بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى هؤُلاءِ : روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل)
«شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد.این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید همسایه شما دزدی کرده است و احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید.
در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: « روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه (علیهم السلام ) عرضه می‌شود». (بحار، ج23، ص 345)
در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است».(بحار، ج23، ص 347)
در توقیعی از حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) آمده: به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند».(بحار،ج53، ص 175)
خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند:‏ مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.

هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یکی از راههای کسب سود حلال قرارداد وکالت است. مقصود این است که صاحب سرمایه، سرمایه اش را به فردی بدهد که برای او با سرمایه اش کار کند.
چند نکته کوتاه درباره این قرارداد:
1. کسی که قرار است از طرف صاحب سرمایه ، با سرمایه کار کند باید با آن فعالیت اقتصادی سودآور حلال انجام دهد و نمی تواند بدهی های خودش را پرداخت کند یا در جهتی که اجازه ندارد سرمایه را به کار بیندازد.
2. وکیل و کسی که با سرمایه کار می کند، می تواند همان ابتدای قرارداد برای خودش حق الزحمه ای با توافق طرفین تعیین کند مثلا بگوید نصف سود حاصله اجرت وکیل باشد و اگر تعیین نکند، اجرت معمول را بردارد.
3. صاحب سرمایه از همان ابتدا نمی تواند سود را با وکیل به صورت قطعی تعیین کند مگر اینکه از همان ابتدا مبلغی به عنوان علی الحساب به صاحب سرمایه پرداخت کند و بعد از پایان قرارداد نسبت به مقدار سود محاسبه دقیق را انجام دهند و هرکس طبق قرار، سودش را بردارد یا اینکه صاحب سرمایه با وکیل و کارگزارش، نسبت به مقدار سود با یکدیگر مصالحه و توافق کنند.
اجوبه س1803، رساله مراجع مساله 2269 ، استفتائات سیستانی س319 و320)
خداوند متعال به همه ما توفیق روزی حلال عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد (آیه 26و27جن)
آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است:
1. برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میدانند(آیه 59 انعام)
2. طبق برخی آیات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) علم غیب را از خود نفی میکند(آیه 188 اعراف)
3. برخی آیات می گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند(آیه 27 جن)
راه جمع این است که بگوئیم:
علم غیب ذاتا و مستقلا مخصوص خداست و معصومین از جانب خدا علم دارند؛ از این جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست(آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی و بالفعل است و هر جا می گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها علم میدهد(آیه 27 جن)،منظور علم غیر مستقل است و از جانب خدا و با اذن اوست نه ذاتی که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ از طرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست .
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص280)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: ثَلَاثَةُ أَوْقَاتٍ لَا یُحْجَبُ فِیهَا الدُّعَاءُ عَنِ اللَّهِ (تَعَالَى)... عِنْدَ نُزُولِ‏ الْمَطَرِ...

. سه زمان است که درخواست و دعا از جانب خداوند مستجاب است که یکی از آنها هنگام نزول باران است. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص280)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آب باران:
1. یکی از پاک کننده ها آب باران است و اگر آب باران به چیزی که نجس شده است ببارد یا برسد آن را پاک می کند.
2. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای باران به دو شرط شی نجس را پاک می کند:
الف. باید طوری باشد که بگویند باران می آید لذا بارش چند قطره کافی نیست. (مشهور. مخالف اراکی، بهجت ، صافی : باید به مقداری باشد که اگر بر زمین سخت ببارد جاری می شود.)
ب. با بارش باران عین نجاست از بین برود یا محل نجس دارای عین نجاست نباشد؛ خواه زمین باشد یا بدن یا فرش یا غیر اینها و در فرش و لباس و مانند اینها به نظر بسیاری از مراجع فشار دادن برای خارج شدن آب لازم نمی باشد. (مشهور. مخالف: سیستانی: احتیاط واجب در ادرار دو مرتبه برای بدن و لباس. تبریزی: بنابر احتیاط فشار لازم است. مکارم: غساله جدا شود. ) (رساله مراجع م 37 الی 43)
خداوند متعال باران رحمتش را با خیر و عافیت نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز بزرگداشت شیخ بهائی
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می‌فرماید :« یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا: روزى می آید که از هر گروه، دسته‌اى را بر مى انگیزیم(آیه 83 نمل)
خداوند در این آیه به صراحت می‌گوید که ما گروهی از ستمکاران را بر می‌انگیزیم ، نه همه آن‌ها را؛ پس به طور قطع این حشر ، نمی‌تواند حشر روز قیامت باشد ؛ چرا که حشر روز قیامت،طبق آیات قرآن (حَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًار ؛ 47 کهف) همگانی است و احدی باقی نمی‌ماند ، مگر اینکه در روز قیامت محشور می‌شود و نتیجه اعمال خود را خواهد دید. بنابراین باید روزی قبل از قیامت باشد که عده ای زنده شوند.
رجعت در اصطلاح عبارت است از : بازگشت گروهی از مومنان محض به دنیا و کافران محض پس از مردن و قبل قیامت در حکومت حضرت مهدی و روشن است که انبیا و ائمه به عنوان اشرف مومنان محض در بین رجعت کنندگان خواهند بود(الایقاظ من الهجعه ، ص80)
بهترین دلیل بر امکان هر چیزی ، وقوع آن است ؛ از قرآن کریم در موارد زیادی رجعت به دست می آید: درخواست بنی اسراییل از موسی (علیه السلام ) برای دیدن خدا و مُردن آنها و زنده کردن دوباره آنها(آیه 55 بقره) ؛ خروج عده ای از شهر به خاطر ترس از مرگ و فرا گرفتن مرگ آنها را و زنده شدن دوباره آنها به در خواست حزقیل پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )(آیه 243 بقره) ؛ میراندن عزیز پیامبر و دوباره زنده کردن او بعد از صد سال(آیه 259 بقره) ؛ مُرده زنده کردن حضرت عیسی ( علیه السلام ) (آیه 49 آل عمران)و بیدار شدن اصحاب کهف.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز بزرگداشت شیخ بهائی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ؛ ج‏2 ص522)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول گرامی اسلام صلی الله و علیه و آله و سلم در مورد نماز سوال شد، آن حضرت در ضمن حدیثی فرمودند: ...تَکُونُ صَلَاةُ الْعَبْدِ عِنْدَ الْمَحْشَرِ تَاجاً عَلَى رَأْسِهِ وَ نُوراً عَلَى وَجْهِهِ وَ لِبَاساً عَلَى بَدَنِهِ وَ سِتْراً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّار... .

نماز بنده در روز محشر، تاج سر او و نور روی او و جامه و پیراهن تن او و پرده ایست میان او و آتش. (الخصال ؛ ج‏2 ص522)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شکیات نماز:
در نماز به بعضی از شکها نباید اعتنا کرد و نماز صحیح است که به دو مورد از آنها اشاره می شود:
مورد اول: شک بعد از محل است: مانند اینکه فردی در حال خواندن سوره شک کند که سوره حمد را خوانده یا نه؟ یا در سلام نماز شک کند که تشهد را خوانده یا خیر؟ در این صورت نباید به شک خود اعتنا کند و نماز صحیح است.(عروة الوثقی، صلاة، فصل فی الشک م10) (شک در انجام سجده در حال برخواستن اختلافی است.) (رساله مراجع مساله 1168 و 1172 آیت الله مکارم: اگر زمانی که وارد آیه بعد شده شک کند آیه قبل یا قبل تر را خوانده یا نه یا وارد کلمه‏ اى از یک آیه شده، شک کند کلمه قبل را خوانده باید بنابر احتیاط واجب برگردد و آن را به قصد قربت به جا آورد و بعد دنبال آن را ادامه دهد.)(رساله مراجع م1169 و سایت مکارم، شکیات نماز)
مورد دوم : شک می کند که عمل یا ذکر را درست گفته است یا غلط: مثلا در حال خواندن آیه دوم سوره حمد می باشد، شک می کند که آیه اول از سوره حمد را درست خوانده است یا خیر؟، یا در حال خواندن سوره توحید هست شک می کند که سوره حمد را صحیح خوانده یا خیر؟؛ در این نوع شکها می فرمایند به شکش توجه نکند و نماز را ادامه دهد و نماز صحیح می باشد.(طبق نظر اکثر فقهاء. آیت الله مکارم: قبل از داخل شدن در جزء بعدی احتیاط دو مرتبه بخواند) (رساله مراجع مساله 1168 و عروة الوثقی، صلواة، فصل فی الشک، م12)
ان شاء الله نمازهایمان مورد قبول حضرت حق واقع شود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
خداوند در قرآن می فرماید: وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون:در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء)
برای ظهور امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود.
چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند.
اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:
اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند.
دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که امام حسین « علیه السلام » به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: اَلغیبةُ حرامٌ علی کُلِّ مسلمٍ وَ إنّها لَتَأکُلُ الحَسَناتِ کَما تأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.

غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است. غیبت کردن، حسنات ( خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. (کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. (نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری: بیان عیب در صورتی غیبت است که به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود. و باید موردکراهت نوع باشد.) (استفتائات امام ج2 ص619 س13 ، رساله آموزشی ج2 ص65 ، استفتائات مکارم ج1 س 552و554 ، جامع المسائل بهجت ج2 ص467)
2. در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند.
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، ‏چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر ، باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود ‏تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و برخی از مراجع عظام تقلید (رهبری، بهجت و مکارم، وحید: احتیاط واجب) می‌فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است.(مکارم: احتیاط آن است که شنونده غیبت نیز حلالیت بطلبد. سایت مکارم، استفتائات غیبت) (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرت امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال ما را از وسوسه های شیطان حفظ کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز زمین پاک، سالروز اعلام انقلاب اسلامی (1359ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
گاهی سوال میشود عمر طولانی امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) چگونه قابل توجیه است؟ درجواب گوئیم:
اولا: بهترین دلیل بر هرچیزی وقوع آن چیز است و عمر حدود هزار سال حضرت نوح (علیه السلام ) و بیش از 2 هزار سال حضرت عیسی (علیه السلام ) و چند هزار سال خضر وجود دارد (رجوع:آیه6 عنکبوت؛آیه 158 نساء)
ثانیا: قدرت خدا بی نهایت است و میتواند بر اساس قواعدی که ما نمیشناسیم این کار را بکند مثل نسوختن حضرت ابراهیم ( علیه السلام )
ثالثا: عجیب بودن و سخت بودن دلیل بر غیر ممکن بودن نیست. در گذشته، صحبت کردن و دیدن فردی با هزاران کیلومتر آن طرفتر باور کردنی نبود، اما امروزه کاملاً عادی است.
رابعا: دلیل عقلی برمحال بودن طول عمر نداریم و دانشمندان با تحقیقاتی که به عمل آورده‌‌اند، موفق شده‌‌اند عمر برخی از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعی آنان، افزایش دهند. اگر این قضیه، روزی در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله برای انسان، امری پیش پا افتاده خواهد بود(ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۲)
خامسا: از لحاظ علم پزشکی هم اگر تغذیه مناسب و بهداشت جسم و روان رعایت شود، عمر افزایش چشمگیری خواهد یافت. امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) ولی خداست، هم عالِم به قوانین سلامت جسم و روح است و هم به آنها عمل می‌کند.
سادسا: دانشمندانى که نظریات آنان مورد اعتماد است، مى‏گویند: همه بافت ‏هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بى‏نهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانى هزاران سال زنده بماند؛ البته مشروط به اینکه عوارضى بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند. (براى آگاهى بیشتر ر.ک : منتخب الاثر، ص ۲۸۱ )
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز زمین پاک، سالروز اعلام انقلاب اسلامی(1359ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
الخصال ج1 ص27

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از عادات پسندیده مومنین در اعیاد، عیدی و هدیه دادن است، در این زمینه از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند‌: ...تَهَادَوْا تَحَابُّوا فَإِنَّ الْهَدِیَّةَ تَذْهَبُ بِالضَّغَائِن‏.

به یکدیگر هدیه بدهید تا با هم مهربان شوید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. الخصال ج1 ص27

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه:
1. هدیه دادن به ارحام خصوصا پدر و مادر مستحب است و نسبت به مادر سفارش بیشتری شده است. (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335)
2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315)
3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت؛ که یکی از آن موارد آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320)
عزیزان در صورت نیاز می توانند بقیه موارد را از کارشناسان پاسخگویی در صحنهای حرم مطهر بپرسند یا از سامانه پیامکی 30002020 با ذکر نام مرجع تقلید سوال کنند.
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
برای اثبات زنده بودن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه و الشریف ) دلایل مختلفی وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1. طبق حدیث پیامبر که درصحیحترین کتب اهل سنت و شیعه نقل شده است، جانشینان پیامبر دوازده نفرند (اثنا عشر خلیفه) که تا زمانی که اسلام باقی است و تا قیامت، وجود دارند(صحیح بخاری، ج 9، ص 729; صحیح مسلم، ج 3، ص 220، ح 1821، مسند احمد 5: 90 )؛بنابراین باید اکنون نیز امامی باشد و همچنین طبق حدیث مشهور (من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه) باید هر زمانی امامی باشد که بدون شناخت او،مرگ مردم به مرگ جاهلی است.( کافی، ج 1، ص 377، ح 3; صحیح مسلم، ج 3، ص 239، ح 1851)
2. طبق حدیث ثقلین (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی) (مستدرک حاکم، ج 3، ص 109)، که در صدها کتب شیعه و سنی با سند صحیح نقل شده است قرآن و اهل بیت تا قیامت باهمند و هیچ وقت ازهم جدانمیشوند والان که قرآن وجود دارد پس باید یکی از اهل بیت نیز وجود داشته باشد،بنابراین باید امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف زنده باشند.
3. دهها عالم معتبر اهل سنت نیز به زنده بودن امام عصر اشاره کرده اند و دهها نفر درکودکی امام را دیده اند و صدها نفرنیز طی تاریخ امام را دیده اند.
خداوند معرفت به امام زمان را به ما عطا بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الغیبة للنعمانی، ص: 200‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت باسعات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: ...مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الأَخلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرُ... .

کسى که مایل است جزء یاران حضرت مهدى(عج) قرار گیرد باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نیکو توأم گردد. (الغیبة للنعمانی، ص: 200‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

شیعیان و دوستان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان غیبت حضرتش مناسب است وظایفی را رعایت کنند:
1. توسل به آن حضرت در مشکلات و گرفتاری ها.
2. دعا کردن برای فرج حضرت و صدقه دادن برای سلامتی وجود شریفش.
3. هدیه کردن ثواب اعمال خیر برای آن وجود نازنین مثلا ثواب حج عمره یا نماز یا زیارت قبور معصومین را به یوسف زهرا ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) هدیه کنند.
4. شرکت کردن در مجالسی که سبب تقویت اعتقادات و دفع شبهات دینی می‌شود‌.‌
5. آنچه لازم است در زمان غیبت امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) رعایت شود این است که فرد غیر مجتهد باید برای عمل به احکام شرعی مطابق نظر مرجع اعلم عمل‌کند. (رساله مراجع)
خداوند متعال عیدی همه شیعیان و مستضعفان عالم را ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ روز جهانی مستضعفین
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
برای اثبات زنده بودن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دلایل مختلفی وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1. لطف و حکمت خداوند ایجاب میکند که هیچ وقت زمین خالی از حجت نباشد و فردی (نبی یا وصی) باشد تا مردم راهدایت کند و هدف خلقت هدایت است و در همه دورانهای تاریخ یک نبی یا وصی نبی بوده و الان نیز باید فردی باشد تا مردم راهدایت کند،و گرنه خلاف حکمت و عدالت است؛ از طرفی فیض الهی از طریق انسان کامل (امام ) به مردم می رسد و این فیض باید همیشگی باشد.
2. امام جواد ( علیه السلام ) به شیعیان توصیه کرده‌اند که به وسیله آیه «انا انزلناه »با مخالفان امامت استدلال کنید (اصول کافی، ج 1، ص 245) با این توضیح که «تنزل الملائکة و الروح» تنزل فعل مضارع است؛ یعنی ادامه دارد و استمرار دارد و نزول ملائکه فقط در سال خاصی نبوده، بلکه هر سال شب قدر این نزول رخ می دهد؛ پس نیاز به قلب حجت خدا (امام) دارد و البته در این نزول مقدرات نازل میشود.
خداوند معرفت به امام زمان را به ما عطا بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ روز جهانی مستضعفین
جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا ج1 ص: 293)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت با سعادت امام زمان عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف ‏از امام ‏رضا علیه السلام در مورد شب نیمه ‏شعبان سؤال شد‌، آن حضرت فرمودند‌: هِیَ لَیْلَةٌ یُعْتِقُ اللهُ فِیهِ الرِّقَابَ مِنَ النَّارِ وَ یَغْفِرُ فِیهَا الذُّنُوبَ الْکِبَارَ... .

شبی است که خداوند افراد را از آتش جهنم آزاد می‌کند و گناهان کبیره را می‌آمرزد. (عیون اخبار الرضا ج1 ص: 293)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایت دیگری که از امام محمد باقر علیه السلام رسیده حضرت فرمودند‌: شب نیمه شعبان شب مبارکی است و طبق برخی روایات بعد از شب قدر برترین شبهاست؛ در این شب پر برکت چندین عمل وارد شده است:
1. غسل؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می‌تواند چند غسل واجب ‏و مستحب را با هم نیت نماید.
2. اِحیاء و شب زنده داری به نماز و دعاء و استغفار.
3. زیارت امام حسین علیه السلام که افضل و بهترین اعمال این شب است‏ و‏ حداقل زیارت، سلام کردن به آن حضرت هر چند از راه دور است.
4. خواندن نماز ‏جعفر ‏طیار و دعای کمیل و دعاها و نمازهای مستحب دیگری که تفصیل آن در مفاتیح ذکر شده است. ( مفاتیح اعمال نیمه شعبان، عروه، مفاتیح نوین)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک ایام
پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمودند : افضل اعمال امتی انتظار الفرج؛ بهترین اعمال امت من انتظار فرج الهی است»( عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 39 )
معنای انتظار این نیست که مسلمانان در وظایف دینی خود دست روی دست گذاشته و در آن چه بر آن‌ها واجب است، مانند یاری حق، زنده کردن قوانین و دستورهای دینی، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر فروگذاری کنند و به این امید که قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف بیاید و کارها را درست کند، از آن‌ها دست بردارند.
هر مسلمانی، موظف است خود را به انجام دستورهای اسلام مکلف بداند؛ برای شناسایی دین از راه صحیح، از هیچ کوششی فروگذار نکند و به توانایی خود از امر به معروف و نهی از منکر دست نکشد؛ وقتی انسان حقیقتا منتظر کسی باشد تمام رفتار و سکناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد حتما خانه را تمیز و مرتب می‌کند، وسایل پذیرایی را آماده می‌کند و با لباس مرتب و چهره‌ای شاداب در انتظار می‌ماند. چنین کسی می‌تواند ادعا کند که منتظر میهمان بوده است. اما کسی که نه خانه را مرتب کرده و نه وسایل پذیرایی را آماده نموده است و نه لباس مرتب و تمیزی پوشیده است و نه اصلاً به فکر میهمان است اگر ادعا کند که در انتظار میهمان بوده همه او را مسخره خواهند کرد. انتظار باید قبل از آن‌که از ادعای انسان فهمیده شود، از رفتار و کردار او فهمیده شود. با چنین توضیحی روشن است که یک منتظر واقعی اهل گناه و دل بستگی به دنیا نیست؛ چرا که چنین کسی نمی‌تواند از وابستگی‌ها و دل‌بستگی‌ها و آلودگی‌ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.
امام رضا (علیه السلام) در حدیثی تحقق انتظار فرج را این طور تبیین می کند: انتظار فرج نزد ما پایداری و مقاومت در برابر دشمنی ها و ستم ها و مصاحبت زیبا با همسایگان، اعطای خوبی ها به همگان، پند دادن به دیگران و نصیحت و مهربانی نسبت به انسان های مومن است. چنین انتظاری افضل اعمال است.
خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی:
1. مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی (هر چند یک شب هم باشد) باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و تعریف لطیفه به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود.) (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش است، دف زدن و دایره زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام ؟
در پاسخ عرض می شود به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف زدن رقص آور یا محرک شهوت یا مناسب با مجالس لهو و لعب باشد، حرام است البته به تصریح عده ای از فقها مثل آیت الله سیستانی، دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی)
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌فرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ»بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آن‌ها را از چشم‌ها پوشانده‌اند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲)
وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم:
اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی.
ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر ( علیه السلام ) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمی‌شناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش می‌کند.
ثالثا امام عصر (علیه السلام) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما می‌رسد. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مى‏فرستد، آسمان را از سقوط حفظ مى‏کند، اندوه‌ها را زایل و سختی‌ها را برطرف مى‏سازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره)
خداوند در فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. فردی به امام رضا علیه السّلام نامه نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَرْزُقُهُمْ.

بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره سقط جنین:
1. سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفه‌ای که تازه منعقد (‌بسته) شده باشد حرام است و از گناهان بزرگ می‏باشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهم‌تر بودن تربیت‌، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد. البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد ‏آن هم‏ قبل‏ از ‏دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است اشکالی ندارد.
3. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم می‌شود که به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (مشهور سیستانی، دیه نطفه 105 مثقال نقره است) (سیستانی: سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب. استفتائات، کفاره سقط جنین) (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن) (اجوبه الاستفتائات، س 1266؛ مسائل جدید ج1 ص 193 و194و195 ج4 ص237 و138 ؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛‌تحریر‌الوسیله‌، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی‏، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4؛ مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379؛ مسائل‌جدید‌ج1.ص‌193- 194- 195- ج4 ص237 و138، بهجت س 6284)
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
«قال یصنع ما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیة و یستانف الاسلام جدیدا»؛ «همان کاری را که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) انجام داد، مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) انجام می‌دهد. بدعت‌های موجود را خراب می‌کند؛ چنان‌که رسول خدا اساس جاهلیت را منهدم نمود، آن‌گاه اسلام را از نو بنا می‌کند».(بحار،ج52،ص352)
برخی گویند: امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) موقع ظهور دین جدیدی میآورد در صورتی که در هیچ روایتی کلمه (دین جدید) وجود ندارد بلکه عبارت (یستانف الاسلام جدیدا) آمده است که منظور بازسازی اسلام است نه آوردن دین جدیدی غیر از اسلام، یعنی همان اسلام را از نو میآورد.
چون اولا: قرآن کریم می‌فرماید: إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ (آیه 19 آل عمران) و پیامبر اسلام پیامبر خاتم است (لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ (آیه 40 احزاب)
ثانیا: در احادیث آمده است که: القائم... سنته سنتی یقیم الناس علی طاعتی و شریعتی و یدعوهم الی کتاب ربی»؛ «قائم از فرزندان من، همنام و هم کنیه من است، شمایل و رفتارش، شمایل و رفتار من است و مردم را به اطاعت من و دین من وادار می‌نماید و به قرآن دعوتشان می‌کند».(کمال الدین،ج2،ص411)
ثالثا: دلیل اصلی نامیده شدن امام زمان (عجل الله فرجه الشریف)، به مهدی آن است که آن حضرت مردم را به آن‌چه که از آن دور شده‌اند؛ یعنی احکام واقعی اسلام هدایت خواهد کرد. شاهدش این حدیث است: «اذا قام القائم (علیه‌السلام) دعا الناس الی الاسلام جدیدا و هداهم الی امر قد دثر و ضل عنه الجمهور... ) وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت می‌نماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم(نه همه) از آن دور افتاده‌اند، هدایت می‌کند. آن جناب، مهدی نامیده شده؛ چون به چیزی که مردم از آن دور شده‌اند هدایت می‌شود (بحار،ج51،ص311)
بنابراین منظور این است که برخی احکام ممکن است بخاطر از بین رفتن احادیث به ما نرسیده باشد و برخی بدلایل شرایط زمانه عمل نشده باشد مثل اجرای برخی حدود. از طرفی بیشتر این گونه احادیث برای فرقه های اسلامی است که خیلی از احکام اسلام را عوض کرده و بدعت در دین گذاشته اند.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نور آیه 19

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در سوره نور آیه 19 می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ‏ تَشِیعَ‏ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی‌الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ‏.

آنان که دوست ‌دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب و سختی‌خواهند بود.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد و در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از ‏گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد می‌کند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان می‌کند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد:
1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا ‏مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2. ارتکاب گناه در ملاء عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code