سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن یُحَقِّرُ الامانَةَ حَتّى یَستَهلِکُها إِذَا استُودِعَها؛
از ما نیست کسى که امانت را کوچک بشمارد و از آن مواظبت نکند و در معرض تلف شدن قرار بدهد.( الاختصاص شیخ مفید ص 381)
گاهی در مراسمات و مجالس کفش افراد را از روی عمد یا سهو می برند و در پایان مجلس یک جفت کفش دیگر می ماند، آیا شخص می تواند این کفش را برای خود بردارد؟ در جواب عرض میکنیم که به نظر اکثر مراجع با چند شرط شخص میتواند آن را برای خود بردارد:
1.بداند کفشی که مانده است، مال کسی است که کفش او را برده است.
2.از پیدا کردن صاحبش نا امید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.
3. اگر قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش نا امید شود باید با اجازه از حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. ( سیستانی-فاضل-خویی-وحید : در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق وعمد برده باشد) ر ساله مراجع م 2581)
خداوند متعال توفیق انجام واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که میفرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.
امّت من همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (وسائلالشیعة/ج16/123/ح 21144)
دو نکته درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
نکتهاول: یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در کنار بقیه شرایط احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید تذکر بدهد هر چند گمان قوی داشته باشدکه ممکن است گنهکار نپذیرد ولی وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است. اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است.
نکته دوم: منظور از احتمال تاثیر این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکردادن، گنهکار بطور کلی گناه را ترک میکند یا مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد یا امر و نهی درآینده احتمال تاثیر دارد در همه این مواردامربه معروف ونهی ازمنکر واجب است مثلا اگر کسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است.(تحریر ج2 کتاب امر به معروف شرط دوم ، رساله جامع ج 1ص 618 شرط دوم)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است یکى از تجار فارس به امام رضا علیه السلام نامه نوشت و اذن در خمس را درخواست کرد (حضرت خمس مالش را به او ببخشد)،حضرت در جوابش مرقوم فرمودند:إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.
پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس از آن دریغ نکنید و خودتانرا از دعای ما محروم نسازید.(وسائل، ج9، ص 538 )
خمس یکی از عبادت های مالی است که باید به قصدقربت و انجام دستور خداوند متعال انجام شود.پرداخت خمس آثار و برکاتی دارد و یکی از برکات خمس این است که مشمول دعای ائمه اطهار علیهم السلام می شویم. در برخی از روایات خمس باعث پاک شدن اموال ذکر شده است و بالعکس کوتاهی در ادای خمس مال را ناپاک می کند که مصرف آن گناه است و جایز نیست (نظر مشهور فقهاء).
اما دو نکته درباره احکام خمس:
1.یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازها و مخارج حلال زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک ومسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سررسید سال خمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2.داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمیتواند بهانهای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاریها و احکامش ،باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند، مثلا فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمیشود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند.(رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمودند : لا تأمَن عَلَی نَفسِکَ صَغیرَ مَعصیةٍ فَلَعَلَّکَ مُعَذِبٌ عَلَیهِ
خودت را از (عقوبت) گناه کوچک درامان مبین، چه بسا که به خاطر همان کیفر بینی . نهج البلاغه (صبحی صالح) ص 197 ، در خطبه 140
شنیدن برخی از صداها و سخنان حرام است، از جمله:
1.شنیدن موسیقی حرام که عرفا مناسب مجالس لهو است، یعنی شنونده موسیقی خودش تشخیص می دهد که این اهنگ عرفا در مجالس لهو استفاده می شود مثل آهنگهایی که در مجالس رقص پخش می شود حتی اگر خود شنونده تحت تاثیر قرار نگیرد. (مشهور؛مخالف:مطلقا حرام است: فتوی:گلپایگانی، صافی؛ بنابر احتیاط واجب: بهجت و وحید)
2. گوش کردن به صدای نامحرم اگر به قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد (سایت امام خامنه ای استفتائات جدید موسیقی و غنا)
3. گوش دادن به غیبت وتهمت وسکوت در برابر آن (رساله آموزشی ج 2 درس 19 ص 73)
4. گوش دادن به صحبتهایی که سبب فساد و انحراف اخلاق یا عقیده می شود مانند گوش دادن به سخنان ضد دین که سبب سست شدن اعتقادات می شود. انسان باید در برابر سخنان حرام نهی ازمنکر کند و اگر اثر و شرائط نهی ازمنکر وجود ندارد درصورتی که حضور فرد در مجلس تایید گناه بشمار برود باید مجلس را ترک کند و در مورد غیبت و تهمت هر کسی که می شنود در صورت توانایی باید از ان شخص دفاع کند و ابروی او را حفظ کند.( خویی و وحید و تبریزی و سیستانی؛ منهاج الصالحین ج 1 م 29 مظاهری؛رساله م 93) خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام باقر علیه السلام که فرمودند: مَنْأَتَمَ رُکُوعَهُ لَمْ تَدْخُلْهُ وَحْشَةٌ فِی الْقَبْرِ
هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر به سراغش نمی آید. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج3 ؛ ص 321.
چند نکته درباره واجبات رکوع:
1.انسان باید به قصد رکوع به اندازه ای خم شود که بتواند دست را به زانو بگذارد ( اکثر مراجع مقام معظم رهبری وآیت الله مکارم: بنا بر احتیاط واجب کف دست را بگذارد؛).
2. برای رکوع باید از حالت ایستاده به رکوع رفت که این ایستادن قبل از رکوع را قیام متصل به رکوع می گویند.
3. در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد.
4. واجب است که بعد از رکوع نمازگزار صاف بایستد و بعد از آنکه در حالت ایستاده بدن آرام گرفت، به سجده رود.
نکته اخر اینکه هر یک از این واجبات رکوع چنانچه عمدا ترک شود نمازش باطل است و نسبت به قیام متصل به رکوع یا خم شدن به اندازه رکوع راحتی اگر سهوا هم ترک شود نماز باطل است .(عروه الوثقی، فصل فی الرکوع؛ رساله مراجع،مسأله 1022؛1040 ؛1030)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری ،صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام عسگری علیه السلام روایت شده که میفرمایند: اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ.
از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه میکنند و مطیع اوامر مولایشان میباشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند.(وسایل ج۱۸ ص۹۴و ۹۵و بحار الانوار ج 2 ص 88.)
چند نکته در مورد تقلید:
1. یکی از نقاط قوت دین اسلام و مذهب شیعه این است که اصول و مبانی اعتقادی را با عقل و دلیل اثبات می کند و آن را وظیفه هر مسلمانی می شمرد که در اعتقادات تحقیق کند و با دلیل ایمان بیاورد؛ لذا مراجع عظام تقلید در اولین مساله رساله می فرمایند ؛ عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد، باید به گفته مجتهد اعلم عملکند. (رساله مراجع ج1 م1 )
2.رجوع به متخصص دینی یک امر عقلائی است و باید از مرجعی تبعیت و پیروی کرد که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد.(رساله مراجع ج2 م2- عروه الوثقی م 17)
3. بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و در مسئله ی بقای بر میت، طبق نظر مرجع زندهی اعلم عمل نمایند. (رساله مراجع ج1 م9 عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15 )
4. کسانی که به فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی ماندهاند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند.(توضیح المسائل مراجع ج2 ص2268 وتحریر کتاب الوکاله م23 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند :
اتَّقوا معاصیَ اللّه فیالخَلَواتِ، فإنّ الشاهِدَ هُو الحاکِم.
از گناه در خـلوتها بپرهیزید ؛ زیرا حکم کننده در قیامت ( که خداوند است ) در هر حال شاهد و ناظر ماست.
چند نکته در مورد حقوق زن و شوهر :
1 - زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شأنش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین اماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از کارهای مستحب برای زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند.
2 - زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن و شوهر نباید در گناه از یکدیگر اطاعت کنند ، که به یک مورد اشاره می شود :
یکی از گناهان این است که خانم در برابر نامحرم زینت و آرایش کند یا پوشش شرعی را رعایت نکند حتی اگر شوهر امر به زینت و آرایش در برابر نامحرم داشته باشد.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که به نقل از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
إِنَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ یُضَاعِفُ اللَّهَ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ وَ یَرْفَعُ فِیهِ الدَّرَجَاتِ وَ یَسْتَجِیبُ فِیهِ الدَّعَوَاتِ.
جمعه سرورایاماست و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب میکند . ( الکافی ( ط - الإسلامیة ) / ج 3 / 414 / ص 413)
روز جمعه طبق روایات معصومین علیهم السلام سید و سرور ایام و دارای اعمال و آدابی است از جمله یکی ازاعمالمستحب و سفارش شده در روز جمعه غُسل جمعه است ؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اهمیت آن میفرماید : « هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن ، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی ؛ چرا که غسلجمعه یکی از بزرگترین و برترین کارهای مستحب است.»
اماچند نکته درباره احکام غسل:
1 . زمان غسل جمعه از اذان صبح تا اذان ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتراست بدون نیت اداء و قضاءتا غروب جمعه بجا آورد و کسیکه در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
2 . غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت وچه مستحب باشد مانند غسل جمعه کیفیت و روش همه آنها به یک شکل است و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را باهم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد.( رساله مراجع م360)
3 . در غسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سر و گردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد . ( فتوی یا احتیاط و به نظر برخی از مراجع عظام بعد از سروگردن بدن را بشوید کافی است و ترتیب واجب نیست: خوئی، تبریزی ، سیستانی ، زنجانی مکارم : ترتیب را مستحب می دانند ) ( رساله مراجع م 362 )
4. به نظر اکثر مراجع : اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمىشود ولی برای نماز باید وضو بگیرد . ( به نظر برخی از مراجع غسل باطل می شود : خوئی ، بهجت : فتوی ، تبریزی : احتیاط واجب ، )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام عسگری علیه السلام روایت شده که فرمودند:
مِنَ الْفَوَاقِرِ الَّتِی تَقْصِمُ الظَّهْرَ جَارٌ إِنْ رَأَى حَسَنَةً أَطْفَأَهَا وَ إِنْ رَأَى سَیِّئَةً أَفْشَاهَا .
از بلاهای کمرشکن ، همسایه ای است که اگر کردار خوبی را ببیند ، نهانش سازد و اگر کردار بدی را ببیند آشکارش نماید.(تحف العقول، ص: 487)
چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان:
یکی از مسائل مهم اجتماعی ، کیفیت معاشرت با همسایگان هست و در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است ، که به برخی از حقوق واجب اشاره می شود:
1 . دوری از آزار و اذیت همسایگان ، که به عنوان یکی از محرمات الهی بشمار میرود ، و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود:
مورد اول : پارک کردن اتومبیل مقابل درب منزل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور آنان شودحراماست . ( استفتائات ایت الله سیستانی ص 399)
مورد دوم : برگزاری مجالس اعم ازمجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سرو صدا یا پذیرایی از مهمانان ، سبب اذیت و آزار همسایگان نشود.
2 - احترام به مالکیت یکدیگر ، که باز هم به دو نمونه اشاره می شود:
مورد اول : استفاده از میوه های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه یا رضایت همسایه باشد . مورد دوم : در آپارتمانها یا در مجتمع ها ، مکانهایی که مشترک است ، استفاده و هرگونه دخل وتصرف باید با رضایت همه اعضا باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین میفرماید:
الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….
همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند .(سوره حج، آیه 41)
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین دو نکته در این موردعرض میشود :
1 . یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر است که دارای شرایطی می باشد که یکی از شرایط این است که امر به معروف و نهی از منکر ، برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر میکند مفسده نداشته باشد یعنی در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر دارای ضرر جانی یا آبرویی و یامالی به مقدار قابل توجّه ، برای شخص امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر باشد یا اگر سبب خطر دیگر مسلمانان باشد یا موجب مشقّت و دشواری غیر قابل تحمّل گردد ، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود.
2 . اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال ، مهمّ باشد که باید در راه آن ، ضررها و دشواری ها را تحمّل نمود ؛مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید الشهداء علیه السلام که برای حفظ دین ، جان خود را فدای دین فرمودند.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعالدر قران مجید می فرماید:
قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ .
بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته اید ، از رحمت الهى نومید مباشید ، چرا که خداوند همه گناهان را مىبخشد ، که او آمرزگار مهربان است ( سوره زمر آیه 53 )
از جمله راه های کسب سعادت و کمال ، توبه است ؛ توبه دست کشیدن از گناه و معصیت و برگشت به سوى خداوند متعال است ،که با تمام وجود به خداوند متعال توجه کنیم و از غیر خدا دست بکشیم.
اما چند نکته درباره آداب و احکام توبه :
1 - توبه کردن از گناهان ، واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست. توبه زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد ؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته ؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمتخدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2 - حقیقت توبه این است که قلبا از گناهانش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3 - نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضایش کوتاهی نکند .(عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران کریم میفرماید:
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّ قُواْ .
و همگی به ریسمان الهی ،تمسّک جویید ، و پراکنده نشوید ( در ادامه خداوند متعال می فرماید ) و نعمتِ خدا را برخودتان ، به یاد آورید ، آنگاه که دشمنان ( یکدیگر ) بودید ، و ( او ) میان دلهای شما ، الفت انداخت ، پس به ( برکتِ ) نعمت او ، برادران ( همدیگر ) شدید.( 103/آل عمران ).
چند نکته در مورد وحدت:
1 . حفظ وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز از دستورات دیناست و ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است .
2 . مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن و پرهیزاز بد زبانی و فحاشی و دروغ و مانند آن است.
3 . حفظ دین الهی ، و ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ ، تمسخر و تهمت به یکدیگر وظیفه همه مسلمین است. ( رساله نوین ج 4 ص 197 ؛ اجوبه س 61 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام واتحاد بین مسلمین صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده است که آنحضرت در ضمن نامهای به مأمون چنین مرقوم فرمودند :
وَ الصَّلَاةُ فِی أَوَّلِ الْأَوْقَاتِ وَ فُضِّلَ الْجَمَاعَةُ عَلَى الْفَرْدِ بِکُلِّ رَکْعَةٍ أَلْفَیْ رَکْعَةٍ.
نماز را در اول وقت بخوان و فضیلت نماز جماعت بر نماز فرادا چنان است که هر رکعت آن به دو هزار رکعت برابر است. (وسائل الشیعة، ج8، ص: 289)
دو نکته کوتاه درباره نماز جماعت:
1 - افرادی که به امام جماعت اقتدا می کنند باید در افعال نماز از امام جماعت محترم تبعیت کنند یعنی کارهاى نماز مانندرکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد لذا باید نمازگزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند . ( رساله مراجع مساله 1470 )
2 - هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را میتوانبه نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران
و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. ( العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1405)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . در روایت است که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در وصیت به حضرت علی علیه السلام فرمودند :
ثَلَاثٌ کَفَّارَاتٌ إِفْشَاءُ السَّلَامِ وَ إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَ الصَّلَاةُ بِاللَّیْلِ وَ النَّاسُ نِیَام.
یا علی سه چیز کفاره گناهان است؛ آشکارا سلام کردن، طعام دادن و خواندن نماز شب. (وسائل الشیعة ، ج 12، ص : 59 )
سلام شعار اسلامی است ؛ سلام به معنای تحیت ، سلامت ، صلح و آشتی ، تعظیم و تکریم ، درود گفتن است . سلام ، اطمینان دادن به فرد مقابل است که : هم سلامتی و تندرستی تو را خواستارم ، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن ، که گزندی به تو نخواهد رسید . من خیر خواه تو هستم ، نه بد خواه و کینهورز و دشمن . سلام نوعی درود و تحیّت اسلامی است که دو مسلمان به هم می گویند . اما چند نکته درباره احکام سلامکردن:
1 . شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام واجب فوری است یعنی بلا فاصله باید پاسخ داده شود تفاوتی ندارد که سلام کننده زن باشد،یا مرد و یا بچه ممیز باشد و اگر به جمعی سلام شود همین که یک نفر جواب دهد بر بقیه افراد جواب سلام واجب نیست .
2 . سلام کردن به کسی که در حال نماز است کراهت دارد ولی در هر حال اگر کسی سلام کرد، جواب سلام فورا بر نماز گزار واجب است ، البته نمازگزار باید در پاسخ سلام ،کلمه سلام را بر علیکم مقدم کند.
3 . اگر به جمعی سلام شود وقتی یک نفر جواب دهد از بقیه ساقط است و نماز گذار نباید جواب سلام دهد و در صورتی فرد نمازگزار باید جواب دهد که کسی دیگر پاسخ ندهد .
4 . سلام کردن مرد به زن نامحرم کراهت دارد . مخصوصا به بانوان جوان کراهت بیشتری دارد . ( رساله مراجع مساله 1146،1137 ،1138 و 1141 ) ( تبریزی استفتائات ج 2 س 1993؛ فاضل , احکام جوانان م 482 ؛ بهجت س5287 ؛ مکارم رساله جوانان م 465 ؛ صافی , احکام نوجوانان 463 - عروه النکاح و آدابه م 41 )
خداوند متعال همه ما را از عمل کنندگان به دستورات دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت زهراسلام الله علیها درروایتی در مورد فلسفه وجوب امر به معروف و نهی از منکر میفرمایند: الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ تَنْزِیهاً لِلدِّین:
خداوند امر به معروف را برای صلاح عموم جامعه و نهی از منکر را برای پاک ماندن دین از انحرافات و کجی ها بر مردم واجب ساخت. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص568 )
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین دو نکتهدر این مورد عرض میشود:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطیدارد از جمله
الف ) شناخت صحیح معروف و منکر
ب ) احتمال تاثیر در مخاطب
ج) نداشتن مفسده وضرر جانی ،عرضی و مالی قابل توجه
د ) . تصمیم مخاطب بر تکرار عمل لذااگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد ، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی چنانچه شخصی که مرتکب خلاف شده نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمیخواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف ونهی ازمنکر واجب نیست. پس اگر فردی در گذشته گناهی را مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خداوند متعال در قران مجید می فرماید:
وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا.
و هر کار خوبى براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بیشتر باز خواهید یافت .(مزمل آیه 20)
چند نکته کوتاه درباره وقف:
1 . وقف از مصادیق صدقه جاریه است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و فرصت مناسبی است که مومنین می توانند برای ذخیره آخرتشان استفاده کنند.
2 . وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد ، مدرسه ،حرمهای معصومین علیهم السلام ، مجالس عزای اهل بیت علیهم السلام یا فقرا....با رعایت شرایطی اختصاص دهند.
3 - وقف کردن به صورت شراکتی هم صحیح است یعنی چند نفر به صورت مشترک مثلا مکان یا وسیله ای ( مثل بخاری برای مسجد یا مدرسه ) را خریداری کنند و انرا در جهت خاصی وقف کنند.
3 . اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج میشود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
( تحریر الوسیله امام ،ج ،2 م 3 و 4 ،ص60 – استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد آیت الله صافی ج 2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج 2 ص 140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج 2 ذیل مساله 2677 )
خداوندمتعالبه همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند :
فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی
فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده است . ( امالی ( صدوق ) ص 104 )
چند نکته درباره اهمیت و آداب عزاداری:
1. عزاداری برای اهل بیتعلیهم السلام از مصادیق تعظیم شعائر الهی است که خداوند متعال آن را نشان تقوای دلها ذکر نموده
« وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب ( سوره حج آیه 32 ) » ؛ تعظیم به معنای تکریم، گرامی و بزرگداشتن و اهمیت دادن؛شعائر جمع شعیره است و به معنی علامت و نشانهها است. شعائر الهی یعنی علامتهایی که انسان از آنعلامتها بیاد خدا میافتد و یا موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود
2 . بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا نیز بیان شود، همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان تقویت گردد و محبتشان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد.
3 . در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بیاحترامی به اهل البیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط ، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است.
4 . عزاداران محترم باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران میشود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلند گوها که سبب مزاحمت برای همسایهها میشود.
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَایُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند ( تا تمام بدنشان را بپوشاند ) . این برای آن است که ( به عفت ) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (سوره احزاب آیه 59)
چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فردمسلمان:
1 . حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دین است که هدف از پوشش ، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد ، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم مردان و هم زنان واجب است ، پوشش شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشد و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2 . لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3 . رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی واجب است و فرقی بین فامیل و همکار و دکتر ( جز در موارد اضطرار ) و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ،از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
روایت شده که فرمودند: مَنْ زَارَنِی أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیتِی زُرْتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِهَا؛
کسی که مرا و یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، روز قیامت او را زیارت می کنم و از سختیهای قیامت نجاتش می دهم . (وسائل الشیعه، حر عاملی ، ج 14، ص331 ، باب 2؛)
تعظیم شعائر الهی در دین مبین اسلام دارای اهمیت ویژه ای است و دارای مصادیق مختلفی است از جمله آنها حضور در مجالس عزای اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام و یا حضور در حرم ائمه معصومین علیهم السلام جهت زیارت است که البته زیارت ایشان مستحب بوده و فضیلت بسیاری دارد که چند نکته کوتاه در این زمینه عرض می شود؛
1 - حداقل زیارت این است که انسان نزد قبر امام معصوم علیه السلام حاضر شود و به ساحت امام علیه السلام سلامی عرضکند. هر چند زیارت نامهای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت ؛ زیارت نامههای معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
2 - بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن ، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی به قصد تبرک و اگر کسی عمدا یا سهوا تا کنون خارج کرده باید فورا به حرم برگرداند و اگر خودش نمی تواند به وسیله دیگر برگرداند.
3 - یکی از آداب زیارت رفتن کنار ضریح مطهر و بوسیدن و گذاشتن گونه ها برآن است اما دقت شود درهنگام ازدحام جمعیت باید به گونه ای رفتارکنیم که دیگران ازما نرنجند بلکه چنانچه همراه با اذیت دیگران باشد گناه و معصیت است .
خداوند متعال به همه ما توفیق زیارت با معرفت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند) این برای آن است که ( به عفت ) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند . ( آیه 59 سوره احزاب )
چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان:
1 . حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی می باشد ؛ که هدف از حجاب و پوشش ، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم بر مردان و هم بر زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف ، کوتاهی نکنند.
2 . لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش ولباس سبب ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلانباید روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3 . رعایت پوشش شرعی دربرابر هر نامحرمی واجب است، فرقی بین فامیل و همکار و دکتر ( در غیر موارد اضطرار ) و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی ومجالس عروسییا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلواتبرمحمدوآل محمد