بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه 43

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ أَقِـیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ و ارْکَعُوا مَعَ الرّاکِعِـینَ

و نماز را بپا دارید و زکات را بپردازید و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید (نماز را با جماعت به جا آورید). ( سوره بقره، آیه 43‌)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی در مورد نماز جماعت:
1. تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز واجب است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد لذا باید نماز‌گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.
2. گفتن اذکار بطوری که امام بشنود مکروه است.
4. هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. ( العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1468، 1469 ،1489،1470 1470،1405)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به ‏همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4،ص357، ح5762)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک میلاد حضرت علی اکبر و روز جوان از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده ‏است که می‌فرمایند: یَا عَلِیُ‏ بَادِرْ بِأَرْبَعٍ‏ قَبْلَ‏ أَرْبَعٍ‏ شَبَابِکَ قَبْلَ هَرَمِکَ وَ صِحَّتِکَ قَبْلَ سُقْمِکَ وَ غِنَاکَ قَبْلَ فَقْرِکَ وَ حَیَاتِکَ قَبْلَ مَوْتِک‏.

اى على! چهار چیز را پیش از چهار چیز دریاب : جوانى ات را پیش از پیرى؛ و سلامتى ات را پیش از بیمارى؛ و ثروتت را پیش از فقر و زندگى ات را پیش از مرگ. (من لا یحضره الفقیه ج4،ص357، ح5762)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام مبتلا به جوانان :
1. هر یک از افراد جامعه خصوصا جوانان عزیز، در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می کنند اگر هدفشان از تحصیل خدمت به جامعه وعظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد.
2. حضور هر فردی در محل کار و تحصیل و دانشگاه در جایی که نامحرم وجود دارد باید همراه با رعایت حدود شرعی باشد و چنانچه این حدود رعایت نمی شود و حضورش همراه با ترس افتادن به گناه است ، جایز نمی باشد.
3. اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده می‌شود واجب است که ازدواج کند‌ اما چنانچه شرایط ازدواج مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعال صبر کند و هیچ عذری برای انجام نافرمانی و گناه پذیرفته نیست و باید زمینه های گناه مانند نگاه به تصاویر و فیلمهایی که تحریک شهوت می‌کند، پرهیز کرد یا اگر‌شغلی دارد که با زنان ارتباط دارد مثلا فروشنده لباس زنانه است و شغلش سبب افتادن در گناه می شود باید شغلش را تغییر دهد.( رساله مراجع م 2443)
خداوند متعال همه ما بویژه جوانان عزیز را از تهاجم فرهنگی حفظ فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل الشیعه ج21 ، ص390 ، ح27380)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک میلاد حضرت علی اکبر سلام الله علیها در روایت است مردى به رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم عرض کرد: حقّ فرزندم بر من چیست؟ پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: تُحسِنُ اسمَهُ و َأَدَبَهُ وَ تَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا

وظیفه تو این است که اسم نیکو برایش انتخاب کنى و به خوبى او را تربیت نمایى و به کارى مناسب و پسندیده بگمارى.(وسایل الشیعه ج21 ، ص390 ، ح27380)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فرزندان ادامه حیات پدر و مادر محسوب می شوند؛ در روایات معصومین علیهم السلام فرزندصالح را یکی از باقیات الصالحات و چیزهایی که باعث می شود بعد از فوت همچنان پرونده انسان باز بماند و امور خوب و نیک برایشان ثبت شود،معرفی و بیان فرموده اند.
اما چند نکته درباره وظائف والدین و فرزندان:
1. شایسته است که والدین به فرزندانشان برخی از آموزشها مثل نماز و احترام به والدین و حقوق دیگران را تعلیم دهند تا تربیت دینی شوند لذا تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را میفهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (‌عروه الوثقی شرائط صحت صوم مساله 2)
2. بر ولیَ کودک واجب است که او را از آنچه موجب فساد اخلاق و عقائدش میشود حفظ نماید مانند حفظ کردن فرزندان از دیدن دیدن فیلم و کتابهای گمراه کننده یا‏ مدارسی که در آنها معلمان ‌فاسدی میباشند و همچنین والدین موظّف‌اند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و دوری از نامحرم عادت دهند و اگر در این ‌‌‌امر کوتاهی کنند و دختر را نسبت به نا محرم بی‌تفاوت نمایند و این امر موجب شود که ‌دختر پس از ‌رسیدن به سنّ تکلیف در رعایتِ حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود. ( سیستانی رساله جامع م 1466.‌)
3. کتک زدن کودک جایز نیست حتی به جهت تربیت فرزند؛ چرا که زدن، غالبا نتیجه معکوس دارد و فقط در صورتی که کار حرامی مرتکب شده یا سبب آزار یا ضرر رساندن به دیگران شده است وتنها راه تآدیب منحصر به زدن باشد؛ ولیَ کودک (پدر یا جد پدری) یا کسی که از طرف او مجاز است می تواند به حدی که بدنش سرخ نشود به صورت آهسته به قصد تربیت نه خنک شدن دل بزند.( بیش از سه ضربه نزند) و چنانچه سرخ شود باید دیه بدهد.( سیستانی؛ رساله جامع م 2690‌بهجت؛ رساله م‌1609 مرحوم امام:‌آیا تنبیه بدنى در مورد کودکان در خانه یا مراکز آموزشى مجاز است یا خیر؟ ج. تأدیب به نحو متعارف به طورى که بدن را سرخ یا کبود یا مجروح نکند مانع ندارد. مجمع المسائل (للگلبایگانی)؛ ج‌3، ص: 266:تنبیه بدنى هم سر و کودکان به منظور تأدیب جایز است یا نه؟ در غیر تعزیر و حدّ که اجراء آن وظیفۀ حاکم شرع است زدن زن یا طفل جایز نیست مگر موارد مخصوصه که شرعا اجازه داده شده مثل موردى که امر بمعروف یا نهى از منکر موقوف به آن باشد یا بعض مراتب نشوز زن که بر شوهر جایز است تأدیب یا در تمرین طفل به نماز در ده سالگى و امثال آنها و در موردى که شرعا اجازه داده شده نباید طورى بزند که موجب دیه شود مثلا رنگ پوست بدن سرخ شود.)
4. بر فرزندان واجب است که احترام پدر و مادر را رعایت کنند و با آنها در گفتار و رفتار کمال ادب را داشته باشند هر چند پدر و مادر نسبت به حقوق فرزندان کوتاهی کرده باشند.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندانی صالح به همه ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه احزاب ، آیه 32

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مومنه میفرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً.

‌با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته سخن بگویید. (‌احزاب،آیه 32.)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی رعایت حدود شرعی در ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که درفضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب‌های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مومنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خداوند متعال و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند:
1. در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که از نظر شرعی نامناسب ‌بین دو نامحرم مثل کلمات عاشقانه ‏یا کلمات تحریک آمیز جایز نیست.
2. به قصد لذت شهوانی ‏نباشد بنابر‌این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای ‌شهوانی کشیده شده است ‏شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد‌که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکه‌های مجازی با او ارتباط پیدا کند‌، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد نباید با او صحبت ‏کند و ارتباط برقرار کند. ( سیستانی رساله جامع مساله 1476و1477و1478)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می فرمایند: ضَمِنتُ لِسِتَّهٍ اَلجَنَّهَ مِنهُم رَجُلٌ خَرَجَ اِلیَ الجُمُعَهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَهُ

براى شش نفر بهشت را ضامن هستم که خداوند به آن ها عطا کند، یکی از آن شش گروه مردى است که در راه رفتن به نماز جمعه بمیرد. (وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز جمعه:
1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت نماز جمعه است و به نظر اکثر مراجع در زمان غیبت امام زمان علیه السلام کسی که نماز جمعه می خواند بجای نماز ظهر کافی است و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر جمعه نیست و می تواند بجای نماز جمعه نماز ظهر را بخواند که مستحب است همان اول وقت بخواند و شخصی که مسافر است می تواند در نماز جمعه شرکت کند و نماز جمعه اش صحیح است. (نماز ظهر نیز بنا بر احتیاط خوانده شود:صافی،گلپایگانی،)
2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده ( بنا بر احتیاط: سیستانی، مکارم، خوئی) واجب است به خطبه‌ها گوش‌ کند و همچنین باید از هر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می‌شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.
3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کند و به نظر اکثر مراجع عظام کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز به نظر اکثر مراجع عظام کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص852 مساله38 و صفحه 858 و 847 ،842،862)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعة‌/‌ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت ‌است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می‌فرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى

‌امّت من ‏همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر راکمک کنند.(‌وسائل الشیعة‌/‌ج‏16‌/ 123‌/ ح 21144)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام امربه معروف :
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله:
الف)شناخت صحیح معروف و منکر ب)احتمال تاثیر در‌مخاطب ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د)نداشتن مفسده وضرر جانی ،‌عرضی و مالی قابل توجه .
2. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در‌کنار بقیه شرایط احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی مثلا ده درصد احتمال بدهد‌که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید ‏تذکر ‏بدهد ‏هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد ولی وجود احتمال برای ثابت شدن‌تکلیف شرعی‌کافی است.اما اگر انسان‌یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است.‌
3. منظور از احتمال تاثیر این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن،‌گنهکار بطور کلی گناه را ترک می کند یا مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد یا امر و نهی در آینده احتمال تاثیر دارد در همه این موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثلا اگر کسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است.(تحریر ج2 کتاب امر به معروف شرط دوم ، رساله جامع ج 1ص 618 شرط دوم)
خداوند متعال توفیق عمل ‏به ‏وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ط- آل االبیت جلد: 25 ص 386

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام مهدى علیه السلام که می‌فرمایند:‌لا یَحِلُّ لأِحدٍ أن یَتَصَرَّفَ فی مالِ غَیرِهِ بغَیرِ إذنِهِ

بر هیچ کس حلال نیست که بدون اجازه صاحب مال در مال او تصرف کند. ( وسائل الشیعة ط- آل االبیت جلد: 25 ص 386)

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام غصب:
1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ غصب کردن مال و حق دیگران است. در این حکم فرقی بین پدر و فرزند و زن و شوهر یا خواهر و برادر و یا افراد بیگانه وجود ندارد بنابر این اگر پدر و فرزند یا زن و شوهر از مال یکدیگر بدون اجازه و رضایت بردارند یا شخصی در مال ‏شریکش ‏بدون ‏اجازه استفاده و تصرفی انجام دهد از مصادیق غصب محسوب شده و گناه می باشد.
2. اگر انسان مالی یا حقی را غصب کند علاوه بر توبه از گناه باید مال و حق را فورا به صاحبش برگرداند و هر مقدار که تاخیر بیندازد گناه بیشتری برای او نوشته می‌شود و اگر مال غصب شده از بین رفته است مثل یا قیمت آن مال را به صاحبش بدهد.مثلا اگر انگشتر طلایی را فردی غصب کرده و دزدیده است در صورتی که ‏انگشتر هست باید خود انگشتر را به صاحبش برگرداند و اگر انگشتر را فروخته و از بین رفته ‌باید ‌قیمتش را به صاحبش ‏بدهد. (رساله مراجع م‌2548 و 2549)
خداوند متعال ما را مدیون احدی از خلقش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شد و به آن حضرت عرض کرد که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه‌کنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود: طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ

‌لقمه‌ات را پاک ‏‌کن [ تا مبادا به حرامی آلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی. (خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور) (وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در رابطه با کسب روزی حلال:
1. خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است و درامدی هم که بدست می‌آید را نیز شرعا بایددر راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.طبق معارف دین روزی هر کسی بر عهده خداوند متعال است که البته با کار و تلاش به دست می آید و انسان وظیفه دارد روزیی را که خداوند برایش مقدر کرده از راه حلال کسب نماید و یکی از سوالات مهمی که در قیامت می پرسند از درآمد و ثروت انسان است که طبق روایتی از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در قیامت نمی گذارند شخص قدم از قدم بردارد مگر اینکه به چند سوال پاسخ دهد که یکی از اموال است که از چه راهی به دست آورده.
2. از نظر شرع مقدس اسلام برخی از کسب و کارها حرام است اما معامله باطل نیست و درآمدش حلال است ( جهت اطلاع:مانند معامله غش دار) اما برخی از کسب و کار‌ها علاوه بر حرام بودن خود کار، معامله باطل و درامدش نیز ‌حرام بوده و معنای حرام بودن درامد این است که انسان مالک وجهی که بین دو‌طرف انتقال می‌یابد، نمی شود و مدیون است و باید آن پول را به صاحبش برگرداند که به برخی از این کسبها اشاره می‌شود:
1. درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش‌شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
2. درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3. پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص351

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَقُولُ مَنْ‏ أَهَانَ‏ لِی‏ وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْ‏ءٍ إِلَى نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی

خداوند تبارک و تعالی می‏فرماید: هر که یکی از دوستان مرا خوار شمارد، آماده جنگ با من شده است و من در یاری دادن دوستدارانم شتابنده ترینم.( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص351)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران:
1. توهین و تحقیر مؤمنین و اهانت به دیگران که فرد را خوار، کوچک یا ذلیل می کند حرام و گناه کبیره است.
2. در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی و فرقی ندارد به زبان بگوید یا پیامک و سایر فضاهای مجازی باشد، و فرق ندارد کسی که به او توهین می‌شود زنده باشد یا از دنیا رفته، توهین به افراد معمولی باشد یا به بزرگان، فرق نمی‌کند از نزدیکان و اعضای خانواده باشد یا غیر آنها.
3. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه ما توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29؛ رساله آیه الله مظاهری ص493 )
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی (ط - دار الحدیث)، ج‏2، ص: 738)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا علیه ‏السلام ‏در ‏فوائد پرداخت خمس اینطور می‌فرمایند: .. فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَ تَمحِیصُ ذُنُوبِکُم ‌وَ مَا تَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم

پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیره‌ای برای روز قیامتتان است. (کافی (ط - دار الحدیث)، ج‏2، ص: 738)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد خمس:
1. در امدی ‏که از مخارج سال خمسی اضافه بیایید خمس دارد و همچنین پولی که بابت خرید منزل یا خودرو و یا جهزیه یا مسکن یا سائر نیازهای زندگی پس انداز می شود به نظر اکثر فقها خمس دارد و اگر بر ‏کسی ‏خمس واجب ‏شد و او در‌آن زمان توان پرداخت خمس را نداشت باید به دفتر مرجع تقلید خود مراجعه نماید تا راهکار مناسبی (مثل مصالحه نمودن یا ‏اجازه ‏گرفتن ) برای او ارائه دهند. (صرفا جهت اطلاع مخالف‌: بهجت، فاضل، صافی، زنجانی، اقای وحید خراسانی فقط بابت جهیزیه ) گلپایگانی مجمع المسائل ج1 ص337 س173، فاضل لنکرانی جامع المسائل ج1ص188س745،بهجت استفتائات ج3 س3499 رساله م1391،صافی جامع الاحکام ج1س750، وحید خراسانی استفتائات خمس سایت معظم له س467، وسیلة النجاة آیت الله بهجت م10،)
2. اگر دوستان یا اطرافیانی که اهل خمس دادن نیستند انسان را به مهمانی دعوت کنند‌یا به انسان هدیه یا سوغاتی بدهند در صورتی که‌انسان شک دارد به این مال مشخص خمس تعلق گرفته یا نه مثلا احتمال می‌دهد که این مال سال خمسی بر آن نگذشته باشد یا از اموالی تهیه شده باشد که خمس به آن تعلق نمی‌گیرد مانند دیه، در این صورت استفاده کردن از این مال اشکالی ندارد و نیازی به فحص و جستجو نمی‌باشد. (رساله مراجع 1795)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص115)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: تَصَدَّقْ بِالشَّیْ‏ءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ‏ کُلَ‏ شَیْ‏ءٍ یُرَادُ بِهِ‏ اللَّهُ‏ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّیَّةُ فِیهِ عَظِیم

صدقه بده هر چند کم باشد، زیرا هر کار کوچکی که صادقانه برای خدا انجام شود بزرگ است. (وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص115)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نذر:
1. نذر نوعی توسل بوسیله انجام امور خیر به درگاه الهی به حساب می‌آید و نوعی درخواست از خداوند متعال و می‌تواند باعث تغییر قضای الهی شود مثل صدقه و صله رحم که در دفع و رفع بلا موثرند،در نذر انسان متعهد می شود که برای کسب خشنودی و رضای الهی کار خوبی را انجام دهد.
2. نذر زمانی بر انسان واجب میباشد که شرائطش را داشته باشد.
3. یکی از شرائط وجوب نذر خواندن صیغه نذر است لذا اگر کسی صیغه نذر را بر زبان جاری نکرده و فقط از دل گذارنده است یا اصلا صیغه نذر را نمی دانسته عمل به ان نذر برای انسان واجب نمی باشد.
4. یکی دیگر از شرائط وجوب نذر این است که انسان عملی را که نذر می کند قدرت بر انجام آن را داشته باشد و اگر در زمان نذر کردن قدرت بر عمل را داشته اما در زمان عمل به نذر توانائی عمل به ان را ندارد چیزی بر او واجب نمی باشد و کفاره‌ای هم ندارد مثلا اگر نذر کرده که در روز میلاد امام زمان علیه السلام مجلس جشنی بگیرد و اطعامی هم بدهد ولی در زمان عمل به نذر مالی ندارد تا بتواند مجلس جشن را اقامه کند برگزار کردن مجلس بر او واجب نمی باشد و اگر عمل نکرد کفاره نذر هم بر او واجب نمی باشد.اما اگر در زمان نذر کردن قدرت عمل به نذر را نداشته باشد ولی در زمان نذر بتواند به نذرش عمل کند واجب است به نذرش عمل کند. (توضیح المسائل مراجع مساله 2647 و 2641)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

شکست حمله نظامی آمریکا به طبس
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه زمر آیه 53

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ .

بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته ‏اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى ‏بخشد، که او آمرزگار مهربان است‏. ( سوره زمر آیه 53)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباه توبه‌:
1. یکی از مهمترین واجبات توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد و از رحمت الهی ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده ،باید آنها را قضا کرده و در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند .(عروه اول احکام اموات، مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد .

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷ )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم در روایتی میفرمایند:‌إِنَ‏ أَحَبَ‏ الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الصَّلَاةُ وَ الْبِرُّ وَ الْجِهَاد.

همانا، محبوب‌ترین اعمال در نزد خداوند متعال ‏نماز، نیکی کردن و جهاد در راه خداست .(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷ )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تسبیحات اربعه:
1. در رکعت سوم و چهارم نماز، بر مرد و زن واجب است حمد یا تسبیحات اربعه بخوانند و واجب است حمد یا تسبیحات اربعه را به صورت آهسته خوانده شود حتی اگر کسی سوره حمد را بخواهد بخواند به نظر اکثر فقها بسم الله را هم باید آهسته بخواند ( مشهور : مخالف ایت الله سیستانی: واجب نیست بسم اللّٰه آن را هم آهسته بگوید مگر آن که مأموم باشد که در این صورت احتیاط واجب آن است که بسم الله را هم آهسته بگوید.توضیح المسائل مراجع م1008)
2. اگر کسی به خیال اینکه در رکعت اول یا دوم نماز است شروع به خواندن حمد کند و بعد متوجه شود که رکعت سوم یا چهارم است می تواند همان حمد را تمام کند و نمازش صحیح است.(توضیح المسائل مراجع م 1011)
3. در رکعت سوم و چهارم مستحب است استغفار کند و بعد از اتمام تسبیحات اربعه بگوید استغفر الله ربی و اتوب الیه. (توضیح المسائل مراجع م 1014)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نور، آیه 32

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.

مضمون آیه شریفه این است که :مردان و زنان بی همسر را همسر دهید ، که اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی‌نیاز می‏سازد، خداوند واسع و آگاه است. (سوره نور-32)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهم در دین مقدس اسلام بحث رعایت حدود الهی در رابطه با افراد نامحرم است لذا حضرت علی علیه السلام درباره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود: ای بندگان خدا! بدانید که... گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد و دل‌ها را منحرف می سازد و پیوسته به زنان چشم دوختن؛ نورانیت معنوی را از دل انسان می برد و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است. (بحارالانوار ج 74 ص 291 )
اما چند نکته درباره احکام محرمیت :
1.محرمیت میان زن و مرد از سه طریق حاصل می‌شود:
راه اول: از طریق ولادت که بواسطه آن افرادی همچون عمو، عمه، خاله و دایی خود انسان و یا عمه و عمو و خاله و دایی پدر و مادر انسان محرم هستند.
راه دوم: شیر خوردن چنانچه با شرایطش انجام شود همانند محرمیتی است که از راه ولادت حاصل می شود.
راه سوم: از طریق ازدواج که بواسطه آن افرادی مثل پدر و مادرِ همسر، پدربزرگ و مادر‌بزرگِ همسر به انسان محرم می‌شوند.
2. غیر از این سه راه، راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد و سایر افراد جامعه نامحرم محسوب می‌شوند حتی اگر از اقوام نزدیک یا همکار باشند لذا به واسطه ازدواج برادر شوهر یا دائی و عموی شوهر به خانم محرم نمی شوند و همچنین خواهر زن یا عمه و خاله زن به مرد محرم نمی شوند، لذا دست دادن به آنها ولو بدون قصد لذت حرام و گناه می باشد.
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند :‏ مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.

هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب و کارخود را پاک و طاهر گرداند.( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد کم فروشی و گران فروشی:
1. کم فروشی آن است که فروشند هنگام تحویل کالا ، کالا را کمتر از آن مقداری که مشخص شده تحویل دهد مثلا کسی یک کیسه برنج را که باید ده کیلو داشته باشد فروخته و وجه آن را بر همان میزان دریافت کرده اما زمان تحویل کمتر از ده کیلو به مشتری می دهد، و کسی که کم فروشی کرده کار حرامی مرتکب شده و به مقداری که کم فروخته است مدیون و ضامن است و باید به صاحبش برگرداند. (رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج2، ص33)
2. اما گرانفروشی آن است که قیمت کالا را بیش از قیمت عادلانه آن بفروشد چنانچه گرانفروشی به‌حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار‏ می‏گویند که در این صورت گرانفروشی حرام است و چنانچه به این حد هم نرسد‌کراهت دارد و برکت را از مال می گیرد.( استفتاءات (امام خمینى)، ج‌2، ص: 62)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال و با برکت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏1 ؛ ص354 نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله) ؛ص569)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: ‏إِذَا غَضِبَ‏ أَحَدُکُمْ‏ فَلْیَتَوَضَّأْ

هر گاه یکى از شما به خشم آمد، وضو بگیرد. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏1 ؛ ص354 نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله) ؛ص569)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در باره وضو و غسل:
1. در اعضاء وضو و غسل مانعی از رسیدن آب نباشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد.
‌2. اگر در اعضا وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب و رنگ یا ناخن و م‍ژه مصنوعی چنانچه برطرف کردن اینها هر چند با هزینه کردن امکان نداشته باشد یا سختی غیر قابل تحملی داشته باشد در صورتی که برای وضو و غسل علاوه بر غسل ‏و وضوی ‏جبیره ای ، یعنی به صورت معمولی وضو یا غسل کرده و دست مرطوب بر روی مانع بکشد، تیمم هم انجام شود به نظر همه مراجع مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است. ( جهت اطلاع سیستانى: وظیفه‌اش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد.خوئى، تبریزى زنجانی: وظیفه‌اش تیمّم است، (تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است).امام خمینی،فاضل، مکارم، بهجت، نوری،: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بى‌مانع باشد، تیمّم هم بنماید.رساله مراجع مساله 338،)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص32

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام باقر علیه السلام که میفرمایند : الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ التَّفَقُّهُ‏ فِی‏ الدِّینِ‏ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَةِ

تمام کمالات معنوی و مادّی انسان در فقاهت و شناخت دقیق و صحیح مسائل دین و معارف الهی است; و صبر و شکیبائی در مقابل ناملایمات، و نیز زندگی را با تدبّر و مدیریّت برنامه ریزی کردن می باشد . (کافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص32)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد تقلید:
1. عقیده مسلمان ‌به اصول دین باید از روی دلیل باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد و احتیاط نکند باید به گفته مجتهد اعلم عمل کند. (رساله مراجع ج1 م1)
2. رجوع به متخصص دینی یک امر عقلائی است و همچون دیگر امور زندگی اگر فرد تخصص ندارد در آن به مختصص مراجعه مینماید؛گاهی فردمی گوید من متخصص و مجتهد نیستم، احتیاط هم نمی کنم و تقلید نمیکنم! در پاسخ عرض میشود فرد مسلمانی که وظایف شرعی اش را انجام می دهد خواسته یا ناخواسته اگر مجتهد و محتاط نباشد،در دیگران تقلید نموده، مثلا نمازش را مانند پدر یا معلم خود می خواند، که در عمل تقلید کرده اما این تقلید او نادرست است چون از کسی تقلید کرده که متخصص نیست.
3. یکی از شرایط مرجع تقلید این است که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط ‌احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17 )
3. بعد از فوت مرجع تقلید باید ‏انسان به ‏مرجع زنده اعلم رجوع ‏کند و در مسئله ی بقای بر میت، طبق نظر مرجع زنده‌ی اعلم عمل نمایند. (رساله‌مراجع‌ج1‌م9 ؛ عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
4. کسانی که‌ به‌ فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی مانده‌اند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند. (توضیح المسائل مراجع ج‌2 ص‌2268 و تحریر کتاب الوکاله م‌23 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .

‎‌ روز بزرگداشت شیخ بهایی
جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل، ج 12، 287.)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند‌:أیُّمَا مُسْلِمٍ أقَالَ مُسْلِماً بَیْعَ نَدَامَةٍ أقَالَهُ ٱللهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ عَثْرَتَهُ یَوْمَ ٱلْقِیَامَةِ.

‌هر مسلمانی که پشیمانی مسلمانی را در خرید و فروش بپذیرد خداوند متعال روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش می‌پذیرد.( وسائل، ج 12، 287.)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره شرط پشیمانی درخرید و فروش:
1. پذیرش درخواست فسخ قرار داد توسط طرف دیگر ،مستحب است.
2. شرط پشیمانی که در عرف مردم به آن جرم زبان هم می گویند به این صورت است که اگر در ضمن قرار داد معامله ای مثلاً در ضمن قرارداد خرید و فروش خانه هر یک از دو طرف شرط نمایند که هر کس تا تاریخ مثلاً یک ماه از گذشت بستن قرارداد پشیمان شد اگر فلان مبلغ را مثلاً یک میلیون بدهد می‌تواند قرارداد را فسخ کند.‌چنین شرطی صحیح و باید به ان عمل شود و گرفتن ان مبلغ برای دیگری حلال است. (همه مراجع)
3. شرط پشیمانی باید در ضمن معامله شرط شود.
4. مبلغ شرط پشیمانی و مدت و مهلت حق فسخ را ، در شرط پشیمانی کاملا معلوم کنند..(جامع المسائل ج 1 س 1057‌، مکارم استفتائات ج1 س598، تبریزی استفتائات ج1 س1160 ،صافی جامع الاحکام ج1س1121 ،حضرت امام استفتائات ج2 ص93 س60 ،بهجت استفتائات ج3س4232 رساله مراجع م 2124)
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص132)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد سید الساجدین علیه السلام از حضرتش روایت شده که فرمودند‌:‏ مَنِ‏ اشْتَاقَ‏ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَات ‏

هر‌که مشتاق بهشت است از شهوات دورى گزیند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص132)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ی شبکه های مجازی:
1. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم امکان استفاده حلال و هم امکان استفاده حرام دارد اگر‌کسی فقط برای استفاده حلال مثلا برای تبلیغ دین و معارف اهل بیت علیهم السلام یا دفاع از مومنین و مظلومین جامعه اسلامی یا ‏برای امر به معروف و نهی از منکر یا صله رحم و ارتباط با خانواده استفاده میکند کار بسیار پسندیده و خوبی میباشد ‏که از اجر الهی بهرمند‌می‌شود.‌
2. اما استفاده از این امکانات در کار حرام جایز نیست؛ به‌عنوان مثال:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی که منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود حرام است زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت، دروغ و تهمت، اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت، دروغ و تهمت در فضای مجازی نیز بسیار وجود دارد مانند اینکه افرادی در فضای مجازی به وسیله عکس و نوشته و فیلم مومنی توهین کنند یا مطالبی را به دروغ به ایشان نسبت دهند و مومنین عزیز باید مواظب باشند که از نشر این نوع خبرها پرهیز نمایند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت سجاد علیه السلام و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
جزئیات
حدیث گفتار روز
‏( تحف العقول، النص، ص: 282)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد حضرت امام سجاد علیه السلام از آنحضرت روایت شده که می‏فرمایند‏: ثَلَاثٌ‏ مُنْجِیَاتٌ‏ لِلْمُؤْمِنِ‏ کَفُّ لِسَانِهِ عَنِ النَّاسِ وَ اغْتِیَابِهِمْ وَ إِشْغَالُهُ نَفْسَهُ بِمَا یَنْفَعُهُ لِآخِرَتِهِ وَ دُنْیَاهُ وَ طُولُ الْبُکَاءِ عَلَى خَطِیئَتِه‏.

سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود:نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم غیبت آنان،مشغول شدنش به خویشتن با کارهایی ‏که برای آخرت و دنیایش ‍ مفید باشد.و بسیار گریستن بر اشتباهاتش.‏( تحف العقول، النص، ص: 282)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

و اما چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان‌عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( نظر حضرت امام ره و مقام معظم رهبری مد ظله العالی : بیان عیب در صورتی غیبت است که به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یاسخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف ‌را ‌بگوید‌یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، ‏چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر ،باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود ‏تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و برخی از مراجع عظام ( مثل مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری) می‌فرمایند : انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی‌است. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرات امام، استفتائات س9و 16و53 - مکارم، استفتائات ج1س552؛ فاضل‌ جامع الاحکام ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال به همه،توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت سجاد علیه السلام و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code