بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

در این لحظات معنوی، کلامی از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را یادآوری می‌کنیم که زنگ خطر را برای همه ما به صدا در می‌آورد. حضرت فرمودند:
« : ثَلاثٌ أخافُهُنَّ عَلى اُمَّتی مِن بَعدی : الضَّلالَةُ بَعدَ المَعرِفَةِ ، و مُضِلاّتُ الفِتَنِ ، و شَهوَةُ البَطنِ و الفَرجِ ».
پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر امت خود از سه خطر بزرگ بیمناک بودند:
1. گمراهی پس از شناخت: اینکه بعد از جای گرفتن معارف نورانی در دل، انسان آن را بر اثر جهالت یا شبهه از دست بدهد و مسیرش را برگرداند.
2. فتنه‌های گمراه‌کننده: فتنه‌ها حوادثی هستند که در زندگی انسان پیش می‌آیند و فضا را غبارآلود می‌کنند. در این فضای غبارآلود، صفوف حق و باطل مشخص نیستند و همین باعث گمراهی بعضی‌ها می‌شود. گاهی اوقات این فتنه، فقر است، گاهی اوقات ثروت و غنا است و گاهی اوقات رسیدن به قدرت. باید همواره مواظب باشیم که این فتنه‌ها باعث گمراهی ما نشوند.
3. شهوت شکم و فرج: گرایش‌های افراطی جنسی و شکم‌چرانی. این خطر به اندازه‌ای جدی است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن را هم‌ردیف «گمراهی بعد از معرفت» قرار داده‌اند و گرفتاری‌های شهوانی گاهی می‌تواند انسان را از جاده حقیقت و حتی از دین خارج کند.

در جوار امام رئوف (علیه‌السلام)، خداوند ما را از این خطرات بزرگ حفظ فرماید.به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

المسألة الثامنة: الرشوة
جلسه 203، 1386/10/3

حدیث اخلاقی
فی الکافی عن النبی(صلی‌الله‌علیه‌وآله): ثلاثةٌ اخافهنّ علی امّتی من بعدی ، الضلالة بعد المعرفة ، و مضلاّت الفتن ، و شهوة البطن و الفرج .
سه چیز است که بر حسب طبیعت متعارف جوامع بشری برای مجموعه‌های انسانی پیش می‌آید، امّا از خطرات آن بایستی مراقبت کرد . لذا حضرت می‌فرمایند: بر امت خودم از این سه چیز بیمناکم .
1- بعد از آنکه معارف الهی در دل و ذهن مردم جای گرفت ، دچار گمراهی بشوند ، بر اثر جهالتها ، بر اثر وسوسه و شبهات آن معارف والا و نورانی را از دست بدهند . و از راهی که می‌روند مسیر را بر گردانند .
2- فتنه‌های گمراه کننده : فتنه های گمراه کننده یا ضلالتهایی که از فتنه ها ناشی می‌شوند ، گاهی این فتنه ، فقر است ، گاهی اوقات غنی است و گاهی اوقات رسیدن به قدرت است و گاهی زیر فشار قدرتها قرار گرفتن است . حوادث و فتنه هایی که در زندگی پیش می‌آید و فضا را غبار آلود می‌کند ، موجب گمراهی بعضیها می‌شود . فرض کنید در زمان امیر المؤمنین)علیه السلام( از آن طرف افراد موجّهی در مقابل امیر المؤمنین)علیه السلام( می‌ایستند ، علی الظاهر به خدا دین و معنویت هم دعوت می‌کنند امّا فتنه است ! به این معنا که فضا غبار آلود است ، صفوف مشخص از یکدیگر نیست ، این هم مایة گمراهی بعضی‌ها می‌شود . لذا باید مواظب بودکه این فتنه ها پیش نیاید ، یا اگر چنانچه پیش آمد مایة گمراهی نشود .
3- شهوت بطن و شهوت فرج : یعنی آن گرایشهای افراطی که انسان به خورد و خوراک و شهوترانیهای جنسی دارد ، این هم مایة بیم است، پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) شکم چرانی و شهوت را در ردیف الضلالة بعد المعرفة قرار می‌دهد ، اینقدر اینها خطرناک‌اند ، بعضی خیال می‌کنند که این چیزها درجة دو است ، مردم دینشان ، ایمانشان محفوظ است ، فسقی می‌کنند ، نه ، اینطور نیست ، این گرفتاریهای شهوانی گاهی انسان را از دین هم خارج می‌کند ! گرفتاری شکم و گرفتاری شهوت جنسی ، اوّل به صورت یک عارضه است ، به تدریج انسان را از جادة حقّ و حقیقت خارج می‌کند . «ثمّ کان عاقبة الذین اساؤ السوأ أن کذّبوا بایات الله» عمل گناه آلود ، گاهی انسان را از مسیر معرفت و حقیقت و اعتقاد صحیح هم منحرف می‌کند . «الشافی : صفحة 507»

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز آشکار نکند، بنابر این خانمی که ناخن یامژه مصنوعی مصنوعی گذاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما برسد این است که آیا گذاشتن ناخن یا مژه مصنوعی شرعا جایز است؟

در جواب سه نکته کوتاه عرض می شود:
1. کاشت ناخن و مژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست.

2. کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هر چند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست.

3. کسی که ناخن و مژه مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود.


خداوند توفیق انجام دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مقدمات نماز که باید شرایطش بدرستی رعایت شود مکان نمازگزار می باشد که به برخی از آن شرایط اشاره می شود:

1. یکی از شرائط مکان نمازگزار این است که مباح باشد یعنی غصبی نباشد و کسی که در ملک غصبی یا روی فرش غصبی نماز بخواند نمازش باطل است و همچنین در زمینهای وقفی که عزیزان زندگی می کنند چنانچه طبق شرایط وقف عمل نکنند حکم زمین غصبی را خواهد داشت.(مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم،) (رساله مراجع مساله 886)

2. به نظر امام خامنه ای و برخی از مراجع دیگر زن و مرد چه محرم و چه نامحرم بخواهند در یک مکان نماز بخواهند بنابر احتیاط واجب باید بین زن و مرد یک وجب فاصله باشد. بنابراین اگر زن مساوی مرد نماز بخواند یا زن جلوتر از مرد نماز بخواند طبق نظر حضرت آقا یک وجب فاصله باشد، می توانند نماز بخوانند.


تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از رموز عزت و سربلندی برای یک ملت مقاومت در برابر دشمن است و توجه به خداست و«بدانید، هر ملتی که در مقابل زورگو و متجاوز و قدرتمند سینه سپر نکند و مقاومت نکند، ذلیل خواهد شد.»
(بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان، ۱۳۸۶/۰۸/۱۳)؛ لذا قرآن می فرماید: الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ ۚ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا.
همان کسانی که کافران را به جای مؤمنانْ سرپرست و دوست خود می گیرند؛ آیا عزت و قدرت را نزد آنان می طلبند؟ یقیناً همه عزت و قدرت فقط برای خداست.
مقاومت در برابر دشمن چنانچه با شرایطش باشد حتما اثربخش و خدا یاری می کند،
اما در این فرصت به برخی از شرایط مقاومت اشاره می کنم:
1. عدم سستی و ترس در راه خدا و مقاومت: لذا خدا در مذمت برخی از اهل ایمان می فرماید مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ای اهل ایمان! شما را چه عذر و بهانه ای است هنگامی که به شما گویند: برای نبرد در راه خدا باشتاب [از شهر و دیارتان] بیرون روید؛ به سستی و کاهلی سوق پیدا می کنید.
2. حفظ وحدت. لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ. با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بد دل می شوید، و قدرت و شوکتتان از میان می رود.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم.

امام باقر علیه السلام در روایتی نورانی می فرمایند:

إنَّ للّه ِ عُقوباتٍ فی القُلوبِ والأبدانِ : خداوند متعال گاهی بندگان خطا کارش را در همین دنیا به شکلهایی مختلف عذاب می‌کند.

برخی اوقات به : ضَنْکٌ فی المَعیشَةِ.یعنی بعضی از این عذابها مربوط به زندگی مادّیِ انسان است مثل تنگی معیشت البته همین جا عرض کنم که همیشه سختی معیشت عذاب نیست، گاهی ابتلاء و امتحان الهی است، همچنان که گاهی هم در اثر ناسپاسی‌ها و کردار زشت انسان است.

برخی اوقات به: وَهنٌ فی العِبادَةِ. یعنی بعضی از عذابها مربوط به جنبه‌های روحی است مثل سستی و بی‌حوصلگی در عبادت. یا انسان گاهی رغبتی به دعا ندارد یا در نماز حضور قلب برایش پیدا نمی‌شود یا موفّق به نافله و تهجّد و مناجات با خدا نمی‌گردد.علت این سستی یک جهتش قساوت قلب است. در حالی که اکثر مردم به این نوع عقوبت اصلاً توجّهی ندارند. و حضرت می فرمایند: "وما ضُرِبَ عَبدٌ بِعُقوبَهٍ أعظَمَ مِن قَسوَةِ القَلبِ". به هیچ بنده اى کیفرى بزرگتر از سختدلى چشانده نشده است.

خداوند لطف و محبتش را شامل حال بگرداند و فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را برساند به برکت صلوات
متن اصلی جهت مطالعه بیان کنندگان محترم:
مراتب تسبیب
مرتبۀ ثانیه
صورت اولیٰ
جلسه 51، 1378/12/10
من مواعظ ابی جعفر(علیه‌السلام):
انّ لله عقوبات فی القلوب و الأبدان، ضَنکٌ فی المعیشة و وَهنٌ فی العبادة و ما ضُرِب عبدٌ بعقوبة أعظمَ مِن قسوة القلب.
(تحف العقول، صفحۀ 296)
 
خداوند متعال گاهی بندگانش را در دنیا عذاب می‌کند. بعضی از این عذابها مربوط به زندگی مادّیِ انسان است مثل تنگی معیشت (البته باید دانست که همیشه هم تنگیِ معیشت عذاب نیست، گاهی ابتلاء و امتحان الهی است، لکن گاهی هم در اثر ناسپاسی‌ها و کردار زشت انسان است)، و بعضی از عذابها مربوط به جنبه‌های روحی است مثل سستی و بی‌حوصلگی در عبادت (که اکثر مردم به این نوع عقوبت اصلاً توجّهی ندارند). گاهی انسان رغبتی در دعا ندارد یا در نماز اقبال و حضور قلب برایش پیدا نمی‌شود، موفّق به نافله و تهجّد و مناجات با خدا نمی‌گردد. همۀ اینها کیفر گناهان آدمی است، چنانچه در دعا وارد شده است: «اللهم اغفر لی الذنوبَ التی تَحبس الدّعاء».
یک احتمال در معنای حبس دعا این است که انسان در اثر قساوت قلب، میل به دعا پیدا نمی‌کند و این بزرگترین عقوبت الهی است.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها

یکی از سفارشات دین بر هدیه دادن است که در این زمینه به چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه اشاره می کنم:
1. یکی از مستحبات هدیه دادن ،‌بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است و نسبت به مادر تاکید بیشتری شده است.

2. فرق گذاشتن بین فرزندان در هدیه دادن کراهت دارد، اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و اختلاف و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.

3. مالی‌که هدیه داده می‌شود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد. البته اگر بچه نابالغ است چنانچه کسی به او هدیه بدهد باید ولیّ او یعنی پدر یا سرپرست شرعی تحویل بگیرد و اگر پدر بخواهد به بچه نابالغ هدیه بدهد همین که چیزی را به او ببخشد و از طرف فرزندش قبول کند، کافی است.
خداوند متعال در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان‌علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

منابع: ( تحریرالوسیله‌کتاب الهبه مساله22) منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد 2‌کتاب الهبه مساله‌136؛)

ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: کسی که یک مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند هفتاد و سه گرفتاری او را رفع می‌کند و در دنیا و آخرت وی را از همّ و غمّ محفوظ خواهد داشت.

چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
کسی‌که می‌داند نماز مسافر شکسته است و باید نماز را شکسته بخواند چنانچه بدون توجه و از روی عادت نمازش را تمام بخواند اگر داخل وقت متوجه شود باید دو مرتبه بخواند و اگر خارج وقت متوجه شد به نظر امام خامنه ای و تعداد زیادی از مراجع باید نماز را دو مرتبه به صورت شکسته بخواند.(مخالف: وحید اگر سهوا تمام بخواند بعد از وقت متوجه شود قضا ندارد، گلپایگانی و صافی اگر غفلت کند و بعد از وقت بفهمد قضا ندارد) (توضیح المسائل مراجع م 1358)
اگر مسافری مطمئن است در محلی ده روز کامل می ماند، باید نمازش کامل بخواند.ده روز کامل یعنی اگر بین روز وارد محل می شود از لحظه ورود بخواهد 240 ساعت آنجا بماند و اگر شب وارد شود حداقل بتواند تا غروب روز دهم بماند.

خداوند برف و باران رحمتش را بر همه نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده است زیارت قبور معصومین است لذا در روایتی ثواب زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام را معادل هفتاد حج معرفی می کند. و علت تشویق مردم به زیارت، بخاطر ایجاد شوق در مردم است تا ارتباط خود را با روح مطهر حضرت رضا علیه السلام حفظ کنند تا در نتیجه در صراط مستقیم باقی بمانند.

در این فرصت کوتاه چند توصیه خدمت عزیزان زائر عرض کنم:
1. یکی از اهداف زیارت همین معرفت افزایی و کسب معرفت و بینش دینی است و لذا عزیزان زائر در این فرصت می توانید نسبت به پرسیدن سوالات و چنانچه شبهه ای نسبت به مسائل دینی دارند در جهت برطرف کردن شبهات اقدام کنند و می توانند از مدرسه پریزاد مرکز پاسخگویی به سوالات دینی در کنار رواق دارالسیاده استفاده شود.

2. یکی از نمازهای واجب نماز قضا است و زیارت یکی از بهترین فرصتهایی است که انسان می تواند نسبت به نمازهای قضا اقدام کند، ضمنا نمازهای قضایی که در وطن به صورت کامل فوت شده در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. عزیزان می توانند برای بهره مندی از خواندن نماز قضا به جماعت بعد از نماز ظهر و عصر، در شبستان نهاوندی در مسجد گوهرشاد حضور پیدا کنند.

3. زائرینی که نماز آنها شکسته است و در رکعت دوم سلام می دهند جهت اینکه اتصال در صفوف نماز جماعت قطع نشود، همه مسافرین عزیز بلافاصله بعد از سلام دادن به نیت یک نماز واجب مثل نماز قضای خودتان یا یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای خواندن سوره نباشد حداقل حمد را بخوانند و خود را به رکوع برسانند. چنانچه مسافرین عزیز به این شکل عمل کنند، به نظر امام خامنه ای و تعداد زیادی از مراجع مشکلی در اتصال صفوف پیش نمی آید.
(جهت اطلاع بیان کننده: نظرات نسبت به اقتدای بدون فاصله به تفصیل: حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله شبیری: بنابر احتیاط واجب اتصال برقرار نمی شود. به نظر امام خامنه ای، آیات عظام خویی، تبریزی، مکارم، نوری، بهجت(وسیله النجاة): بدون فاصله اقتدا صورت گیرد، اتصال برقرار است. به نظر آیت الله صافی و آیت الله وحید: فرادا می شود.)

خداوند سفر همه مسافرین را بی خطر گرداند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی می فرمایند: أعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ إخْوانِهِ، وَأشَدُّهُمْ قَضاءً لَها، أعْظَمُهُمْ عِنْدَاللهِ شَأناً. آن که به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعایت کردن آنها کوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است. احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۵۱۷، ح ۳۴۰ .

برادران و خواهر دینی بر عهده یکدیگر حقوق واجب و لازمی دارند که باید رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. اگر فردی از یک مسلمانی غیبت و بدگویی می کند و معایب او را بیان می کند بر شنونده نهی از منکر با شرایط لازم است.
2. واجب است از ترساندن خواهر و برادر ایمانی به ناحقّ و ایجاد رعب و وحشت پرهیز شود؛ مانند اینکه فردی به ناحقّ دیگری را تهدید نماید که ضرر جانی یا مالی یا آبرویی به او یا خانوادهاش میرساند و این امر موجب ترس و هراس وی گردد.(2)
3. واجب است از استخفاف مؤمن و کوچک شمردن برادر و خواهر ایمانی- خصوصاً اگر فقیر باشد – پرهیز شود بلکه از هر کاری اهانت و تحقیر او محسوب می شود باید خودداری شود.(3)

تعجیل‌در‌فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع‌‌عظام‌خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام درباره بندگان شایسته پروردگار سوال شد حضرت رضا علیه السلام برای بندگان خوب پنج خصوصیت معرفی کردند:
خصوصیت اول : اَلَّذِینَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا : هنگامی که موفق به انجام کار نیکی می‌شوند مسرور و خوشحال می‌گردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند.


خصوصیت دوم: إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا: وقتی که گناهی از آنان سرمی‌زند، استغفار می‌کنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد می‌شود، با آب توبه می‌شویند و نمی‌گذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود
خصوصیت سوم: إِذَا أُعْطُوا شَکَرُوا : هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری می‌نمایند.

خصوصیت چهارم: إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا: هنگام مبتلا شدن به مصائب خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمی‌شوند و صبور هستند.

خصوصیت پنجم: إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا : هنگام خشم و غضب، کنترل خود را دست نداده و خطاکار را می‌بخشند.

خداوند باران رحمتش بر همه ما نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: کسى که مجردى را همسر بدهد (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف مى کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)
چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج:
1. یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات و هزینه های ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 وم17 و م13)
2. شروط حلالی که زن و شوهر در ضمن عقد و در جلسه خواستگاری مطرح می کنند و عقد ازدواج را با توجه به همراه شرایط مطرح می خوانند، شرعا واجب است که به آن شروط بعد از ازدواج شرعا عمل شود.
3. ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است و ازدواج صحیح نمی باشد از جمله با خانمی که شوهر دار است و زن و مرد تا زمانی که بین آن دو طلاق جاری نشود شوهر دار محسوب می شوند یا خانمی در حال سپری کردن عده خود می باشد ازدواج کردن حرام است.(رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)

خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.به نقل از کتاب شریف عیون اخبار الرضا علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ‌. از ما نیست کسى که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد. (چشمه های حکمت رضوی حدیث 295)


چند نکته کوتاه شرعی درباره حقوق همسایگان:

1. دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایه‌اش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار که معمولاً رضایت فرد از قرائن و شواهد به دست می‌آید، اشکالی ندارد.



2. کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، باید خودداری شود و اگر فرزندان خردسال باعث اذیت شوند شرعا وظیفه سرپرست شرعی است که از این کار جلوگیری کند.



3. اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر به همسایه‌اش می‌ر‌سد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛ مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچه‌ای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.

خداوند صفا و صمیمت را میان مسلمین قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خدای متعال در قرآن مکرر به موضوع فتح و پیروزی در مقابل دشمنان اشاره کرده است یکی از از آیات کلیدی این آیه شریفه قرآن هست که می فرماید:
بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ.
آری، اگر شکیبایی ورزید و پرهیزکاری کنید و دشمنان در همین لحظه، جوشان و خروشان بر شما تهاجم کنند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشان دار یاری می دهد. (آل عمران آیه 125)

در آیات شریفه قرآن سه عامل مهم برای پیروزی بیان می کند:

اول: صبر کردن. یعنی در مسیر حرکت به هدف انسان استقامت داشته باشد و توقف نکند.. امیرالمومنین در اهمیت صبر می فرماید: الصبر من الایمان بمنزله الراس من الجسد.

دوم: تقوا. تقوا این است که انسان رفتار و گفتارش حتی پندارش از طریق حق و صراط مستقیم خارج نشود و از آن مراقبت کند. مثل فردی که در جاده باریکی حرکت می کند و مراقب است که از جاده هیچ انحرافی نداشته

سوم: توکل بر خدا. توکّل یعنی اعتماد کردن به خدا، به وعدۀ الهی اعتماد کنیم، به حکم و تکلیف الهی اعتماد کنیم، به قدرت الهی اعتماد کنیم . لذا خدا می فرماید: إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ. اگر خدا شما را یاری کند، هیچ کس بر شما چیره و غالب نخواهد شد.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است، اسراف کردن و تبذیر کردن با کلاسی محسوب نمی شود بلکه قرآن درباره تبذیرکنندگان می فرماید: إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ، مسرفین و تبذیر کنندگان پیروان شیطان هستند. لذا همگان باید مراقبت کنیم که از این دو گناه کبیره دوری کنیم و رهبر انقلاب هم در سخنرانی اخیر نسبت به پرهیز از اسراف تاکید ویژه ای داشتند، به جهت اهمیت در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم:

1. تعریف اسراف و تبذیر: اسراف یعنی زیاده‌روی و از حد معقول تجاوز کردن و تبذیر یعنی خرج کردن مال در اموری که به هیچ وجه عقلانی نیست.

2. برخی از مصادیق بارز اسراف:

1. دور ریختن باقی‌مانده غذا در مهمانی‌ها در حالی که برای انسان یا حیوانی قابل استفاده است.
2. پوشیدن لباس‌های نو (که مناسب مهمانی‌ها و اجتماعات است) در خانه برای استفاده‌های روزمره یا کار.
3. نبستن شیر آب هنگام وضو گرفتن.
4. قرض گرفتن و هزینه زیاد برای آماده کردن پذیرایی تشریفاتی در یک مجلس مهمانی یا عروسی برای نمایش و پز دادن.
5. تغییر مداوم لوازم منزل یا لباس‌های جدید به خاطر پیروی از مد روز یا به بهانه اینکه از آنها خسته شده‌ایم. آدرس: برگرفته از جلسات درس خارج معظم له


خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد فوت هم ادامه دارد و به تعبیر روایات صدقه جاریه هست، وقف است، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:

1. وقف یعنی مالی را برای یک جهت اختصاص دهیم تا در همان جهت از منافع آن مال استفاده شود مثل این که زمینی را برای حسینیه اختصاص دهیم تا در جهت ساخت بنای حسینیه استفاده شود. توجه شود یکی از زمینه های وقف کردن که افراد می توانند از ثواب وقف کردن بهرهمند بشوند وقف مشارکتی است که در همین حرم مطهر با حدود یک میلیون تومان افراد می توانند در وقف بناهای حرم شریک شوند و از ثواب وقف بهره مند شوند؛ که جهت راهنمایی بیشتر می توانید به دفاتر مشاوره وقف و نذر در صحن های حرم مطهر مراجعه فرمایید.

2. به تصریح امام خامنه ای و برخی از فقهاء انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل همان جهت وقف بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418)

3. اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، برای استفاده در مسجد یا حسینه یا مکان خاصی وقف شده است یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکانی که وقف شده، جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای مسجد وقف نکرده است بلکه وقف کرده برای مراسم عزاداری مثلا چه در مسجد و چه غیر مسجد در این صورت استفاده از این وسیله در هر جایی که مراسم عزاداری باشد مانعی ندارد.


خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. تعداد زیادی از قراردادهایی که بین مردم بسته می شود در ضمن آن شرطی بیان می کنند ازدواج باشد یا غیر ازدواج فرقی ندارد به صورت مکتوب یا شفاهی، وظیفه افراد در برابر این شرط چیست؟

از جهت شرعی رعایت شرطی که در ضمن معامله ذکر شده است واجب است و تخلف از آن جایزنیست اما شرطی که پایبندی به آن واجب است خصوصیاتی دارد که به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

۱. شرط نباید خلاف شرع اسلام باشد مثلا فردی از طرف مقابلش در ضمن یک قرارداد درخواست کار حرامی یا درخواست ترک واجبی را داشته باشد. بنابراین اگر کسی در ضمن معامله ای یا در قرار داد استخدامی شرط کند که در گزارشات گزارش دروغ هم بنویسد یا فاکتور صوری هم درست کند و مانند این شرایط در این صورت نباید به این شرطها که خلاف شرع است عمل کرد.اما اگر در ضمن قرار شرط شود که کار مستحبی ترک شود یا کار مکروهی انجام گیرد باید طبق شرط عمل شود.

۲. اگر قرار داد به صورت کتبی نوشته شده است شرایط ضمن قرارداد به طرفین تفهیم شود و طرفین به شروط ضمن معامله توجه داشته باشند.

۳. شرط در ضمن معامله و قرارداد نامعلوم و مبهم نباشد. مثلا فروشنده در ضمن فروش منزلش با خریدار شرط کند، که تا مدت نامعلومی حق فسخ و بهم زدن معامله را داشته باشد، در این صورت چنین شرطی لازم الوفاء نمی باشد.


تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات
منابع:تحریر الوسیله، ج 3، کتاب النکاح، خاتمه فی الشروط، رساله جامع ج 3 م 29

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: "عَجبٌ لِمَن یَحتَمِی مِن الطَّعام مَخافَةَ الداء. کَیف لایَحتَمی عن الذنوب مخافةَ النّار!" تعجب است از کسی که به خاطر ترس از بیماری، از خوردن غذا پرهیز می‌کند، چگونه از گناهان پرهیز نمی‌کند از ترس عذاب الهی؟! فردی که به جسمش این‌قدر مراقب و مواظب است، چطور نسبت به آینده دشوار و سخت، مانند عذاب الهی مراقبت نمی‌کند؟

نکته مهم: این غفلت و بی‌مبالاتی ناشی از ضعف اعتقاد به خدا و قیامت است. همگی ما به خدا و قیامت معتقد هستیم، اما باید ایمانمان چنان باشد که ما را به عمل وادار کند. آن ایمانی اثرگذار است که در اعماق دل انسان ریشه دوانده باشد و به معنای حقیقی کلمه آن را از بن دندان قبول کرده باشد.

حال سؤال این است که با چه راهکاری می‌توان ایمان را تقویت کرد؟ در جواب عرض می‌شود: این با توسل و توجه به خدا و تدبر در آیات خداشناسی و قیامت‌شناسی در قرآن حاصل می‌شود. قرآن آیات زیادی در باب خداشناسی و قیامت دارد و اگر این آیات را با تدبر بخوانیم، ان‌شاءالله اثر خواهد کرد.

تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی علمای اسلام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می‌فرمایند: "اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ" یعنی، روزی را با صدقه‌دادن فرود آورید.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. درباره صدقه، آنچه مردم به‌طور معمول می‌دانند دفع بلاست که همین‌طور هم است، ولی در این روایت اثر دیگری برای صدقه بیان می‌شود که صدقه رزق انسان را زیاد می‌کند.
2. مقصود از رزق فقط مال و ثروت نیست؛ زیرا گاهی ممکن است شخصی مال و ثروت داشته‌باشد اما به‌جهت بیماری نتواند از اموالش استفاده کند. مثلاً برنج دارد ولی به‌علت بیماری نمی‌تواند از آن استفاده کند یا نان دارد ولی باید نان سوخته بخورد. بنابراین ممکن است کسی مال و ثروت داشته باشد ولی رزق و روزی چنین فردی به‌دلیل ناتوانی در بهره‌برداری، بسته است. پس سلامتی و عافیت، از رزق‌های مهم به‌شمار می‌آید.
3. رزق اختصاص به امور مادی ندارد بلکه شامل امور معنوی نیز می‌شود. لذا گفته می‌شود: "اللهم ارزقنی توفیق الطاعه". بنابراین جلب رحمت و تفضلات الهی از مصادیق رزق معنوی به‌شمار می‌رود که حوزه وسیعی دارد.

خداوند برف و باران رحمتش را بر همه نازل فرماید به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند:
هر کس مومنی را به خاطر فقر و نیازمنداش حقیر شمارد خداوند در قیامت او را رسوا می کند.
چشمه های حکمت رضوی ح 301

یکی از گناهان بزرگ توهین و تحقیر و کوچک کردن دیگران است که در این زمینه نکاتی رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1- توهین یعنی انسان با گفتارش یا عملش یا اشاره اش دیگری را خفیف و کوچک نماید.
یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود.
2- نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد،حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)

3- انسان نباید خود را در برابر اشخاص دیگر خوار و ذلیل کند بنابراین اشتغال به اموری که موجب ذلت و خواری فرد می شود، جایز نیست.(رساله جامع ج 2 م483)

خداوند توفیق دوری از گناه به ما عنایت فرماید. صلوات
بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات و عبادات مالی که برکات مادی و معنوی فراوانی در زندگی دارد پرداخت خمس است لذا هر فردی که در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود:

1. ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسان برسد با شرایطی خمس ندارد . اما در برخی موارد مثل اینکه میت وصیت به پرداخت خمس اموالش کرده باشد باید خمس ارث پرداخت شود. (1)

2. مهریه ای که خانم دریافت می کند به اصل مهریه ای که خانم دریافت می کند، خمس تعلق نمی گیرد. (2)

3.دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیه‌ای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (3)

4. هدیه و یارانه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها که مجانی به انسان می رسد به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای خمس ندارد. (4)


خداوند باران رحمتش را بر همه ما نازل فرماید به برکت صلوات

منابع:

(1) (رساله مراجع مساله1754) (2) (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)(3) (تحریرالوسیله، ج1،ص356 م5؛ تبریزی: المسائل المنتخبه، مساله1385 ص211؛ رهبری: استفتاآت جامعه الزهرا؛ خوئی، اسیتفتاآت ص125 س407؛ سیستانی: ندارد مطلقا: المسائل المنتخبه ص256 السابع؛ نوری ندارد: استفتاآت ج1 س289؛ فاضل: جامع المسائل ج1س862؛ مکارم: ندارد: استفتاآت ج1 س318-دیه جرح: اکثرمراجع؛ مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنا بر احتیاط واجب: استفتاآت ص67 س2؛ آیه الله سیستانی، سایت؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655، استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2؛ دیه قتل: مشهور: ندارد)

(4)(رساله مراجع مساله 1753: هدیه خمس ندارد: امام خمینی، امام خامنه ای، نوری همدانی. هدیه خمس دارد: فتوی: سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد)؛ احتیاط واجب: بهجت، مکارم، فاضل)

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code