گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا علیها السلام حضرتش در خطبه فدکیه درباره فلسفه نیکی به والدین می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ ...  برَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السُّخْط.
احسان به والدین مانع از عذاب حضرت حق خواهد شد.
یکی از حقوقی که در آموزه های دینی بسیار بر آن سفارش شده است رعایت حق والدین به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره حقوق والدین را یاد آوری می کنم:
1. یکی از وظایف واجب فرزندان برخورد نیک با والدین و بیادبی نکردن نسبت به آنها می باشد؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین نسبت به فرزند بدی کرده باشند.
2. اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب هست، نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند. مقصود از نفقه تامین خوراک و پوشاک و سایر نیازهای ضروری آنها مطابق با شانشان می باشد.
3. اگر پدر و مادر درباره امور مربوط به فرزند دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستور شان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است. بنابراین اگر فرزند با دوستانی معاشرت داشته باشد که والدین از این ارتباط فرزندشان با او رنج می برند و قلبا آزرده خاطر می شوند بر فرزند ترک این رفاقت واجب است. (از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانی)
شادی روح همه گذشتگان مخصوصا پدر و مادرانی که از جمع ما به رحمت خدا رفته اند صلوات
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. حضرتش در خطبه فدکیه درباره فلسفه نذر می فرمایند: فَجَعَلَ اللَّهُ ... الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ. عمل به نذر سبب مغفرت و آمرزش گناهان می شود؛ زیرا همانگونه که در آیه ۷ سوره دهر آمده است از نشانه های ابرار، وفا به نذر است
چند نکته کوتاه درباره احکام نذر:
1.    اگر شخصی کار واجب یا مستحبی یا کار مثبتی را با خواندن صیغه نذر بر خودش واجب کند باید به آن نذر عمل کند و نمی تواند آن نذر را تغییر دهد.
2.    اگر فرد نذر کند که در زمان مشخصی اطعام یا مجالس عزاداری بپا کند، اما از انجامش ناتوان می شود به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای تکلیف از عهده او ساقط می شود و نیاز با انجام جایگزینی ندارد.(نظر ایت الله مکارم: وظیفه کسی که توانایی انجام نذر را ندارد چیست؟اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد در این صورت تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند یا کاری که نزدیک و شبیه آن باشد را انجام دهد و اگر اصلاً قادر به انجام آن نباشد از او ساقط میشود.)
3.    اگر کسی نذر کند و زمان عمل نذر مشخص نباشد، عمل به نذر فوری نیست ولی نباید در انجام و عمل به نذر کوتاهی صورت بگیرد ولی اگر زمان عمل به نذر مشخص باشد و فرد عمل از عمل نذر تخلف کند باید کفاره شکستن نذر را بدهد که به نظر امام خامنه ای کفاره ای همان کفاره تخلف از قسم است.
یعنی ده فقیر را اطعام کند یا ده فقیر را لباس بدهد و اگر توانایی نداشته سه روز روزه بگیرد.
خداوند حاجت همه حاجتمندان را برآورده کند، به برکت صلوات
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت
حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه درباره امر به معروف می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ... الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ. امر به معروف مصلحت برای عموم مردم است یعنی  اگر در جامعه اسلامی معروف و خوبیها به درستی ترویج و شناخته شود. منکر و زشتی نیز به درستی معرفی و به مردم شناسانده شود، مردم قطعا در فضای سالم معنوی و اخلاقی قرار می گیرند و از معصیت دور و به اطاعت و زندگی سالم و ایده آل که مصلحت عمومی در آن است نزدیک میشوند.
یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را بتوانیم انجام دهیم، باید شیوه مناسب انتخاب شود، لذا به همین مناسبت  به چند نکته کوتاه توجه شود:
1. در انجام این فریضه نباید خجالت کشید. و انسان نباید در برابر وظیفه واجب دینی خجالت بکشد.
2. یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک اداره شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه مضایقه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟
3. در غالب موارد بگوییم و رد شویم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه  در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، بگوییم.
جهت پیروزی و سربلندی جبهه مقاومت صلوات
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت زهرا سلام الله علیها  در خطبه فدکیه درباره امامت می فرمایند: اطاعت از اهل بیت علیهم السلام به دلیل آگاه بودن از حقایق دین موجب میشود تا تفسیر و برداشت از دین نظم پیدا کند و از اعمال سلیقه و تفسیر به رای جلوگیری شود و از طرف دیگر چون همه در حول رهبر واحد حرکت می کنند از اختلاف و پراکندگی نیز جلوگیری می شود: «فَجَعَلَ اللهُ ... طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ»
چند نکته کوتاه کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. مقام امامت با مقام رسالت تفاوت دارد و از مقام رسالت بالاتر است. لذا پیامبر صلی الله علیه و آله علاوه بر اینکه رسول است، امام نیز می باشد.
2. معنای رسالت پیغمبر این است که پیام الهی را به مردم می رساند، امّا معنای امامت پیغمبر این است که این رسالت را در دل مردم، در اندیشهی مردم و در عمل و کارکرد مردم اجرا می کند؛ این معنای امامت است.
3. همان طوری که انتخاب رسول صلی الله علیه و آله از جانب خداست، انتخاب امام نیز از ناحیه خدای متعال است و حضرت رضا علیه السلام در توصیف امام می فرماید: الإِمامُ الأَنیسُ الرَّفیقُ ،( امام ، همدم و رفیق است) وَالوالِدُ الشَّفیقُ (و پدر مهربان)، وَالأَخُ الشَّقیقُ ، (و برادرِ همدل است)وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغیرِ.( مادر نیکوکار به فرزند)
خداوند ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل فرماید به برکت صلوات
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت فاطمه زهراسلاماللهعلیها روایت  شده که فرمودند: أزهَدُ النُاسِ مَن تَرَکَ الحَرام. زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک کند.تحف العقول،ص۵۱۹
اما مساله شرعی:
یکی از سؤالاتی که درباره ایام فاطمیه می شود این است که برگزاری مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در این ایام چه حکمی دارد؟ و چند روز را به عنوان ایام فاطمیه باید محترم شمرد؟
در جواب این سؤال باید به چند نکته توجه شود:
1. در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو روایت مشهور است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله به شهادت رسیدند و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند.
2. مقدار ایام فاطمیه که باید احترام آن حفظ شود بستگی به نظر عرف متدینین جامعه دارد مثلا ممکن است مقدار ایام شهادت و عزا را 5 روز بدانند؛ و در هر منطقه یا شهری ممکن است این عرف متفاوت باشد.
3. مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برکتی ندارد و انجام هر کاری که در نزد مؤمنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب شود حرام است؛ هر چند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به این ایام ندارد و در تمامی ایام حرام است اما معصیت و گناه بودن چنین کارهایی در این ایام بیشتر است. (رهبری سایت أدمین شماره استفتاء 619124 و سایت مکارم استفتائات فاطمیه و تبریزی استفتائات جدید ج2 ص1918 و مسائل جدید ج2 ص49 و50)
خداوند متعال توفیق شرکت در مجالس اهل بیت علیهم السلام و یادگیری معارف اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی برمحمد و آل محمد
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از واجبات بعد از نماز سجده سهو است که در چند مورد واجب(فتوا یا احتیاط) می شود:
۱. سلام بی جا یعنی نمازگزار در جایی که نباید سلام بدهد اشتباها سلام بدهد، مثلا در رکعت اول اشتباها سلام بدهد. البته اگر کسی در نماز اشتباها سلام اول نماز را بگوید، سجده سهو ندارد.
۲. کلام بی جا یعنی نمازگزار در بین نماز سهوا حرف بزند و سخنی بگوید که ذکر و دعا محسوب نشود.
۳. اگر نمازگزار بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت. (سیستانی: بعد از داخل شدن در سجده دوم.)
۴. تشهد فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
۵. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای حفظه الله یک سجده فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:
 ضَعْ أَمْرَ أَخِیکَ عَلَى أَحْسَنِهِ. رفتار برادرت را به بهترین وجه آن تفسیر کن مگر اینکه کاری از او سر بزند که راه توجیه را بندد ، و هیچ گاه به سخنى که از دهان برادرت بیرون آید ، تا وقتى براى آن توجیه خوبى مى یابى ، گمان بد مبَر . 
دو نکته کوتاه  پیرامون حدیث شریف:
1. اگر مردم همین یک دستور و فرهنگ دینی را در معاشرتهای خانوادگی و اجتماعی رعایت کنند، بسیاری از دشمنی ها و شایعات در سطح جامعه شکل نمی گیرد.البته معنای این جمله این نیست که در هنگام بستن قراردادهای مالی مسامحه کرد و مستند و وثیقه ای گرفته نشود بلکه در این گونه امور طبق روش عقلایی و شرعی عمل شود. 
2. یکی  از اهداف تمامی دستورهای اخلاقی این است که با رعایت آنها پیوندهای میان افراد جامعه مستحکم بشود تا یکپارچگی جامعه حفظ شود و اگر جامعه ای بخواهد به هدف بزرگی برسد زمانی که  میان افراد جامعه پیوند و یک دلی وجود دارد رسیدن به آن هدف امکان بیشتر دارد تا جامعه ای که در آن تشتت و اختلاف باشد.  
 
خداوند توفیق کسب فرهنگ اسلامی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد 
 
متن اصلی: 
الشرط الثالث: استمرار القصد- درس 96 
جلسه 96، یکشنبه 1394/8/24 
حدیث: 
عن ابی جعفرٍ الباقر«علیهالسلام»، عن امیرُالمؤمنین«علیهالسلام»: و ضَع أمرَ اخیکَ علی أحسَنِه حتّی یأتیَک منه ما یَغلِبُک. تا آنجایی که ممکن است، کارِ برادرِ مؤمن را حمل بر صحّت کنید. حرفی میزند که دو احتمال دربارۀ آن میرود، یکی خوب، یکی بد، تا وقتی ممکن است که آن احتمالِ بد را انسان نفی کند، به یقین نرسیده است، قرائن متعددهای بر آن قائم نشده است، این را حمل کند بر آن وجهِ حسن. قاعدۀ کلی است. اگر همین یک دستور را ما در بین خودمان رعایت بکنیم، چقدر از دشمنیها و شایعهها کم خواهد شد. این دستورهای اخلاقی برای این است که پیوندهای میان افراد جامعه را آنچنان مستحکم بکند که یکپارچگی جامعه حفظ بشود. هر هدفِ بزرگی که یک ملتی یا یک مجموعهای داشته باشد، اگر پیوندهای میان آنها پیوندهای مستحکمی باشد، رسیدشان به آن هدف محتملتر است تا اینکه میانشان تفرق و اختلاف و تشتّت باشد. این، یک دستور عمومی برای همۀ ماست. بعد فرمود: و لاتَظُنَّنَ بکلمةٍ خَرجَت مِن أخیکَ سوءً، ظنِّ سوء مبر دربارۀ کلمهای که از دهان برادرت خارج شده است و أنتَ تَجِد لها فی الخَیر مَحمِلاً، تا وقتی که محملِ خوبی برای این جملهای که برادرِ دینیِ تو بر زبانش جاری شده است، وجود دارد، ظنّ بد نسبت به او مبر! اگر میشود این حرف را انسان حمل کند بر یک معنای خوبی، باید حمل کرد بر آن معنای خوب. این هم دنبالۀ همان فقرۀ قبلی است.[ امالی، صفحۀ 380.]
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسائل مهم دینی مساله ارتباط با نامحرم است که بی مبالاتی نسبت به این مساله آسیبهای مختلف فردی و اجتماعی و خانوادگی را بدنبال دارد که به جهت اهمیت آن، به چند نکته اشاره می شود:
1. گفتگو با نامحرم از طریق تلفن یا پیامک یا چت در شبکه های مجازی، در صورتی که همراه گناه باشد یا اینکه فرد نگران افتادن در گناه باشد یا کلمات نامناسب مثل سخنان غیر اخلاقی و فساد انگیز، میان دو نامحرم رد و بدل شود، چنین گفتگویی حرام است.
2. لمس بدن نامحرم مثل دست دادن به نامحرم حرام است هر چند قصدی نداشته باشد یا نامحرم مسن یا فامیل نامحرم باشد.
 3. حضور زن و مرد نامحرم در مکان خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، و احتمال آلودگی به گناه هم وجود دارد، حرام است و توجه داشته باشیم فضای چت هم مکان خلوت محسوب می شود. (جهت اطلاع : به نظر تعداد زیادی از مراجع حضرت امام، گلپایگانی، صافی. مکارم و زنجانی: احتیاط واجب صرف حضور زن و مرد در چنین مکان خلوتی هر چند احتمال آلودگی به گناه هم وجود نداشته باشد، باز هم حرام است.) (رساله مراجع ج1 م889) 
خداوند متعال توفیق ارتباط صحیح با بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده است زیارت قبور معصومین علیهم السلام است لذا در روایتی ثواب زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام را معادل هفتاد حج معرفی می کند. و علت تشویق مردم به زیارت، بخاطر ایجاد شوق در مردم است تا ارتباط خود را با روح مطهر حضرت رضا علیه السلام حفظ کنند تا در نتیجه در صراط مستقیم باقی بمانند.
در این فرصت کوتاه چند توصیه خدمت عزیزان مسافر عرض کنم:
1.    یکی از اهداف زیارت همین معرفت افزایی و کسب معرفت و بینش دینی است و لذا عزیزان زائر در این فرصت می توانید نسبت به پرسیدن سوالات و چنانچه شبهه ای نسبت به مسائل دینی دارند در جهت برطرف کردن شبهات اقدام کنند و می توانند از مدرسه پریزاد مرکز پاسخگویی به سوالات دینی در کنار رواق دارالسیاده استفاده شود.
2.     یکی از نمازهای واجب نماز قضا است و زیارت یکی از بهترین فرصتهایی است که انسان می تواند نسبت به نمازهای قضا اقدام کند، ضمنا نمازهای قضایی که در وطن به صورت کامل فوت شده در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. عزیزان می توانند برای بهره مندی از خواندن نماز قضا به جماعت بعد از نماز ظهر و عصر، در شبستان نهاوندی در مسجد گوهرشاد حضور پیدا کنند.
3.     زائرینی که نماز آنها شکسته است و در رکعت دوم سلام می دهند جهت اینکه اتصال در صفوف نماز جماعت قطع نشود، همه مسافرین عزیز بلافاصله بعد از سلام دادن به نیت یک نماز واجب مثل نماز قضای خودتان یا یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای خواندن سوره نباشد حداقل حمد را بخوانند و خود را به رکوع برسانند. چنانچه مسافرین عزیز به این شکل عمل کنند، به نظر امام خامنه ای و تعداد زیادی از مراجع مشکلی در اتصال صفوف پیش نمی آید.
(جهت اطلاع بیان کننده: نظرات نسبت به اقتدای بدون فاصله به تفصیل: حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله شبیری: بنابر احتیاط واجب اتصال برقرار نمی شود. به نظر امام خامنه ای، آیات عظام خویی، تبریزی، مکارم، نوری، بهجت(وسیله النجاة): بدون فاصله اقتدا صورت گیرد، اتصال برقرار است. به نظر آیت الله صافی و آیت الله وحید: فرادا می شود.)
خداوند سفر همه مسافرین را بی خطر گرداند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                حضرت  زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه درباره فلسفه انفاق در راه خدا می فرمایند: فَجَعَلَ اللَّهُ ...الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ. اگر مسلمان انفاق کند و از حاصل دسترنج خود بگذرد از یک طرف نفس خود را از دل بستگی مظاهر دنیا پاک کرده و ازطرف دیگر توکل بخدا را در خود زنده کند که روزی رسان خدا است و با پرداخت زکات نه تنها چیزی از دسترنجش کاسته نمی شود بلکه علاوه بر اَجر اُخروی درهمین دنیا نیز برکت مالش افزوده گردد.
دو مورد از انفاقهای واجب خمس و زکات است که میان این دو تفاوتهایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود: 
1.    زکات به 9 مورد با شرایطی تعلق می گیرد و آن نه مورد عبارت است از گندم؛ جو؛ خرما؛ کشمش؛ گاو؛ گوسفند؛ شتر؛ سکه طلا و نقرهای که معامله با آن رایج است یعنی در خرید و فروش به عنوان پول و قیمت کالا به حساب بیایید ولی خمس به هر درآمدی که از مخارج سال زیاد بیاید تعلق میگیرد بنابراین سکه بهار آزادی با توجه به اینکه در زمان کنونی معامله با آن رایج نیست زکات تعلق نمیگیرد ولی خمس به سکه ای که از درآمد بین سال تهیه شده و تا سر سال خمسی باقی باشد، تعلق می گیرد. 
2.    مصرف زکات هشت مورد است که فقیر و امور عام المنفعه مانند مسجد و مدرسه سازی دو مورد از مصارف زکات است که افراد خودشان می توانند زکات را به مصارف زکات برسانند اما کسی که به او خمس تعلق می گیرد باید خمس را به دفتر مرجع تقلید برساند یا با اجازه او به سادات فقیر یا راهی که دفتر مرجع تقلید مشخص می کند، مصرف نمایند. 
3.    کسی که تا الان خمس مالش را محاسبه نکرده است بهترین مکان برای محاسبه دفتر مرجع تقلید می باشد.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید میخواهید از بدبخترین و زیانکارترین افراد به شما خبر بدهم؟ قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا . 
خداوند متعال در سوره کهف می فرماید: زیانکارین مردم کسانی هستند تمام سرمایه مادی و معنوی خودشان را در مسیر انحراف و نادرست از دست بدهند و از طرفی عبرت نمی گیرند و تصورشان این است که درست عمل کرده اند.( الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا) 
بزرگترین خطر این است که انسان مسیر نادرست را برود و اشتباه و زیانش را توجیه کند و خوب بداند.
یک سوال جدی چطور میشه که انسان دچار این حالت روانی می شود:
خداوند در همین آیات سوره کهف قرآن برای این بیماری سه عامل اشاره می کند:
اول:فراموش کردن خدا و توجه نکردن به نشانه های خدای متعال در زندگی.اولئک الذین کفروا بایات ربهم
دوم:فراموش کردن معاد. اگر انسان احساس نکند قدرتی مراقب اعمال اوست و همه را برای یک دادگاه بزرگ حفظ و نگهداری می کند، اعمالش را اصلاح نمی کند.(بلقائه)
سوم: استهزای دستورات و آیات خدا و پیامبر.( وَاتَّخَذُوا آیَاتِی وَرُسُلِی هُزُوًا) بدانیم وتوجه کنیم آنچه باعث سقوط انسان می شود، استهزای دستوارت خداست.حتی عمر سعد لحظه ای که سخن ولیّ خدا سید الشهدا را استهزا کرد (در جواب حضرت که فرمود: امیدوارم از گندم ری نخوری، از روی استهزا گفت : ای حسین (علیه السلام ) اگر گندم نباشد، جو هم می توان خورد)بیچاره عالم گشت.
خداوند بلیات و گرفتاری را از قاطبه امت اسلام برطرف گرداند به برکت صلوات
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیهالسلام در روایتی میفرمایند: "إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَیُهَوَّلُ عَلَیْهِ فِی مَنَامِهِ فَتُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ إِنَّهُ لَیُمْتَهَنُ فِی بَدَنِهِ فَتُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ." یعنی مؤمن خوابهای هولناک میبیند و به سبب آن گناهانش بخشوده میشود و همچنین اگر به بدنش آسیبی برسد، گناهانش آمرزیده میگردد.
دو نکته کوتاه در توضیح این حدیث شریف:
1. در این حدیث شریف به یک موضوع مهم اشاره دارد که ترازوی دنیا و آخرت، عادلانه است. هر مؤمنی که در دنیا با ایمان زندگی کند و سختی بکشد، در آخرت پاداش دریافت میکند. بنابراین اگر مؤمنی در دنیا دچار بیماری یا مشکلات خانوادگی شود، بدون پاداش نخواهد ماند؛ لذا در روایتی آمده است که اگر مؤمن دچار کوچکترین مشکلی مانند لغزش پایش به سنگ شود، خداوند به او پاداش میدهد.اگرچه این مسئله نباید بهانهای برای دیگران باشد که در کمک و حل مشکلات مؤمنین کوتاهی کنند. 
2. این حدیث شریف یک نگاه ارزشمند به انسان ارائه میدهد که اگر با این دیدگاه پیش برویم، بسیاری از حسادتها، دعواها و غصهها و خوردن حرام از بین میرود. زیرا اگر خداوند برای فردی فقر را مقدر کرده، فقیر میداند که در آخرت پاداشی و اجری خواهد داشت که مایه حسرت ثروتمند در دنیاست، بنابراین دلیلی برای حسادت به ثروتمندان وجود نخواهد داشت.
خداوند معرفت دینی را به همه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
متن اصلی:
الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 170
جلسه 170، دوشنبه 1395/8/3
حدیث :
عن ابان بن تغلِب قال: - سند این حدیث سند خوبی است- قال ابوعبدالله الصادق جعفرُ بنُ محمدٍ«صلواتاللهعلیهما»: إنّ المؤمن لَیُهَوَّلُ علیه فی منامِه فتُغفَر له ذنوبُه. در این حدیث، دو نمونه ذکر شده است برای بیان یک مطلب مهمی گرچه خود این دو نمونه علی الظاهر حامل مسألۀ مهمی نیست. نمونۀ اوّل این است که: اگر یک بندۀ مؤمنی یک خواب بدی، کابوس ببیند، ناراحت شود، میفرماید: همین خواب بدی که او میبیند، موجب آمرزش گناهان او میشود. خواب بد چه تأثیری در آمرزش گناه دارد؟ اینجا مسأله، مسألۀ خوابِ بد و این حادثۀ خاص نیست، مسأله یک مسألۀ مهمتری است. میخواهند بفرمایند: معادله و ترازوی دنیا و آخرت، یک ترازوی عادلانه است. هر چه اینجا سختی کشیدید، در آنجا پاداش این سختیکشیدن را خواهید دید. اینطور نیست که اگر کسی در این دنیا سختیهایی را تحمل میکند، بدون پاداش باشد؛ بعضی از انسانها غصه و ناراحتیای دارند، بیماریِ سختی دارند، حوادث خانوادگیِ دشواری دارند. و بعضی مراقب مزاج خودشان هستند، سالم زندگی میکنند، غذاهای خوب میخورند، اگر بیمار شوند دوای لازم، طبیب لازم، در وقت خودش در اختیار دارند. آن یکی یا پزشک در اختیار ندارد، یا محل دوردستی است که به بیمارستان جاده ندارد، یا پول بیمارستان و پزشک را ندارد! اینکه بگوییم شانس و اقبالِ این دو چنین است. نخیر، اینطوری نیست. عِلل و عوامل گوناگون طبیعی و اجتماعی در صحّت، یا بیماری، راحتی یا ناراحتی انسان نقش دارند، تأثیر دارند اما علّت را هر چه فرض کنیم، خودِ این حادثۀ تلخ که برای من و شما پیش میآید، در مقابلش نزد خدای متعال یک اجری وجود دارد. اینجا کم آوردید، برایتان مشکل درست شد؛ آنجا به شما پاداش خواهند داد. این، یک قاعدۀ کلّی است
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مهمترین واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است ویکی از پایه های حکومت صالحان طبق آیه شریفه قرآن امر به معروف و نهی ازمنکر است لذا باید همگان به این واجب الهی اهتمام ویژه داشته باشیم و دانستن احکام این واجب الهی از مهمترین وظایف است لذا در همین زمینه چند نکته کوتاه درباره احکام این واجب الهی اشاره می کنم:
یکی از شرایط مهم این فریضه الهی شناخت معروف و منکر هست یعنی شخصی که میخواهد تذکر بدهد بداند که رفتار دیگری مطمئنا گناه و معصیت است. جهت شفاف سازی در این زمینه به یکی از گناهان اشاره کنم و آن هم گناه بزرگ تضعیف نظام جمهوری اسلامی است بنابر اگر کسی با برهم زدن نظام اقتصادی یا احتکار یا اختلاس یا سیاه نمایی یا باعث خدشه دار کردن اتحاد جامعه اسلامی است، که سبب تضعیف نظام اسلامی شود گنهکار است و بر دیگران لازم است او را از این منکر الهی، نهی از منکر کنند.  
عمل به این فریضه جایی نیست که انسان فقط اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه درصد کمی هم احتمال تاثیر بدهد باید اقدام کند بلکه اگر احتمال کم رنگ تر شدن گناه یا احتمال اینکه در آینده بر روی فرد تاثیر می گذارد، باز هم تذکر دادن لازم است.
خداوند توفیق عمل به واجبات دینی را عنایت بفرماید به برکت صلوات
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است اسراف کردن و تبذیر کردن با کلاسی محسوب نمی شود بلکه قرآن درباره تبذیرکنندگان می فرماید: إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ، مسرفین و تبذیر کنندگان پیروان شیطان هستند. لذا همگان باید مراقبت کنیم که از این دو گناه کبیره دوری کنیم به جهت اهمیت در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم:
1.  اسراف یعنی مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند مثلا در اتاقی که 10 لامپ دارد ولی 5 تا به مقدار نیاز و متعارف است، چنانچه ده تا روشن شود اسراف است و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست تبذیر مینامند.مثلا در نگهداری نان کوتاهی کند و فاسد بشود ودور بریزد یا مهمانی می گیرد و غذای قابل استفاده را در سطل زباله بریزد.
2.  توجه شود اسراف حتی  تطهیر فرش و لباس هم حرام است. لذا برای دوری از اسراف عرض می کنم اگر فرش و لباس نجس شود مثلا با خون یا به شکل دیگری نجس شده باشد و بخواهید با آب کر و لوله کشی شهری تطهیر کنید چنانچه بعد از برطرف کردن عین نجاست یک مرتبه شسته شود، کافی است و به نظر امام خامنه ای و برخی مراجع دیگر اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشردن فرش و لباس و خارج کردن آب نیست وهمین که آب با دست هنگام اتصال به کر جابجا شود، کافی است.(1)
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب سلام الله علیها . امیر المومنین علیه السلام درباره تبعیض قائل نشدن میان فرزندان در روایتی می فرمایند:
اِنَّ النَّبىَّ صلی الله علیه و آله اَبْصَرَ رَجُلاً لَهُ وَلَدانِ فَقَـبَّلَ اَحَدَهُما وَ تَرَکَ الآْخَرَ . فَقالَ رَسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله : فَهَلاّ واسَیْتَ بَیْنَهُما؟
پیامبر صلی الله علیه و آله کسى را دیدند که دو فرزند داشت . یکى را بوسید و دیگرى را رها کرد . پیامبر خدا به او فرمودند : چرا میان آنان یکسان عمل نکردى؟
نکته ای درباره حدیث شریف:
در این حدیث شریف به یک نکته تربیتی برای اداره داخل خانه و اداره فرزندان اشاره می کند و طبق فرمایش پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام پدر و مادر میان فرزندان به گونه ای روابط عاطفی را برقرار کنند که از طرف آنها مشکلی از قبیل حسادت ها و مانند این، میان بچه ها ایجاد نشود. متاسفانه برخی پسر را بر دختر ترجیح می دهند و برخی بالعکس یا برخی یک فرزندی را بر فرزند دیگر ترجیح می دهند همه اینها مختل کننده روابط خانوادگی و پیوندهای درون خانواده است.
خداوند توفیق تربیت فرزند صالح را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
قبولی زیارات صلوات
متن اصلی:
«امر پنجم: قواعد کلیّه در باب معاملات (حدیث تحفالعقول)»جلسه 13، 1383/9/19 حدیث اخلاقی
عن امیر المؤمنین(علیهالسلام): أبصر رسول الله(صلّیاللهعلیهوآله) رجلاً له ولدان، فقبّل أحدهما و ترک الآخر. فقال رسول الله(صلّیاللهعلیهوآله): فهلّّا واسیت بینهما؟حضرت میفرمایند: رسول خدا(صلّیاللهعلیهوآله) مردی را دیدند که دو فرزند داشت؛ یکی از دو فرزند را بوسید و دیگری را نبوسید و در حقیقت بین آن دو تبعیض قائل شد. حضرت به آن شخص فرمودند: چرا بین دو فرزندت مواسات نکردی و تبعیض قائل شدی؟ کلام حضرت متضمّن نکتۀ تربیتی در ادارۀ خانه است که والدین طوری بین فرزندان رفتارکنند که مشکل و حسادت بین فرزندان پیش نیاید. النوادر صفحۀ 96
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها.  پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بر اهمیت رسیدگی به خانواده تأکید زیادی دارند و در روایتی میفرمایند مَن دَخَلَ السّوقَ فَاشتَرى تُحفَةً ، فحَمَلَها إلى عِیالِهِ، کانَ کَحامِلِ صَدَقَةٍ إلى قَومٍ مَحاویجَ .
خریدن وسایل و هدایا از بازار برای خانواده، حتی اگر جزو نیازهای ضروری نباشد، از ارزش والایی برخوردار است و به مثابه انفاق در راه خدا محسوب می شود.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1.    تهیه وسایل و هدایا برای خانواده و داشتن ثواب انفاق در راه خدا، به تقویت روابط خانوادگی کمک کرده و مردان را تشویق به توجه به نیازهای خانواده میکند.
2.    پیامبر در ادامه حدیث شریف به نکتهای تربیتی اشاره میکنند و توصیه میفرمایند که در صورت تهیه هدیه یا خوردنی برای فرزندان، ابتدا به دختران توجه شود، چرا که دل آنها محجوبتر و عاطفیتر است، و خوشحال کردن آنها معادل آزاد کردن بندهای از نسل اسماعیل است. خوشحال کردن پسران نیز دارای پاداشی چون گریه از خشیت الهی است. 
3.    هدف از همه این توصیهها، ایجاد محیطی گرم و صمیمی در خانواده است، چرا که خانوادههای سالم و تربیتیافته میتوانند جامعهای رشید و فرهیخته بسازند و افرادی را پرورش دهند که در اجتماع اثرگذار و موفق باشند. در مجموع، خانواده به عنوان یک واحد تربیتی میتواند بستری مناسب برای رشد و تعالی فرد و جامعه باشد.
نثار روح مقدس اسوه صبر و مقاومت زینب کبری سلام الله علیها صلوات
متن اصلی:
الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 190
جلسه 190، دوشنبه 1395/10/6
حدیث:
عن ابنِ عباس قال: قال رسولُ الله«صلی الله علیه وآله»: مَن دخَل السوق فَاشتَری تُحفةً، این تحفه لباس باشد یا خوراکی یا اسباب بازی یا وسائل خانه، یک تحفه ای بخرد؛ فَحَملَها الی عِیالِه، آن را برای عیال خود، خانوادۀ خود، زن و فرزندان خود ببرد؛ این، اهتمام به مسألۀ خانواده است. پرداختن مرد که متکفّل امور مالی خانواده است، به خواسته های خانواده، خواسته های همسر و فرزندان، این از آن چیزهایی است که به خانواده قِوام می بخشد، خانواده را حفظ می کند. نه اینکه مرد وقتِ غذا برود برای خودش فرض کنید در بازار غذا بخورد! زن هم که اداره می رود، برود آنجا مثلاً به قول فرنگی مآبها، یک فست فودی، چیزی تهیه کند، بخورد، بچه ها را هم یک طوری از سر واکنند البته اگر بچه ای داشته باشند! که غالباً این حضرات امروزی و فرنگی مآب از داشتنِ فرزندان اجتناب هم می کنند، حداکثر یکی یا دو تا. این وضع، همین است که خانواده را مختلّ می کند. یعنی زن با شوهر، با فرزندان، یک مجموعۀ واقعی را تشکیل نمی دهند. این به تبع همین فرهنگِ غلطِ وارداتیِ غربیهاست. در اسلام، درست، نقطۀ مقابل است. یعنی شما که می روید خانه، یک چیزی تهیه کنید، برای منزل ببرید. گاهی این خرید، ضروری است، برای منزل لازم است، گاهی لازم هم نیست اما مطلوب است برای آنهاست. اگر این کار را کردید، کان کَحاملِ صدقةٍ الی قومٍ مَحاویج، مثل این است که دارید به افراد نیازمند صدقه می دهید، انفاق می کنید. در حالی که زن و بچۀ شما محاویج نیستند، محتاج نیستند! زندگی شان رو به راه است. اما وقتی به زن و فرزند خودتان کمک می کنید، خدای متعال این را مثل انفاق در راه خودش به حساب می آورد انفاق به کسانی که نادار هستند؛ یعنی اینقدر این کار باارزش است. تحریص و تحریض بر این است که مرد به این کار عادت کند و چیزی تهیه کند و ببرد. و لیَبدَأ بالاُناث قبلَ الذکور، در خانه، پسر و دختر دارید، اگر شیرینی ای، خوراکی ای، اسباب بازی ای بردید، اول به دخترها بدهید قبل از پسرها. دختر به طور طبیعی یک قدری محجوب تر و کنارتر است، او را مقدم بدارید! هر کدام از این رهنمودها یک اسراری و یک نکته ای در آن هست که اگر انسان دقّت کند، این نکته ها را درمی یابد. فإنَّ مَن فَرَّح ابنَةً فکأنَّما أعتَقَ رقبةً مِن وُلد اسماعیل، هر کس دخترِ خودش را در خانه خوشحال کند، مثل اینکه یک غلامی را از فرزندان اسماعیل آزاد کرده است. یعنی اینقدر این کار در نزد پروردگار عالم ارزش دارد. و مَن أقَرَّ بعینِ ابنٍ فکأنّما بَکَی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ»، و هر کسی که چشم پسر بچۀ خود را روشن کند، مثل این است که در مقابل پروردگار از خشیت الهی گریسته است. بچۀ خودت است، دوستش داری، جاذبۀ محبت و انگیزۀ محبتِ پدر و فرزندی است این کار را می کنی، اما خداوند آنرا به حساب بکاء من خشیةِ الله می گذارد.
همۀ اینها برای این است که محیط خانوادگی محیط گرمی بشود، خانواده سلّول اجتماع است، محل تربیت انسانهاست که می خواهند بعد از این، در اجتماع به مقامات برسند، فعال باشند و کار بکنند، جزو عناصر اجتماع باشند. این در خانواده تربیت می شود. این گلخانه را اگر توانستید درست بیارایید، مجموعۀ محصول این میلیونها گلخانه، یک ملتِ رشید و یک ملت آزاده خواهد شد، یک ملت دارای مسئولیت، یک ملت منعطف، یک ملت عاقل و خردمند. لاابالی گری و بی اعتنایی به ارزشها که آفت ملتهاست و تنبلی و بی خیالی درست می کند، رفتن به سمت اعتیاد و فسادهای اخلاقی درست می کند؛ اینها ریشه کن می شود اگر یک خانواده، خانوادۀ خوبی بود. اینها همه اش برای این است که خانواده، خوب باشد. برو خانه، همسرت را شاد کن! دخترت را شاد کن! پسرت را شاد کن! تا خدا اینطور به تو اجر بدهد. فرمود: اگر چشمِ پسرت را روشن کردی، مثل این است که از خشیتِ الهی گریستی؛ و مَن بَکی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ» أدخَلَه اللهُ جنّاتٍ النعیم. گریۀ از خشیت خدا هم معلوم است چقدر فضیلت دارد. روشن کردن چشمِ پسر در خانه مثل این است که انسان از خشیت الهی گریسته است. امالی، صفحۀ 673
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب سلام الله علیها. 
حضرت زینب کبری (علیهاالسّلام)، با حفظ حجاب، عفاف و کرامت خویش، در تمام لحظات زندگی حماسهای از حضور عزتمندانه همراه با حجاب را آفرید. لذا یکی از دغدهای این بانوی بزرگوار حفظ حجاب و پوشش بود که به جهت اهمیت چند نکته در این زمینه اشاره می شود:
1.   پوشش مورد رضای خدا و اهل بیت علیهم السلام  این است که اولا لباس مورد نظر تمام بدن بجز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند لذا لباسهای کوتاه یا شال یا روسری که موی زن را به صورت کامل نمی پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما، پوشش شرعی محسوب نمی شود. علاوه بر این لباس که خانم در برابر نامحرم استفاده می کند زینتی نباشد و زینت های خانم را بپوشاند. بنابر این خواهری که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده و آشکار است، پوشش شرعی محسوب نمی شود.
2.   رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
3.   مردان در برابر حجاب همسران و دخترانشان مسئول هستند یعنی نسبت به دختران از همان کودکی باید آنها را با حجاب و دوری از نامحرم عادت بدهند و نسبت به همسران هم با شرایط امر به معروف کنند.
انشا الله به توفیق الهی عفت و حیاء در جامعه هر روز بیشتر از گذشته فراگیر گردد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از فضاهایی که جزء واقعیت زندگی ما شده است، فضای مجازی است در این زمینه چند مساله شرعی یادآوری می کنم: 
1. تبلیغ در فضای مجازی و کسب درآمد از این طریق، در صورتی که تبلیغ کار حرامی و خلاف قانون نباشد، جایز است اما تبلیغ و کسب درآمد از این طریق مثل تبلیغ مدلهای ضد دینی یا ترویج و اشاعه بی بند باری بشود یا مطالبی که تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد، مثل نشر مطالبی که اتحاد جامعه را خدشه دار کند، جایز نمی باشد. 
2. یکی از گناهان شایع در فضای مجازی اشاعه گناه و معصیت است بنابر این نشر یک معصیت از دیگران یا ارسال آهنگ های حرام از طریق فضای مجازی و غیر آن، که نوعی ترویج و اشاعۀ حرام (گوش دادن به صدای حرام) یا سبب ارتکاب آن یا ایجاد انگیزه برای ارتکاب این گناه توسط دیگران میشود، جایز نیست. 
3. انتشار یا گذاشتن پروفایل یا استوری تصاویر زنان بی حجاب در فضای مجازی و یا ملأ عام که مستلزم مفسده و یا ترویج بی حجابی است، جایز نیست. 
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد 
منابع: 
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: أَلصّاحِبُ کَالرُّقْعَةِ فِى الثَّوبِ فَاتَّخِذْهُ مُشاکِلاً.
همنشین و دوسـت، همانند وصله در لباس است، پس آن را همشکل انتخاب کن.
چند نکته کوتاه پیرامون این حدیث شریف عرض کنم:
1. درباره همنشین و دوست گاهی اوقات گفته می شود" هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار یا گفته می شود انتخاب دوست، هنر است و هنر بزرگتر، نگهداشتن دوست است" اما از همه مهمتر معیار انتخاب دوست است چون گاهى صالح ترین افراد، قربانى معاشرت با دوستان ناباب مى شوند. گاهى هم انسانهاى خطاکار و آلوده، در اثر همجوارى با افرادى خود ساخته و پاک، از عطر صداقت و پاکى و دیندارى دوستان، معطر مى شوند و راهى نو در پیش مى گیرند.
2. به تعبیر مولایمان حضرت على علیه السلام، گزینش دوست، مثل وصله زدن بر جامه اى است که پاره شده است. عاقلانه آن است که وصله را از جنس و نوع و رنگ پارچه اى انتخاب کنیم که به هم بخورند و ترکیب ناهماهنگى پدید نیاورند،  در انتخاب دوست هم باید دوستانى انتخاب کنید که با فکر و فرهنگ و باورهاى دینى و سنتهاى ارزشمند مکتبى و ملى شما متناسب باشد، و به گونه ای باشد وقتی با او مینشیند، او را به خدا نزدیک کند و گرنه چهره زندگى و اخلاق اجتماعى شما زشت و ناهماهنگ خواهد شد و کسى که به ایمان و اخلاق و تعهد شما آسیب برساند، «وصله ناجور» بر اندام شماست.
خشنودی قلب نازنین حضرت رضا علیه السلام و برآورده شدن حاجات. صلوات
                    
                    گفتار روز
                
توضیحات
                سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امیرالمؤمنین«علیهالسلام» در روایت می فرمایند: پنج سخن از من بیاموزید که ارزش آنها به قدری است که اگر بر مرکب تیزپایی سوار شده و جهان را سیر کنید، هر آینه شایسته است:
مورد اول : لا یَرجو اَحَدٌ اِلَّا رَبَّهُ. امیدی به غیر از خدا نداشته باشید. امید انسان به این عوامل ظاهری، یعنی به این جسمهای بیروح و این کالبدهای بیجان نباشد. انسان در همه چیز دنبال امید به خدا باشد؛ این کار انسان را خیلی آسان و گوارا میکند.
 مورد دوم: لا یَخافَنَّ اِلَّا ذَنبَهُ . از هیچ چیز جز گناه خود نترسید. گناه، آثار دنیوی و اخروی دارد، قرآن میفرماید: «ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم»، نقش این مطلب در زندگی این است که انسان مراقب رفتار و کردار و گفتار خود باشد که مبادا دچار گناه و انحراف گردد.
مورد سوم: لا یَستَحیِی العَالِمُ اِذا لَم یَعلَم اَن یَتَعَلَّمَ. شخص ولو عالم و دانا باشد اگر چیزی را نمیداند از یادگرفتن و پرسیدن، حیا نکند.
مورد چهارم: لا یَستَحیی اِذا سُئِلَ عَمّا لا یَعلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ. اگر در مورد چیزی که به آن علم ندارد، از او سؤال شود خجالت نکشد از اینکه بگوید: نمی دانم.
مورد پنجم: اَنَّ الصَّبرَ مِنَ الایمانِ بِمَنزِلَةِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ وَ لا خَیرَ فی جَسَدٍ لا رَأسَ لَه. همه چیزِ ایمان صبر است. صبر یعنی تحمّل کردن، استقامت کردن، پای فشردن در راه صحیح؛ به این میگویند صبر، که پشتوانهی همهی حرکتها و تلاشهای انسان .صبر است.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات