بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
( عیون أخبار الرضا / ج‏2/33)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند‏: مَنْ‏ بَهَتَ‏ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً أَوْ قَالَ فِیهِ مَا لَیْسَ فِیهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ‌عَلَى تَلٍّ مِنْ نَارٍ.

هر کس به مومنی تهمتی بزند، یعنی عمل ناروایی را که انجام نداده به او نسبت دهد خداوند او را بر تلّی از آتش عذاب خواهد کرد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

آبروی مومن به قدری در پیشگاه خداوند متعال اهمیت دارد که در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: … هرگاه مومن برادر دینی خود را متهم نماید، ایمان او آب می‌شود و از بین می‌رود همان طوری که نمک در آب حل می‌شود و از بین می‌رود.
اما چند نکته کوتاه درباره احکام توهین به دیگران:
1.توهین و تحقیر مؤمنین و اهانت به دیگران که فرد را خوار، کوچک یا ذلیل می کنند حرام و گناه کبیره است.
2.در گناه بودن این عمل فرق ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی و فرق ندارد به زبان بگوید یا پیامک و سایر فضاهای مجازی باشد، و فرق ندارد کسی که به او توهین می‌شود زنده باشد یا از دنیا رفته، توهین به افراد معمولی باشد یا به بزرگان، فرق نمی‌کند از نزدیکان و اعضای خانواده باشد یا غیر آنها.
3-اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه ما توهین کند نمی‌شود گناه او را با گناه جواب داد. (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29؛ رساله آیه الله مظاهری ص493)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج‏3 ؛ ص510)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از‌امام رضا علیه السلام روایت شده که می فرمایند : مَنْ‏ فَرَّجَ‏ عَنْ‏ مُؤْمِنٍ‏ فَرَّجَ ‏اللَّهُ عَنْ‏قَلْبِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

هر کس اندوه و مشکلى را از مؤمنى برطرف نماید، خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2.‌اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانه ‏اى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و ‌به ‌آنها احتیاج دارد، حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد. و نمى‌تواند او را مجبور کند که‏ چیزهاى که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در صورت توان ‌تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند به نظر اکثر فقها باید (فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد، و شرط نیست در فقیر که سید نباشد.(فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد.( مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧)رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌الکافی‌(ط‌-‌الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص265)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ‏ کُلِّ تَقِی.

نماز، هر شخص با تقوا و پرهیزکاری را - به خداوند متعال - نزدیک کننده است.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1-مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش را بگیرد.
2-نکته مهم درباره قصد ده روز محاسبه دقیق ده روز کامل است که اگر یک ساعت هم کمتر باشد قصد ده روز صحیح نیست و کیفیت محاسبه دقیق به این صورت است که اگر در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت بشود باید فرد بتواند ده شبانه روز کامل یعنی دویست و چهل ساعت در محل اقامت بماند مثلا اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشد، برای کامل خواندن نماز باید قصد ماندن تا ساعت 9 صبح روز یازدهم را داشته باشد ولی اگر شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شده است همین که بخواهد تا غروب روز دهم بماند کافی است هر چند دویست و چهل ساعت هم نشود مثلا اگر ساعت ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام می شود.‌(رساله‌مراجع‌1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌ خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( مستدرک الوسائل: ج 3، ص 25، ح 4)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می فرمایند: أوَّلُ ما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ، الصَّلاهُ فَإنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاهُ صَحَّ ماسِواها، وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها.

اوّلین عملى که از انسان مورد محاسبه و بررسى قرار مى‌گیرد نماز است، چنان چه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول مى گردد و گرنه باقی اعمال نیز مردود خواهدشد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یک سوال که گاهی به ذهن می رسد این است که مگر نماز چه خصوصیتی دارد که کلید قبول بقیه اعمال است؟ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «اَلصَّلاهُ مِفتاحُ کُلِّ خَیرٍ»؛ نماز کلید همه خوبی‌هاست؛ در آیات قرآن نیز داریم که «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ» یعنی نماز شروع همه خوبی ها و دوری از همه گناهان است لذا اگر نماز انسان با آداب و شرایط همراه باشد باعث می شود همه اعمال دیگر وی نیز مقبول درگاه خداوند باشد.
اما چند نکته کوتاه درباره واجبات نماز:
1-واجبات نماز بر دو قسم است واجبات رکنی و واجبات غیر رکنی و حکم واجب رکنی این است که اگر عمدا یا سهوا کم یا زیاد شود نماز باطل است. اما واجب غیر رکنی در صورتی که عمدا ترک یا زیاد شود نماز باطل است مثلا یک سجده را عمدا کم یا زیاد کند.
2-یکی از واجبات رکنی ایستادن در هنگام تکبیره الاحرام و قیام متصل به رکوع یعنی ایستادن قبل از رکوع و از قیام به رکوع رفتن می باشد حتی اگر کسی بتواند به کمک تکیه بر عصا یا دیوار یا صندلی بدون اینکه ایستادن ضرر داشته بایستد باید نماز را ایستاده بخواند.
3-کسانی که برای بجا آوردن قیام نمازشان مجبور به تکیه به عصا یا دیوار و مانند آن هستند و در نماز فرادا برای شان شرایط فراهم ولی در جماعت نمی‌توانند ایستاده بخوانند باید فرادا و ایستاده بخوانند ‌و نمی‌توانند ‌نماز را نشسته بخوانند. (مراجع‌م 958 و 970‌عروه الوثقی‌فصل‌فی‌القیام‌م‌17)
خداوند‌متعال همه ما را از نماز‌گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص129)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از امام صادق علیه‏ السلام ‏روایت ‏شده که ‏آن حضرت در حالى که خانه پر از جمعیت بود فرمودند: اِعْلَمُوا أَنَّهُ‏ لَیْسَ‏ مِنَّا مَنْ‏ لَمْ‏ یُحْسِنْ‏ مُجَاوَرَةَ مَنْ‏ جَاوَرَهُ‏.

بدانید از ما نیست کسى که با همسایه‌اش خوشرفتارى نکند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان:
1-یکی از مسائل مهم اجتماعی، معاشرت با همسایگان هست که در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، و مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد که به عنوان یکی از محرمات الهی بشمار می رود و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود:
مورد اول: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه ‌و ‌بیرون شود حرام است بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (استفتائات‌ایت‌الله‌سیستانی‌ص 399)
مورد دوم: برگزاری مجالس، اعم از‌مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود.
2-استفاده از میوه های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه یا رضایت همسایه باشد.
3-در آپارتمان ها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعة،‌ج‌7،‌ص:‌296‌قم موسسه‌آل بیت‌علیهم السلام)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است از‌ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: مَنْ أتَی الجُمُعَةَ اِیماناً وَ اِحتِساباً اِستَأنَفَ العَمَلَ .‌

کسی که از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه حاضر شود، اعمالش را از نو آغاز کند (کنایه از بخشش گناهان) .

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نماز جمعه از جمله عبادات اجتماعی سیاسی است که آثار و برکات فراوانی دارد. طبق روایتی که قرائت شد رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) اقامه نماز جمعه باعث آمرزش و پاکی از گناهان است. در روایتی دیگر حضرت علی علیه السلام می فرمایند: ضَمِنتُ لِسِتَّهٍ اَلجَنَّهَ مِنهُم رَجُلٌ خَرَجَ اِلیَ الجُمُعَهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَهُ براى شش نفر بهشت را ضامن هستم که خداوند به آن ها عطا کند یکی از آن شش گروه مردى است که در راه رفتن به نماز جمعه بمیرد. (وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).
چند نکته در باره احکام نماز جمعه:
1-یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت نماز جمعه است و به نظر اکثر مراجع در زمان غیبت امام زمان علیه السلام کسی که نماز جمعه می خواند بجای نماز ظهر کافی است و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر جمعه نیست و می تواند بجای نماز جمعه نماز ظهر را بخواند که مستحب است همان اول وقت بخواند و شخصی که مسافر است می تواند در نماز جمعه شرکت کند و نماز جمعه اش صحیح است. (نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود:صافی،گلپایگانی،)
2.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده (بنابر‌احتیاط:سیستانی،مکارم،خوئی) واجب است‌ به‌ خطبه‌ها گوش‌ کند و همچنین باید از هر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می‌شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.
3-کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و به نظر اکثر مراجع عظام کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز به نظر اکثر مراجع عظام کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص852 مساله38 و‌صفحه 858 و 847 ،842،862)
تعجیل‌در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا ‌صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک‏.

هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا این که او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود .

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه در مورد امر به معروف و نهی از منکر:
اول:یکی از واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روش های امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف و نهی ازمنکر مراتبی است:
1.این که با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است.
2.اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق و کلام نیکو، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند.
3.این که اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسولین ذی ربط حق اقدام ندارد. (با کمی اختلاف تعابیر و نظرات مراجع) بنابراین با توجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی‌توان به مراتب بالاتر عمل کرد.‌
تعجیل در فرج امام زمان‌علیه‌السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کامل الزیارات، النص، ص: 129)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت اربعین حسینی علیه السلام صفوان جمال در حدیثی طولانی درمورد ثواب زیارت امام حسین علیه السلام ازحضرت صادق علیه السلام نقل می کند از جمله اینکه آنحضرت فرمودند: یُعْطِیهِ اللَّهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ مِنَ الْحَسَنَاتِ مِثْلَ جَبَلِ أُحُدٍ وَ یُخْلِفُ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَ وَ یَصْرِفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ فَیُدْفَعُ وَ یُحْفَظُ فِی مَالِهِ‏.

خداوند متعال به زائر در برابر هر درهمی که در راه زیارت خرج می کند به اندازه ی کوه اُحد، حسنه به او می دهد و به او چند برابر آنچه خرج نموده عوض می دهد و آن بلایی که فرود آمده، از او برمی گرداند و آن بلا دفع می شود و مالش حفظ می گردد.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چندنکته کوتاه درباره احکام عزاداری:
1.یکی از سفارشات موکد دین تعظیم شعائر است و از مهمترین و بارزترین مصادیق، تعظیم شعائر عزاداری کردن است.
2. در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز ، عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اقامه شود.
3.در عزاداری مستحب است مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا و فضائل اهل بیت علیهم السلام و مصائب و مناقب ایشان بیان شود.
4.اگر فردی بارعایت شرایط نذر، نذر کرده که در این ایام مثلا اربعین حسینی مجلس عزا برپا کند ولی اکنون توان جسمی یا مالی برای انجام چنین نذری را ندارد، انجام نذر بر این فرد واجب نیست.
5. مستحب است در هنگام ذکر مصیبت فرد گریه کند و یا حالت گریه و اندوه داشته باشد.(نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعه/‌ج14/ص453)

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت اربعین حسینی از امام باقر علیه السلام روایت شده که در مورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند: لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ.

اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، بدرستی که از شوق جان می‌دادند و نفس هایشان از روی حسرت بند می‌آمد‌.‌

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:
1.‌از‌ مستحباتی که سفارش شده ‌و فضیلت زیادی دارد زیارت ‌معصومین ‌علیهم السلام است به ویژه در مورد زیارت امام حسین علیه السلام که از راه دور و نزدیک سفارش شده است، خصوصا در مناسبت ها و ایام ویژه از جمله اربعین حسینی.
زیارت ابراز محبت و مودتی است که نشان ایمان انسان است. انجام زیارت عمل به عهدی است که هر مومنی بر عهده دارد در روایتی امام رضا علیه السلام می فرمایند: إنّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم. همانا برای هر امامی عهد و پیمانی بر عهده شیعیان و پیروان اوست و زیارت قبر امام عمل به آن عهد و پیمان است.
2.‌‌حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام،‌زیارت محسوب می‌شود هر‌چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت‌؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
3.در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ‌ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
‌4.بانوان با‌ حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این‌‌ مکانهای ‌مقدس ‌و بلکه ‌در هر‌ زمان ‌و‌ مکان ‌دیگر باشند، چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
5.بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد.
خداوند متعال همه ما را در زمره زائرین امام حسین علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج ۱۰ ص ۳۷۳.51 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت اربعین حسینی در روایتی از امام عسکری علیه السلام علامات مومن پنج چیز معرفی شده است: صَلاةُ احدی و خَمْسِینَ وَ زِیارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ.

1ـ پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز ۲.زیارت‌اربعین ۳ ـ انگشتر به دست راست کردن ۴ ـ بر خاک سجده کردن ۵ ـ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نمازهای یومیه:
1.تعداد رکعات نماز در شبانه روز بدین گونه است که 17 رکعت نمازهای واجب یومیه است و 34 رکعت نافله های (نمازهای مستحبی) یومیه می باشد
.2.نافله ظهر و عصر را در سفر یعنی در جایی که نماز شکسته است، نباید بخواند، ولى به فتوی مشهور مراجع عظام تقلید نافله عشا را به نیت اینکه شاید مطلوب باشد، مى ‏تواند بجا آورد. (رساله مراجع ازم 764تا774 و عروه فصل فی اوقات الرواتب م9)
3.غیر از نماز وتر تمامی نافله‌های یومیه به صورت دو رکعتی خوانده می شودو نمازهاى نافله را مى‏شود به صورت نشسته خواند.
4.وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزدیک اذان صبح خوانده شود.
5.مسافر و جوانی که برای نماز شب بیدار نمی‌شود و یا هر کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند،مى‏ تواند آن را در اول شب بجا آورد (سیستانی : وقت نافله شب از اول شب است تا اذان صبح)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره حج، آیه 41)

سلام علیکم‏. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید در مورد صفات مومنین می‌فرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ‌أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر...

همان کسانی که هر‌گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر :
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله الف)شناخت صحیح معروف و منکر. ب)احتمال تاثیر در مخاطب. ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل. د)نداشتن مفسده و ضرر جانی‌،‌عرضی و مالی قابل توجه.
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را‌داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است‌ ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته خدای نکرده گناه بزرگ شراب خوری را مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌(وسائل، ج‏9، ص 538 )

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت ‌است یکى از تجار فارس ‏به امام رضا علیه السلام نامه نوشت و اذن در خمس را درخواست کرد (حضرت خمس مالش را به او ببخشد)، حضرت در جوابش مرقوم فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.

پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دین مان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس ‌از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خمس یکی از عبادت های مالی است که باید به قصد قربت و انجام دستور خدا انجام شود. ادای خمس آثار و برکاتی دارد و یکی از برکات خمس این است که مشمول دعای ائمه اطهار علیهم السلام می شویم. در برخی از روایات خمس باعث پاک شدن اموال ذکر شده است و بالعکس کوتاهی در ادای خمس مال را ناپاک می کند که مصرف آن گناه است و جایز نیست (نظر مشهور فقهاء).
چند نکته درباره خمس:
1.یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازها و مخارج حلال زندگی شده که مطابق ‌شأن فرد ‌بوده مانند خوراک و پوشاک و ‌مسکن و اثاثیه منزل،‌ خمس ندارد اما آنچه از درآمد ‌در سر رسید سال خمسی باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس‌انداز شده یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2.داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمی‌تواند بهانه‌ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی ‌از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری‌ها و ‌احکامش، باید ‌خمس موجودی خود را پرداخت کنند، مثلا ‌فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی‌شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مصباح الشریعة؛ ص30)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: خَیْرُ لِبَاسِکَ مَا لَا‌یَشْغَلُکَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... وَ لَا یَحْمِلُکَ عَلَى الْعُجْبِ وَ التَّفَاخُرِ.

بهترین لباس لباسی است که انسان را از خداوند غافل نسازد (بلکه طوری باشد که بنده به شکر‌گزاری و اطاعت او نزدیک کند) و در شخص حالت خودبینی و فخر فروشی ایجاد نکند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند مورد است که اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد برای نماز او اشکال ندارد: 1.‌بواسطه زخم ،‌جراحت یا‌د ملی که در بدن اوست لباس یا بدنش به خون آلوده شود به شرطی که آب کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت بوده و مشقت داشته باشد. (یا برای خصوص او سخت باشد:‌امام، سیستانی، فاضل، مکارم، بهجت، نوری)
2. بدن یا لباس او به مقدار کمتر از یک بند انگشت به خون زخم بدن شخص مسلمان و یا حیوان حلال گوشت آلوده باشد. (جهت اطلاع: به شرط اینکه خون سه گانه زنان نباشد-مشهور: خون کافر و حیوان حرام گوشت نباشد.)
3- هنگامی که ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
4- اینکه لباسهای کوچک او (که نمی شود با آنها عورت را پوشانید) مانند جوراب ، عرق چین یا انگشتر نجس باشد. (رساله مراجع مساله 848-849-855-861)
خداوند متعال همه ما را جزء نماز گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی شیخ طوسی ص 193)

سلام‌علیکم‌. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم .‌از امام‌صادق علیه السلام چنین روایت شده است که فرمودند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ؛

طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)،‌که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکته ای کوتاه درباره قرارداد وکالت:
یکی از قراردادهای شرعی که می تواند برای بدست آوردن منفعت حلال استفاده کند وکالت است و به چند روش امکان دارد از جمله اینکه: شخص بگوید سرمایه ام را در اختیار شما قرار می دهم و شما وکیل هستیدبا آن سرمایه به مدت مثلا یک سال کار سود آور حلال مانند خرید و فروش انجام دهید و سود آن به شکلی که در قرارداد ذکر می شود تقسیم شود به این شرط‌که مبلغی را علی الحساب ماهیانه به صاحب سرمایه داده و پس از اتمام قرارداد طبق شرایط گفته شده عمل شود یا با یکدیگر مصالحه کنند. مثلا ده ملیون در اختیار کسی برای کار شرعی قرار داده می شود با این شرط که بخش معینی از سود بدست آمده به صاحب سرمایه داده شود و قرار می شود که وکیل ماهیانه 200‌هزار تومان به عنوان علی الحساب به صاحب سرمایه بدهد و در پایان قراداد صاحب سرمایه با وکیل می‌توانند طبق توافق اولیه، درآمد واقعی را تقسیم کنند و یا اینکه با یکدیگر مصالحه نمایند.‌(اجوبه الااستفتاآت س1803، رساله مراجع مساله 2269)
خداوند متعال به همه ما توفیق روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه‌السلام که می فرمایند: اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْاِخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الْاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ للَّهِ اِلَّا ظاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوراً.

نماز به صورت جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص و یگانگى خداوند و اسلام و عبادت براى‏ خداوند آشکار، و همگانی‌گردد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در دین مبین اسلام و قرآن کریم به وحدت و اجتماع مسلمانان که یکی از مصادیق آن نماز جماعت است، اهمیت داده شده و همچنین اجر و ثواب اعمالی عبادی مثل نماز ها اگر به جماعت اقامه شود بسیار بیشتر از غیر آن است؛ چرا که انسان در میان جمع افراد مومن رشد می کند و می تواند کمالات بیشتری کسب کند و خداوند این حضور در جمع مومنان را دوست دارد.
دو نکته کوتاه در مورد نماز جماعت:
1.مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند وحاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست و نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
2.کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در‌حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را به امام جماعت برساند، اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به‌رکوع است نیز اقتدا نکند.‌(مشهور-‌رساله‌مراجع‌مسأله‌1442-غیر‌مشهور: خوئی، بهجت،‌تبریزی،‌سیستانی:‌خودش را به رکوع برساند.وم 1441)‌
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه / ج‏4 ص : 182)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از أمیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ أَوْصَى فَلَمْ یَحِفْ وَ لَمْ یُضَارَّ کَانَ کَمَنْ‏ تَصَدَّقَ‏ بِهِ‏ فِی‏ حَیَاتِهِ‏.

هر کس وصیّت کند و (در وصیّت خود) عدالت را رعایت کند (که به وارث) زیان وارد نشود، مانند کسى است که آن (مال مورد وصیت) را در زمان حیات خود صدقه داده باشد.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ارث:
1-‌هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، جدا و پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده باشد ،‌لذا به نظر اکثر فقها اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است باید خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هر چند وصیت نکرده باشد.(سیستانی:اگر‌اهل‌خمس‌نبوده‌و‌وصیت‌به‌اداء‌خمس‌نکرده‌باشد واجب نیست)
2-اموالی که از میت بعد از کسر بدهکاری‌های‏ میت و بعد از عمل به وصیت نامه شرعی میت،باقی‌می‌ماند متعلق به همه ورثه می‌باشد و تا زمانی که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از ورثه بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه ‏حق تصرف در آن اموال را ندارند و چنانچه دخل و تصرفی انجام دهند ‏علاوه بر معصیت بودن‌، مدیون و ضامن می باشند.
3.در ‏تقسیم ‏ارثیه‏،‏ پسر ‏دو ‏برابر دختر ارث می برد فرق ندارد میت پدر باشد یا مادر.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالى مفید، ص 60، ح 5)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر خدا صلی.. علیه و آله روایت شده که آن حضرت خطاب به انس فرمودند: اَکثِر مِن الطَّهورِ یَزِدِ اللّهُ فِى عُمُرِکَ؛

وضو زیاد بگیر تا خداوند، عمرت را زیاد کند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وضو:
1-با وضو بودن و همچنین دائم الوضو بودن مستحب است اگرچه انسان نخواهد کاری که وضو لازم دارد انجام دهد.
2-کسی که به قصد با طهارت بودن، وضو گرفته‌می‌تواند‌با‌آن نماز هم بخواند.
3-شستن صورت و دست باید از بالا به پائین باشد.
4-کسى که پیش از شستن صورت دستهاى خود را تا مچ شسته، در موقع وضو باید تا سر انگشتان را بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید وضوى او باطل است. (رساله مراجع، مساله 247)
5-در مسح سر سعی شود به خیسی جلوی سر نرسانند و اگر رسید وضو باطل نیست ولی با رطوبت سر انگشت که مخلوط با آب صورت شده مسح پا انجام ندهند و با قسمتهای دیگر کف دست مسح کنند.
6-اگر در مسح پا از نوک یکی از انگشتان تا مفصل پا را مسح نماید به نظر تمامی مراجع صحیح می باشد. (تا مفصل پا واجب است: فتوا: مقام معظم رهبری؛ احتیاط واجب؛ آقای سیستانی، خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی ،اراکی؛ احتیاط مستحب: امام خمینی، نوری، فاضل، مکارم، بهجت، وحید؛ رساله مراجع، مساله252
خداوند متعال همه ما را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة ؛ ص556)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند :[عَلَامَةُ الْإِیمَانِ‏] الْإِیمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَیْثُ‏ یَضُرُّکَ‏ عَلَى‏ الْکَذِبِ حَیْثُ یَنْفَعُک‏.

(نشانه) ایمان، این است که راستگویى را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویى، گرچه به سود تو باشد، ترجیح دهى.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دروغ از آفات زبان و خراب کننده ایمان است. دروغ انسان را از رحمت الهی محروم می کند و اعتبار و شخصیت انسان را از بین می برد و باعث سلب اعتماد مردم ومی شود و جامعه را به بیماری نفاق دچار می سازد.
علت اصلی دروغ، عقده حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو است و این یکی از نکات روانی است که به عنوان روانشناسی اخلاقی در کلمات معصومین علیهم السلام به آن اشاره شده است.
اما چند نکته درباره احکام دروغ:
1.دروغ یکی از گناهان بزرگ است هر چند به صورت شوخی خبر دروغ را بگوید. و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی وعده‌ای که انسان همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.
2.در حرام بودن دروغ فرقی نمی کند بین اینکه به زبان بگوید یا به قلم بنویسد یا (بواسطه شعر باشد) به اشاره بفهماند و همچنین تفاوتی ندارد به همسر و فرزند یا به شخص دیگری دروغ بگوید.
3.در برخی موارد نادر دروغ جایز است: مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین نجات جان انسان محترم، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد. (امام خمینی استفتاآت ج1ص485س11وج2 ص612 س1 و 2، منهاج الصالحین خوئی و وحید ج 3م35ومنهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38،تبریزی استفتاآت ج2س 1026و 1028و1035،مکارم استفتاآت ج3س490و1661،اجوبه الاستفتاآت س1976)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌تحف العقول ص 414 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از اما‌م رضا علیه السلام روایت است که می‌فرمایند عَونُکَ لِلضَّعیفِ مِن أفضَلِ الصَّدَقَةِ.

یارى تو به ناتوان‌، از بهترینِ صدقه‌هاست.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در‌‌باره احکام صدقه:
1.یکی از مستحباتی که سفارش شده صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران است و از آداب مهم سفر این است که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد. (عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر)
2.در مصرف صدقه مستحبی‌ فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت نمود، اما سعی کنیم صدقات را به فقرایی که متدین و عفیف هستند، بپردازیم.(اجوبه س1822ومنهاج ج 2 م 1607)
3-صدقه‌ای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع‌‌آوری نموده‌ تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و می‌تواند عوض کرده و به هر ‌مصرفی ‏می‌خواهد برساند اما ‏بعد ‌از انداختن پول به صندوق های مربوط به موسسات خیریه ‌یا کمیته امداد ‌امام‌‌خمینی ره ،‌‌احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه ‌تحویل ‌دهد ‌(به‌نظر‌اکثر‌مراجع‌معظم تقلید)‌( تحریر الوسیله، القول فی الصدقه‌م1و2-‌منهاج‌سیستانی‌ج2م1605؛ آیت‌الله‌مکارم شیرازی، ‌استفتاآت ج3‌سوال343، استفتاء خصوصی وحید احتیاط این است که بر ندارد.‌رهبری:اگر صندوق در اختیار شما باشد مانع ندارد. مکارم: اشکال ندارد. جزوه کاوشی در احکام ص94).
تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏45، ص: 8)

سلام علیکم. بسم ‏الله ‏الرحمن الرحیم. حضرت سیدالشهداء در روز عاشورا از لشگر کوفه درخواست فرمودند که ساکت شوند تا با آنها سخن بگویند ولی آنهاساکت نشدند، فرمودند وای بر شما چه شده است که ساکت نمی شوید تا اینکه فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم‏.

گوش به سخن من نمی‏ دهید‏ زیرا که شکم های شما از حرام پر شده و به قلب های شما مهر (قساوت) زده شده است،

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

بی توجهی به مصرف مال مردم و رعایت نکردن حقوق مردم از موارد مصرف مال‌حرام می باشد، لذا چند نکته کوتاه‌ در‏باره حق‏ الناس خدمت تان عرض می شود.
1-تضییع حقوق مردم از گناهان است و با توبه برطرف نمی شود بلکه باید بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2-برای پرداخت مال اگر انسان به طلبکار ‏دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد.
‌3.اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا‏ کردن طلبکار باشد، پرداخت آن حتی به مجالس عزاداری صحیح نیست بلکه باید با اجازه مرجع تقلید ‏مقدار ‏بدهی ‏را به فقیر متدین بدهد.
4.اگر پرداخت مال به طلبکار باعث آبرو‌ریزی شود یا مانع شرعی دیگری باشد لازم نیست جزئیات را بگوید بلکه می‌شود به صورت ناشناس هر چند با واسطه انرا به طلبکار بعنوان اداء دین برگرداند مثلا مقدار بدهی را به کسی بدهد و بگوید به طلبکار بدون ذکر نام پرداخت کند. چندمثال:
‌پولی که اشتباها و اضافی به افراد داده می‌شود و بعدا متوجه می‌شود، ضرر مالی یا بدنی که موجب‌ دیه شده‌ و جبران نکرده‌، صحنه سازی و استفاده‌ دروغین‌ از انواع بیمه، ‌کم‌فروشی (جامع المسائل ج 2 س1075)
خداوند متعال ما را مدیون احدی از خلقش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code