بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. ایجاد پیوند معنوى با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان: محبت به اهل بیت موجب مى‌شود که زائر آن بزرگان را الگوى خویش سازد و در جهت همسویى فکرى و عملى با آنان بکوشد؛ همچنان که در قسمتى از زیارت، از خدا مى‌خواهد زندگى و مرگش را یکسره همانند آنان قرار دهد: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیَایَ مَحْیَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد».
2. استمداد از ائمه برای حل مشکلات معنوی و مادی: بی تردید انسان در زندگی خود با مسائلی درگیر است که چه بسا از حل آنها عاجز است. توسل و استمداد از روح بزرگ ائمه: در حل این مشکلات کمک می‌کند؛ زیرا خاندان پیامبر، بندگان مقرب خداوند و واسطة فیض او هستند؛ پس شفاعت آنان نزد پروردگار پذیرفته شده است.
3. تقرب به خدا:یکی از آثار زیارت اهل بیت: و بزرگداشت نام و یاد آنان، تقرب به خدا و جلب عنایات ویژة اوست؛ چنان که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) به امیرالمومنین ( علیه السلام ) فرمودند: خداوند قبر تو و فرزندانت را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت، قرار داده و بسیار به زیارت قبور شما آیند تا موجبات تقرب به خدا و دوستی پیغمبرش را فراهم سازند.( میزان الحکمه، ج5، ص2282)
4. بهره‌مندی از شفاعت و آمرزش گناهان: از اموری که انسان را به رحمت الهی امیدوار می‌سازد، شفاعت مقربان درگاه الهی و واسطه قرار دادن آنان است. قرآن مجید مؤمنان را به یافتن وسیله و راه برای تقرب به خداوند سفارش کرده، می‌فرماید: (یَا اَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ) (مائده : 64) ؛ امام رضا ( علیه السلام ) می‌فرماید: هر کس زیارت کند، من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم بود(من لایحضره الفقیه، ج2، ص584).
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه. کلمه قصار 477

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین در روایتی نورانی می فرمایند: أَشَدُّ الذُّنُوبِ‏ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ.

شدیدترین گناه ان است که صاحبش آن را ناچیز و بی اهمیت بشمرد . نهج البلاغه. کلمه قصار 477

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام کفاره:
1. افرادی که به جهت روزه نگرفتن کفاره بر عهده آنها ثابت شده است، چنانچه بخواهند بجای جنس کفاره پول آنرا به فقیر بدهند، توجه داشته باشند پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده پول کفاره به فقیر مطمئن باشد که فقیر شرعی از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر مثلا پول هفت و نیم کیلو نان را، دریافت کرده ولی با آن پول سه کیلو برنج تهیه کند یا گوشت تهیه کند کافی نیست.( حضرت امام، تحریر الوسیله، ج۲، کتاب کفارات، مسئلۀ۲۰؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۷۷۶؛ صافی، هدایه العباد، ج2، کتاب کفارات، م20؛ مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره، ؛ امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س374)
2. انسان نباید در پرداخت کفاره کوتاهی کند؛ ولی لازم نیست فوراً آن را انجام دهد ولی نباید آن را به قدری تاخیر بیندازد که بگویند در انجام دستور الهی کوتاهی و تسامح کرده است.( توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۶۸۴و۱۶۸۵)
3. کفارۀ همسر یا افرادی که واجب النفقه انسان هستند، بر عهده شوهر یا پدر نیست و چنانچه خودشان توانایی ندارند، در صورتی کفاره کفاره غیر عمد باشد، به نظر اکثر مراجع هر زمانی که توانایی پیدا کرند خودشان پرداخت کنند و چنانچه کفاره عمد بر عهده باشد و توانایی بر پرداخت نباشد با توجه کمبود زمان عزیزان می توانند از دفاتر سوالات شرعی وظیفه خود را بپرسند.( امام خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، سؤال۸۰۴؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۴۲۸؛ خویی و وحید، منهاج الصالحین، ج3، مسئلۀ۱۴۱۴)
خداوند توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است(بحار،ج53 ، ص180 )
فواید دعا برای امام عصر عبارتند از:
1. همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود.
2. دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 23شوری)
3. ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188)
4. بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام » فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی مانده‌ی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را می‌رساند و گرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131)
5. بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید .
خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( ارشاد القلوب؛ ترجمه طباطبائی ص: 50)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت روز معلم در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...أجوَدُهُم بَعدِی رَجُلٌ عَلَّم عِلماً فنَشَرَهُ...

بخشنده ترین شما پس از من، کسى است که دانشى بیاموزد، آن گاه دانش خود را نشر دهد. ( ارشاد القلوب؛ ترجمه طباطبائی ص: 50)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

به مناسبت روز معلم چند نکاته در مورد علم آموزی:
1. یادگیری بعضی از علوم واجب است مانند احکام دینی که انسان غالبا به آنها نیاز دارد که یادگیری آنها بر همه واجب می باشد. و یادگیری بعضی از علوم به مقدار رفع نیاز ضروری جامعه، بر کسانی که توانایی دارند واجب است مانند علوم پزشکی برای نجات جان بیماران. کسی که از امکانات آموزشی عمومی استفاده می کند چنانچه در حد متعارف درس نخواند حرام است که از امکانات و فضای آموزشی بیت المال استفاده کند. (اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری س 1322 ،رساله مراجع ج 1م11و استفتائات مکارم ج 3س1363)
2. در مسیر علم آموزی احترام استاد و معلم را رعایت نموده و همچنین معلم و استاد نیز باید وظیفه خود را در تعلیم و تعلم انجام داده و کوتاهی نکند که در صورت کوتاهی نمودن مدیون است.(استفتائات ،بهجت س4365)
3. حاضر شدن در کلاس درس استادی که منحرف است و در ضمن درس علیه اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام تبلیغ می کند و دانشجو هم قدرت تشخیص نکات اشتباه کلام استاد را ندارد تا پاسخ بدهد و ترس انحراف دینی را داشته باشد جایز نیست و با وجود شرائطش نهی از منکر نماید و یا به مسؤلین مربوطه اطلاع دهد. (استفتائات حضرت امام ج 2،استفتئات دین س12،اجوبه الاستفتائات س 1333 ،جامع الاحکام صافی ج2س 1538 مجمع المسائل (للگلبایگانی)، ج‌5، ص: 415)
خداوند همه مسلمین را موفق به کسب دانش بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت استاد مرتضی مطهری (1358ه ش)، روز معلم
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ:اى کسانى که ایمان آورده‌اید! چرا چیزى مى‌گویید که عمل نمى‌کنید؟ (آیه 2 صف)
در اسلام علم اهمیت بسیار دارد اما این مطلب مهم دارای نکاتی در اسلام است که خدمت شما عرض میشود:
1. علم همراه با عمل باشد. امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید: «هر کس که علم بیاموزد و به آن عمل کند و برای خدا آن را به دیگران تعلیم دهد, در ملکوت آسمان ها او را عظیم می خوانند و می گویند برای خدا آموخت برای خدا عمل کرد و برای خدا به دیگران تعلیم داد». (الحیاه، ج 2, ص 336)
2. علم و دانش برای رضای خدا باشد و گرنه علم باعث حجاب اکبر میشود و چنین علمی آدمی را به کمال نمی رساند ولو آن که علم دینی باشد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: «هر کس برای دنیا و مقام پیدا کردن در چشم مردمان و مورد توجه قدرت ها شدن به جستجوی علم برآید به بابی از آن نمی رسد مگر آن که عظمت و کبریایی او در نزد خودش افزون می شود و زبان و دست درازی او بر مردمان افزایش پیدا می کند و بی توجهی او به خدا و دوری او از دین بیشتر می شود» (الحیاه، ج 2, ص 343 )
3. در فرهنگ دینی علم باید برای فهمیدن باشد نه برای جدال کردن، فخرفروشی و فریب دادن دیگران،(الحیاه، ج 2, ص 332)
4. هر چند در روایات افضل علوم، علم به خدا (و علم معرفت نفس ) دانسته شده است اما در عین حال افضل دانش ها, علمی دانسته شده که در آن خلوص باشد و نافع ترین علم، علمی تلقی گشته است که به آن عمل شود. (میزان الحکمه، ج 6, ص 529)
خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شهادت استاد مرتضی مطهری (1358ه ش)، روز معلم
جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج1 ص385)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام روایت شده که می فرمایند: إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است . (من لایحضره الفقیه ج1 ص385)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره اقتدا به نماز جماعت:
1. در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز و تکبیرگفتن آنان نزدیک باشد کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).(مشهور. مخالف: مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن برخلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م1418 بهجت استفتائات ج2 س2672)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام جماعت برساند. و به فتوای برخی از مراجع اگر در سجده خود را به امام جماعت برساند، جماعت صحیح است. (خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی، مکارم: خودش را به رکوع برساند.) (رساله مراجع م1442)
3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-‌رساله مراجع م 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اهمیت و عظمت مقام علم؛ می فرماید: « قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون... ؛[ای پیامبر!] بگو: آیا کسی که عالم است با کسی که نمی داند برابر است». ( زمر ، آیه 9 )
از آنجا که دین اسلام آخرین و کامل ترین دین است و یکی از ارزشها کسب علم است , در باره علم بسیار سفارش کرده است که نکاتی در این زمینه عرض میشود:
1. معجزه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن است که کتابی سراسر معارف و حکمت است و این خودنشان از اهمیت علم در اسلام دارد زیرا می دانید که معجزه دیگر انبیاء کتاب نبوده است و معجزاتی داشته اند که مشاهده ای و تجربی بوده است.
2. قرآن هم سخن خود را با (اقرا) « خواندن » ، « علم » و « کتابت » آغاز کرد و پیوسته مسلمانان را به تفکر و تدبر درهر چه آفریده شده است ، فرا خوانده است.
3. علم اموزی از گهواره تا گور سفارش شده است (اطلبواالعلم من المهد الی اللحد)
4. بخاطر آموختن علم، سفر و مهاجرت به دورترین نقاط سفارش شده است (اطلبوا العلم ولو بالسین)
5. علم آموزی برای همه اعم از زن و مرد است (طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه)
خداوند ما را جزء عالمان دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( تحف العقول؛ النص؛ ص: 487)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام حسن عسکری علیه السلام به شیعیان خود وصیت می کنند و می فرمایند: أُوصیکُمْ بِتَقْوَی اللّهِ وَ الْوَرَعِ فی دینِکُمْ وَ الاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ... .

شما را به تقوای الهی و پارسایی در دینتان و تلاش برای خدا و راستگویی سفارش می کنم. ( تحف العقول؛ النص؛ ص: 487)

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته درباره احکام دروغ:
1. دروغ ( بنظر اکثر مراجع عظام) یکی از گناهان بزرگ است هر چند به صورت شوخی خبر دروغ را بگوید و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی وعده‌ای که انسان همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.
2. در حرام بودن دروغ فرقی نمی کند چگونه دروغ بگوید مثلا به زبان بگوید یا به قلم بنویسد یا ( بواسطه شعر باشد) به اشاره بفهماند و همچنین در حرام بودن دروغ؛ فرقی نمی کند در خارج گفته شود یا در فضای مجازی.
3. در برخی موارد نادر دروغ جایز است از جمله : مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین نجات جان انسان محترم، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد.(امام خمینی استفتائات ج1ص485 س11و ج2 ص612 س1 و 2، منهاج‌الصالحین خوئی و وحید ج 3 م35 و منهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38،تبریزی استفتائات ج2س 1026و 1028 و1035، مکارم استفتائات ج3 س490 و 1661،اجوبه الاستفتائات س1976)
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز جهانی کار و کارگر
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

کار و تلاش در اسلام فواید زیادی دارد که برخی ذکر میشود:
1. گشایش تمام درهای بهشت :با توجه به روایات ، انسانهای بهشتی به فرا خور کردارشان ، هر یک از درب خاصی وارد بهشت می شوند، ولی هشت درب بهشت خداوند ، به روی کسانی که به کسب و کار حلال مشغولند باز است.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرماید : هر کس ازدست رنج خود بخورد، درهای بهشت به روی او گشوده می شود، تا از هر دری که خواست وارد شود (بحار، ج 100 ، ص 10 ح 41)
2. کفاره گناهان: در روایتی از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) آمده است که آمرزش برخی از گناهان فقط به واسطه رنجی که فرد در راه کسب مخارج زندگی می کشد حاصل می گردد.
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: پاره ای از گناهان است که هیچ نماز و صدقه و روزه ای ، کفاره آنها نمی شود . پرسیدند ای رسول خدا پس چه چیزی آن گناهان را پاک می کند؟ فرمود ناراحتی و سختی هایی که انسان در راه تامین مخارج زندگی می کشد.( جامع الاحادیث، ج 22 ، ص 35 )
3. آرامش روح و نشاط در زندگی: امام صادق (علیه السلام ) فرمود: کسی که از کار کردن ، عارش نشود و خجالت نکشد ، مشکلاتش کم و فکرش آسوده می گردد و خانواده اش هم به روزی خود می رسند .( بحار الانوار ج 100 ص 7 ح 27)
4. تندرستی : رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: تندرستی ده جز دارد که نه جزء آن در کار و تلاش برای کسب درآمد جهت هزینه های زندگی است و یک بخش آن در دیگر امور است. (کنز العمال ، ج 4 ، ص 6 ، ح 9208)
5. مشمول رحمت الهی بودن در قیامت: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: روز قیامت، سایه عرش الهی بر سر کسی قرار می گیرد که با تکیه با عنایات خداوندی، از خانه خارج شده و برای تامین مخارج زندگی خود و عائله اش ، روی زمین به تلاش و فعالیت می پردازد (مستدرک الوسائل ، ج13، ص 13ح 14586)
خداوند توفیق انجام کارحلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز جهانی کار و کارگر
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط-الاسللامیه) ج2 ص: 194)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...قَضآءُ حاجَةِ الْمُؤْمِنِ اَفْضَلُ مِنْ طَوافٍ وَ طَوافٍ و طَوافٍ حَتّى عَدَّ عَشْراً.

فضیلت برآوردن نیاز یک مؤمن بیشتر از طواف و طواف و طواف است و تا ده بار طواف را برشمرد. (الکافی (ط-الاسللامیه) ج2 ص: 194)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یکی از مسائلی که این روزها مورد توجه است مساله سیل های اخیری است که در کشور رخ داده و برخی از مردم کشورمان را گرفتار کرده بسیار پسندیده است که تا حد توان به کمک این عزیزان بشتابیم و از هیچ کمکی (چه نقدی و چه غیر نقدی) دریغ نکنیم.
در همین زمینه سوالاتی مطرح است که به برخی از آنها می پردازیم:
سوال اول اینکه اگر بر کسی خمس واجب باشد آیا می تواند از محل خمس به سیل زدگان کمک کند؟
در پاسخ عرض می شود که برای هزینه کردن خمس یا بخشی از آن برای سیل زدگان لازم است از دفتر مرجع تقلید اجازه گرفته شود و برخی از مراجع از جمله آیت سیستانی و آیت الله مکارم، بخشی از آن را برای پرداخت به سیل زدگان اجازه می دهند.
سوال دوم اینکه آیا می توان رد مظالم را به سیل زدگان پرداخت کرد؟
به نظر اکثر مراجع اگر پرداختش با اجازه دفتر مرجع تقلید باشد و به دست فقیر شرعی شیعه برسد، مانعی ندارد.
نکته آخر اینکه اگر بر عهده عزیزان کفاره روزه هست و کفاره عمدی روزه نیست و می خواهند به سیل زدگان پرداخت کنند، اگر برای هر روز 750 گرم نان یا گندم یا برنج یا ماکارونی و مانند این غذاها، تهیه شود و به فقیر پرداخت شود مانعی ندارد و اگر فقیر از اهل سنت هم باشد به نظر تعدادی مراجع از جمله امام خامنه ای مانعی ندارد و اگر بخواهید پول کفاره را بدهید باید برای راهکار شرعی آن از پاسخگویی به مسائل شرعی سوال فرمایید.
خداوند متعال توفیق خدمت به همه ماعنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

بیکاری در اسلام مردود است و کار به عنوان یک امر مقدّس شناخته شده است و خدای متعال کارکنان را دوست دارد که حضرت علی ( علیه السلام ) در این باب می‌فرماید: «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُحْتَرِفَ الأَمِینَ: خداوند کسی را که دارای یک حرفه است و بدان اشتغال دارد و امانت‌دار است، دوست دارد» (کافى، ج 5، ص 113).
در روایات اهمیت زیادی به کار شده است که ذکر میشود:
1. مجاهد در راه خدا: از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که کسی که خود را برای زندگی خویش به مشقّت می‌اندازد، مانند کسی دانسته شده که در راه خدا جهاد می‌کند (کافی، ج 5 ،ص 88)
2. ملعون بودن بیکار: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) کسی را که سنگینی [معاش] خود را بر دوش مردم بیندازد، ملعون دانسته است (کافی، 5، 72).
3. کار شعار مومن: امام علی (علیه السلام ) نیز بر این اساس، کار را شعار مؤمن دانسته، می‌فرماید: «العَمَلُ شِعارُ المُؤمِنِ» (غررالحکم: 408) پس بدین روی است که ارزش مؤمن بستگی به کارش دارد، همچنان‌که علی (علیه السلام ) متذکّر آن شده، می‌فرماید: «المُؤمِنُ بِعَمَلِهِ» (غررالحکم؛288) یعنی ارزش مؤمن بر اساس عملکرد اوست.
4. بالاترین عبادت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌کنند: (العِبَادَةُ سَبعُونَ جُزءاً أفضَلُهَا طَلَبُ الحَلَالِ) (تهذیب، ج 6، ص 324. )یعنی: عبادت، هفتاد جزء دارد که بهترین قسمت آن کسب روزی حلال است.
مردی به حضور امام صادق (علیه السلام) آمد و عرض کرد: دست سالمی ندارم که با آن کار کنم، سرمایه ندارم تا با آن تجارت نمایم، مرد محروم و مستمندی هستم، چه کنم؟ امام (علیه السلام) فرمود: با سرت باربری کن و خود را از مردم مستغنی و بی نیاز بدار.( کافى، ج 5، صص 76)
خداوند توفیق انجام کارحلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ج2 ص552)

‏ سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبت به نماز سؤال شده که ایشان فرمودند: الصَّلَاةُ ...زَادٌ لِلْمُؤْمِنِ‏ مِنَ الدُّنْیَا إِلَى الْآخِرَةِ ...وَ مِفْتَاحاً لِلْجَنَّةِ... .

نماز توشه مؤمن در دنیا برای آخرت و کلید برای ورود بهشت است. (الخصال ج2 ص552)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نکته ای کوتاه درباره اعراض از وطن:
به نظر اکثر فقها اگر شخصی از وطنش برای زندگی به شهر دیگری برود و مطمئن باشد که دیگر برای زندگی به همان وطن بر نمی گردد، حکم مسافر را دارد؛ مثلا کسی قبلا تهران وطنش بوده و الان مشهد مقدس را برای زندگی و سکونت انتخاب نموده است و مطمئن است‏ که دیگر ‏برای سکونت و زندگی به تهران بر نمی گردد، در صورتی که برای دید و بازدید یا تفریح یا سرکشی به املاک و مانند این موارد به آنجا برگردد، نماز شکسته است مگر اینکه قصد ماندن ده روز را داشته، یا دائم السفر باشد؛ ولی طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید اگر انسان احتمال قابل توجه بدهد که هر چند در آینده برای سکونت و زندگی بر می گردد، به وطن بودن باقی است و باید نماز کامل خوانده شود. (مشهور؛ مخالف: خوئی و صافی و مکارم) (رساله مراجع م1334 ، عروه ج1 فی احکام مسافر فصل فی قواطع سفر م1و4 ، اجوبه س703 ، منهاج الصالحین م 926و928 ، هدایة العباد ج1 م1152 ، سایت مکارم استفتائات اعراض از وطن)
خداوند سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین امام رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز ملی خلیج فارس، آغاز عملیات بیت المقدس (1361ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه مى‏کنند؟
اگر سالن بزرگى را با نور کمى روشن کردیم جز اجناس و اشیاى بزرگ را نخواهیم دید، ولى اگر همین سالن را با نور زیاد روشن کردیم حتى یک پوست تخمه و ذره کاغذ دیده خواهد شد.
نور افراد عادى کم است، لذا تنها گناهان بزرگ خود را مى‏بینند ولى پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام که از نور ایمان بسیار بالایى برخوردارند حتى اگر یک لحظه از عمرشان را به اعلى درجه ممکن بهره نگیرند، دست به دعا و گریه برمى‏دارند.
مثال دیگر: دراز کردن پا براى کسى که درد پا دارد، نه حرام است نه مکروه، ولى مى‏بینیم که گرفتاران به درد پا به هنگام دراز کردن پا از اطرافیان خود عذر خواهى مى‏کنند، زیرا براى آنان احترامى قائلند که حتى از کار مباح خود شرمنده هستند.
مثال دیگر: گاهى افرادى که در تلویزیون مشغول نقل اخبارند سرفه مى‏کنند و فوراً از تمام بینندگان عذرخواهى مى‏کنند، با اینکه سرفه کردن گناه ندارد ولى چون خودشان را در محضر مردم مى‏بینند، عذرخواهى مى‏کنند.
اولیاى خدا نسبت به ذات مقدّس او چنان معرفت و شناختى دارند که اگر عبادات جن و انس را نیز داشته باشند، خودشان را مقصّر مى‏دانند.
خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز ملی خلیج فارس، آغاز عملیات بیت المقدس (1361ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص63)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَقُولُ الصَّوْمُ‏ لِی‏ وَ أَنَا أَجْزِی‏ عَلَیْه‏.

خداوند تبارک و تعالی می فرماید روزه براى من است و من پاداش آن را مى ‏دهم. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص63)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره روزه قضا:
1. وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل کند مرتکب نشده باشد مثلا چیزی نخورده باشد.( مخالف:آیه الله شبیری زنجانی : بعد از ظهر هم میشه نیت روزه قضاکرد) (رساله مراجع م 1565 و توضیح المسائل ایت الله شبیری م 1573)
2. کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته روزه قضا دارد به نظر اکثر مراجع چنانچه توانایی روزه گرفتن دارد باید تا قبل از ماه رمضان سال جدید روزه قضا خودش را بگیرد و چنانچه کسی روزه قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضای روزه در سالهای بعد، باید یک بار به تعداد روزه های قضا همان سال کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازاء هر روز 750 گرم نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد. ( امام رهبری گلپایگانی وحید : احتیاط واجب. فاضل مکارم‌: فتوی .مخالف خویی سیستانی:احتیاط مستحب) (جزوه روزه ص‌158 و رساله اموزشی رهبری، احکام روزه قضا م 6)
3. کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و اگر در روزی که روزه مستحبی سفارش شده ، انسان نیت روزه قضا کند انشا الله از ثواب روزه مستحبی هم بهره مند می شود.
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظایف دینی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن، گاهى خداوند کارهایى را به خودش نسبت مى‏ دهد و گاهى همان کار را به دیگرى، مثلاً در مورد گرفتنِ جان انسان، یک جا مى‏ فرماید: «اللّه یتوفّى الانفس» (سوره زمر، آیه 42.) خدا، جان مردم را مى‏گیرد.
و در جاى دیگر مى ‏فرماید: «یتوفّاکم ملک الموت» (سوره سجده، آیه 11.) ملک الموت «عزرائیل»، جان مردم را مى‏گیرد.
و جایى دیگر مى‏ فرماید: «تَوفّته رُسُلنا» ( سوره انعام، آیه 61.) فرشتگان، جان مردم را مى‏گیرند.
هر سه تعبیر قابل قبول است. چنانکه وقتى شما به یک ساختمان نگاه مى‏کنید، مى‏توانید بگویید:
این ساختمان را مهندس و معمار ساخت، این ساختمان را بنّا و کارگران ساختند، این ساختمان را صاحبش ساخت، نسبت ساختن خانه به همه این‏ها درست است.
چنانکه مى ‏توان گفت: کلید، در را باز کرد، دستم در را باز کرد، خودم در را باز کردم، زیرا کلید در اختیار دست و دستم در اختیار من است.
در آیات فوق نیز شاید این گونه باشد: فرشتگان جان‏ها را مى‏گیرند و به عزرائیل تحویل مى‏دهند و عزرائیل جان‏ها را به خدا تحویل مى‏دهد.
یا منظور این است که: جان افراد عادى را فرشتگان مى‏گیرند، جان افراد برجسته را عزرائیل مى‏گیرد و جان اولیاى الهى را خداوند مى‏گیرد.
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج1 ص: 359)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. عبد اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ در روایتی می گوید که از امام صادق علیه السلام شنیدم که حضرت می فرمود: مَنْ طَلَبَ حَاجَةً وَ هُوَ عَلَى غَیْرِ وُضُوءٍ فَلَمْ تُقْضَ فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ.

هر کس بدون وضو حاجتی را طلب کند، پس حاجتش روا نشود، ملامت نکند مگر خودش را. (تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج1 ص: 359)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از واجبات وضو مسح سر می‌باشد؛ لذا‌چند نکته باید رعایت شود:
1. بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند؛ یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافی است.(مکارم: جلو سر، که بالاى پیشانى است جاى مسح است هر جاى این قسمت‏ را به هر اندازه مسح کند کافى است.) (رساله مراجع 249)
2. محل مسح باید خشک باشد. (رساله مراجع م 256)
3. به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه بهتر است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته و از جهت طولی به اندازه یک انگشت مسح کند.(رساله مراجع م 253)
4. مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، جلو سر جمع شود مسح برآنهاصحیح نیست. (رساله مراجع م 251)
5. در مسح‏ سر لازم نیست که از بالا به پایین باشد. (ایات عظام خوی، زنجانی، بهجت بنابر احتیاط از بالا به پایین باشد.)(رساله مراجع م249 )
خداوند متعال توفیق بندگی به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز شوراها
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن یکی از صفات مومنین را مشورت کردن می نامد و می فرماید:( وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُم : مومنان کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست (آیه 38 شوری)
در اسلام برای مشورت اهمیت و فواید زیادی قائل شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. رشد و پیشرفت: امام علی ( علیه السلام ) می‌فرماید: «آن که از خرد دیگران بهره جست، درست را از خطا باز شناخت (نهج البلاغه، ترجمه شهیدی،حکمت 173، ص 392) هدایت شدن، یعنی حرکت کردن در راه راست و معمولا ، و معمولا میتوان در خرد و سخن دیگران مطالبی را یافت که دقیق تر یا کاملتر از نظر فردی است.
2. رهایی از پشیمانی: اگر انسان در انجام دادن کارهای مهم با دیگران مشورت کند، حتی اگر در کاری شکست هم بخورد، کسی او را سرزنش نمی کند، چنان که امام علی علیه السلام فرمود: «هر کس مشورت کند، اگر درست عمل کرد، تحسین می شود و اگر اشتباه کرد، سرزنش نخواهد شد»( غرر الحکم ،ج1، ص 650) مانند رجوع به متخصص که اگر انسان متضرر هم شود عقلا در مورد او به نیکی قضاوت میکنند و اگر به نسخه خود عمل کند مورد ملامت قرار میگیرد.
3. کسب مهارت‌های جدید : پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) در این باره فرمود: «هیچ قومی مشورت نکردند، جز آن که به بهترین امور هدایت شدند (الدرالنمثور، ج1، ص 90) و خود در جنگ احزاب به پیشنهاد سلمان فارسی، خندق را که از تاکتیک‌های دفاعی ایرانیان بود و اعراب با آن آشنایی نداشتند با اصحاب حفر نمود (الکامل فی التاریخ؛ج2، ص 178)
4. از بین رفتن غرور کاذب: هنگامی که فردی با دیگری مشورت می کند، ناخواسته به این حقیقت اعتراف می کند که اندیشه هایی بالاتر از اندیشه های او نیز وجود دارد. در نتیجه، از دام غرور و خودرأیی رها می شود و فروتنی اختیار می کند. در نامه امام علی علیه السلام به محمد بن حنفیه آمده است: «کسی که خود را بی نیاز از نظر دیگران بداند، در معرض خطر واقع می شود و هرکس آرای دیگران را بپذیرد، خطرگاه ها را می شناسد».( ترجمه من لا یحضره الفقیه،، ج6، ص336.)
5. حل مشکلات با هزینه‌های مادّی و معنوی کمتر و در زمان کوتاه تر امکان پذیر خواهد بود.
خداوند به ما توفیق همراهی خرمندان را عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز شوراها
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه کهف آیه 46

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَ الباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَواباً وخَیرٌ أمَلاً.

نیکیهاى ماندگار و پایدار، نزد پروردگارت بهتر و امید بستن به آنها نیکوتر است.(سوره کهف ، آیه 46)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یکی از کارهای شایسته و ماندگار وقف است و در روایات به صدقه جاریه هم تعبیر شده است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است.
وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مورد غفلت واقع شده است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
سوالی که در اینجا مناسب است گفته شود این است که آیا انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده اند، از آن استفاده کنند؟
پاسخ این است که طبق تصریح برخی از فقها از جمله امام خامنه ای چنین وقفی صحیح می باشد.(جهت اطلاع: آیات عظام سیستانی و مکارم هم صحیح می دانند)(امام خامنه ای، سایت احکام وقف، س 137، ایت الله سیستانی منهاج ج 2 م 1492، تحریر الوسیله وقف م 25، مکارم، سایت، استفتائات، وقف، شرایط وقف، وقف خانه برای مسجد مشروط سکونت واقف در آن)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند خطاب به پیامبر و خاندان او در آیه تطهیر فرموده است: «إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً: خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» (آیه 33 احزاب) ؛ در این آیه،اهل بیت را کسانی معرفی کرذه که معصوم هستند و خداوند آنان را از هرگونه پلیدی پاک کرده است.
اما مصادیق این آیه چه کسانی هستند؟
در کتب لغت عرب، کلمه «اهل» بر نوعی رابطه و پیوند میان یک انسان با انسان یا چیز دیگری دلالت می‌کند؛ برای نمونه، در عربی، همسر را اهل مرد می‌شمارند، امت هر پیامبری اهل اویند و ساکنان خانه یا شهر، اهل خانه یا شهرند. همچنین، پیروان هر دین و آیینی اهل آن دین‌اند(معجم المقاییس اللغة، ج۱ ص۹۳؛ لسان العرب، ج۱، ص۱۸۶)
1. اما در این آیه با کلمه (انما) تاکید کرده که اینها کسانی هستند که معصومند، بنابراین شامل زنهای پیامبر نیست، چون اگر مقصود آیه، خانه‌های همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، لازم بود بگوید «اهل البیوت» و لذا آنجا که دربارة آنان سخن می‌گوید صیغة جمع به کار می‌برد، نه صیغة مفرد ،«ال» در واژه «البیت»، اشاره به یک خانة معهود دارد که مورد عنایت آیه است،
2. هیچگاه صحیح نیست ضمیر مردان را به زنان ارجاع داد، و به زنان گفت"عنکم از شما"بلکه اگر فقط همسران اهل بیت بودند، باید می فرمود: "عنکن"،
3. در قرآن سوره تحریم(آیه 3و4) برخی زنان پیامبر را توبیخ کرده که اگر توبه نکنید،خدا برعلیه شماست و یکی از زنان پیامبر جنگ جمل را راه انداخت،پس نمی توانند معصوم باشند.
4. بیش از 70 حدیث به طرق اهل سنت، آمده که پیامبر فرمود: اهل بیت،همان 5 تن آل عبا هستند که پیامبر آنها را زیر عبایی جمع کرد و فرمود: اینها اهلبیت من هستند(صحیح مسلم، باب فضائل اهل‌بیت النبی، ج۴، ص۱۸۸۳.)
خداوند ما را پیرو واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

سلا‌م علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه‏...

هر که از کسب معاش شرم نکند (و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مى‌شود و عیالش در نعمت قرار مى‌گیرند. ( من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد کم فروشی و گران فروشی:
1. کم فروشی آن است که فروشنده هنگام تحویل کالا ، کالا را کمتر از آن مقداری که مشخص شده تحویل دهد مثلا کسی یک کیسه برنج را که باید ده کیلو داشته باشد فروخته و وجه آن را بر همان میزان دریافت کرده اما زمان تحویل کمتر از ده کیلو به مشتری می دهد، و کسی که کم فروشی کرده کار حرامی مرتکب شده و به مقداری که کم فروخته است مدیون و ضامن است و باید به صاحبش برگرداند. (رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج2، ص33)
2. اما گران فروشی آن است که قیمت کالا را بیش از قیمت عادلانه آن بفروشد چنانچه گران فروشی به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار‏ می‏گویند که در این صورت گران فروشی حرام است. (استفتاءات (امام خمینى)، ج‌2، ص: 62 )
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code