سلام علیکم. بسم االله الرحمن الرحیم
یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده است نماز جماعت است به جهت اهمیت به برخی از احکام نماز جماعت اشاره می کنم:
1.یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد.(رساله نماز و روزه م 733)
2. نکته دوم را با سوالی شروع کنم و آن این است که اگر مسافری که نمازش شکسته است در صورتی که سلام بدهد، اتصال در جماعت قطع می شود؟
در جواب عرض می شود به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع مسافری که نمازش شکسته است بعد از سلام دادن در رکعت دوم، چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و قطع اتصال جماعت نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال برکات آسمانی را با خیر و برکت و عافیت نازل بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
مستند:
تفاوت فتاوا. نماز جماعت، ذیل مساله 9، امام خمینی(ره): اگر نماز افراد صف جلو تمام شود، ادامه اقتدای کسی که در صف بعد است اشکال دارد، اگرچه آن افراد فوراً به نماز جماعت برگردند؛ بنابراین احتیاط به اینکه به نماز فرادا عدول کنند ترک نشود.(تحریرالوسیلة، شرائط الجماعة، م۷)
آیت الله العظمی خامنه ای:
اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیّت فرادا کنند، اگر فاصله با صف جلوتر از آنها بیشتر از یک گام بزرگ باشد، نماز آنها فرادا می شود، مگر اینکه افرادی که نمازشان تمام شده بلافاصله دوباره اقتدا کنند. [۱]
(رساله نماز و روزه، م ۷۲۴ و استفتاء ۴۸)
1. منظور این است که باید بعد از تمام شدن نمازشان فورا اقتدا کنند نه اینکه مثلا صبر کنند تا امام به رکوع رود و بعد اقتدا کنند
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید بزرگ مبعث، خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به عظمت شخصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: به یقین، رسولی از خود شما بسوی شما آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهرباناست.(توبه 128)
یکی از منتهایی که خدای متعال بر مومنین نهاده است نعمت وجود نازنین پیامبر رحمت می باشد که به شکرانه وجود با برکت حضرتش، برای مومنین وظایفی سفارش شده است:
1. مستحب است که نام پیامبر خداصلی الله علیهوآله برای فرزندان انتخاب شود.( تحریر الوسیله، احکام ولادت م 2،)
2. مستحب است هر وقت که انسان اسم مبارک رسول خدا صلی الله علیه و اله مثل احمد یا لقب ها و کنیه های حضرت مثل مصطفی را بشنود، صلوات بفرستد حتی اگر در نماز هم باشد باز هم مستحب است، صلوات بفرستد. همچنین وقتی که نام پیامبر خدا صلی الله و اله وسلم یا لقب او را می نویسد مستحب است صلوات را به طور کامل بنویسد و بهتر است هر وقت حضرت را یاد می کند، صلوات بفرستد.
3. لزوم پرهیز از هتک و بی احترامی به اسم پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و دیگر اهل بیت علیهم السلام حتی به اسم این بزرگوان که برای مکانی نام گذاری شده، مثل صحن پیامبر اعظم یا میدان امام حسین علیهما السلام نباید اسامی مورد بی احترامی انجام گیرد.
4. برگزاری مجالس ذکر فضائل و مناقب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مستحب است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید مبعث در روایتی معروف پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج68 ؛ ص382)
روز مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای آن روز اعمالی ذکر شده است که عبارتند از:
1.غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است.
2.روزه که ثواب آن معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد.
3.بسیار صلوات فرستادن.
4.زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیهالسلام
5.دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است.(مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
ضمن عرض تسلیت به مناسبت حضرت ابوطالب علیه السلام. و همچنین پیشاپیش مبعث رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را تبریک عرض می کنم، مبعث بزرگترین هدیه است که خداوند به بشریت عنایت کرده است زیرا بعثت حامل گنجینه هایی است که برای این گنجینه ها تمام نشدنی است. خداوند در آیات مختلفی هدف از بعثت را بیان می کند یکی از آیات، آیهی شریفهی سورهی جمعه است: یَتلوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة
طبق این آیه شریفه برنامه عملیاتی بعثت از قرار ذیل است:
برنامه اول :یَتلوا عَلَیهِم آیاتِه؛ باز کردنِ درِ ارتباط با غیب و با الوهیّت است؛ بشر مادّی و محصور و گرفتار در چهارچوب مادّه را ــ که هیچ چیزی بیرون از مادّه را نمیشناسد و از آن مطّلع نیست ــ از این چهارچوب خارج کند، او را در فضای وسیعِ معرفتِ ربوبی وارد کنند. لذا اولین قدم ایمان است.
دومین برنامه :بعد که بشر از این چهاردیواریِ محدود و تنگِ مادّه خارج شد، «یُزَکّیهِم» است؛ تزکیه.
تزکیه یعنی افراد و جامعه رشد اخلاقی و سیاسی و اقتصادی و خانوادگی پیدا کنند و نقائص و زشتی های خود را برطرف کنند.
سومین برنامه: هنگامی که دل و ذهن از بدیها و زشتیها پاک شد و شستشو داده شد؛ نوبت تعلیم و تجلی حکمت و علم الهی است.یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة. تعلیم علم و حکمت است که انسان و جامعه را معنویّت، معرفت، دانش، مجهز می کند و انسانِ ترازِ اسلام ساخته میشود.
نکته مهمی که باید توجه داشته باشیم این است که اگر دعوت پیغمبر را اجابت کنیم تزکیه و تعلیم و رشد دنیا و آخرت حاصل می شود. و گرنه رشد اتفاق نمی افتد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند ما را قدردان نعمت پیامبر خدا صلی الله علیه و اله قرار دهد به برکت صلوات
متن اصلی:
برنامهی عملِ این بعثت چیست؟ بنده میخواهم این را عرض بکنم. در قرآن، در آیات مختلفی مشخّص شده؛ یکی از آیات، همین آیهی شریفهی سورهی جمعه است: هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمِّیّینَ رَسولاً مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة.(۴) برنامهی عمل این است. یَتلوا عَلَیهِم آیاتِه؛ اوّلین کار، باز کردنِ درِ ارتباط با غیب و با الوهیّت است؛ بشر مادّی و محصور و گرفتار در چهارچوب مادّه را ــ که هیچ چیزی بیرون از مادّه را نمیشناسد و از آن مطّلع نیست ــ از این چهارچوب خارج کنند، او را در فضای وسیعِ معرفتِ ربوبی وارد کنند. اوّل این است؛ یعنی ایمان؛ اوّلین قدم ایمان است.
بعد که بشر از این چهاردیواریِ محدود و تنگِ مادّه خارج شد، «یُزَکّیهِم» است؛ تزکیه. تزکیه به معنای تعالی بخشیدن و رشد دادن از طریق رفع معایب و نقایص است؛ نقاط سیاه را از شیء مورد تزکیه دور کردن و آن را جلوهدار و آمادهی رشد و نمو قرار دادن و به رشد و نمو رساندن؛ این معنای تزکیه است. خب آن چیزی که باید تزکیه بشود چیست؟ مسئله صرفاً مسئلهی تزکیهی اخلاقی فرد نیست؛ مهم این است. تزکیه یعنی زدودن زشتیها و بدیها و زدودن باطل از باطن انسان، از اخلاق درونی ما، از جامعه، از عقیده، از عمل، از رفتار، از سبک زندگی؛ این معنای تزکیه است؛ یعنی یک حرکت فراگیر برای اصلاح امور فرد و جامعه در همهی ابعاد که شامل سیاست میشود، شامل روابط اقتصادی میشود، شامل روابط اجتماعی میشود، ناظر به بیعدالتیهای در جامعه میشود، ناظر به بیعدالتیهای در سطح جهان میشود، در سطح دولتها میشود، در سطح آحاد مردم میشود، فاصلههای طبقاتی را نفی میکند؛ تزکیه شامل همهی اینها است؛ یُزَکّیهِم.
بعد از آنکه مسئلهی تزکیه مطرح میشود، مسئلهی تعلیم است. نه اینکه اینها از لحاظ زمانی مترتّب بر یکدیگر باشند؛ نه، تدریجی است؛ تزکیه تدریجی است، در کنار آن هم تعلیم است. تعلیم یعنی چه؟ یعنی بعد از آنکه با رفع تاریکیها و نقصها و عیوب و باطل، ذهن و روح آماده شد، زمینه آماده شد، آنوقت، وقت تجلّی انوار حکمت الهی و علم الهی است، که حالا بحث حکمتهای الهی یک بحث طولانی و مفصّلی است. در واقع، تزکیه زمینه را شستوشو میدهد و تعلیم، از لحاظ معنویّت، از لحاظ معرفت، از لحاظ دانش، انسان را غنیسازی میکند، جامعه را غنیسازی میکند، انسانِ ترازِ اسلام ساخته میشود؛ تربیت انسان، طبق آنچه اسلام از انسان مطالبه میکند و برای انسان میخواهد، به وجود میآید. مشکلات کنونی همهی ماها و همهی بشریّت در اینجاها است.
خب، یک نکتهی اساسی اینجا وجود دارد و آن، این است که این بعثت و این تحوّل، این دگرگونی، این نشر نیکی و
زیبایی و روشنایی و رفع ظلمت و مصیبت و بدبختی و مانند اینها، یک امر دفعی نیست که بگوییم یک بار بعثت شد و تمام شد، هرچه بعد از آن اتّفاق بیفتد از نتایج همان بعثت اوّل است؛ این[طور] نیست، این آیه این را نمیگوید. این آیه میفرماید: هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمِّیّینَ رَسولاً مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ وَ اِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ * وَ آخَرینَ مِنهُم لَمّا یَلحَقوا بِهِم؛(۵) این بعثت، هم در میان آن مردم است، هم در میان آن آخرین است؛ این «واو»، واو عطف به «اُمِّیّین» است: بعث فی الامّیّین و فی آخرین. آن «آخرین» چه کسانی هستند؟ آنهایی هستند که «لَمّا یَلحَقوا بِهِم»، هنوز نیامدهاند؛ یعنی تا امروز ما مخاطب بعثتیم، بعثت در میان ما هم هست؛ یعنی همین حالا نبیّ مکرم اسلام در حال تعلیم و تزکیهی ما است؛ همین حالا ما مخاطبیم، مخاطب بعثتیم. در طول تاریخ ابدی بشریّت، این وجود خواهد داشت؛ بشریّت همیشه مخاطب تعلیم و تربیت و تزکیهی پیغمبر اکرم است.
همانطور که پیغمبر در آن روز مردم را به دوری از بتها و شکستن بتها دعوت کرد، امروز هم همین خطاب وجود دارد. اوّلین بت هم بت خود ما است؛ بت درون خود ما، بت نفْس ما، بت اهواء ما و به تعبیر امام (رضوان الله تعالی علیه)، آن حیوان و جانورِ خطرناکِ در وجود ما؛ اوّلین خطر این است؛ یعنی اوّلین مبارزه با آن است، که نزدیکترین دشمن به ما [هم] دشمن نفْس ما است؛ باید با نفْس مبارزه کنیم. بعد هم انحرافات بیرون است که حالا دیگر اوّلین کار، اصلاح منطقهی نزدیکتر است؛ [یعنی] جامعهی خودمان. بعضی میگویند شما که میخواهید دنیا را اصلاح کنید، اوّل خودتان را اصلاح کنید؛ خب بله، اوّل خودمان را باید اصلاح کنیم، اوّل جامعهی خودمان را باید اصلاح کنیم. این مطالبهی نبیّ مکرّم اسلام و بعثت اسلام از خود ما است که اوّل خودمان را اصلاح کنیم؛ ما که اصلاح بشویم، اگر یک نمونهی اصلاحشدهی اسلام را به بشریّت نشان بدهیم، خودش جاذبه دارد و جذب میکند.
تزکیه و تعلیم دو طرف دارد: یک طرفِ دعوتکننده، یک طرفِ دعوتشونده؛ اگر چنانچه دعوتکننده باشد ــ که هست؛ پیغمبر امروز دارد همهی ما را دعوت میکند ــ امّا دعوتشونده اجابت نکند، اتّفاقی نمیافتد. آنچه در انقلاب ما اتّفاق افتاد این بود که دعوتشوندهها اجابت کردند. امام بزرگوار سخن پیغمبر را، بعثت پیغمبر را برای مردم بیان کرد، از مردم مجاهدت را مطالبه کرد، مردم هم اجابت کردند، این حرکت عظیم اتّفاق افتاد، این کار بزرگ انجام گرفت. در ادامه هم، مردم ما به توفیق الهی، به فضل پروردگار، در راه درست حرکتشان را ادامه دادند، موفّقیّتهایی به دست آمده؛ یک جاهایی هم کوتاهی کردیم، ناموفّق شدیم.
این سنّت ادامه دارد، این سنّت همیشگی است؛ تا هر وقتی که اجابت کنیم دعوت پیغمبر را، آن تزکیه حاصل میشود، آن تعلیم حاصل میشود، آن رشد و پیشرفت به وجود میآید. رشد هم فقط رشد معنوی و اخروی نیست؛ نه، «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَة»؛(۶) رشد دنیا و آخرت است؛ خوشبختی دنیا و آخرت است؛ نمونهسازی بهترین زندگی برای دنیای بشر، دنیای جامعه و آخرت جامعه است. اگر چنانچه ما که دعوتشونده هستیم اجابت کنیم، این اتّفاق میافتد. دعوتکننده وجود دارد؛ پیغمبر الان دارد دعوت میکند ما را. ما همان آخرینی هستیم که «لَمَّا یَلحَقُوا بِهِم»؛ ما باید اجابت کنیم. در روز عید مبعث، سالگرد مبعث، به این نکته باید توجّه کنیم که ما هم مورد خطاب بعثت نبیّ مکرّم اسلام هستیم؛ اگر [اجابت] نکردیم، آنوقت مثل همان دنبالهی آیهی شریفه است: مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوراةَ ثُمَّ لَم یَحمِلوها؛(۷) تورات را به آنها دادند ــ در تورات نور بود، حکمت الهی بود، دعوت الهی بود، تورات مجموعهی دستورات الهی بود ــ عمل نکردند؛ اگر ما هم عمل نکنیم، مثل همان میشود: مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوراةَ ثُمَّ لَم یَحمِلوها. این مطلب در مورد بعثت، که عرض کردیم. ۴۰۲/۱۱/۱۹
بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام.
یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را بتوانیم انجام دهیم، باید شیوه مناسب انتخاب شود، لذا به همین مناسبت به چند نکته کوتاه توجه شود:
1. در انجام این فریضه نباید خجالت کشید. و انسان نباید در برابر وظیفه واجب دینی خجالت بکشد. بنابر این همانطور که اگر کسی در یک کشور کفر ممکن است در یک مکان عمومی اقدام به نماز خواندن کند و خجالت نمی کشد، نسبت به فریضه امر به معروف هم نباید خجالت کشید.
2. یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک اداره شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه مضایقه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟
3. در هنگام انجام فریضه امر به معروف با محبت باشیم. به گونه ای که طرف مقابل حس کند، دستش را می گیرید نه مچش را و اینکه با عملش مشکل دارید نه با خودش.
4. محترمانه بگویید مثلا به خانم نامحرم بگویید: خانم محترم ...
5. در غالب موارد بگوییم و رد شویم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، بگوییم.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت پیروزی و سربلندی نهایی جبهه مقاومت صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت امام کاظم علیه السلام
حضرتش در روایتی می فرماید: لاَ تُذْهِبِ اَلْحِشْمَةَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ أَخِیکَ وَ ابْقِ مِنْهَا فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ اَلْحَیَاءِ. ادب و حرمت میان خود و برادرت را از بین نبر و آن را نگه دار؛ زیرا با از بین رفتن ادب و حرمت، حیا نیز از میان مى رود. (وسائل الشیعة، ج12، ص: 146)
در روز شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام قرار داریم که یکی از بارزترین سجایای اخلاقی حضرتش کظم غیظ یا همان فرو بردن خشم است و به همین خاطر حضرتش ملقب به کاظم است و یکی از خصلتهای انسان های موفق کنترل خشم است که از جهت شرعی، در برخی موارد واجب است که انسان خشم خودش را کنترل کند که به بخشی از آنها اشاره می شود:
مورد اول: در برابر پدر و مادر است حتی در صورتی که پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشند چنانچه ابراز خشم و عصبانت فرزند سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر بشود، واجب است که فرزند در برابر آنها خشم خودش را کنترل کند و برخورد نیک داشته باشد و بی ادبی نکند.
مورد دوم: شخصی که می خواهد آمر به معروف و و ناهی از منکر باشد چنانچه با زبان نرم احتمال تاثیر بدهد، واجب است که خشم خودش را کنترل کند.
مورد سوم: یکی از وظایفی که برای مردان بیان شده است این است که با همسر خود معاشرت نیکو داشته باشند لذا اگر گفتار یا مطلبی و خطایی از خانم سر بزند بر مرد لازم است که خشم خودش را کنترل کند همچنان که این مطلب نسبت به خانم هم وجود دارد.
مورد چهارم: اگر ابراز خشم سبب اذیت و ترساندن دیگران شود، باید کنترل شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع: تحریر الوسیله ج 2 مراتب امر به معروف، مرتبه ثانیه م 2، رساله جامع ج 2 م 519 و م 379
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام
حضرتش در روایتی می فرمایند: مَنْ اَتاهُ اَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فِى حاجَةٍ فَاِنَّما هِىَ رَحْمَةٌ مِنَ اللّهِ ساقَهَا اللّهُ فَاِنْ فَعَلَ ذلِکَ فَقَدْ وَصَلَهُ بِوِلایَتِنا. وقتى برادر مؤمنى نیاز خود را به مؤمنى عرضه مى کند، - البته توجه شود که این درخواست زحمت و نقمت برای مومن دیگر نیست بلکه نعمت است- پس اگر مؤمن نیاز او را بر طرف نماید این کار او را به ولایت ما مى رساند. (الوافی ج 5 ص 662)
چند نکته پیرامون حدیث شریف اشاره کنم:
1. از این حدیث شریف استفاده می شود که کمک به برادر دینی بسیار مهم است و در برخی از روایات برای برآورده کردن حاجات برادران دینی ثوابهای حیرت آوری نقل فرموده اند مثلا امام صادق علیه السلام در روایتی می فرماید: برآوردن حاجت برادر مومنی محبوب تر است در نزد خدا از بیست حج، که صاحب آن در هر حجی صد هزار دینار در راه خدا انفاق کرده باشد.
2. کمک کردن و یاری کردن برادر ایمانی گاهی اوقات کمک کردن در امور خیر و امور روز مره زندگی است و گاهی اوقات در امور معنوی است مثلا او را با یک حرف و سخن به مسیر صحیح هدایت کنی یا آبروی او را حفظ کنی.
3. کمک کردن و یاری کردن برادران ایمانی منحصر به افراد در داخل کشور خودمان نیست.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
ان شالله به همین زودی پیروزی جبهه مقاومت در را غزه شاهده باشیم به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
بسم الله الرحمن الرحیم
امام کاظم علیه السلام در روایتی می فرمایند: إِنَّ حُسْنَ الْخُلُقِ ذَهَبَ بِخَیْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ. اخلاق خوش، خیر دنیا و آخرت را برای صاحب خودش فراهم میآورد. وسائل الشیعة ط-آل البیت نویسنده : الشیخ حرّ العاملی جلد : 12 صفحه : 155
نکته ای پیرامون حدیث شریف عرض کنم:
یکی از بهترین خصوصیات مرد و زن این است که بتواند خوشاخلاقی کند، به خصوص با همسر. البته مرد چون صدایش کلفتر است، قدش بلندتر است، زورش بیشتر است، پول هم که به خانه میآورد، قهراً یک نوع تسلطی دارد. باید مراقبت بیشتری داشته باشد لذا اگر زن و مرد اگر بخواهد خیر دنیا و آخرت را برای خود جمع بکند، باید خوش اخلاق باشد. لذا اگر مرد یا زن ببیند همسرش در موضوعی تند رفته و صدایش بالا رفته است صبر کند. شاگردهای مرحوم آقاسید احمد خوانساری«رضواناللهعلیه»، نقل می کند ، در منزل ایشان سرِ جلسۀ درس نشسته بودیم، یک خانمی از خانواده ایشان، درب اتاق را باز کرد و شروع کرد به آقا تندی کردن و بدگفتن! و شاید هم مثلاً فحاشی کردن. این طلبههایی که آنجا بودند خیلی ناراحت شدند که این چه وضعیه؟! بعد هم آن خانم در را بست و رفت. وقتی که او بیرون رفت، مرحوم آقاسیداحمد خوانساری افتاد به سجده و بنا کرد سجدۀ شکر کردن. یکی از طلبهها با آقا شوخی کرد که: آقا! فحش هم سجدۀ شکر دارد؟ ایشان فرمود: صبر کردنِ بر فحش، سجدۀ شکر دارد. اینکه انسان توفیق پیدا کند، بر بد اخلاقی صبر کند سجده شکر دارد.
اما نکته ای هست که در بسیاری از موارد پیش میآید که زن هیچ بداخلاقیای نکرده! تقصیری ندارد، زندگیِ معمولیاش را دارد، اما آقا در منزل بد خلقی می کند، چرا چون از بیرون آمده خسته است، اما این زن چه تقصیری دارد؟ چاره این کار استراحت هست. لذا چه زن و چه مرد در هنگام خستگی ها و ناراحتی ها باید خودش را کنترل کند. و اینرا بدانید خیلی از این سر وصداهای افراد از روی تکبر و خود برتر بینی است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خشنودی قلب نازنین امام کاظم علیه السلام صلواتی را عنایت بفرمایید
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسائل مهم مالی مساله ارث است که در این این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1-هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکردهباشد، لذا به نظر مشهور مراجع از جمله امام خامنه ای اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار استبایدخمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هرچند وصیت نکردهباشد
2-اموالیکه از میت بعد از کسر بدهکاری و عمل به وصیتنامه شرعی میت، باقیمیماند متعلق به همهورثه میباشد که پسران دو برابر دختران سهم می برند و تازمانیکه اموال تقسیم نشده است هیچ یک ازورثه بدوناجازه یا رضایت دیگر ورثه حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه یکی از ورثه در این اموال بدون اجازه و رضایت تصرف و استفاده کند، علاوه برارتکاب گناه ،مدیون به ورثه نیزمی باشد.
3. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را به فرزندان می بخشند و تحویل می دهند یا در قالب قرارداد شرعی دیگری به فرزندان منتقل می کنند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق یادگیری وعمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی جلد دوم بخش دوم: معاملات جایز ؛ فصل چهارم: شرکت درس50: مبحث سوم: شرکت عقدی صحیح)
(2) (استفتاء خصوصی از سایت امام خامنه ای، شماره 841320)
(3) (رساله مراجع، مساله 2736)
(4) (رساله مراجع، مساله 2770 و 2771
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه درباره فلسفه انفاق در راه خدا می فرمایند: فَجَعَلَ اللَّهُ ...الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ. اگر مسلمان انفاق کند و از حاصل دسترنج خود بگذرد از یک طرف نفس خود را از دل بستگی مظاهر دنیا پاک کرده و ازطرف دیگر توکل بخدا را در خود زنده کند که روزی رسان خدا است و با پرداخت زکات نه تنها چیزی از دسترنجش کاسته نمی شود بلکه علاوه بر اَجر اُخروی درهمین دنیا نیز برکت مالش افزوده گردد.
دو مورد از انفاقهای واجب خمس و زکات است که میان این دو تفاوتهایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. زکات به 9 مورد با شرایطی تعلق می گیرد و آن نه مورد عبارت است از گندم؛ جو؛ خرما؛ کشمش؛ گاو؛ گوسفند؛ شتر؛ سکه طلا و نقرهای که معامله با آن رایج است یعنی در خرید و فروش به عنوان پول و قیمت کالا به حساب بیایید ولی خمس به هر درآمدی که از مخارج سال زیاد بیاید تعلق میگیرد بنابراین سکه بهار آزادی با توجه به اینکه در زمان کنونی معامله با آن رایج نیست زکات تعلق نمیگیرد ولی خمس به سکه ای که از درآمد بین سال تهیه شده و تا سر سال خمسی باقی باشد، تعلق می گیرد.
2. مصرف زکات هشت مورد است که فقیر و امور عام المنفعه مانند مسجد و مدرسه سازی دو مورد از مصارف زکات است که افراد خودشان می توانند زکات را به مصارف زکات برسانند اما کسی که به او خمس تعلق می گیرد باید خمس را به دفتر مرجع تقلید برساند یا با اجازه او به سادات فقیر یا راهی که دفتر مرجع تقلید مشخص می کند، مصرف نمایند.
3. کسی که تا الان خمس مالش را محاسبه نکرده است بهترین مکان برای محاسبه دفتر مرجع تقلید می باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم االله الرحمن الرحیم
یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده است نماز جماعت است به جهت اهمیت به برخی از احکام نماز جماعت اشاره می کنم:
1.یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد.(رساله نماز و روزه م 733)
2. نکته دوم را با سوالی شروع کنم و آن این است که اگر مسافری که نمازش شکسته است در صورتی که سلام بدهد، اتصال در جماعت قطع می شود؟
در جواب عرض می شود به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع مسافری که نمازش شکسته است بعد از سلام دادن در رکعت دوم، چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و قطع اتصال جماعت نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال برکات آسمانی را با خیر و برکت و عافیت نازل بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
مستند:
تفاوت فتاوا. نماز جماعت، ذیل مساله 9، امام خمینی(ره): اگر نماز افراد صف جلو تمام شود، ادامه اقتدای کسی که در صف بعد است اشکال دارد، اگرچه آن افراد فوراً به نماز جماعت برگردند؛ بنابراین احتیاط به اینکه به نماز فرادا عدول کنند ترک نشود.(تحریرالوسیلة، شرائط الجماعة، م۷)
آیت الله العظمی خامنه ای:
اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیّت فرادا کنند، اگر فاصله با صف جلوتر از آنها بیشتر از یک گام بزرگ باشد، نماز آنها فرادا می شود، مگر اینکه افرادی که نمازشان تمام شده بلافاصله دوباره اقتدا کنند. [۱]
(رساله نماز و روزه، م ۷۲۴ و استفتاء ۴۸)
1. منظور این است که باید بعد از تمام شدن نمازشان فورا اقتدا کنند نه اینکه مثلا صبر کنند تا امام به رکوع رود و بعد اقتدا کنند
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم درباره ازدواج روایتی می فرمایند: إذا جاءَکُم مَن تَرضَونَ خُلُقَهُ و دِینَهُ فَزَوِّجُوهُ «إلاّ تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتنَةٌ فی الأَرضِ و فَسادٌ کَبیرٌ»
هرگاه کسى به خواستگاری دخترتون آمد که اخلاق و دینش را مى پسندید ، به او همسر بدهید که «اگر چنین نکنید در روى زمین فتنه و فساد بزرگى پدید آید».
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
آن چیزی که در مورد ازدواج، در درجۀ اوّل اهمیت قرار دارد و باید ملاک باشد و چیزهای دیگر در کنارش اهمیتی کمتر دارد عبارت است از دین و اخلاق و امانتداری.لذا ثروث و موقعیت دنیایی ملاک نیست. چرا که زندگی هم عموماً با معیار دین و امانت، زندگی سالمی خواهد شد اگر کسی دیندار است ولی بد اخلاق است معلوم می شود که چنین فردی به حسب معیارهای ظاهری دیندار است اما به حسب معیارهای واقعی دین او سست است.
یکی از از سفارشات دین فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان است و اگر بهانه ازدواج نکردن معیشت است جوانان عزیز و پدر و مادر به وعده الهی در سوره نور آیه 32 اطمینان کنید که با ازودواج وضعیت معیشتی زن و مرد سخت تر نمی شود بلکه خداوند می فرماید اگر فقیرهستند از فضل خودش بی نیاز می کند یعنی زدواج ممکن است گشایش هم ایجاد کند.
زن و شوهر، مثل دو همسنگر و مثل دو شریکند. اینگونه نباشد که مثل بعضی از محیطهای جاهلی و بدور از معارف اسلام، مرد به زن زور بگوید و او را به کلی از حوزهی زندگی و تصمیمگیری خارج بداند؛ همچنین اینگونه نیز مانند برخی از محطیهای جاهلی دیگر نباشد که از اروپا یاد گرفتهاند، زنها مرد را تحقیر و ذلیل کنند بلکه باید، مثل دو رفیق، دو همسنگر، دو شریک و دو همکار باشند. منتها، هرکدام - همانطور که خدای متعال قرار داده - برای یک کار مناسبند. هر کدام مخصوص یک کار هستند. نه کار این از عهدهی او برمیآید، نه کار او از عهدهی این برمیآید.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت فراهم شدن زمینه ازدواج آسان و برطرف شدن مشکلات صلواتی رو عنایت بفرمایید.
برگرفته از متون زیر:
عن امیرالمؤمنین(علیهالسلام)، عن رسول الله(صلیاللهعلیهوآله): اذا أتاکم من ترضون دینه و أمانته فزوّجوه!»
اگر کسی که از دین و امانت او خرسند و راضی هستید به خواستگاری دختر شما آمد، اجابت کنید و دخترتان یا خواهرتان یا آن کسی که مورد خواستگاری است را به او بدهید. معیار این است: «ترضون دینه و أمانته»؛ یعنی آن چیزی که در مورد ازدواج، در درجۀ اوّل اهمیت قرار دارد و باید ملاک باشد و چیزهای دیگر در جنب او اهمیتی کمتر دارد عبارت است از دین و امانت. ثروت ملاک نیست، جاه و موقعیت دنیایی ملاک نیست، اینکه پسر چه کسی است، یا دارای فلان مقام است و فلان اندازه درآمد دارد و امکاناتی از قبیل اتومبیل، خانه و غیره دارد، اینها ملاک نیست. زندگی هم عموماً با معیار دین و امانت، زندگی سالمی خواهد شد. البته بعضی افراد متدّین هم داریم که دین و امانتشان خوب است امّا بداخلاقند، این هم خیلی بد است. شنیده شده که گاهی بعضی از افراد مؤمن و حزب اللهی در داخل خانواده رفتار بسیار بدی دارند که نشان میدهد این فرد به حسب معیارهای ظاهری، دیندار است امّا به حسب معیارهای واقعی دینش سست است. از قول مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکنند طلبهای یک عمل بدی در زمینۀ مسائل خانوادگی انجام داده بود و مرحوم حاج شیخ اوقاتشان تلخ شد. گفتند: آقا! ایشان مرد عادلی است، فرمود: بله، عادل است امّا از شمر هم بدتر است! گاهی اوقات انسان به حسب ظاهر عادل است، امّا رفتارش از شمر هم بدتر است. غرض اینکه، معیار، دینداری است. اگر دینداری را به معنای أوسع آن بگیریم شامل اخلاق و رفتار خانوادگی هم میشود. النوادر، صفحۀ 112.
ینکه خداى متعال میفرماید: اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه،(۳) این یک وعدهى الهى است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیهى وعدههاى الهى که به آن وعدهها اطمینان میکنیم، اطمینان کنیم. ازدواج و تشکیل خانواده، موجب نشده است و موجب نمیشود که وضع معیشتى افراد دچار تنگى و سختى بشود؛ یعنى از ناحیهى ازدواج کسى دچار سختى معیشت نمیشود؛ بلکه ازدواج ممکن است گشایش هم ایجاد کند.
نکتهی دوم این است که زن و شوهر، مثل دو همسنگر و مثل دو شریکند. باید با هم همکاری کنند و بدانند که از نظر اسلام، زن و مرد هردو پیش خدای متعال حقوقی دارند. خداوند مرد را برای کاری آفریده، زن را هم برای کاری. از نظر تقوا و معنویت، نه مرد بر زن ترجیح دارد، نه زن بر مرد. هرکدام تقوایشان بیشتر بود، پیش خدا عزیزتر است. اینگونه نباشد که مثل بعضی از محیطهای جاهلی، مرد به زن زور بگوید و او را به کلی از حوزهی زندگی و تصمیمگیری خارج کند؛ یا مثل بعضی از دستگاههای جاهلی دیگر، که از اروپا یاد گرفتهاند، زنها مرد را تحقیر و ذلیل کنند و بر او سوار شوند. این طور هم نباید باشد؛ بلکه باید، مثل دو رفیق، دو همسنگر، دو شریک و دو همکار باشند. منتها، هرکدام - همانطور که خدای متعال قرار داده - برای یک کار مناسبند. هر کدام مخصوص یک کار هستند. نه کار این از عهدهی او برمیآید، نه کار او از عهدهی این برمیآید.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید میخواهید از بدبخترین و زیانکارترین افراد به شما خبر بدهم؟ قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا .
خداوند متعال در سوره کهف در ضمن چند آیه(103-106) بلافاصله و بدون سرگردانی پاسخ می دهد و می فرماید: زیانکارین مردم کسانی هستند تمام سرمایه مادی و معنوی خودشان را در مسیر انحراف و نادرست از دست بدهند و از طرفی عبرت نمی گیرند و تصورشان این است که درست عمل کرده اند.( الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا)
اگر انسان در زندگی زیان کند مثلا انحرافی داشته باشد اما عبرت بگیرد خطرناک نیست، اما خطر مضاعف همین است که زیان کند، اما اشتباه و زیانش را توجیه کند و خوب بداند.
یک سوال جدی چطور میشه که انسان دچار این حالت روانی می شود:
خداوند در همین آیات سوره کهف قرآن برای این بیماری سه عامل اشاره می کند:
اول:فراموش کردن خدا و توجه نکردن به نشانه های خدای متعال در زندگی.اولئک الذین کفروا بایات ربهم
دوم:فراموش کردن معاد. اگر انسان احساس نکند قدرتی مراقب اعمال اوست و همه را برای یک دادگاه بزرگ حفظ و نگهداری می کند، اعمالش را اصلاح نمی کند.(بلقائه)
سوم:دستورات و آیات من و پیامبرانم را به استهزا می گیرند.( وَاتَّخَذُوا آیَاتِی وَرُسُلِی هُزُوًا) بدانیم وتوجه کنیم آنچه باعث سقوط انسان می شود، استهزای دستوارت خداست.حتی عمر سعد لحظه ای که سخن ولی خدا سید الشهدا استهزا کرد بیچاره عالم گشت.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند دلهای ما را با ظهور مهدی فاطمه علیه السلام شاد بگرداند تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریفز و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است که دوری از اسراف بر همگان لازم است چه فرد ثروتمند باشد چه فقیر که در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم:
اسراف وتبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست تبذیر مینامند.
اسراف حتی در حتی در آب وضو و غسل نیز حرام است. و توجه شود شیر آب هنگام دست کشیدن اعضا بسته شود و بستن شیر آب در حین وضو طبق روشی که توصیه میشود موجب بطلان وضو نمیشود. لذا توصیه میشود همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دستها و قبل از دست کشیدن نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دستها، دست کشیده شود (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37،) و با حداقل آب وضو انجام می شود و اسراف در آب اتفاق نمی افتد.
مورد دیگری که باید مراقب باشیم دچار اسراف نشویم در کیفیت تطهیر فرش و مانند فرش است مثلا اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی یا به شکل دیگری نجس شده باشد و بخواهید با آب کر و لوله کشی شهری تطهیر کنید چنانچه بعد از برطرف کردن عین نجاست یک مرتبه شسته شود، کافی است و به نظر امام خامنه ای و برخی مراجع دیگر اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است.(1)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
به مناسبت آماده حاجیان برای ایام حج نسبت به یکی از واجبات دینی که حج هست و بر هر فردی که مستطیع باشد یکبار در عمر واجب می باشد که در این زمینه به چند نکته اشاره کنم:
1.اگر کسی توانایی خرید فیش آزاد و هزینه سفر را داشته باشد و شرعا مستطیع باشد باید حج را در اولین سال استطاعت انجام دهد و نمی تواند این واجب الهی را به سالهای دیگر تاخیر بیندازد.(جهت اطلاع: مطابق نظر ایت الله سیستانی اگر اطمینان داشته باشد که درسالهای آینده مانعی پیش نیامده و فریضه حج را انجام خواهد داد تاخیر جایز است. رساله جامع ج 2 م343 )
2.اگر کسی برای تشرف به حج ثبت نام کرده است ولی نوبت او هنوز نرسیده اما فرد هم اکنون مستطیع بوده و توانایی خرید فیش آزاد و تشرف به حج را دارد باید فورا این کار انجام دهد و منتظر نوبت نماند.
3.افرادی که فیش حج دارند و درگذشته استطاعت رفتن به حج را نداشته اند و هم اکنون هم ازجهت مالی توانایی تکمیل وجه فیش حج را برای تشرف ندارند این افراد مستطیع نبوده و می توانند فیش خود را بفروشند. یا اگر فوت کرده است ورثه می توانند فیش را فروخته و بین خود تقسیم کنند.
4.کسی که قبلا مستطیع بوده و حج بر او واجب شده و آن را بجا نیاورده وقتی از دنیا برود باید از اموالش به نیابت از او برایش حج انجام بدهند و لازم است در همان سال فوت، حج را ادا نمایند و تاخیر از آن جایز نیست (مناسک حج)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند ان شاء الله زیارت بیت الله الحرام را نصیب و روزی همه بگرداند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: چهار خطاست که کیفرشان از هر گناهى زودتر به انسان مى رسد
مورد اول: رجُلٌ أحسَنتَ إلَیهِ و یُکافیکَ بالإحسانِ إلَیهِ إساءةً. فردی که تو به او خوبى کنى و او پاداش آن را به بدى دهد. لذا به همین جهت است اگر انسان نسبت به پدر و مادرش کوتاهی کند و بدی کند، سریع کیفرش را مشاهده میکند چرا که غالب پدر و مادرها به فرزند احسان می کنند.
مورد دوم: رجُلٌ لا تَبغِی علَیهِ و هو یَبغِی علَیکَ. فردی که تو به او ستم نکنى و او به تو ستم کند.توجه داشته باشیم ستم فقط سرقت اموال مردم نیست بلکه اگر آبروی کسی به ناحق ریخته شود یا مورد غیبت و استهزاء واقع شود، مصداق ستم و ظلم به دیگران هست.
مورد سوم: رجُلٌ عاهَدتَهُ على أمرٍ فَمِن أمرِکَ الوَفاءُ له و مِن أمرِهِ الغَدرُ بکَ. سى که در کارى با او پیمان بندى و تو به پیمانت وفادار مانى و او پیمان شکنى کند.
مورد چهارم: رجُلٌ یَصِلُ قرابَتَهُ و یَقطَعُونَهُ. خویشاوندی که تو با او ارتباط برقرار کنى و او ارتباط را قطع کند . الخصال : 230/71 .
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خشنودی قلب نازنین حضرت زهرا سلام الله علیها و پیروزی نهایی جبهه مقاومت صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه واله در روایتی می فرمایند الشدیدُ مَن غلب علی نفسِه.
شدید و قوی وپهلوان کسى است که بر نفْس خود چیره و غلبه کند.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. کلمه شدید در این روایت یا در آیه قرآن که نسبت به مومنین تعبیر شده اشداء علی الکفار، مقصود چیه؟ مقصود از مومن شدید یعنی مومن سرسخت. مثل خاکریزی است که می تواند مقاومت کند و از خود و دیگران محافظت کند.لذا در مقابل فشار و ظلم و سختی ها توان مقاومت دارد.لذا اگر می گوییم فولاد و آهن سخت است یعنی در مقابل فشار مقاومت می کند.
2. خب از کجا می شود فهمید که من و شما فلزمان مستحکم است و مقاومتش بالاست؟ برای شناخت این خصوصیت باید در میدانهای مختلف مبارزه فلزوجودیمان را آزمایش کنیم که از مهمترین میدانهایی که می توانیم خودمان را بیازماییم در میدان مبارزه با نفس است.
3. اگر کسی در برابر خواستهای قوه غضب و شهوتش مقاومت می کند این پهلوان است این نشانه شدید بودن است و همان چیزی است که روایتی که می گویدو اگر کسی در برابر این خواسته های غضب و شهوت تسلیم می شود مثلا زمینه شهوترانی حرامی پیش میاد خودشو میبازه یا در عصبانت قدرت کنترل و مقاومت ندارد این نشانه شدت نیست و سستی و ضعف است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق قدرت غلبه بر خواهش های نفسانی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات
متن اصلی:
جلسه 522، 1391/10/11حدیث:عن النبیّ(صلیاللهعلیهوآله): الشدیدُ مَن غلب علی نفسِه.(1)
شدید یعنی سخت، سختیِ در بافت روحیِ انسان و سختیِ در عمل انسان را میگویند شدّت. اشدّاءُ علی الکفار، یعنی در مقابل کفّار سختاند. مثل خاکریزهای استواری هستند که میتواند بایستد، مقاومت کند، میتواند از خود و دیگران حفاظت کند. این، معنای شدت است. بعضی فلزها نرم، منعطف و نفوذپذیرند، بعضی فلزها سختاند، ایستادگی دارند، در مقابل فشار مقاومت میکنند، در مقابل سختیها میایستند. این، معنای شدت است. که یکی از خصوصیات خوبِ انسان است که دارای فلز مستحکمی باشد. از کجا میشود فهمید که من و شما فلزمان مستحکم است؟ در میدانهای مختلف مبارزه، امّا میدان اصلیِ برای آزمایش سختیِ فلز انسان، میدان مبارزۀ با نفس است. این سخن پیغمبر(صلیاللهعلیهوآله)، این را به ما بیان میکند. اینطور نیست که در مقابل خواهشهای نفسانی قادر به مقاومت نباشید، تسلیم خواهشهای نفسانی و هوسها بشوید، در عین حال خیال کنید که فلز سختی دارید چون مثلاً در برخورد با زید و عمرو و بکر اوقاتتلخی میکنید. نه، اصل قضیه اینجاست: الشدیدُ مَن غلب علی نفسه، بر نفس خود غالب شدن یعنی: غلبه بر هوسها، بر قوۀ شهویه و غضبیه، غلبۀ بر اینها نشانۀ شدّت است. این معیاری است، پیش از اینکه بخواهیم دیگران را آزمایش کنیم، اگر بخواهیم خودمان را آزمایش کنیم، این، یک معیار روشنی است. 1- الشافی، صفحۀ828
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی نورانی می فرمایند: لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِه. کسی که نماز را سبک بشمارد از من نیست. (کافی، ج 3، ص 269)
یکی از واجبات نماز قیام و ایستادن در نماز است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1. نمازگزار تا وقتی که توانایی ایستادن هر چند با تکیه بر دیوار یا با کمک عصا و مانند آنرا را داشته باشد، نباید نشسته نماز بخواند. بنابراین فردی که نماز را نشسته میخواند در حالی که توانایی ایستادن را بدون ضرر و مشقت، دارد مثل فردی که کارهای روزه مره و تشرف به حرم و مسجد را ایستاده انجام دهد، با این حال قیام در نماز را ترک می کند نمازشان باطل است و قضا دارد. (2)
2. اگر برای فردی ایستاده خواندن هر چند به کمک وسایل مثل عصا در منزل یا هتل مهیا باشد ولی این امکان در حرم یا مسجد برای او وجود ندارد باید نماز خودش را در منزل یا هتل یا مکان دیگری که شرایط ایستادن مهیا هست، بخواند.
3. افرادی که طبق وظیفه شرعی برای سجده روی صندلی نماز می خوانند به نظر امام خامنه ای باید سرانگشتان پا را روی زمین قرار دهند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) زنجانی: قیام در موقع تکبیره الاحرام مانند خود تکبیره الاحرام واجب است و ظاهرا رکن نیست. (رساله مراجع تقلید، م 958) آیت الله مکارم: اگر کسی به واسطه ندانستن مسئله (جهل قصوری) مدتی قیام رکنی را ترک کند نمازهای گذشته قضا ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45564&mid=257921
(2) (رساله مراجع تقلید، م 942
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد از فوت هم ادامه دارد، وقف کردن هست، که بسیار از خدمات ارزشمندی که به زائرین و هیئات عزاداری ارائه می شود به برکت وقف گذشتگان است در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1. وقف یعنی مالی را برای یک جهت اختصاص دهیم تا در همان جهت از منافع آن مال استفاده شود مثل این که زمینی را برای حسینیه اختصاص دهیم تا در جهت ساخت بنای حسینیه استفاده شود. توجه شود یکی از زمینه های وقف کردن که افراد بتوانند از ثواب وقف کردن بهره مند بهره مند بشود وقت مشارکتی است که در همین حرم مطهر با حدود یک میلیون تومان افراد می توانند در وقف بناهای حرم شریک شوند و از ثواب وقف بهره مند شوند؛ که جهت راهنمایی بیشتر می توانید به دفاتر مشاوره وقف و نذر در صحن های حرم مطهر مراجعه فرمایید.
2-به تصریح برخی از فقهاء از جمله امام خامنه ای انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج1 ص 318 س1418)
3-اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، وقف مخصوص مسجد هست، یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکان وقفش جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای مسجد اینگونه وقف کرده که برای مسجد و هر کار خیری دیگری یا مثلا برای عزاداری در مسجد ویا هر مکانی دیگری وقف نموده است، در این صورت بیرون بردن برای استفاده در جهت وقف اشکالی ندارد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. وجود نازنین حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند:
مَن زارَنِی عَلَى بُعدِ دارِی ، أتَیتُهُ یَومَ القِیامَةِ فی ثلاثِ مَواطِنَ حتّى اُخَلِّصَهُ مِن أهوالِها : إذا تَطایَرَتِ الکُتُبُ یَمینا و شِمالاً ، و عِندَ الصِّراطِ و عِندَ المِیزانِ.
میفرماید: هر کس مزار مرا با وجود دوریِ راه زیارت کند، در روز قیامت در سه جا به عنوان پاسخ زیارتِ او به فریاد وی رسیده و او را از هراسها و سختیهاى آنها نجاتش مى دهم:
اول: وقتى که نامه هاى اعمال از راست و چپ پراکنده شوند. دوم: هنگام گذشتن از صراط و سوم: هنگام محاسبه اعمال.(خصال شیخ صدوق، باب الثلاثة، حدیث220)
نکته ای که درباره این روایت باید توجه شود این است که این روایت در فضیلت زیارت حضرت رضا(علیهالسلام) و ایجاد شوق در مردم است تا ارتباط خود را با روح مطهر حضرت رضا علیه السلام حفظ کنند تا در نتیجه در صراط مستقیم باقی بمانند و در زیارت جامعه کبیره خطاب به امام علیه السلام می خوانیم انتم الصراط الاقوم. شما درست ترین و استوارترین راه هستید.
که انشا الله همه ما را از برکات زیارت حضرتش بهره مند بگرداند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
سلامتی همه مسافرین اسلام مخصوصا زائرین قبر شریف حضرت رضا علیه السلام صلواتی عنایت بفرمایید