سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت است که فرمودند: إِنَ الْحَرَامَ لَایَنْمِی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ.
مال حرام رشد نمی کند و اگر هم در ظاهر زیاد شود برکت ندارد.
خرید و فروش و نگهداری برخی کالاها باطل و حرام است:
1.خرید و فروش و نگه داری چیزی که استفاده معمولی آن در حرام است؛ مثل وسایل قمار، کتب و مجلات وسی دی های منحرف کننده و ضد اخلاق. وسائل مختص موسیقی حرام، صلیب، انگشتر طلای مردانه، مواد مخدر. (اجوبه الاستفتاآت سوال447؛ آیه الله سیستانی، رساله جامع سوال135؛ استفتاآت امام، ج2ص8س13و14؛)
2.خرید و فروش و نگهداری وسایلی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره البته ماهواره اگر مطمئن به استفاده غیرحرام باشد باز هم استفادهاش در کشورمان جایز نمی باشد چرا که استفاده از ماهواره منع قانونیدارد. (اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائلجدیدج1ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
3.خرید و فروش وسایلی که مشترک میان استفاده حلال و حرام است مانند گوشی های موبایل فقط در صورتی استفاده از آن جایز است که در راه حلال استفاده شود. (تحریر الوسیله، مکاسب محرمه م15)
خداوند متعال توفیق ترک حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایتی نقل شده که فرمودند: َلَا یَسْتَحِی الَّذِی لَا یَعْلَمُ أَنْ یَتَعَلَّمَ.
کسی که علم ندارد، نباید از یادگیری شرم کند.
غسل کردن علاوه بر آثار جسمانی، نوعی عبادت و پرستش خداست که اثرات مثبت روحی و روانی بر فرد می گذارد همچنین غسل کردن به دست آوردن طهارت باطنی است که بدون آن انسان نمی تواند خطوط قرآن کریم را لمس کند. در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که در پاسخ فردی علّت غسل را نظافت و تطهیر نفس از آلودگى آن و پاک نمودن بدن از قذارت و خباثت بیان نمودند.
چند نکته درباره احکام غسل:
1- غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت وچه مستحب باشد مانند غسل جمعه به دو قسم می شود انجام داد: ترتیبی و ارتماسی .(م360)
2- درغسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سروگردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد.(فتوی یا احتیاط واجب= مشهور و بنظر بعضی بعد از سروگردن بدن را بشوید: خوئی، تبریزی،سیستانی،زنجانی مکارم: ترتیب را مستحب می دانند)(م362)
3. بنظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمىشود ولی برای نماز باید وضو بگیرد (بنظر اکثر مراجع ، مخالف: خوئی،بهجت:فتوی، تبریزی: احتیاط واجب،)
4- در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزءبدن حساب مىشود مانند موهای دست را، بشوید و بنظر اکثر مراجع شستن موهاى بلند لازم نمى باشد بلکه اگر آب را طوری بپوست بدن برساند که موهای بلند تر نشود غسل صحیح است. (مخالف :امام خمینی، نوری، فاضل، مقام معظم رهبری و مکارم:احتیاطواجب) (رساله مراجع مساله 379و385و386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین میفرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….
همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان عرضمی کنم:
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله: الف)شناخت صحیح معروف و منکر. ب)احتمال تاثیر در مخاطب. ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل. د)نداشتن مفسده و ضرر جانی ،عرضی و مالی قابل توجه.
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب راداشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمیخواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین میفرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….
همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان عرضمی کنم:
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله: الف)شناخت صحیح معروف و منکر. ب)احتمال تاثیر در مخاطب. ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل. د)نداشتن مفسده و ضرر جانی ،عرضی و مالی قابل توجه.
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب راداشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمیخواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إیَّاکُم وَالرِّشْوَة فَإنَّهَا مَحْضُ الکُفْرِوَ لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ.
از دریافت و پرداخت رشوه بپرهیزید که این نافرمانی خداوند است و کسی که گرفتار رشوه شود بوی بهشت به مشامش نمیرسد.
چند نکته کوتاه درباره رشوه:
1.یکی از گناهان بزرگ رشوه است و تغییر دادن نام رشوه به اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمیشود و کسی که رشوه را گرفته واجب است به پرداخت کننده رشوه برگرداند. (مقاممعظمرهبری ،س1246سیستانی ،رساله جامعج 1م 2761)
2.رشوه دارای شکلهای مختلفی است:
1.رشوهخواری در قضاوت. یعنی انسان به قاضی چیزی بدهد که به نفع رشوه دهنده حکم کند.
2.رشوهدادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
3.رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که و ظیفهاش میباشد پول دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمیباشد.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت است که میفرمایند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبَا وَ مُؤْکِلَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ.
خداى عزوجل ربا خوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.
ربا یکی از گناهان کبیره است. ربا و درآمد حرام در زندگی و فرزندان انسان اثر می گذارد و انسان را از راه حق دور می کند. ربا شرایطی دارد و اینگونه نیست که هر مراوده مالی ربا باشد بلکه در دین مبین اسلام راه ها و قرار داده های متعددی برای کسب درآمد حلال وجود دارد. یک نکته مهم این است که انسان در کارهای خودش باید دقت کامل داشته باشد و بعد از شناخت حکم خدا اقدام به کارهای مالی و قرار داد نماید. اما نسبت که کارهای دیگران تا وقتی از جزئیات کارهایشان خبر ندارد باید حمل بر صحت و درستی و حلال بودن مالشان داشته باشد.
چند نکته درباره احکام ربا:
1.ربا انواع و اقسامی دارد و همه آن اقسام حرام و گناه است.
2.ربای قرضی یعنی قرض دادن مشروط به سود، حرام و گناه کبیره است حتی اگر معین نکند چه مقدار سود بدهد و بگوید هر چه دوست داری بده باز هم رباست؛ و فرق ندارد سود، پول باشد یا انجام کاری مثل اینکه به خیاط بگوید قرض میدهم به شرط اینکه پیراهن مرا رایگان بدوزی. (استفتائات بهجت ج3 سوال 4381؛ مراجع م2283؛ اجوبه الاستفتاآت سوال 1630)
3. در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (مخالفین: زنجانی (: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنابر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی و تبریزی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت مشهور ربا جایز است مخالف: وحید. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متعال محبت دنیا را از دل همه مومنین بیرون بفرماید به برکت صلوات متعال بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً.
ابرار و نیکان به نذر خود وفا مى کنند و از روزى که عذابش گسترده است مى ترسند.
دو نکته کوتاه درباره احکام نذر:
1. نذر زمانی بر انسان واجب می باشد که شرائطش را داشته باشد یکی از شرائطش خواندن صیغه نذر است ؛ لذا اگر کسی صیغه نذر را بر زبان جاری نکرده و فقط از دل گذرانده یا اصلا صیغه نذر را نمی دانسته عمل به ان نذر بر انسان واجب نمی باشد.
2. اگر کسی نذر کند که کاری انجام دهد مثلا روزه بگیرد ولى وقت و مقدار آن را معین نکند چنانچه یک روز روزه بگیرد کافى است. یا اگر نذر کند نماز بخواند و مقدار و خصوصیات آن را معین نکند، اگر یک نماز دو رکعتى بخواند کفایت مىکند یا اگر نذر کند صدقه بدهد و جنس و مقدار آن را معین نکند، اگر چیزى بدهد که بگویند صدقه داده، به نذر عمل کرده است و اگر نذر کند کارى براى خداوند متعال بجا آورد، در صورتى که یک نماز بخواند یا یک روز روزه بگیرد، یا چیزى صدقه بدهد، نذر خود را انجام داده است. (توضیح المسائل مراجع مساله 2652 و 2641)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام باقر علیه السلام که میفرمایند: عالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ اَفْضَلُ مِنْ اَلْفِ عابِدٍ؛
عالمی که از علمش بهره برده شود، برتر از هزار عابد است.
دو نکته کوتاه درباره تعلیم و یاددادن مسائل شرعی:
1.اگر فردی در موردی بیاطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک و یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که فرد جاهل، درصدد تعلّم و فراگیری است و احتمال تأثیر نیز وجود داشته باشد، ارشاد وی و یاددادن مسأله شرعی به او واجب است؛ که به اصطلاح ارشاد جاهل گفته میشود و این کار را امر به معروف و نهی از منکر نمیگویند. بنابراین کسی که نمیداند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا گوش دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد رارعایت نمیکند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است.
2.اگرکسی حکم شرعی را میداند و از روی اشتباه و فراموشی موضوعی را به نادرستی مرتکب شده است در این صورتتذکر دادن واجب نیست مثلا کسی که می داند خوردن و اشامیدن روزه را باطل میکند و از روی فراموشی اقدام به خوردن میکند در این مورد تذکر دادن به او واجب نیست یا اگر کسی از روی اشتباه، قبله را رعایت نکرده است تذکر دادن واجب نیست. البته اگر موضوع از موضوعات بسیار مهم باشد تذکر دادن لازم است مثلا فردی از روی اشتباه بخواهد مرتکب قتل شخصی شود که در این صورت ارشاد و راهنمایی واجب است.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ بَعْدَ مَوْتِهِ، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه.
شش چیز است که شخص مؤمن بعد از مرگ خود از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی (بعضی تعابیر کتابی) که از او مانده باشد خوانده شود؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ درختی که کاشته باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند.
اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. .خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است، که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2.وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثلمسجد، مدرسه، حرم های معصومین علیهم السلام یا فقرا....اختصاص دهد.
3.اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج میشود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت ومصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4.بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه حرام است. (تحریرالوسیله امام،ج،2 م3و4،ص60-استفتائاتمقام معظم رهبری س 1995و1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: اِسْتِمَاعُ اللَّهْوِ وَ الْغِنَاءِ یُنْبِتُ النِّفَاقَ کَمَا یُنْبِتُ الْمَاءُ الزَّرْعَ.
گوش کردن به چیزهای بیهوده و غناء و آوازه خوانی، نفاق را می رویاند همان گونه که آب کشتزار را می رویاند.
چند نکته کوتاه درباره احکام موسیقی:
1.هر موسیقی و آهنگی که انسان تشخیص دهد در نز عرف (مردم)، لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد مثلا آهنگی رقصآور باشد یا تحریککننده شهوت باشد حرام است. هر چند برای خود شنونده رقصآور یا محرک شهوت نباشد. (صرفا جهت اطلاع بیان کننده: معیار در موسیقی حرام فقط لهوی بودن است = خوئی،وحید ،سیستانی،مکارم، تبریزی)
2. در موسیقی حرام فرقی بین کلاسیک یا سنتی، محلی، ایرانی و غیره نیست و همچنین پخش شدن از صدا وسیما یا مجوز داشتن دلیل بر حلال بودن موسیقی نیست. (اکثر مراجع-اجوبه س1128-1129-1141)
3 .حضور افراد در مجلس گناه که عرفا تایید آن میشود حرام است و اگر شخصی اتفاقا در مجلس حرام قرار گرفت باید با وجود شرایط نهی از منکر کند گر چه به خارج شدن از مجلس گناه باشد. (استفتائات مکارم ج2 س719- اجوبه س 1155)
4. انسان حق ندارد مال را در امور حرام مثل موسیقی حرام صرف نماید که در این صورت معصیت الهی را انجام داده و باید توبه نماید و علاوه برآن خمس آن مال را نیزادا نماید و کسب در آمد نیز از این راه، حرام است.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیْسَ یَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ الْأَجْرِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِی حَیَاتِهِ فَهِیَ تَجْرِی بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.
اجر و مزد هیچ عملى پس از مرگ بانسان نمی رسد مگر سه کار: که یکی از آنها صدق هاى است که در حال حیات جارى ساخته و آن پس از مرگ نیز تا روز قیامت جریان خواهد داشت دوم: رفتار هدایت بخشى که از خود بیادگار گذاشته هم خود به آن عمل می کرده و هم دیگرى پس از وى، سوم: فرزند شایسته اى که برایش طلب مغفرت و آمرزش کند.
چند نکته کوتاه درباره احکام وقف :
1.در اسلام به وقف کردن سفارش شده و وقف از مصادیق صدقه جاریه میباشد.
2- در وقف کردن مالی، نیت تنها کفایت نمی کند، بلکه باید صیغه خوانده شود مثلا بگوید خانه ام را وقف نمودم و به تصریح برخی از مراجع وقف به عمل هم محقق می شود مثلًا چنانچه فرشی را به قصد وقف بودن در مسجد بیندازد و یا ساختمانى را بطورى که مساجد را به آن طور مىسازند به قصد مسجد بودن بسازد وقف میباشد.
3- اگر ملکى را براى وقف معین کند و پیش از خواندن صیغۀ وقف پشیمان شود، یا بمیرد، وقف درست نیست.
4- اگر کسى چیزى را وقف کند، دیگر مالک ان نمی باشد و از ملک او خارج مىشود بنا براین خود او و دیگران حقّ هیچ نوع تصرّفى در آن را ندارد و نمىتواند آن را به کسى ببخشد یا بفروشد یا دوباره آن را وقف کند یا جهت وقف را عوض کند؛ مثلًا نمىتواند حسینیه را مسجد قرار دهد.همچنین اگر واقف فوت کند، ورثۀاواز چیزى که وقف کرده ارث نمىبرند همانطور که وصیّت در مورد آن صحیح نیست، البته در برخى از موارد نادر متولى وقف مىتواند آن را بفروشد.( توضیح المسائل مراجع مساله 2676 ،2677و 2678)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که شخصی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تقاضا کرد ای فرستاده خدا! کاری به من یاد بده که میان آن عمل و بهشت فاصله ای نباشد آن حضرت فرمودند: لَا تَغْضَبْ، وَ لَا تَسْأَلِ النَّاسَ شَیْئاً، وَ ارْضَ لِلنَّاسِ مَا تَرْضَى لِنَفْسِکَ.
عصبانی مشو و از مردم چیزی طلب مکن و نیز برای مردم بپسند آنچه را برای خود می پسندی.
شب اول ماه ربیع الاول "لیلۀالمبیت" است شبی که علی علیهالسلام با جان فشانی و در بستر قرار گرفتن جان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را حفظ کردند که خداوند متعال در آیه 207 سوره بقره (وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ) این ایثار امیرالمومنین علیه السلام را بیان نموده است.
هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبدأ تاریخ اسلام است و کشور های اسلامی تاریخ خود را هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قرار داده اند که در کشورها نیز هجری شمسی سال شمار رسمی است. هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با حوادث مهمی همراه شده که تاریخ اسلام ماندگار و بسیار اثر گذار است مانند ساختن نخستین مسجد در تاریخ هجری و بنا بر قولی اقامه نخستین نماز جمعه. این هجرت زمینه ساز تشکیل حکومت اسلام در مدینه شد و از مهمترین و تاثیر گذارترین رویدادها در جهت تثبیت و تقویت اسلام در آن دوران است.
در روز اول هر ماه قمری (مثل امروز) چند عمل مستحب است: 1- خواندن هفت مرتبه سوره حمد. 2- انجام نماز اول ماه (2 رکعت که در رکعت اول بعد از حمد 30 توحید و در رکعت دوم بعد از حمد30 قدر و بعد از نماز صدقه دادن و دعایی نیز در برخی روایات نقل شده). 3- روزه گرفتن که ثواب بسیاری دارد اما در مورد روزه مستحبی لازم است دقت شود کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که روزه مستحبی گرفته واجب نیست آنرا به آخر برساند و اگر برادر مومنش او را به غذا دعوت نمود مستحب است دعوت او را بپذیرد و روزه مستحب را افطار نماید.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلامعلیکم. بسم الله الرحمنالرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: مَنْ أَعْرَضَ عَنْ مُحَرَّمٍ أَبْدَلَهُ اللَّهُ بِعِبَادَةٍ تَسُرُّه.
هر کس از حرام دورى کند، خداوند به جاى آن عبادتى که او را شاد کند نصیبش مى گرداند.
چند نکته کوتاه درباره کسب های حلال و حرام:
1-خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسب های حلال نزد اسلام فراوان است و درامدی هم که از راه حلال بدست می آید نیز شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.
2-برخی از کسب و کارها حرام است ولی درامدش حلال است (جهت اطلاع :مثل غش در معامله) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درامدش نیز نامشروع و حرام میباشد یعنی انسان مالک آن نمیشود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسب ها اشاره می شود:
1-درامدی که راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می اید.
2-درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3-پولی که از بیت المال برخلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام از حضرت جواد علیه السلام در فضیلت زیارت پدر بزرگوارشان روایت شده که می فرمایند: مَا زَارَ أَبِی علیه السلام أَحَدٌ فَأَصَابَهُ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ بَرْدٍ أَوْ حَرٍّ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّار.
هیچ کس به زیارت پدرم نمى رود که گرفتار ناراحتى از قبیل: باران یا سرما و یا گرما شود؛ مگر اینکه خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام مى کند.
چند نکته درباره عزاداری:
1-یکی از سفارشات دین، تعظیم شعائر و بزرگ شمردن نمادهای دینی است و از مصادیق تعظیم شعائر، شرکت در عزاداری معصومین علیهم السلام میباشد و شایسته است مومنین در ایام سوگواری معصومین علیهم السلام آداب عزاداری را رعایت نمایند.
2-در ایام عزاداری رعایت برخی از امور مانند پوشیدن لباس مشکی یا حالت حزن داشتن مستحب و پسندیده است و برخی از مسائل مانند شرکت نکردن در مجالس گناه، آرایش نکردن درمقابل نامحرم، استفاده نکردن از سی دی های مبتذل و موسیقی های لهو ولعب و دیگر محرمات الهی که برخی از افراد فقط در این ایام ترک می کنند اختصاص به ایام عزا ندارد بلکه باید در تمامی ایام رعایت شود و احترام گذاشتن به دستورات الهی اختصاص به ایام عزاداری ندارد. البته بدیهی است که انجام گناه در ایام عزاداری به جهت بی احترامی به ایام عزدارای گناهش شدیدتر و زشت تر خواهد بود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام در روایت است از امام کاظم علیه السلام که می فرمایند: مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی عَلِیٍّ کَانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ کَسَبْعِینَ حَجَّةً مَبْرُورَةً قَالَ قُلْتُ سَبْعِینَ حَجَّةً قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ قُلْتُ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ رُبَّ حَجَّةٍ لَا تُقْبَلُ مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَیْلَةً کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ.
کسى که قبر فرزندم را زیارت کند براى او نزد خدا ثواب هفتاد حجّ مقبول مىباشد. راوى مى گوید: محضرش عرضه داشتم: ثواب هفتاد حج؟! حضرت فرمودند: بلى، بلکه ثواب هفتصد حج؟! عرض کردم: هفتصد حج؟! فرمودند: بلى، بلکه ثواب هفتاد هزار حج. عرض کردم: هفتاد هزار حج؟! فرمودند: بلى، از این گذشته بسا حج مقبول واقع نمى شود، کسى که آن حضرت را زیارت کند و شب را نزد آن جناب بیتوته کند مثل کسى که است که خدا را در عرش زیارت کرده.
چند نکته درباره زیارت:
1. زیارت ائمه معصومین علیهم السلام مصداقی برای تعظیم شعائر الهی است و نوعی ابراز مودت و محبت است که وظیفه هر مسلمانی است؛ خداوند به پیامبراکرمصلیالله علیه و آله و سلم می فرماید: «قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى» و لازم است دقت شود که زیارت عبادت است و به قصد قربت و تقرب به سوی خدا انجام می شود؛ زیارت معصومین علیهم السلام دارای آداب و شرایطی است، از جمله ذکر گفتن و خواندن نماز زیارت از طرف خود یا دیگران چه مرده و چه زنده.
2.آداب زیارت متعدد است، مثل وضو و غسل،پوشیدن لباس خوب و تمیز و معطر کردن خود، توجه داشتن به خداوند متعال و گفتن ذکر و گام ها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارت هایی که از ائمه : نقل شده (مثل امین ا... و جامعه کبیره) توجه به معانی آنها، خواندن نماز زیارت به گونه ای که ایجاد مزاحمت برای اطرافیان نکند همچنین فرستادن صلوات نباید ایجاد مزاحمت کند یا به گونه ای باشد که خلاف ادب در حضور امام علیه السلام باشد.
3. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونهای رفتار کنیم که دیگران از ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
4.بانوان با حجاب کامل تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران خود در این مکان های مقدس و بلکه درهر زمان و مکان دیگر باشند. چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِکُمْ وَ تَمْحِیصُ ذُنُوبِکُمْ وَ ما تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِکُمْ لِیَوْمِ فَاقَتِکُم.
پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهان تان و ذخیرهای برای روز قیامت تان است.
چند نکته درباره خمس:
1.یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر رسید سال خمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2. در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد باز هم خمس واجب می شود لذا اینکه میگوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمی باشد در همه موارد صحیح نیست مثلا فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت ایام عزاداری معصومین علیهم السلام در روایت است از امام رضا علیه السلام روایت است که فرمودند: أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ الصَّلَاةُ فَإِنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلَاةُ صَحَّ لَهُ مَا سِوَاهَا.
اوّلین عملی که از انسان مورد محاسبه و بررسی قرار می گیرد نماز است، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول می گردد وگرنه مردود خواهد شد.
چند نکته کوتاه در اهمیت نماز:
1- نماز از مهمترین واجبات دینی است و یادگیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است. (رساله مراجع م 11)
2-اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید. (رسالهمراجعمساله747)
2-نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانهای برای ترک نماز نمی شود.
3-مستحب است مومنین نمازهای یومیه خود را به جماعت بخوانند و در نماز صبح و مغرب وعشاء خصوصا برای همسایه مسجد تاکید بیشتری شده است. (مراجع م 1399)
4-نماز جماعتی که مختصر بخوانند از نماز فرادایی که آن را طول بدهند بهتر است.(تذکر: در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ نماز را به جماعت خواندند.)
خداوند متعال همه ما را از نماز گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت حضرت رضا علیه السلام از حضرتش روایت شده که فرمودند: تَصَدَّقْ بِالشَّیْءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَ کُلَ شَیْءٍ یُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّیَّةُ فِیهِ عَظِیم .
صدقه بده هرچند کم باشد، زیرا هر کار کوچکی که صادقانه برای خدا انجام شود بزرگ است.
چند نکته درباره نذر:
1-نذر نوعی توسل بوسیله انجام امور خیر به درگاه الهی به حساب میآید و نوعی درخواست از خداوند متعال و میتواند باعث تغییر قضای الهی شود مثل صدقه و صله رحم که در دفع و رفع بلا موثرند، در نذر انسان متعهد می شود که برای کسب خشنودی و رضای الهی کار خوبی را انجام دهد.
2-نذر زمانی بر انسان واجب میباشد که شرائطش را داشته باشد .
3-یکی از شرائط وجوب نذر خواندن صیغه نذر است لذا اگر کسی صیغه نذر را بر زبان جاری نکرده و فقط از دل گذارنده است یا اصلا صیغه نذر را نمی دانسته عمل به ان نذر برای انسان واجب نمی باشد.
4- یکی دیگر از شرائط وجوب نذر این است که انسان عملی را که نذر می کند قدرت بر انجام آن را داشته باشد و اگر در زمان نذر کردن قدرت بر عمل را داشته اما در زمان عمل به نذر توانائی عمل به ان را ندارد چیزی بر او واجب نمی باشد و کفارهای هم ندارد مثلا اگر نذر کرده که در روز شهادت امام رضا علیه السلام مجلس عزائی بگیرد و اطعامی هم بدهد ولی در زمان عمل به نذر مالی ندارد تا بتواند مجلس عزا را اقامه کند برگزار کردن مجلس بر او واجب نمی باشد و اگر عمل نکرد کفاره نذرهم بر او واجب نمی باشد. اما اگر در زمان نذر کردن قدرت عمل به نذر را نداشته باشد ولی در زمان نذر بتواند به نذرش عمل کند واجب است به نذرش عمل کند. (توضیح المسائل مراجع مساله 2647و2641)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت ایام شهادت معصومین علیهم السلام از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده که آن حضرت در مورد فلسفه بجا آوردن نذر می فرمایند: الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ؛
خداوند متعال وفای به نذر را موجب آمرزش قرار داد.
یکی از سوالاتی که فراوانپرسیده می شود این است که بعضی از عزیزان برای برخی مناسبت ها مانند روز شهادت حضرت رضا علیه السلام نذرهایی داشته اند اما اکنون توانایی برای انجام نذر را ندارند، حال وظیفه آنها چیست؟
در پاسخ به دو نکته باید توجه شود:
1.اگر شخص نذر را فقط از دل گذرانده و به زبان جاری نکرده یا (بهنظر مشهورمراجع) صیغه مخصوص نذر شرعی را نخواند هیچ چیزی بر این شخص واجب نیست. (مخالف ایت الله مکارم:اگر فقط بگوید نذر کردم و مد نظرش انجام کار برای خدا باشد بنابر احتیاط واجب باید به نذر عمل کند (پیک احکام 16))
2. اما اگر صیغه نذر را بر زبان با رعایت سایر شرایط نذر جاری نماید یعنی مثلا بگوید برای خدا بر من است که اگر حاجتم را گرفتم در روز شهادت حضرت رضا علیه السلام مجلس عزاداری برگزار نمایم ولی در همان روز توانایی (جسمی یا مالی) انجام آن را نداشته باشد انجام نذر بر او واجب نیست ، ولی اگر با داشتن توانایی عمدا انسان به نذرش عمل نکند کفاره دارد.(صرفا جهت اطلاع: کفاره افطار روزه ماه رمضان: امام خمینی،فاضل، مکارم، گلپایگانی، صافی، نوری،زنجانی، رساله مراجع مساله2654، کفاره قسم مخیر بین اطعام 10 فقیر یا پوشاندن آنها و اگر نتوانست 3 روز، روزه است- خوئی، سیستانی، رهبری، تبریزی، وحید، بهجت، رساله مراجع مساله 2654، سیستانی منهاج ج3م740، خوئی وحید تبریزی منهاج ج3م1564)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام مجتبی علیه السلام از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیْسَ یَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ الْأَجْرِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِی حَیَاتِهِ فَهِیَ تَجْرِی بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ صَدَقَةٌ مَوْقُوفَةٌ لَا تُورَثُ أَوْ سُنَّةُ هُدًى سَنَّهَا فَکَانَ یَعْمَلُ بِهَا وَ عَمِلَ مِنْ بَعْدِهِ غَیْرُهُ أَوْ وَلَ
اجر و مزدهیچ عملى پس از مرگ به انسان نمی رسد مگر سه کار: یکی از آنها صدقه اى است که در حال حیات جارى ساخته و آن پس از مرگ نیز تا روز قیامت جریان خواهد داشت دوم: رفتار هدایت بخشى که از خود به یادگار گذاشته هم خود به آن عمل می کرده و هم دیگرى پس از وى، سوم: فرزند شایسته اى که برایش طلب مغفرت و آمرزش کند.
چند نکته درباره وقف:
1.خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمال شان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصتها وقف کردن است، که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. اگر شخصی بخواهد مالی را وقف نماید، نیت تنها کفایت نمی کند، بلکه باید صیغه خوانده شود مثلا بگوید خانه ام را وقف نمودم و به تصریح برخی از مراجع عظام تقلید وقف به عمل هم محقق میشود مثلًا چنانچه فرشی را به قصد وقف بودن در مسجد بیندازد و یا ساختمانى را بطورى که مساجد را به آن طور مىسازند به قصد مسجد بودن بسازد، وقف محسوب می شود.
3. اگر کسى چیزى را وقف کند، دیگر مالک آن نمی باشد و از ملک او خارج مىشود بنابراین خود او و دیگران حقّ هیچ نوع تصرّفى در آن را ندارد و نمىتواند آن را به کسى ببخشد یا بفروشد یا دوباره آن را وقف کند یا جهت وقف را عوض کند؛ مثلًا نمىتواند حسینیه را مسجد قرار دهد؛ حتّى اگر در حین وقف براى آن متولى تعیین نکرده باشد، بعداً نیز حقّ تعیین متولّى یا دخل و تصرّف در امور وقف را ندارد و اگر واقف فوت کند، ورثۀ او از چیزى که وقف کرده ارث نمىبرند همانطور که وصیّت در مورد آن صحیح نیست و در برخى از موارد متولى وقف مىتواند آنرا بفروشد. (تحریر الوسیلهامام،ج،2 م3و4،ص60-استفتائاتمقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 مساله2676 و2677)
خداوند متعال بحق رسول اکرم صلی الله عللیه و آله وسلم و حضرت امام مجتبی علیه السلام به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.