بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

با تبریک هفته وحدت
خداوند در قرآن در باره ضرورت وحدت می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا : همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید(آیه 103 آل عمران)
امیرمومنان علی (علیه السلام) در نهج البلاغه از وحدت، به منت والای خداوند بر امت تعبیر نموده و می فرماید: خداوند سبحان بر این امت به سبب الفت و وحدتی که بین آنها منعقد کرد، منت نهاد، الفتی که در سایه آن وارد می شوند و در کنار آن پناه می گیرند، نعمتی که کسی از آفریدگان، بهای آن را نمی داند، چرا که از هر کالایی برتر و از هر امر مهمی مهمتر و بزرگتر است(نهج البلاغه- خطبه 236)
در نهج البلاغه آثاری برای وحدت ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. اجرای حق و عدالت: امیرالمومنین(ع) در خطبه 216 نهج البلاغه می فرمایند: اگر مردم و حاکم حقوق یکدیگر رارعایت کنند عدالت برقرار و سنت پیامبر (ص) پایدار گردد ؛پس روزگار اصلاح شود؛ولی اگر مردم و حاکم به یکدیگر ظلم کنند؛ وحدت کلمه از بین می رود، نشانه های ستم آشکار و نیرنگ بازی در دین فراوان می گردد. و راه گستردی سنت پیامبر (ص) متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری های دل فراوان شود.
2. ریزش فیض الهی: امیرالمومنین(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه می فرمایند: مبادا در دین دو رویی ورزیده که همبستگی و وحدت در راه حق از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است، زیرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه به آیندگان، چیزی را با تفرقه عطا نفرموده است.
3. عزت و دفع دشمنان: امام در خطبه قاصعه می فرماید: هنگامی که در احوال گذشتگان تفکر می کنید، خود را ملزم به اموری می کنید که مایه عزت بخشی آنان شد از جمله علل پدید آمدن این کامیابی ها، اجتناب از تفرقه و اختلاف و پایبندی بر الفت و وحدت و تشویق و سفارش یکدیگر بر این امر مهم بود. (خطبه 234 نهج البلاغه)
نتیجه اینکه: اگر امت اسلامی بتواند با کنار گذاشتن اختلافات و اجتماع بر مشترکات خود، موارد فوق را تحقق بخشد، به تبع خواهد توانست فرهنگ و قدرت خود را عالمگیر کند. و اگر این امت تابع فرهنگ قرآن باشد، نهایتاً احکام، عقاید و اخلاق قرآنی سراسر عالم را فرا خواهد گرفت.
خداوند وحدت بر پایه محبت اهل بیت را به همه مسلمانان عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه آل عمران آیه 103

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران کریم میفرماید: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاَتَفَرَّقُواْ وَ اذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ اَعْدَاءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً

و همگی به ریسمان الهی، تمسّک جویید، و پراکنده نشوید، و نعمتِ خدا را بر خودتان ، به یاد آورید،آنگاه که دشمنان (یکدیگر) بودید، و (او) میان دلهای شما، الفت انداخت ، پس به (برکتِ) نعمت او ، برادران (همدیگر) شدید.( 103/آل عمران ).

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد وحدت:
1. حفظ وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز از دستورات دین است و ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است .
2.مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن و پرهیزاز بد زبانی و فحاشی و دروغ و مانند آن است.
3. هرکس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیا بدهد، مسلمان است، و جان و مال و ناموس او محترم است مگر گروههایی از مسلمانان که نسبت به اهل بیت اظهار دشمنی می کنند که این گروهها در حکم کافر می باشند.
4.حفظ دین الهی، و ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام: به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به یکدیگر وظیفه همه مسلمین است. (رساله نوین ج4 ص197؛ اجوبه س61)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و اتحاد بین مسلمین صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

با تبریک آغاز هفته وحدت
خداوند در قرآن ، مسلمانا ن را امت واحده خوانده است و می فرماید:«ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون» (سوره انبیاء، آیه 92.). و مؤمنان برادر یکدیگر معرفی شده اند: «انما المؤمنون اخوه فأصلحوا بین اخویکم» (سوره حجرات، آیه 10.). وامام اصادق(ع) فرمود: «المسلم اخ المسلم» (سفینه البحار، ج 1، ص 54). بنابراین اختلاف در پاره ای از مسائل مانع اخوت اسلامی و وحدت مسلمانان نمی شود.
معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست بلکه در عین وجود اختلافات زمینه تعامل و جهت گیری یکسان در مسائل کلی و بین المللی در میان آنها وجود دارد.
درباره چگونگى رفتار با دیگر فرقه‏هاى مذهبى مسلمین باید به این نکته مهم توجه کرد که حساب «سردمداران بدعت‏گذار» از «پیروان دل‏پاک» جداست و سرانجام «دانایان لجاجت پیشه» از «ناآگاهان عبودیت پیشه» را باید جدا دانستو آنچه درباره «تبرى» و لزوم «بغض» گفته شده است، بیشتر درباره گروه اول است.
علل لزوم وحدت عبارتند از:
1. دستور وسیره معصومین(ع) : امیرالمومنین(ع) می فرمایند: به خدا قسم اگر بیم وقوع تفرقه مسلمین و بازگشت به کفر و تباهی دین نبود ما با آنان طور دیگر بودیم، بخاطر پرهیز از اختلاف از حق مسلم خودم چشم پوشیدم.( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ذیل خطبه119)
2. حفظ دین و تقویت اسلام : امیرالمومنین (ع) فرمود: «با خود اندیشیدم و دیدم که صبر (بر محرومیت از حق زعامت مسلمین) بهتر است از به هم زدن وحدت مسلمین و ریخته شدن خونشان، چرا که مردم تازه مسلمان بودند و دین نوپا به مشکی می ماند که کمترین سسستی آن را تباه و ناتوان ترین مردم آن را وارانه می کرد.» .( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ذیل خطبه 65)
3. مقابله با دشمنان اسلام: در شرایطی که دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را برای مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته و آشکارا اعلام می کنند «تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است»(حمید نگارش، هویت دینی و انقطاع فرهنگی، نمایندگی ولی فقیه در سپاه، ص 184)تأکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان منطقی نیست.
امام خمینی (ره) فرمودند: «امروز اختلاف بین ما تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به سنی؛ آنها می خواهند نه این باشد نه آن؛ راه را این طور می دانند که بین شما و ما اختلاف بیندازند»(صحیفه نور، ج 12، ص 259)
خداوند وحدت بر پایه محبت اهل بیت را به همه مسلمانان عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج الفصاحه ص 286 ، ح 660)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده فرمودند: إِنَّ الْغَضَبَ مِنْ الشَّیْطَانِ وَ إِنَّ الشَّیْطَانَ خُلِقَ مِنْ النَّارِ وَ إِنَّمَا تُطْفَأُ النَّارُ بِالْمَاءِ فَإِذَا غَضِبَ أَحَدُکُمْ فَلْیَتَوَضَّأْ.

خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه یکى از شما به خشم آمد، وضو بگیرد.(نهج الفصاحه ص 286 ، ح 660)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره وضو:
1. یکی از شرایط وضو این است که اعضا وضو هنگام شستن و مسح کردن پاک باشد .لذا اگر عضوی از اعضا وضو مانند دست یا صورت نجس است باید ابتدا آنرا تطهیر کرده وبعد به نیت وضو شسته و مسح شود. (مخالف،بهجت:مگر اینکه بوسیله وضو گرفتن و یا غیر آن بطور اتفاقی پاک شده باشد.سیستانی:اگر عضو متنجس با یک بار شستن پاک می گردد و آب کر یا جاری باشد در این صورت با فرو بردن عضو در آب به نیت وضو یا با شستن عضو زیر شیر متصل به کر یا جاری هم عضو تطهیر می شود و شستن وضویی محقق می شود).(رساله مراجع شرط ششم م 2776؛277).
2. اگر یکی از اعضای وضو نجس بوده مثلا بینی فرد خونی بوده است و بعد از وضو گرفتن متوجه نجاست می شود چنانچه موقع وضو آنجا‌را تطهیر نکرده است وضویش باطل است.
خداوند همه محبین اهل بیت علیهم السلام را از پاکان قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: الْجنَّةُ حرامٌ علی کُلِّ فاحِشٍ انْ یدخُلها؛ وارد شدن در بهشت بر ناسزا گو حرام است. ((مجموعة ورام، ج1، ص110)
در روایات برای فحش و ناسزاگویی آثاری بیان شده است که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
1. دشمنی و عداوت: یکی از آثار ناسزاگویی ، عداوت و دشمنی است و ارتباطات اجتماعی را به هم می ریزد و اجازه نمی دهد تا جامعه به سمت همزیستی و همکاری کشیده شود. پیامبر(ص) می فرماید: به مردم ناسزا نگویید، که با این کار در میان آنها دشمن پیدا می کنید(کافی، ج2، ص 360، ح3)
2. دچار شدن به فسق: از نظر آموزه های اسلامی، دشنام گویی بویژه دشنام مومن از مصادیق فسق و معصیت الهی است. و برخلاف حکم خداوند عمل کرده و گرفتار فسق می شود و این گونه خود و آینده اش را تباه می سازد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ناسزا گفتن به مؤمن فسق است و جنگیدن با او کفر و خوردن گوشت او (غیبت کردن معصیت خداست(بحار،ج 75، ص 148)
3. هلاکت و نابودی: وقتی دیگری را دشنام می دهد خود در معرض آن قرارگرفته و اندک اندک درشرایطی قرارمی گیرد که موجبات هلاکت و نابودی خودش را فراهم می کند.پیامبر(ص) می فرماید: ناسزاگوی به مؤمن همچون کسی است که در آستانه هلاکت باشد(منتخب میزان الحکمه، ص 264)
خداوند اخلاق خوش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط- الإسلامیة)؛ ج‏7 ؛ ص435

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرماید : مَنْ حَلَفَ‏ عَلَى یَمِینٍ‏ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ کَاذِبٌ فَقَدْ بَارَزَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏

هر کس قسم بخوردو بداند که دروغ می گوید، به جنگ خدا رفته است. الکافی (ط- الإسلامیة)؛ ج‏7 ؛ ص435

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره قسم:
1. اگر انسان برای اثبات یا نفی چیزی قسم بخورد، مثل اینکه به مشتری بگوید به خدا قسم این جنس کیفیتش درجه یک است و مانند اینها، چنانچه راست بگوید، قسمش کراهت دارد و اگر راست نباشد،قسم دروغ است و گنهکار است ولی کفاره ای ندارد.
2. اگر انسان از روی قصد به نام خداوند متعال یا صفات مخصوص خدای متعال قسم بخورد کاری را که برایش ممکن است و از جهت شرعی یا ‌دنیایی پسندیده است انجام دهد یا کار حرام و ناپسندی را ترک کند، و سایر شرایط قسم هم رعایت شده باشد، باید به این قسم عمل کند مانند اینکه بگوید: بخدا قسم میخورم هر‌روز یک صفحه قرآن بخوانم یا قسم بخورد که کشیدن سیگار را ترک کند.در این صورت عمل به قسم واجب است و ترک عمدی آن موجب کفاره است.اما اگر در همین صورت به قرآن یا یکی از ائمه قسم بخورد که کاری را انجام دهد،عمل به چنین قسمی واجب نیست.(توضیح المسائل مراجع م 2670 و 2671)
خداوند توفیق عمل به تعهدات دینی و اجتماعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در آیه 108 سوره انعام سب و دشنام به دشمنان را جایز ندانسته و فرموده است: ولا تسبوا الذین یدعون من دون‌الله؛ و کسانی که غیرخدا را می‌خوانند، دشنام مدهید.
امام صادق(ع) در تبیین علل و چرایی نهی خداوند از دشنام به دشمنان فرموده است: از دشنام به دشمنان خدا بپرهیزید، زیرا آنان به خداوند دشنام خواهند داد. (تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 757، ح 238)
در روایتی دیگر آمده است: مراد از «سب‌الله»، سب ولی خدا است. (تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 757، ح 237) پس مومنان برای اینکه معصومین(ع) مورد سب و دشنام قرار نگیرند، باید از دشنام به دشمنان و مقدسات آنان اجتناب کنند.
طبق قرآن مهم‌ترین کسانی که اهل دشنام و فحش هستند عبارتند از: الف) بی‌خردان و سفیهان: و اذا خاطبهم الجاهلون (فرقان، آیه 63) ب)دشمنان پیامبر (قلم، آیات 4 و 13)؛ ج)بدمستان از ثروت (مؤمنون، آیات 66 و 67)؛ د) مشرکان (انعام، آیه 108)؛ ه) یهودیان (نساء، آیه64) و...
خداوند از پیامبر(ص) خواسته تا از اهل دشنام و فحش، اجتناب کرده و دوری کند( ولا تطع... هماز مشاء بنمیم... عتل بعد ذلک زنیم؛ اطاعت مکن... کسی را که بسیار عیبجویی و به سخن‌چینی آمد و شد می‌کند،... علاوه بر اینها کینه‌توز و پرخور و خشن و بدنام است! (قلم، آیات 10 و 11 و 13)
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی شیخ طوسی ص193)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده است که فرمودند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ

طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)،‌که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند. (امالی شیخ طوسی ص193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام کارگر و کارمند و کارفرما:
1.در قراردادهای کاری کسی که نیروی کار می گیرد نسبت به پرداخت حقوق کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند و چنانچه بدون مجوز شرعی تاخیر کند، ظالم و معصیت کار است.
2. اگر کارگر و کارمند، گزارش غیر واقعی از کار خود بدهد حقوق و مزایایی که در مقابل گزارش غیر واقعی خود می گیرد، حرام است.
3. برای کارمندان حرام است در برابر انجام کار مشتریان که برای آن استخدام شده اند و در برابر آن هر ماه حقوق دریافت می کنند، از مشتریان چیزی بگیرند.اجوبه الاستفتائات س 1242
4. برای مدیران و مسئولین و سایر کارمندان در همه اموال دولتی حرام است تصرّفات شخصی کنند مگر آن که با اجازه قانونی نهاد مربوطه باشد.اجوبه الاستفتائات س 1965
خداوند توفیق خدمت بهتر و شایسته تر را به مردم عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

وفات جناب عبد المطلب
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .خداوند درمقام بیان نعمتهای خود به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: وَوَجَدَکَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ:

خداوند تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود» (آیه 8 ضحی)

توضیح حدیثتوضیحات

در تفسیرهای شیعه و سنی و در روایات اهل بیت آمده استکه مراد از «بی نیاز ساختن پیامبر » مال و بخشش خدیجه بود که همه اموالش را در طبق اخلاص گذاشته و برای پیشرفت دین مبین اسلام در اختیار پیامبر قرار داد( سیمای زنان در قرآن ، ص23)
برخی از فضایل حضرت خدیجه (س) را خدمت شما عرض می کنیم:
1. اولین زنی که ایمان آورد (نهج البلاغه فیض الاسلام، ص811)
2. خدا بارها به حضرت خدیجه سلام رساند(کشف الغمه، ج 2، ص 124؛)
3. بخاطر پاکدامنی در قبل از اسلام به طاهره و «سیده نسوان» [سرور زنان ] و ملیکه العرب مشهور بود(ریاحین الشریعه، ج2،ص207)
4. مادر حضرت زهرا (س) و ام الائمه بود وتنها همسر پیامبربود که پیامبرهیچ زنی تا او زنده بود نگرفت.
5. از بهشت کفنی برای ایشان آوردند(منتهی الآمال، ج ۱، ص ۶۵۳)
6. امام حسین(ع)درکربلا و امام سجاد در شام خود را با حضرت خدیجه (س) معرفی می کنند(بحار؛ج 44، ص 318-بحار،ج 45، ص 6)
7. پیامبر(ص) یکی از 4 زن اصلی بهشتی را حضرت خدیجه(س) معرفی میکند(اسدالغابه، ج 5، ص 437)
8. امام علی (ع) را نیز درکودکی ایشان در منزل پیامبر، پرورش داد.
9. تمام فرزندان پیامبر (ع) جز ابراهیم از ایشان هستند.
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی پیامبر(ص) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - دارالحدیث)، ج‏4، ص: 741

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ:«کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله أَکْثَرَ مَا یَجْلِسُ تُجَاهَ‏ الْقِبْلَةِ».

رسول اکرم صلی الله علیه و آله بیشتر وقت‌ها رو به قبله می‌نشستند. الکافی (ط - دارالحدیث)، ج‏4، ص: 741

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره احکام قبله:
1.کسى که مى‌خواهد نماز بخواند ، باید براى پیدا کردن قبله کوشش نماید ، تا یقین کند که قبله کدام طرف است و اگر یقین پیدا نکرد باید به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان یا از راههاى دیگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل یا صاحب مسافر خانه پیدا مى‌شود عمل نماید.(رساله مراجع مساله782و783)
2.کسی که با اعتماد به روش معتبری نماز را به یک طرف خوانده و بعد فهمید اشتباه کرده ، اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی90 درجه نرسیده باشد نمازش صحیح است و اگر در بین نماز متوجه انحراف شده، آنچه تا آن لحظه خوانده صحیح است و بقیه را رو به قبله بخواند و اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی 90 درجه یا بیشتر باشد اگر قبل از گذشتن وقت نماز بفهمد نمازش را دوباره بخواند و اگر بعد از وقت متوجه شود به نظر اکثر مراجع قضا ندارد هر چند معلوم شود که نمازش را پشت به قبله خوانده است.(مشهور تحریر م4، احکام قبله،خوئی، منهاج م 516 سیستانی منهاج 516.عروةالوثقی فی احکام الخلل فی القبله، مخالف مکارم: حکم انحراف از قبله چیست؟ باید رو به قبله نماز بخوانند اما تا پنج الی شش درجه انحراف عمدی اشکالی ندارد ولی بیش از آن جایز نیست و انحراف سهوی نیز چنانچه ما بین مشرق و مغرب نماز خوانده شود، یعنی در صورتى که کمتر از 90 درجه بوده، نمازهاى گذشته صحیح است و گرنه باید به تدریج قضا کنند.).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲)

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌فرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ»

بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آن‌ها را از چشم‌ها پوشانده‌اند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲)

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم:
اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی.
ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر(ع) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمی‌شناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش می‌کند.
ثالثا امام عصر(علیه السلام) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما می‌رسد. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مى‏فرستد، آسمان را از سقوط حفظ مى‏کند، اندوه‌ها را زایل و سختی‌ها را برطرف مى‏سازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره)

خداوند در فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه ج18 ص101

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام زمان علیه السلام روایت شده که فرمودند‌:‌و أمّا الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعُوا فیها إلى رُواةِ حَدیثِنا فإنّهُم حُجَّتی علیکم و أنا حُجّةُ اللهِ عَلیهم.‌

‌در حوادثی که پیش می‌آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می‌کنند ( فقها )، بدرستیکه‌آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم. وسائل الشیعه ج18 ص101

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تقلید:
1. هیچ مسلمانی نمی تواند در اصول دین مثل توحید یا معاد یا نبوت و مانند اینها تقلید نماید بلکه باید آنها را از روی دلیل به فراخور حال خویش اعتقاد پیدا کند ولی در احکام و دستورات شرعی در زمان غیبت امام زمان عج اگر خودش مجتهد نیست و نمی تواند احکام را از منابع دینی بدست بیاورد، باید از یک مرجع اعلمی تقلید کند همان گونه که مردم در تمام اموری که تخصص واطلاعی ندارند به اهل اطلاع مراجعه می کنند و از آنها پیروی می نمایند و همچنین می تواند میان نظرات مراجع احتیاط کند.
2. اگر کسی مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد و سپس مرجع تقلید انتخاب کند در صورتی که اعمال گذشته اش مطابق با نظر همین مرجع تقلید باشد، اعمال گذشته اش صحیح است و در غیر این صورت انظر مرجع خود را درباره هر موردی سوال کند و مطابق با نظر مرجع تقلیدش عمل کند.(توضیح المسائل ج اول مراجع م 14)
3. اگر کسی می خواهد مرجع تقلید انتخاب کند نمی تواند مرجع فوت شده ای را انتخاب کند و همچنین اگر مرجع تقلید انسان فوت کند، دیگر نمی توان از او تقلید کرد مگر اینکه مرجع زنده اعلمی را طبق روش صحیح شرعی انتخاب کند در صورتی که مرجع زنده باقی ماندن بر تقلید میت را اجازه دهد، می توان از مرجع میت تقلید کرد.(توضیح المسائل ج اول مراجع م 9)
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

آغاز امامت امام زمان علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک آغاز امامت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف )

توضیح حدیثتوضیحات

برای اثبات زنده بودن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دلایل مختلفی وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1. لطف و حکمت خداوند ایجاب میکند که هیچ وقت زمین خالی از حجت نباشد و فردی(نبی یا وصی) باشد تا مردم راهدایت کند و هدف خلقت هدایت است و درهمه دورانهای تاریخ یک نبی یا وصی نبی بوده و الان نیز باید فردی باشد تا مردم راهدایت کند،و گرنه خلاف حکمت و عدالت است؛ از طرفی فیض الهی از طریق انسان کامل (امام ) به مردم می رسد و این فیض باید همیشگی باشد.
2. امام جواد (ع) به شیعیان توصیه کرده‌اند که به وسیله آیه «انا انزلناه »با مخالفان امامت استدلال کنید(اصول کافی، ج 1، ص 245) با این توضیح که «تنزل الملائکة و الروح» تنزل فعل مضارع است؛یعنی ادامه دارد و استمرار دارد و نزول ملائکه فقط در سال خاصی نبوده، بلکه هرسال شب قدر این نزول رخ می دهد؛ پس نیاز به قلب حجت خدا(امام) دارد والبته در این نزول مقدرات نازل میشود.
خداوند معرفت به امام زمان را به ما عطا بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

آغاز امامت امام زمان علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال شیخ صدوق ص 629 )

سلام‌علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از أمیرالمومنین علیه‌السلام‌که می فرمایند:
مَنْ أحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ أعَانَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَاتَلَ مَعَنَا أعْدَاءَنَا بِیَدِهِ فَهُوَ مَعَنَا...

هرکس مارا قلبا دوست داشته باشد و با زبانش ما را یاری نماید و با دشمنان ما مبارزه نماید، او با ما خواهد بود. (خصال شیخ صدوق ص 629 )

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی در مورد تولی و تبری:
1- تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان دین است و این دو از واجبات دین اسلام بشمار می روند و هر مسلمانی باید با اهل ایمان‌دوستی‌کند و از اهل باطل بیزاری بجوید که بالاترین مرحله این دو، دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام است و بیزاری جستن از سران شرک و کفر و دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد.
2. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است تولی و تبری راههای صحیحی دارد مانند مداحی و ذکر فضائل اهل بیت و نمی‌توان به این بهانه برخی از محرمات را مرتکب شد مثل برگزاری مجلس مختلط یا مشتمل بر رقص وآهنگ های حرام و به زبان آوردن کلمات رکیک و مستهجن و یا اینکه مردان خود را به شکل زنان درآورند. (استفتائات مکارم ج1 س 1625 جامع الاحکام ج 2 س 1581)
3. تبری جستن از دشمنان اهل بیت به این معنای نیست که با تمام مخالفان فکر وعقیده خود بجنگیم یا به آنان فحش و ناسزا بگوئیم و وحدت‌، دست برداشتن ازعقایدنیست بلکه توجه به مشترکات و پرهیز از تفرقه و سوء استفاده دشمنان‏است.‌‏(رساله نوین ج4ص 197)
تعجیل‌در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد وآل محمد

شهادت امام حسن عسکری
جزئیات
حدیث گفتار روز
( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام مهدیعجل‌الله تعالی فرجه الشریف می‌فرمایند:
وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ:

بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آن‌ها را از چشم‌ها پوشانده‌اند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲)

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم:
اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی.
ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر(ع) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمی‌شناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش می‌کند.
ثالثا امام غایب، فواید بی‌شماری دارد ازجمله:امام عصر(ع) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما می‌رسد. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مى‏فرستد، آسمان را از سقوط حفظ مى‏کند، اندوه‌ها را زایل و سختی‌ها را برطرف مى‏سازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره)
رابعا: امام غایب اثر تربیتى دارد؛ زیرا بر حسب آیات و روایات، ایشان نظاره‌گر اعمال و رفتار ما هستند (آیه 105 توبه)و اعمال ما در اوقات خاصی به محضرشان عرضه می‌شود. این نظارت باعث می‌شود منتظران بیشتر مراقب اعمال خود باشند.
خامسا: امام باعث دفع بلا میشود،در این زمینه امام زمان(ع) فرمود:خدای متعال به سبب وجود من، بلاها را از خاندان و شیعیانم دور می‌کند.( کمال الدین ، ج ۲، ص ۱۷۱)
خداوند در فرج امام زمان(عج) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام . از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است‌که می‌فرمایند:
وَ مَنْ أَکَلَ الرِّبَا مَلَأَ اللَّهُ بَطْنَهُ مِنْ نَارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ مَا أَکَلَ.

ترجمه: خداوند شکم ربا خوار را به مقدارای که ربا خورده، از آتش جهنم پر می کند. وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره ربا:
1-هر سود و درصدی ربا محسوب نمی شود لذا اگر سودی در یکی از قالب یکی از قراردادهای شرعی مثل نسیه یا مضاربه یا مشارکت و مانند اینها با رعایت شرایطش بدست بیایید، شرعا حلال است.
2-اگر انسان به کسی مالی را به عنوان قرض بدهد و در ضمن قرض به صورت صریح یا ضمنی شرط سود و درصد را داشته باشد، در این مورد سود، ربا و حرام است. آن سود و زیادی، به شکلهای مختلفی قابل تصور است که همه آنها حرام و ربا محسوب می شوند مثلا آن زیادی ممکن است مال باشد یا انجام کاری باشد مثل اینکه قرض دهنده به دیگری صد هزار تومان پول قرض دهد و شرط کند که باید ماشین من را مجانی تعمیر کنی. اما اگر نسبت به سود هیچگونه شرطی نشود، ولی قرض گیرنده چیزی به عنوان هدیه بدهد، مانعی ندارد.
3. به نظر اکثر فقها در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزند‌یا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر . (مخالفین: زنجانی (: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی(: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت مشهور ربا جایز است مخالف: وحید. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متال توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 105 انبیاء)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون:

در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد (آیه 105 انبیاء)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برای ظهور امام زمان(عج) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود.
چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود مقدس امام عصر(عج) است و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند.
اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:
اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و اسلام دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند.
دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که امام حسین«ع» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عج) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی طوسی: ص168 ، ح280)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند:
‌‌مَنْ تَعلَّم ِلِلّه و عَمِلَ ِلله وَعَلَّم ِ لله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً؛‌

کسی‏که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (امالی طوسی: ص168 ، ح280)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل دین:
1- مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد.مانند احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خریدو فروش یا گرفتن وام و تسهیلات را برای کسانی که مورد احتیاجشان هست.(رساله مراجع م 11)
2- در بسیاری ازاحکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت نداستن و جهل به مساله و ضو یا غسل با طلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند.هر چند از مساله آگاه نبوده است.(رساله مراجع1264)
3-در معاملات وقراردادهای شرعی مثل قرارداد‌وامهای‌بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که‌ازچنین‌معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. .(رساله مراجع م 2052)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات ختم فرماید.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(منیه المرید : ۱۵۱/۲ ، باب ۹۱ ، حدیث ۵۳.)

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم رسول اکرم (ص) می فرمایند: قیّد والعلمَ، قیل : و ما تقییده؟ قال : کتابتهُ

«علم و دانش را به بند کشید و از آن نگهبانی کنید. عرض کردند: چگونه علم را به بند کشیده شود؟ فرمود: کتابت و نگارش آن».(منیه المرید : ۱۵۱/۲ ، باب ۹۱ ، حدیث ۵۳.)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

علاوه بر علم آموزی در اسلام تاکید زیادی بر کتاب و کتابت شده است توصیه شده است که علم را با نوشتن و کتابت در بند کنید و زیباترین تعبیر‌، اطلاق عنوان کتاب به قرآن است.
تعبیر«والکتاب المبین» نشانگر ارزش و اهمیت کتاب و نوشتار است. ارزش خواندن و مطالعه در صدر اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر که تعداد زیادی از مشرکین به اسارت مسلمانان در آمدند، اعلام شد که هر یک از مشرکین اگر فدیه بپردازد یا به 10 نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد آزاد خواهد شد.
در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند
فلسفه دین و نبوت بیرون آوردن بشر از جهل و نادانی است و این مقام جز با کسب علم حاصل نمی شود این منطق دین خداست.
فلسفه قیام و شهادت امام حسین (ع) ، رهایی مردم از جهالت و گمراهی در زیارت اربعین یاد شده است(لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله)
در قیامت خون های شهیدان با مرکب قلم دانشمندان به سنجش آید، مرکب قلم دانشمندان بر خون های شهیدان برتری یابد.»
( من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 398)
خداوند توفیق علم به همراه عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( عیون الاخبار ،‌ج 2، ص 180)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند:
الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ‌یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر‌.

گناهان کوچک راه هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى هراسد. ( عیون الاخبار ،‌ج 2، ص 180)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درمورد مراجعه به پزشک:
1.رعایت نگاه ‏و ‏پوشش‏ در ‏مقابل ‏هر ‏نامحرمی ‏واجب است و فرقی نمی‌کند که نامحرم فامیل باشد یا‏ غیر فامیل ‏و همکار باشد یا غیر همکار.
2. اگر بیمار بخواهد به پزشک غیر‏ همجنس ‌خودش مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن ‌یا نگاه ‌به قسمتهای غیر مجاز ( نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد ) باشد، ‌مراجعه کردن ‌حرام است هر چند پزشک غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء تخصص و مهارت بیشتری ‌داشته باشد ‌بنا بر این بیمار نمی تواند ‌برای سونوگرافی یا تزریقات ‌به پزشک غیر همجنس خود مراجعه کند البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه ‌همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این‏صورت ‌به مقدار ضرورت‌ جایز است. ( مخالف: ایت الله سیستانی و تبریزی در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد و پزشک غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد اشکالی ندارد منهاج ج 2 کتاب نکاح م 21)
‏3. پزشک نمی‌تواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر مجاز داشته باشد و‏ یا بیمار نامحرم را لمس‌کند.( اکثر مراجع؛ صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی و تبریزی. منهاج ج 2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و6، امام ج 3 س 48 و 49و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22). (با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م 14‌–‌15‌م20-21-22با استفاده از تحریر کتاب نکاح م 22 رساله مراجع مساله 2441)
‌تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع‌ عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code