بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «انَ عَمُّنا العَبَّاسُ (علیه السلام) نافِذَ البَصیرَه؛ عموی ما عباس ( علیه السلام ) بینشی ژرف داشته است(اعیان الشیعه، ج 7، ص 430)
برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از:
1. بصیرت نافذ: امام صادق (علیه السلام ) در بیان ویژگی ها و خصوصیات آن حضرت ( علیه السلام ) به مساله بصیرت ایشان اشاره می‌کند. بصیرت به معنای آن است که انسان بتواند حق و باطل را در درون فتنه تشخیص دهد و راه راست و درست را بیابد و پس از جزم در حقیقت ،عزم بر آن داشته باشد که با تمام همت عالی خود آن را تحقق بخشد. امام صادق ( علیه السلام ) در آغاز زیارت نامه حضرت عباس (علیه السلام ) می فرماید: « اَشْهَدُ اَنَّکَ لَمْ تَهِنْ و لَمْ تَنْکُلْ و اَنَّکَ مَضَیْتَ علی بصیره مِنْ اَمرِک؛ گواهی می دهم که تو لحظه ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه مَشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود (کامل الزیارات، ص 786 )
2. علم: امام سجاد (علیه السلام ) می فرماید: «اِنَّ العَبَّاسَ بنِ عَلِیّ (علیه السلام ) زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛ به درستی که عباس بن علی (علیه السلام )، دانش را از سرچشمه نوشیده است، نوشیدنی!» در این سخن ارزشمند، همانند سازی لطیفی در واژه زُقَّ نهفته است. عرب، این فعل را درباره کبوتر به کار می برد؛ آن هنگام که غذا را برچیده و نرم می سازد تا به جوجه اش بخوراند(بحار، ج 45، ص 137)
3. ولایت پذیری: شاید مهم ترین و اصلی ترین فضلیت ایشان را می بایست در ولایت پذیری و اطاعت محض را ولی امر و امام (علیه السلام ) دانست. در تاریخ، نمونه های گویایی از این ویژگی ایشان به چشم می خورد. وی هرگز بدون اجازه در محضر امام حسین ( علیه السلام ) نمی نشست و پس از اجازه گرفتن نیز بسیار فروتنانه به صورت دو زانو در گوشه ای می نشست.( معالی السبطین، ج 1، ص 443)
4. شجاعت: امام حسین ( علیه السلام ) با دیدن بدن غرقه به خون او، می فرماید: «اَلیَومَ نَامَتْ اَعْیُنٌ بِکَ لَمْ تَنَمْ وَ تَسَهَّدَتْ أُخْری فَعَزَّ مَنَامُهَا؛ چشم هایی که دیشب از ترس تو نخوابیده بودند، امشب به خواب خواهند رفت. (معالی السبطین، ج 1، ص 443)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت امام حسین علیه السلام. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی ای دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟در جواب عرض می شود با توجه به اینکه گاهی اوقات شنیده می شود که در برخی مجالس شراب وجود دارد هر چند کم است اما مومنین دقت کنند خدا ناکرده اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد.
اما اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد به نظر برخی مراجع مانند مقام معظم رهبری (سیستانی-شبیری) اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است و به نظر برخی مراجع ( جهت اطلاع :مانند حضرت امام، اقای ، مکارم) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.
نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف بر خروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضوردر مجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی، مکارم: استفتائات 2/س719،استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148))
خداوند متعال ‏توفیق‏ شناخت و ترک گناه را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام حسین علیه السلام، روز پاسدار
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
برخی از ویژگی های خاص امام حسین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. تنها امامی که در معرکه جنگ به شهادت رسید و تنها امامی که سرش را از بدن جدا کردند (ذبیح الله
2. تنها امامی که زیارت اربعین دارد.
3. تنها امامی که بدون غسل و کفن دفن شد (بلا غسل و لا کفن). و تنها امامی که تشنه لب به شهادت رسید (قتلوه عطشاناً).
4. تنها امامی که پس از شهادت، خانواده اش اسیر شدند (نساؤه سبایا). و تنها امامی که همه پیامبران از آدم تا خاتم بر او گریه کردند.
5. تنها امامی که پدر مادر و جد و فرزندانش معصوم بودند
6. اولین امامی که در رجعت بر می گردد.
7. در ماه تولدش هیچ کدام از معصومین در آن ماه شهید نشده است. و در ماه شهادتش، تولد هیچ یک از معصومین در آن ماه اتفاق نیفتاده است.
8. در زیارتش، علاوه بر سلام بر خودش، بر اعضاء و جوارحش نیز سلام داده می شود.
9. امامی که کشته اشک است (قتیل العبرة).و امامی که مصیبتش اعظم از همه مصایب است.
10. همه امامان کشتی نجات اند؛ اما کشتی حسین علیه السلام از همه بزرگتر است؛ لذا بیشترین امید گناه کاران به حسین است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین(علیه السلام) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام حسین علیه السلام، روز پاسدار
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت امام حسین علیه السلام در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه‏... .

هر کس که خداوند نسبت به او خیر را اراده کند، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و زیارتش را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از خصوصیات و فضائل امام حسین علیه السلام:
1. زیارت امام حسین علیه السلام در مناسبت‌ها از راه دور و نزدیک سفارش شده و مستحب است.
2. برداشتن کام نوزاد با تربت امام حسین علیه السلام.
3. برای سجده بهتر از هر چیزی، تربت حضرت سید الشهداء علیه السلام می‌باشد اگر چه سجده بر سنگ و خاک و چوب نیز صحیح است.
4. استشفاء به تربت سید الشهداء علیه السلام برای مریض.
5. همراه داشتن و ذکر گفتن با تسبیح تربت امام حسین علیه السلام مستحب است.
6. همچنین قرار دادن مقداری از تربت امام حسین علیه السلام همراه میت ( عروه مستحبات دفن م12 )
7. دعا کنار ضریح حضرتش علیه السلام مستجاب است (مفاتیح نوین ص350)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام حسین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی عَوَّضَ الْحُسَیْنَ ـ علیه‌السلام ـ مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِه «خداوند عوض قتل امام حسین علیه السلام چهار ویژگی به آن حضرت عطا فرموده است : اول: امامت را در ذریه او قرار داده است، دوم: شفا را در تربت آن جناب قرار داده، سوم: کنار و زیر قبه او دعا مستجاب می‏باشد، چهارم: ایام زیارت کنندگان او از عمرشان حساب نمی‏شود» (بحار ؛ ج 44 ،ص 221)
1. شفا در تربت امام علیه السلام: اهمیت این پاداش آن‌گاه روشن می‌شود که بدانیم از نظر فقه اسلام، خوردن خاک حرام است، و تنها خوردن کمی از تربت سیدالشهدا به قصد شفا، از این حکم استثنا شده است
2. استجابت دعا: "ابوهاشم جعفری که از اصحاب امام هادی (علیه‌السلام) است، می‌گوید: وقتی امام هادی علیه السلام بیمار بود به من فرمود که کسی را برایم به حائر حسینی بفرستید تا دعا کند. ابوهاشم این ماجرا را به علی بن بلال گفت. او گفت: امام هادی خود حائر حسینی است؛ یعنی دارای حرمت است. ابوهاشم باز به نزد امام برگشت و ماجرای دیدارش با علی بن بلال را بازگو کرد. حضرت فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که حرمت او و هر مؤمنی بزرگ‌تر از حرمت خانه خدا است، کعبه را طواف می‌کرد و حجر الاسود را می‌بوسید و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه وقوف کند (کامل الزیارات، ص 274)
3. امامت در نسل امام حسین علیه السلام: با اینکه امام حسن (علیه السلام) بزرگتر بودند امامت در نسل امام حسین علیه السلام واقع شده است
4. رسوخ حرارت محبت امام حسین «علیه السلام » در دل مؤمنین: محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین «سلام الله علیه‌»، امتیازی برای ایشان به شمار می‌رود که با اینکه بقیه معصومین را نیز دوست دارند ولی محبت ویژه امام حسین علیه السلام در قلوب امتیاز ویژه است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک‏الوسائل، ج 10، ص 318)
5. نماز در مسافرت با شرایطی که در رساله‌های عملیه آمده شکسته است، اما مسافر می‌تواند در چهار مکان نمازش را شکسته یا تمام بخواند. که یکی از آنها حائر حسینی است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین (علیه السلام) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام حسین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(‏وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص243)

سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم.در روایتی امام صاق علیه السلام می فرمایند: تَوَضَّأَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِمُدٍّ وَ اغْتَسَلَ بِصَاعٍ... .

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله با حدود 750 گرم آب وضو را به همراه مستحباتش می گرفتند و با حدود سه کیلو آب غسل می کردند. (‏وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص243)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره غسل:
1. غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت و چه مستحب باشد مانند غسل جمعه به دو قسم می شود انجام داد: ترتیبی و ارتماسی . (م360)
2. در غسل ترتیبی به کیفیتی که عرض می شود عزیزان عمل کنند به نظر همه مراجع صحیح است به این صورت که به نیت غسل اول سر و گردن شسته شود سپس طرف راست و سپس طرف چپ بدن شسته شود ( فتوی یا احتیاط مشهور مراجع. و بنظر برخی از مراجع بعد از سر و گردن بدن را بشوید، نیز کافی است: خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی. ریاله مراجع م362)
3. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد ،غسل باطل نمى‏شود لذا غسل صحیح است. (لازم نیست غسل را رها کند و غسل دیگری را انجام دهد بلکه غسل را تمام نماید) البته برای نماز باید وضو هم بگیرد. (مراجع عظام: خوئی، فتوی، تبریزی: احتیاط واجب ؛ بهجت احتیاط به نیت اتمام و اعاده ،وحید اتمام و اعاده )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
بیکاری در اسلام مردود است و کار به عنوان یک امر مقدّس شناخته شده است و خدای متعال کارکنان را دوست دارد که حضرت علی ( علیه السلام ) در این باب می‌فرماید: «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُحْتَرِفَ الأَمِینَ: خداوند کسی را که دارای یک حرفه است و بدان اشتغال دارد و امانت‌دار است، دوست دارد» (کافى، ج 5، ص 113).
در روایات اهمیت زیادی به کار شده است که ذکر میشود:
1. مجاهد در راه خدا: از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که کسی که خود را برای زندگی خویش به مشقّت می‌اندازد، مانند کسی دانسته شده که در راه خدا جهاد می‌کند (کافی، ج 5 ،ص 88)
2. ملعون بودن بیکار: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) کسی را که سنگینی [معاش] خود را بر دوش مردم بیندازد، ملعون دانسته است (کافی، 5، 72).
3. کار شعار مومن: امام علی (علیه السلام ) نیز بر این اساس، کار را شعار مؤمن دانسته، می‌فرماید: «العَمَلُ شِعارُ المُؤمِنِ» (غررالحکم: 408) پس بدین روی است که ارزش مؤمن بستگی به کارش دارد، همچنان‌که علی (علیه السلام ) متذکّر آن شده، می‌فرماید: «المُؤمِنُ بِعَمَلِهِ» (غررالحکم؛288) یعنی ارزش مؤمن بر اساس عملکرد اوست.
4. بالاترین عبادت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌کنند: (العِبَادَةُ سَبعُونَ جُزءاً أفضَلُهَا طَلَبُ الحَلَالِ) (تهذیب، ج 6، ص 324. )یعنی: عبادت، هفتاد جزء دارد که بهترین قسمت آن کسب روزی حلال است.
مردی به حضور امام صادق (علیه السلام) آمد و عرض کرد: دست سالمی ندارم که با آن کار کنم، سرمایه ندارم تا با آن تجارت نمایم، مرد محروم و مستمندی هستم، چه کنم؟ امام (علیه السلام) فرمود: با سرت باربری کن و خود را از مردم مستغنی و بی نیاز بدار.( کافى، ج 5، صص 76)
خداوند توفیق انجام کارحلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ج1 ص545)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...لایحلُّ لِاَحدٍ أن یَشْتَرِیَ منَ الخُمُسِ شَیئاً حَتّی یصِلَ الَینا حَقَّنا.

هیچ کس اجازه ندارد از مالی که به آن خمس تعلق گرفته چیزی بخرد تا اینکه حق ما را به ما برساند. (الکافی ج1 ص545)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از واجبات مالی خمس است. پرداخت خمس نه تنها باعث کم شدن مال نمی شود بلکه طبق روایاتی که از معصومین علیهم السلام داریم باعث برکت و زیادی مال می شود. به هر فردی که در در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود:
1. ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسانها برسد. البته اگر ارثیه از نزدیک وابسته نباشد یا میت خمس مالش را نداده حکمش متفاوت است که در صدد بیان این قسمت نمی باشم.(رساله مراجع مساله1754)
2. مهریه. (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)
3. دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیه‌ای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (تحریرالوسیله، ج1،ص356 م5؛ تبریزی: المسائل المنتخبه، مساله1385 ص211؛ رهبری: استفتاآت جامعه الزهرا؛ خوئی، اسیتفتاآت ص125 س407؛ سیستانی: ندارد مطلقا: المسائل المنتخبه ص256 السابع؛ نوری ندارد: استفتاآت ج1 س289؛ فاضل: جامع المسائل ج1س862؛ مکارم: ندارد: استفتاآت ج1 س318-دیه جرح: اکثرمراجع؛ مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنا بر احتیاط واجب: استفتاآت ص67 س2؛ آیه الله سیستانی، سایت؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655، استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2؛ دیه قتل: مشهور: ندارد)
4. هدیه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها توجه شود به نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری خمس ندارد هر چند به نظر اکثر فقها هدیه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها چنانچه تا سرسال خمسی باقی بماند و هزینه زندگی نشود خمس دارد.(رساله مراجع مساله 1753: هدیه خمس ندارد: امام خمینی، مقام معظم رهبری، نوری همدانی. هدیه خمس دارد: فتوی: سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد)؛ احتیاط واجب: بهجت، مکارم، فاضل).
خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ: در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255)
فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از:
1. بخشش گناهان: امام صادق ( علیه السلام ):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)
2. ترفیع درجه و مقام: امام صادق (علیه السلام ):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)
3. تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی (علیه السلام ) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)
4. از فواید بلا این است که غرور را از انسان دور می کند (نهج البلاغة، خطبه 238) و از طرفی باعث تذکر و یاد آوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)
البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد و این مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»
خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 566 ، ح 4936 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: إِنَّما حَرَّمَ اللّه عَز َّوَ جَلَّ الرِّبا لِئَلاّ یَذْهَبَ الْمَعْروفُ.

خداى عز و جل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود. (من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 566 ، ح 4936 )

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره ربا:
1. رِبا از گناهان کبیره است و به معنای زیاده گرفتن از اصل مال است، که در متون دینی به شدت نهی شده است و به عنوان جنگ با خدا معرفی شده است.
2. از جهت شرعی هر زیاده گرفتنی یا سودی یا درصدی ربا گفته نمی شود بلکه از جهت شرعی ربا به سه قسم است و در غیر این سه مورد ربا وجود ندارد:
مورد اول: ربای قرضی یعنی انسان مالی را به عنوان قرض بدهد و شرط سود کند. (تحریر کتاب قرض م9 ، منهاج الصالحین ج2 م1011)
مورد دوم: ربای معاملی یعنی اینکه جنسی را که در بازار به کیل و وزن خرید و فروش می شود به مثل خودش ولی با زیاده خرید و فروش کنند. مثلا ده کیلو برنج ایرانی را در مقابل بیست کیلو برنج پاکستانی معاوضه کنند. البته اگر دو معامله مستقل انجام گیرد اشکالی ندارد یعنی ده کیلو برنج ایرانی در برابر پول فروخته شود و سپس بیست کیلو برنچ پاکسانی در برابر پول خریداری شود. (تحریر کتاب البیع، ربا قبل از مساله 1 ، منهاج الصالحین ج2 ص72)
مورد سوم: ربای جاهلی یعنی اینکه طلبکار به بدهکار برای ادای دینش مهلت داده شود و در مقابل مهلت داده شده، زیادی از او گرفته شود. (تحریر کتاب الدین م8 ، منهاج الصالحین ج2 م992)
3. به نظر اکثر مراجع معظم تقلید در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، اول: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست؛ اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست. دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (مخالفین: زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد. خوئی و تبریزی: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است. رساله مراجع م 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

روز سلامتی
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

در اسلام ویژگی هایی برای مسئول خوب بیان شده است که ذکر میشود:
1. مهربانی با ضعیفان و قاطعیت با قدرتمندان: شایسته است مدیر نسبت به ضعیفان مهربان و دلسوز بوده و بر آن باشد که گرفتاری هایشان را مرتفع سازد و با قدرتمندان (چه از نظر اعتبار و شخصیت و یا قدرت مالی یا قدرت سیاسی و یا مسائل دیگر» قاطعانه برخورد کند و با استقامت و بدون انعطاف و تحت ضابطه ای خواسته های آنان را در نظر بگیرد. حضرت علی ( علیه السلام ) در نامه 53 به مالک اشتر فرموده اند: «پس برای کارهای مهم و کلیدی از سپاهان و لشگریان خود کسی را انتخاب نما که نسبت به ضعیفان مهربان و با محبت باشد و در مقابل زورمندان سخت گیری و استقامت داشته باشد.
2. داشتن پشتکار و دوری از تنبلی: سستی در انجام دادن امور موجب زیر پا گذاشتن حق و عدم اجرای به موقع کارها و تضییع حقوق مردمان است. کندی در کارها فرصت های خیر و غیر قابل بازگشت را از بین می برد. امیرالمومنین علی (علیه السلام) چنین سفارش کرده اند: «در کارهای خود بر افراد سست و تنبل تکیه مکن»( غرر الحکم : 10205.)
3. شجاعت: شجاعت یکی از صفات مهم برای مدیران می باشد تا بتوانند از حق دفاع نمایند و علیه خلاف و ناحقی مبارزه نمایند. حضرت علی (علیه السلام) در نامه به مالک اشتر، به او می فرماید که به اهل شجاعت بپیوندد و آنها را به عنوان کارگزار انتخاب نماید: ﴿ثُمَّ اَلصِق بِذَوی… الشّجاعَه﴾ (نامه 53 نهج البلاغه)
4. صرفه جویی در اموال عمومی: امام علی(علیه السلام) به کارگزاران خویش مؤکداً سفارش می کرد در مصرف بیت المال نهایت دقت و صرفه جویی را مراعات کرده و از اسراف و ریخت و پاش به شدت بپرهیزند. صرفه جویی خود آن حضرت در بیت المال مسلمانان به حدی است که حاضر نشد برای پاسخگویی به کسانی که شب هنگام برای کار خصوصی به او مراجعه کرده بودند، از نور چراغ بیت المال استفاده کند و چراغ بیت المال را خاموش فرمود و از چراغ شخصی خود استفاده نمودند(بحار، ج 41، ص 116)
خداوند توفیق خدمتگذاری به همه مسئولین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص153)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند : أَیُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ مُسْلِماً فِی بَیْعٍ أَقَالَهُ‏ اللَّهُ‏ تَعَالَى عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَة.

هر بنده ای که پشیمانی مسلمانی را در خرید و فروش بپذیرد خداوند روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش می‌پذیرد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص153)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام خرید و فروش:
1. در برخی موارد خریدار یا فروشنده یا هر دو مجاز هستند خرید و فروش صورت گرفته را شرعا بر هم بزنند که این موارد شرعا مشخص است مثل اینکه کسی بعد از خرید متوجه شود کالا را به مقدار قابل توجه گران خریده یا بعد از خرید متوجه شود که کالا معیوب بوده است.
2. اگر خریدار یا فروشنده شرعا حق بهم زدن معامله را نداشته باشند در صورتی که یک طرف تقاضای بهم زدن معامله را داشت، مستحب است طرف دیگر بپذیرد و معامله را فسخ کند که به این کار اصطلاحا اقاله گفته می شود مثل اینکه کسی لباسی را به قیمت مناسب و بدون هیچ عیبی و هیچ شرطی خریده است ولی هنگامی که منزل می برد خانواده رنگش را پسند نمی کند و فرد از خریدش پیشمان می شود در این صورت فروشنده می تواند لباس را پس نگیرد ولی مستحب است که پس بگیرد البته اگر بخواهند طرفین با رضایت همدیگر معامله را بهم بزنند باید با همان مبلغ و کالایی که صورت گرفته، انجام گیرد؛ و اینکه فروشنده مبلغی را از مبلغ خرید کم کند و بخواهد پس بگیرد شرعا صحیح نیست.(سیستانی منهاج الصالحین القول فی الاقاله م304، رساله مراجع مساله2051، تحریر الوسیله القول فی الاقاله م1؛ خویی،منهاج ج3 م307)
خداوند متعال توفیق فراگیری دستورات دین و عمل به آنها را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم )فرمودند: شَعبَانُ شَهری رَحِمَ الله مَن اَعَانَنِی عَلَى شَهرِی: شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند.( مصباح المجتهد، ج 2، ص 728)
ماه شعبان فضایل زیادی نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1. بهبودی معیشت و رفع دشمنان: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: روزه شعبان ذخیره روز قیامت بنده است و هر بنده اى که در ماه شعبان زیاده روز بگیرد خداوند امر معیشت او را سامان بخشد و شرّ دشمن را از او دفع کند . (وسائل الشیعه ،ج 10،ص 505)
2. بهشتی شدن: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود (مفاتیح الجنان، در فضیلت ماه شعبان)
3. صدقه دادن باعث نجات از جهنم: عمل دیگری که در این ماه سفارش شده صدقه دادن است اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایی باشد. تا خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند.(بحار؛ج 94، ص 72)
4. برآورده شدن حاجت: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هر که روز دوشنبه و پنجشنه شعبان را روزه دارد حقتعالی 20 حاجت دنیوی و 20 حاجت اخروی او را برآورده می سازد.( الاقبال، ص 685)
خداوند توفیق عبادت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ...فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر...

خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. ( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

اگر کسی در حال نماز خواندن نسبت به رکعات نماز تردیدی برایش پیش بیاید مثلا نمی داند رکعت اول است یا سوم و احتمال بیشتر و گمان داشته باشد که رکعت سوم است، وظیفه اش چیست؟
در جواب عرض می شود: چنانچه انسان نسبت به رکعات نماز گمان داشته باشد، گمان در رکعات نماز، حکم یقین را دارد، مثلا اگر انسان در رکعات نماز نمی داند یک رکعت خوانده یا دو رکعت اما احتمال بیشتر بدهد که دو رکعت خوانده است، در این صورت بنا می گذارد که دو رکعت خوانده است. در همین زمینه به دو نکته عزیزان توجه کنند:
1. اینکه گمان در رکعات در حکم یقین است فرقی بین نمازهای دو رکعتی و سه رکعتی و چهار رکعتی ندارد. و همچنین فرقی ندارد در نمازهای واجب یومیه باشد یا در نمازهای واجب دیگر مثل نماز آیات.
2. بطور کلی چنانچه هر گاه انسان در رکعات نماز شک کرد نمی تواند بلافاصله نمازش را بهم بزند بلکه باید مقداری فکر کند تا شاید شکش برطرف شود و چنانچه مقداری فکر کرد و به یک طرف احتمال بیشتر بدهد بنا را بر همان طرف می گذارد. مثلا کسی که در نماز صبح شک کند که یک رکعت خوانده یا دو رکعت، مقداری فکر می کند چنانچه احتمال بیشتر بدهد که دو رکعت خوانده بنا را بر همان رکعت دوم می گذارد. و چنانچه بعد از فکر کردن به یک طرف احتمال بیشتر ندهد در این صورت به احکام شک در رکعات نماز عمل می کند.(رساله مراجع م 1166. رساله مراجع م 1234)
3. در حد تذکر عرض می کنم که حکم گمان در افعال نماز با حکم گمان در رکعات نماز متفاوت است.
خداوند متعال به همه ما توفیق حضور قلب در نماز را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

امیرالمومنین (علیه السلام ) فرموده است: اَلْمَوَاعِظُ صِقَالُ اَلنُّفُوسِ وَ جِلاَءُ اَلْقُلُوبِ : اندرزها صیقل بخش جان ها و جلا دهنده دل هاست (تصنیف غررالحکم ،ص 224، ح 4524)
در روایات راه هایی برای حفاظت و مراقبت از سلامت قلب بیان شده که عبارتند از:
1- موعظه و نصیحت: یکی از راه های حفظ سلامت قلب بهره مندی از مواعظ و نصایح است. مواعظ، کلی گویی و در ارتباط با مسایل عمومی و فراگیر است، اما نصایح درباره شخص و مشکل خاص است. پس گاهی در مقام موعظه گفته می شود که از غیبت کناره گیرید تا قلب نمیرد؛ و گاه در مقام نصیحت به شخص می گویند شما در حال غیبت کردن هستید و توبه کنید. امیرمومنان(ع) درباره موعظه فرموده است: دلت را با موعظه زنده گردان.( نهج البلاغه، صبحی صالح، نامه 31، ص 392)
2. محافظت بر تقوا و ترک گناه: امیرمومنان علیه السلام درباره نشانه قساوت قلب به خشک شدن چشم از اشک به سبب زیادی گناه اشاره می کند و می فرماید: چشمها خشک نمی شود مگر به خاطر قساوت قلب و دلها قساوت پیدا نمی کند مگر به سبب زیادی گناه(وسائل الشیعه، ج 16، ص 45)
3. حکمت آموزی: پیامبر (صلی الله علیه و آله ) نابودی قلب و سلامت آن را به ترک دانش حکمت دانسته است. ایشان می فرماید: دلی که در آن حکمتی نیست، مانند خانه ویران است پس بیاموزید و آموزش دهید، بفهمید و نادان نمیرید. براستی که خداوند، بهانه ای را برای نادانی نمی پذیرد. (نهج الفصاحه، ص 600، ح 2095)
4. ترک محبت دنیا و مال دوستی: محبت به مال و نه بهره گیری از مال از مهمترین آفات و آسیب هایی است که در روایات به آن توجه داده شده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می فرماید: و خدای عزوجل به موسی (علیه السلام ) وحی کرد: ای موسی! به زیادی ثروت شاد مشو و در هیچ حالی مرا فراموش مکن، زیرا با زیادی ثروت گناهان فراموش می شود و از یاد بردن من قساوت قلب می آورد(کافی، ج2، ص 497)
در روایات راه های دیگری برای سلامت قلب یا همان روح آدمی از قبیل صمت و سکوت، روزه، شب بیداری و نماز شب و عمل به مستحبات و ترک متشابهات و شبهات و مانند آنها بیان شده که برای جلوگیری از اطاله کلام به همین میزان بسنده می شود.
خداوند قلب ما را از گناهان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار ج68 ص394)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام على علیه ‏السلام که می فرمایند: حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِیالِ.

اخلاق و رفتار خوب در سه چیز است: دورى کردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه براى خانواده. (بحار الانوار ج68 ص394)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نفقه همسر:
1. بر شوهر واجب است نفقه همسر دائمی خود را بپردازد و فرقی نمی کند زن فقیر باشد یا ثروتمند و اگر نپردازد به همسر خود مدیون می باشد.( رساله مراجع ج2 م2412)
2. مرد باید خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای ضروری خانم را مناسب با شان زن تهیه کند.(سیستانی: شان زن بالنسبه به شوهر سنجیده می شود. مکارم: وسایل مورد نیاز زندگی مطابق با قدرت مرد تهیه شود.)(تحریر حضرت امام ج3 فصل فی النفقات م8 ، منهاج الصالحین سیستانی ج3 م420 ، مکارم استفتائات جدید ج1 م846 ، وحید منهاج ج3 قبل از مساله 1398 )
3. اگر شوهر مبلغی را روزانه یا ماهانه برای مخارج مشترک زندگی در اختیار همسر قرار می دهد و به خانم نمی بخشد خانم نمی تواند بدون اجازه و رضایت شوهر آن را به دیگری هدیه یا صدقه بدهد.(تحریر الوسیله کتاب نکاح فصل فی النفقات مساله ۱۰،۱۱،۱۲)
4. برداشتن پول از جیب یا کیف همسر هر چند فرد بخواهد در زندگی همسر هزینه کند جایز نیست و اگر شوهر نفقه زن را نمی دهد به نظر اکثر مراجع باید به حاکم شرع مراجعه کند.(رساله مراجع م 2416)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

از حضرت امام جواد ( علیه السلام ) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین (علیه السلام )؟ حضرت فرمودند: زِیَارَةُ أَبِی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلُ وَ ذَلِکَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَزُورُهُ کُلُّ اَلنَّاسِ وَ أَبِی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ یَزُورُهُ إِلاَّ اَلْخَوَاصُّ مِنَ اَلشِّیعَةِ :زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله (علیه السلام) همگان می‌روند و لیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)
مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضا (علیه السلام ) را امام می‌داند بقیه ائمه را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری آن حضرت را زیارت (به نیت امام دانستن) می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه (4 امامی) و اساعیلیه (6 امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین(ع) می‌روند.
زیارت امام رضا (علیه السلام )، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا (علیه السلام ) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین (علیه السلام ) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(اصول کافی(ط-الاسلامیة)، ج2، ص 435)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که در ارزش و اهمیت توبه و ترک گناه چنین می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْعَبْدَ الْمُفَتَّنَ التَّوَّابَ وَ مَنْ‏ لَمْ‏ یَکُنْ‏ ذَلِکَ‏ مِنْهُ‏ کَانَ‏ أَفْضَل‏.

خداوند بنده‌ای که به گناه آلوده بوده و (ولی بعد از آن) مرتب در حال توبه است دوست می‌دارد، البته آن کس که گناه نکرده از او افضل و بالاتر است. (اصول کافی(ط-الاسلامیة)، ج2، ص 435)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام توبه‌:
1. یکی از مهمترین واجبات، توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد و از رحمت الهی ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده ، در انجام نماز و روزه های قضایش کوتاهی نکند یا اگر به دیگران مدیون است، براساس ضوابط شرعی دینش را ادا کند. (عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
خداوند توفیق توبه واقعی از گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

امام جواد (علیه السلام ) در توصیف امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) فرمودند: «اَلَّذِی یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » :اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است ( الاحتجاج،ج2،, ص 449)
برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که :
اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ همانطور که»به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود
ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت برای ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست.
ثالثاً: در این روایات، خبری از واقعیتى خارجى در هنگام ظهور مى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهور کند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم
دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظر ریشه کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم.
خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی در مورد نماز جماعت:
1. تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز واجب است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام‌جماعت به جا آورد لذا باید نماز‌گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.
2. گفتن ذکرهای نماز بطوری که امام بشنود مکروه است یعنی ثواب نماز کم می شود.
3. هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1468، 1469 ،1489،1470 1470،1405(
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code