کل بیان های بین الصلاتین از ۴/۰۷/۰۲ تا ۴/۰۷/۰۹

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس.خدای متعال در قرآن مکرر به موضوع فتح و پیروزی در مقابل دشمنان اشاره کرده است یکی از از آیات کلیدی این آیه شریفه قرآن هست که می فرماید:
بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَیَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ.آری، اگر شکیبایی ورزید و پرهیزکاری کنید و دشمنان در همین لحظه، جوشان و خروشان بر شما تهاجم کنند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشان دار یاری می دهد.آل عمران آیه 25

در آیات شریفه قرآن سه عامل مهم برای پیروزی بیان می کند:

اول:صبر کردن یعنی در مسیر حرکت به هدف انسان استقامت داشته باشد و توقف نکند.. امیرالمومنین در اهمیت صبر می فرماید:الصبر من الایمان بمنزله الراس من الجسد.

دوم:تقوا. تقوا این است که انسان رفتار و گفتارش حتی پندارش از طریق حق و صراط مستقیم خارج نشود و از آن مراقبت کند. مثل فردی که در جاده باریکی حرکت می کند و مراقب است که از جاده هیچ انحرافی نداشته

سوم:توکل بر خدا. توکّل یعنی اعتماد کردن به خدا، به وعدۀ الهی اعتماد کنیم، به حکم و تکلیف الهی اعتماد کنیم، به قدرت الهی اعتماد کنیم . لذا خدا می فرماید: إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ. اگر خدا شما را یاری کند، هیچ کس بر شما چیره و غالب نخواهد شد.


تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از صفاتی که مورد مذمت واقع شده است، دنیا دوستی است که بدترین صورت آن این است که انسان به حدی به دنیا وابسته شود که از انجام انفاقات واجب خودداری کند. پیامبر خدا می‌فرمایند فرد حریص در معرض سه آسیب بزرگ است:
اول: "أمَرَهُم بالکِذبِ فَکَذَبُوا." حرص به دنیا گاهی باعث می‌شود که فرد دروغ بگوید و به خاطر حرص به دنیا از دروغ گفتن باکی نداشته باشد و برای رسیدن به سِمت‌های دنیوی دروغ بگوید و فضای زندگی خود و جامعه‌اش را با ناصداقتی آلوده نموده و صداقت و صفا را از بین ببرد.
دوم: "أمَرَهُم بالظلمِ فظلَمُوا." حرص به دنیا گاهی موجب می‌شود که فرد به حقوق دیگران تجاوز کند و ظلم نماید و به این ترتیب آرامش خود و جامعه‌اش را سلب کند. برای رسیدن به اهداف دنیوی حتی حاضر است به دشمن بشریت جاسوسی کند و ظلم نماید.
سوم: "أمَرَهُم بالقطیعةِ فقطَعُوا." حرص به دنیا گاهی باعث می‌شود که انسان به قطع رابطه با چیزهایی بپردازد که خدا اجازه قطع آنها را نداده است. مانند قطع روابط خانوادگی یا قطع ارتباط با خدا و امامان و صالحان.

راهکار درمان حرص: با تقویت ایمان، قناعت و انفاق به دیگران و دوری از مقایسه خود با دیگران می‌توان حرص را از خود دور کرد.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسائلی که در آیات و روایات تاکید فراوانی شده اهتمام به خانواده است که زن و مرد وظیفه دارند جهت تحکیم و آرامش خانواده تلاش و تدبیر لازم صورت بگیرد؛ یکی از دستورات قرآن که به حفظ کانون خانواده کمک می کند؛ مساله حجاب و پوشش است و بانوان گرامی توجه کنند، دشمنی که هیچ رحمی حتی به بیماران ما ندارد، به بهانه دفاع از حقوق زن، یک ضرورت و واجب مسلمی که به حفظ کانون خانواده و استواری اجتماع و آرامش فردی کمک می کند، هجمه می کند، لذا به جهت اهمیت چند نکته درباره این فریضه مهم دینی اشاره می کنم:

1.زن و مرد مسلمان هر کدام باید پوشش شرعی خود را در برابر نامحرم رعایت کنند و رعایت حجاب و پوشش در برابر هر نامحرمی هر چند فامیل یا پزشک یا همکار واجب است.

2. پوشش واجبی که خانم در برابر هر نامحرمی باید رعایت کند این است اولا لباسی که خانم انتخاب می کند باید تمام بدن را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش واجب استثنا شده گردی صورت و دستها از سرانگشتان تا مچ دست است. دوما خانم اگر در بدن یا لباس خود آرایش و زینتی دارد نباید آرایش و زینت خود را در برابر نامحرم آشکار کند و اگر زینت و آرایشی داشته باشد باید از نامحرم بپوشاند.

3.ناخن مصنوعی و مژه مصنوعی علاوه بر اینکه برای وضو و غسل مانع محسوب می شود و باید برطرف شود، زینت محسوب می شود و خانم باید آنرا مانند دیگر زینتها مثل لاک از نامحرم بپوشاند.

خداوند همه را قدردان دستورات خودش قرار دهد و توفیق عمل عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات دینی که به برخی از افراد واجب است نفقه دادن هست، که در این باره به چند نکته اشاره می شود:

1.در احکام اسلامی برخی از افراد واجب النفقه انسان معرفی شده است یعنی تامین خرجی و مایحتاج زندگی و نفقه آنها بر انسان واجب است و مقصود از نفقه تامین خوراک, پوشاک, و مسکن و دیگر ما یحتاج معمول زندگی، است.

2. افراد واجب النفقه عبارت است:1. همسر دائمی انسان 2. پدر و مادر 3. فرزندان. (تحریر ج4 نکاح مسأله1 نفقه نزدیکان- جامع المسائل ج2 س1319)

3. پدر و مادر و فرزندان زمانی واجب النفقه هستند که فقیر باشند برخلاف همسر که چه فقیر باشد و چه غنی باید انسان نفقه او را بدهد، و اگر مرد نفقه همسرش را ندهد مدیون است و انسان نمی تواند نفقه و خرجی واجب النفقه را از وجوهات شرعی واجب مثل خمس یا زکات یا رد مظالم تامین کند..(نکته مهم این که: پرداخت کفارات، رد مظالم، فطریه و زکات اگر بابت نفقه باشد به واجب النفقه صحیح نیست، اما به دیگر ارحام مثل خواهر و برادر و ... دادنش اشکال ندارد. (مراجع م 1948- بهجت ج2 ص 3763 س 2906 و س 3359 و ج3 س 3777- مکارم ج1 ص 95- جامع المسائل ج2 س 1319)

جهت عزت و سربلندی ملت ایران و پیروزی جبهه مقاومت صلواتی را عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسائل مهم مالی مساله ارث است که در این این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1-هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده‌باشد‌، لذا به نظر مشهور مراجع از جمله امام خامنه ای حفظه الله اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است‌باید‌خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هر‌چند وصیت نکرده‌باشد

2-اموالی‌که از میت بعد از کسر بدهکاری و عمل به وصیت‌نامه شرعی میت، باقی‌می‌ماند متعلق به همه‌ورثه می‌باشد که پسران دو برابر دختران سهم می برند و تا‌زمانی‌که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از‌ورثه بدون‌اجازه یا رضایت دیگر ورثه ‏حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه یکی از ورثه در این اموال بدون اجازه و رضایت تصرف و استفاده کند، ‏علاوه بر‌ارتکاب گناه ،مدیون به ورثه نیزمی باشد.

3. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را به فرزندان می بخشند و تحویل می دهند یا در قالب قرارداد شرعی دیگری به فرزندان منتقل می کنند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در روایتی به امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: سزاوار است که مؤمن، هشت صفت داشته باشد که در این فرصت به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
اول: وِقارٌ عند الهَزائِز. در سختی‌ها و تلاطم‌های زندگی، سنگین باشد یعنی فرصت رسیدگی به حادثه را به خودش می‌دهد و سعی می‌کند که حادثه را بشناسد و از آن به‌سلامت عبور بکند.
دوم: صبرٌ عند البلاء. بلاء که نازل شد، صبور باشد یعنی هدف زندگی خودش را با این حوادث سخت و دشوار گم نکند. که این بلاء هم اعم است از بلایای شخصی مثل بیماری یا بلا و حوادث خانوادگی یا بلاهای اجتماعی
سوم: شُکرٌ عند الرَّخاء، در زمان آسایش و خوشی، شکر کند، غفلت او را فرا نگیرد! که شکر از صبر اهمیتش کمتر نیست اگر بیشتر نباشد؛ چون زندگی‌های راحت برخی انسان‌ها را دچار غفلت و سقوط می‌کند. شکوربودن، یعنی دائم متذکّرِ نعمت خدا بودن.
چهارم: قُنوعٌ بِما رَزَقَه الله عزّوجلّ. قانع باشد به آنچه خدای متعال به او داده است. نه اینکه دنبال زندگی نباشد؛ یعنی زبان به شکایت و نارضایتی باز نکند که چرا فلان چیزم کم است؟ یا مثل فلان‌کس نیست؟ این‌طور نباشد.

خداوند همه را قدردان دستورات خودش قرار دهد و توفیق عمل عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در روایتی به امیرالمؤمنین می‌فرمایند: سزاوار است که مؤمن، هشت صفت داشته باشد که در این فرصت به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
اول: وِقارٌ عند الهَزائِز. در سختی‌ها و تلاطم‌های زندگی، سنگین باشد یعنی فرصت رسیدگی به حادثه را به خودش می‌دهد و سعی می‌کند که حادثه را بشناسد و از آن به‌سلامت عبور بکند.
دوم: صبرٌ عند البلاء. بلاء که نازل شد، صبور باشد یعنی هدف زندگی خودش را با این حوادث سخت و دشوار گم نکند. که این بلاء هم اعم است از بلایای شخصی مثل بیماری یا بلا و حوادث خانوادگی یا بلاهای اجتماعی
سوم: شُکرٌ عند الرَّخاء، در زمان آسایش و خوشی، شکر کند، غفلت او را فرا نگیرد! که شکر از صبر اهمیتش کمتر نیست اگر بیشتر نباشد؛ چون زندگی‌های راحت برخی انسان‌ها را دچار غفلت و سقوط می‌کند. شکوربودن، یعنی دائم متذکّرِ نعمت خدا بودن.
چهارم: قُنوعٌ بِما رَزَقَه الله عزّوجلّ. قانع باشد به آنچه خدای متعال به او داده است. نه اینکه دنبال زندگی نباشد؛ یعنی زبان به شکایت و نارضایتی باز نکند که چرا فلان چیزم کم است؟ یا مثل فلان‌کس نیست؟ این‌طور نباشد.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد فوت هم ادامه دارد و به تعبیر روایات صدقه جاریه هست، وقف است، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:

1. وقف یعنی مالی را برای یک جهت اختصاص دهیم تا در همان جهت از منافع آن مال استفاده شود مثل این که زمینی را برای حسینیه اختصاص دهیم تا در جهت ساخت بنای حسینیه استفاده شود. توجه شود یکی از زمینه های وقف کردن که افراد می توانند از ثواب وقف کردن بهره مند بهره مند بشوند وقت مشارکتی است که در همین حرم مطهر با حدود یک میلیون تومان افراد می توانند در وقف بناهای حرم شریک شوند و از ثواب وقف بهره مند شوند؛ که جهت راهنمایی بیشتر می توانید به دفاتر مشاوره وقف و نذر در صحن های حرم مطهر مراجعه فرمایید.

2. به تصریح امام خامنه ای و برخی از فقهاء انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل همان وقفی بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418)

3. اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، برای استفاده در مسجد یا حسینه یا مکان خاصی وقف شده است یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکانی که وقف شده، جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای برای مسجد وقف نکرده است بلکه وقف کرده برای مراسم عزاداری مثلا چه در مسجد و چه غیر مسجد در این صورت استفاده از این وسیله در هر جایی که مراسم عزاداری باشد مانعی ندارد.

خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن گرامیداشت سالگرد شیعه واقعی امیرالمومنین علامه شهید سید حسن نصر الله .یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را به درستی انجام دهیم، باید شیوه مناسب انتخاب شود، لذا در همین مورد به چند نکته کوتاه اشاره می کنم:

1. در انجام این فریضه دینی نباید خجالت کشید. همانطور که اگر کسی در یک کشور کفر ممکن است در یک مکان عمومی فردی اقدام به نماز خواندن کند و خجالت نمی کشد، نسبت به فریضه امر به معروف هم نباید خجالت کشید.

2. یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک اداره شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟

3. در هنگام انجام فریضه امر به معروف با محبت باشیم. به گونه ای که طرف مقابل حس کند، دستش را می گیرید نه مچش را و اینکه با عملش مشکل دارید نه با خودش.

4. محترمانه بگویید مثلا به خانم نامحرم بگویید: خانم محترم ... و در غالب موارد بگوییم و عبور کنیم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، تذکر بدهیم.

خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
در آموزه‌های دینی برای ایمان واقعی نشانه‌هایی ذکر شده است. در روایتی از امام صادق علیه السلام برای ایمان و مؤمن واقعی دو علامت و نشانه بیان شده است:
علامت اول: "أَنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَ إِنْ ضَرَّکَ عَلَى الْباطِلِ وَ إِنْ نَفَعَکَ." انسان، حق را حتی اگر به ضرر او باشد، بر باطل ترجیح دهد، هرچند آن باطل به نفع او باشد. البته حق و باطل مصادیق گوناگونی دارند که در تعاملات اجتماعی، کشمکش‌های سیاسی، گزینش افراد و محاورات رایج پیش می‌آید. در همه این امور مؤمن حق را بر باطل ترجیح می‌دهد.
علامت دوم: "أنْ لا یَجُوزَ مَنْطِقُکَ عِلْمَکَ." اینکه بدون علم سخن نگوید. انسان باید در مسائل گوناگون، چه در امور دینی و چه در مسائل اجتماعی و سایر موارد، از روی جهل یا گمان صحبت نکند و تا اطمینان ندارد، اظهار نظر نکند. مثلاً در مورد یک رخداد اجتماعی چنانچه اطمینان ندارد، نباید به طور قطع اظهار نظر کند یا در مسائل فقهی و شرعی تا اطمینان ندارد، نباید اظهار نظر کند.


تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جهت مطالعه متن اصلی:
ثبوت دعوی القتل
«القسامة»
جلسه 227، 1381/10/30
عن أبی عبدالله(‌علیه‌السلام): قَالَ إِنَّ مِنْ حَقِیقَةِ اَلْإِیمَانِ أَنْ تُؤْثِرَ اَلْحَقَّ وَ إِنْ ضَرَّکَ عَلَى اَلْبَاطِلِ وَ إِنْ نَفَعَکَ وَ أَنْ لاَ یَجُوزَ مَنْطِقُکَ عِلْمَکَ. (خصال شیخ صدوق، باب الإثنین، حدیث 70)

گاهی انسان ادعا می‌کند یا گمان می‌کند که مؤمن است اما وقتی پای امتحان به میان بیاید، معلوم می‌شود که ایمانِ او ایمان واقعی نیست و امر خیالی و موهوم بوده است. ایمان حقیقی آن است که شخص به معنای واقعی، مؤمن باشد. که در این روایت دو علامت برای آن بیان شده است:
یکی اینکه: انسان حق را ولو به ضرر او باشد بر باطل ترجیح دهد ولو آ« باطل به نفع او باشد.
البته حق و باطل مصادیق گوناگونی دارد که در تعاملهای اجتماعی، کشمکش‌های سیاسی، در گزینش افراد و محاورات رائج پیش می‌آید، در همۀ این امور مؤمن حق را بر باطل ترجیح می‌دهد.
علامت دیگر اینکه بدون علم سخن نگوید؛ انسان باید در مسائل گوناگون چه در امور دینی و چه در مسائل اجتماعی و چه در سایر موارد از روی جهل و یا ظنّ، سخن نگوید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: "اَلصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ اَلْقَرْضُ بِثَمَانِىَ عَشَرَةَ وَ صِلَةُ اَلْإِخْوَانِ بِعِشْرِینَ وَ صِلَةُ اَلرَّحِمِ بِأَرْبَعٍ وَ عِشْرِینَ" صدقه از جانب خداوند به ۱۰ برابر حساب می‌شود. امّا اگر به کسی قرض دهید، خداوند ۱۸ برابر حساب می‌کند و پاداش می‌دهد. اگر به دوستان خود کمک کنید، ۲۰ برابر و اگر پول و کمکی را به خویشاوند دهید، ۲۴ برابر محاسبه می‌شود که از همه بالاتر است.
دو نکته کوتاه پیرامون این روایت:
1. ثواب قرض دادن در این روایت بیشتر از صدقه بیان شده است زیرا وقتی کسی صدقه می‌گیرد، خیالش راحت است که پولی به دست آورده ولی منتظر است تا پول بعدی به دستش برسد. امّا وقتی قرض می‌گیرد، چون باید قرض را ادا کند، تلاش می‌کند. و برتری ثواب قرض به خاطر تشویق به کار و کوشش است.
2. بالاتر بودن ثواب کمک به خویشان و نزدیکان به این دلیل است که اسلام به ارتباط با خویشان اهمیت می‌دهد و می‌خواهد این ارتباط از دل‌ها و عاطفه‌ها واقع شود و ایمان پشتوانه این امر باشد. به همین دلیل در روایت آمده است: نگاه محبت‌آمیز فرزند به والدین یا بالعکس، مستحق ثواب می‌شود، برخلاف جوامع غربی که پیوند خانوادگی از هم پاشیده است. (النوادر، صفحه ۹۵)


جهت پیروزی ملت ایران وجبهه مقاومت در برابر کفر و استکبار صلوات

متن اصلی جهت مطالعه:
«امر پنجم: بیان قواعد کلیه در باب معاملات»



جلسه12، 1383/9/24



حدیث اخلاقی



عن امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) عن رسول الله(صلّی‌الله‌علیه‌وآله): الصدقة بعشرٍ و القرض بثمانی عشر و صلة الاخوان بعشرین و صلة الرّحم باربع و عشرین.



پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: صدقه بدهید که از جانب خدای متعال به 10 برابر محاسبه می‌شود، و بر اساس آن به شما پاداش می‌دهد. امّا اگر به کسی قرض بدهید، خداوند 18 برابر برای شما حساب می‌کند و پاداش می‌دهد. و این به خاطر این است که طرف مقابل وقتی صدقه گرفت، خیالش آسوده است که پولی گیرش آمده و می‌گوید: خداوند برکت بدهد و منتظر است تا پول بعدی بدستش برسد. امّا وقتی قرض بگیرد، چون باید قرض را ادا کند، لذا تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد. و این افزونی محاسبه در قرض، به خاطر تشویق به کار و تلاش است. و اگر چنانچه همین پول را به دوستان و برادران بدهید، ثواب آن 20 برابر می‌شود؛ چون هم کمک به کسی است که نیاز به این پول دارد و هم استحکام پیوندهای دوستی است، و می‌بینید که چقدر در اسلام به پیوندهای دوستی توجّه می‌شود. حال، اگر این پول را به رحم و خویشاوند خودتان بدهید، 24 برابر محاسبه می‌شود که از همه بالاتر است. این نوع محاسبه، اهمیّت‌داشتن پیوند بین نزدیکان است و پیوندها از جاهای دوردست شروع می‌شود و مورد توجّه و التفات شارع است و هر چه به داخل سلولهای اجتماعی نزدیک‌تر و محدودتر، نزدیک می‌شود، این پیوندها باید مستحکم‌تر شود. اساس، خانواده است. کسی که نمی‌تواند روابط خانوادگی خود را حفظ کند و روابط خانوادگی او سست باشد، رابطۀ خویشاوندی برای چنین شخصی، بی‌معنی است. امروزه در جوامع غربی و به برکت تمدّن صنعتی غرب و دور از اخلاق، پیوند خانوادگی گسسته است! در آنجا برای اینکه همدیگر را ببینند و دور هم جمع شوند، با هم قرار می‌گذارند و رأس ساعتی در یک‌جا جمع می‌شوند! این‌طور جمع شدنی، مصنوعی و صنعتی است که اسلام با آن مخالف است. اسلام می‌خواهد ارتباطات از درون دلها و عاطفه‌ها بجوشد و ایمان را پشتوانۀ این امر قرار می‌دهد، و به این سبب است که در روایت آمده: نگاه محبّت‌آمیز فرزند به والدین یا بالعکس، مستحقّ ثواب می‌شود. النوادر صفحۀ 95

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از مسائلی که قبل از فوت باید به آن توجه داشته باشیم، وصیت کردن می باشد که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم:
۱. وصیت کردن در برخی موارد واجب می شود مثل اینکه نشانه های مرگ در انسان ظاهر شود و دیگر فرد توان یا فرصت انجام این واجبات را نداشته باشد مثل اینکه نماز و روزه قضایی دارد یا بدهی یا خمس یا زکات بر عهده دارد.
۲.اگر وصیتی شرعا ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و تاخیر انداختن در عمل به وصیت حرام است و ورثه نمی‌توانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجاهدان در راه خدا وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند.
۳.میت می تواند نسبت به یک سوم اموالش وصیت کند و چنانچه بیشتر یک سوم وصیت کند باید ورثه اجازه و رضایت بدهند و گرنه مقدار بیشتر از یک سوم صحیح نیست.
۴.اگر میت بدهکار باشد باید ورثه بدهی های او را بدهند هر چند وصیت نکرده باشد.
5.توصیه می شود فرد وصیت کننده برای خودش وصی و ناظر بر وصیت انتخاب کند و محتوای وصیت را برایشان قرائت کند و چنانچه ابهامی داشته باشد ابهام را برطرف کند.

جهت شادی روح شهدا و امام شهدا و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی می فرمایند: أعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ إخْوانِهِ، وَأشَدُّهُمْ قَضاءً لَها، أعْظَمُهُمْ عِنْدَاللهِ شَأناً. آن که به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعایت کردن آنها کوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است. احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۵۱۷، ح ۳۴۰ .

برادران و خواهر دینی بر عهده یکدیگر حقوق واجب و لازمی دارند که باید رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. اگر فردی از یک مسلمانی غیبت و بدگویی می کند و معایب او را بیان می کند بر شنونده نهی از منکر با شرایط لازم است.
2. واجب است از ترساندن خواهر و برادر ایمانی به ناحقّ و ایجاد رعب و وحشت پرهیز شود؛ مانند اینکه فردی به ناحقّ دیگری را تهدید نماید که ضرر جانی یا مالی یا آبرویی به او یا خانوادهاش میرساند و این امر موجب ترس و هراس وی گردد.(2)
3. واجب است از استخفاف مؤمن و کوچک شمردن برادر و خواهر ایمانی- خصوصاً اگر فقیر باشد – پرهیز شود بلکه از هر کاری اهانت و تحقیر او محسوب می شود باید خودداری شود.(3)

تعجیل‌در‌فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع‌ عظام‌خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت امام حسن عسکری علیه السلام
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code