین راهها این است که با تحقیق و سوال از اهل علم نسبت به اعلمیت مرجع تقلیدی اطمینان کند.(عروه الوثقی، الاجتهاد و التقلید ، مساله 20)

3.بعد از فوت مرجع تقلید، برای صحیح بودن تقلید، انسان باید یک مرجع زنده اعلم  انتخاب کند سپس برای باقی ماندن بر مرجع میت یا تقلید از مرجع زنده، طبق نظر همان اعلم زنده ای که انتخاب کرده عمل کند؛ ضمنا اگر طبق نظر مرجع زنده وظیفه فرد باقی ماندن بر مرجع میت باشد  در هر صورت  در مسائلی که مرجع میت فتوایی ندارد یا برای پرداخت وجوهات شرعی باید به مرجع زنده مراجعه کند. (رساله مراجع ج1 مساله 9- عروه الوثقی ج1 ،  الاجتهاد و التقلید مساله 52).

تعجیل‌در‌فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع‌‌عظام‌خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مهمترین و مقدس ترین کانون ها خانواده است که زن و شوهر باید برای استحکام محیط آن تلاش کنند و با بهانه واهی زمینه جدایی و طلاق را فراهم نکنند، طلاقی که برای زن و مرد و فرزند طلاق، آسیبهای مختلفی را به همراه دارد، به همین مناسبت به چند نکته اشاره می شود:
1. مناسب است زن و شوهر در مشکلات زندگی اعم از مشکل اقتصادی و بیماری در کنار هم باشند لذا از نیش ها و کنایه ها و دیگر گفتار که سبب اذیت یکدیگر می شوند، شرعا باید پرهیز کنند و همچنین این مشکلات سبب نمی شود که زن یا شوهر از حقوق زن و شوهری امتناع ورزند.
2. مناسب است زن و شوهر در امور زندگی به یکدیگر کمک و خدمت کنند و این گونه رفتارها سبب وابستگی زن و شوهر و علاقه به یکدیکر می شود لذا مستحب است زن در منزل به شوهرش خدمت کند و مرد هم مستحب است برای همسرش رفاه بیشتر از حد واجب از طریق حلال و بدور از اسراف آماده کند.
3. زن و شوهر فقط در گناه نباید از یکدیگر اطاعت کنند مثلا زنی که از شوهرش درخواست پوشیدن انگشتر طلا دارد، مرد نباید اطاعت کند یا مردی که از همسرش درخواست کشف حجاب یا زینت و آرایش در برابر نامحرم را دارد نباید اطاعت شود البته بدیهی است باید به مخالفت کردن با برخورد مناسب صورت بگیرد.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مقدمات نماز که باید شرایطش بدرستی رعایت شود مکان نمازگزار می باشد که به برخی از آن شرایط اشاره می شود:

1. محل سجده و جایی که پیشانی نمازگزار روی آن گذاشته می شود مثل روی مهر باید پاک باشد اما مثل فرش یا سجاده چنانچه نجس باشد، اشکالی ندارد بشرط اینکه نجاست مکان نجس به بدن یا لباس نماز گزار سرایت نکند. (العروه الوثقی فصل فی مکان المصلی، الثامن)

2. به نظر امام خامنه ای و برخی از مراجع دیگر زن و مرد چه محرم و چه نامحرم بخواهند در یک مکان نماز بخواهند بنابر احتیاط واجب باید بین زن و مرد یک وجب فاصله باشد. بنابراین اگر زن مساوی مرد نماز بخواند یا زن جلوتر از مرد نماز بخواند طبق نظر حضرت اقا یک وجب فاصله باشد، می توانند نماز بخوانند.

3. یکی از شرائط مکان نمازگزار این است که مباح باشد یعنی غصبی نباشد و کسی که در ملک غصبی یا روی فرش غصبی نماز بخواند نمازش باطل است و همچنین در زمینهای وقفی که عزیزان زندگی می کنند چنانچه طبق شرایط وقف عمل نکنند حکم زمین غصبی را خواهد داشت.(مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم،) (رساله مراجع مساله 886)

تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم.

از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ما کَرَهُ.هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

نکاتی درباره غش در معامله:

غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:

1.مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود و فروختن آن به عنوان جنس خوب، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه و به عنوان برنج درجه یک فروخته شود.

2. مخلوط کردن جنسی که مشتری قصد خرید آن را دارد، با چیز دیگری که مشتری قصد خرید آن را ندارد و عرضۀ آن به عنوان شیء مورد نظر مشتری؛ مانند مخلوط کردن شیر با آب یا آمیختن روغن حیوانی که مشتری قصد خرید آن را دارد، با روغن نباتی که مشتری قصد خرید آن را ندارد.

3. اظهار خصوصیت و ویژیگی خوبی بر ای جنس در حالی که در واقع آن ویژگی و خصوصیت را ندارد مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.

4. اطلاع ندادن عیب و نقص کالا یا مرغوب نبودن آن، به خریداری که به علّت اعتماد به فروشنده به کالا نگاه نمی‌کند و به خیال آنکه سالم یا مرغوب است آن را می‌خرد و این در حالی است که فروشنده از اعتماد مشتری به وی اطلاع دارد.

5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)

خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از گناهان بزرگ رشوه دادن و رشوه گرفتن است و رشوه علاوه بر اینکه یکی از گناهان بزرگ بشمار آمده سبب فساد در سیستم اداری یک نظام می شود و کسی که مرتکب این گناه می شود، گناه دیگری به نام تضعیف نظام اسلامی را در بردارد، و کسی که آلوده به این گناه شود به دنبال حق و حقیقت نیست و تمام دغدغه او رسیدن به رشوه است، لذا جدا باید از آن پرهیز کرد؛ رشوه دارای اقسامی است:

1 .رشوه دادن در قضاوت‌، که حرام و از گناهان کبیره است. و رشوه در قضاوت به این معنا که به قاضی چیزی می‌دهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند‌.

2. رشوه دادن برای انجام کار حرام مانند رشوه دادن برای توطئه علیه نظام اسلامی و یا خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری.

3. رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه‌، که علاوه بر اینکه باعث تضعیف نظام اسلامی و بدبینی مردم به نظام می شود از نظر شرعی هم مرتکب عمل حرام شده است و مالک مالی که از طریق رشوه بدست آمده است نیز نمی شود مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد مطالبه پول نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.

4. تغییر نام رشوه به عناوینی مثل شیرینی ،‌انعام، هدیه، بخشش یا هر عنوان دیگری سبب حلال شدن آن نمی‌شود و کسی که رشوه گرفته باید آن مال را به صاحبش برگرداند. ( امام خامنه ای اجوبه، س‌1246‌‌؛ سیستانی‌، رساله جامع ج‌1‌م‌2761)
خداوند متعال به همه ی ما توفیق خدمت خالصانه به نظام اسلامی و کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند:إِذَا عَمِلَ‏ أَحَدُکُمْ‏ عَمَلًا فَلْیُتْقِن‏.هرگاه کسی از شما کاری کرد، درست و با مهارت و استوار کار می کند.( وسائل الشیعة ؛ ج‏3 ؛ ص229)

ضمن گرامیداشت روز کارمند به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام کارمندان عرض می شود:
1-بر کارمندان شرعا لازم است بر اساس قوانین و مقررات انجام وظیفه کنند و کاری که بر خلاف قانون یا سبب تضییع حقوق دیگران است، جایز نیست.
2- اگر کارگر و کارمند، گزارش غیر واقعی از کار خود بدهد حقوق و مزایایی که در مقابل گزارش غیر واقعی خود می گیرد، حرام است.

3- اگر کارمند در برابر انجام کار مشتریان که برای آن استخدام شده، و در برابر آن هر ماه حقوقی دریافت می کنند، حرام است از مشتریان چیزی دریافت کند.اجوبه الاستفتائات س 1242

4- برای مدیران و مسئولین و سایر کارمندان استفاده شخصی از اموال دولتی حرام است مگر آن که با اجازه قانونی نهاد مربوطه باشد.اجوبه الاستفتائات س 1965
خداوند توفیق خدمت بهتر و شایسته تر را به مردم عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه درباره فلسفه انفاق در راه خدا می فرمایند: فَجَعَلَ اللَّهُ ...الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ. اگر مسلمان انفاق کند و از حاصل دسترنج خود بگذرد از یک طرف نفس خود را از دل بستگی مظاهر دنیا پاک کرده و ازطرف دیگر توکل بخدا را در خود زنده کند که روزی رسان خدا است و با پرداخت زکات نه تنها چیزی از دسترنجش کاسته نمی شود بلکه علاوه بر اَجر اُخروی درهمین دنیا نیز برکت مالش افزوده گردد. 

دو مورد از انفاقهای واجب خمس و زکات است که میان این دو تفاوتهایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود: 

 

1. زکات به 9 مورد با شرایطی تعلق می گیرد و آن نه مورد عبارت است از گندم؛ جو؛ خرما؛ کشمش؛ گاو؛ گوسفند؛ شتر؛ سکه طلا و نقره‌ای که معامله با آن رایج است یعنی در خرید و فروش به عنوان پول و قیمت کالا به حساب بیایید ولی خمس به هر درآمدی که از مخارج سال زیاد بیاید تعلق می‌گیرد بنابراین سکه بهار آزادی با توجه به اینکه در زمان کنونی معامله با آن رایج نیست زکات تعلق نمی‌گیرد ولی خمس به سکه ای که از درآمد بین سال تهیه شده و تا سر سال خمسی باقی باشد، تعلق می گیرد. 

2. مصرف زکات هشت مورد است که فقیر و امور عام المنفعه مانند مسجد و مدرسه سازی دو مورد از مصارف زکات است که افراد خودشان می توانند زکات را به مصارف زکات برسانند اما کسی که به او خمس تعلق می گیرد باید خمس را به دفتر مرجع تقلید برساند یا با اجازه او به سادات فقیر یا راهی که دفتر مرجع تقلید مشخص می کند، مصرف نمایند. 

خداوند متعال توفیق عمل به وظائف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهان کبیره که اثر بسیار منفی در جامعه و اجتماع دارد، تهمت است که به جهت اهمیت نکاتی را در این زمینه اشاره می کنم:

۱.تهمت از جهت شرعی این است که انسان به دیگری، عیب یا گناه یا عمل ناروائی نسبت بدهد که واقعیت ندارد.


۲.اگر فردی  به دیگری تهمتی بزند وظیفه اش این است که فورا از گناهش توبه کند و این گناه را ترک کند و به نظر امام خامنه ای و برخی دیگر از مراجع وظیفه این است که باید گفته‌هاى خود را که به هرکس رسانده، تکذیب کند و اعلام کند که اشتباه کرده است و  از شخصى که به او اهانت شده در صورت امکان، تحصیل رضایت نماید).استفتاء خصوصی امام خامنه ای و سایت معظم له ( ایت الله سیستانی: حلالیت طلبیدن لازم نیست البته اگر جبران هتک محسوب شود بنابر احتیاط واجب لازم است.رساله جامع ج 2 م 471)


۳.همچنان که تهمت زدن به یک شخص گناه است، تهمت زدن به یک نظام اسلامى، به یک مجموعه، گناه بسیار بزرگترى است. کسى که نظام اسلامى را - که علیه فساد و ظلم و بیدادگرى و تبعیض در دنیا قیام کرده است - به استبداد و ضدیت با آزادى و ضدیت با حقوق بشر متهم کند، یا خود دشمن است، یا فریب دشمن را خورده است.بیانات امام خامنه ای. ۱۳۸۱/۰۹/۰۱بیانات در خطبه‌های نمازجمعه‌‌

خداوند دلهای مومنین را به یکدیگر نزدیک کند، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از گناهان کبیره که آسیبهای مختلف اجتماعی و خانوادگی دارد، غیبت کردن است که در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم:


1. تعریف غیبت مطابق نظر امام خامنه ای حفظه الله  این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی، عیب پنهان کسی را در غیابش نزد دیگری بیان کند.


2. در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند.

3. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و ‌اگر‌ غیبت شونده زنده است و امکان حلالیت طلبیدن از او می‌‌باشد، به نظر امام خامنه ای و اکثر مراجع معظم تقلید باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان حلالیت طلبیدن از او نیست، برایش استغفار نماید.(مخالف: ایت الله سیستانی:حلالیت طلبیدن واجب نیست اگر حلالیّت خواستن از او، عرفاً جبران هتک حرمت و توهین به وی محسوب گردد، بنابر احتیاط، لازم است در صورتی که مفسده‌ای نداشته باشد، از وی حلالیّت بطلبد. رساله جامع ج 2م 464)

خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسائلی که قبل از فوت باید به آن توجه داشته باشیم، وصیت کردن می باشد که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم:

۱. وصیت کردن در برخی موارد واجب می شود مثل اینکه نشانه های مرگ در انسان ظاهر شود و دیگر فرد توان یا فرصت انجام این واجبات را نداشته باشد مثل اینکه نماز و روزه قضایی دارد یا بدهی یا خمس یا زکات بر عهده دارد.

۲.اگر وصیتی شرعا ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و تاخیر انداختن در عمل به وصیت حرام است و ورثه نمی‌توانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجاهدان در راه خدا وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند. 

۳.میت می تواند نسبت به یک سوم اموالش وصیت کند و چنانچه بیشتر یک سوم وصیت کند باید ورثه اجازه و رضایت بدهند و گرنه مقدار بیشتر از یک سوم صحیح نیست.

۴.اگر میت بدهکار باشد باید ورثه بدهی های او را بدهند هر چند وصیت نکرده باشد.

5.توصیه می شود فرد وصیت کننده برای خودش وصی و ناظر بر وصیت انتخاب کند و محتوای وصیت را برایشان قرائت کند و چنانچه ابهامی داشته باشد ابهام را برطرف کند.

جهت شادی روح شهدا و امام شهدا و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.  

در این فرصت به دو مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:  

1.  یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد.(رساله نماز و روزه م 733) 

2.  مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.  

تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را به درستی انجام دهیم، باید شیوه مناسب انتخاب شود، لذا در همین مورد به چند نکته کوتاه اشاره می کنم: 

1. در انجام این فریضه دینی نباید خجالت کشید. همانطور که اگر کسی در یک کشور کفر ممکن است در یک مکان عمومی فردی اقدام به نماز خواندن کند و خجالت نمی کشد، نسبت به فریضه امر به معروف هم نباید خجالت کشید. 

2. یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک اداره شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟ 

3. در هنگام انجام فریضه امر به معروف با محبت باشیم. به گونه ای که طرف مقابل حس کند، دستش را می گیرید نه مچش را و اینکه با عملش مشکل دارید نه با خودش.  

4. محترمانه بگویید مثلا  به خانم نامحرم بگویید: خانم محترم ...  و در غالب موارد بگوییم و عبور کنیم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، تذکر بدهیم. 

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسائل مهم دینی مساله ارتباط با نامحرم است که بی مبالاتی نسبت به این مساله آسیبهای مختلف فردی و اجتماعی و خانوادگی را بدنبال دارد که به جهت اهمیت آن، به چند نکته اشاره می شود:

1. گفتگو با نامحرم از طریق تلفن یا پیامک یا چت در شبکه های مجازی، در صورتی که همراه گناه باشد یا اینکه فرد نگران افتادن در گناه باشد یا کلمات نامناسب مثل سخنان غیر اخلاقی و فساد انگیز، میان دو نامحرم رد و بدل شود، چنین گفتگویی حرام است.


2. لمس بدن نامحرم مثل دست دادن به نامحرم حرام است هر چند قصدی نداشته باشد یا نامحرم مسن یا فامیل نامحرم باشد.


 3. حضور زن و مرد نامحرم در مکان خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، و احتمال آلودگی به گناه هم وجود دارد، حرام است و توجه داشته باشیم فضای چت هم مکان خلوت محسوب می شود. (جهت اطلاع : به نظر تعداد زیادی از مراجع حضرت امام، گلپایگانی، صافی. مکارم و زنجانی: احتیاط واجب صرف حضور زن و مرد در چنین مکان خلوتی هر چند احتمال آلودگی به گناه هم وجود نداشته باشد، باز هم حرام است.) (رساله مراجع ج1 م889) 

خداوند متعال توفیق ارتباط صحیح با بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از سوالاتی که مکرر پرسیده می شود پیرامون نذر است که به جهت اهمیت در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:

1.  اگر شخصی کار واجب یا مستحبی یا کار مثبتی را با خواندن صیغه نذر بر خودش واجب کند باید به آن نذر عمل کند و نمی تواند آن نذر را تغییر دهد.


2.  اگر فرد نذر کند که در زمان مشخصی اطعام یا مجالس عزاداری بپا کند، اما از انجامش ناتوان شود به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای تکلیف از عهده او ساقط می شود و نیاز به انجام جایگزینی ندارد. (نظر آیت الله مکارم: وظیفه کسی که توانایی انجام نذر را ندارد چیست؟ اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد در این صورت تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند یا کاری که نزدیک و شبیه آن باشد را انجام دهد و اگر اصلاً قادر به انجام آن نباشد از او ساقط می‌شود.)


3.  اگر کسی نذر کند و زمان عمل نذر مشخص نباشد، عمل به نذر فوری نیست ولی نباید در انجام و عمل به نذر کوتاهی صورت بگیرد ولی اگر زمان عمل به نذر مشخص باشد و فرد عمل از عمل نذر تخلف کند باید کفاره شکستن نذر را بدهد که به نظر امام خامنه ای کفاره ای همان کفاره تخلف از قسم است.

یعنی ده فقیر را اطعام کند یا ده فقیر را لباس بدهد و اگر توانایی نداشته سه روز روزه بگیرد.

خداوند حاجت همه حاجتمندان را برآورده کند، به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است اسراف کردن و تبذیر کردن با کلاسی محسوب نمی شود بلکه قرآن درباره تبذیرکنندگان می فرماید: إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ، مسرفین و تبذیر کنندگان پیروان شیطان هستند. لذا همگان باید مراقبت کنیم که از این دو گناه کبیره دوری کنیم به جهت اهمیت در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم:

1. اسراف یعنی مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند مثلا در اتاقی که 10 لامپ دارد ولی 5 تا به مقدار نیاز و متعارف است، چنانچه ده تا روشن شود اسراف است و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست تبذیر مینامند.مثلا در نگهداری نان کوتاهی کند و فاسد بشود ودور بریزد یا مهمانی می گیرد و غذای قابل استفاده را در سطل زباله بریزد.

2. توجه شود اسراف حتی تطهیر فرش و لباس هم حرام است. لذا برای دوری از اسراف عرض می کنم اگر فرش و لباس نجس شود مثلا با خون یا به شکل دیگری نجس شده باشد و بخواهید با آب کر و لوله کشی شهری تطهیر کنید چنانچه بعد از برطرف کردن عین نجاست یک مرتبه شسته شود، کافی است و به نظر امام خامنه ای و برخی مراجع دیگر اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشردن فرش و لباس و خارج کردن آب نیست وهمین که آب با دست هنگام اتصال به کر جابجا شود، کافی است.(1)

خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code