بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(وسایل‌الشیعه‌ج‌16‌،‌ص‌124 ، ح 21147)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا ‌صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک‏.

هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا این که او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى ‌داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود.‌

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر:
اول:یکی از مهمترین واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روش های امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف و نهی از منکر مراتبی است:
1.اینکه با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است.
2.اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و کلام نیکو، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند.
3.اینکه اکر لازم شد برای امر به معروف و نهی از منکر متوسل به زور یا اقدام عملی گردد که در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسولین ذی ربط حق اقدام ندارد. (باکمی اختلاف تعابیر و نظرات مراجع) بنابراین با توجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل ج 12 ص 25)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول اکرم صلی الله‌علیه و آله روایت شده که فرمودند: إیَّاکُمْ وَ ٱلْکِذْبَ فَإنَّ ٱلْکِذْبَ یَهْدِى إلَى ٱلْفُجُورِ، وَ ٱلْفُجُوَر یَهْدِى إلَى ٱلنَّارِ.‌

از دروغ بپرهیزید، زیرا دروغ انسان را به بدی ها مى‌کشاند، و بدی ها انسان را جهنمی می کند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره دروغ:
1.دروغ یکی از گناهان بزرگ است هر چند به صورت شوخی خبر دروغ را بگوید و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی وعده‌ای که انسان همان ‌ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.
2. در حرام بودن دروغ فرقی نمی کند بین اینکه به زبان بگوید‌یا به قلم بنویسد یا (بواسطه شعر باشد) به اشاره بفهماند و همچنین در حرام بودن دروغ تفاوتی ندارد به همسر و فرزند یا به شخص دیگری دروغ بگوید.
3.در برخی موارد نادر دروغ جایز است: مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین برای نجات جان انسان، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد.‌(امام خمینی استفتاآت ج1ص485س11وج2 ص612 س1و2، منهاج الصالحین خوئی و وحید ج 3م35ومنهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38،تبریزی استفتاآت ج2س 1026و1028و1035،مکارم استفتاآت ج3س490و1661،اجوبه الاستفتاآت س1976)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرمایید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره نور – 32)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.

مردان و زنان بی همسر را همسر دهید و همچنین ‏غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی‌نیاز می‏ سازد، خداوند واسع و آگاه است.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

حضرت علی علیه السلام در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود:
ای بندگان خدا! بدانید که... گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل‌ها را منحرف می سازد، و پیوسته به زنان چشم دوختن؛ نور چشم دل را خاموش می گرداند، و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است. (بحارالانوار ج 74 ص 291 )
اما چند نکته درباره احکام محرمیت :
1.محرمیت میان زن و مرد از سه طریق حاصل می‌شود:
راه اول: از طریق ولادت که بواسطه آن افرادی همچون عمو، عمه، خاله و یا عمه و خاله و دایی پدر و مادر انسان محرم هستند.
راه دوم:‌شیر خوردن چنانچه با شرایطش انجام شود همانند محرمیتی است که از راه ولادت حاصل می شود.
راه سوم: از طریق ازدواج که بواسطه آن افرادی مثل پدر و مادرِ همسر، پدربزرگ و مادر‌بزرگِ همسر به انسان محرم می‌شوند.
2-‌غیر‌از این سه راه، راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد وسایر افراد جامعه نامحرم محسوب می‌شوند حتی اگر از اقوام نزدیک یا همکار باشند لذا به واسطه ازدواج برادر شوهر یا دائی و عموی شوهر به خانم محرم نمیشوند و همچنین خواهر زن یا عمه و خاله زن به مرد محرم نمی شوند، لذا دست دادن به آنها ولو بدون قصد لذت حرام و گناه میباشد.
خداوندمتعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 307)

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت‌ است که فرمودند: مَنْ‏ حَافَظَ عَلَى‏ الْجَمَاعَةِ حَیْثُمَا کَانَ‏ مَرَّ عَلَى الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ اللَّامِع‏.

کسی که هر کجا که باشد محافظت و مداومت بر نماز جماعت داشته باشد، مانند برق،سریع و نورانی از پل صراط‌ می‌گذرد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در‌مورد‌نماز جماعت:
1-افرادی که به امام جماعت اقتدا می کنند باید در افعال نماز از امام جماعت محترم تبعیت کنند یعنی کارهاى نماز مانند‌رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورند لذا باید نماز‌گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند‌یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت ‏به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند. (رساله مراجع مساله 1470)
2- هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1405)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص240 )

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم. امام حسین علیه السلام در روز عاشورا هنگامی که حضرت لشکر عمر سعد را نصیحت می فرمود و سخنان مبارک حضرت در آنان اثری ننمود فرمودند: مُلِئَت بُطُونُکُم مِنَ الحَرامِ.

شکم های شما از غذای حرام پر شده است.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد ربا:
1. ربا انواع و اقسامی دارد و همه آن اقسام حرام و گناه است.
2. ربای قرضی یعنی قرض دادن مشروط به سود، حرام و گناه کبیره است حتی اگر معین نکند چه مقدار سود بدهد و بگوید هرچه دوست داری بده باز هم رباست؛ و فرق ندارد سود، پول باشد یا انجام کاری مثل اینکه به خیاط بگوید قرض می دهم به شرط اینکه پیراهن مرا رایگان بدوزی.‌(استفتائات بهجت ج3‌سوال‌4381؛‌مراجع م2283؛‌اجوبه الاستفتاآت سوال 1630)
3. اگر بدهکار در پرداخت بدهی تاخیر نمود نمی توان از وی اضافه گرفت و اینکه در بازار می گویند اگر نمی توانی بدهی ات را بدهی و یا نمی توانی چک خود را پاس کنی در مقابل مهلت دادن باید دیرکرد بدهی و مبلغ چک را بیشتر کنی این کار ربا و حرام است اما اگر بدهکار بدون در خواست طلب کار مقداری به میل خودش اضافه بدهد اشکال ندارد. (استفتائات بهجت ج3 س 4295- استفتائات ج2 س139؛ رساله مراجع مساله2107)
4. به نظر اکثر مراجع معظم تقلید در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر . (مخالفین: زنجانی (: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی و تبریزی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متعال محبت دنیا را از دل همه مومنین خارج بیرون بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه ، ج 14 ، ص 322 .)

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: إنَّ لِکُلِّ إمَام عَهْداً فِی عُنُق أَوْلیَائه وَ شیعَتهِ وَ إنَّ منْ تَمَام الْوَفَاء بالْعَهْد زیَارَةَ قُبُورهِمْ .‌

هر امام و رهبری، عهد و میثاقی بر پیروان و دوستدارانش دارد و همانا یکی از اعمالی که نمایانگر وفاداری و سبب کامل شدن وفای به عهد و ادای میثاق است، زیارت قبور (مرقد مطهر) آنان می باشد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده و فضیلت زیادی دارد زیارت معصومین علیهم‌السلام است، زیارت نوعی تعظیم شعائر الهی است که خداوند تعظیم شعائر را نشان تقوای قلب ها می داند (وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ - سوره حج آیه32) زیارت ابراز مودت و محبت و عمل به وظیفه ای است که خداوند برعهده انسان گذارده (قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى - سوره شوری آیه 23)
هر چند حاضر شدن نزد امام معصوم با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، ‌زیارت محسوب می‌شود اگر چه زیارت نامه‌ای هم خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت‌؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله وزیارت جامعه‌کبیره خوانده شود.
2.آداب زیارت متعدد است، مثل وضو و غسل، پوشیدن لباس خوب و تمیز و معطر کردن خود، توجه داشتن به خداوند متعال و گفتن ذکر و گام ها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارت هایی که از ائمه :نقل شده (مثل امین ا... و جامعه کبیره) توجه به معانی آن‌ها، خواندن نماز زیارت به گونه ای که ایجاد مزاحمت برای اطرافیان نکند. همچنین فرستادن صلوات نباید ایجاد مزاحمت کند یا به گونه ای باشد که خلاف ادب در حضور امام علیه السلام باشد.
3.‌ درهنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ‌ما نرنجند و‌دست‌رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
‌4.بانوان با حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این ‌‌مکانهای مقدس و بلکه ‌در هر ‌زمان ‌و ‌مکان ‌دیگر باشند. چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
تعجیل در فرج‌امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
«تنبیه الخواطر {معروف به مجموعه ورام} ص 69»

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند :‌إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ أَنْ یَدْخُلَهَا جَسَدٌ غُذِّیَ بِحَرَامٍ؛‌‌

خداوند متعال بهشت را بر بدنی که با مال حرام تغذیه شده، حرام کرده است.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

خوردن و آشامیدن در برخی موارد‌حرام‌است:
‌1.خوردن وخوراندن غذا و آشامیدنی نجس حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد (م145).
2.خوردن گوشت بعضی از حیوانات حرام است مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. [مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882 ]
3.خوردن شراب و هر مایعی که مست کننده است از گناهان بسیار بزرگ می باشد و درآیات و روایات مذمت شده است و در حرام بودن آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ حتی خوردن یک قطره از مسکرات هم حرام است حتی نشستن بر ‏سر ‏سفره و میزی که شراب باشد حرام است و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است.(بهجت‌ج4‌س‌5936 و‌عروه‌احکام‌النجاسه‌م 32)
4.خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند ان بدست آمده است.
خداوند متعال توفیق ترک محرمات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‌الشیعة‌ج‏16‌ح2116)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام حسین علیه السلام که در مورد امر به معروف و نهی‌از‌منکر می‌فرمایند:...بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ‏ وَ أُقِیمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَصَعْبُهَا‌.

‌اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و بر پا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مى ‏گردد.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر:‌
1.تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیر گذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غییبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند. یا ‌مثلا اگر درمورد رعایت حجاب دختر‌خانمی چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2.باتوجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (تحریر ج2 کتاب امر به معروف،اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م2216)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه/ج 5/ص 372)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که فضل بن شاذان از امام رضا علیه السلام در مورد فلسفه نماز جماعت سؤال می‌کند، حضرت در پاسخ می‌فرمایند: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِیدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوراً.

امام رضا علیه السلام در پاسخ چند مطلب فرمودند که اولین نکته حضرت این است که: جماعت برای این قرار داده شده است که اخلاص و توحید و اسلام و بندگی خدا ظاهر و آشکار گردد و در معرض دید عموم و ظاهر و مشهور در میان مردم باشدو همچنین از این طریق حجت بر اهل شرق و غرب تمام شود، لذا از مهمترین آثار نماز جماعت ابراز توحید و خدا پرستی و بندگی خداست که با عمل دیگران را به دین دعوت و در عمل اتمام حجت می نماییم.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته در مورد اهمیت و احکام نماز جماعت:
1.مستحب است مومنین نمازهای یومیه خود را به جماعت بخوانند وحاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست.
2.نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
3.در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسى که در صف بعد ایستاده، مى‏ توانند تکبیر بگویند (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).
4.گفتن اذکار بطوری که امام بشنود مکروه است.
5.کسی مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و‌سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را‌به امام جماعت برساند، اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر‌احتیاط‌واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-‌رساله‌مراجع‌مسأله‌1442-غیر‌مشهور :‌خوئی، بهجت، تبریزی،‌سیستانی:‌خودش را به رکوع برساند وم 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الوسائل‌ج11‌: ص 520)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ‌از امام سجاد علیه السلام روایت است که ‏می‌فرمایند: الذنوبُ‌التی تَهتِکُ العِصَمَ شربُ الخمرِ و اللَّعبُ بالقِمار ِ

از‌ گناهانی ‌که سبب پرده‌دری (و بی‌حیایی) می‌شود‌، شراب خواری و قمار بازی است .

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از جنایات بنی امیه این بود که در نزد سر مقدس ابا عبدالله علیه السلام مشغول شرابخواری و قمار بودند و به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره قمارو شرط بندی خدمت عزیزان عرض می شود:
1-هرگونه بازی با وسایل قمار حتی بدون شرط‌بندی اگر چه برای تفریح و سرگرمی باشد،حرام است.
2.بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که بازی همراه برد و باخت و شرط بندی باشد، شرط بندی و درآمد حاصل از آن حرام است. مثلاً چند نفر در خوردن یا انجام دادن کاری یا در فوتبال با هم مسابقه می‌دهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد یا بازنده کاری را انجام بدهد، مثل اینکه شرط کند که بازنده ، برنده را رایگان به سفر ببرد و یا امثال اینها صحیح نیست.
3-‌‌‌در دو ‌مورد‌ شرط‌‌بندی‌ اشکال ندارد:‌1. مسابقه سوارکاری.‌2.مسابقه ‌‌تیراندازی ‌با اسلحه جنگی،‌در صورتی که شرط‌ بندی ‏بین افراد مسابقه دهنده باشد نه تماشاچی‌ها‌، درآمد حاصل از شرط‌بندی تماشاچی‌ها حرام است. (‌اجوبه‌س‌1117،‌1122‌‌1123،‌منهاج سیستانی ج2؛ مکاسب محرمه مسأله‌22،‌امام‌ج2‌س 15-17-18-فاضل ج1س953، بهجت ج4س6436 بهجت ج4‌س‌6452- مکارم‌ج2‌س‌727،‌735‌ج3‌س471 جامع المسائل فاضل ج1 س 1564- رساله جامع سیستانی ص 635 م 2259)
خداوند متعال توفیق ترک گناه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏4 ؛ ص44)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام در روایت است که مردی خدمت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رسید و عرض کرد از خداوند بخواه که مرا وارد بهشت کند. فَقَالَ لَهُ أَعِنِّی بِکَثْرَةِ السُّجُود.

(اگر بهشت می خواهی) با زیاد سجده کردن برای خداوند متعال مرا یاری کن.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام سجده:
اول: سجده اقسامی دارد: واجب، مستحب، حرام. الف: سجده های واجب: 1. سجده های نماز 2. سجده های واجب قرآن 3. سجده سهو 4. قضاءسجده فراموش شده ب: سجده های مستحب: از جمله 1. سجده زیارت عاشورا 2. سجده شکر 3.سجده های مستحبی قرآن (11مورد) و غیر این موارد. ج: سجده حرام: سجده برای غیر خداوند متعال حتی سجده برای امام معصوم البته سجده شکر را در هر جا و به هر سمتی می توان انجام داد ولی بهتر است (مکارم احتیاط واجب:اگر مردم فکر کنند سجده برای امام میکند ترک کند) که در هنگام تشرف سجده شکر را رو به قبله انجام دهند تا مورد سوء استفاده دشمن قرار نگیرد (تذکر داده شود که رو به ضریح مطهر امام رضا علیه السلام سجده نکنند اما بوسیدن عتبه اشکال ندارد بلکه از آداب زیارت شمرده شده است.) (العروةالوثقی اقسام سائر سجود مساله 24).
دوم: انجام سجده های واجب قرآن و سجده سهو و سجده فراموش شده واجب فوری است. (رساله مراجع مساله1246،1093) سوم: در سجده های واجب قرآن دو نکته لازم است: 1- سجده کند بر چیزهای که سجده بر آن صحیح است مثل خاک وسنگ و چوب 2- به طوری عمل کند که بگویند سجده کرد .(غالب مراجع،خوئی،زنجانی،وحید:احتیاط واجب،(تبریزی:فتوی) اعضای سجده بر روی زمین باشد (رساله مراجع مساله 1098و1236)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعه ج7‌ص21-علل‌الشرائع/ج‏1/ ص233)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. باعرض تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام از امام باقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند :‌إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام‌مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا‌سَجَدَ ... وَ لا‌فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ.

پدرم علی بن الحسین علیه السلام (به هر مناسبتی سجده می کردند از جمله) هیچ گاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد و بعد از هر نماز واجب نیز سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

سجده ابراز تذلل و کوچکی در مقابل آفریدگار عالم هستی و از بهترین حالات برای نزدیکی بنده به خداست، در روایات مختلف برای نزدیکی به خدا، بخشش گناهان، بهشتی شدن، استجابت دعا و بسیاری از کمالات دیگر به سجده در پیشگاه خداوند سفارش شده.
از آنجا که یکی از سجده های واجب سجده سهو است لذا دو نکته در مورد احکام سجده سهو عرض می کنم:
1. اگر نماز گزار تشهد یا سجده را در نماز فراموش کرد چنانچه قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شود باید برگردد و تشهد یا یک سجده را بجا آورد ولی اگر در رکوع رکعت بعد یا در رکعات بعدی متوجه شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز ابتدا باید تشهد یا سجده را قضا کرده و بعد از آن سجده سهو هم بجا آورد. (مشهور‌مخالف: سیستانی،‌مکارم، شبیری‌زنجانی؛ تشهد نیاز به قضا ندارد و سجده نیاز به قضا دارد رساله مراجع 1245)
2.کیفیت سجده سهو این است که بعد‌از نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه وبرکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند (اختلافی: مکارم بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفاکند و سلام آخر نماز را بگوید).(م1250)حضرت امام و‌رهبری و سیستانی ذکر را مستحب میدانند)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات برمحمدو آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج 14،ص502)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام سجاد علیه‌السلام‌، از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند:مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ.

هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام عزاداری:
1-عزاداری معصومین علیهم السلام باید به‌کیفیت مناسب شان آن حضرات برگزار شود و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شان عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا اگر برگزاری مجلس به صورتی است که باعث وهن مذهب شیعه می‌شود باید پرهیز شود.
2- اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزاداری اشکالی ندارد ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام بشود.
3.خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی‌که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست البته در حرام بودن برگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست. 4.اگر فردی‏ با رعایت شرایط نذر، نذر ‏کرده که ‏در این ‌ایام مثلا روز شهادت امام سجاد‌علیه السلام مجلس عزا برپا کند ولی اکنون توان جسمی یا مالی برای انجام چنین نذری را ندارد، انجام نذر بر این فرد واجب نیست.
خداوند متعال همه ما را از عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی شیخ طوسی ص 193)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم .‌از امام صادق علیه السلام چنین ‌روایت شده است که فرمودند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ؛

طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته‌کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1.در قراردادهای کاری کسی که نیروی کار می گیرد نسبت به پرداخت حقوق کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند و تاخیر در پرداخت حقوق، چنانچه شخص توان پرداخت دارد ولی در پرداخت حقوق کوتاهی می کند ظالم و معصیت کار است.
2.کار گر هم نباید در انجام کار کم کاری یا کوتاهی کند مثلا کارگری که قرار است که زمان‌ خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد‌ازظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، کارگری یا خدمت اداری انجام دهد، نباید در آن زمان، کارهای شخصی ،‌کم‌کاری و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. وگرنه نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند یا مثلا کارمندى که به طور معمول و در حد توان مثلا به ده پرونده و یا به امور ده مراجعه کننده مى‌تواند رسیدگى کند، اگر به خاطر سهل انگارى و کم کارى به مقدار کمتر رسیدگی کند، گنهکار است و نباید برای مقداری که کم کاری نموده مزدی دریافت نماید.
2. اگر تا الان بخاطر ندانستن مساله یا خدای نکرده عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید به همان اداره یا صاحب کار برگرداند و اگر در ادارات دولتی مکان یا حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد به خزانه کل دولت واریز کند. (استفتائات مقام معظم رهبری س 1955)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مسلمین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 64)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از حضرت علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: إغْتَنِمُوا الدُّعاءَ عِنْدَ اربع مَواطِنَ: عِنْدَ قِرائَهِ الْقُرْآنِ، وَ عِنْدَ الاْذانِ، وَ عِنْدَ نُزُولِ الْغَیْثِ، وَ عِنْدَ الْتِقاءِ الصَفَّیْنِ لِلشَّهادَهِ.

در چهار زمان دعا را غنیمت شمارید: هنگام قرائت قرآن، هنگام اذان، هنگام نزول باران، هنگام رو به رو شدن دو لشگر مؤمنین و کفار براى جنگ.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فضل بن شاذان درباره حکمت اذان از امام رضا علیه السلام روایت‏ می‏‌کند که در قسمتی از فرمایشات حضرت آمده است: اینکه مردم به اذان دستور داده شده‏‌اند، علل و حکمت‏‌های زیادی دارد، از آن‏ جمله اینکه یادآوری برای فراموش کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که‏ وقت نماز را نمی‏‌دانند یا مشغول کار دیگری شده‏‌اند، با وقت نماز آشنا گرداند. مؤذن با اذان خود مردم را به سمت عبادت آفریدگار فرا می‏‌خواند و آنان را به پرستش ‏خداوند تشویق می‏‌کند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان‏ می‏‌نماید و برای فراموش کاران، فرارسیدن وقت نماز را اعلام می‏‌دارد. مؤذن که به ‏این نام، نامیده شده است بدین جهت است که او با اذان خود، نماز را اعلام می‏‌کند.
اما چند نکته در مورد اهمیت و احکام اذان و اقامه:
1-مستحب موکد است که انسان پیش از نمازهاى شبانه روزی (یومیه) چه ادائی باشد و چه قضایی اذان و اقامه بگوید، ولی سائر نمازها اذان و اقامه ندارد. (‌عروه،‌فصل‌فی‌الاذان‌و‌الاقامه،‌رساله مراجع م916)
2.‌شکستن نماز در‌حال عادی جایز نیست اما اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان و اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند (سیستانی: بلکه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید که آنها را فراموش کرده ، مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند رساله مراجع مساله 1164)
3.در همه مواردى که نمازگزار، پشت سر هم نماز مى‏خواند ، اگر براى نماز اول اذان گفته باشد ، اذان از نماز بعدى ساقط است ،بشرط اینکه بین دو نماز فاصله‌نشده‌باشد. (امام خمینی،بهجت،‌فاضل، گلپایگانی، زنجانی ، صافی، نوری، :نافله فاصله میشود.سیستانی، مکارم،:نافله فاصله نمیشود.تحریر الوسیله المقدمه الخامسه فی الاذان والاقامه مساله2،عروه الوثقی الاذان والاقامه م1، رساله مراجع مساله922، هدایه العباد فصل فی الاذان و الاقامه، منهاج الصالحین فصل فی الاذان و الاقامه، )
4-یکی از مواردی که اذان و اقامه ساقط میشود و نباید گفته شود (فتوا واحتیاط) اینست که ماموم در نماز جماعتی شرکت کند که برای نمازجماعت اذان و اقامه گفته شده است هر چند که این ماموم آنها را نشنیده باشد و یا در وقت گفتن اذان و اقامه در آنجا حضور نداشته باشد. (عروه اذان و اقامه م 3)
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تفسیر نمونه، الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 15)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُم؛‌

خداوند متعال رشوه دهنده و رشوه گیرنده و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از محرمات و گناهان بزرگ رشوه دادن و رشوه گرفتن می باشد که دارای اقسامی است:
1.رشوه خواری در قضاوت‌، مطلقاً حرام و از گناهان کبیره است و رشوه در قضاوت آن است که به قاضی چیزی می‌دهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند
2.رشوه دادن برای انجام کار حرام مانند خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ حق کسی را ضایع کند.
3.رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد پول دریافت نماید، پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
4.تغییر عنوان رشوه سبب حلال شدن آن نمی‌شود مثلا به عنوان هدیه یا بخشش شیرینی، انعام یا هر عنوان دیگری که باشد حرام است و کسی که رشوه گرفته واجب است که آن را به صاحبش برگرداند. (مقام‌معظم‌رهبری،س‌1246‌‌سیستانی‌،رساله‌جامع‌ج‌1‌م‌2761)
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی‌حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص 455 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام روایت شده که فرمودند: اَفضَلُ ما یتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدَ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ.

بهترین چیزى‌که ‌بنده بعد از شناخت خداوند متعال به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز است.

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز:
1-یاد گرفتن احکام مورد ابتلاء واجب است از جمله احکام مبتلا به، احکام مربوط به شکیات نماز است که مسائل متعددی دارد.
2-به بعضی از شکها نباید اعتنا کرد: مثل شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته است که نمی داند آن را انجام داده یا نه و وارد کار بعدی شده اعتنا نکند و نماز را ادامه دهد.مثلا در رکوع شک کند که حمد یا سوره نماز را بجا آورده یا نه ، به شک خود اعتنا نکند و نماز را ادامه دهد و یا مثل اینکه در حال برخاستن شک می کند که تشهد را خوانده یا نه، یا اینکه بعد از ایستادن شک کند سجده را انجام داده یا نه،که باید بنا را بر این بگذارد که نماز را درست‌انجام داده.(شک در انجام سجده در حال برخواستن اختلافی است؛ رساله مراجع مساله 1168و1172)
ان شاءالله نمازهایمان مورد قبول خداوند متعال قرار گیرد به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ‌شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شد. به آن حضرت عرض‌کرد‌که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه‌کنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود:طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ؛‌

لقمه‌ات را پاک‏ کن [تا مبادا به حرامی آلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی. (خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در رابطه با کسب روزی حلال:
1-خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسب های حلال در دین مقدس اسلام فراوان است و درامدی هم که بدست می‌آید شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.
طبق معارف دین روزی هر کسی بر عهده خداوند است که البته با کار و تلاش به دست می آید و انسان وظیفه دارد روزیی را که خداوند برایش مقدر کرده از راه حلال کسب نماید و یکی از سوالات مهمی که در قیامت می پرسند از درآمد و ثروت انسان است که طبق روایتی از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در قیامت نمی گذارند شخص قدم از قدم بردارد مگر اینکه به چند سوال پاسخ دهد که یکی از اموال است که از چه راهی به دست آورده.
2- از نظر شرع مقدس اسلام برخی از کسب و کارها حرام است اما درامدش حلال است (جهت‌اطلاع:مانند معامله غش دار) اما برخی از کسب و‌کار‌ها علاوه بر حرام بودن خود کار، درامدش نیز ‌حرام بوده و معنای حرام بودن درامد این است که انسان مالک وجهی که بین دو طرف انتقال می‌یابد، نمی شود و مدیون است و باید آن پول را به صاحبش برگرداند که به برخی از این کسب ها اشاره می‌شود:
1-درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
2-درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3.پولی که از بیت‌المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏21، ص: 476)

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم‏. از پیامبر اکرم صلى الله ‏علیه ‏و ‏‌آله روایت شده که فرمودند: أکرِموا أولادَکُم و َأَحسِنوا آدابَهُم یُغفَرلَکُم؛

فرزندان خود را گرامى بدارید و خوب تربیت شان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند ‏نکته کوتاه درباره وظایف والدین و فرزندان:
1.واجب است فرزندان در برابر والدین ادب را در گفتار و رفتار رعایت کنند هر چند پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشد و چنانچه فقیر باشند نیاز مادی پدر و مادر در حد متعارف و شانشان تامین کنند.
2.اگر پدر و مادر دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستورشان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود.‌(از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی،‌سیستانی) عمل کردن به گفته ایشان واجب است.
3.بر والدین هم واجب است که فرزندانشان را تربیت دینی کنند لذا اگر پدر و مادر نسبت به دوری از نامحرم و حجاب دخترشان یا در آموزش احترام به حقوق واجب دیگران کوتاهی کنند و فرزند در زمان بلوغ رعایت نکند شرعا مسؤل خواهند بود ،‌لذا والدین باید مراقب حجاب و اعمال دینی فرزندان شان باشند.‌(استفتاءات (بهجت)، ج‌4، س5041, ص:‌131‌؛‌استفتاءات (امام‌خمینى) ،‌ج‌3،‌حقوق والیدین, س78و85و82,‌ص: 596‌؛ رساله مراجع م 1295)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(شرح‌آقا‌جمال‌الدین‌خوانساری‌بر‌غررالحکم‌و‌دررالکلم ج4،‌ص204، ح5836)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن‌الرحیم. در روایتی از أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند:‌
صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ‌؛

صله‌رحم نعمت‌ها را فراوان مى‌کند و سختى‌ها را از بین مى‌برد.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امام صادق علیه السلام فرمود:‌"‌ما چیزی را جز صله‌ی رحم، سراغ نداریم که عمر را زیاد کند؛ تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده‌است، ولی او اهل صله ‏ی‌رحم می‌شود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می افزاید و سی و سه سال دیگر زنده می ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، اما به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه ی خویشاوندی، خداوند سی سال از عمرش کم می‌کند و سه سال زندگی می کند".رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: «‌صله‌ی رحم، به‌عمر اضافه می‌کند، و فقر را از بین می‌برد». پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمود: «‌کسی که زیادی و توسعه ی رزق و روزی و افزونی عمر خوشحالش می کند، صله ی رحم کند.امام باقر علیه السلام فرمود: «‌صله‌ی رحم نفس را پاکیزه، و روزی را زیاد می کند.» حضرت علی‌ علیه السلام فرمود: « گاه خانواده ای از نیکان، به علت قطع ارتباط با یکدیگر، از رحمت حق محروم می مانند و گاه خانواده ای از افراد فاسق به سبب ارتباط با یکدیگر، مشمول روزی ها و نعمت های حق تعالی می گردند.»
اما دو نکته کوتاه درباره‏ احکام صله رحم :
1-قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر و برادر و خواهر و دیگر خویشان حرام است هر چند این فامیل زودتر قطع رابطه‌کرده باشد و یکی از شیوه‌های صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری‌ در منزل فرد نیست و فرد می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی ‌برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
2-اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام ‌او یا تشویق او بر ارتکاب گناه‌می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه می‌شود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه ‌دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال الفت و صمیمت را در میان دوستان‏ امیرالمومنین ‌علیه السلام‏ بیش از ‌پیش قرار دهد ،‌به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code