سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. از امیرالمؤمنین علیهالسلام روایت شده که میفرمایند: لَا یَخْرُجِ الرَّجُلُ فِی سَفَرٍ یَخَافُ مِنْهُ عَلَى دِینِهِ وَ صَلَاتِه.
انسان نباید به سفری برود که در آن بر دین و نماز خود احساس خطر و آسیب می کند.
دو نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1.مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش را بگیرد.
2-نکته مهم درباره قصد ده روز محاسبه دقیق ده روز کامل است که اگر یک ساعت هم کمتر باشد قصد ده روز صحیح نیست و کیفیت محاسبه دقیق به این صورت است که اگر در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت بشود باید فرد بتواند ده شبانه روز کامل یعنی دویست و چهل ساعت در محل اقامت بماند مثلا اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشد، برای کامل خواندن نماز باید قصد ماندن تا ساعت 9 صبح روز یازدهم را داشته باشد ولی اگر شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شده است همین که بخواهد تا غروب روزدهم بماند کافی است هر چند دویست و چهل ساعت هم نشود مثلا اگر ساعت ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام می شود.(رسالهمراجع1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلامعلیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از صادق علیهالسلام که میفرمایند:
إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ.
وقتی نماز واجب می خوانی آنرا در وقت خودش بخوان مانند کسی که میخواهد آخرین نماز عمرش را بخواند.
چند نکته درباره نماز قضا:
1-اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست فورا آن را بجا بیاورد.
2-کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و و همچنین می تواند نماز قضا را به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش.
3-کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4-خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
5- نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمیشود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانهای برای ترک نماز نمی شود. خداوند متعال توفیق عمل به وظایف و دستورات الهی عنایت کند به برکت صلواتی بر محمد وال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده که می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ...الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَه.
خداوند متعال وفای به نذر را موجب آمرزش قرارداد.
چند نکته در مورد احکام نذر:
1.نذر شرعی آن است که برای خدای متعال کاری را که انجامش شرعا و یا عرفا بهتر است باخواندن صیغه نذر شرعی بر خود لازم نماید، مثلا به این صورت بگوید برای خدا بر من است که اگر حاجتم را گرفتم، برای امام حسین علیه السلام مجلس روضه برگزار کنم، البته برای گرفتن حاجت نیازی به خواندن صیغه نذر نیست.
2.کسی که نذر را فقط از دل گذرانده و به زبان نگفته یا (به نظر مشهور مراجع) صیغه نذر شرعی را نخواند چیزی بر وی واجب نیست. (مخالف ایت الله مکارم:اگر فقط بگوید نذر کردم و مد نظرش انجام کار برای خدا باشد بنابر احتیاط واجب باید به نذر عمل کند (پیک احکام 16)).
3. اگر زمان عمل به نذر معین و مشخص باشد و در همان زمان توانایی عمل به نذر را نداشته باشد دیگر وظیفه ای ندارد، ولی اگر با داشتن توانایی عمدا به نذرش عمل نکند کفاره دارد.(صرفا جهت اطلاع: کفاره افطار روزه ماه رمضان: امام خمینی،فاضل، مکارم، گلپایگانی، صافی، نوری،زنجانی، رساله مراجع مساله2654، کفاره قسم مخیر بین اطعام 10 فقیر یا پوشاندن آنها و اگر نتوانست3روز، روزه است- خوئی، سیستانی، رهبری، تبریزی، وحید، بهجت، رساله مراجع مساله 2654، سیستانی منهاج ج3م740، خوئی وحید تبریزی منهاج ج3م1564) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که میفرمایند: مَنْ عَرَفَ حَقَّنَا وَ أحَبَّنَا فَقَدْ أحَبَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی.
هر کس حق ما را شناخته و ما را دوست بدارد در حقیقت خداوند تبارک و تعالی را دوست داشته است.
دو نکته درباره احکام اسماء متبرکه:
1.اسمخدای متعال به هر زبانی که باشد و صفات خاص او و خطوط قرآن نباید بدون وضو لمس شود و نیز بنابر احتیاط (واجبیامستحب) اسامی اهل بیت و انبیاء علیهم السلام نباید بدون وضو لمس شود، لذا لباسی کهروی آن اسم ائمه علیهم السلام مثل حسین علیه السلام نوشته شده، به نظر اکثر فقها بنابر احتیاط واجب نباید بدون طهارت و وضو لمس شود.
2.برای محو کردن کلمات متبرکه مانند قران و نام خداوند تبارک و تعالی و ایاتیکه در کتابها و مجلات چاپ شده می توان به یکی از روش های زیر عمل نمود:
الف:دفن کردن درجایی که بی احترامی نشود.
ب: در میان آب جاری پاک انداخته شود.
ج: بوسیله آب یا چیز دیگری خمیر شود.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: أکرِموا أولادَکُم و َأَحسِنوا آدابَهُم یُغفَرلَکُم؛
فرزندان خود را گرامى بدارید و خوب تربیت شان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود.
چند نکته کوتاه درباره وظایف واجب والدین وفرزندان:
1.واجب است فرزندان در برابر والدین از رفتار و گفتاری که باعث بی احترامی می شود پرهیز نمایند هر چند پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشد و چنانچه فقیر باشند نیاز مادی پدر و مادر در حد متعارف و شانشان تامین کنند.
2.اگر پدر و مادر دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستورشان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است.(از روی دلسوزی به فرزند:امام خمینی، سیستانی)عمل کردن به گفته ایشان واجب است.
3.اگر خداوند به انسان فرزندی عنایت کند والدین نسبت به فرزند وظایفی دارند:
1-برخی از وظایف مستحب است مانند برداشتن کام فرزند هنگام تولد با تربت امام حسین علیه السلام و گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ فرزند و انتخاب کردن نام نیک که بهترین آنها اسامی پیامبران و امامان علیهم السلام میباشد و عقیقه کردن و در عقیقه مهم است که گاو یا گوسفندیا شتری به نیت عقیقه ذبح شود.(تحریر الوسیله فصل فی احکام الاولاد م 15)
2-برخی از وظایف واجب است از جمله:
الف) یکی از وظایف والدین آن است که فرزندان خود را از کودکی ،تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند چرا که در زمان کودکی تاثیر پذیری بیشتری دارند بنابراین اگر نسبت به حجاب دختران کوتاهی شود و در زمان بلوغ حجاب را رعایت نکند والدین مسول خواهند بود.و همچنین حرام است که فرزندان را در کلاس ها و موسساتی که معلمین و استادانش عقیده فاسد دارند یا جایی که سبب بیایمانی فرزند می شود قرار بدهند.(امام خمینی(ره)استفتاآت ج1ص 133 س25)(بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم:مسائلجدید، ج1 ص179-180؛ ماده 1173 قانون مدنی)
ب)واجب است بر اولیاء اطفال که آنان را از هر کاری که باعث ضرر برخودشان یا دیگران باشد جلوگیری کنند و از هر کاری که خدای متعال وجود آن را در خارج منع فرموده است مثل غیبت، موسیقیحرام، سرقت جلوگیری نمایند.
3.سزاوار است والدین شخصیت فرزندان خود را گرامی داشته به فرزندان خود ابراز محبت نموده و نیاز عاطفی آنها را تامین نمایند، که اگر این کار درست انجام شود جلوی بسیاری از انحرافات و ارتباطات نادرست گرفته می شود.(توضیح المسائل)؛ ج2، ص: 512، [مسأله 2491]تحریر ج 3 مساله 15) خداوند متعال توفیق تربیت فرزندانی صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا...فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.
پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید.
دو نکته درباره خمس:
1-یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر رسید سال خمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2. در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد بازهم خمس واجب می شود لذا اینکه می گوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمی باشد در همه موارد صحیح نیست مثلا فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. باعرض تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام. از امام باقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلاسَجَدَ ... وَ لافَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ.
پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد و بعد از هر نماز واجب نیز سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد.
چند نکته درباره واجبات سجده:
1.سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوپ درخت و برگ بسیاری از درختان باشد.
2.ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است.
3.واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
4.اگر نمازگزار بعد از سجده شک کند که یک سجده بجا اورده یا دو تا، درصورتی که هنوز وارد عمل بعدی نشده است باید یک سجده دیگر بجا بیاورد و در صورتی که وارد عمل بعدی شده مثلا وارد تشهد شده است به شک خود اعتنا نمی کند. (رساله مراجع احکام سجده توضیح المسائل مراجع م 1051و 1052)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلامعلیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ.
کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى گذارد، مگر اینکه آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى کنند.
چند نکته درباره احکام مسجد:
1.خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ، فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2.برگزاری مراسمات مثل مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه در مسجد اگر مانع نماز خواندن نشود اشکالندارد. (رساله جامع 1088)
3.نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده باید (خوئی، سیستانی، تبریزی:اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد. (مشهور؛رسالهمراجع مساله900 و901 ؛ امام، سیستانی: اگر نتواند و بیاحترامی باشداطلاعدهد)
4. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرونامدن اول پایچپ را بگذارد.
5. فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه آن مسجد نیازی به آنها ندارد، باید در مسجد دیگر مصرف شود، ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد، مىتوانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد وگرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.(مشهور؛رسالهمراجعمساله909و910)
خداوند متعال توفیق عبادت و حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.
سلامعلیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ.
کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى گذارد، مگر اینکه آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى کنند.
چند نکته درباره احکام مسجد:
1.خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ، فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2.برگزاری مراسمات مثل مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه در مسجد اگر مانع نماز خواندن نشود اشکالندارد. (رساله جامع 1088)
3.نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده باید (خوئی، سیستانی، تبریزی:اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد. (مشهور؛رسالهمراجع مساله900 و901 ؛ امام، سیستانی: اگر نتواند و بیاحترامی باشداطلاعدهد)
4. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرونامدن اول پایچپ را بگذارد.
5. فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه آن مسجد نیازی به آنها ندارد، باید در مسجد دیگر مصرف شود، ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد، مىتوانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد وگرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.(مشهور؛رسالهمراجعمساله909و910)
خداوند متعال توفیق عبادت و حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.
إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا .
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شب شهادت امام سجاد علیهالسلام.حضرت رضا علیهالسلام به ریانبنشبیب فرمود: اگر دوست داری که همراه با ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش.
دو نکته درباره عزاداری:
1-یکی از سفارشات دین،تعظیم شعائر و بزرگ شمردن نمادهای دینی است و از مصادیق تعظیم شعائر، شرکت در عزاداری معصومین علیهم السلام میباشد و شایسته است مومنین در ایام سوگواری معصومین علیهم السلام آداب عزاداری را رعایت نمایند.
2-در ایام عزاداری رعایت برخی از امور مانند پوشیدن لباس مشکی یا حالت حزن داشتن مستحب و پسندیده است و برخی از مسائل مانند شرکت نکردن در مجالسگناه، آرایش نکردن در مقابل نامحرم، استفاده نکردن از سی دی های مبتذل و موسیقی های لهو و لعب؛ و دیگر محرمات الهی که برخی از افراد فقط در این ایام ترک می کنند اختصاص به ایام عزا ندارد بلکه باید در تمامی ایام رعایت شود و احترام گذاشتن به دستورات الهی اختصاص به ایام عزاداری ندارد. البته بدیهی است که انجام گناه در ایام عزاداری به جهت بی احترامی به ایام عزدارای گناهش شدیدتر و زشت تر خواهد بود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارعوا فِى المَغانِمِ.
سلامعلیکم. بسمالله الرحمن الرحیم. در روایت است که امام حسین علیهالسلام فرمودند: اى مردم در خوبی ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت ها شتاب نمایید.
یکی از فرصت هایی که برای مومنین قرار داده شده وقف است ،لذا چند نکته در این زمینه خدمت عزیزان عرض می شود:
1.وقف از مصادیق صدقه جاریه است یعنی ثواب آن بعداز فوت نیز ادامه می یابد.
2.وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه،حرم های معصومین علیهمالسلام، مجالس عزای سیدالشهداء علیه السلام یا فقرا و یا...اختصاصدهد، البته وقف اختصاص به موارد فردی ندارد بلکه افرادی با یکدیگر هم می توانند چیزی را وقف کنند و همه از این ثواب بهره ببرند.
3.اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج میشود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4.بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه حرام است.(تحریرالوسیله امام، ج،2 م3 و4 ،ص 60 –استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و 1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج 2 ذیل مساله 2677( خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
یَا أیُّهَاالنَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.
یکی از دغدقه های اهل بیت حضرت سید الشهداء علیه السلام و اسراء در اوج مصیبتی که به آنها وارد شده بود، رعایت حجاب و پوشش بود. به همین مناسبت چند نکتهای درباره پوشش بانوان عرض می شود:
1.رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2.بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دست ها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسدهای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران بهگناه نیفتند. (مشهور مخالف :مکارم و شبیری نسبت به پسرنابالغ)
3.خانمها باید تمام بدن خود را حتی سر و موهایشان را درحال نماز بپوشانند ولی پوشاندن گردی صورت (به مقداری که در وضو شسته میشود) و دست ها و پاها تا مچ لازم نیست و همچنین برای آن که یقین کنند مقدار واجب را پوشاندهاند، باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشانند، پوشاندن پا اعم از پشت و روی پا در حال نماز بر بانوان واجب نیست (هر چند بعضی از فقهاء عظام پوشش کف پا را بنابر احتیاط مستحب متذکر شده اند) البته اگر در حال نماز نامحرم حضور دارد از جهت رعایت پوشش در مقابل نامحرم واجب است پوشانده شود.
4.یکی از شرائط لباس و بدن نماز گزار این است که پاک باشد و چند مورد است که اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد برای نماز او اشکال ندارد: 1.بواسطه زخم،جراحت یاد ملی که در بدن اوست لباسیابدنش به خون آلوده شودبهشرطیکهآبکشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت بوده و مشقت داشته باشد.(یا برای خصوص او سخت باشد: امام، سیستانی، فاضل، مکارم، بهجت، نوری)
2. بدن یا لباس او به مقدار کمتر از یک بند انگشت به خون زخم بدن شخص مسلمان و یا حیوان حلال گوشت آلوده باشد. (جهت اطلاع: به شرط اینکه خون سه گانه زنان نباشد-مشهور: خون کافر و حیوان حرام گوشت نباشد.)
3- هنگامی که ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
4- اینکه لباسهای کوچک او (که نمی شود با آنها عورت را پوشانید) مانند جوراب، عرق چین یا انگشتر نجس باشد. (رساله مراجع مساله 848-849-855-861)
خداوند متعال همه ما را جزء نماز گزاران واقعی نماز قرار دهد بهبرکت صلوات بر محمد و آل محمد.
اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ.
سلام علیکم. بسماللهالرحمنالرحیم. با عرض تسلیت عاشورای حسینی، موسى بن عُمیر نقل مىکند که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند که میان همه یارانم اعلام کن که: هر کس که بدهکار است در رکاب من پیکار نکند.
دو نکته در رابطه با نهی از منکر و حق الناس: 1. انسان نسبت به گناهان دیگران با وجود شرائطی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد و یکی از گناهان ضایع کردن عمدی حقوق دیگران است و در اهمیت رعایت حقوق دیگران همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام با توجه به اهمیت حق الناس در روز عاشورا فرمودند: میان همه یارانم اعلان کن که هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، لذا اگر انسان متوجه شد که فردی اموال دیگری را ضایع می کند یا مرتکب سایر گناهان می شود با وجود شرایط و با تاسی به حضرت سیدالشهداء علیهالسلام باید امر به معروف و نهی از منکر نماید. 2.اگر انسان حق دیگری را عمدا ضایع کند فورا باید از گناه خود توبه نماید و در صورتی که حق مالی باشد باید علاوه بر توبه حق مالی را پرداخت نماید؛ بنابراین اگر کسی خسارت مالی به کسی وارد کرده است باید خسارت را در صورت توان فورا جبران نماید و پرداخت صدقه و کمک به دیگران و ... برای این کار به تنهایی کافی نیست و چنانچه انسان به طلبکار دسترسیداردباید خسارت را به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می بایست به ورثه اش بپردازد، و اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار خسارت را به فقیر متدین بدهد. خداوند متعال بحق امام حسین علیهالسلام ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
انَ اَبى اِذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لا یُرى ضاحِکاً وَ کانَتِ الْکِاَّبَةُ تَغْلِبُ عَلَیْهِ حَتّى یَمْضِىَ مِنْهُ عَشْرَةُ اَیّامٍ...
سلام علیکم،بسماللهالرحمنالرحیم.ضمن عرض تسلیت شب عاشورای حسینی از امام رضا علیهالسّلام روایت شده که فرمودند:هرگاه ماه محرّم فرا مى رسید، پدرم -موسىبنجعفرعلیهمالسّلام- دیگر خندان دیده نمىشد و غم و افسردگى بر او غلبهمى یافت تا آن که ده روز از محرّم مىگذشت، روز دهم محرّم کهمىشد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.
چند نکته درباره اعمال و آداب روز عاشورا:
همانطوری که مىدانیم روز عاشورا که روز شهادت امام حسین علیهالسلام و یاران باوفاى اوست، روز اندوه و غم و مصیبت ائمّه اطهار علیهم السلام و شیعیان آنها مى باشد، و بر رعایت امور و انجام اعمالی در این روز تأکید شده است، مانند:
1.هر چند کارکردن در روز عاشورا حرام نیست ولی کراهت دارد و شایسته است مومنین در این روز دست از کسب و کار بکشند و نیازهاى خانه را امروز تهیّه و ذخیره نکنند و بابستن مراکز تجاری خود که نمادی از مشارکت در مصیبت سالار شهیدان و اظهار همدردی با حضرتش می باشد در حد ممکن در این وظیفه مهم کوتاهی نکنند. البته کسانى که با مسائل بسیار ضرورى مردم سر و کار دارند مانند اطباى کشیک و امثال آنها و از این امر مستثنی هستند.
2-پسندیدهترین اعمال و کارها در روز عاشورا شرکت در مراسم عزاداری و برگزاری مجالس عزا و ماتم برای سیدالشهدا علیهالسلام و یادگیری معارف دین می باشد البته توجه به این نکته لازم است که مومنین باید عزاداری را به روشهای متعارف و معمول میان مردم انجام داده و از روش هایی که موجب وهن مذهب می شود پرهیز نمایند و همچنین شایسته است مومنین با اقتدا به اباعبداللهالحسین علیهالسلام در هنگام وقت نماز بویژه ظهر عاشورا، عزاداری و سایر امور را تعطیل و نمازشان را اول وقت و به جماعت اقامه نمایند. (عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
3-بهنظراکثر مراجع عظام تقلید روزه روز عاشورا، مکروه است ولی شایسته است( فاضل= مستحب است) که از خوردن و آشامیدن - بدون قصد روزه - خوددارى نمایند تا این که وقت عصر عاشورا فرا رسد و از غذا و آب مختصرى (که مصیبت زدگان استفاده مى کنند)، تناول نمایند.(مراجع م 1747و مفاتیح نوین ص 586 نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
4-همچنین در این روز، از مزاح و خنده و دیگر سرگرمى هاى مسرّت بخش دنیوى خوددارى نمایند و همچنین سزاوار است هنگام غروب روز عاشورا، به یاد مصائب فرزندان و اطفال و زنان حرم امام حسین علیه السلام باشند، زیرا آن هنگام از سخت ترین لحظات حرم آل پیامبر صلى الله علیه وآله بود. خداوند متعال اجر عزاداری ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر
سلام علیکم،بسماللهالرحمنالرحیم.با عرض تسلیت عاشورای حسینی و مصیبت عظمای امام حسینعلیهالسلام حضرتش در وصیت به برادرش (محمدبنحنفیه) چنین مرقوم داشتند:همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و میخواهم امر به معروف و نهى از منکر نمایم.
یکی از اهداف مهم حضرت سید الشهدا علیه السلام و یاران با وفای ایشان امر به معروف و نهی از منکر است که به دو مورد در سیره آن حضرت در این زمینه عرض می شود:
1.آن حضرت علاوه بر امر به معروف قلبى و زبانى، عمل به آن را نیز به منتهاى اوج خود رساند و بالاترین مرحله عملى آن را انجام داد، امام حسین (علیه السلام) نه تنها با سخنانش به افشاى جنایات بنى امیّه پرداخت بلکه بر ضدّ آنان نیز به مبارزه برخاست و تا پاى جان ایستادگى کرد و این حرکت خویش را امر به معروف و نهى از منکر و اصلاح امور جامعه نامید. 2. هنگامى که امام(علیه السلام) با سپاهِ «حرّ» رو به رو گشت و بى وفایى کوفیان آشکار شد در میان اصحاب خویش برخواست و طىّ سخنانى چنین فرمود: آیا نمى بینید به حق عمل نمى شود و از باطل جلوگیرى نمى گردد، در چنین شرایطى بر مومن لازم است [قیام کند و] شیفته ملاقات پروردگار [و شهادت] باشد، از این سخن امام (علیه السلام) استفاده مى شود که در چنین شرایطى از جان باید گذشت یعنى در مرحله اى که خطر، کیان دین و مذهب را تهدید مى کند، وجود ضررهاى مالى و جانى نمى تواند مانع امر به معروف و نهى از منکر، گردد. خداوندمتعال اجر عزاداری ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
سلام علیکم.بسماللهالرحمنالرحیم.با عرض تسلیت تاسوعای حسینی؛ از امام سجاد علیهالسلام در مورد مقام و منزلت حضرت ابالفضل علیهالسلام روایتشده، که میفرمایند: برای عمویم عباس جایگاهی است که تمام شهدا در روز قیامت آرزو میکنند که در مقام و درجه او باشند.
همانطوری که در روزهای گذشته عرض شد یکی از اهداف مهم قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام و یاران باوفای ایشان امر به معروف و نهی از منکر است که به همین مناسبت دو نکته کوتاه در این زمینه عرض می شود:1. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که فرد گنهکار اصرار بر تکرار گناهش نداشته باشد لذا اگر انسان شاهد گناه دیگری بود مثلا شاهد بود که نماز فردی قضا شد یا مالی را از دیگری غصب نمود اگر انسان یقین داشته باشد که طرف مقابل اصرار بر تکرار این گناه ندارد یا در صورتی که شک داشته باشد که آیا این فرد قصد دارد این گناه را تکرار کند یا خیر؛ در هر دو صورت انسان نسبت به نهی از منکر وظیفه ندارد؛
2.اما درصورتی که شخص گنهکار از کناهش توبه نکرده باشد یا انسان شک داشتهباشد که از گناهش توبه کرده است یا نه، واجب است او را به توبه دعوت نماید و البته بر خود شخص گنهکار واجب است از گناه خودش توبه نماید و حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند، خمس، زکات و حق الناس که برگردن دارد را پرداخت کند.(تحریر الوسیله ج 2 امر به معروف شرط سوم م 5) خداوند متعال ما را حسینی زنده بدارد و حسینی بمیراند و حسینی محشور فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسماللهالرحمنالرحیم. با عرض تسلیت تاسوعایحسینی؛ در روز نهم محرّم، وقتیکه سپاه عمر سعد تصمیم به حمله گرفت، امام حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (عباسعلیهالسلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا بهسمت دشمن فرستاد و فرمود:هُوَ یَعْلَمُ أَّنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْاِسْتِغْفارِ.
خدا میداند که من (حسین) نمازگزاردن، تلاوت قرآن، زیاد دعاکردن و استغفار را دوستدارم.
1.تعظیم شعائر اهمیت زیادی دارد و در دین سفارش زیادی شده و بزرگداشت آنها نشان تقوا و بیاحترامی نسبت به آنها گناه است؛ از مصادیق بارز آن نماز جماعت،حج، حجاب، زیارت اهل البیت علیهم السلام و برگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضهخوانی ائمه اطهار علیهم السلام است،
2.روضه خوانی در اصطلاح عبارت است از یاد دادن احکام و بیان مسائل حلال و حرام و امربهمعروف و نهىازمنکر و بیان مواعظ و نصایح از آیات و کلمات پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمۀ معصومین علیهم السلام و ذکر فضائل و مناقب اهلبیت علیهمالسلام و ذکر مصایب وارده بر آنان، که چنین مجالسى همراه با افزایش معرفت و شناخت اهل البیت علیهم السلام است و علاوه بر ثواب عزادارى، ثواب بیان احکام و مواعظ را که از اهداف عالیۀ آن بزرگواران بوده، نیز خواهد داشت.
3.نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امامحسینعلیهالسلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند.
4.در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بیاحترامی به اهل البیت باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که اینها همیشه حرام اما در ایام عزای اهلالبیت علیهمالسلام گناهش بیشتر است و همچنین حجاب و پوشش شرعیکه به عنوان ضروری دین معرفی شده است و طبق ایات قران و روایات اهل بیت جزء مسلمات دین است لذا مومنین به ویژه بانوان باید نسبت به حجاب شرعی اهتمام ویژهای داشته و مردان مراقب حجاب دختران و همسران شان باشند و والدین هم نسبت به تربیت دینی از جمله حفظ حجاب اهتمام ورزند.
انَ عَمُّنَا الْعَبَّاسَ نافِذَ البَصیرَةِ، صَلْبَ الْأیمانِ، جاهَدَ مَعَ أَبی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام وَأَبْلی بَلاءً حَسَناً وَمَضی شَهیدا.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت تاسوعای حسینی امام صادق علیه السلام در وصف حضرت عبّاس علیه السلام میفرماید: عموی ما عباس علیه السلام بصیرتی ژرف و ایمانی استوار داشت . همراه حسین علیه السلام جهاد کرد و از امتحان سرافراز بیرون شد و سرانجام به شهادت رسید (عمدة الطالب،ص۳۵۶)
یکی از مهمترین وظایف دینی و از اهداف مهم حضرت سیدالشهداء علیه السلام و یاران باوفای ایشان فریضه امر به معروف و نهی از منکر میباشد ، که دو نکته در این رابطه خدمت عزیزان عرض میشود:
1. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر ، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است ؛ بنابراین اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد میباشد که نسبت به واجبات دینی ، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بی توجّه است و آنها را سبک میشمارد یا نسبت به ارتکاب حرامها ازقبیل ربا، غیبت، دروغ، گوش دادن به غنا و موسیقی لهوی و ... بی مبالات و بی باک میباشد، باید با اهمّیّت بیشتری - بامراعات مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منکر - جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید .
2. اگر کسی بخواهد بچه بالغ خود را تربیت دینی کند یا او را نسبت به مسائل دینی راهنمایی کند فقط در قالب مراتب و شرایط امر به معروف باید انجام دهد و اگر تنها راه امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر تنبیه بدنی باشد بدون اجازه حاکم شرع چنین حقی ندارد.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
مَنْ أتَی الْجُمعةَ إیمَاناً وَ احْتِسَاباً اسْتَأنَفَ الْعَمَلَ.
سلام علیکم بسماللهالرحمنالرحیم در روایت است از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که میفرمایند: کسی که از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه حاضر شود، اعمالش را از نو آغاز کند ( کنایه از بخشش گناهان ) . (وسائل الشیعة، ج 7، ص : 296 قم موسسه آل بیت علیهم السلام )
چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه:
1- یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه واهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع واجب تخییری است به این معناکه انسان بین خواندن نماز ظهر یاخواندن نماز جمعه مخیراست، هرچند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد.
2- شخص مسافرهم میتواند در نماز جمعه شرکت کند .رساله مراجع ص842 مساله1،(نماز ظهرنیز بنابراحتیاط خوانده شود:صافی،گلپایگانی،)
3-خواندن نماز جمعه درزمانغیبت امام زمانعلیه السلام به نظر اکثر مراجع بجای نماز ظهر کافی است و کسی هم که میخواهد نمازظهر را در منزل بخواند بهنظر اکثر مراجع عظام تقلید مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند وتاخیر انداختن لازمنیست.(اکثر مراجع: رساله مراجع مساله، احکامنماز جمعه ص842 - مخالف: خوئی، مکارم، تبریزی: با وجود شرایط شرکت بنابر احتیاط، واجباست؛منهاج الصالحین ،آیهاللهخوئی ج2 ص203 _گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب اکتفا به نماز جمعه ننماید و نماز ظهر هم بخواند )
4- کسی که در نماز جمعه شرکت کرده ( بنابر احتیاط: سیستانی، مکارم، خوئی ) واجب است به خطبهها گوش کند و همچنین باید ازهر کاری کهباعث ازبین رفتن فایده خطبهها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیزکند. (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 )
5- کسی که به خطبهها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و (بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید) کفایت ازنماز ظهر نیز میکند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیزکافی است ورکعت دوم را فرادا انجام دهد.(رساله مراجع ص 847)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقاممعظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ وَ أُقِیمَتِ اسْتَقَامَتِالْفَرَائِضُکُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام حسین علیه السلام که در مورد امر به معروف و نهی از منکر میفرمایند: ... اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مىگردد . ( وسائل الشیعة ج 16ح 2116)
با توجه به اهمیت فریضه امر به معروف و هفته امر به معروف شبهای گذشته مسائلی نسبت به این فریضه الهی مطرح شد، اما چند نکته دیگر در مورد این فریضه مهم:
1- تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیر گذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود.مثلا اگر فردی غییبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند.یا اگر مثلا دختر حجاب شرعی خودش را چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر و جود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2- با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کن کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام دهد باز هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. ( تحریر ج 2 کتاب امر به معروف، اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م 2216)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد