بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می‌فرمایند: "ضَعْ أَمْرَ أَخِیکَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى یَأْتِیَکَ مَا یَغْلِبُکَ مِنْهُ وَ لاَ تَظُنَّنَّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِیکَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی اَلْخَیْرِ مَحْمِلاً".
رفتار برادرت را به بهترین وجه تفسیر کن، مگر اینکه کاری از او سر بزند که راه توجیه را ببندد. و هیچ‌گاه به سخنی که از دهان برادرت بیرون آید، تا وقتی که برای آن توجیه خوبی می‌یابی، گمان بد مبر.
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. اگر مردم همین یک دستور و فرهنگ دینی را در معاشرت‌های خانوادگی و اجتماعی رعایت کنند، بسیاری از دشمنی‌ها و شایعات در سطح جامعه شکل نخواهد گرفت. البته، معنای این جمله این نیست که در هنگام بستن قراردادهای مالی مسامحه کرد و مستند و وثیقه‌ای گرفته نشود، بلکه در این امور باید طبق روشی عقلایی و شرعی عمل شود.
2. یکی از اهداف تمامی دستورهای اخلاقی این است که با رعایت آنها، پیوندهای میان افراد جامعه مستحکم شود تا یکپارچگی جامعه حفظ شود. اگر جامعه‌ای بخواهد به هدف بزرگی برسد، زمانی که میان افراد جامعه پیوند و یکدلی وجود داشته باشد، رسیدن به آن هدف امکان بیشتری دارد تا جامعه‌ای که در آن تشتت و اختلاف باشد.
متن اصلی:
الشرط الثالث: استمرار القصد- درس 96
جلسه 96، یکشنبه 1394/8/24
حدیث:
عن ابی جعفرٍ الباقر«علیه‌السلام»، عن امیرُالمؤمنین«علیه‌السلام»: و ضَع أمرَ اخیکَ علی أحسَنِه حتّی یأتیَک منه ما یَغلِبُک. تا آنجایی که ممکن است، کارِ برادرِ مؤمن را حمل بر صحّت کنید. حرفی می‌زند که دو احتمال دربارۀ آن می‌رود، یکی خوب، یکی بد، تا وقتی ممکن است که آن احتمالِ بد را انسان نفی کند، به یقین نرسیده است، قرائن متعدده‌ای بر آن قائم نشده است، این را حمل کند بر آن وجهِ حسن. قاعدۀ کلی است. اگر همین یک دستور را ما در بین خودمان رعایت بکنیم، چقدر از دشمنی‌ها و شایعه‌ها کم خواهد شد. این دستورهای اخلاقی برای این است که پیوندهای میان افراد جامعه را آنچنان مستحکم بکند که یکپارچگی جامعه حفظ بشود. هر هدفِ بزرگی که یک ملتی یا یک مجموعه‌ای داشته باشد، اگر پیوندهای میان آنها پیوندهای مستحکمی باشد، رسیدشان به آن هدف محتمل‌تر است تا اینکه میانشان تفرق و اختلاف و تشتّت باشد. این، یک دستور عمومی برای همۀ ماست. بعد فرمود: و لاتَظُنَّنَ بکلمةٍ خَرجَت مِن أخیکَ سوءً، ظنِّ سوء مبر دربارۀ کلمه‌ای که از دهان برادرت خارج شده است و أنتَ تَجِد لها فی الخَیر مَحمِلاً، تا وقتی که محملِ خوبی برای این جمله‌ای که برادرِ دینیِ تو بر زبانش جاری شده است، وجود دارد، ظنّ بد نسبت به او مبر! اگر می‌شود این حرف را انسان حمل کند بر یک معنای خوبی، باید حمل کرد بر آن معنای خوب. این هم دنبالۀ همان فقرۀ قبلی است.[ امالی، صفحۀ 380

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس .خداوند در قرآن عزیز می فرمانید:
وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ. چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراه آنان جنگ کردند! آنها هیچ‌گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان می‌رسید، چه تلفات سنگین یا مشکلات جنگ، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامت‌کنندگان را دوست دارد.آل عمران 146
دو نکته کوتاه پیرامون آیه شریفه:

1. ربیون در حقیقت مردانی هستند که منسوب به پروردگارند. یعنی هر چند در جنگ سختی ها و مشکلاتی پیش آید، دو صفت سست نشدن و ناتوان نشدن در جنگ آنقدر مهم است که سبب می شود چنین افرادی مردان خدا محسوب شوند.


2. این آیه شریفه بعد از جنگ احد و درتجلیل از رشادت های امیر المؤمنین در آن جنگ نازل شد. آقایی که به تنهایی به دفاع از رسول الله برخاست و با دشمن مقابله کرد و مانند بسیاری پا به فرار نگذاشت هرچند جراحات سنگینی برداشته بودند.. لذا با اینکه در همین جنگ احد امیرالمومنین جراحت های فراوان برداشته بود و مجدد دشمن به نبرد برخاست، امیرالمومنین علیه السلام به رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: پدر و مادرم به فدایت به خدا قسم تا جان در بدن دارم، تو را تنها نخواهم گذاشت.بنابراین مردان خدا رهبر دینی خود را در بدترین شرایط و سخترین لحظات جنگ تنها نمی گذارند و با تمام وجود حمایت می کنند( البرهان جلد 1 صفحه701)

جهت شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و سلامتی رهبر عزیزمان صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس. خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید: وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ

مؤمنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15)

چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی خدمت شما خوبان تقدیم می کنیم:

1.    یکی از واجبات، دفاع از اسلام است؛ امروزه هر شخصی به هر مقداری که برایش مقدور است چه با مال یا جان خود از اسلام و نظام اسلامی دفاع کند و این واجب الهی را تحقق بخشد (1)

2.    دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروزه مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است. لذا مردم عزیز در این ایام نسبت به مسائل اقتصادی توجه ویژه ای داشته باشند و از گران فروشی و احتکار پرهیز شود.

3.    تهاجم فرهنگی از مهمترین اهدافش هست مظهر این تهاجم، همان اباحی گرى است که از راه خدشه در اعتقادات، تشویق جریانهاى خلاف اخلاق در جامعه و تشویق و ترویج انواع و اقسام فسادها ایجاد مى‌شود و برای مقابله با این تهاجم وظیفه، تقویت و عمق بخشیدن  به باورهای دینی و اعتقادی و انجام فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

خداوند متعال شهدای ما را غریق رحمت و مجاهدان را پیروز گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی نورانی می فرمایند: لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِه‏. کسی که نماز را سبک بشمارد از من نیست. (کافی، ج‏ 3، ص 269)  در این فرصت چند نکته درباره احکام نماز خدمت شما خوبان یاد آوری می کنم: 

1. یکی از گناهان کبیره سبک شمردن نماز است که مصادیق متعددی دارد مثل  اینکه اگر از روی سهل انگاری و سبک شمردن نماز در هنگام نماز بخوابد که سبب قضا شدن نماز بشود یا اینکه واجبات نماز را عمدا رعایت نکند مثل اینکه عمدا ذکر رکوع و سجود را در حالت  حرکت بگوید یا ایستادن بعد از رکوع را رعایت نکند. 

2. کسی که می داند اگر بخوابد برای نماز صبح بیدار نمی شود، به نظر امام خامنه ای شرعا لازم است مقدماتی را فراهم کند که اطمینان یابد برای نماز بیدار می‌شود. مثلاً زنگ گوشی خود را روی هشدار قرار دهد یا به دیگران سفارش کند که وی را بیدار کند. استفتائات از محضر امام خامنه ای 

3. به نظر امام خامنه ای اگر کسی می داند (یا احتمال قوی می دهد) که به جهت شب نشینی، مطالعه و یا... چنانچه بخواند مطمئنا نماز صبح او قضا می شود، در این صورت اگر امکان دارد باید بیدار بماند و پس از اقامه نماز بخوابد. استفتائات از محضر امام خامنه ای

تعجیل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می‌فرمایند: «إنّ إبلیسَ رَضِیَ مِنکُم بالمُحَقَّراتِ». 

همانا شیطان و ابلیس به همان گناهانی که در نگاه افراد کوچک شمرده می‌شود، خشنود است. 

چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:

1. بسیاری از افراد و مؤمنین مراقب هستند که گناه بزرگی انجام ندهند ولی بدانید روش شیطان برای این دسته از افراد این است که این افراد را به گناه کوچک وسوسه می‌کند و خاصیت گناه کوچک آن است که وقتی انسان بر گناه صغیره و کوچکی اصرار ورزید، گناه در قلب انسان متراکم می‌شود و متأسفانه برای انسان ارتکاب گناه بزرگ آسان می‌شود. لذا ممکن است در ابتدا به فردی در محیط کار پیشنهاد خیانتی یا اختلاسی را بدهند و او قبول نکند، ولی اگر آرام‌آرام با گناه و نافرمانی خدا انس بگیرد و مشغول شود، کارش به جایی می‌رسد که همان گناه بزرگی که روز اول حاضر نبود آن را مرتکب شود، اکنون به راحتی انجام می‌دهد! این‌طور نیست که انسان یک‌باره از مرز ایمان و کفر بگذرد و وارد کفر شود، بلکه یواش‌یواش او را نزدیک می‌کنند تا اینکه این‌طوری می‌شود.

2. در قرآن کریم، آیات متعددی هست که مضمونش آن است که گاهی انجام یک گناه راهی باز می‌کند به سوی کفر و نفاق و تکذیب آیات الهی. لذا خداوند می‌فرماید: «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوءَىٰ أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ». سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند. یعنی همین افراد مؤمن بودند و اول نمی‌خواستند تکذیب آیات الهی را داشته باشند، اما اثر اصرار بر گناه همین انکار آیات الهی است. 

تعجیل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات 


متن اصلی:


النوع الاوّل: «الاکتساب بالاعیان النجسة»

جلسه 32، 1383/12/11

حدیث اخلاقی


عن امیر المومنین(علیه‌السلام)، عن رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) إنّه قال: إنّ إبلیسَ رَضِی مِنکم بالمُحَقَّرات. ابلیس همین اندازه از شما راضی می‌شود به گناهان کوچک. البته این در مورد همه نیست، در مورد بسیاری، ابلیس راضی نمی‌شود به گناهان کوچک، آنها را به گناهان بزرگ وادار می‌کند، خیلی هم راحت از او اطاعت می‌کنند. لکن برای بسیاری از مؤمنین و کسانی که مواظبند گناه بزرگی انجام ندهند، ابلیس می‌گوید عیب ندارد، همان گناه کوچک را وسوسه می‌کند تا مؤمن را وادار کند به گناه کوچک. نتیجه اش چیست؟ آن لعینِ درگاه الهی دارد کار خودش را می‌کند، او در کار خودش خِبره است، می‌داند که گناه کوچک وقتی متراکم شد، همان کاری را می‌کند که گناه بزرگ انجام می‌دهد. و گاهی تراکم و پی در پی شدن و اصرار بر گناهان کوچک و صغائر و محقَّرات، کاری با انسان می‌کند که برای انسان ارتکاب گناه بزرگ هم آسان می‌شود- العیاذ بالله- .خیلی از کارها هست که اوّل اگر به یک مؤمنی عرضه کنند، از آن کار تحاشی می‌کند، امّا آرام آرام او را مأنوس می‌کنند با گناه کوچک، یواش یواش سرش گرم می‌شود، کارش به جایی می‌رسد که همان گناه بزرگی که روز اوّل حاضر نبود آن را مرتکب بشود، آن را به راحتی انجام می‌دهد! این‌طور نیست انسان یک باره از مرز ایمان و کفر بگذرد و وارد کفر بشود، نه، یواش یواش او را نزدیک می‌کنند تا اینکه این‌طوری می‌شود. این، در گناهان شخصی و فردی، و در گناهان اجتماعی هم هست. این را هم توجّه داشته باشید. در قرآن کریم، آیات متعدّدی هست دربارۀ این که انسان یک کاری را انجام می‌دهد (یک گناهی را)، همین گناه راهی باز می‌کند به سوی کفر و نفاق، حتی تکذیب! «ثم کان عاقبة الذین أساءوا السوءی اَن کذّبوا بآیات الله». اوّل نمی‌خواست تکذیب کند، مؤمن بود، امّا کارهای سوء را انجام داد منتهی شد به این. یا آن آیۀ شریفۀ «فأعقَبَهم نفاقاً فی قلوبهم بما أخلفوا الله وعدَه»، دربارۀ صدقه و انفاق است. انفاق نکردند آنوقت نتیجه این شد. اوّل به نظر انسان نمی‌آید که مثلاً یک خمسی به گردنمان هست، یک زکاتی هست، حالا ندهیم چطور می‌شود؟ همین، انسان را می‌رساند به نفاق؛ «فأعقبَهم نفاقاَ فی قلوبهم بما أخلفوا الله وعدَه» یا «بما اخلفوا الله ما وعَدوه». ظاهراَ آیه این‌طوری است. و آیات متعدّدی در قرآن به این مضمون هست. لذا از گناه کوچک هم بایست اجتناب کرد. این روایاتی که در آن

آمده که خدای متعال قرقگاه دارد؛ «إنّ لِکلّ شیءٍ حمیً»، و از قرقگاهها اجتناب کنید تا به نقطۀ خط قرمز نرسید! وقتی انسان دور و بر مرز بی‌مهابا حرکت می‌کند، یکوقت هم پایش را از مرز می‌گذارد آن طرف! این، چیز طبیعی است. نزدیک مرز نروید تا مبتلا نشوید به خروج از مرز.

و إلّا انسان وقتی نزدیک مرز همین‌طور حرکت کرد؛ ما به خیلی از این سیاسیونی که یک روزی در زمینه‌های انقلابی خیلی تند و داغ بودند بعد وضعشان به جاهای دیگری رسید، به اینها خیلی اوقات خصوصی و عمومی سفارش کردیم: از مرزها کنار بیائید! مرزها را مشخص کنید! خودتان را از مرز جدا کنید! وقتی نزدیک مرز رفتید،آن وقت خطر عبور از مرز هم برای انسان آسان می‌شود! گناه کوچک را که به نظر کوچک می‌آید، کوچک نشمارید! بعد دنبال همین روایت می‌فرماید: و الذّنبُ الذی لایُغفَر، آن گناهی که مورد مغفرت الهی قرار نمی‌گیرد، این است که: قولُ الرّجُل لااُؤاخَذُ بهذا الذّنب! خدا که به خاطر این کارها ما را مؤاخذه نمی‌کند! استصغاراً له. یک گناهی را کوچک می‌شمارد، می‌گوید: این که چیزی نیست! این «اغتِِرار بالله»ی که هم در آیات قرآن هست، هم در دعاها هست: و الویلُ الدّائمُ لِمَنِ اغتَرّ بِکَ، در دعای صحیفۀ سجادیه روزهای جمعه می‌خوانید، بخوانید این دو تا دعای روز جمعه در صحیفۀ سجادیه هست هر دو مضامینش عالی است، یک دعای فطر جمعه است، یکی دعای قربان جمعه است. در روز جمعه، در یکی از آنها همین است: و الویلُ الدائمُ لِمن اغترّ بک، کسی که غرّه بشود به خدا، ما أکثَر تَصرّّفَه فی عذابک و ما أبعدَه مِن المَخرَج، این است. این اغترار به خدا، غرّه شدن به خدا، همین است که انسان بگوید: این کارها که چیزی نیست که خدای متعال ما را برای این کارها عذاب کند. نخیر، همین کارها انسان را می‌کشاند به گناهان بزرگ - العیاذ بالله - . النوادر، صفحۀ 129

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند در روز قیامت سه نفر به خدا نزدیک‌تر هستند:

نفر اول: رجُلٌ لم تَدَعْهُ قُدرَتُهُ فی حالِ غَضَبِهِ إلى أن یَحیفَ على مَن تَحتَ یَدَیهِ. شخصی که در حال خشم، قدرتش او را به ستم کردن بر زیردستش وا ندارد. مثلاً اگر کسی رئیس است و قدرتی دارد و هنگام غضب چنانچه به زیردست خودش زور نگوید در حالی که قدرت بر زور گفتن را دارد، در این صورت یکی از این کسانی است که در روز قیامت نزدیک‌ترینِ خلق به خداست.

نفر دوم: رجُلٌ مَشى بینَ اثنَینِ فلم یَمِلْ مَعَ أحَدِهِما علَى الآخَرِ بشَعیرَةٍ. فردی که میان دو نفر حرکت کند و به اندازه جوى به یکی از آن دو نزدیک‌تر نشود. این تعبیر کنایه است یعنی وقتی شما بین دو گروه یا دو جریان یا دو نفر مخالف قرار دارید، باید کاملاً با انصاف حرکت کنید، به هیچ طرف میل نکنید. مثلاً اگر بخواهد بین دو شریک یا زن و شوهر داوری کنید باید کاملاً با انصاف حرکت و از یکی بی‌جهت طرفداری نکنید.

نفر سوم: رجُلٌ قالَ الحَقَّ فیما لَهُ و علَیهِ. فردی که به سود و زیان خود، حق را بگوید. و اگر فردی توانست آنجایی هم که حق به ضرر اوست، آنجا پای حق بایستد، حق را بگوید، حق را اِعمال کند، در این صورت یکی از این کسانی است که در روز قیامت نزدیک‌ترینِ خلائق به خدا خواهد بود.

تعجیل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات 

متن اصلی :

الشرط الرابع: ان لایقصد اقامة عشرة ایام فی الاثناء- درس122

جلسه 122، دوشنبه 1394/11/12

حدیث :

عن ابی عبدالله الصادق«علیه‌السلام» قال: ثلاثةٌ هم أقربُ الخلق الی الله«عزّوجلّ» یوم القیامة حتی یَفرَغَ من الحساب. خیلی موقعیتِ خوبی است که انسان در قیامت تا وقتی که فراغت از آن حساب دشوار الهی پیدا می‌کند، نزدکترینِ خلائق به خدای متعال باشد. خیلی جایگاه مهمی است، جا دارد که انسان به دنبال این باشد که این را برای خود تحصیل کند. این سه نفر چه کسانی هستند؟

1- رجلٌ لم تَدعهُ قدرتُه فی حالِ غضبِه الی أن یَحیف علی مَن تحت یدِه. کسی که قدرتی دارد، تسلّطی دارد و خشمگین می‌شود، اما در حال غضبِ خود بر کسی که زیر دست اوست، ظلم نمی‌کند. آدم ناتوان اگر غضب هم بکند، غضب او ممکن است اثری نداشته باشد، اما جنابعالی که رئیس هستید یا قاضی هستید، قدرتی دارید، نفوذی در یک حوزه‌ای دارید، غضبناک می‌شوید، این غضب انسان را گاهی وادار می‌کند که به زیردستِ خودش زور بگوید! اگر زور نگفتید در حالی که قدرت هم دارید، یکی از این کسانی هستید که عند الله در روز قیامت نزدیکترینِ خلائق به او هستید. ما در درون خودمان یک حیوان سرکشی، یک فیل مستی داریم. فیل را وقتی می‌خواهند آرام کنند، با چکش بر سرش می‌زنند، دائم این چکش باید دستِ عقل انسان و نفس لوّامۀ انسان باشد بزند بر سر این حیوان خطرناک که در درون همۀ ماها وجود دارد، او را آرام کند. این کلمات بزرگان، ائمه‌«علیهم‌السلام» این چکش را دست من و شما می‌دهد که بتوانیم خودمان را کنترل کنیم.

دوّم: و رجلٌ مَشی بین اِثنَین فلم‌یُمل مع احدهما علی الآخَر بِشُعَیرةٍ. می‌فرماید: آدمی است بین دو نفر حرکت می‌کند، مواظب باشد که به یکی از این دو نفر به قدر یک جُوِ کوچکی تمایل بیشتری پیدا نکند. این یک تعبیر کنائی است. یعنی شما وقتی بین دو قطب، بین دو جریان، بین دو انسانِ متخاصم فرضاً قرار دارید که می‌خواهید بین اینها با عدالت، با انصاف رفتار کنید. به هیچ طرف به قدر شُعَیره‌ای یا شَعیره‌ای نبایستی تمایل بکنید، یعنی باید کاملاً با انصاف حرکت کنید، به هیچ طرف میل نکنید! اگر توانستیم این کار را بکنیم، یکی از آن سه نفری هستیم که اقرب الی الله است در روز قیامت.

سوّم: و رجلٌ قال الحق فیما علیه و له، حق را بگوید. حق را بیان کند، چه آنجایی که به نفع اوست، چه آنجایی که به ضرر اوست. گاهی حق گفتن به ضرر انسان است، إبا نکند از اینکه در اینجا هم حق را بگوید. بعضی هستند اگر حق و آنچه صحیح و واقع است، اگر به نفعشان باشد، آنجا اذعان به آن می‌کنند «جاءوا الیه مُذعِنین». اما اگر حق به ضرر آنها بود، اینجا مقابل حق می‌ایستند و مقاومت می‌کنند و حق را قبول نمی‌کنند! اگر من و شما توانستیم آنجایی هم که حق به ضرر ماست، به سود ما نیست، آنجا هم پای حق بایستیم، حق را بگوییم، حق را اِعمال بکنیم، آنوقت یکی از این سه نفری هستیم که در این روایت از آنها اسم برده شده است.[ امالی، صفحۀ 440.]

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.

یکی از مسائلی که در آیات و روایات تاکید فراوانی شده اهتمام به خانواده است که زن و مرد وظیفه دارند جهت تحکیم و آرامش خانواده تلاش و تدبیر لازم صورت بگیرد؛ یکی از دستورات قرآن که به حفظ کانون خانواده کمک می کند؛ مساله حجاب و پوشش است و بانوان گرامی توجه کنند، دشمنی که هیچ رحمی حتی به بیماران ما ندارد، به بهانه دفاع از حقوق زن، یک ضرورت و واجب مسلمی که به حفظ کانون خانواده و استواری اجتماع و آرامش فردی کمک می کند، هجمه می کند، لذا به جهت اهمیت چند نکته درباره این فریضه مهم دینی اشاره می کنم:

1.زن و مرد مسلمان هر کدام باید پوشش شرعی خود را در برابر نامحرم رعایت کنند و رعایت حجاب و پوشش در برابر هر نامحرمی هر چند فامیل یا پزشک یا همکار واجب است.

2. پوشش واجبی که خانم در برابر هر نامحرمی باید رعایت کند این است اولا لباسی که خانم انتخاب می کند باید تمام بدن را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش واجب استثنا شده گردی صورت و دستها از سرانگشتان تا مچ دست است. دوما خانم اگر در بدن یا لباس خود آرایش و زینتی دارد نباید آرایش و زینت خود را در برابر نامحرم آشکار کند و اگر زینت و آرایشی داشته باشد باید از نامحرم بپوشاند.

3.ناخن مصنوعی و مژه مصنوعی علاوه بر اینکه برای وضو و غسل مانع محسوب می شود و باید برطرف شود، زینت محسوب می شود و خانم باید آنرا مانند دیگر زینتها مثل لاک از نامحرم بپوشاند.

خداوند همه را قدردان دستورات خودش قرار دهد و توفیق عمل عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از واجبات فوری اداء دین و بدهکاری است که در این زمینه چند نکته را یاد آوری میکنم:

1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند یعنی طلبش بدون مدت بوده یا وقتش رسیده، چنانچه بدهکار بتواند بدهی را بدهد واجب است فورا آن را بپردازد. هر چند پرداختی بدهی مستلزم این باشد که کالای تجاری یا باغ یا خانه غیر مسکونی بفروشد. و اگر به نام کسی هم سند صوری زده ولی ملک شرعی بدهکار هست، باز هم باید بفروشد و بدهی را پرداخت کند. و تاخیر در پرداخت بدهی بدون عذر شرعی ظلم است .

2. یک سوال مهم: آیا کسی که بدهکار است، قبل از پرداخت بدهی حق دارد، اموال خودش یا پولش نقدش را خرج امور مستحبی مثل سفر زیارتی یا بیشترازمقدار واجب شرعی برای خانواده یا خودش رفاهیات تهیه کند؟
در جواب عرض می شود پرداخت بدهی مقدم است و فرد بدهکار حق ندارد قبل از پرداخت بدهی که زمانش رسیده و طلبکار مطالبه می کند، سفر تفریحی برود یا بیشتر از مقدار واجب برای خودش و خانواده خرج کند.

جهت سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات
منابع: امام خامنه ای، استفتائات
ایت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع ج 3 مساله 895

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مقدمات نماز، وضو می باشد که در این فرصت به چند نکته کوتاه در این زمینه یادآوری می کنم:
در وضو شستن صورت و دستها واجب است و اگر وضو گیرنده عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بگیرد و آب را به همه عضو برساند کافی است هر چند دست نکشد، البته شستن اعضا به همراه دست کشیدن مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء)
یکی از واجبات وضو مسح پا می باشد که برای مسح پا واجب است از سر یکی انگشتان پا هر چند انگشت شصت پا نباشد تا مفصل پا به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای، باید مسح صورت بگیرد.(جهت اطلاع بیان کنندگان: مخالف: حضرت امام، بهجت، مکارم: تا برآمدگی کافی است و خویی و سیستانی و صافی بنابر احتیاط واجب تا مفصل باشد.ایت الله مکارم: مسح از سر انگشت کوچک اشکال دارد) رساله مراجع م 252
اگر انسان به نیت با طهارت بودن هر چند قبل از وقت نماز، وضو بگیرد هر عملی را مثل نماز یا لمس کلمات قرآن که نیاز به طهارت و وضو دارد، می تواند انجام دهد و لازم نیست نیت را به زبان بیاورد.

تعجیل در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی انسان مسئله سعادت و شقاوت است که مؤمن همیشه نگران است که در کدامین گروه قرار می‌گیرد. در آثار اسلامی به این مطلب توجه زیادی شده است. در یکی از روایات پیامبر به نشانه‌ها و عوامل شقاوت اشاره شده است تا هر کسی حال خود را بررسی کند. البته باید بدانیم که این عوامل با انتخاب نادرست انسان به وجود می‌آید و اگر در شخصی وجود داشته باشد، نباید مأیوس گردد. زیرا با مراقبت و دقت در اعمال خود می‌تواند آنها را برطرف کند و به سمت سعادت حرکت نماید. عواملی که پیامبر خدا بیان کرده‌اند عبارتند از:

عامل اول: «جمود العین»؛ یعنی خشکی چشم و فقدان حالت تضرع و گریه به درگاه الهی. گریه در پیشگاه خدا، چه ناشی از بَهره‌گیری از عظمت خدا باشد و چه بخاطر محبت و شکر در برابر نعمت‌های خدا، امری دوست‌داشتنی است و نبود آن نشانه شقاوت می‌باشد.

عامل دوم: «قسوة القلب»؛ یعنی قساوت قلب که باعث می‌شود انسان در برابر مشکلات و حوادثی که برای دیگران پیش می‌آید، بی‌تفاوت باشد.

عامل سوم: «شدّة الحرص فی طلب الرزق»؛ یعنی حرص و طمع بیش از حد در کسب روزی.

عامل چهارم: «الاصرار علی الذنب»؛ یعنی اصرار و پافشاری بر گناه.

جهت پیروزی جبهه مقاومت و مظلوم غزه ویمن و نابوی اسرائیل جنایت کار صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در روایتی به امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: بشتاب به‌سوی چهار چیز قبل از اینکه چهار چیز دیگر آن‌ها را از بین ببرد. اول حضرت می فرمایند: شَبابِکَ قَبلَ هَرَمِکَ بشتاب به‌سوی جوانی خود، از آن بهره ببر قبل از اینکه پیر شوی و بشتاب به‌سوی سلامتی خود و از آن بهره ببر قبل از اینکه بیمار شوی و از ثروت خود بهره ببر قبل از اینکه فقیر شوی و از زندگی خود بهره ببر قبل از اینکه مرگ به سراغت آید.
اولین چیزی که در این روایت بر روی آن تاکید می‌شود جوانی است که دو نکته کوتاه در این زمینه عرض می‌شود که جوانان توجه بشتری داشته باشند:
1. یکی از نعمت‌هایی که تاکید بر استفاده آن شده جوانی است. یکی از خصلت‌های مهم جوانی حوصله است اما زمان پیری تجربه و فکر و معلومات و قدرت تحقیق نیز هست و اما آن چیزی که باعث می‌شود که نتواند این نیروها را به‌کار بگیرد حوصله است. می‌خواهد تحقیق و تامل کند، حوصله ندارد! انسان می‌خواهد ورزش کند، حوصله ندارد. لذا جوانان قدر جوانی را بدانند.
2. منظور از استفاده جوانی، لذات جوانی و شهوات جوانی نیست، چرا که در آینده که انسان یاد این لذت‌ها می‌افتد مایه حسرت او می‌شود و این لذت‌ها زودگذر است؛ استفاده از جوانی یعنی چیزهایی را که شما بعد از جوانی دیگر قادر نیستی آن‌ها را جمع کنی، نه قادری درس بخوانی، مطالعه کنی، درست فکر کنی، نه چیزهایی را تجربه کنی! امّا جوان تجربه می‌کند و آزمون و خطا انجام می‌دهد تا می‌رسد به یک نقطه اساسی. لذا اغلب بزرگان در زمینه‌های مادّی و معنوی هرچه بدست آوردند، در جوانی بدست آوردند.

جهت پیروزی جبهه مقاومت و مظلوم غزه ویمن و نابوی اسرائیل جنایت کار صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است به همین مناسبت چند نکته کوتاه در این زمینه اشاره می شود:

1. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسدیا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد یا با سختی بسیار زیاد همراه است و اگر طلبکار فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد. در این صورت وظیفه انسان این است که مقدار بدهی را رد مظالم بدهد. (سایت ایت الله مکارم، تعریف رد مظالم) 


2. برخی از موارد رد مظالم مثل کسی که در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است و نپرداخته یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد.


 3. هنگامی که رد مظالم بر انسان واجب شد می توان مقدار رد مظالم را  به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند. ضمنا عزیزانی که مقلد امام خامنه ای هستند می توانند رد مظالم خودشان را برای شیعیان لبنان پرداخت کنند.

 ( استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 576) 

خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.در این فرصت کوتاه چند توصیه خدمت عزیزان مسافر عرض کنم:

1.    زیارت بهترین فرصت برای کسب معرفت و بینش دینی است و یکی از اهداف زیارت همین معرفت افزایی است لذا عزیزان زائر در این فرصت می توانید نسبت به پرسیدن سوالات و شبهات خودتان اقدام کنید و مدرسه پریزاد در کنار رواق دارالسیاده مرکز پاسخگویی به سوالات دینی در حرم مطهر است.

2.     یکی از نمازهای واجب نماز قضا است و زیارت یکی از بهترین فرصتهایی که انسان می تواند نسبت به نمازهای قضا اقدام کند، ضمنا نمازهای قضایی که در وطن به صورت کامل فوت شده در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. عزیزان می توانند برای بهره مندی از خواندن نماز قضا به جماعت بعد از نماز ظهر و عصر و بعد از نماز مغرب و عشا، در شبستان نهاوندی در مسجد گوهرشاد حضور پیدا کنند.


3.     برای اینکه اتصال در صفوف نماز جماعت قطع نشود، همه مسافرین عزیز بلافاصله بعد از سلام دادن به نیت یک نماز واجب مثل نماز قضای خودتان یا یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای خواندن سوره نباشد حداقل حمد را بخوانند و خود را به رکوع برسانند. 

خداوند سفر همه مسافرین را بی خطر گرداند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. پیامبر خدا در روایتی می‌فرمایند: ما مِن شیءٍ أحبُّ إلی الله تعالی مِن الإیمانِ به و العملِ الصالح و تَرکِ ما أمَرَ بِه أن یَترُکَه. برای خداوند هیچ چیزی محبوب‌تر از ایمان به او و انجام عمل صالح و ترک گناهان نیست. (النوادر، صفحه 108). 

در توضیح این روایت به چند نکته توجه شود: 

1. اساس معنویت و رسیدن به مقامات بالا همین سه موردی است که در روایت بیان شد؛ که اولین مورد، ایمان به خدا بیان شد؛ یعنی فرد باورش را به خدا و نبوت و معاد و دیگر مسائل عقیدتی راسخ و محکم کند و می‌توان باور به خدا را با استدلال و تفکر و عمل صالح و توجه به خدا، استحکام بخشید. 

2. عمل صالح یعنی کار نیک، که واضح‌ترین مصداق کار نیک، عمل به واجبات است، که انسان واجبات را اعمّ از عبادات و غیر عبادات، انجام بدهد. 

3. برخی برای پیشرفت در زمینه‌های معنوی، به دنبال اذکار و مشابه آن می‌روند، اما باید توجه داشت که اگر کسی دچار گناه شود و این رویه نادرست را در زندگی و در دل و جان خود ادامه دهد، اذکار او چندان تاثیری نخواهد داشت. 

"گفت: سبحه بر کف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه 

معصیت را خنده می‌آید به استغفار ما! 

مانند این است که فردی سمی را وارد بدن خود کند و همزمان غذای مقوی بخورد؛ این غذای مقوی فایده‌ای ندارد و سم اثر خود را می‌کند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ارتباط با خدا، ترک گناه است.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. وجود نازنین حضرت رضا علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند: 

مَن زارَنِی عَلَى بُعدِ دارِی، أتَیتُهُ یَومَ القِیامَةِ فی ثلاثِ مَواطِنَ حتّى اُخَلِّصَهُ مِن أهوالِها: إذا تَطایَرَتِ الکُتُبُ یَمینا و شِمالاً، و عِندَ الصِّراطِ و عِندَ المِیزانِ. 

می‌فرماید: هر کس مزار مرا با وجود دوری راه زیارت کند، در روز قیامت در سه جا به عنوان پاسخ زیارت او به فریاد وی رسیده و او را از هراس‌ها و سختی‌های آنها نجاتش می‌دهم: 

اول: وقتی‌که نامه‌های اعمال از راست و چپ پراکنده شوند. دوم: هنگام گذشتن از صراط و سوم: هنگام محاسبه اعمال. (خصال شیخ صدوق، باب‌الثلاثة، حدیث 220). 

نکته‌ای که درباره این روایت باید توجه شود این است که این روایت در فضیلت زیارت حضرت رضا(علیه‌السلام) و ایجاد شوق در مردم است تا ارتباط خود را با روح مطهر حضرت رضا علیه‌السلام حفظ کنند؛ تا در نتیجه در صراط مستقیم باقی بمانند و در زیارت جامعه کبیره خطاب به امام علیه‌السلام می‌خوانیم: انتم الصراط الاقوم. شما درست‌ترین و استوارترین راه هستید. 

که ان‌شاءالله همه ما را از برکات زیارت حضرتش بهره‌مند بگرداند

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.در اسلام برای کسب سود حلال راهکارهایی بیان شده است یکی از آن راهها معامله نقد و نسیه است که توضیح آن را در ضمن دو نکته بیان می کنم:


1.معامله نسیه آن است که  تحویل کالا نقدی است و تحویل پول مدت دار است.  خصوصیت معامله نسیه این است که سودش حلال و قطعی است بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی‌که قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد.

 

2. در معامله ‌نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت‌زیاد‌یاکم‌شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را به مبلغ‌600 تومان می فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید.

خداوند ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل بفرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.

یکی از واجبات نماز طمانیه و آرامش داشتن در هنگام ذکرهای نماز است که در این باره به چند اشاره می کنم:


1. استقرار و آرامش داشتن هنگام ذکرهای نماز یعنی هنگام گفتن تکبیره الاحرام و قرائت حمد و سوره و تسبیحات اربعه و ذکرهای رکوع و سجود و سایر ذکرهای واجب نماز باید بدن نماز گزار آرامش داشته باشد و در هنگامی که می خواهد کمی جلو یا به سمت دیگری برود نباید ذکر نماز را بگوید. (رساله مراجع م 1030)


2. نماز گزار اگر بخواهد ذکرهای مستحبی را به قصد همان ذکری که در نماز وارد شده، بگوید باید بدنش در حال گفتن ذکر آرام باشد مثلا هنگام سر برداشتن از سجده و نشستن بعد از سجده چنانچه تکبیر را به قصد ذکری که در نماز دستور داده اند، بگوید، (به فتوا یا احتیاط) باید بدن آرام باشد البته ذکر بحول الله باید در حال برخاستن گفته شود. (رساله مراجع م 1030 و 966)


3. حرکت دادن دست و انگشتان در حال قرائت و تشهد یا تسبیحات اربعه اشکالی ندارد. (رساله مراجع م 967)


4. اگر فردی در رکوع یا سجده باشد و پیش از تمام ذکر واجب عمدا سر از رکوع و سجده بردارد نماز باطل است. (رساله مراجع م 1033)

خداوند ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل بفرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: "عَجبٌ لِمَن یَحتَمِی مِن الطَّعام مَخافَةَ الداء. کَیف لایَحتَمی عن الذنوب مخافةَ النّار!" تعجب است از کسی که به خاطر ترس از بیماری، از خوردن غذا پرهیز می‌کند، چگونه از گناهان پرهیز نمی‌کند از ترس عذاب الهی؟! فردی که به جسمش این‌قدر مراقب و مواظب است، چطور نسبت به آینده دشوار و سخت، مانند عذاب الهی مراقبت نمی‌کند؟


نکته مهم: این غفلت و بی‌مبالاتی ناشی از ضعف اعتقاد به خدا و قیامت است. همگی ما به خدا و قیامت معتقد هستیم، اما باید ایمانمان چنان باشد که ما را به عمل وادار کند. آن ایمانی اثرگذار است که در اعماق دل انسان ریشه دوانده باشد و به معنای حقیقی کلمه آن را از بن دندان قبول کرده باشد.


حال سؤال این است که با چه راهکاری می‌توان ایمان را تقویت کرد؟ در جواب عرض می‌شود: این با توسل و توجه به خدا و تدبر در آیات خداشناسی و قیامت‌شناسی در قرآن حاصل می‌شود. قرآن آیات زیادی در باب خداشناسی و قیامت دارد و اگر این آیات را با تدبر بخوانیم، ان‌شاءالله اثر خواهد کرد.

پیروزی جبهه مقاومت و نابودی سران استکبار صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: "عَجبٌ لِمَن یَحتَمِی مِن الطَّعام مَخافَةَ الداء. کَیف لایَحتَمی عن الذنوب مخافةَ النّار!" تعجب است از کسی که به خاطر ترس از بیماری، از خوردن غذا پرهیز می‌کند، چگونه از گناهان پرهیز نمی‌کند از ترس عذاب الهی؟! فردی که به جسمش این‌قدر مراقب و مواظب است، چطور نسبت به آینده دشوار و سخت، مانند عذاب الهی مراقبت نمی‌کند؟


نکته مهم: این غفلت و بی‌مبالاتی ناشی از ضعف اعتقاد به خدا و قیامت است. همگی ما به خدا و قیامت معتقد هستیم، اما باید ایمانمان چنان باشد که ما را به عمل وادار کند. آن ایمانی اثرگذار است که در اعماق دل انسان ریشه دوانده باشد و به معنای حقیقی کلمه آن را از بن دندان قبول کرده باشد.


حال سؤال این است که با چه راهکاری می‌توان ایمان را تقویت کرد؟ در جواب عرض می‌شود: این با توسل و توجه به خدا و تدبر در آیات خداشناسی و قیامت‌شناسی در قرآن حاصل می‌شود. قرآن آیات زیادی در باب خداشناسی و قیامت دارد و اگر این آیات را با تدبر بخوانیم، ان‌شاءالله اثر خواهد کرد.

تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی علمای اسلام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام‌علیکم،بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تبریک ولادت پیامبر و امام صادق علیهما السلام مَن تَلَذَّذَ بمعاصِی اللّه أورَثَهُ اللهُ ذُلاًّ. هر که از گناهان لذّت ببرد، خداوند او را به ذلت و خوارى می افکند.(غرر الحکم:۸۸۲۳)
چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی:
1.یکی از صفات شیعیان شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام است ولی ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانه‌ای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابی، موسیقی و رقص نشود.
2.موسیقی درصورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند حرام است. بنابراین اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش گردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد.(جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشداجوبه الاستفتائات  1128)
3.‌استفاده از جک و لطیفه در مجالس شادی اشکالی ندارد بشرط اینکه جک و لطیفه توهین و بی احترامی به‌شخص‌یا‌گروهی‌نباشد.

تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
 
 

شب ولادت با سعادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code