بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام
« خداوند‌در قرآن می‌فرماید: لَهُمْ فِیها ما‌یَشاؤُنَ...«آنچه آنان بخواهنددرآنجابرایشان‌آماده است».(آیه‌35‌ق)،
اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمی‌شوند؛ چون:
‌اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندک، قانع نمی‌شود. تنها خداست که تشنگی کمال‌جویی انسان را برطرف می‌کند و با او قلبش آرام می‌گیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد)
اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده می‌شود و برایش تکراری و خسته‌کننده می‌‌شود.
بنابراین عامل اصلی خستگی، کسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است که به آنها دل می‌بندیم. اما اگر محبوب حقیقی‌مان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود.
ثانیا: در همین جهان نیز نعمت‌هایی وجود دارد که هیچگاه انسان از آن سیر نمی‌‌شود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر کنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و اتنشاق هوای تازه برایمان لذت‌بخش است. حال، چه رسد به نعمت‌های بهشتی!
ثالثا:هر روز نعمت‌های بهشت حالت نو و جدیدی پیدا می‌کنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.) امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژه‌ای را مى‌گشاید و مى‌گوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا. (روح المعانی ،ج27،ص96)
و نکته‌چهارم: بزرگ‌ترین نعمت و لذت بهشت، لقاء‌الله است. در همین دنیا نیز ما هیچ‌گاه از دیدن محبوبمان خسته نمی‌شویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت!
خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: مَنْ أَکَلَ الرِّبَا... لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ.

هر کس ربا بخورد تا زمانی که قیراطی (مقدار کمی) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خداوند متعال و فرشتگان خواهد بود. (وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد ربا:
1. یکی از گناهان بزرگ که به عنوان جنگ با خدا معرفی شده ربا دادن و ربا گرفتن است و توجه شود هر چند که ربا حرام است ولی هر سود و درصدی حرام نیست بلکه اگر سود و منفعتی که از طریق معاملات شرعی همچون وکالت در تجارت یا مضاربه یا مشارکت یا نسیه نصیب انسان شود، مانعی ندارد. (اجوبه الاستفتائات س1913 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س 355)
2. در شرع مقدس اسلام در سه مورد ممکن است ربا پیدا شود که یکی از آن سه مورد در قرض است یعنی اگر انسان به کسی مالی قرض بدهد و هر گونه شرط سود کند حرام است هر چند سود شرط شده نقدی نباشد مثل اینکه قرض بدهد به شرط اینکه قرض گیرنده برای قرض دهنده منزلش را رایگان نقاشی کند. (تحریر، کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 1011)
3. اگر انسان قرض بدهد و شرط کند که قرض گیرنده کارمزد واقعی و هزینه های قرض دادن را به قرض دهنده پرداخت کند به نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای مانعی ندارد هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله آیت الله سیستانی، در قرض شرط سود و هم شرط کارمزد، هر دو حرام است. (اجوبه الاستفتائات س 1786 ؛ استفتائات آقای سیستانی سؤال 356 ؛ سایت مکارم استفتائات، امور بانکی، کارمزد)
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام
از زمانی که اباعبد الله و یاران باوفایش در کربلا به شهادت رسیدندعزاداری اهل بیت بر سید الشهدا شروع شد. واین عزاداری همراه با دو ویژگی بود
1. گریه بر مصائب شهدای کربلا 2. تبیین جایگاه اهل بیت وبیان حوادث کربلا و پرده برداشتن از چهره تزویر بنی امیه. امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها و سایر اسرا در کوفه و شام علاوه بر اینکه بر مصائب امام شهید ویارانش می گریستند همزمان جایگاه و فضائل اهل بیت علیهم السلام را بیان و جنایات زشت امویان را برملا می نمودند.
بعد از جریان اسارت شیوه عزاداری اهل بیت بر امام حسین علیه السلام به این نحو بود که گاهی مرثیه خوانی را دعوت می کردند در مجلس امام حسین علیه السلام مصیبت و مرثیه بخواند و آنان گریه می کردند و دستور می دادند همه گریه کنند. امام باقر علیه السلام در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام مجلس عزا بر پا می کرد و بر مصایب آن حضرت گریه می کردند که در آن مجلس شعرخوانی کمیت در تاریخ معروف است (کافی ،ج8 ،ص 102)
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان امام کاظم علیه السلام فرمودند که:چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا در این روز پدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت(امالی شیخ صدوق ،ص 191) در مورد امام رضا علیه السلام دارد که از دعبل خزاعی درخواست کردند مرثیه بخواند آنگاه حضرت بین حاضران و خانواده خود پرده ای زدند تا بر مصایب امام حسین علیه السلام اشک بریزند (مستدرک الوسائل ،ج10 ،ص 386) امام حسین علیه السلام از خواهران و زنان و دخترانش خواست که بعد از شهادتش از شیوه های غلط عزاداری استفاده نکنند و فرمود: چون من کشته شوم مبادا برای من گریبان چاک زنید ، مبادا صورت خود خراش دهید و مبادا حرفی بزنید که ارزش این حماسه را پایین بیاورید(لهوف ابن طاووس ،ص 150) بنابراین باید در عزاداری از کارهایی که موجب سستی و وهن مذهب شود، دوری شود.
خداوند ما را در صراط مستقیم همواره مستدام بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص403)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام موسى کاظم علیه‌‏ السلام روایت شده که می فرمایند‌: ...اَداءُ الاَمانَةِ وَ الصِّدقُ یَجلِبانِ الرِّزقَ، و َالخیانَةُ و َالکَذِبُ یَجلِبانِ الفَقرَ وَ النِّفاقَ... .

اداى امانت و راستگویى روزى را زیاد مى ‏کند و خیانت و دروغگویى باعث فقر و نفاق مى‏ شود. (تحف العقول ص403)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد اشیاء پیداشده:
1. بر انسان لازم نیست مالی‌که پیدا شده را بردارد بلکه برداشتن شیئی که پیدا شده مثل پول، کفش، طلا و گوشی کراهت دارد و بهتر است انسان برندارد. (صرفا جهت اطلاع: آیت الله سیستانی: کراهت در جایی است که احتمال اینکه صاحب مال دنبال آن بیاید باشد.)
2. اگر مالی که برداشته نشانه‌ای نداشته باشد که بواسطه آن صاحبش معلوم شود احتیاط است (جهت اطلاع بیان‌کننده: احتیاط واجب یا مستحب) با اجازه مجتهد، آن را از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهد.
3. اگر نشانه ای دارد که بواسطه آن می تواند صاحبش را پیدا کند و ارزش آن به مقدار حدود 5/2 گرم نقره یا بیشتر باشد باید تا یک سال مرتب اعلام کند به این صورت که هفته اول هر روز و هفته‌های بعد هر هفته ای یک بار اعلام کند و نباید در اطلاع رسانی سهل انگاری نماید و چنانچه بعد از یکسال اطلاع رسانی صاحبش پیدا نشود میتواند آنها را برای خود بردارد به قصد اینکه هر وقت صاحبش پیدا شد عوضش را بدهد یا به صورت امانت برای صاحبش نگهداری کند یا صدقه بدهد. (رساله مراجع م‌2564-2574‌؛ منهاج الصالحین سیستانی ج 2م643، تحریر م5. (منهاج: ج2‌م‌766 و تحریر القول فی لقطه غیر الحیوان م 5. منهاج خویی و وحید م 643)
خداوند متعال روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام
خداوند در آیه 35 سوره مائده می فرماید:«یا ایها الذینَ آمَنوا اِتَّقوا اللهَ وَابْتَغُوا اِلیهِ الوَسیلِه...» ای کسانی که ایمان آورده‌اید تقوا پیشه کنید و وسیله‌ای برای تقرب به خدا بجویید
توسل و وسیله: چیزی است که انسان از طریق آن به چیز دیگری نزدیک می‌شود
خداوند توانا ، عالم هستی را بر اساس اسباب ومُسَبَّبات آفریده است وانسان برای رسیدن به مراد خویش باید به اسباب و واسطه های فیض متوسل شود .مثلا انسان برای سیر شدن باید غذا بخورد، برای عالِم شدن باید درس بخواند همچنین برای به کمال رسیدن وهدایت شدن نیاز به وسیله و سبب دارد.
خداوند متعال اراده فرموده، اولیائ خود را مورد توجه ومراجعه مردم قرار دهد تا به سبب این ارتباط ، مراجعه والگو پذیری از آنها به کمالات مادی ومعنوی نائل گردند و به هدایت و سعادت دست یابند، چراکه پیامبران وائمه از جنس ما انسانها هستند وخیلی راحت‌می‌توانیم با آنها رابطه عاطفی ومحبت ودوستی برقرار کنیم.
همانطور که نماز،روزه و همه اعمال خیر، اسباب و وسایل تقرب به خداوند هستند، اولیاء الهی نیز واسطه فیض الهی ووسیله نزدیکی به خدا هستند؛ اما اثر این نزدیکی با اذن خداست، مانند تاثیرسیراب شدن با آب که توسط خداست و هیچ کدام مستقلا اثر ندارند، اولیای الهی نیز اثر مستقلی غیر از اراده خدا ندارند و فقط وسیله تقرب به خداوند هستند، از این جهت موقع دعا ،خداوند را به آبروی بندگان صالح خدا قسم می دهیم ویا اینکه از اولیاء الهی می خواهیم که برای ما به درگاه الهی دعا نمایند.
در دعای توسل می خوانیم: اِنا تَوَجَّهنا وَاستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلی اللَّــهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللَّــهِ اِشفَع لَنا عِندَاللَّــه
خداوند مشکلات و گرفتاری همه را به برکت اهل بیت برطرف نماید با ذکر صلوات بر محمد وآل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
«الکافی، ج 5، ص 78»

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که می‌فرمایند: اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ.

عبادت هفتاد جزء است که برترین آنها کسب روزی حلال است . «الکافی، ج 5، ص 78»

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1. یکی از راه‏های کسب سود حلال معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، بدست آوردن سود قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست. بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به سی میلیون خریداری کند و سپس یکساله به سی سه ملیون بفروشد که سه ملیون سود قطعی و حلال است.
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود.
‌(مراجع مسأله 2105 - 2108 )
3- کسی که جنسی را نسیه فروخته و برای گرفتن پول آن مدّتی قرار داده، اگر مثلاً بعد از گذشتن نصف مدّت، مقداری از طلب خود را کم کند و بقیّه را نقد بگیرد اشکال ندارد.رساله مراجع مساله 2109
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام
خداوند در مورد گروهی از افراد که دچار قساوت قلب شده و هنگام ابتلا به مصیبت ها وبلاها به علت فراوانی گناهان به درگاه خداوند زاری و تضرّع نمی کنند، می فرماید:
«فَلَوْ لَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضرَعُواْ وَ لَکِن قَسَتْ قُلُوبهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَنُ مَا کَانُواْ یَعْمَلُون»‏. انعام/43»پس چرا هنگامى که عذاب ما به آنها رسید زارى نکردند؟ زیرا دلهایشان را قساوت فراگرفته و شیطان اعمالشان را در نظرشان آراسته بود
.قساوت یعنی سنگ دلی، فردی که به این بیماری دچار شده موعظه و نصیحت نمی پذیرد؛ از پذیرش حرف حق سر باز می زند و اشک او خشک می گردد.
برخی از عوامل قساوت قلب:
1. گناهان: امام علیه السلام میفرماید دل ها سخت نمی شود، مگر به سبب زیادی گناهان(بحار ، ج۶۰ ،ص۷۳)
2-.آرزوهای دراز: خداوند به حضرت موسی فرمود: آرزوهایت را در دنیا دراز مکن که قلبت سخت می‌‏شود، و سنگ‌دلان از من دورند.(کافی، ج 2، ص 329)
3. دوری از یاد خدا: خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود: ای موسی، ...در هر وضعیتی که هستی از یاد من غافل مشو ... که غافل شدن از یاد من، انسان‌ها را سنگ دل می‌کند. (کافی، ج ‏2، ص 497)
4. ثروت اندوزی: در وصیت امام علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام آمده است: بدانید که ثروت زیاد می‌تواند دین انسان را نابود کرده و انسان‌ها را سنگ‌دل کند(کافی، ج ‏2، ص 497)
5. گوش دادن به لهویات مثل موسیقی: امام صادق علیه السلام می فرماید گوش دادن به لهویات موجب قساوت قلب میشود(من لا یحضره الفقیه ،ج4 ،ص 366)
6. پرحرفی و پرخوری: امام صادق علیه السلام میفرماید زیاده سخن مگویید؛ زیرا آنانی که در غیر ذکر خدا، زیاده سخن می‌گویند، بدون آن‌که بدانند دچار سنگ دلی شده‌اند(کافی، ج ‏2، ص 114) و پیامبر فرمود کسی که به زیاد خوردن و زیاد آشامیدن عادت کند، سنگ دل می شود(مستدرک الوسائل, ج 16 , ص 213)
-قرآن خواندن، کم خوری و کم خوابی، استغفار، نشستن با علما و گریه بر امام حسین،قساوت قلب را درمان میکند.
خداوند قلب ما را منور به نور خودش گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند: إِنَ‏ الْوَلَدَ الصَّالِحَ‏ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ.

فرزند شایسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یکی از مهمترین مسائل اسلامی توجه به تربیت دینی فرزندان و مراقبت بر مسائل تربیتی اولاد است که پدر و مادر مسئولیت بسیار خطیر و حساسی در این زمینه دارند و از نگاه اسلامی نقش پدر، ویژه تر و پررنگ تر می باشد. و پدران عزیز زمان بیشتری را به این امر مهم اختصاص دهند.در همین زمینه چند مساله شرعی را در ارتباط با تربیت دینی فرزندان عرض می کنم:
1. تمرین دادن کودکانی که خوب و بد را متوجه می شوند بر تمامی عبادتها مستحب است. البته باید به گونه ای انجام شود که موجب بیزاری بچه از نماز یا عبادات دیگر نشود.
2. اگر معلم فرزند انسان یا محل آموزشی سبب انحراف اخلاق یا اعتقادات فرزند شود بر پدر و سرپرست فرزند، حرام است که فرزندش را زیر نظر چنین معلمی یا چنین مرکز آموزشی قرار دهد.
3. پدر فرزند نابالغ خودش را باید از هر آنچه سبب فساد اخلاق و عقایدش می شود، حفظ کند لذا اگر فرزند انسان به شبکه های مجازی دسترسی دارد و با مسائل خلاف و حیا سروکار دارد، یا دوستان منحرفی دارد باید او را بدرستی راهنمایی کند.
در پایان عرض می شود که بیشترین تاثیر تربیتی رفتار پدر و مادر است امیدواریم رفتار اسلامی و دینی داشته باشیم که الگوی مناسبی برای فرزندان باشیم.
خداوند متعال فرزندان صالح و سالم به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام
خداوند در قرآن می فرماید: لَقَدْ کُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ:
تو (ای آدمی) از این (روز سخت مرگ) در غفلت بودی تا آنکه ما پرده از کار تو برانداختیم و امروز چشم بصیرتت بیناتر گردید(آیه 22 سوره ق)
در روایات عواملی به عنوان موانع بصیرت ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. دلبستگی به دنیا: اصولاً دلبستگی و دوستى به یک چیز مانع درک حقیقت است؛ زیرا همان علاقه و محبت، انسان رابه سمت خود مى کشاند و از درک چیزهاى دیگر محروم مى کند. امام علی علیه السلام می فرماید: بدرستى که دنیا جایگاه فتنه‏ هاست، کسى که آن را طلب کند او را هلاک کند؛ و هر که به سوی او نظر کند، چشم بصیرت را از او می گیرد (شرح غرر الحکم، ج۲، ص۶۳۷) مثل «عمر سعد» ها که به خاطر دلبستگی دنیا ، چشم بصیرت خود را کور کردند.
۲. هواپرستی وگرفتار شدن به شهوات ولذت ها:امیرالمومنین علیه السلام می فرماید : هرگاه چشم ظاهری ، شهوت را ببیند چشم دل انسان نسبت به عاقبت کار کور گردد .» (تصنیف غرر الحکم ، ص 305)
مقام معظم رهبری فرموده اند : سیاست امروز سیاست اندلسی کردن ایران است (۶ /۱/ ۱۳۸۱) چراکه وقتی جامعه ای مشغول و گرفتار شهوات شد دیگر بصیرت خور را نسبت به مسائل پیرامونی از دست می دهد و همچون اندلس ممکن است کشور را تقدیم کفار نماید .
3. غفلت و لجاجت : امام علی علیه السلام می فرمایند: ادامه یافتن غفلت، دیده بصیرت را کور می سازد( غرر الحکم، ح۵۱۴۶)
مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «بعضى اشخاص، لجبازند و هر چه انسان حقیقت را در مقابل‌شان قرار مى‏دهد، روى موضع لجوجانه ی خود اصرار مى‏ کنند. چنین رویّه‏اى، انسان را از حقیقت دور مى‏ کند.( ۱۲/ ۸/ ۱۳۷۷)
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة / ج‏18 / ص : 324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در اهمیت حق الناس می فرمایند: کُلُ‏ ذَنْبٍ‏ یُکَفِّرُهُ‏ الْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ إِلَّا الدَّیْنَ، لَا کَفَّارَةَ لَهُ إِلَّا أَدَاؤُهُ.

شهادت در راه خدا کفاره همه گناهان است مگر بدهی مالی به مردم، که فقط باید به صاحب حق اداء شود. ( وسائل الشیعة / ج‏18 / ص : 324)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است.
2. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد. و اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
3. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند. (رهبری: اجازه از مرجع بنابراحتیاط مستحب)(رساله مراجع م1814 سایت أدمین رهبری، استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576)
4. بنا بر نظر اکثر فقها از جمله مقام معظم رهبری رد مظالم را نمی توان به کسانی که نفقه آنها بر انسان واجب است مانند فرزند و والدین پرداخت نمود هر چند فقیر باشند.(مخالف= مکارم: چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد.) ( حضرت امام، استفتائات ج2 ص487 س7 سایت مکارم استفتائات رد مظالم)
5. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باتسیلت ایام
خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً :اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اگر از خدا پروا کنید براى شما نیرویى جدا کننده (تشخیص‏ دهنده حق از باطل) قرار مى‏ دهد .(انفال، آیه 29).
بصیرت صفتی است که به شخص، توانایی شناخت راه حق و باطل از یکدیگر را می دهد. در روایات راهکارهایی برای بدست آمدن بصیرت نقل شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. تقوا: یکی از راهکارهای عملی جهت دست یابی به بصیرت رعایت تقوای الهی می باشد همانطور که در آیه خوانده شده ،ذکر شد، پرهیزگاری و انجام واجبات و پرهیز و دوری از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینی درونی می بخشد به گونه ای که انسان در پرتو آن می تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد.
2. تفکر و تعقل: امام صادق علیه السّلام به ما چنین می‌آموزد:«فانّ التفکّر حیاة القلب البصیر کما یشمی المستنیر فی الظلمات بالنّور»(وسایل،ج6،ص170)
بنابراین،همان‌گونه که با کمک نور در تاریکی‌ها راه می‌پیماییم،اندیشه نیز به منزلهء نور قلب یا عقل،ما را به بصیرت می‌رساند
3. نشست و برخواست با اهل بصیرت و علما: از آنجا که انسان همواره در حال آموزش است و یکی از مهمترین شیوه های آموزش تقلید از دیگران و مشابه سازی است همنشینی با هر گروهی انسان را به آنها مشابه می سازد. به همین دلیل در تعالیم اخلاقی اسلام از همنشینی با بدان نهی شده و به همنشینی با خوبان بسیار تاکید شده است. »حضرت علی علیه السلام می فرماید: (غرالحکم، 9794): با دانشمندان و آگاهان همسایه شو تا بینا (بصیر) شوی.
4. عبرت گیری از تجربه ها گذشتگان؛ یکی از عوامل کسب بصیرت سیر و گردش در زمین و مطالعه احوال گذشتگان از خوب و بد است که عاقبت آنها چه شد و کدامیک عزیزتر و سعادتمند بودند.از این جهت در قرآن آمده است که: (لقد کان فی قصصهم عبرةٌ لاولی الألباب).:به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است(آیه 111 سوره یوسف)
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(معانی الاخبار، النص، ص:271)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام حضرتش در روایتی می‌فرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... .

از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شرط بندی:
1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، بازی کردن با این وسایل در هر صورت حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل مقام معظم رهبری پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی باشد، حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت سجاد علیه السلام، ورود اسیران کربلا به کوفه
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏.... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم.
اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.
البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند و البته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند.
خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شهادت حضرت سجاد علیه السلام، ورود اسیران کربلا به کوفه
جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 21)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت سید الساجدین امام سجاد علیه السلام از امام باقر علیه السلام در روایتی درباره پدر گرامیشان می فرمایند‌:‏ مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ.

پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی‌کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می‌داد. ( وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 21)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره واجبات سجده نماز:
1. سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوپ درخت و برگ بسیاری از درختان باشد.
2. ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است
3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
(رساله مراجع م 1051 و 1052)
خداوند توفیق بندگی خالصانه را در درگاه خدای متعال عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

شهادت حضرت سجاد علیه السلام، ورود اسیران کربلا به کوفه
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام
عصر عاشورا، پرچم خونین عاشورا به دست امام سجاد علیه السّلام افتاد و امام مبارزات خود را در ابعاد گسترده‌ای آغاز نمود و از هر فرصتی در این راستا استفاده کرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1. خطبه‌های آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پرده‌برداری از چهرة منفور بنی‌امیه خطبه‌هایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنی‌امیه آگاه کردند و این زمینه‌ای شد که بسیاری از قیام‌ها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین علیه السّلام در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان می‌فرمود که مهم‌ترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود .
3. زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4. تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت سجاد علیه السلام، ورود اسیران کربلا به کوفه
جزئیات
حدیث گفتار روز
(غم نامه کربلا/ ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص: 200).

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام. از اعتراض‌های شدید حضرت زینب علیها‌السلام به یزید، این‌بود: أمِن العَدلِ یا ابنَ الطُلقاءِ! تَخْدیرُکَ حرائِرَکَ وَ اِمائَکَ وَ سَوقُکَ بَناتَ رَسُولِ‏اللَّهِ سَبایَا.

ای یزید! آیا از عدالت است که زنان و کنیزان خود را در حرمسرا پوشیده نگاه داشته ای و دختران پیامبر را به صورت اسیر شهر به شهر می گردانی. (غم نامه کربلا/ ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص: 200).

حضرت زینب (س)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از دغدقه های اهل بیت حضرت سید الشهداء علیه السلام و اسراء در اوج مصیبتی که به آنها وارد شده بود، رعایت حجاب و پوشش بود به همین مناسبت چند نکته ای درباره نگاه و پوشش عرض می شود:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است و نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند.
3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز‌، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. ( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله ،‌النکاح 182‌سیستانی‌،رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زنیب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏
1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه)
3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134)
4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 91)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام. در روز نهم محرّم، وقتی‌که سپاه عمر‌سعد تصمیم به حمله گرفت، امام حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (عباس علیه السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به سمت دشمن فرستاد و فرمود: هُوَ یَعْلَمُ أَنِّی قَدْ أُحِبُّ الصَّلَاةَ لَهُ وَ تِلَاوَةَ کِتَابِهِ وَ الدُّعَاءَ وَ الِاسْتِغْفَارَ.

خدا می‏ داند‌که من (حسین) نماز گزاردن و تلاوت قرآن؛ زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم. (الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 91)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره اهمیت نماز:
1. در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند.
2. بیمار بودن مکلف و عدم امکان بجا آوردن نماز به طور معمولی یا انجام عمل جراحی و عدم امکان غسل جنابت و مانند این موارد، مجوز ترک نماز نیست؛ و باید طبق وظیفه شرعی نماز خود را بخواند.
بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند.(توضیح المسائل مراجع م 971)
3. برای اینکه فرزندانمان به نماز عادت کنند مستحب است هنگامی که خوب و بد را متوجه می شوند، والدین آنها را به نماز خواندن تشویق نمایند. (توضیح المسائل مراجع م 1389)
4. یادگیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است. (رساله مراجع م 11)
خداوند توفیق نماز اول وقت همراه با حضور قلب به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت ایام سوگواری
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند.
حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(احقاق الحق، ج 19، ص 429 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. روز اندوه اهل البیت، روز عاشورای حسینی را به محضر امام زمان علیه السلام و همه عزاداران آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنیم، موسى بن عُمیر نقل مى‌کند که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند که میان همه یارانم اعلام کن که: اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ.

هر کس که بدهکار است در رکاب من پیکار نکند . (احقاق الحق، ج 19، ص 429 )

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در رابطه با نهی از منکر و حق الناس:
1. انسان نسبت به گناهان دیگران با وجود شرائطی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد و یکی از گناهان ضایع کردن عمدی حقوق دیگران است و در اهمیت رعایت حقوق دیگران همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام با توجه به اهمیت حق الناس در روز عاشورا فرمودند: میان همه یارانم اعلان کن که هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، لذا اگر انسان متوجه شد که فردی اموال دیگری را ضایع می کند یا مرتکب سایر گناهان می شود با وجود شرایط‌و با تاسی به حضرت سید الشهداء علیه السلام باید امر به معروف و نهی از منکر نماید.
2. اگر انسان حق دیگری را عمدا ضایع کند فورا باید از گناه خود توبه نماید و در صورتی که حق مالی باشد باید علاوه بر توبه حق مالی را پرداخت نماید؛ بنابراین اگر کسی خسارت مالی به کسی وارد کرده است باید خسارت را در صورت توان فورا جبران نماید و پرداخت صدقه و کمک به دیگران و ... برای این کار به تنهایی کافی نیست و چنانچه انسان به طلبکار دسترسی دارد باید خسارت را به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می بایست به ورثه اش بپردازد، و اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار خسارت را به فقیر متدین بدهد.
خداوند متعال بحق امام حسین علیه السلام ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

عاشورای حسینی
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code