بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 1، ص 548)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا‌...‌فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.

پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره خمس:
1-یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر رسید سال خمسی باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2. در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد بازهم خمس واجب می شود لذا اینکه می گوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمی باشد در همه موارد صحیح نیست مثلا فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعه ج7‌ص21-علل‌الشرائع/ج‏1/ ص233)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. باعرض تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام‌. از امام باقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند‌: إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا‌سَجَدَ ... وَ لا‌فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ.

پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد و بعد از هر نماز واجب نیز سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره واجبات سجده:
1.سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوپ درخت و برگ بسیاری از درختان باشد.
2.ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است.
3.واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
4.اگر نمازگزار بعد از سجده شک کند که یک سجده بجا اورده یا دو تا، در‌صورتی که هنوز وارد عمل بعدی نشده است باید یک سجده دیگر بجا بیاورد و در صورتی که وارد عمل بعدی شده مثلا وارد تشهد شده است به شک خود اعتنا نمی کند. (رساله مراجع احکام سجده توضیح المسائل مراجع م 1051و 1052)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت امام زین العابدین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل ‏الشیعه، ج5 ، ص200)

سلام‌علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ‌.

کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى ‏گذارد، مگر این‏که آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى‏ کنند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام مسجد:
1.خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ، فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2.برگزاری مراسمات مثل مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه در مسجد اگر مانع نماز خواندن نشود اشکال‌ندارد. (رساله جامع 1088)
3.نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده باید (خوئی، سیستانی، تبریزی:‌اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد. (مشهور؛‌رساله‌مراجع مساله900 و901 ؛ امام، سیستانی: اگر نتواند و بی‌احترامی باشداطلاع‌دهد)
4. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون‌امدن اول پای‌چپ را بگذارد.
5. فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه آن مسجد نیازی به آنها ندارد، باید در مسجد دیگر مصرف شود، ‌ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد، مى‌توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد وگرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.(مشهور؛‌رساله‌مراجع‌مساله909‌و‌910)
خداوند متعال توفیق عبادت و حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.

ورود ‎اسیران ‎کربلا‎ به‎ کوفه‎–شهادت ‎امام ‎زین ‎العابدین
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل ‏الشیعه، ج5 ، ص200)

سلام‌علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ‌.

کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى ‏گذارد، مگر این‏که آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى‏ کنند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام مسجد:
1.خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ، فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2.برگزاری مراسمات مثل مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه در مسجد اگر مانع نماز خواندن نشود اشکال‌ندارد. (رساله جامع 1088)
3.نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده باید (خوئی، سیستانی، تبریزی:‌اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد. (مشهور؛‌رساله‌مراجع مساله900 و901 ؛ امام، سیستانی: اگر نتواند و بی‌احترامی باشداطلاع‌دهد)
4. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون‌امدن اول پای‌چپ را بگذارد.
5. فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه آن مسجد نیازی به آنها ندارد، باید در مسجد دیگر مصرف شود، ‌ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد، مى‌توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد وگرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.(مشهور؛‌رساله‌مراجع‌مساله909‌و‌910)
خداوند متعال توفیق عبادت و حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.

ورود ‎اسیران ‎کربلا‎ به‎ کوفه‎–شهادت ‎امام ‎زین ‎العابدین
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل ‏الشیعة ج‌:‌13‌ص:‌503 و جامع احادیث الشیعه،‌ج‌12،‌ص549)

‌إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا .

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شب شهادت امام سجاد علیه‌السلام‌.حضرت رضا علیه‌السلام به ریان‌بن‌شبیب فرمود: اگر دوست داری که همراه با ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره عزاداری:
1-یکی از سفارشات دین،‌تعظیم شعائر و بزرگ شمردن نمادهای دینی است و از مصادیق تعظیم شعائر، شرکت در عزاداری معصومین علیهم السلام می‌باشد و شایسته است مومنین در ایام سوگواری معصومین علیهم السلام آداب عزاداری را رعایت نمایند.
2-در ایام عزاداری رعایت برخی از امور مانند پوشیدن لباس مشکی یا حالت حزن داشتن مستحب و پسندیده است و برخی از مسائل مانند شرکت نکردن در مجالس‌گناه، آرایش نکردن در مقابل نامحرم، استفاده نکردن از سی دی های مبتذل و موسیقی های لهو و لعب؛ و دیگر محرمات الهی که برخی از افراد فقط در این ایام ترک می کنند اختصاص به ایام عزا ندارد بلکه باید در تمامی ایام رعایت شود و احترام گذاشتن به دستورات الهی اختصاص به ایام عزاداری ندارد. البته بدیهی است که انجام گناه در ایام عزاداری به جهت بی احترامی به ایام عزدارای گناهش شدیدتر و زشت تر خواهد بود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

روزهای عزاداری
جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحارالأنوار، ج 75، ص112 ، نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص: 81)

اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سار‌عوا فِى المَغانِمِ.‌

سلام‌علیکم. بسم‌الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است ‏که امام‏ حسین علیه‌السلام فرمودند: اى مردم در خوبی ‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ ها شتاب نمایید.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از فرصت هایی که برای مومنین قرار داده شده وقف است ،لذا چند نکته در این زمینه خدمت عزیزان عرض می شود:
1.وقف از مصادیق صدقه جاریه است یعنی ثواب آن بعداز فوت نیز ادامه می یابد.
2.وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه،‏حرم های معصومین علیهم‌السلام، مجالس عزای سید‌الشهداء علیه السلام یا فقرا و یا...‌اختصاص‌دهد، البته وقف اختصاص به موارد فردی ندارد بلکه افرادی با یکدیگر هم می توانند چیزی را وقف کنند و همه از این ثواب بهره ببرند.
3.اگر ‌کسی‌ چیزی ‌را‌ وقف‌ کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4.بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه حرام است.‌(تحریر‌الوسیله امام‌، ج‌،2 م‌3 و‌4 ،ص 60 –‌استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و 1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص‌180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج 2 ذیل مساله 2677( خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز‎ تجلیل ‎از‎ اسرا‎ و ‎مفقودان
جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره احزاب آیه 59)

یَا أیُّهَا‌النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از دغدقه های اهل بیت حضرت سید الشهداء علیه السلام و اسراء در اوج مصیبتی که به آنها وارد شده بود، رعایت حجاب و پوشش بود. به همین مناسبت چند نکته‌ای درباره پوشش بانوان عرض می شود:
1.رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2.بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا‌ شده گردی صورت و دست ها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته ‌باشد‌ مثلا‌ خودش‌ یا دیگران به‌گناه نیفتند. (مشهور مخالف :مکارم و شبیری نسبت به پسر‌نابالغ)
3.خانم‌ها باید تمام بدن خود را حتی سر و موهایشان را درحال نماز بپوشانند ولی پوشاندن گردی صورت (به مقداری که در وضو شسته می‌شود) و دست ها و پاها تا مچ لازم نیست و همچنین برای آن که یقین کنند مقدار واجب را پوشانده‌اند، باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشانند، پوشاندن پا اعم از پشت و روی پا در حال نماز بر بانوان واجب نیست (هر چند بعضی از فقهاء عظام پوشش کف پا را بنابر احتیاط مستحب متذکر شده اند) البته اگر در حال نماز نامحرم حضور دارد از جهت رعایت پوشش در مقابل نامحرم واجب است پوشانده شود.
4.یکی از شرائط لباس و بدن نماز گزار این است که پاک باشد و چند مورد است که اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد‌ برای نماز او‌ اشکال ندارد: 1.‌بواسطه زخم‌،‌جراحت یا‌د ملی که در بدن اوست لباس‌یا‌بدنش به خون آلوده شود‌به‌شرطی‌که‌آب‌کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت بوده و مشقت داشته باشد.‌(یا برای خصوص او سخت باشد: امام، سیستانی، فاضل، مکارم، بهجت، نوری)
2. بدن یا لباس او به مقدار کمتر از یک بند انگشت به خون زخم بدن شخص مسلمان و یا حیوان حلال گوشت آلوده باشد. (جهت اطلاع: به شرط اینکه خون سه گانه زنان نباشد-مشهور: خون کافر و حیوان حرام گوشت نباشد.)
3- هنگامی که ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
4- اینکه لباسهای کوچک او (که نمی شود با آنها عورت را پوشانید) مانند جوراب‌، عرق چین یا انگشتر نجس باشد. (رساله مراجع مساله 848-849-855-861)
خداوند متعال همه ما را جزء نماز گزاران واقعی نماز قرار دهد به‌برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز‎ تجلیل ‎از‎ اسرا‎ و ‎مفقودان
جزئیات
حدیث گفتار روز
(احقاق الحق، ج 19، ص 429)

اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ.

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌. با عرض تسلیت عاشورای حسینی‌، موسى بن عُمیر نقل مى‌کند که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند که میان همه یارانم اعلام کن که: هر کس که بدهکار است در رکاب من پیکار نکند.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در رابطه با نهی از منکر و حق الناس: 1. انسان نسبت به گناهان دیگران با وجود شرائطی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد و یکی از گناهان ضایع کردن عمدی حقوق دیگران است و در اهمیت رعایت حقوق دیگران همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام با توجه به اهمیت حق الناس در روز عاشورا فرمودند: میان همه یارانم اعلان کن که هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، لذا اگر انسان متوجه شد که فردی اموال دیگری را ضایع می کند یا مرتکب سایر گناهان می شود با وجود شرایط و با تاسی به حضرت سید‌الشهداء علیه‌السلام باید امر به معروف و نهی از منکر نماید. 2.اگر انسان حق دیگری را عمدا ضایع کند فورا باید از گناه خود توبه نماید و در صورتی که حق مالی باشد باید علاوه بر توبه حق مالی را پرداخت نماید؛ بنابراین ‌اگر ‌کسی خسارت مالی به کسی وارد کرده ‌است باید خسارت را در صورت توان فورا‌ جبران نماید و پرداخت صدقه و کمک به دیگران و ... برای این کار به تنهایی کافی نیست و چنانچه انسان به طلبکار دسترسی‌دارد‌باید خسارت را به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می بایست به ورثه اش بپردازد، و اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار خسارت را به فقیر متدین بدهد. خداوند متعال ‌بحق امام حسین علیه‌السلام ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

عاشورای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی( للصدوق) ص: 128)

انَ اَبى اِذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لا یُرى ضاحِکاً وَ کانَتِ الْکِاَّبَةُ تَغْلِبُ عَلَیْهِ حَتّى یَمْضِىَ مِنْهُ عَشْرَةُ اَیّامٍ...

سلام علیکم،بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.ضمن عرض تسلیت شب عاشورای حسینی از امام رضا علیه‌السّلام روایت شده که فرمودند:هرگاه ماه محرّم فرا مى رسید، پدرم -موسى‌بن‌جعفرعلیهم‌السّلام- ‌دیگر خندان دیده نمى‌شد و غم و افسردگى بر او غلبه‌مى یافت تا آن که ده روز از محرّم مى‌گذشت‌، روز دهم محرّم که‌مى‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اعمال و آداب روز عاشورا:
همانطوری که مى‌دانیم روز عاشورا که روز شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفاى اوست، روز اندوه و غم و مصیبت ائمّه اطهار علیهم السلام و شیعیان آنها مى باشد، و بر رعایت امور و انجام اعمالی در این روز تأکید شده است، مانند:
1.هر چند کار‌کردن در روز عاشورا‌ حرام نیست ولی کراهت دارد و شایسته است مومنین در این روز دست از کسب و کار بکشند و نیازهاى خانه را امروز تهیّه و ذخیره نکنند و با‌بستن مراکز تجاری خود که نمادی از مشارکت در مصیبت سالار شهیدان و اظهار همدردی با حضرتش می باشد در حد ممکن در این وظیفه مهم کوتاهی نکنند. البته کسانى که با مسائل بسیار ضرورى مردم سر و کار دارند مانند اطباى کشیک و امثال آنها و از این امر مستثنی هستند.
‌2-پسندیده‌ترین اعمال و کارها در روز عاشورا شرکت در مراسم عزاداری و برگزاری مجالس عزا و ماتم ‌برای ‌سید‌الشهدا علیه‌السلام و یادگیری معارف دین می باشد البته توجه به این نکته لازم است که مومنین باید عزاداری را به روشهای متعارف و معمول میان مردم ‍ انجام داده و از روش هایی که موجب وهن مذهب می شود پرهیز نمایند و همچنین شایسته است مومنین با اقتدا به اباعبد‌الله‌الحسین علیه‌السلام در هنگام وقت نماز بویژه ظهر عاشورا، عزاداری و سایر امور را تعطیل و نمازشان را اول وقت و به جماعت اقامه نمایند. (عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
3-به‌نظر‌اکثر مراجع عظام تقلید روزه روز عاشورا، مکروه است ولی شایسته است( فاضل= مستحب است) که از خوردن و آشامیدن - بدون قصد روزه - خوددارى نمایند تا این که وقت عصر عاشورا فرا رسد و از غذا و آب مختصرى (که مصیبت زدگان استفاده مى کنند)، تناول نمایند.(مراجع م 1747و مفاتیح نوین ص 586 نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
4-همچنین در این روز، از مزاح و خنده و دیگر سرگرمى هاى مسرّت بخش دنیوى خوددارى نمایند و همچنین سزاوار است هنگام غروب روز عاشورا، به یاد مصائب فرزندان و اطفال و زنان حرم امام حسین علیه السلام باشند، زیرا آن هنگام از سخت ترین لحظات حرم آل پیامبر صلى الله علیه وآله بود. خداوند متعال اجر عزاداری ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

عاشورای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(مقتل‌الحسین، عبدالرزاق مقرّم، ص‏156، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏44، ص: 329)

إِنَّمَا ‏خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ‏ فِی‏ أُمَّةِ جَدِّی أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر‌

سلام علیکم،بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.با عرض تسلیت عاشورای حسینی و مصیبت عظمای امام حسین‌علیه‌السلام حضرتش در وصیت به برادرش (محمد‌بن‌حنفیه)‏ چنین مرقوم داشتند:همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و می‌خواهم امر به معروف و نهى از منکر نمایم.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اهداف مهم حضرت سید الشهدا علیه السلام و یاران با وفای ایشان امر به معروف و نهی از منکر است که به دو مورد در سیره آن حضرت در این زمینه عرض می شود:
1.آن حضرت علاوه بر امر به معروف قلبى و زبانى، عمل به آن را نیز به منتهاى اوج خود رساند و بالاترین مرحله عملى آن را انجام داد، امام حسین (علیه السلام) نه تنها با سخنانش به افشاى جنایات بنى امیّه پرداخت بلکه بر ضدّ آنان نیز به مبارزه برخاست و تا پاى جان ایستادگى کرد و این حرکت خویش را امر به معروف و نهى از منکر و اصلاح امور جامعه نامید. 2. هنگامى که امام(علیه السلام) با سپاهِ «حرّ» رو به رو گشت و بى وفایى کوفیان آشکار شد در میان اصحاب خویش برخواست و طىّ سخنانى چنین فرمود: آیا نمى بینید به حق عمل نمى شود و از باطل جلوگیرى نمى گردد، در چنین شرایطى بر مومن لازم است [قیام کند و] شیفته ملاقات پروردگار [و شهادت] باشد، از این سخن امام (علیه السلام) استفاده مى شود که در چنین شرایطى از جان باید گذشت یعنى در مرحله اى که خطر، کیان دین و مذهب را تهدید مى کند، وجود ضررهاى مالى و جانى نمى تواند مانع امر به معروف و نهى از منکر، گردد. خداوندمتعال اجر عزاداری ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب عاشورا
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی لِلصدوق صفحه ۴۶۳)

إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ‏ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

سلام علیکم.بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.‌با عرض تسلیت تاسوعای حسینی؛ از امام سجاد علیه‌السلام در مورد مقام و منزلت حضرت ابالفضل علیه‌السلام روایت‌شده‌، که می‌فرمایند: برای عمویم عباس جایگاهی است که تمام شهدا در روز قیامت آرزو می‌کنند که در مقام و درجه او باشند.

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

همانطوری که در روزهای گذشته عرض شد یکی از اهداف مهم قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام و یاران باوفای ایشان امر به معروف و نهی از منکر است که به همین مناسبت دو نکته کوتاه در این زمینه عرض می شود:1. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که فرد گنهکار اصرار بر تکرار گناهش نداشته باشد لذا اگر انسان شاهد گناه دیگری بود مثلا شاهد بود که نماز فردی قضا شد یا مالی را از دیگری غصب نمود اگر انسان یقین داشته باشد که طرف مقابل اصرار بر تکرار این گناه ندارد یا در صورتی که شک داشته باشد که آیا این فرد قصد دارد این گناه را تکرار کند یا خیر؛ در هر دو صورت انسان نسبت به نهی از منکر وظیفه ندارد؛
2.‌اما در‌صورتی که شخص گنهکار از کناهش‏ توبه نکرده باشد یا انسان شک داشته‌باشد که از گناهش توبه کرده است یا نه، واجب است او را به توبه دعوت نماید و البته بر خود شخص گنهکار واجب است از گناه خودش توبه نماید و حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند، خمس، زکات و حق الناس که بر‌گردن دارد را پرداخت کند.(تحریر الوسیله ج 2 امر به معروف شرط سوم م 5) خداوند متعال ما را حسینی زنده بدارد و حسینی بمیراند و حسینی محشور فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

تاسوعای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الارشاد، شیخ مفید، ص240)

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. با عرض تسلیت تاسوعای‌حسینی؛ در روز نهم محرّم، وقتی‌که ‌سپاه عمر سعد تصمیم به حمله گرفت، امام حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (عباس‌علیه‌السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به‌سمت دشمن فرستاد و فرمود:هُوَ یَعْلَمُ أَّنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْاِسْتِغْفارِ.

خدا‌ می‏‏‌داند که من (حسین) نمازگزاردن، تلاوت قرآن، زیاد دعاکردن و استغفار را دوست‌دارم.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

1.تعظیم شعائر اهمیت زیادی دارد و در دین سفارش زیادی شده و بزرگداشت آنها نشان تقوا و بی‌احترامی نسبت به آنها گناه است؛ از مصادیق بارز آن نماز جماعت،حج، حجاب، زیارت اهل البیت علیهم السلام و برگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضه‌خوانی ائمه اطهار علیهم السلام است،
2.روضه خوانی در اصطلاح عبارت است از یاد دادن احکام و بیان مسائل حلال و حرام و امربه‌معروف و نهى‌ازمنکر و بیان مواعظ و نصایح از آیات و کلمات پیغمبر‌اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمۀ معصومین علیهم السلام و ذکر فضائل و مناقب اهل‏‌بیت علیهم‌السلام و ذکر مصایب وارده بر آنان، که چنین مجالسى همراه با افزایش معرفت و شناخت اهل البیت علیهم السلام است و علاوه بر ثواب عزادارى، ثواب بیان احکام و مواعظ را که از اهداف عالیۀ آن بزرگواران بوده، نیز خواهد داشت.
3.نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام‌حسین‌علیه‌السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند.
4.در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی‌احترامی به اهل البیت باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که اینها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل‌البیت علیهم‌السلام گناهش بیشتر است و همچنین حجاب و پوشش شرعی‌که به عنوان ضروری دین معرفی شده است و طبق ایات قران و روایات اهل بیت جزء مسلمات دین است لذا مومنین به ویژه بانوان باید نسبت به حجاب شرعی اهتمام ویژه‌ای داشته و مردان مراقب حجاب دختران و همسران شان باشند و والدین هم نسبت به تربیت دینی از جمله حفظ حجاب اهتمام ورزند.

تاسوعای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
عمدة الطالب

انَ عَمُّنَا الْعَبَّاسَ نافِذَ البَصیرَةِ، صَلْبَ الْأیمانِ، جاهَدَ مَعَ أَبی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام وَأَبْلی بَلاءً حَسَناً وَمَضی شَهیدا.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت تاسوعای حسینی امام صادق علیه السلام در وصف حضرت عبّاس علیه السلام می‌فرماید: عموی ما عباس علیه السلام بصیرتی ژرف و ایمانی استوار داشت . همراه حسین علیه السلام جهاد کرد و از امتحان سرافراز بیرون شد و سرانجام به شهادت رسید (عمدة الطالب،‌ص‌۳۵۶)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مهمترین وظایف دینی و از اهداف مهم حضرت سیدالشهداء علیه السلام و یاران با‌وفای ایشان فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد ، که دو نکته در این رابطه خدمت عزیزان عرض می‌شود:
1. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر ، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است ؛ بنابراین اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد می‌باشد که نسبت به واجبات دینی ، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بی توجّه است و آنها را سبک می‌شمارد یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها از‌قبیل ربا، غیبت، ‌دروغ، ‌گوش‌ دادن ‌به ‌غنا ‌و موسیقی لهوی و ... بی مبالات و بی باک می‌باشد، باید با اهمّیّت بیشتری‏ -‏ با‏مراعات ‏مراتب‏ سه‏ گانه ‏امر به معروف و نهی از‏ منکر - جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید .
2. اگر کسی بخواهد بچه بالغ خود را تربیت دینی کند یا او را نسبت به مسائل دینی راهنمایی کند فقط در قالب مراتب و شرایط امر به معروف باید انجام دهد و اگر تنها راه امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر تنبیه بدنی باشد بدون اجازه حاکم شرع چنین حقی ندارد.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه

مَنْ أتَی الْجُمعةَ إیمَاناً وَ احْتِسَاباً اسْتَأنَفَ الْعَمَلَ.‌

سلام علیکم بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم در روایت است از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که می‌فرمایند: کسی که از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه حاضر شود، اعمالش را از نو آغاز کند ( کنایه از بخشش گناهان ) . (‌وسائل الشیعة، ج 7، ص : 296 قم موسسه آل بیت علیهم السلام )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه:
1- یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن ‌نماز ‌جمعه و‌اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع ‌واجب تخییری است به این معنا‌که انسان بین خواندن ‌نماز ظهر یاخواندن نماز جمعه مخیر‌است‌، هر‌چند که ‌شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد.
2- شخص مسافر‌هم می‌تواند در نماز جمعه شرکت کند .رساله مراجع ص842 مساله1،(نماز ظهرنیز بنابراحتیاط خوانده شود:صافی،گلپایگانی،)
‌3-خواندن نماز جمعه درزمان‌غیبت امام زمان‌علیه السلام ‌به نظر‌ اکثر مراجع بجای ‌نماز ظهر کافی است و ‌کسی هم که می‌خواهد نماز‏ظهر را در منزل بخواند به‌نظر اکثر مراجع عظام تقلید مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند وتاخیر انداختن لازم‌نیست.‌(اکثر مراجع: رساله مراجع مساله، احکام‌نماز جمعه ص842 - مخالف: خوئی، مکارم، تبریزی: با وجود شرایط شرکت بنا‌بر احتیاط، واجب‌است؛‌منهاج الصالحین ،‌آیه‌الله‌خوئی ج2 ص‌203 _‌گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب اکتفا به نماز جمعه ننماید و نماز ظهر هم بخواند )
4- کسی که در نماز جمعه شرکت کرده ( بنابر احتیاط: سیستانی، مکارم، خوئی ) واجب است به خطبه‌ها گوش کند و همچنین باید ازهر کاری که‌باعث از‌بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز‌کند. (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 )
5- کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و (بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید) کفایت از‌نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیزکافی است ورکعت دوم را فرادا انجام دهد.(رساله مراجع ص 847)
تعجیل در‌فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام‌معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه

بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ‏ وَ أُقِیمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ‌الْفَرَائِضُ‌کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا‌.‌

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام حسین علیه السلام که در مورد امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: ... اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان ‌و چه مشکلش پایدار و استوار مى‏گردد . ( وسائل الشیعة ج‏ 16‌ح 2116)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اهمیت فریضه امر به معروف ‌و هفته امر به معروف شبهای گذشته مسائلی نسبت به این فریضه ‌الهی ‌مطرح شد‌، اما چند نکته دیگر در مورد این فریضه مهم:
‌1- تکالیف ‌شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیر گذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود.مثلا اگر فردی غییبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند.یا اگر مثلا دختر حجاب شرعی خودش را چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر و جود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2- با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کن کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام دهد باز‏ هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. ( تحریر ج 2 کتاب امر به معروف، اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م 2216)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه

لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.‌

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت ‌است از پیامبر خدا صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله که می‌فرمایند: ‌امّت من‏ همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر‌به‌معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر راکمک کنند.(‌وسائل الشیعة /‌ج‏ 16 / 123 /‌ح 21144)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام امربه معروف :
1- امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب سه گانه است یعنی اظهار انزجار درونی و تذکر زبانی و اقدام عملی.
2- آنچه عموم مردم می توانند بیشتر نسبت به آن‌مرتبه وظیفه خود را انجام دهند، تذکر زبانی است که تذکر زبانی و امر ونهی نسبت به این مرتبه را با شیوه های مختلف می توان انجام داد:
1.در صورت احتمال اثر گذاری ابتدائا باید با اظهار محبت و استفاده از الفاظی لین و نرم و دلسوزانه او را مخاطب قرار دهد و جذب نماید قرآن حتی برای هدایت و دعوت ستمگری مثل فرعون طغیان گر به حضرت موسی علیه السلام و هارون می فرماید: شما به نزد او بروید و با او سخن لین و نرم بگویید شاید در او اثر کند و پند بپذیرد وقتی با فرعون که ادعای خدایی می کرد سفارش شده با نر می و مهربانی سخن بگویید نسبت به دیگران قطعاً این شیوه ومدل کار برد بیشتری دارد.
2.یکی از اصول و شیوه های تربیتی اسلام که برای امر به معروف‏ و نهی از منکر بسیار مفید و آموزنده است حرکت تدریجی و آرام و آرام است نباید از همان آغاز مخاطب را مورد رگبار حملات قرار داد و خطا هایش را پشت سر هم برشمرد چرا که اکثر افراد تحمل آنرا نداشته و اگر همه عیوب آنها گفته شود عکس العمل نشان می دهند بلکه باید ابتدا یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین معروف ها را از او مطالبه کرد یا او را تنها از یک منکر نهی نمود و بعد در‌گام های بعدی انجام معروف ها و ترک منکر های دیگر را به تدریج از او مطالبه نمود .
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
قران

یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که ( به عفت ) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند . ( سوره احزاب آیه 59 )

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فردمسلمان:
1. .یکی از واجبات ضروری دین حجاب است که بی‌اعتنایی به آن گناه است، زن به خاطر ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند وهدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه ‌و جلوگیری از‌فساد‌، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرت های نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می‌شود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند ‌و مردان ‌مراقب حجاب دختران‌ و همسرانشان باشند ‌و ‌عموم مردم هم ‌نسبت به ‌نهی از‌منکر در‌صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2.بر زن واجب است موی سر و بدن وپا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم چه فامیل و چه غیر فامیل بپوشاند ،آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و‌مفسده ای نداشته باشد مثلا خودش یا ‌دیگران به گناه نیفتند.
3.لباس از‌عوامل فرهنگ‌ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس سبب ترویج فرهنگ ضد دینی‌باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد‌که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
4.رعایت پوشش شرعی دربرابر هرنامحرمی‏، واجب است و در این حکم فرقی بین فامیل و همکار و دکترو بیگانه ندارد وهمچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی‌باشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مقتل الحسین (عبد الرزاق مقرم)

‌إِنَّمَا‏ خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ‏ فِی‏ أُمَّةِ جَدِّی أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ‌الرحیم امام حسین علیه السلام ،‌در وصیت به برادرش ( محمد بن حنفیه )‏ چنین مرقوم داشتند: ‌همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و می‌خواهم امر به معروف و نهى از منکر نمایم. (مقتل‌الحسین، عبدالرزاق مقرّم، ص‏156، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏44، ص: 329)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر و هفته امر به معروف شبهای گذشته مسائلی نسبت به این فریضه الهی مطرح شد‌، اما دو نکته دیگر در مورد این فریضه مهم:
نکته اول‌: یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در کنار بقیه شرایط احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی مثلا ده درصد احتمال بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید‏ تذکر‏ بدهد‏ هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد ولی وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است. اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است.
‌نکته دوم: منظور از احتمال تاثیر این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن، گنهکار بطور کلی گناه را ترک می کند یا مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد یا امر و نهی در آینده احتمال تاثیر دارد در همه این موارد امر به معروف ونهی از منکر واجب است مثلا اگرکسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است.(تحریر ج2 کتاب امر به معروف شرط دوم ، رساله جامع ج 1ص 618 شرط دوم)
خداوند متعال توفیق عمل‏ به‏ وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
اصول کافی

‌إِذَا أُمَّتِی‏ تَوَاکَلَتِ‏ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْیَ‏ عَنِ‏ الْمُنْکَرِ فَلْیَأْذَنُوا بِوِقَاعٍ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: رسول خدا ‌همواره می‌فرمود: وقتی امت من امر به معروف و نهی از منکر را ترک و رها کنند، پس باید با خدا اعلان جنگ نمایند.(‌کافی‌ج‏5 / 59 / ص : 55)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. یکی از مهمترین نکات نسبت به امر به معروف انتخاب شیوه و روش امر به معروف است که امر به معروف و ناهی از منکر باید شیوه ای را انتخاب کند تا اثر گذار باشد.
2. یکی از شیوه های امر به معروف ارائه مدل صحیح از طریق نمایش دادن کار صحیح باشد و به صورت غیر مستقیم حقیقت آموزش داده شود بدون اینکه مخاطب احساس حقارت و تحقیر شدن بکند اما متوجه خطا و اشتباهش نمود .نظیر آنچه در امر به معروف امام حسن و امام حسین علیهما السلام نسبت به پیرمردی که وضو اشتباه انجام می‌داد آمده است این دو کودک بزرگوار نزد پیرمرد رفته می گویند ما میخواهیم وضو بگیریم و شما داوری کنید که وضوی کدامیک صحیح است و سپس هر وضو می سازند و پیرمرد متوجه خطای خود در وضو شده به آنها عرض می کند وضوی هر دو شما صحیح بود این من هستم که وضویم صحیح نبود والان از شما یاد گرفتم.
3.در هنگام امر به معروف به گونه ای عمل شود که از کار شخص انتقاد شود نه خود شخص زیرا امر به معروف مبارزه با بیماری و مرض است نه بیمار ، انزجار از عمل زشت و ترک معروف است نه کسی که مبتلا شده است و آمر به معروف با خود او مخالفت و دشمنی ندارد بلکه از عمل نا‌پسند او بیزار است‌.
خداوند متعال همه مارا از‌عاملین‌امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه

إنَّ لِکُلِّ إمَام عَهْداً فِی عُنُق أَوْلیَائه وَ شیعَتهِ وَ إنَّ منْ تَمَام الْوَفَاء بالْعَهْد زیَارَةَ قُبُورهِمْ

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: هر امام و رهبری، عهد و میثاقی بر پیروان و دوستدارانش دارد و همانا یکی از اعمالی که نمایانگر وفاداری و ادای میثاق است، زیارت قبور (مرقد مطهر) آنان است. (وسائل الشیعه ، ج 14 ، ص 322 .)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:
1. از ‌مستحباتی که سفارش شده ‌و فضیلت زیادی دارد زیارت ‌معصومین ‌علیهم السلام است.
2. حاضر شدن نزد امام معصوم با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام ، زیارت محسوب می‌شود هر‌چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت ؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
3. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ‌ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
‌4. بانوان با حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این‌‌ مکانهای ‌مقدس ‌و بلکه ‌در هر‌‌زمان ‌و‌‌مکان ‌دیگر باشند، چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
5. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد.
6. وضو گرفتن از آب سردکن ها که مختص به آشامیدن است اشکال دارد و وضو صحیح نیست ، البته اگر کسی تاکنون توجه‌به این مطلب نداشته وضو و نمازهای گذشته اش صحیح است و از این به بعد باید رعایت نماید.
خداوند متعال توفیق زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شکستن حصر آبادان
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code