بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(أمالی ؛ ص165)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن‌الرحیم‌. با تبریک هفته بسیج از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: ‏أَسْرَعُ‏ الْأَشْیَاءِ عُقُوبَةً رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ فَمِنْ شَأْنِکَ الْوَفَاءُ لَهُ وَمِنْ شَأْنِهِ أَنْ یَکْذِبَک‏،

یکی از اموری که خیلی سریع به واسطه آن عقاب و عذاب می شود این است که فردی با او پیمان ببندی و تو بخواهی وفا کنی و او بخواهد به دروغ با تو رفتار کند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد احکام ضمانت:
1. یکی از اقسام ضمانت این است که فردی ضامن دیگری می شود به این منظور که اگر بدهکار در دادن بدهی کوتاهی کرد یا نتوانست آن را بپردازد، طلبکار طلب خود را از ضامن بگیرد که به نظر اکثر مراجع عظام تقلید چنین ضمانتی صحیح بوده و در صورت عدم پرداخت بدهکار، ضامن باید بدهی بدهکار را بپردازد مثل غالب ضمانت های بانکی و غیر بانکی. (سیستانی، مکارم، زنجانی، خوئی: صحیح است- مساله 2310-2312-عروه الوثقی، ضمان،شرط هفتم) اجوبه الاستفتاآت ص391س1683 )
2.چنانچه ضمانت به درخواست یا با اجازه بدهکار باشد، ضامن می تواند بعد از اداء دین مقدار مالی را که داده پس بگیرد و گرنه چنانچه انسان دین شخصی را بدون اجازه اش ادا کند بعد از ادا دین نمی تواند مقدار مالی را که داده پس بگیرد.مثل این که پدری دین فرزندش را بدون اجازه فرزند ادا کند نمی‌تواند مقدار پرداختی دین را از فرزند دریافت کند مگر اینکه فرزند با رضایت خاطر باز هم پرداخت کند.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(أمالی الصدوق : 404 / 11)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک هفته بسیج از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده‌اند: مردى‌ خدمت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و عرض کرد: گناهانم زیاد شده و اعمالم سست و اندک گشته؟‌ حضرت فرمودند: أکثِرِ السُّجودَ فإنّه یَحُطُّ الذُّنوبَ کماتَحُطُّ الرِّیحُ وَرَقَ الشَّجَرِ‌.

زیاد سجده کن ؛ زیرا ، همچنان که باد برگ درختان را می ریزد، سجده نیز گناهان را از بین می برد.(أمالی الصدوق : 404 / 11)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام سجده:
‌1.در سجده نماز لازم است هفت موضع بر روی زمین قرار بگیرد و اگر عمدا قرار ندهد نماز باطل است:1-پیشانی 2-کف دو دست 3- سر دو زانو 4-سر انگشت بزرگ پاها. (مشهور: احتیاط واجب سر انگشت شصت پاها؛ مخالف: آیات عظام سیستانی، خوئی، وحید: قسمتی از انگشت بزرگ پاها مثل طرف، ظهر یا بطن انگشت کافی است ؛ العروه الوثقی السجود، مساله6)
2.در سجده اگر مقداری از پیشانی را بر زمین یا مهر یا شیء دیگری که سجده بر‌آن صحیح است، بگذارد که عرفاً صدق سجده نماید، کافی است هر چند به اندازه یک بند انگشت یا به نظر اکثر مراجع تقلید حتی اگر کمتر از یک بند انگشت باشد‌. (مخالف خویی و گلپایگانی بنابر احتیاط واجب کمتر از یک بند انگشت نباشد؛ عروه الوثقی فصل فی السجود‌م‌1). اما مستحب است تمام پیشانی بر چیزی که سجده بر آن‌صحیح است گذاشته شود.
3.مهر یاچیز دیگرى که بر آن سجده می کند باید پاک باشد ولى اگر مثلا مهر را روى فرش نجس بگذارد یا یک طرف مهر نجس باشد و پیشانى را به طرف پاک آن بگذارد اشکال ندارد. (رساله مراجع م 1065)
خداوند متعال توفیق عمل به واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(فقه الرضا ص 268)

سلام علیکم‌.بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه‌حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ؛

کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات معصومین علیهم السلام بدهکار بودن و قرض گرفتن ناپسند شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار؛ حتی در برخی روایات آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر جنازه فردی که بدهکار بود نماز نمی خوانندو در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‏ فرمایند:
إِیَّاکُمْ‏ وَ الدَّیْنَ‏ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛ بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و درخواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2.‌اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانه‏اى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و ‌به ‌آنها احتیاج دارد، حرام است که طلبکار طلب خود را از او‌مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمى‌تواند او را مجبور کند که‏ چیزهاى‌که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در صورت توان ‌تلاش کند و از طریق کسب‌و‌کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند به نظر اکثر فقها باید (فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد، و شرط نیست در فقیر که سید نباشد. (فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. ( مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧)(رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مجموعه ورام ج1 ، ص90 -بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 68، ص 394)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام على علیه ‏السلام که می فرمایند: حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِیالِ؛

اخلاق و رفتار خوب در سه چیز است: دورى کردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه براى خانواده.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نفقه:
1.در احکام اسلامی برخی از افراد واجب النقه انسان معرفی شده است یعنی تامین خرجی و نفقه آنها بر انسان واجب است و مقصود از نفقه تامین خوراک, پوشاک, و مسکن و دیگر ما یحتاج معمول زندگی، است.
2.افراد واجب النفقه عبارت است:1- همسر دائمی انسان. 2- پدر و مادر. 3- فرزندان. (تحریر ج4 نکاح مسأله1 نفقه نزدیکان- جامع المسائل ج2 س1319)
3.پدر و مادر و فرزندان زمانی واجب النفقه هستند که فقیر باشند برخلاف همسر که چه فقیر باشد و چه غنی، خرجیش بر انسان واجب است، و اگر مرد نفقه همسرش را ندهد مدیون است.
نکته مهم این که: پرداخت کفارات، رد مظالم، فطریه و زکات اگر بابت نفقه باشد به واجب النفقه صحیح نیست، اما به دیگر ارحام مثل خواهر و برادر و ... دادنش اشکال ندارد. (مراجع م 1948- بهجت ج2 ص 3763 س 2906 و س 3359 و ج3 س 3777- مکارم ج1 ص 95- جامع المسائل ج2 س 1319)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره احزاب آیه‌59)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ‏ عَلَیهِنَّمِن جَلَابِیبِهِنّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا‌یُؤذَینَ.

ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فردمسلمان:
1. پوشش مناسب رعایت حریم دیگران و باعث آرامش روانی و تحریک نکردن هیجانات و غرایض دیگران است؛ حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد‌، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرت‌های نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می‌شود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان ‌مراقب حجاب دختران ‌و همسرانشان باشد ‌و ‌عموم مردم هم ‌نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2.لباس از عوامل فرهنگ‌ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3.رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی‏، واجب است فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس جشن میلاد اهل بیت علیهم السلام نمی‌باشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول ص 177)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت امام حسین علیه السلام که می‌فرمایند: مَ نْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما‌یَحْذَرُ.‌

هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست می دهد و از آنچه می ترسد به سراغش می‌آید.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نگاه و پوشش:
1.رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی‌ میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس عزاداری نمی باشد.
2.‌نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان‌، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن‌، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهای شان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.
3.نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است هر چند مرد بخاطر عزاداری همه بدنش پوشیده نباشد باشد مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمی ‏پوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و ترس افتادن در گناه باشد، اشکال‌ندارد.
4.‌نگاه کردن به عکس و فیلم‌های مستهجن و مبتذل‌مطلقا حرام است هر چند به قصد لذت نباشد.‌(امام ،تبریزی ،فاضل ،وحید، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است) (مکارم‌استفتائات‌ج‌2‌م‌1048،‏رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
خداوند متعال ‏توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی / ج‏5 / 125)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت است که فرمودند: إِنَ الْحَرَامَ لَا‌یَنْمِی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ.‌

مال حرام رشد نمی کند و اگر هم در ظاهر زیاد شود برکت ندارد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خرید و فروش و نگهداری برخی کالاها باطل و حرام است:
1.خرید و فروش و نگه داری چیزی که استفاده معمولی آن در حرام است؛ مثل وسایل قمار، کتب و مجلات وسی دی های منحرف کننده و ضد اخلاق. وسائل مختص موسیقی حرام، صلیب، انگشتر طلای مردانه، مواد مخدر. (اجوبه الاستفتاآت سوال447؛ آیه الله سیستانی، رساله جامع سوال135؛ استفتاآت امام، ج2ص8س13و14؛)
2.خرید و فروش و نگه‌داری وسایلی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره البته ماهواره اگر مطمئن به استفاده غیر‌حرام باشد باز هم استفاده‌اش در کشورمان جایز نمی باشد چرا که استفاده از ماهواره منع قانونی‌دارد. (اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائل‌جدید‌ج1‌ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
3.خرید و فروش وسایلی که مشترک میان استفاده حلال و حرام است مانند گوشی های موبایل فقط در صورتی استفاده از آن جایز است که در راه حلال استفاده شود. (تحریر الوسیله، مکاسب محرمه م15)
خداوند متعال توفیق ترک حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا(ع) /ج2/ص44)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایتی نقل شده که فرمودند: َلَا یَسْتَحِی الَّذِی لَا یَعْلَمُ أَنْ یَتَعَلَّمَ.‌

کسی که علم ندارد، نباید از یادگیری شرم کند.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

غسل کردن علاوه بر آثار جسمانی، نوعی عبادت و پرستش خداست که اثرات مثبت روحی و روانی بر فرد می گذارد همچنین غسل کردن به دست آوردن طهارت باطنی است که بدون آن انسان نمی تواند خطوط قرآن کریم را لمس کند. در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که در پاسخ فردی علّت غسل را نظافت و تطهیر نفس از آلودگى آن و پاک نمودن بدن از قذارت و خباثت بیان نمودند.
چند نکته درباره احکام غسل:
1- غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت وچه مستحب باشد مانند غسل جمعه به دو قسم می شود انجام داد: ترتیبی و ارتماسی .(م360)
2- درغسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سروگردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد.(فتوی یا احتیاط واجب= مشهور و بنظر بعضی بعد از سروگردن بدن را بشوید: خوئی، تبریزی،سیستانی،زنجانی مکارم: ترتیب را مستحب می دانند)(م362)
3. بنظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمى‏شود ولی برای نماز باید وضو بگیرد (بنظر اکثر مراجع ، مخالف: خوئی،بهجت:فتوی، تبریزی: احتیاط واجب،)
4- در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء‌بدن حساب مى‏شود مانند موهای دست را، بشوید و بنظر اکثر مراجع شستن موهاى بلند لازم نمى ‏باشد بلکه اگر آب را طوری بپوست بدن برساند که موهای بلند تر نشود غسل صحیح است. (مخالف :امام خمینی، نوری، فاضل، مقام معظم رهبری و مکارم:احتیاطواجب) (رساله مراجع مساله 379و385و386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره حج، آیه 41)

سلام علیکم‏. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین می‌فرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ‌أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….

همان کسانی که هر‌گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان‌ عرض‌می کنم:
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله: الف)شناخت صحیح معروف و منکر. ب)احتمال تاثیر در مخاطب. ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل. د)نداشتن مفسده و ضرر جانی ،‌عرضی و مالی قابل توجه.
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را‌داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی‌ از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره حج، آیه 41)

سلام علیکم‏. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین می‌فرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ‌أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….

همان کسانی که هر‌گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان‌ عرض‌می کنم:
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله: الف)شناخت صحیح معروف و منکر. ب)احتمال تاثیر در مخاطب. ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل. د)نداشتن مفسده و ضرر جانی ،‌عرضی و مالی قابل توجه.
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را‌داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی‌ از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار،‌ج‌104،‌ص‌27جامع احادیث‌الشیعه للبروجردی‌ج30‌ص 142 و رساله آموزشی مقام معظم رهبری ج 2 ص 50)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إیَّاکُم وَ‌الرِّشْوَة فَإنَّهَا مَحْضُ الکُفْرِ‌وَ لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ‌.

از دریافت و‌ پرداخت رشوه‌ بپرهیزید‌ که‌ این ‌نافرمانی خداوند ‌‌است‌ و کسی که گرفتار رشوه شود‌ بوی بهشت به‌ مشامش نمی‌رسد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره رشوه:
1.یکی از گناهان بزرگ رشوه است و تغییر دادن نام رشوه به اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمی‌شود و کسی که رشوه را گرفته واجب است ‌به‌ پرداخت کننده رشوه برگرداند. (مقام‌معظم‌رهبری ،س‌1246‌‌سیستانی ،رساله جامع‌ج 1‌م 2761)
2.رشوه دارای شکلهای مختلفی است:
1.رشوه‌خواری در قضاوت. یعنی انسان به قاضی چیزی بدهد که به نفع رشوه دهنده حکم کند.
2.رشوه‌دادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در‌ امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد ‌مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
3.رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که و ظیفه‌اش می‌باشد پول دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه‌ج‌4‌،‌ص‌8 ،‌ح‌4968‌- امالى (صدوق) ص‌425‌،‌ح‌1)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ‌جَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبَا وَ مُؤْکِلَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ.

خداى عز‌و‌جل ربا خوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

ربا یکی از گناهان کبیره است. ربا و درآمد حرام در زندگی و فرزندان انسان اثر می گذارد و انسان را از راه حق دور می کند. ربا شرایطی دارد و اینگونه نیست که هر مراوده مالی ربا باشد بلکه در دین مبین اسلام راه ها و قرار داده های متعددی برای کسب درآمد حلال وجود دارد. یک نکته مهم این است که انسان در کارهای خودش باید دقت کامل داشته باشد و بعد از شناخت حکم خدا اقدام به کارهای مالی و قرار داد نماید. اما نسبت که کارهای دیگران تا وقتی از جزئیات کارهایشان خبر ندارد باید حمل بر صحت و درستی و حلال بودن مالشان داشته باشد.
چند نکته درباره احکام ربا:
1.‌ربا انواع و اقسامی دارد و همه آن اقسام حرام و گناه است.
2.‌ربای قرضی یعنی قرض دادن مشروط‌ به سود، حرام و گناه کبیره است حتی اگر معین نکند چه ‌مقدار سود بدهد و بگوید هر چه دوست داری بده باز هم رباست؛ و فرق ندارد سود، پول باشد یا انجام کاری مثل اینکه به خیاط بگوید قرض می‌دهم به شرط اینکه پیراهن مرا رایگان بدوزی. (استفتائات بهجت ج3 سوال 4381؛ مراجع م2283؛ اجوبه الاستفتاآت سوال 1630)
3. در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (مخالفین: زنجانی (: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا‌بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی و تبریزی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت مشهور ربا جایز است مخالف: وحید. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متعال محبت دنیا را از دل همه مومنین ‌بیرون بفرماید به برکت صلوات متعال بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره انسان آیه 7)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً.

ابرار و نیکان به نذر خود وفا مى‏ کنند و از روزى که عذابش گسترده است مى ‏ترسند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام نذر:
1. نذر زمانی بر انسان واجب می باشد که شرائطش را داشته باشد یکی از شرائطش خواندن صیغه نذر است ؛ لذا اگر کسی صیغه نذر را بر زبان جاری نکرده و فقط از دل گذرانده یا اصلا صیغه نذر را نمی دانسته عمل به ان نذر بر انسان واجب نمی باشد.
2. اگر کسی نذر کند که کاری انجام دهد مثلا روزه بگیرد ولى وقت و مقدار آن را معین نکند چنانچه یک روز روزه بگیرد کافى است. یا اگر نذر کند نماز بخواند و مقدار و خصوصیات آن را معین نکند، اگر یک نماز دو رکعتى بخواند کفایت مى‌کند یا اگر نذر کند صدقه بدهد و جنس و مقدار آن را معین نکند، اگر چیزى بدهد که بگویند صدقه داده، به نذر عمل کرده است و اگر نذر کند کارى براى خداوند متعال بجا آورد، در صورتى که یک نماز بخواند یا یک روز روزه بگیرد، یا چیزى صدقه بدهد، نذر خود را انجام داده است‌. (توضیح المسائل مراجع مساله 2652 و 2641)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(اصول کافی ج 1 باب فضیلت علم و عالم ص 91)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام باقر علیه السلام‌ که ‌می‌فرمایند‌: عالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ اَفْضَلُ مِنْ اَلْفِ عابِدٍ؛

عالمی که از علمش بهره برده شود، برتر از هزار عابد است.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره تعلیم ‌و ‏یاد‏دادن مسائل شرعی:
1.اگر فردی در موردی بی‌اطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک و یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که فرد جاهل، درصدد تعلّم و فراگیری است و احتمال تأثیر نیز وجود داشته باشد، ارشاد وی و یاد‌دادن مسأله ‌شرعی به او واجب است؛ که به اصطلاح ارشاد جاهل گفته می‌شود و این کار را امر به معروف و نهی از منکر ‌نمی‌گویند. بنابراین کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا بر مرد ‏حرام است یا ‏گوش‏ دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل‌ نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد را‌رعایت نمی‌کند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است.
2.اگر‌کسی حکم شرعی را می‌داند و از روی اشتباه و ‏فراموشی ‏موضوعی را به نادرستی مرتکب شده است در این صورت‌تذکر دادن واجب نیست مثلا کسی که می داند خوردن و اشامیدن روزه را باطل می‌کند و از روی فراموشی اقدام به‌ خوردن می‌کند ‌در این مورد تذکر دادن به او واجب نیست یا اگر کسی از روی اشتباه، قبله را رعایت نکرده است تذکر دادن واجب نیست. البته اگر موضوع از موضوعات بسیار مهم باشد تذکر دادن لازم است مثلا فردی از روی اشتباه بخواهد مرتکب قتل شخصی شود که در این صورت ارشاد و راهنمایی واجب است.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: سِتَّةٌ تَلْحَقُ‏ الْمُؤْمِنَ‏ بَعْدَ مَوْتِهِ‏، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه‏.

شش چیز است که شخص مؤمن بعد از مرگ خود از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی (بعضی تعابیر کتابی‌) که از او مانده باشد خوانده شود؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ درختی که کاشته باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. .خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است، که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2.وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل‌مسجد، مدرسه، حرم های معصومین علیهم السلام یا فقرا....اختصاص دهد.
3.اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و‌مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4.بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه حرام است. (تحریر‌الوسیله امام‌،‌ج‌،2 م3‌و4‌،ص‌60-استفتائات‌مقام معظم رهبری س 1995و1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏17 ؛ ص316)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: اِسْتِمَاعُ‏ اللَّهْوِ وَ الْغِنَاءِ یُنْبِتُ النِّفَاقَ کَمَا یُنْبِتُ الْمَاءُ الزَّرْعَ.

گوش کردن به چیزهای بیهوده و غناء و آوازه خوانی، نفاق را می رویاند همان گونه که آب کشتزار را می رویاند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام موسیقی:
1.هر موسیقی و آهنگی که انسان تشخیص دهد در نز عرف (مردم)‌، لهوی و مناسب با ‌مجالس گناه باشد ‌مثلا آهنگی رقص‌آور باشد یا تحریک‌کننده ‌شهوت ‌باشد حرام است. هر چند برای خود شنونده رقص‌آور یا محرک شهوت نباشد. (صرفا جهت اطلاع بیان کننده: معیار در موسیقی حرام فقط لهوی بودن است = خوئی،‌وحید ،سیستانی‌،‌مکارم، تبریزی)
2. در موسیقی حرام فرقی بین ‏کلاسیک یا سنتی، محلی، ایرانی و غیره نیست و همچنین پخش شدن از صدا وسیما یا مجوز داشتن دلیل بر حلال بودن موسیقی نیست. (اکثر مراجع-اجوبه س1128-1129-1141)
3 .حضور افراد در مجلس گناه که عرفا تایید آن می‌شود حرام است و اگر شخصی اتفاقا در مجلس حرام قرار گرفت باید با وجود شرایط نهی از منکر کند گر چه به خارج شدن از مجلس گناه باشد. (استفتائات مکارم ج2 س719- اجوبه س 1155)
4. انسان حق ندارد مال را در امور حرام مثل موسیقی حرام صرف نماید که در این صورت معصیت الهی را انجام داده و باید توبه نماید و علاوه برآن خمس آن مال را نیزادا نماید و کسب در آمد نیز از این راه، حرام است.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال‌جلد‌1صفحه 151)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیْسَ‏ یَتْبَعُ‏ الرَّجُلَ‏ بَعْدَ مَوْتِهِ‏ مِنَ‏ الْأَجْرِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِی حَیَاتِهِ فَهِیَ تَجْرِی بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

اجر و مزد هیچ عملى پس از مرگ بانسان نمی رسد مگر سه کار: که یکی از آنها صدق ه‏اى است که در حال حیات جارى ساخته و آن پس از مرگ نیز تا روز قیامت جریان خواهد داشت دوم: رفتار هدایت بخشى که از خود بیادگار گذاشته هم خود به ‏آن عمل می کرده و هم دیگرى پس از وى، سوم: فرزند شایسته‏ اى که برایش طلب مغفرت و آمرزش کند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام وقف :
1.در اسلام به وقف کردن سفارش شده و وقف از مصادیق صدقه جاریه میباشد.
2- در وقف کردن مالی، نیت تنها کفایت نمی کند، بلکه باید صیغه خوانده شود مثلا بگوید خانه ام را وقف نمودم و به تصریح برخی از مراجع وقف به عمل هم محقق می شود مثلًا چنانچه فرشی را به قصد وقف بودن در مسجد بیندازد و یا ساختمانى را بطورى که مساجد را به آن طور مى‌سازند به قصد مسجد بودن بسازد وقف میباشد.
3- اگر ملکى را براى وقف معین کند و پیش از خواندن صیغۀ وقف پشیمان شود، یا بمیرد، وقف درست نیست.
4- اگر کسى چیزى را وقف کند، دیگر مالک ان نمی باشد و از ملک او خارج مى‌شود بنا براین خود او و دیگران حقّ هیچ نوع تصرّفى در آن را ندارد و نمى‌تواند آن را به کسى ببخشد یا بفروشد یا دوباره آن را وقف کند یا جهت وقف را عوض کند؛ مثلًا نمى‌تواند حسینیه را مسجد قرار دهد.همچنین اگر واقف فوت کند، ورثۀاواز چیزى که وقف کرده ارث نمى‌برند همانطور که وصیّت در مورد آن صحیح نیست، البته در برخى از موارد نادر متولى وقف مى‌تواند آن را بفروشد.( توضیح المسائل مراجع مساله 2676 ،2677و 2678)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی‌(للطوسی) ؛ ص508)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که شخصی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تقاضا کرد ای فرستاده خدا! کاری به من یاد بده که میان آن عمل و بهشت فاصله ای نباشد آن حضرت فرمودند: لَا تَغْضَبْ، وَ لَا تَسْأَلِ النَّاسَ شَیْئاً، وَ ارْضَ‏ لِلنَّاسِ‏ مَا تَرْضَى‏ لِنَفْسِکَ.

عصبانی مشو و از مردم چیزی طلب مکن و نیز برای مردم بپسند آنچه را برای خود می پسندی.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

شب اول ماه ربیع الاول "لیلۀالمبیت" است شبی که علی علیه‌السلام با جان فشانی و در بستر قرار گرفتن جان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را حفظ کردند که خداوند متعال در آیه 207 سوره بقره (وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ) این ایثار امیر‌المومنین علیه السلام را بیان نموده است.
هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبدأ تاریخ اسلام است و کشور های اسلامی تاریخ خود را هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قرار داده اند که در کشورها نیز هجری شمسی سال شمار رسمی است. هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با حوادث مهمی همراه شده که تاریخ اسلام ماندگار و بسیار اثر گذار است مانند ساختن نخستین مسجد در تاریخ هجری و بنا بر قولی اقامه نخستین نماز جمعه. این هجرت زمینه ساز تشکیل حکومت اسلام در مدینه شد و از مهمترین و تاثیر گذارترین رویدادها در جهت تثبیت و تقویت اسلام در آن دوران است.
در روز اول هر ماه قمری (مثل امروز) چند عمل مستحب است: 1- خواندن هفت مرتبه سوره حمد. 2- انجام نماز اول ماه (2 رکعت که در رکعت اول بعد از حمد 30 توحید و در رکعت دوم بعد از حمد30 قدر و بعد از نماز صدقه دادن و دعایی نیز در برخی روایات نقل شده). 3- روزه گرفتن که ثواب بسیاری دارد اما در مورد روزه مستحبی لازم است دقت شود کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که روزه مستحبی گرفته واجب نیست آنرا به آخر برساند و اگر برادر مومنش او را به غذا دعوت نمود مستحب است دعوت او را بپذیرد و روزه مستحب را افطار نماید.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی طوسی ؛ ص182)

سلام‌علیکم. بسم الله الرحمن‌‏الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ‏ مُحَرَّمٍ‏ أَبْدَلَهُ اللَّهُ بِعِبَادَةٍ تَسُرُّه.‏

هر کس از حرام دورى کند، خداوند به جاى آن عبادتى که او را شاد کند نصیبش مى‏ گرداند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره کسب های حلال و حرام:
1-خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسب های حلال نزد اسلام فراوان است و درامدی هم که از راه حلال بدست می آید نیز شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.
2-برخی از کسب و کارها حرام است ولی درامدش حلال است (جهت اطلاع :مثل غش در معامله) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درامدش نیز نامشروع و حرام می‌باشد یعنی انسان مالک آن نمی‌شود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسب ها اشاره می شود:
1-درامدی که راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می اید.
2-درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3-پولی که از بیت المال بر‌خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏14 ؛ ص560)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام از حضرت جواد علیه السلام در فضیلت زیارت پدر بزرگوارشان روایت شده که می فرمایند: مَا زَارَ أَبِی‏ علیه السلام أَحَدٌ فَأَصَابَهُ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ بَرْدٍ أَوْ حَرٍّ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّار.

هیچ کس به زیارت پدرم نمى رود که گرفتار ناراحتى از قبیل: باران یا سرما و یا گرما شود؛ مگر اینکه خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام مى کند.

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره عزاداری:
1-یکی از سفارشات دین، تعظیم شعائر و بزرگ شمردن نمادهای دینی است و از مصادیق تعظیم شعائر، شرکت در عزاداری معصومین علیهم السلام می‌باشد و شایسته است مومنین در ایام سوگواری معصومین علیهم السلام آداب عزاداری را رعایت نمایند.
2-در ایام عزاداری رعایت برخی از امور مانند پوشیدن لباس مشکی یا حالت حزن داشتن مستحب و پسندیده است و برخی از مسائل مانند شرکت نکردن در مجالس گناه، آرایش نکردن درمقابل نامحرم، استفاده نکردن از سی دی های مبتذل و موسیقی های لهو ولعب و دیگر محرمات الهی که برخی از افراد فقط در این ایام ترک می کنند اختصاص به ایام عزا ندارد بلکه باید در تمامی ایام رعایت شود و احترام گذاشتن به دستورات الهی اختصاص به ایام عزاداری ندارد. البته بدیهی است که انجام گناه در ایام عزاداری به جهت بی احترامی به ایام عزدارای گناهش شدیدتر و زشت تر خواهد بود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code