بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(الامالی (للصدوق) النص، ص: 130)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت علی علیه السلام. در روایتی نقل شده که امام رضا علیه السلام به «ریان بن شبیب» فرمود: إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا... .

اگر دوست داری که همراه ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش. (الامالی (للصدوق) النص، ص: 130)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تعظیم شعائر:
1. تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامت‌ها و نشانه هایی که انسان از آن علامت‌ها به یاد خدا می‌افتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود. و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد. ( استفتائات مکارم ج1 س1638)
2. بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم، استفتائات مکارم ج1 س575)
3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (استفتائات بهجت ج4 س6392 ،استفتائات تبریزی ج2 س1918 و مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50)
4. عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (اجوبه س1448)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ - وَ مَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ - لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ
علت اینکه شب قدر گویند علاوه بر اینکه قدر و شرافت دارد مقدرات امور (مرگ و زندگی و..) تعیین میشود
علل اهمیت شب قدر عبارتند از:
1. نزول قرآن: نزول دفعی و یکباره قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل شده است و گرنه نزول تدریجی طی 23 سال رخ داده است
2. تقدیر امور: امام صادق علیه السلام فرمود: تقدیر امور [و سرنوشتها] در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضا [ی آن] در شب بیست و سوم [صورت می گیرد] .»( وسائل الشیعه، ج 7، ص 259) و امام هشتم علیه السلام فرمود: در آن شب قدر آنچه که در سال واقع می شود، تقدیر و اندازه گیری می شود، از نیکی و بدی و زیان و سود و روزی و مرگ . به همین جهت نیز شب قدر [شب اندازه گیری] نامیده شده است .»( عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 116 )
طبق روایات فراوانی سرنوشت افراد برای سال بعد، مانند: رزق و روزی، مرگ و میرها، خوشی و ناخوشیها، حج رفتن و حوادث دیگر زندگی، براساس استعدادها و لیاقتها، والبته با اختیار خود بشر رقم می خورد.
3. بخشش گناهان: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که در شب قدر به پاخیزد [و آن شب را] از روی ایمان و محاسبه [و اخلاص بیدار باشد،] گناهان گذشته اش بخشوده می شود .» (وسائل الشیعه، ج 10، ص 358) و فرمود: هر کس شب قدر را احیا کند و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، همه گناهانش بخشیده می‌شود»(تفسیر منهج الصادقین، ج۱۰، ص۳۰۸)
خداوند توفیق درک شب قدر را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل الشیعه ج 10 ، ص: 9)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می‌فرمایند‌: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَة...

مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند. (وسایل الشیعه ج 10 ، ص: 9)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش را بگیرد. اما مسافری که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد که ده روز می ماند یا خیر نمازش شکسته است و روزه صحیح نیست.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود (به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی 240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت 10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما به نظر اکثر مراجع اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح (مخالف: امام خامنه ای: قبل از طلوع آفتاب) وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود. (عروه، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر، الثانی ؛ رساله مراجع م1335 و م1336)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

معراج رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی ( علیه السلام ) درباره فواید دنیوی دنیا می فرماید: ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ عَنْکُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبَلَاءِ:امواج بلا را قبل از ورود آن با دعا دفع کنید (نهج البلاغه؛ حکمت 146)
برخی از آثار دنیوی آن به شرح زیر است:
1. دفع بلاها: یکی از خصوصیات عالم دنیا، وجود بلاها و مصیبت‌های مختلفی است که گریبان‌گیر موجودات آن می‌شود. یکی از راه‌های دفع این بلاها، دعا کردن است. لذا امام صادق ( علیه السلام ) می‌فرماید: «هر کس که از بلایی ترسید، و سپس دعا کرد، خدا آن بلا را از او دور می‌کند( فلاح السائل ، ص 29)
2. زیاد شدن روزی: یکی دیگر از آثار دعا، زیاد شدن روزی است. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در این باره می‌فرماید: «دعا، روزی را فراوان می‌کند ( فلاح السائل ، ص 28)
3. نجات از دشمن: در روایات مختلف آمده است؛ دعا مانند سلاحی بُرّنده و شمشیری کُشنده، انسان را از شرّ دشمن نگه داشته و او را از آسیب او نجات می‌دهد؛ مثلا پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «آیا شما را راهنمایى ننمایم به جنگ افزارى که شما را از دشمنانتان نجات داده و روزی‌هایتان را افزون گرداند؟» گفتند: بله. فرمود: «شب و روز پروردگارتان را بخوانید؛ زیرا به‌راستى که دعا، سلاح مؤمنان است ( فلاح السائل ، ص 28)
4. شفای دردها و بیماری‌ها: امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «بر شما باد به دعا؛ زیرا آن درمان هر دردى است»( ترجمه کافی، ، ج ‏2، ص 470)
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مصباح الشریعة ؛ ص135)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که می فرمایند: الصَّوْمُ‏ جُنَّةٌ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ حِجَابٌ مِنْ عَذَابِ الْآخِرَة...

روزه سپری است از آفات دنیا و پرده ای است از عذاب آخرت (آتش جهنم). (مصباح الشریعة ؛ ص135)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام روزه:
1. برای روزه دار حمام رفتن و بو کردن عطریات و گیاهان خوشبو و حجامت و آزمایش خون، کرم زدن یا روغن مالی کردن یا استفاده از شیاف جامد مسکن ، قطره چشم و گوش مانعی ندارد و قطره بینی هم در صورتی که چیزی به حلق نرسد مانعی ندارد؛ البته برخی از این موارد برای روزه دار کراهت دارد. (رساله مراجع م1657)
2. اگر روزدار از روی سهو و فراموشی بخورد یا بیاشامد یا چیزهایی که روز را باطل می کند مرتکب شود، برای صحت روزه اش مانعی ندارد و اگر دیگران هم که ببینند که شخص روزه دار از فراموشی چیزی را می خورد یا می اشامد، نیازی به تذکر دادن نیست و در این مورد وظیفه ای نسبت به تذکر دادن را ندارند. (رساله مراجع م 1653)
خداوند به ما توفیق روزه ماه رمضان را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره اسراف کنندگان می فرماید: و لا تطیعوا امر المسرفین: اطاعت فرمان مسرفان نکنید.(آیه 151 شعراء)
اسرافکار، علاوه بر زیانهای اقتصادی که بر جامعه و ملت تحمیل می کند، برای خود نیز زیانهای جبران ناپذیری به بار می آورد:
1. خشم الهی; اسرافکار چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم می زند، از رحمت خدا بدور و گرفتار خشم خدا می شود، همان گونه که در قرآن مجید آمده است: «انه لایحب المسرفین (آیه 14 انعام)) خداوند اسرافکاران را دوست نمی دارد، و امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: اسراف مورد غضب خداست ( کافی، ج 2، ص 275)
2. محرومیت از هدایت; خدای متعال که همواره درهای رحمتش بر بندگان گشوده است خود را «غافر الذنب و قابل التوب (آیه 3 غافر) معرفی کرده است لکن نسبت به اسرافکاران می فرماید: «ان الله لا یهدی من هو مسرف کذاب (آیه 28 مومن) همانا خداوند کسی را که اسرافکار و دروغگوست هدایت نمی کند.
3. فقر: روشن ترین اثر اقتصادی اسراف، فقر است، زیرا که اسرافکار در اثر مصرف ناروای خود هم جامعه را به ورطه فقر می کشاند و هم خود دچار فقر می شود. حضرت علی ( علیه السلام ) می فرمایند: (اقتصاد و میانه روی باعث توانگری و اسراف و ولخرجی مایه فقر و تنگدستی است. (وسائل الشیعه 15/285.)
4. هلاکت; اسراف از هر نوعی که باشد انسان را به نابودی می کشد. قرآن مجید این حقیقت را چنین بیان می فرماید: ما مسرفان و ستمگران را هلاک کردیم (آیه 90 انبیا) و نیز حضرت علی علیه السلام می فرماید: اسرافکاری زیاد انسان را به هلاکت می کشاند. (فهرست غررالحکم، ص 159)
5. جهنمی شدن: کیفر کسانی که از حدود الهی تجاوز کرده و اوامر و نواهی خدا را نادیده گرفته باشند، تنها فقر و تنگدستی در دنیا نیست بلکه عذاب اخروی نیز در انتظار آنان است. قرآن مجید در این باره می فرماید: «ان المسرفین هم اصحاب النار» براستی که مسرفان اهل دوزخند(آیه 43 غافر)
خداوند ما را از شر اسراف کاری نجات بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص225)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام در روایتی نقل شده که از حضرتش درباره کرم سؤال شد که کرم چیست؟ حضرتش فرمودند: ...الِابْتِدَاءُ بِالْعَطِیَّةِ قَبْلَ الْمَسْأَلَة... .

آغاز به بخشش نمودن پیش از درخواست نمودن. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص225)

امام حسن (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره انفاق و صدقه:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، بجای وظیفه واجب محاسبه نمی شود بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق گرفته شود مثل اینکه خمس تعلق گرفته باشد، به نظر اکثر مراجع (مخالف: امام خامنه ای: تصرف جایز است.) تا خمس آن پرداخت نشود، هر گونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست.
2. درخواست کمک از اشخاص حقوقی یا حقیقی مثل موسسات یا خیریه ها و دیگران هر چند انسان نیازمند باشد کراهت دارد بلکه اگر تظاهر به نیاز کند در حالی که نیاز نداشته باشد مرتکب کار حرامی شده است. (حضرت امام، کتاب الصدقه و منهاج الصالحین ج 2، کتاب الصدقه و آیت الله مکارم سایت: گدایی کردن چه حکمی دارد؟در صورتی که نیاز نداشته باشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام محسوب می شود و باید وجوه حاصله را به صاحبانش بدهد و اگر نمی شناسد به افراد نیازمند بپردازد.)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه هم همان پاداش صدقه دهنده، عطا می شود.(حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه و ایت الله سیستانی منهاج الصالحین)
خداوند متعال به حق امام حسن مجتبی علیه السلام توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام
در مورد اینکه چرا امام حسن ( علیه السلام ) با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. روی گردانی مردم ازجنگ، و عدم حمایت از امام علیه السلام سستی مردم در حمایت از امام، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن ( علیه السلام ) فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند (بحار،ج44،ص147).
2. حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن ( علیه السلام ) فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220)
3. حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحه‌ای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵)
زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم می‌کرد.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه 183

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ.

ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. (سوره بقرة آیه ۱۸۳)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حکم مسواک زدن روزه دار:
1. کسى که مى‏خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندانهایش را مسواک و خلال کند، ولى اگر بداند غذایى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود واجب است خلال کند یا مسواک بزند.(مکارم: احتیاط واجب) (رساله مراجع م 1578)
2. مسواک زدن و مانند آن، برای روزه دار اشکالی ندارد بشرط اینکه چیزی از حلق پایین نرود حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و مسواک مرطوب و خیس باشد و دوباره آن را در دهان قرار دهد نباید رطوبتش را فرو دهد و چنانچه فرو دهد روزه را باطل می کند(مخالف: شبیری: اگر رطوبت مسواک بسیار کم باشد که صدق خوردن و آشامیدن نکند، اشکال ندارد.) مگر اینکه رطوبش در آب دهان از بین برود و مستهلک شود که دیگر رطوبت خارج گفته نشود. (مخالف: گلپایگانی، صافی، تبریزی، نوری: بنابر احتیاط واجب در صورتی هم که مستهلک شود باید اجتناب شود.) (رساله مراجع م 1573)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم هبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها...»(توبه/ 103) «از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی.
در روایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1. دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر (علیه السلام ) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود. (بحار،ج96،ص132)
2. بخشش گناهان: امام على علیه السلام : فرمود: با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 )
3. شفای مریض: از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
4. دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط- الإسلامیة)؛ج‏4؛ ص68)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند: مَنْ‏ فَطَّرَ صَائِماً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ.

هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. ( الکافی (ط- الإسلامیة)؛ج‏4؛ ص68)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حکم خوردن سحری در ماه رمضان:
1. خوردن سحری در ماه رمضان مستحب است و چنانچه کسی سحری هم نخورد باید روزه را بگیرد.
2. اگر فردی بدون تحقیق و بررسی از وقت اذان صبح مشغول سحری شود و سپس متوجه شود که اذان را گفته اند و این شخص بعد از وقت شرعی اذان صبح مشغول خوردن بوده است، در این صورت روزه باطل است و باید قضای روزه را بجا بیاورد و تا شب هم مانند روزه از چیزهایی که برای روزه دار ممنوع است، خودداری کند.
3. اگر کسی نسبت به طلوع فجر و اینکه اذان صبح شده یا نه شک داشته باشد و تحقیق و بررسی کند و مطمئن می شود که هنوز اذان نشده است اما بعد از خوردن سحری معلوم شود که آن موقع که چیزی خورده وقت داخل شده بوده، در این صورت روزه اش صحیح است و قضا و کفاره هم واجب نمی شود. (شبیری: چنانچه افق صاف باشد، قضا لازم نیست.) (رساله مراجع م 1688)
در ضمن مقصود از تحقیق و بررسی آنچه به نظر همه فقها صحیح است یعنی اینکه در افق و آسمان نگاه کند و تشخیص دهد هنوز اذان نشده است اما نگاه به ساعت یا بررسی به واسطه رادیو و تلویزیون نیز تحقیق و بررسی محسوب می شود البته با توجه به اختلاف نظری که در این مورد اخیر بین فقها وجد دارد لازم است هر کدام عزیزان طبق نظر مرجع تقلیدشان عمل کنند. (توضیح المسائل جامع م2051 ، عروه کتاب الصوم، موارد وجوب القضا)
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام اعمال صالح، با نیت خالص را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در اهمیت دعا می فرماید: قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ: بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‌کند.(آیه 77 فرقان)
دعا در اسلام اهمیت زیادی دارد که برخی نقل میشود:
1. محبوبترین کارها: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: محبوبترین کارها به سوى خدا در همه روى زمین دعاست» (مکارم الأخلاق 2 / 9 / 1985.)
2. مغز عبادت: الدعا مخ العباده؛ دعا مغز عبادت است (بحار، ج 93، ص 300)
3. درمان هر دردی: بر تو باد به دعا، زیرا دعا درمان از هر دردى است(کافی، ج2، ص470)
4. برگرداندن قضای حتمی توسط دعا: قضای الهی را چیزی جز دعا برنمی گرداند.( بحار، ج 90، ص 296)
5. سلاح مومن: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: الدعاء سلاح المومن؛ دعا، اسلحه مؤمن است.( کافی، ج 2، ص 864)
6. افزایش روزی و دفع بلا: امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند: دعای مؤمن در حق برادر دینی غایب خود مستجاب می‌شود و باعث زیاد شدن روزی و دفع ناگواری‌ها خواهد بود.( وسائل، ج ٤، ص ١١٤٧)
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص:409)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که می فرمایند: طُوبَى لِمَن ظَمِئَ أَوْ جَاعَ لِلَّهِ أُولَئِکَ الَّذِینَ یَشْبَعُونَ‏ یَوْمَ‏ الْقِیَامَة... .

خوشا بحال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده اند این افراد در روز قیامت سیر می شوند. (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص:409)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سؤالاتی که برخی از مؤمنین سؤال می کنند این است که اگر در بین روز در ماه رمضان فرد روزه دار فقط نیت کند چیزی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثل اینکه نیت کند آب یا غذا بخورد، سپس از نیتش برگردد و مبطل روزه را انجام ندهد، آیا روزه اش صحیح است؟
در جواب عرض می شود به نظر اکثر مراجع به فتوا یا بنابر احتیاط واجب با چنین قصدی روزه ماه رمضانش باطل است و باید آن روز را تا مغرب امساک کند یعنی کارهایی که روزه را باطل می کند انجام ندهد و بعدا قضای آن روز را بجا آورد. (مخالف: حضرت امام، آیت الله فاضل: مبطل نیست مگر اینکه به نیت قطع برگردد و مستقلا نیت قطع کند.)
در این حکم فرقی بین روزه ماه رمضان و روزه قضای ماه رمضان نیست البته اگر فردی در قضای روزه ماه رمضان قبل از اذان ظهر نیت کند چیزی که روزه باطل می کند، مرتکب شود و پشیمان شود، هر چند روزه باطل است اما می تواند تا قبل از رسیدن اذان ظهر مجددا نیت کند و روزه قضا را بگیرد و صحیح است. (مخالف: شبیری: در قضای ماه رمضان خودش اگر تا زمانی که به اندازه نیتکردن به مغرب مانده باشد، نیت کند روزه صحیح است.) (رساله مراجع م 1570 و م 1571)
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
1. در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کرده‌اند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‌ای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران)
2. در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید که من فردا [ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مى‏کنم»( من‏لایحضره‏الفقیه، ج3، ص 481)
3. در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی که یک نفر را روزی می‌دهد، روزی چند نفر را هم می‌رساند. بنابراین، کسی که بخاطر ترس از فقر، ازدواج نمی‌کند یا بیش از این بچه نمی‌آورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد.
در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را می‌کشتند که امروزه به شکل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی می‌دهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء)
شخصی به امام کاظم (علیه السلام) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچه‌دار نشده‌ام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی می‌دهد»( کافی،ج6،ص3)
4. باید سبک زندگی را تغییر داد؛ و از اسراف و راحت طلبی اجتناب کنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین کنیم.
البته اینها به این معنا نیست که در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلکه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست.
خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص401)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم‌. ضمن تسلیت وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند: نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ وَ صَمْتُهُ تَسْبِیحٌ وَ عَمَلُهُ مُتَقَبَّلٌ وَ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاب‏

خواب روزه دار عبادت و سکوتش تسبیح پروردگار و عمل خیر او پذیرفته شده و دعایش مستجاب است. (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص401)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره بقا بر جنابت تا اذان صبح در ماه رمضان:
1. یکی از چیزهایی که روزه را باطل می کند این است که انسان عمدا با حالت جنابت تا اذان صبح غسل نکند. ولی اگر در بین روز در خواب جنب شود روزه اش صحیح است.(رساله مراجع م 163)
2. اگر کسی آب برایش ضرر دارد یا به آب دسترسی ندارد یا وقت برای غسل کردن کم است باید بجای غسل تیمم انجام دهد ولی خجالت نمی تواند عذری برای غسل نکردن باشد و چنانچه عمدا غسل کردن را به تاخیر بیندازد تا وقت برای غسل باقی نماند باید تیمم کند و روزه اش صحیح است هر چند به جهت تاخیر انداختن غسل، گناه کرده است.
3. اگر کسی غسل جنابت را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز بعد متوجه شود باید نماز و روزه هایش را قضا کند.(مخالف: زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیایید قضا ندارد.) ولی اگر خانمی غسل مخصوص بانوان را فراموش کند روزه اش صحیح است (بیان کنندگانی که مکان بیان فقط آقایان هستند این قسمت مخصوص بانوان بیان نشود) (رساله مراجع 1622و 1641)
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید در همه ابعاد باشد:
1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ) (آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص118)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایتی نقل شده که می فرمایند: مَنْ‏ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ خَرَجَ رُوحُ الْإِیمَانِ مِنْه...

هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، روزه بخورد روح ایمان از او جدا مى‏شود. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص118)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان:
1. اگر روزه دار در روزۀ ماه رمضان، عمدا چیزی بخورد و یا بیاشامد، روزۀ او باطل می شود. چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب و یا غیر معمول باشد مثل خاک و یا شیرۀ درخت، و چه کم باشد و یا زیاد.(مراجع م 1573)
2. اگر روزه دار در ماه رمضان بین روز مثلا غذا بخورد یا آب بیاشامد در حالی که عذری ندارد معصیت کرده و علاوه بر وجوب قضای روزه ، کفاره عمد هم بر او واجب میشود.
3. کفاره افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان مخیر بین این موارد است
الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام (750 گرم به نظر اکثر مراجع مخالف ایت الله شبیری که 900 گرم می داند ) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ...بپردازد.
ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد (فتوی یا احتیاط واجب.مکارم) (مراجع م 1660و 1661)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاطه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏ دهد و گناهانتان را از شما مى ‏زداید و شما را مى ‏آمرزد (آیه 29 انفال)
در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله:
1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه)
2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم (31 آل عمران)
3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم (22 نور)
4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم (17 تغابن)
5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم (3 و 4 نوح)
6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم (31 نساء)
7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له (16 قصص)
8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا (97 یوسف)
خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی (ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص: 87)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده می فرمایند: إِذَا صُمْتَ‏ فَلْیَصُمْ‏ سَمْعُکَ‏ وَ بَصَرُکَ‏ وَ شَعْرُکَ‏ وَ جِلْدُک‏...

آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند. (یعنى از گناهان پرهیز کند.) (کافی (ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص: 87)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام روزه :
1. قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است. رساله م 1398)
2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود با توجه به اینکه در این زمینه اختلاف نظر هست هر کدام از بزرگواران طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. مقام معظم رهبری: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. ((اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷)
3. آب در دهان کردن به قصد خنک شدن و بیرون ریختن آن روزه را باطل نمی کند ولی کراهت دارد و در همین صورت چنانچه بی اختیار آب فرو رود ( بنا بر فتوا یا احتیاط) باید قضای روزه را بگیرد.(رساله مراجع 1688)
خداوند متعال چشم و گوش ما را از گناه حفظ فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزا حسن شیرازی (1270ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست. (مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)
همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است از جمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد».( کافی: ج 1، ص430)
امام رضا علیه السلام فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده (انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code