بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
تحف العقول ص442

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ.

تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. (تحف العقول ص442)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:
1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، مانع دچار شدن انسان به وسواس می شود.
2. لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده:
الف: اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم به نظر اکثر مراجع باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. (مخالف: سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و آیت الله مکارم می فرماید: در فرش و لباس یک مرتبه کافی است. آیت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است). (رساله مراجع مساله 160 و 27)
ب: اگر بخواهیم با آب لوله کشی تطهیر کنیم؛ در صورتی که دو مرتبه شسته شود و با فشار دادن، آب در فرش خارج شود به فتوای همه مراجع پاک می شود. هر چند با یک مرتبه شستن به فتوای اکثر مراجع پاک می شود و به فتوای برخی از مراجع نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست. (صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و (مکارم: فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است. و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود(رساله جامع م170)؛ خوئی و تبریزی درصورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است. )
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج ۸۷، ص ۱۲۳)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (ص) فرمود:
علیکُمْ بقیام الّلیل فَإِنَّهُ تکفیرُ السَّیئاتِ:

بر شما باد به قیام در شب(نماز شب)، چرا که موجب پوشاندن و بخشش گناهان است.(بحار، ج ۸۷، ص ۱۲۳)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات اثرات اخروی مختلفی برای نماز شب ذکر شده است که به برخی اشاره میشود:
1-پاک شدن گناهان: یکی از آثار نماز شب پاکی روح از آلودگی گناه می‌باشد.پیامبر میفرمایند: انسانی که سحرخیز باشد و نماز شب بخواند، آن گناهانی که در روز انجام داده ،پاک می‌شود.نمازشب حسنه ای است که در دل های مومنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی هایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می برد.
2-قبولی اعمال:پیامبر: نماز شب باعث قبولی عبادات و اعمال است.«(بحار، ج87، ص161)
3-استجابت دعا: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «کسی که در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس برای خود دعا کند خداوند دعاهای وی را مستجاب می‌گرداند(وسائل الشیعه، ج4، باب 45)
4-رضایت خدا:رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: نماز شب سبب کسب رضایت پروردگار است.( بحار ، ج. ۸۷، ص. ۱۶۰)
خداوند توفیق نمازشب به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج‏9، ص 538

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که در آثار خمس می‌فرمایند:
...فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم... .

پرداخت خمس کلید رزق شماست.(وسائل، ج‏9، ص 538 )

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام خمس:
1- یکی از واجبات مالی که عبادت هم می باشد پرداخت خمس است.
2- افرادی که درآمد شخصی هر چند به مقدار کمی داشته باشند خواه مجرد باشند یا متاهل، واجب است سال خمسی داشته باشند و درآمد سالانه خود را محاسبه کنند تا اگر چیزی از درآمد تا پایان سال باقی ماند خمسش را بپردازند. (اجوبه س 994 و 997)
3- اگر شخصی تا کنون حساب سال خمسی نداشته باشد و بخواهد خمس اموالش را پرداخت کند در صورتی که نمی داند چه مقدار خمس به اموالش تعلق گرفته، باید با دفتر مرجع خود مصالحه نماید.(فتوی یا احتیاط). (رساله مراجع م1797 و اجوبه س928)
4. کنار گذاشتن خمس، کفایت از اداء وظیفه نمی کند مگر اینکه به دفتر مرجع تقلید پرداخت کند یا برای تاخیر در پرداخت از مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید اجازه بگیرد. (رساله مراجع م 1834)
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل،ج 5، ص 272)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا (ع) می فرمایند: صلاةُ الّلیلِ تزیدُ فی الرّزق:

نماز شب بر روزی انسان می افزاید(وسائل،ج 5، ص 272)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات اثرات دنیوی مختلفی برای نماز شب ذکر شده است که به برخی اشاره میشود:
1-افزایش روزی:
برای رزق و روزی غیر از عوامل مادی از قبیل تلاش برای کسب رزق و روزی، عوامل معنوی مثل نماز شب مؤثر است ونباید همه عوامل را مادی بدانیم، بلکه یک سری عوامل معنوی نیز می‌تواند علّت یا جزء علّت باشد.روزی رسان خدا است و یکی از پادشهای نمازشب (رزق فراوان) است.
2-دفع بیماریها :رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بر شما باد به نماز شب، زیرا آن روش شایستگان پیش از شماست، و بیداری شب انسان را به خدا نزدیک می‌کند، و از گناه باز می‌دارد و گناهان را می‌پوشاند، و بیماری را از بدن می‌زداید: (بحارالأنوار، ج۸۷، ص۱۲۳)
3-نورانیت چشم و چهره و اخلاق:امام صادق علیه‌السلام فرمود: نماز شب انسان را خوش سیما و خوش اخلاق و خوشبو می‌کند، و دید انسان را نورانی می‌کند.(وسائل ، ج۵، ص۲۷۲)
4-ازبین رفتن غم ها و قرض ها: امام صادق علیه‌السلام فرمود: نماز شب قرض را ادا می‌کند و غم را می‌برد ( وسائل،ج 5، ص 272)
خداوند توفیق نمازشب به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
احزاب، آیه 32

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به همسران پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:
فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً.

با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته ی ( یک زن مومنه) سخن بگویید.‌(احزاب، آیه 32.)

خداوند متعال
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله گفتگو با نامحرم است. در هنگام گفتگو با نامحرم برای کسب رضای خداوند متعال و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید شرایطی را رعایت کرد:
1. گفتگوی با نامحرم به قصد لذت شهوانی ‏نباشد بنابر‌این چنانچه هنگام گفتگو با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است ‏شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
2. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد‌که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکه های مجازی با او ارتباط پیدا کند‌، به گناه آلوده می شود، نباید با او صحبت‌‏ کند و ارتباط برقرار کند.
3. در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز جایز نیست. (رهبری سایت لیدر احکام حجاب و عفاف سوال1 ،سیستانی منهاج ج3 ص:15 م29) .
خداوند متعال توفیق ارتباط صحیح با بندگانش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، حکمت 20)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی علیه السلام دراهمیت عمر می فرمایند: اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب:

فرصت ها را غنیمت شمارید چون که همچون ابر در گذرند(نهج البلاغه، حکمت 20)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

درباره اهمیت عمر و وقت در اسلام ، نکاتی عرض میشود:
1-در اهمیّت زمان همین بس که خداوند در قرآن به آن قسم یاد کرده ( وَالعَصر. إنَ الإنسانَ لَفی خُسر)در حقیقت تنها سرمایه بشر همین عمر است و از دست دادنش باعت بزرگترین خسران و زیان می شود.
2-در قرآن آنچه را که موجب اتلاف وقت می شود به عنوان لغو، باطل، افراط و به طور کلّی بیهوده گرایی و پوچی، از آن سرزنش شده است، چرا که موجب نابودی عالی ترین سرمایه زندگی، و عمر می گردد، خداوند در تعریف مومن می فرماید:(الّذین هم عن اللّغو معرضون)
3-عمر هرگز قابل برگشت نیست و بازتولید نمی شود. وقت را نه می توان به کسی داد و نه می توان از کسی قرض گرفت. ما فقط یک بار حق زیستن داریم و دیگر فرصت دومی برایمان نخواهد بود.
4-ابدیت ودنیای همیشگی و بدون انتهای بعدی، با همین زمان محدود ما ساخته میشود
5-در احکام شریعت نیز زمان اهمیت دارد. اسلام برای هر عمل و حکمی وقت معینی را مشخص کرده است؛ مثل نماز،روزه وحج و...
6-از مهمترین سوالات قیامت، چگونگی استفاده از عمر است.
خداوند توفیق استفاده کامل از عمر را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مستدرک‌،‌ج13‌،‌ص‌639

سلام علیکم. بسم الله‏ الرحمن الرحیم. ازپیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و‌آله روایت شده که فرمودند:
‌مَن کسَبَ مالاً مِن غیرِ حِلّهِ أفقرَهُ اللهُ.

هر‌کس مالی را از غیر راه حلال کسب کند، خداوند او را به فقر مبتلا خواهد نمود. (مستدرک‌،‌ج13‌،‌ص‌639)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

‌چند نکته کوتاه درباره وسائلی که دارای استفاده حلال و حرام می باشند:
۱. خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارند مثل موبایل و کامپیوتر و ... چنانچه انسان بخواهد از آن استفاده حلال کند جایز است. (تحریر الوسیله ج1 کتاب التجارة مقدمه م10 ، منهاج ج2 م10)
۲. اگر کسی وسیله ای را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده او در راه حرام و گناه از این وسیله استفاده نمایند، نگهداری آن وسیله جایز نیست. مانند قرار دادن اینترنت در اختیار اهل خانه با وجود ترس از اینکه در مسیر حرام از آن استفاده کنند.
3. خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارد اگر منع قانونی داشته باشد، جایز نیست. مثل برخی از داروها که خرید و فروش آن احتیاج به مجوز قانونی دارد. (اجوبه الاستفتائات س1983 و 1987)
خداوند متعال توفیق ترک حرام به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره منافقین که میخواهند به دین حداقلی اکتفا کنند و برخی از مسائل اسلام را کنار بگذارند، می فرماید: یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً:

(یهودیان واهل کتاب و منافقین)می گویند:به بعضی ایمان می آوریم ، و بعضی را انکار می کنیم و می خواهند در میان این دو ، راهی برای خود انتخاب کنند .

توضیح حدیثتوضیحات

برخی میخواهند با شعار گول زننده اسلام رحمانی برخی از مسائل دین را کنار بگذراند که اشکالاتی به این نظر مطرح است:
1-دراین تفکر آیات جهاد وسختگیری با منافقین(اشداء علی الکفار؛ واغلظ علیهم) وآیات شهادت کنار گذاشته میشود
2-رحمانیت خدا به همراه (شدید العقاب و شدید المحال؛ منتقم؛جبار، قهار) است وهمچنین در سوره برائت، بیزاری از کفار و اعلان جنگ با آنها را بیان نموده است.
3-اسلام دین مبارزه با طاغوت و ظلم است(واجتنبوا الطاغوت) است
4. خیلی از احکام اسلام مثل جهاد،نهی از منکر؛حدود و دیات احکام حکومتی است و بادین حداقلی نمیسازد.
5-وظیفه حکومت(هدایت فرهنگیِ جامعه به‌سوی ارزش‌های الهی) و (به بهشت بردن مردم) با استفاده از فراهم کردن زمینه خوبیها و نهی از منکر است، و نمیتواند بی تفاوت باشد.
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
امالی صدوق ؛ النص ؛ ص429

سلام علیکم.بسم‌الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها (وروزپرستار) از حضرت امیرالمومنین علیه السلام روایت شده که‌می‌فرمایند:
مَنْ مَلَأَ عَیْنَهُ‏ مِنْ‏ حَرَامٍ‏ مَلَأَ اللَّهُ عَیْنَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِنَ النَّارِ إِلَّا أَنْ یَتُوبَ وَ یَرْجِع.

هرکس‌چشم خود رااز(نگاه های) حرام پر کند، خداوند در روزقیامت چشم اورا از آتش پر گرداند، مگر این که توبه کند و برگردد. (امالی صدوق ؛ النص ؛ ص429)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد مراجعه به پرستار:
1.رعایت‌نگاه‏ و پوشش‏ در‏مقابل ‏هر‏نامحرمی ‏واجب است و فرقی نمی‌کند که نامحرم فامیل‌باشدیا‏غیرفامیل،پرستارباشد یا پزشک باشد.
2. اگر بیمار بخواهد به پرستار غیر ‏همجنس مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پرستار مرد مراجعه کند، چنانچه مستلزم لمس بدن یا نگاه به قسمتهای غیر مجاز(نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، مراجعه کردن حرام است.(هر چند پرستار غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء‍ تخصص و مهارت بیشتری داشته باشد. مخالف= سیستانی، تبریزی، مکارم) بنابر‌این بیمار نمی‌تواند برای تزریقات، خون گرفتن و گرفتن نبض و فشار خون وقند خون به پرستارغیرهمجنس مراجعه کند.
3.البته در صورتی که ضرورت و اضطراری درمیان باشد مثل اینکه به پرستار همجنس دسترسی نداشته باشد، در این صورت به مقدار ضرورت جایز است ولی بایددراین مورداگرامکان داردازروی لباس لمس شود ویااز دستکش استفاده شود.( مخالف: آیت الله سیستانی و تبریزی در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد و پرستار غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد؛ اشکالی ندارد.)
4.پرستار نمی‌تواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر‌مجاز داشته باشد و‏یابیمارنامحرم را لمس کند.(منهاج سیستانی ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات سیستانی س230 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و استفتائات بهجت ج3 س3933 ، استفتائات حضرت امام ج 3 س48و49 ، جامع المسائل فاضل ج1 س 2088).‍(با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م 14 –‌15 م20-21-22 با استفاده از تحریر کتاب نکاح م 22 رساله مراجع مساله 2441).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار،ج 45 ،ص 199

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زنیب(س) می فرمایند:
أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;

تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از فضایل حضرت زینب عبارتند از:
1-علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب فرمودند: ) ; تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2-صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه)
3-شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134)
4- ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل‏ الشیعة ج‌22‌ص‌8

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند:
تَزَوَّجُوا وَ لَا تُطَلِّقُوا فَإِنَّ الطَّلَاقَ یَهْتَزُّ مِنْهُ الْعَرْشُ.

ازدواج کنید و طلاق ندهید ،چرا که از طلاق عرش خدا به لرزه در می‌آید. (وسائل‏ الشیعة ج‌22‌ص‌8 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره طلاق:
1. خانمی که ازدواج دائم کرده است تا هنگامی که طلاق نگرفته و صیغه طلاق جاری نشده است شوهردار محسوب می شود هر چند ماهها و سالها از هم جدا زندگی کنند یا در حال پیگیری طلاق باشند. و اینکه تصور می شود خانمی چنانچه چند ماه از شوهرش دور باشد به یکدیگر حرام می شوند تصور کاملا نادرستی است و نکته ای که باید توجه شود، این است خانمی که شوهردار است، پیشنهاد دادن ازدواج به او حرام است هر چند به صورت کنایه گفته شود. (سایت، مکارم، استفتائات، احکام عقد دائم)
2. ازدواج کردن با خانمی که در حال گذراندن عده می باشد، نیز حرام است. بنابر این خانمی که از شوهرش طلاق گرفته است تا زمانی که عده اش تمام نشود، حرام است با مرد دیگری هر چند بطور موقت ازدواج کند. و در برخی موارد ازدواج کردن سبب حرام شدن ابدی زن و مرد به یکدیگر می شوند. البته برخی از بانوان مثل خانمی که یائسه است، بعد از طلاق نیازی به عده ندارد. (رساله مراجع م 2400 و 2401)
خداوند صفا و الفت و صمیمت را در میان خانواده ها قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
آیه 3 طلاق

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ:

هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد (آیه 3 طلاق)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

توکل کردن بر خدا اثرات فراوانی برزندگی دارد که برخی ذکر میشود:
1-کفایت امور انسان از سوی خداوند: کسی که برخداتوکل کند؛ خداوند با قدرتی که دارد می‌تواند تمام امور بندگان متوکلش را کفایت کند، و هر حکمی و کاری را که اراده کند، بدون کوچک‌ترین مانع محقق شود؛ و اما سایر اسباب که انسان‌ها در رفع حوایج خود متوسل بدان‌ها می‌شوند، سببت خود را از ناحیه خدا می‌گیرند، و آن مقدار که خدابخواهد می توانند اثر کنند.
2-آرامش و اطمینان قلبی‌:یکی از فواید داشتن توکل، آرامش درونی و اطمینان قلبی است که در سایه توکل به انسان دست می‌دهد. زمانیکه قوم حضرت موسی (ع) به رود نیل رسیدند و درتعقیب خود،فرعونیان رادیدند ترسیدند، ولی حضرت موسی گفت: اًنَّ مَعِیَ رَبیِ سَیَهدیِنِ: پروردگار من با من است و مرا راه خواهد نمود(آیه 62 شعراء) و پیامبر اسلام نیز در غار ثور وقتی همراهش می ترسید،فرمود: لاَ تَحزَن اِنَّ اللهَ مَعَنَا(آیه 42 توبه)
3-پیروزی بر دشمنان: امام باقر(ع) فرمود: ، کسی که بر خداوند توکل کند مغلوب نمی‌شود و کسی که به خدا تمسک کند شکست نمی‌خورد(مشکاه الانوار، ص 20)
4-قوت و نیرومندی‌:از دیگر فواید توکل داشتن قوتِ قلب و نیرومندی در تصمیم‌گیری است . چنانکه امام کاظم(ع) فرمودند: کسی که می‌خواهد قوی‌ترین مردم باشد به خداوند توکل نماید (بحار، ج7، ص143)
چون وقتی همه نیروها را از جانب خدا دید؛ ازکسی نمیترسد و این باعث عزت نفس و قوت قلب میشود .
خداوند ما راجزء متوکلین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمود:
إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در باب شادی و شاد بودن:
1. اسلام مخالف با شاد بودن نیست و شاد نمودن دیگران از اموری است که در دین مبین اسلام سفارش شده و در برخی روایات آمده است که، شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام از صفات شیعیان است (یفرحون‏لفرحنا)، اما انجام گناه و ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانه‌ای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به‌گناهانی مثل اختلاط محرم و نامحرم، بدحجابی، موسیقی حرام و رقص نشود.
2. موسیقی و آواز در صورتی که لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد مثلا آهنگی رقص آور‏ باشد یا تحریک کننده شهوت باشد حرام است و همچنین برگزاری مجالس رقص هم جایز نیست و در این حکم فرقی بین رقص و موسیقی سنتی و کلاسیک و محلی ندارد.
3. شرکت کردن در مجالس گناه در صورتی که حضور فرد سبب تایید گناه یا باعث ارتکاب گناه می‌شود جایز نیست هر چند مجلس فامیل نزدیک انسان باشد اما حضور در زمانی که سبب تایید گناه یا ارتکاب گناه نمی‌شود مثلا زمان غذا خوردن اشکالی ندارد. ( اجوبة س1128 و 1129 و 1155 و1167 و 1427 و استفتائات سیستانی س198 و استفتائات جدید مکارم ج2 س719 و استفتائات بهجت ج4 س6376)
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
کامل الزیارات، النص، ص: 305

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام کاظم علیه السلام در روایتی درباره فضیلت زیارت فرزندشان حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: فَمَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ.

کسی که فرزندم را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او باشد و به حق او عارف باشد، مقام او نزد خداوند همانند شهیدان در جنگ بدر خواهد بود. ( کامل الزیارات، النص، ص: 305)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام است. اما چند نکته در مورد احکام حرم و زیارت.
1. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ما ناراحت نشوند و توجه داشته باشیم دست رساندن به ضریح نشانه قبولی زیارت نمی‌باشد بلکه چنانچه همراه با اذیت دیگران باشد گناه و معصیت است.
2. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
3. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) برای زیارت می‌تواند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود.
(مخالف= حضرت امام و بهجت: احتیاط واجب رواق ملحق به روضه می باشد.) اما به نظر اکثر مراجع عظام تقلید توقف زیر گنبد مطهر( فتوا یا احتیاط) و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی (فتوی)، گلپایگانی، صافی، وحید و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است). (توضیح المسائل مراجع م 355)
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
آیه 2 انفال

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند مومنان واقعی را اهل توکل معرفی می‌کند ومی فرماید:
إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِیَت عَلَیهِم آیاتُهُ زادَتهُم إیمانًا وَعَلی رَبِّهِم یَتَوَکَّلون:

مومنان واقعی کسانی هستند که به هنگام یاد خدا قلبشان می‌ترسد و به هنگام تلاوت آیات خدا، ایمان‌شان زیادتر می‌شود و اینان بر پروردگارشان توکل می‌کنند.»(آیه 2 انفال)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

حقیقت توکل اعتماد قلبی در تمام کارها بر خدا، و صرف نظر کردن از غیرخداست و این منافات با تحصیل اسباب ندارد مشروط بر اینکه اسباب را در سرنوشت خود اصل اساسی نشمرد؛ توکل نه به این معنی که دست از تلاش و کوشش بردارد بلکه تا آنجا که در توان دارد تلاش کند ، اما آنچه از توان او بیرون است را به خدا واگذارد.
مرد عربی در حضور پیامبر (ص) شتر خود را رها کرد و گفت: «توکلت علی الله! » پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اعقلها و توکل؛ شتر را پایبند بزن و توکل بر خدا کن» ! (با توکل زانوی اشتر ببند) .( محجه البیضاء، ج 7، ص 426)
حضرت موسی (ع) بیمار شده بود ودارو نخورد و گفت: من از هیچ دارویی بهره نمی گیرم تا خداوند بدون دارو مرا شفا دهد! خداوند فرمود: بهبودی به تو نمی دهم مگر اینکه از دارواستفاده کنی! تو می خواهی با توکل خود حکمت و سنت مرا باطل کنی؟ ! مگر منافع داروها را کسی جز من در آنها قرار داده است» ؟.( محجه البیضاء، ج 7، ص 432)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة / ج‏18 / ص : 324

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در اهمیت حق الناس می فرمایند: کُلُ‏ ذَنْبٍ‏ یُکَفِّرُهُ‏ الْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ إِلَّا الدَّیْنَ، لَا‌کَفَّارَةَ لَهُ‌إِلَّا أَدَاؤُهُ.

شهادت در راه خدا کفاره همه گناهان است مگر بدهی مالی به مردم، که فقط باید به صاحب حق اداء شود.( وسائل الشیعة / ج‏18 / ص : 324)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است.
2. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد. و اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
3. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند. (رهبری: اجازه از مرجع بنابراحتیاط مستحب)(رساله مراجع م1814 سایت أدمین رهبری، استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576)
4. بنا بر نظر اکثر فقها رد مظالم را نمی توان به کسانی که نفقه آنها بر انسان واجب است مانند فرزند و والدین پرداخت نمود هر چند فقیر باشند.(مخالف= مکارم: چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد.) ( حضرت امام، استفتائات ج2 ص487 س7 سایت مکارم استفتائات رد مظالم)
5. دادن رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار، ج 74، ص 414

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امامان گاهی در قالب یک مثال وتشبیه به اندازه ی یک کتاب با ما حرف زده اند . امیر المؤمنین علیه السلام فرمود : « المؤمن مراه المؤمن »(بحار، ج 74، ص 414)

نکاتی جالب از این حدیث استفاده می شود که عبارتنداز:

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

1-آینه عیب وایراد و آلودگیها را نشان می دهد . مؤمن هم باید عیب برادرش را بگوید وترس وخجالت مانع نشود.
2-آینه در کنار عیبها زیبایی ها را هم نشان می دهد. مؤمن هم باید در کنار نقاط منفی نقاط مثبت را هم مطرح کند.
3-آینه عیب را رو برو می گوید مؤمن هم نباید غیبت کند بلکه به خود شخص بگوید.
4-آینه عیب را بی سر و صدا می گوید مؤمن هم باید آرام بدون اینکه دادوفریادوآبروریزی کند برادرانه عیب برادرش را مطرح کند.
5-آینه عیب را بزرگ نمی کند به همان اندازه که هست نشان می دهد مؤمن هم باید انصاف داشته باشد عیب برادرش را بزرگ نکند.
6-آینه بخاطر صاف بودنش عیب را می گوید مؤمن هم باید روی صفا و صمیمت نه کینه انتقاد کند.
7-اگر روی آینه گرد و غبار بنشیند دیگر عیب را نشان نمی دهد و مؤمن هم اگر خودش آلوده باشد حرفش اثر نمی کند.
8-ما از مقابل آینه راضی بر می گردیم هیچوقت از آینه ناراحت وعصبانی نمی شویم .لذت می بریم که عیب ما را گفت و جلو رسوایی ما را گرفت مؤمن هم وقتی عیب ما را گفت نباید از او رنجیده شویم.( همراه با نماز قرائتی ، ص 55)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360 چاپ قم

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. فردی به امام رضا علیه السّلام نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید‌که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشت:
اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ:

بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. ( وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360 چاپ قم)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره سقط جنین:
1. سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفه‌ای که تازه منعقد (‌بسته) شده باشد حرام است و از گناهان بزرگ می‏باشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهم‌تر بودن تربیت‌، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن
2 بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد. البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد ‏آن هم‏ قبل‏ از ‏دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است اشکالی ندارد.
3. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه 20‌مثقال شرعی طلاست‌که معادل تقریبا 72 گرم می‌شود که به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (مشهور سیستانی، دیه نطفه 105 مثقال نقره است) (سیستانی: سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب. استفتائات، کفاره سقط جنین) (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن) (اجوبه الاستفتائات، س 1266؛ مسائل جدید ج1 ص 193 و194و195 ج4 ص237 و138 ؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛‌تحریر‌الوسیله‌، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی‏، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4؛ مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379؛ مسائل‌جدید‌ج1.ص‌193- 194- 195- ج4 ص237 و138، بهجت س 6284)
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
آیه 23 بقره

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن با مخالفین مبارز طلبی کرده و می فرماید: إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :

اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس- اگر راست می گویید- سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

پیامبر اسلام (ص) معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود:
1-قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قران بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود.
2-شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن وپیامبر در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند وگفتند سحر است(بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵)
3- حرکت درخت به سمت پیامبر(ص):مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر این کار را کرد،یعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعد که این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند فرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید و وقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه))
البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانه‌های سنگ در دستان پیامبر(ص)؛ رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود.
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
غرر الحکم و درر الکلم ص743

سلام علیکم. بسم الله الرحمن‌الرحیم‌. در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:
لا تَضمَنْ ما لا تَقِدرُ على الوَفاءِ

بهِ. چیزی را که از عهده انجام آن برنمی آیی ضمانت نکن. (غرر الحکم و درر الکلم ص743)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد احکام ضمانت:
1. یکی از اقسام ضمانت این است که فردی ضامن دیگری می شود به این منظور که اگر بدهکار در دادن بدهی کوتاهی کرد یا نتوانست آن را بپردازد، طلبکار طلب خود را از ضامن بگیرد که به نظر اکثر مراجع عظام تقلید چنین ضمانتی صحیح بوده و در صورت عدم پرداخت بدهکار، ضامن باید بدهی بدهکار را بپردازد مثل غالب ضمانت های بانکی و غیر بانکی. (رهبری، سیستانی، مکارم، زنجانی،فاضل، خوئی: صحیح است) ( مخالف: صافی= فتوا. حضرت امام و وحید= احتیاط واجب) (رساله مراجع م 2310-2312-عروه الوثقی، ضمان،شرط هفتم، منهاج سیستانی ج2 ص349 اجوبه الاستفتائات س1683 جامع المسائل فاضل ج1 ص293 س1104)
2.چنانچه ضمانت به درخواست یا با اجازه بدهکار باشد، ضامن می تواند بعد از اداء دین مقدار مالی را که داده پس بگیرد و گرنه چنانچه انسان دین شخصی را بدون اجازه اش ادا کند بعد از ادا دین نمی تواند مقدار مالی را که داده پس بگیرد. مثل این که پدری دین فرزندش را بدون اجازه فرزند ادا کند نمی‌تواند مقدار پرداختی دین را از فرزند دریافت کند مگر اینکه فرزند با رضایت خاطر باز هم پرداخت کند. (رساله مراجع م2321)
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code