بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص217

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند:‏ أَوَّلُ‏ا لْوَ قْتِ‏رِضْوَانُ‏ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ

نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص217

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است، مگر آنکه تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، اما چند مورد استثناء شده است:
1-نماز ظهر و عصر و صبح برای کسی که می خواهد نافله نماز را بخواند به شرط این‌که باعث اتمام وقت فضیلت نماز اول وقت نشود.
2- کسی که دستشویی (ادرار یا مدفوع) دارد برای قضای حاجت، نماز را به تاخیر بیندازد.
3- منتظر نماز جماعت شدن یا کمال دیگری مثلا در مسجد نماز خواندن البته منجر به زیاد تاخیر افتادن نشود. (مشهور؛ مخالف: خوئی، زنجانی: نماز فرادا در وقت فضیلت افضل است؛ سیستانی: بهتر بودن جماعت در غیر وقت فضیلت معلوم نیست؛ العروه الوثقی، اوقات نماز، م 13؛ رساله مراجع مساله ٧٥١)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص217

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند:‏ أَوَّلُ‏ا لْوَ قْتِ‏رِضْوَانُ‏ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ

نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص217

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است، مگر آنکه تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، اما چند مورد استثناء شده است:
1-نماز ظهر و عصر و صبح برای کسی که می خواهد نافله نماز را بخواند به شرط این‌که باعث اتمام وقت فضیلت نماز اول وقت نشود.
2- کسی که دستشویی (ادرار یا مدفوع) دارد برای قضای حاجت، نماز را به تاخیر بیندازد.
3- منتظر نماز جماعت شدن یا کمال دیگری مثلا در مسجد نماز خواندن البته منجر به زیاد تاخیر افتادن نشود. (مشهور؛ مخالف: خوئی، زنجانی: نماز فرادا در وقت فضیلت افضل است؛ سیستانی: بهتر بودن جماعت در غیر وقت فضیلت معلوم نیست؛ العروه الوثقی، اوقات نماز، م 13؛ رساله مراجع مساله ٧٥١)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص217

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند:‏ أَوَّلُ‏ا لْوَ قْتِ‏رِضْوَانُ‏ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ

نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص217

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است، مگر آنکه تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، اما چند مورد استثناء شده است:
1-نماز ظهر و عصر و صبح برای کسی که می خواهد نافله نماز را بخواند به شرط این‌که باعث اتمام وقت فضیلت نماز اول وقت نشود.
2- کسی که دستشویی (ادرار یا مدفوع) دارد برای قضای حاجت، نماز را به تاخیر بیندازد.
3- منتظر نماز جماعت شدن یا کمال دیگری مثلا در مسجد نماز خواندن البته منجر به زیاد تاخیر افتادن نشود. (مشهور؛ مخالف: خوئی، زنجانی: نماز فرادا در وقت فضیلت افضل است؛ سیستانی: بهتر بودن جماعت در غیر وقت فضیلت معلوم نیست؛ العروه الوثقی، اوقات نماز، م 13؛ رساله مراجع مساله ٧٥١)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 21چاپ قم

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ.

هرکس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد.( وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 21چاپ قم)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از موارد بندگی خدای متعال این است که کیفیت عبادتش و همچنین انجام معاملات شرعیش بر اساس دستورات خدا باشد لذا عبادت انسان مثل نماز یا قراردادهای شرعیش مانند اجاره وخریدوفروش باید با دستور الهی مطابقت کامل داشته باشد. یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ ومدت مشخص بسته شودودرضمن قرارداداجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه‌به مستاجر بگوید:‌ خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار‌تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوان‌شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من رهن می‌دهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید، صحیح نیست (اکثر مراجع ) (مسائل جدید ج1 ص 87- اجوبه س 1662- و‌جامع‌المسائل ج1 س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی- رساله مکارم مساله 1975،3 )
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
اعراف آیه 31

سلا م علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ

از نعمت‏هاى الهى بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد. (اعراف 31)

توضیح حدیثتوضیحات

اقتصاد به معنای میانه روی است که در همه امور زندگی توصیه دین خدا و عقل سلیم است حتی در عبادت لازم است که انسان میانه روی را رعایت کند و افراط و تفریط ننماید.‌اقتصاد در معیشت در دو بعد «کسب و درآمد» و در «مصرف» مطرح می شود و در روایات معصومین علیهم‌السلام به مصرف کردن اموال در راه صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار سفارش شده، اینکه مومن نباید نعمت خدا و مالی را که خدا در اختیار او قرار داده را در گناه مصرف نماید و باید از اسراف و تبذیر دوری کند.
اما چند نکته درباره احکام اسراف و تبذیر:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر می نامند.
2. بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر : مثل اسراف در تجملات و تزئینیات ، مراسم عروسی، تاج گلهای گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس و…
3.اسراف کردن در آب وضو و غسل نیز ‌حرام ‌است و مستحب است با750 گرم آب وضو گرفته و با 3 کیلو آب غسل انجام شود. و بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود می‌توانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود.‌(صافی جامع الاحکام ج 1/20 5 س 736- مکارم‌استفتائات ج1/101 س‌316- بهجت سوال3810- استفتائات تبریزی ج2 سوال1024) توضیح المسائل (محشى. امام خمینى) ؛ ج‌2،‌ص:‌607. (آیت الله ‌سیستانی، مسائل منتخبه ص16ش(30(رساله وحید م2077)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
.(سوره حج، آیه 41)

سلام علیکم ‏بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین می‌فرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….

همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند .(سوره حج، آیه 41)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان‌ عرض می کنم:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله
الف) شناخت صحیح معروف و منکر ب) احتمال تاثیر در‌مخاطب ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د)نداشتن مفسده وضرر جانی‌، عرضی و مالی قابل توجه .
2.یکی‌از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی‌از‌منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست. تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
جامع الاحادیث ص 289.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: لایَدْخُلُ الجَنَّةَ جَسَدٌ غُذِّىَ بِحَرامٍ.

پیکرى که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمى شود. جامع الاحادیث ص 289.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خوردن و آشامیدن:
1- بعضی از چیزها نجس نبوده و پاک هستند ولی خوردن و آشامیدن آنها حرام است. مثل خوردن ماهی بدون پولک یا گوشت خرچنگ یا خوردن مال مردم و غصبی مانند میوه های باغ و زمین دیگران و یا مثل خاک که فی نفسه پاک است ولی خوردن آن حرام است مگر خوردن مقدار کمی از تربت پاک امام حسین علیه السلام که جهت استشفاء مانعی ندارد.
2- بعضی از چیز ها هم پاکند و هم خوردن آنها حلال است مثل خرما و کشمش و آب اینها که اگر چه به جوش هم بیایند و یا در غذا بریزند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید پاک بوده و خوردن آنها هم حلال است. (مشهور مخالف: بهجت: پاک بودن و جواز خوردنش محل اشکال است؛ مکارم: هر گاه کشمش را در غذا بریزند به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخل آن بجوشد حرام می شود اما نجس نیست؛ رساله مراجع م 111تا 114)
3 – ولی هر چیزی که نجس باشد خوردن آن هم حرام است . مثل شراب (همه مراجع ) ویا هر مایع مست کننده (اکثر مراجع ) که هم نجس هستند و هم خوردن آنها حرام است. (مشهور . خویی؛ تبریزی: بنابر احتیاط واجب.مخالف: سیستانی : شراب نجس است و غیر آن از چیزهایی که انسان را مست میکند؛ نجس نیست)
خداوند متعال توفیق دوری از حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

‌ آغاز سال 2018 میلادی
جزئیات
حدیث گفتار روز
جامع الاحادیث ص 289.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: لایَدْخُلُ الجَنَّةَ جَسَدٌ غُذِّىَ بِحَرامٍ.

پیکرى که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمى شود. جامع الاحادیث ص 289.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خوردن و آشامیدن:
1- بعضی از چیزها نجس نبوده و پاک هستند ولی خوردن و آشامیدن آنها حرام است. مثل خوردن ماهی بدون پولک یا گوشت خرچنگ یا خوردن مال مردم و غصبی مانند میوه های باغ و زمین دیگران و یا مثل خاک که فی نفسه پاک است ولی خوردن آن حرام است مگر خوردن مقدار کمی از تربت پاک امام حسین علیه السلام که جهت استشفاء مانعی ندارد.
2- بعضی از چیز ها هم پاکند و هم خوردن آنها حلال است مثل خرما و کشمش و آب اینها که اگر چه به جوش هم بیایند و یا در غذا بریزند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید پاک بوده و خوردن آنها هم حلال است. (مشهور مخالف: بهجت: پاک بودن و جواز خوردنش محل اشکال است؛ مکارم: هر گاه کشمش را در غذا بریزند به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخل آن بجوشد حرام می شود اما نجس نیست؛ رساله مراجع م 111تا 114)
3 – ولی هر چیزی که نجس باشد خوردن آن هم حرام است . مثل شراب (همه مراجع ) ویا هر مایع مست کننده (اکثر مراجع ) که هم نجس هستند و هم خوردن آنها حرام است. (مشهور . خویی؛ تبریزی: بنابر احتیاط واجب.مخالف: سیستانی : شراب نجس است و غیر آن از چیزهایی که انسان را مست میکند؛ نجس نیست)
خداوند متعال توفیق دوری از حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

‌ آغاز سال 2018 میلادی
جزئیات
حدیث گفتار روز
جامع الاحادیث ص 289.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: لایَدْخُلُ الجَنَّةَ جَسَدٌ غُذِّىَ بِحَرامٍ.

پیکرى که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمى شود. جامع الاحادیث ص 289.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خوردن و آشامیدن:
1- بعضی از چیزها نجس نبوده و پاک هستند ولی خوردن و آشامیدن آنها حرام است. مثل خوردن ماهی بدون پولک یا گوشت خرچنگ یا خوردن مال مردم و غصبی مانند میوه های باغ و زمین دیگران و یا مثل خاک که فی نفسه پاک است ولی خوردن آن حرام است مگر خوردن مقدار کمی از تربت پاک امام حسین علیه السلام که جهت استشفاء مانعی ندارد.
2- بعضی از چیز ها هم پاکند و هم خوردن آنها حلال است مثل خرما و کشمش و آب اینها که اگر چه به جوش هم بیایند و یا در غذا بریزند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید پاک بوده و خوردن آنها هم حلال است. (مشهور مخالف: بهجت: پاک بودن و جواز خوردنش محل اشکال است؛ مکارم: هر گاه کشمش را در غذا بریزند به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخل آن بجوشد حرام می شود اما نجس نیست؛ رساله مراجع م 111تا 114)
3 – ولی هر چیزی که نجس باشد خوردن آن هم حرام است . مثل شراب (همه مراجع ) ویا هر مایع مست کننده (اکثر مراجع ) که هم نجس هستند و هم خوردن آنها حرام است. (مشهور . خویی؛ تبریزی: بنابر احتیاط واجب.مخالف: سیستانی : شراب نجس است و غیر آن از چیزهایی که انسان را مست میکند؛ نجس نیست)
خداوند متعال توفیق دوری از حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

‌ آغاز سال 2018 میلادی
جزئیات
حدیث گفتار روز
فقه الرضا ص 268

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ

کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود. ( فقه الرضا ص 268)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات معصومین علیهم السلام بدهکار بودن و قرض گرفتن ناپسند شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار؛ حتی در برخی روایات آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر جنازه فردی که بدهکار بود نماز نمی خوانند و در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‏ فرمایند:
إِیَّاکُمْ‏ وَ الدَّیْنَ‏ فَإِنَّهُ هَمّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛ بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و درخواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2.‌اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانه‏اى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و ‌به ‌آنها احتیاج دارد،‌حرام است که طلبکار طلب خود را از او‌مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمى‌تواند او را مجبور کند که‏ چیزهاى‌که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در‌صورت توان ‌تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا‌کندبه نظر اکثر فقها باید ( فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد،‌و شرط نیست در فقیر که سید نباشد.(فاضل، اراکی، گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. .( مساله٢٢٧٦ رساله مراجع مساله٢٢٧٧ ؛ رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

‌ آغاز سال 2018 میلادی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص433)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول خدا صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله که فرموده است:‌الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ الْمُبْرَمَ فَدَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَةِ.

صدقه بلای قطعی را دفع می‏کند، پس بیمارانتان را با صدقه درمان کنید.(وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص433)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در‌ مورد صدقه:
1.یکی از مستحباتی که سفارش شده صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران است و از آداب مهم سفر این است که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد. (عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر)
2.در مصرف صدقه مستحبی فقیربودن یاسید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا غیر فقیر یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد.اما سعی شود صدقات را به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود.(اجوبه س 1822و منهاج ج 2 م 1607)
3. صدقه‌ای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع ‌آوری نموده‌ تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و می‌تواند عوض کرده ‌و ‌به هر مصرفی ‌می‌خواهد برساند اما بعد از انداختن پول‌به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام خمینی ره ، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به‌همان مؤسسه و خیریه تحویل دهد (به نظر اکثر مراجع معظم تقلید)‌( تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م1و 2 ، منهاج‌سیستانی ج2 م 1605؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتاآت ج3 سوال343، استفتاء خصوصی وحید احتیاط این است که بر ندارد. رهبری: اگر صندوق‌در اختیار شما باشد مانع ندارد.مکارم:اشکال ندارد.جزوه کاوشی در احکام ص94).
خداوند متعال توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه، خطبه 178

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از أمیر المومنین علیه السلام که می فرمایند: إذا رَغِبتَ فِی المَکارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ.

اگربه دنبال بزرگوارى هستى (و می خواهی به درجات عالی برسی) ازحرام ها دورى کن. نهج البلاغه، خطبه 178

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره استفاده از وسایل مشترک:
1. اگر وسیله‌ای دارای استفاده حلال و حرام باشد مانند موبایل و کامپیوتر در صورتی استفاده از این وسایل جایز است که در مسیر حلال استفاده شود. لذا موبایل و وسایلی که قابلیت نصب نرم افزار‌های مختلف ویا اتصال به شبکه های اجتماعی یا اینترنت را دارا می باشد. چنانچه کسی ترس این را داشته باشد که با خرید این وسایل به گناه می افتدیا سبب تضعیف عقاید وایمانش یا ایمان فرزند یا خانواده می شود نمی تواند این وسیله را خریداری کند یا نرم‌افزار این امکانات را در گوشی همراه یا کامپیوتر خود بارگزاری نماید.
2.باید توجه داشت استفاده از موبایل و کامپیوتر در جهت نگهداری و نشر و دیدن فیلم
و عکسهای مبتذل و مستهجن یا رد و بدل‌کردن کلمات ‌تحریک آمیز یا ارتباط‌های نادرست میان افراد نامحرم و یا لطیفه‌هایی که توهین به یک شخص و یا گروه خاصی باشد ازجمله گناهانی است که در هنگام استفاده از موبایل و کامپیوتر باید از آن پرهیز کرد. خداوند‌متعال توفیق استفاده صحیح از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از‌امام رضا علیه‌السلام که می فرمایند: اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْاِخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الْاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ للَّهِ اِلَّا ظاهِراً مَکْشُوفاً مشْهُوراً

خداوند متعال نماز جماعت را در دین اسلام قرارداده است که چهار چیز آشکار و مشهور شود اخلاص، خداپرستی، اسلام، عبادت برای خداوند متعال. (‌وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در دین مبین اسلام و قرآن کریم به وحدت و اجتماع مسلمانان که یکی از مصادیق آن نماز جماعت است، اهمیت داده شده و همچنین اجر و ثواب اعمالی عبادی مثل نماز ها اگر به جماعت اقامه شود بسیار بیشتر از غیر آن است ؛ چرا که انسان در میان جمع افراد مومن رشد می کند و می تواند کمالات بیشتری کسب کند و خداوند این حضور در جمع مومنان را دوست دارد.
دو نکته کوتاه در مورد نماز جماعت:
1.مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست و نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
2.کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را به امام جماعت برساند ،اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر‌احتیاط‌واجب) باید‌صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است‌نیز اقتدا نکند.‌(مشهور- رساله مراجع مسأله 1442-
غیر‌مشهور : خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودش را به رکوع برساندو...م 1441)‌
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
.‌(نهج‌البلاغه ،‌فیض،‌نامه 47، ص 977.)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ‌از أمیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:
أُوصِیکُمَا وَ‌جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم

شما‌را (ای‌حسن‌و‌حسین) و‌همه‌خانواده‌و‌فرزندانم‌و هر‌کس‌را‌که‌نوشته‌من به‌اومی‌رسد، به تقوای‌الهی و نظم در‌کارهایتان‌سفارشمی‌کنم.‌(نهج‌البلاغه ،‌فیض،‌نامه 47، ص 977.)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره قوانین:
‌1.قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود‌مانند قاچاق کالا یا قوانین راهنمایی و رانندگی ‌یا سد‌معبر یا موجب ضرر به بیت المال و ‏اموال عمومی یا اشخاص شود شرعا واجب است که‌رعایت شود.(بنابر‌فتوی یا احتیاط واجب)‌(آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان‌س235؛.برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه‌الاستفتاآت،‌س1983و س1987،1989؛‌مسائل جدید جلد 3‌ص63. تبریزی:‌مخالفت با‌مقررات که مخل به نظام باشد‌جایز نیست، استفتائات ج2 ص499و س1039)
2.به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى‌نگهبان قرار گرفته ‏اند،‌براى هیچکس جایز نیست.‌البته‌در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم‌کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر قانونی از‌بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛_ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987،1989؛ مسائل جدید جلد 3 ص63_ تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499و س1039) (اجوبه الاستفتائات س1249) مکارم استفتاآت ج3س 1797و 1798و 1801و 1161و 1583 بهجت استفتاآت ج4 س6513،فاضل جامع المسائل ج1س917
خداوند‌متعال توفیق عمل به واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
.(نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص203)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علیه السلام در روایتی میفرمایند: مَکَانُ الْقَیِّمِ بِالْأَمْرِ مَکَانُ‏ النِّظَامِ‏ مِنَ‏ الْخَرَزِ یَجْمَعُهُ وَ یَضُمُّهُ.

جایگاه رهبر و سرپرست در اجتماع، جایگاه رشته ای است که دانه ها را بهم پیوند داده و جمع می کند.(نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ؛ ص203)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ولی فقیه :
1- ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2. فقیه درسه موردصاحب اختیارمی باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث 3 . اجرا دستورات الهی واداره امور جامعه.
3.اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس ، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید.
(اجوبه الاستفتائات س56و 62و 63و 65و 59، فاضل ج1 ص225 س913و 910 و 911 و 912-مکارم استفتائات ج3 ص19 صحیفه امام ج‏10ص58). بهجت استفتاآت ج1 س57،اجوبه الاستفتاآت س 52، عروةالوثقی الاجتهاد والتقلید م57،تبریزی استفتاآت ج2 س48 منهاج مساله 26 تقلید).
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

روز بصیرت و میثاق امت با ولایت
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسایل ج۱۸ -ص ۹۴و ۹۵ و بحار الانوار ج 2 ص 88

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام عسکری علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ.

‌از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر مولایشان می‌باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید‌کنند. (وسایل ج ۱۸- ص۹۴ و ۹۵و بحار الانوار ج 2 ص 88.)

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد تقلید:
1. یکی از نقاط قوت دین اسلام و مذهب شیعه این است که اصول و مبانی اعتقادی را با عقل و دلیل اثبات می کند و آن را وظیفه هر مسلمانی می شمرد که در اعتقادات تحقیق کند و با دلیل ایمان بیاورد؛ بخلاف برخی ادیان (مثل مسیحیت) که گاهی می گویند عقل را بگذار کنار، لذا مراجع عظام تقلید در اولین مساله رساله می فرمایند ؛ عقیده مسلمان ‌به اصول دین باید‌ از روی دلیل باشد ولی در احکام ومسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد باید به گفته مجتهد اعلم عمل‌کند.(رساله مراجع ج1 م1)
2.رجوع به متخصص دینی یک امر عقلائی است و باید از مرجعی تبعیت و‌پیروی کرد که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط ‌احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج 2 م 2- عروه الوثقی م 17)
3.بعد از فوت مرجع تقلید باید‏ انسان به‏ مرجع زنده اعلم رجوع‏ کند و در مسئله ی بقای بر میت، طبق نظر مرجع زنده‌ی اعلم عمل نمایند. ( رساله مراجع ج1 م 9- عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
4.کسانی که‌ به‌ فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی مانده اند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه‌کنند. ( توضیح المسائل مراجع ج 2 ص 2268 و تحریر کتاب الوکاله م 23)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

روز بصیرت و میثاق امت با ولایت
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف ‏العقول، ص 403)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام از امام کاظم علیه السلام روایت شده است که فرمودند: مَنِ اقتَصَدَ وَقَنَعَ بَقِیَت عَلَیهِ النِّعمَةُ ومَن بَذَّرَ وأسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ.

هر که میانه ‏روى کند و قناعت ورزد، نعمت بر او بپاید و هر که بى‏ جا مصرف نماید و زیاده‏ روى کند، نعمتش زوال یابد.

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وضو و غسل:
1-اسراف کردن در آب موجب بطلان وضو نمی‌شود اما اسراف کردن حرام و جزء گناهان کبیره است و مومنین می‌توانند با کمترین آب وضو یا غسل بگیرند.
2- مستحب است با 750 گرم وضو بگیرید و با 3 کیلو آب غسل کنید.
3- بستن شیر آب در حین وضو طبق روشی که توصیه می‌شود موجب بطلان وضو نمی‌شود. لذا توصیه می‌شود همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دست‌ها و قبل از دست کشیدن نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دست‌ها، دست کشیده شود (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37،) و با حداقل آب وضو انجام می شود و اسراف در آب اتفاق نمی افتد.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، جلد ۲، ص ۲۰۸)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: إنَّ أَعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَاللّه‏ عزوجل یومَ القیامَةِ أَمشاهُم فى أَرضِهِ بِالنَّصیحَةِ لِخَلقِهِ.

بلند مرتبه ‏ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسى است که در روى زمین بیشتر در انجام کارهای خیر برای مردم قدم بردارد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تخریب فضای دینی و وظیفه مسلمین:
1- بر مؤمنین لازم است که برای حفظ فضای دینی نسبت به مسائل دینی و ترویج آن در خانواده و اجتماع اهمیت بدهند، یکی از اسباب آرامش و آسایش جامعه، حفظ ارزش های دینی می‌باشد که باعث امنیت روانی جامعه می‌شود و جامعه‌ای که فضای دینی را تخریب کند هرج و مرج و بی‌مسولیتی در میان افراد رواج پیدا می‌کند.
2-نشر‌دادن و ترویج مفاسد از گناهانی است که سبب تخریب فضای دینی است مانند نشر‌دادن عکس ها و فیلم های مبتذل و موسیقی حرام در فضای مجازی و شبکه های مجازی و ساخت فیلم های انحرافی و خلاف حیاء و عفت ترویج ماهواره رشوه مواد مخدر بد‌حجابی.
3-بر مومن لازم است در برابر هجمه های فرهنگی و گناهان امر به معروف و نهی از منکر که از مهمترین واجبات دینی است را با حفظ شرائط و مراتبش انجام دهد.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، جلد ۲، ص ۲۰۸)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: إنَّ أَعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَاللّه‏ عزوجل یومَ القیامَةِ أَمشاهُم فى أَرضِهِ بِالنَّصیحَةِ لِخَلقِهِ.

بلند مرتبه ‏ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسى است که در روى زمین بیشتر در انجام کارهای خیر برای مردم قدم بردارد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تخریب فضای دینی و وظیفه مسلمین:
1- بر مؤمنین لازم است که برای حفظ فضای دینی نسبت به مسائل دینی و ترویج آن در خانواده و اجتماع اهمیت بدهند، یکی از اسباب آرامش و آسایش جامعه، حفظ ارزش های دینی می‌باشد که باعث امنیت روانی جامعه می‌شود و جامعه‌ای که فضای دینی را تخریب کند هرج و مرج و بی‌مسولیتی در میان افراد رواج پیدا می‌کند.
2-نشر‌دادن و ترویج مفاسد از گناهانی است که سبب تخریب فضای دینی است مانند نشر‌دادن عکس ها و فیلم های مبتذل و موسیقی حرام در فضای مجازی و شبکه های مجازی و ساخت فیلم های انحرافی و خلاف حیاء و عفت ترویج ماهواره رشوه مواد مخدر بد‌حجابی.
3-بر مومن لازم است در برابر هجمه های فرهنگی و گناهان امر به معروف و نهی از منکر که از مهمترین واجبات دینی است را با حفظ شرائط و مراتبش انجام دهد.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌کافی‌ج‏5/59/ص : 55)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: رسول خدا ‌همواره می‌فرمود: إِذَا أُمَّتِی ‏‌تَوَاکَلَتِ‏ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْیَ‏ عَنِ‏ الْمُنْکَرِ فَلْیَأْذَنُوا بِوِقَاعٍ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى.

وقتی امت من امر به معروف و نهی از منکر را ترک و رها کنند، پس باید با خدا اعلان جنگ نمایند.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر :
1. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابراین اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد می‌باشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بی‌توجّه است و‌آنها‌را‌سبک می‌شمارد یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها از قبیل ربا، غیبت، ‌دروغ، گوش‌‌دادن ‌به ‌غنا ‌و موسیقی لهوی و... بی‌مبالات و بی‌باک می‌باشد، باید با اهمّیّت بیشتری‏ ‏با‏مراعات ‏مراتب ‏سه ‏گانه ‏امر به معروف و نهی از ‏منکر جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام امر و دعوت نماید.
2. .در هنگام امر به معروف به گونه ای عمل شود که از کار شخص انتقادشود نه خود شخص زیرا امر به معروف مبارزه با بیماری و مرض است نه بیمار ، انزجار از عمل زشت و ترک معروف است نه کسی که مبتلا شده است و آمر به معروف با خود او مخالفت و دشمنی ندارد بلکه از عمل نا‌پسند او بیزار است‌.
خداوند متعال همه ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code