بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. غضب الهی و لعنت فرشتگان: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هنگامی که لقمه حرام در شکم انسان قرار گیرد، هر فرشته‌ای که در آسمانها و زمین است او را لعنت می‌کند و تا وقتی که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمی‌کند و هر کسی که لقمه حرام بخورد به سوی خشم خدا رفته است، پس اگر توبه کند خدا می‌پذیرد و اگر قبل از توبه بمیرد، آتش به او سزاوارتر است. (جامع‌الاحادیث ،ص 289)
2. خوردن از گوشت خبیث در دوزخ: امام صادق ( علیه السلام ) در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: گروهی را دیدم که سفره‌هایی از گوشت‌های پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف می‌خوردند و غذاهای پاکیزه را وا می‌گذاشتند. از جبرئیل پرسیدم: اینها چه کسانی‌اند؟ جبرئیل گفت: اینها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده، مال حرام می‌خورند و آنان از امت تو هستند ای محمد. (بحارالانوار ج 75 ص 172 )
3. خروج از ولایت علی ( علیه السلام ) و اهل بیت ( علیهم السلام ) : امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: امیر مؤمنان ( علیه السلام ) بارها می‌فرمود: کسی که مال مؤمنی را به حرام بخورد، او از دوستان ما نیست. پس کسی که ولایت علی ( علیه السلام ) را پذیرفته است، نباید مال حرام بخورد و اگر بخورد باید در ولایت خود تردید کند.(بحارالانوار ج 104 ص 296 )
4. عدم قبولی نماز تا چهل روز: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
5. حرام شدن بهشت بر حرام خوار: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: پیکری که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمی‌شود. (میزان الحکمه، ج 3، ص 124)
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز جهاد کشاورزی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه ج‏9، ص: 538 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضا علیه ‏السلام ‏در ‏فوائد پرداخت خمس اینطور می‌فرمایند: ..فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَ تَمحِیصُ ذُنُوبِکُم وَ مَا تَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم.

پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیره‌ای برای روز قیامتتان است. (وسائل الشیعه ج‏9، ص: 538 )

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خمس:
1. اگر انسان از درآمدهای بین سالش به کسی قرض بدهد و تا سر سال خمسی دریافت نکند، با رسیدن سال خمسی، خمس دارد البته اگر مبلغ قرض الحسنه قابل دریافت نیست، به نظر اکثر مراجع هر زمانی که دریافت کرد باید فورا خمس آن را پرداخت کند. (مخالف= مکارم: اگر در سر رسید سال خمسی قابل وصول نباشد جزو درآمد سال وصول است.) (اجوبه الاستفتائات س871 و منهاج الصالحین ج2 م 1251 و آیت الله بهجت توضیح المسائل م 1379 و آیت الله فاضل جامع المسائل ج1 س835 و سایت آیت الله مکارم، استفتائات خمس، نحوه محاسبه خمس)
2. اگر انسان مقداری از درآمدهای بین سالش را اسراف کند یا در راه حرام مصرف کند، خمس این مقدار را بدهکار است و باید پرداخت کند. (عروه الوثقی مع التعلیقات، کتاب الخمس م61 و توضیح المسائل مراجع ج 2 م 1775 و رساله آموزشی ج1 درس68)
3. اگر مالی از راه غیر شغل و کسب به انسان برسد مثلا هدیه ای یا جایزه یا سوغاتی برسد یا حقوقی که کمیته امداد به فقرا و نیازمندان می دهد یا مستمری که بانوان از جانب شوهر مرحومشان دریافت می کنند به نظر امام خامنه ای خمس ندارد البته به نظر تعداد زیادی از مراجع همین موارد در صورتی که از مخارج سال خمسی اضافه بیایید، پرداخت خمسش واجب است. (توضیح المسائل مراجع ج2 م 1753 و اجوبه الاستفتائات س851)
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. جهنمی شدن: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: خداوند متعال می‌فرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم. (بحار، ج 103، ص 5)
2. فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی می‌نالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند می‌توانند علت آن را بیابند. حرام خواری و خباثت خواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست می‌کند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5)
3. عدم استجابت دعا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
4. حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان ( علیه السلام ) فرمود: بزرگ‌ترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 )
5. اعراض خدا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده می‌دارد و آنها را درنامه اعمال نیک او می‌نویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحار‌الانوار ج 104 ص 294 )
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص160)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است شخصی که آرد فروش بود نزد امام صادق علیه السّلام آمد، حضرت به او فرمودند: إِیَّاکَ وَ الْغِشَّ فَإِنَّ مَنْ غَشَّ غُشَّ فِی مَالِهِ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ مَالٌ غُشَّ فِی أَهْلِهِ.

به تو سفارش مى‌کنم غش نکنى؛ چون هرکس به دیگرى چیز ناخالصى را بفروشد، دیگران نیز مال ناخالص و مغشوش به او مى‌فروشند، و اگر ثروتى نداشته باشد در مورد خانواده‌اش با او غش و خیانت مى‌شود. (کافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص160)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی درباره غش در معامله:
غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:
1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی.
2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانندمخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت سربازان دلیر اسلام: بخارایی، امانی، صفار هرندی و نیک نژاد (1344ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی علائم و نشانه ها که مشخص می کند که اعمال ما قبول شده است یانه؟
1. دوری از گناهان: مهمترین نشانه این است که دیگر به سمت گناه نرود و به سمت قرب خدا حرکت کند، خداوند می فرماید: إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ (آِیه 45 عنکبوت)
2. احساس آرامش قلبی و نشاط داشتن:یکی از نشانه ها این استکه فرد احساس آرامش می کند،خدا می فرماید: أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(28 رعد)
در احادیث نیز آمده است که (الصیام و الحج تسکین القلوب)( الامالی طوسی، ص 296) روزه و حج سبب آرامش دل می‌شود
3. داشتن شرایط مثل اخلاص داشتن : یکی از راه‌ها آن است که انسان اعمال و عباداتش را طبق شرایط و آدابی که در شرع بیان شده است انجام دهد که در این صورت احتمال قبولی آن زیاد است زیرا اگر اعمال برابر شرایط انجام شود، امّا مورد پذیرش قرار نگیرد نقص غرض لازم می‌آید که از خدای حکیم چنین کاری محال است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت سربازان دلیر اسلام: بخارایی، امانی، صفار هرندی و نیک نژاد (1344ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج3 ص: 168)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام جعفر صادق علیه السلام که می فرمایند : الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ مِن حَلالٍ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه.

کسی که از راه حلال خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد. (من لا یحضره الفقیه ج3 ص: 168)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره شروط ضمن عقد:
1. اگر در ضمن قرارداد شرعی مانند خرید و فروش یا صلح یا ازدواج شرط جایزی شود همانطور که عمل به اصل قرارداد لازم است واجب است طرفین به شرایط ضمن قرارداد هم عمل نموده و پایبند باشد. البته همانطور که گفته شد شرط باید شرط جایز و حلالی باشد بنابر این اگر مثلا کسی در مغازه ای یا کارگاهی کار می کند و صاحب کار علاوه بر کارهای حلال، از شاگردش درخواست کم فروشی یا غش کند آن اجیر و کارگر شرعا نباید به آن عمل حرام مشغول شود.
2. نکته ی دوم این است که شرطی که ‏مبهم و مجهول است نباید در قرارداد ذکر شود بنابر این اگر کسی بخواهد در ضمن خرید و فروش برای خودش تا مدتی حق بهم زدن معامله را قرار دهد، هر چند اصل این شرط صحیح است ولی باید طرفین معامله دقت کنند که این مدت باید کاملا معین باشد. (جهت اطلاع و به نظر برخی از مراجع عقد هم در این صورت آخر صحیح نمی‌باشد. توضیح المسائل‌مراجع م2124، منهاج الصالحین،‌ج2،‌م172؛تحریر،‌ج4، شرایط ضمن عقد نکاح)
خداوند زندگی ما را در راه بندگی خودش قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:
1. غیبت مرد یا زن مسلمان، مگر این که غیبت شونده او را ببخشد.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود : هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند تا چهل روز نمازش قبول نمی‏شود مگر اینکه آن شخص او را ببخشد. (جامع السعادات، ج ۲، ص ۲۳۴)
2. قطع رابطه با برادر دینی
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به ابوذر فرمودند: "ای ابوذر مبادا با برادر دینی‌ات قطع رابطه کنی که در این صورت هیچ عملی از تو پذیرفته نمی‌شود". (مکارم الاخلاق، ص ۵۵۴)
3. نگاه تند و خشم آلود به والدین
امام صادق ( علیه السلام ) : هر کس به پدر و مادرش از روی غضب نگاه کند، خدا هیچ نمازی را از او قبول نمی‌کند، اگر چه آنها در حق او ستم نیز کرده باشند. (کافى ، ج 2 ، ص349)
4. کسی که (عمداً) لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمی شود. (بحارالانوار، ج 66، ص 313)
5. نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذیرفته نیست. (بحارالانوار، ج 84، ص 317)
البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط-الاسلامیه) ج4 ص: 57)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند: روزی یک اعرابی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسید و عرضه داشت عملی به من بیاموزید که وارد بهشت شوم حضرتش در جواب فرمودند: أَطْعِمِ الطَّعَامَ وَ أَفْشِ‏ السَّلَامَ‏... .

اطعام کن و به صورت آشکار سلام کن. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج4 ص: 57)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام سلام کردن:
1. شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام فوری است یعنی شنونده سلام باید بلافاصله پاسخ سلام را بدهد هر چند سلام کننده بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد به انسان سلام کند و همچنین اگر سخنران یا قاری یا مداح به مخاطبین سلام کند، واجب است حداقل یک نفر جواب سلام را بدهد. (عروه الوثقی مبطلات نماز م 37، توضیح المسائل مراجع 1141و1138)
2. انسان در حالت معمولی باید طوری جواب سلام را بدهد که سلام کننده، جواب سلام را بشنود و نمی تواند جواب سلام را با اشاره سر یا دست بدهد، لذا اگر انسان مثلا در حال مکالمه با تلفن همراه هست، چنانچه در همین حال کسی به انسان سلام کند، شرعا واجب است در بین مکالمه جواب سلام را به گونه ای که سلام کننده بشنود، جواب بدهد. (عروه الوثقی، مبطلات نماز، م 26و توضیح المسائل مراجع م 1139)
3. اگر کسی از روی استهزا و تمسخر و شوخی سلام کند، جواب سلامش واجب نیست.(توضیح المسائل مراجع م 1144)
خداوند متعال همه ما را عامل به دستورات دینی قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:
1. ایمان نداشتن به امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )
امام باقر ( علیه السلام ) فرمودند: "کسی که به وجود امام زمانش اعتقاد نداشته باشد نمازش قبول نمی‏گردد" (کافی، ج1، ص449)
2. سبک شمردن نماز :
پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: "چه‏ بسا شخصی پنجاه سال نماز می‏خواند ولی یک نمازش قبول نمی‏شود؛ چون نمازش را سبک می‌گیرد و نمازی که سبک شمرده شود قبول نمی‏گردد". ( کافی، ج 3، ص 269)
3. نداشتن حضور قلب:
امام صادق ( علیه السلام ) فرمود:همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش یا خمسش بالا برده می شود و آن مقداری از نماز که توجّه قلبی داشته باشد بالا برده می شود.»( بحارالانوار، ج 84، ص 238)
4. ریا و خودنمایى در نماز
امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند: "در روز قیامت بنده‌اى را مى‌آورند که اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا می‌کند. به او مى‏گویند: تو برای آن نماز خواندی که تو را ستایش کنند؛ پس به فرشتگان دستور مى‏رسد او را به سوى آتش ببرند، پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده ‏اند: کسى که براى خودنمایى نماز بخواند، مشرک است. (تفسیر قرطبى ، ج 10، ص 71)
5. مردانی که زنانشان را آزار دهند و زنانی که شوهرانشان را آزار می دهند نمازشان قبول نمیشود. (وسائل،ج 20 ،ص 163)
البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص: 521)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که فرموده اند: ...لایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصَرَّفَ فِی مَالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِه...

براى هیچ کس حلال نیست که بدون اذن صاحب مال، در مال او تصرّف کند. (کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص: 521)

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد تصرف در اموال دیگران :
1. برداشتن و تصرف در اموال دیگران بدون رضایت و اجازه جایز نیست و از گناهان بزرگ است و در این حکم تفاوتی بین غریبه یا زن و شوهر و یا والدین یا فرزندان وجود ندارد.
2. اگر انسان مالی را بدون اجازه بردارد باید به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین برود ضامن است و باید جبران کند و هر مقدار تاخیر کند گناه بیشتری برای او نوشته می شود (رساله مراجع احکام غصب م 2548).
3. اینکه برخی از همسران یا فرزندان می گویند پول را بر می داریم یا باقی مانده پول خرید را نگه می داریم ولی در خانه خودش و برای خودش خرج می کنیم باز هم جایز نیست و بدون اذن و بدون رضایت صاحب مال تصرف گناه و حرام است. (بهجت استفتائات ج4 س 4928 ، 4930، 4922)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند :إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)
فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا ( علیه السلام ) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1. ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد». ( بحار، ج 101، ص 33)
2. ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین ( علیه السلام ): علی بن مهزیار از امام جواد « علیه السلام » سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود: «زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»( کافی، ج 4، ص 584)
3. فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35)
4. شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد. (من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعة، ج 7، ص : 296 قم موسسه آل بیت علیهم السلام)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: مَنْ أتَی الْجُمعةَ إیمَاناً وَ احْتِسَاباً اسْتَأنَفَ الْعَمَلَ.

کسی که از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه حاضر شود، اعمالش را از نو آغاز کند ( کنایه از بخشش گناهان ) . (‌وسائل الشیعة، ج 7، ص : 296 قم موسسه آل بیت علیهم السلام)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه:
1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یاخواندن نماز جمعه مخیر است‌، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند (نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود: صافی، گلپایگانی نظر اقای شبیری اورده شود). (رساله مراجع ص842 م1)3
2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده (بنابر احتیاط: سیستانی، مکارم، خوئی ) واجب است به خطبه‌ها گوش کند و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 )
3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و (بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید) کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد.(رساله مراجع ص 847)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن شرط عمل صالح را ایمان داند و می فرماید: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ :هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند،در حالی که مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل می کرده اند می دهیم. (آیه 97 نحل)
هر عمل ما سه جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:
1. باید خود عمل ذاتا خوب باشد و به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد.
2. چگونگی انجام عمل؛ برای این که هر کاری به نتیجه مطلوب برسد و تأثیر آن احساس شود، باید مراقب بود که آن عمل به بهترین صورت انجام گیرد. مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود.
3. نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد. مشهورترین آموزه دینی که از پیامبر با کرامت اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) رسیده این است که ارزش و بهای عر عملی به نیت آن بستگی دارد لا عمل الا بنیه:؛ (اصول کافی، ج 1، ص 70) و ارزش رفتارها به نیت ها و تصمیم هاست «الاعمال بالنیات»، (دعائم الاسلام، ج 1، ص 4)
و لذا در مورد ضربه ای که امیر مؤمنان ( علیه السلام ) در جنگ خندق بر عمرو بن عبدود وارد آورد منجر به پیروزی اسلام گردید. پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ضربه علی ( علیه السلام ) در روز خندق از عبادت جن و انس برتر بود و این به خاطر اخلاص عمیق علی ( علیه السلام ) در این عمل بود. پس هر عملی که این سه ویژگی در آن مورد توجه قرار گرفته، برترین اعمال است.
نتیجه اینکه ملاک عمل صالح همان وجه الله و تقرب جویی به خداست
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص50)

سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: أَعْظَمُ‏ الْخَطَایَا اقْتِطَاعُ‏ مَالِ امْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَیْرِ حَق.

عظیم ترین گناهان، خوردنِ به ناحق و دست درازی به مال شخص مسلمان است. (وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص50)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره ضرر زدن به دیگران:
1. خداوند متعال آبرو و جان و مال مردم را محترم دانسته لذا ضرر زدن به آنها حرام و گناه و در بسیاری از موارد موجب مدیون شدن است. بنابر این اگر به کسی ضرری رسانده می بایست جبران نموده یا رضایت او را به دست آورد.
2. یکی از مواردی که باعث مدیون شدن افراد می شود ورود بدون اجازه و بر خلاف شرع به ملک و باغ دیگران است و یا خسارت زدن به آن که علاوه بر گناه بودن این عمل، مدیون هم خواهد شد و باید جبران کند.
3. در وجوب اداء دین فرق نمی کند ضرر زدن عمدی باشد یا سهوی و فرق ندارد هنگام ضرر زدن بالغ بوده یا نابالغ در همه این موارد باید دینش را ادا کند به این صورت که اگر طلبکار را می شناسد و دسترسی دارد باید دینش را به همان فرد بپردازد و اگر فوت کرده به ورثه او بپردازد و صدقه کافی نیست و اگر به هیچ وجه به آن فرد یا ورثه اش دسترسی نداشته یا وی را نمی شناسد باید با اجازه فقیهِ جامع الشرایط رد مظالم بدهد یعنی آن مال را به فقیر متدین بدهد. (مکارم جلد ص561- فاضل استفتائات ج2 ص427 و امام ج 3 ص 576و مراجه م: 1815 و 2279 و2548 و تبریزی استفتاآت ج2س1226و1165،رساله مراجع مساله2581، ).
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها:از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103)
در روایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1. دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر ( علیه السلام ) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود. ( بحار، ج96، ص132)
2. بخشش گناهان: امام على علیه السلام فرمود: با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 )
3. شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
4. دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(المحاسن ج1 ص: 227)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. روایت است از امام محمد باقر علیه السلام که می فرمایند: و َاللّه‏ لَحَدیثٌ تُصیبُهُ مِن صادِقٍ فى حَلالٍ و َحَرامٍ خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ حَتّى تَغرُبَ.

به خدا قسم اگر از شخصى راستگو حدیثى درباره حلال و حرام بشنوى، از آنچه که آفتاب بر آن طلوع و غروب مى‏ کند براى تو بهتر است. (المحاسن ج1 ص: 227)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سوالاتی که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد یا بخواهد رهن و اجاره را تمدید کند روش صحیحش به چه صورتی است؟
روش صحیح برای کسی که می خواهد قرارداد جدید با مستاجرش ببندد به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید،‌که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که با قبول مستاجر صحیح است و اگر بخواهد تمدید کند بعد از تعیین مبلغ و مدت اجاره جدید، با مستاجر شرط کند که مبلغ قرض الحسنه ای که سال قبل پرداخت کرده است تا یکسال دیگر مطالبه نکند که با قبول مستاجر صحیح است.(اکثر مراجع )(مسائل جدید ج1ص 87- اجوبه س 1662- و‌جامع‌المسائل‌ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی-رساله مکارم مساله 1975،3 )
نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن می‌توانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض)‌را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمْ اللَّهُ: اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد. ( آیه 31 آل عمران)
به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی «مودت» می‌گویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت می‌گویند.
ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است که شخص مدعی، پیرو اهل بیت (علیهم السلام) باشد. کسی که ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آن‌ها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آن‌ها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او کاسته خواهد شد.
امام صادق ( علیه السلام) می‌فرماید:کسی که خدا را معصیت و نافرمانی می‌کند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش می‌کردی.زیرا محبّ، فرماندار محبوب است. (تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 )
جابر می‌گوید: امام باقر ( علیه السلام) به من فرمود: آیا کسی که ادعای تشیع می‌کند، همین که بگوید ما را دوست دارد، کافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان که تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذکر خدا و روزه و نماز و نیکی به والدین و... شناخته می‌شوند.
جابر عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز کسی را به این صفت نمی‌یابیم». حضرت فرمود: ... آیا برای کسی کافی است بگوید: من علی ( علیه السلام) را دوست دارم و ولایت او را می‌پذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل کوتاهی می‌کند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر را دنبال نکند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایده‌ای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ کسی قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آن‌ها است. کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و کسی که از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. کسی جز با عمل و پاک‌دامنی و پارسایی به دوستی ما نمی‌رسد.(بحار، ج ۱۵، ص141)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص583)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام در روایتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فضیلت زیارت حرم امام رضا علیه السلام می فرمایند: سَتُدْفَنُ‏ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ بِخُرَاسَانَ‏ مَا زَارَهَا مَکْرُوبٌ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ کَرْبَه... .

به زودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود که هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خداوند متعال غم و اندوه او را برطرف می کند.‏ (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص583)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت قبور:
1. زیارت اهل قبور در تمام ایام سفارش شده و در صبح روز شنبه و روز دوشنبه و پنجشنبه و خصوصا عصر پنجشنبه بیشتر سفارش شده است.
2. مستحب است دست را روی قبر بگذارد و رو به قبله هفت مرتبه سوره قدر بخواند همچنین قرائت سوره های یس ، حمد ، معوذتین (سوره های ناس و فلق) و آیه الکرسی مستحب است .
3. همچنین دعا کردن و حاجت خواستن نزد قبر پدر و مادر مستحب است و باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات ، انجام واجباتی است که از آنها قضا شده مثل‌نماز و روزه‌، دادن بدهکاریهای میت و پرداخت رد مظالم که رد مظالم در جایی است که می دانیم به کسی بدهکار بوده ولی به طلبکار دسترسی نداریم و بعد از ‏انجام ‌واجبات ‏میت انجام خیرات مثل ساختن مسجد ، مدرسه علمیه ، بیمارستان و وقفیات ... که باقی می ماند از کارهای بسیار خوب است. (العروه الوثقی، مستحبات الدفن35 و احکام الاموات مساله2 ؛ رساله مراجع م 2719 و 272-2722) خداوند متعال به حق ائمه علیهم السلام مظلوم بقیع همه اموات را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

تخریب قبور ائمه بقیع علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره ساخت بارگاه بر مدفن اصحاب کهف می فرماید: فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمُ بُنْیَاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الذَّینَ غَلَبُوا عَلی أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً”: هنگامى که میان خود در کارشان با یکدیگر نزاع مى‌کردند، پس [عده‌اى ]گفتند: «بر روى آنها ساختمانى بنا کنید، پروردگارشان به [حال‌] آنان داناتر است.» [سرانجام‌] کسانى که بر کارشان غلبه یافتند گفتند: «حتماً بر ایشان معبدى بنا خواهیم کرد.»(آیه 21 کهف)
برای ساخت بارگاه بر قبور بزرگان دلایلی نقل شده است ک به برخی اشاره میشود:
1. طبق آیه تلاوت شده، قرآن، ساخت بنا بر مدفن اصحاب کهف را از زبان گروهی نقل می کند، بدون اینکه آن را نقد کند، و این خود نشانه مشروع بودن آن است، زیرا در غیر این صورت، آن را نقد می کرد و این فرهنگ قطعى است.
2. دوستی پیامبر خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و خاندان او از اصول سفارش شده اسلام است (لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی)و این مهر ورزیدنبا روش های گوناگونی محقق مى شود؛ بنای یادبود بر قبور آنان یکى از جلوه هاى مهرورزى است .
3. حرم و بارگاه امام، نشانه دین خدا است و هر انسانى در آن مکان، احساس نزدیکى و قرب به خدا خواهد داشت و بدیهى است بزرگداشت و تعظیم آن مکان، نشانه تقواى الهى است. از این رو مى‏توان این توجه به بنا و احترام به آن را مصداق این آیه دانست “ذالک ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب”(32/حج)
4. سیره مسلمین نیز این بوده است که بارگاه بر قبور بزرگانشان می ساختند و بزرگان شیعه و اهل سنت نیز این بوده است.مثل قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

تخریب قبور ائمه بقیع علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون الاخبار، ج2،‌ص180)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ‌یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر... .

گناهان کوچک راه هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد. (عیون الاخبار، ج2،‌ص180)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نگاه و پوشش:
1. رعایت پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیرفامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس عزاداری نمی باشد.
2. از نظر شرع مقدس اسلام، پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می باشد. (مانند جوراب نازک، آستین کوتاه، پیدا بودن زیر گلو در برخی پوشش ها)
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج: زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده باید آن را از نامحرم بپوشاند.(رساله جامع م 1460)
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان عفت و حیا عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code