گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امیرالمؤمنین علی علیه السلام که میفرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ
هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست.( وسائل الشیعة ؛ ج12 ؛ ص39)
توضیحات
چند نکته درباره استخاره:
استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و یک نوع دعا محسوب می شود و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد.
نوع دیگر استخاره، استخاره با تسبیح و قرآن است که برای برطرف شدن تحیر و شک انجام می دهد که در این مورد ابتدا انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش باید فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل میکند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه نرسید میتواند به روش مرسوم و مصطلح با قرآن یا تسبیح برای برطرف شدن شک و تحیر استخاره کند.
استخاره برای برخی از کارها درست نیست:
الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
ب: برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین.
ج: برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین.
د: پیدا کردن گم شده.
ه. بعد از تحقیق و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل. (العروه الوثقی، کتاب حج، آداب سفر؛ مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدید ج4 ص161)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیمم .امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَنْ دَقَّ فِی الدِّینِ نَظَرُهُ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ خَطَرُهُ
هر کس در دستورات دین دقت نظر داشته باشد روز قیامت جایگاه رفیعی خواهد داشت. (عیون الحکم ص 437)
توضیحات
نکاتی در مورد احکام حرم:
1. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد و اگرکسی عمدا یا سهوا تا کنونخارج کرده باید فورا به حرم برگرداند و اگر خودش نمیتواند به وسیله دیگران برگرداند.
2. خسارت وارد کردن و آسیب رساندن به اموال حرم مثل قرآنها یا کتب ادعیه و دیگران اموال حرم گناه و فرد ضامن است.
3. وضو گرفتن از آب سردکن ها که مختص به آشامیدن است اشکال دارد و وضو صحیح نیست، البته اگر کسی تا کنون توجه به این مطلب نداشته وضو و نمازهای گذشته اش صحیح است و از این به بعد باید رعایت نماید.
4. کسانی که عذر شرعی دارند ( جنب و حائض)میتوانند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شوند اما توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حراماست)اما حرم امام زاده ها اگر مسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (توضیح المسائل مراجع مساله 355)
خداوند سفرزائرین را بی خطر بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: أَعْظَمُ الْخَطَایَا اقْتِطَاعُ مَالِ امْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَیْرِ حَق
عظیمترین گناهان، خوردنِ به ناحق و تجاوز به مال یک مسلمان است. (تحف العقول، ص 216)
توضیحات
دو نکته کوتاه حکم جبران خسارت به اموال دیگران:
اگر انسان عمدا یا سهوا به اموال دیگری بدون رضایتش خسارتی وارد کند باید خسارت جبران کند و در این حکم فرقی نمی کند که انسان به صورت مستقیم به اموال دیگری خسارت وارد کند مثل اینکه انسان شیشه ماشینی را بشکند یا غیر مستقیم خسارت وارد کند مثل اینکه اشیای لغزنده یا نوک تیز را در محلّ رفت و آمد دیگران قرار دهد و بر اثر آن آسیب به انسان یا حیوانی برسد.
اگر کسی وسیله ای را مثل صندلی یا لب تاب یا ماشین برای استفاده کردن رایگان در اختیار انسان قرار دهد و هنگام استفاده کردن وسیله مورد نظر، آسیب ببیند در این صورت اگر فرد در استفاده کردن کوتاهی نکرده باشد و همچنین در ابتدا صاحب وسیله شرط ضمانت نکرده باشد، فرد استفاده کننده ضامن نمی باشد.
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
منابع: (تحریر الوسیله، کتاب الغصب م 54، امام خامنه ای استفتائات، توضیح المسائل جامع، ایت الله سیستانی ج 3، م 1550)
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: مَن أَعانَ مُؤمناً مسافراً... أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ مِنَ الْغَمِّ وَ الْهَمِّ ...
کسی که مومن مسافری را یاری کند خداوند متعال در دنیا و آخرت او را از غم و اندوه در پناه خود گیرد. (وسائل الشیعة، ج11، ص: 429)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1.مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است هر چند هنوز وقت برای نماز خواندن در وطن وجود داشته باشد.
2.اگر مسافر هنگام اول وقت نماز در مسافرت بوده مثلا هنگام اذان در سفری بوده که نماز شکسته بوده است و نمازش را نخواند اما پایان وقت نماز در وطنش باشد و هنگامی که وطن رسید باز هم نماز را به صورت کامل نخواند و نمازش قضا شود، چنین فردی بعدا نمازش را باید به صورت کامل قضا کند، هر چند اول وقت در مسافرت بوده است.(رساله مراجع با استفاده از م 1367)
3.اگر انسان فراموش کند مسافر است مثل اینکه فرد داخل هتل یا مسافر خانه نماز می خواند و از اینکه مسافر است دچار فراموشی می شود و تصور می کند که در منزل خودش نماز می خواند چنانچه نماز را به صورت کامل و چهار رکعتی بخواند، در صورتی که در وقت نماز متوجه شود، باید نماز را دوباره به صورت شکسته بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت متوجه شد، لازم نیست نماز را قضا کند.(آیت الله فاضل: احتیاط واجب در خارج وقت قضا شود.) (رساله مراجع م 1362 و امام خامنه ای رساله نماز و روزه م 607)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علکیم .بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند:
صِیانَةُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَ أدوَمُ لِجَمالِها ؛
پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست. غرر الحکم و درر الکلم، حدیث5820
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
خواهر گرامی و برادر بزرگوار حجاب و پوشش شرعی یک وظیفه مسلم شرعی است و ارتباط به گروه و تشکل خاصی ندارد.
از جهت شرعی لباسهای تنگ و چسبان در برابر نامحرم بطوری که معمولاً موجب جلب توجّه دیگران و نگاه از روی لذّت میشود، پوشش شرعی محسوب نمی شود.
به تعبیر زیبای امام خامنه ای زن با برداشتن حجابهای خود، و عریان کردن چیزی که خدای متعال و طبیعت، پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک میکند، خودش را سبک میکند، خودش را کمارزش میکند. در حالی که حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفهی آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئلهی حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمتهای الهی است. (امام خامنه ای ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
خداوند متعال به همه ما عفت و حیا و دوری از گناه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امیر المومنین در روایتی می فرمایند: امام على علیه السلام :
إیّاکَ و الظُّلمَ؛ فَمَن ظَلَمَ کَرُهَت أیّامُهُ
بپرهیز از ظلم و ستم ؛ زیرا هر که ستم کرد ، روزگارش ناگوار شد . غرر الحکم : ۲۶۳۸
توضیحات
دونکته کوتاه در باره تولید کنندگان و تعمیر کنندگان وسایل:
1.اگر افرادی مانند خیاط یا تعمیر کار یا صنعتگر چنانچه چیزی را بگیرند که بسازند یا تعمیر کنند در صورتی که جنس و یا وسیله را در ضمن کار ضایع کنند ویا از بین ببرند ضامن می باشند و باید خسارت را جبران نمایندهر چند در انجام کار کوتاهی نکرده باشند بنابراین چنانچه خیاط پارچه ای را بگیرد که لباس بدوزد چنانچه پارچه را خراب کند یا ناقص بدوزد، یا لباس را با اطو بسوزاند، خیاط ضامن است و باید جبران کند.(مشهور:مخالف شبیری زنجانی:اگر بر طبق قواعد آن صنعت، که شناخته شده است، رفتار نکند ضامن است) (توضیح المسائل مراجع م 2200)
2. اگر کسی اجیر شده و قرارداد بسته که در روز معینی کاری را انجام دهد و در آن روز برای انجام کار حاضر شود اما صاحب کار، طفره برود و کارگر در آن روز بیکار بماند، باید اجرت او را بدهد.مثلا اگر بنایی را برای ساختن خانه ای در روز معینی اجیر کند و بنا در آن روز اماده کار باشد ولی صاحب کار ، مصالح را آماده نکند و بنا بیکار بماند، صاحب کار باید اجرت بنا را بدهد.(توضیح المسائل مراجع م 2197)
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که میفرمایند: مَنْ بَاتَ عَلَى طُهْرٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْل
هر کس با وضو (طهارت) بخوابد، گویی شب را به عبادت گذرانده است. ( وسائل الشیعة ؛ ج1 ؛ ص379)
توضیحات
نکاتی درباره احکام وضو:
یکی از واجبات وضو مسح سر می باشد که در این زمینه چند نکته یادآوری می شود:
1. یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانی است جای مسح سر است.
2. محل مسح باید خشک باشد و اگر محل مسح دارای رطوبت کمی است، که هنگام مسح کشیدن، رطوبت دست بر آن تاثیر می گذارد و بر آن رطوبت کم غلبه میکند، مانعی ندارد. البته باید یقین کند که رطوبت دست بر آن رطوبت کم تاثیر و غلبه داشته است. (عروه الوثقی مستحبات وضو م 26)
3. کسی که موی جلوی سر او به اندازهای بلند است که اگر مثلاً شانه کند به صورتش میریزد یا به جاهای دیگر سر میرسد، باید قسمتی از موها را که پس از شانه کردن از محدودۀ جلوی سر خارج نمیشود، مسح کند. همین طور، میتواند فرق سر را باز کرده و بُن موها یا پوست سر را مسح کند؛امّا اگر موهایی را که به صورت میریزد یا به جای دیگر سر میرسد، جلوی سر جمع کند و بر آنها مسح نماید، باطل است.
خداوند توفیق بندگی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع:رساله مراجع م 251
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.حضرت رضاعلیه السلام در روایتی درباره فایده و اثر پرداخت خمس می فرمایند: :فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم،
پرداخت خمس کلید رزق شماست.وسائل، ج9، ص 538
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره احکام سال خمسی:
برای شناخت مقدار خمس اموال، لازم است سال خمسی انسان مشخص باشد.
شروع سال خمسی هر فردی طبق نظر مرجع تقلیدش مشخص است مثلا به نظر برخی مراجع از جمله، امام خامنه ای ابتدای سال برای پرداخت خمس زمانی است که انسان اوّلین درآمد را به دست می آورد، بنابراین ابتدای سال خمسی افرادی مانند کارگران و کارمندان از اولین روزی است که امکان دریافت اولین درآمد از درآمدهای کار و کارمندی را داشته باشند و سال خمسی تجار و مغازهداران با امکان حصول اولین سود خرید و فروش است و انتهای سال خمسی یکسال بعد از شروع سال خمسی می باشد.
اگر فرد بخواهد سال خمسیاش را زودتر قرار دهد، مثلاً با اینکه انتها سال خمسی فردی اوّل فروردین سال بعد است ولی می خواهد یک ماه زودتر اول اسفند قرار دهد به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه اول اسفند خمس مجموع درآمدهایش را در تاریخ اول اسفند حساب و پرداخت کند سال خمسی او عوض شده است و در سال های بعد اول اسفند سر سال خمسی او می باشد.
خداوند توفیق انفاق در راه خودش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع:
سیدروحالله خمینی، توضیح المسائل فارسی، ص۴۲۴، س۴۰ (چاپ دفتر انتشارات اسلامی در 456 صفحه چاپ یازدهم)؛ سیدعلی خامنهای، رساله خمس، م100 و 101. ناصر مکارم شیرازی، استفتائات، ج۱، ص۱۱۰، س۳۵۳؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۱، ص۴۰۵، م۱۲۴۶؛ توضیح المسائل جامع ج 2، مسأله 578.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می فرمایند: إنَّ فِی الرِّفقِ الزِّیادَةَ وَ البَرَکَةَ ، و مَن یُحرَمِ الرِّفقَ یُحرَمِ الخَیرَ
در مدارا کردن افزایش روزی و برکت نهفته است و هر که از مدارا بی بهره باشد از خیر بهره ای ندارد. (الکافی (ط- الاسلامیة ج2 ص119ح7)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره احکام شراکت:
1.شراکت در یک مال از راههای مختلف ممکن است حاصل شود مثلا اگر زمینی به چند نفر ارث رسیده باعث شراکت می شود یا اینکه دو نفر با همدیگر زمینی را خریداری می کنند، سبب شراکت می شود.
2. اگر چند نفر در مالی شریک باشند، هر گونه تصرفی در مال مشترک، باید با اجازه و رضایت تمامی شرکا باشد بنابراین اگر انسان بطور مشترک منزل را خریداری کرده یا به ارث رسیده، تصرف و استفاده از منزل بدون اجازه سایر شرکا حرام است و انسان مدیون می شود.
3.گاهی اوقات دو نفر یا چند نفر میان یکدیگر اینگونه قرار می گذارند که ماشین از من و کار از شما یا مغازه از من و کار از شما و در سود با یکدیگر شریک باشیم. مثلا نصف درآمد، متعلق به صاحب ماشین یا صاحب مغازه باشد و نصف دیگر متعلق به کسی که کار می کند، اینگونه شراکت باطل است و صاحب مغازه یا صاحب ماشین از جهت شرعی فقط می تواند مبلغ پولی که در عرف برای اجاره کردن مغازه یا ماشین پرداخت می شود، مطالبه کند. البته اگرهمین معامله درقالب مصالحه باشداشکال ندارد. (توضیح المسائل مراجع، م2142و م2151، م2150و م2157 و رساله آموزشی )
جهت تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر مومنان(علیه السلام) در روایتی می فرمایند: اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ
ای تجار ابتدا یادگیری احکام کسب وتجارت سپس تجارت. [میزان الحکمه جلد 1/520]
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره احکام معاملات:
اگر معامله ای از قبیل خرید و فروش نسیه بر اساس ضوابط و شرایط شرعی نباشد، آن معامله باطل است هر چند طرفین نسبت به قرارداد انجام گرفته رضایت داشته باشند.
اگر انسان بواسطه معامله باطلی کالایی بدستش رسیده است مثلا آهن و مصالح ساختمانی را نسیه خریداری کرده است و زمان تحویل پول آن در هنگام قرارداد مشخص نشده ، در این صورت معامله باطل است و آهن و مصالحی که بدست انسان رسیده است، را مالک نمی باشد و شرعا حق تصرف و استفاده از مصالح را ندارد مگر اینکه که فرد اطمینان داشته که فروشنده رضایت دارد که از مصالح استفاده شود هر چند معامله باطل باشد.
اگر خریدار کالا اطمینان داشته است که فروشنده رضایت به استفاده و تصرف در کالا درهر حال داشته چه معامله صحیح باشد و چه باطل، اما بعد از سپری شدن مدّتی، شک نماید که فروشنده از رضایتش برگشته یا نه، میتواند بنا بر رضایت وی گذاشته و در مال تصرّف نماید.
خداوند توفیق کسب روزی حلال را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:رساله مراجع م 2052، تحریر الوسیله حضرت امام، کتاب البیع، م 13، رساله جامع ایت الله سیستانی ج 3 م 171 و 172
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(علیه السلام) در روایتی می فرمایند: کَانَ رَسُولُ ٱللهِ صلی الله علیه و آله أکْثَرُ مَا یَجْلِسُ ٱتِّجَاهَ ٱلْقِبْلَةِ
رسول خدا صلی الله علیه و آله بیشتر وقتها رو به قبله مینشستند. (وسائل، ج12، 109)
توضیحات
چند نکته درباره قبله:
1. کسى که مىخواهد نماز بخواند، باید براى پیدا کردن قبله کوشش نماید، تا یقین کند که قبله کدام طرف است و اگر یقین پیدا نکرد باید به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان یا از راههاى دیگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل یا صاحب مسافر خانه پیدا مىشود عمل نماید.(رساله مراجع مساله782و783)
2. کسی که با اعتماد به روش معتبری نماز را به یک طرف خوانده و بعد فهمید اشتباه کرده، اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی90 درجه نرسیده باشد نمازش صحیح است و اگر در بین نماز متوجه انحراف شده، آنچه تا آن لحظه خوانده صحیح است و بقیه را رو به قبله بخواند و اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی 90 درجه یا بیشتر باشد اگر قبل از گذشتن وقت نماز بفهمد نمازش را دوباره بخواند و اگر بعد از وقت متوجه شود به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای قضا ندارد هر چند معلوم شود که نمازش را پشت به قبله خوانده است.(مشهور تحریر م4، احکام قبله،خوئی، منهاج م 516 سیستانی منهاج 516.عروةالوثقی فی احکام الخلل فی القبله، مخالف مکارم: حکم انحراف از قبله چیست؟ باید رو به قبله نماز بخوانند اما تا پنج الی شش درجه انحراف عمدی اشکالی ندارد ولی بیش از آن جایز نیست و انحراف سهوی نیز چنانچه ما بین مشرق و مغرب نماز خوانده شود، یعنی در صورتى که کمتر از 90 درجه بوده، نمازهاى گذشته صحیح است و گرنه باید به تدریج قضا کنند.)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از أمیرالمؤمنین علیه السلام که می فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً.
مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی میگردد. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253(وسائل الشیعه، ج 21، ص 253)
توضیحات
چند نکته درباره ازدواج و مهریه ازدواج:
1.یکی از علل فساد و فحشاء در جامعه تاخیر افتادن سن ازدواج است و برای سالم ماندن فضای جامعه و خانواده باید همه مومنین تلاش کنند که امر ازدواج در جامعه تسهیل شود و یکی از مواردی که ازدواج را تسهیل و آسان می کند، سهل گرفتن در تشریفات ازدواج از قبیل مراسم و مهریه و جهیزیه است.
2.مهریه به هر مقداری که باشد دینی به عهده مرد است و اگر توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند .(تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994)
3. اگر مهریه به عنوان دینی بر عهده شوهر باشد مثلا صد سکه طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگانی مهریه را به شوهر ببخشد مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند. (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318)
4. اگر مردی فوت کند و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد ، باید از اموال میت مهریه پرداخت. (رساله مراجع م 2719)
خداوند متعال زمینه ازدواج آسان را برای دختران و پسران مهیا بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
توضیحات
در قرآن، گاهى خداوند کارهایى را به خودش نسبت مىدهد و گاهى همان کار را به دیگرى، مثلاً در مورد گرفتنِ جان انسان، یک جا مىفرماید: «اللّه یتوفّى الانفس»(سوره زمر، آیه 42.) خدا، جان مردم را مىگیرد.
و در جاى دیگر مىفرماید: «یتوفّاکم ملک الموت»(سوره سجده، آیه 11.) ملک الموت «عزرائیل»، جان مردم را مىگیرد.
و جایى دیگر مىفرماید: «تَوفّته رُسُلنا»( سوره انعام، آیه 61.) فرشتگان، جان مردم را مىگیرند.
هر سه تعبیر قابل قبول است. چنانکه وقتى شما به یک ساختمان نگاه مىکنید، مىتوانید بگویید:
این ساختمان را مهندس و معمار ساخت، -این ساختمان را بنّا و کارگران ساختند، -این ساختمان را صاحبش ساخت، نسبت ساختن خانه به همه اینها درست است.
چنانکه مىتوان گفت: کلید، در را باز کرد، دستم در را باز کرد، خودم در را باز کردم، زیرا کلید در اختیار دست و دستم در اختیار من است.
در آیات فوق نیز شاید این گونه باشد: فرشتگان جانها را مىگیرند و به عزرائیل تحویل مىدهند و عزرائیل جانها را به خدا تحویل مىدهد.
یا منظور این است که: جان افراد عادى را فرشتگان مىگیرند، جان افراد برجسته را عزرائیل مىگیرد و جان اولیاى الهى را خداوند مى گیرد.
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
شیطان برای گمراهی مردم از طریق اندیشه یا انگیزه وارد میشود واین کار با مراحلی انجام میشود که ذکر میشود:
1-ایجاد شبهه در واقعیات: اگر انسان واقعیات گناه که همان نجاست،آتش یا سم است را درک کند به سمت گناه نمی رود وعلت اینکه راحت شراب نجس را میخورد یا غیبت (گوشت برادر مرده) میکند، چون از واقعیت گناه آگاه نیست و اولین قدم شیطان تغییر واقعیت گناه وایجاد شبهه در آن است؛چنانچه پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «اللهم ارنی الاشیاء کما هی» خدایا واقعیت اشیاء را آنچنان که هست به من نشان بده.(بحار، ج 14، ص 10)
2-تسویف: کاری را به آینده موکول کردن است. مثلا اگر کسی بخواهد انفاقی انجام دهد، شیطان میگوید حالا که زود است، باشد برای فردا، فعلا خودت جوانی و نیاز داری، فردا انجام میدهی. یا مثلا میگوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. در حدیث آمده : «ایاک و التسویف»بر حذر باش از اینکه برای انجام کارهایت فردا فردا کنی(امالی شیخ طوسی، ص 526)
3-تزیین-زینت دادن : در این مرحله شیطان اعمال قبیح را برای انسانها زیبا جلوه میدهد. مثل برخیها که برای زیبا کردن کالاهایشان دست به نورپردازی میزنند و کالای نامرغوب را مرغوب جلوه میدهند. شیطان برای آنکه عملی را تسویل کند، اعمال بد را چنان در دل آدمی زیبا میکند که جز افراد بصیر متوجه نمیشوند(فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَان-63نحل)
4-وعد و وعید: شیطان وعده میدهد تا یکسری از بدیها انجام شود و وعید میدهد تا یکسری از کارهای خوب انجام نشود. مثلا اگر عبیدالله بن زیاد وعده نمیداد، کسی به سمت او نمیآمد. از طرفی هم وعید داد که اگر چنین نکنید چنان میکنم، زنانتان، خانه هایتان، اموالتان و ... را مصادره میکنم و همچنین آنها را ترساند از اینکه لشکر یزید در راه است (الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ-بقره، 268)
5-ایجاد آرزو:شیطان حوصله اش زیاد است و در این مرحله میگوید من اگر الان هم موفق نشدم یک سنگ بنایی را ایجاد میکنم و آرزوی آن را در دل انسانها میاندازم هرچند که بیست سال دیگر به نتیجه برسم.( لَأُمَنِّیَنَّهُم-نساء، 119)
خداوند ما را از شر وسواس شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در سوره نور آیه 19 میفرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِیالدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ
.آنان که دوست دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب و سختیخواهند بود.
توضیحات
یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد و در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد میکند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان میکند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد:
1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2. ارتکاب گناه در ملاء عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه مىکنند؟
اگر سالن بزرگى را با نور کمى روشن کردیم جز اجناس و اشیاى بزرگ را نخواهیم دید، ولى اگر همین سالن را با نور زیاد روشن کردیم حتى یک پوست تخمه و ذره کاغذ دیده خواهد شد.
نور افراد عادى کم است، لذا تنها گناهان بزرگ خود را مىبینند ولى پیامبران و امامان معصوم که از نور ایمان بسیار بالایى برخوردارند حتى اگر یک لحظه از عمرشان را به اعلى درجه ممکن بهره نگیرند، دست به دعا و گریه برمىدارند.
مثال دیگر: دراز کردن پا براى کسى که درد پا دارد، نه حرام است نه مکروه، ولى مىبینیم که گرفتاران به درد پا به هنگام دراز کردن پا از اطرافیان خود عذر خواهى مىکنند، زیرا براى آنان احترامى قائلند که حتى از کار مباح خود شرمنده هستند.
مثال دیگر: گاهى افرادى که در تلویزیون مشغول نقل اخبارند سرفه مىکنند و فوراً از تمام بینندگان عذرخواهى مىکنند، با اینکه سرفه کردن گناه ندارد ولى چون خودشان را در محضر مردم مىبینند، عذرخواهى مىکنند.
اولیاى خدا نسبت به ذات مقدّس او چنان معرفت و شناختى دارند که اگر عبادات جن و انس را نیز داشته باشند، خودشان را مقصّر مىدانند
خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق در روایتی می فرمایند : حُسْنُ اَلْجِوَارِ یَزِیدُ فِی اَلرِّزْقِ
.خوب همسایگی کردن، روزی را زیاد میکند. وسائل الشیعه، ج12، ابواب احکام العشرة، باب 87، ص128، ح2.
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره حقوق و احکام همسایگان:
1. اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر قابل توجّهی به همسایهاش میرسد، در صورتی که چنین ضررهایی در بین همسایگان معمول و متعارف نباشد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچهای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.
2. تصرّفات واستفاده انسان بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایهاش انجام میدهد باید با اجازۀ او یا اطمینان به رضایتش باشد البتّه، در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار یا قرار دادن لباس روی دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست میآید؛ ولی همین تصرّفات نیز اگر همسایه از آن منع کند یا اظهار نارضایتی نماید، جایز نیست.
3. کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته وسبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد.
خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی و مردم را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم گرامی میداریم یادونام شهدای 17 شهریور را
خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛
بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46)
حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام بهمعنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است.
آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است.
آثار قیام برای خدا:
رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان میداند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیکتر میشد، بر افروخته تر می شد. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند.
وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست که یکی از عوامل آن قیام 17 شهریور بود که یاد شهدای آن روز را گرامی میداریم.-
خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
امیرالمؤمنین (علیه السلام) حدیث زیبایى را از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت مى کنند که آن حضرت فرمودند: ما اُهْدِىَ إِلَى الْمَیِّتِ هَدِیَّةٌ وَ لا اُتْحِفَ تُحْفَةٌ أَفْضَلُ مِنَ الإِسْتِغْفارِ
هیچ چیزى به شخص مرده هدیه نمى گردد و هیچ سوغاتى براى او برده نمى شود که برتر از استغفار و طلب آمرزش باشد. (الجعفریات: 228; مستدرک الوسائل 2: 112 ح1570)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره زیارت قبور:
1. زیارت اهل قبور در تمام ایام سفارش شده و در صبح روز شنبه و روز دوشنبه و پنجشنبه و خصوصا عصر پنجشنبه بیشتر سفارش شده است.
2. مستحب است دست را روی قبر بگذارد و رو به قبله هفت مرتبه سوره قدر بخواند همچنین قرائت سوره های یس ، حمد ، معوذتین (سوره های ناس و فلق) و آیه الکرسی مستحب است .
3. همچنین دعا کردن و حاجت خواستن نزد قبر پدر و مادر مستحب است و باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات ، انجام واجباتی است که از آنها قضا شده مثل نماز و روزه ، دادن بدهکاری های میت و پرداخت رد مظالم که رد مظالم در جایی است که می دانیم به کسی بدهکار بوده ولی به طلبکار دسترسی نداریم و بعد از انجام واجبات میت انجام خیرات مثل ساختن مسجد ، مدرسه علمیه ، بیمارستان و وقفیات ... که باقی می ماند از کارهای بسیار خوب است. (العروه الوثقی، مستحبات الدفن35 و احکام الاموات مساله2 ؛ رساله مراجع م 2719 و 272-2722)
خداوند اموات جمع را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان علیهالسلام باید در همه ابعاد باشد:
1- از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن میفرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2- از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیتعلیهمالسلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3- از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4- از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن¬گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مىبینند و به آن علم پیدا مىکنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهمالسلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد