کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۶/۰۶ تا ۱/۰۶/۱۳

حدیث گفتار روز
وسائل، ج ١٣، ص ۱۱۴

سلام علیکم‌بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر اعظم(صلی الله علیه و اله وسلم) در روایتی می فرمایند:من أَنظَرَ مُعسِراً کانَ لهَ علیَ اللهِ فی ‌کُلِّ یَومٍ صَدَقَةٌ بِمثلِ مالَهُ عَلَیهِ حتّی یَستوفِیَ حقَّه.

هر کس که بدهکار تنگدست خود را مهلت دهد خداوند به تعداد هر روز مُهلت، به اندازة طلب او برایش صدقه می‌نویسد تا زمانی که طلب خود را دریافت نماید. (وسائل، ج ١٣، ص ۱۱۴

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پرداخت بدهی:
1.اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند و زمان پرداخت بدهی نیز رسیده باشد چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را‌بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2.اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایحتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که بخواهد بدهی خود را پرداخت کند و دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند بدهی را 1به فقیر شرعی پرداخت نماید و به نظر اکثر فقها باید(فتوی یا احتیاط واجب) پرداخت با اجازه دفتر مرجع تقلید یا نماینده او باشد. (فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. ) مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧) رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
توضیح:
1.به نظر برخی مراجع از جمله ایت الله سیستانی بدهی را از طرف صاحبش به فقیر بدهد

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحارالانوار، ج۵، ص۸۱

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت امام جواد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: سه چیز از کارهاى نیکان است انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مورد سوم را حضرت می فرمایند: واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین

مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. بحارالانوار، ج۵، ص۸۱

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام تیمم:
۱.در برخی موارد وظیفه انسان بجای وضو و غسل، تیمم است؛ مانند اینکه هرگاه وقت به قدری کم است که اگر وضو یا غسل کند تمام یا مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود یا اینکه آب برای بدن ضرر داشته باشد یا انجام وضو و غسل سختی بسیار زیاد داشته باشد، که وظیفه فرد تیمم است.
۲. تیمم بر سنگ، خاک، ریگ و کلوخ صحیح است و تیمم بر خاک از بقیه بهتر است.(م6842)
3. کسی که با مجوز شرعی بدل از غسل جنابت، تیمم کند، بعد از تیمم، لازم نیست برای نماز وضو بگیرد. (توضیح المسائل مراجع م 723)
4. کیفیت تیمم بدل از غسل و وضو یکسان هستند و فقط در نیت تفاوت دارند. (توضیح المسائل مراجع م 701)
تعجیل در فرج امام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در آیه 35 سوره مائده می فرماید:« یا ایها الذینَ آمَنوا اِتَّقوا اللهَ وَابْتَغُوا اِلیهِ الوَسیلِه...» ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوا پیشه کنید و وسیله‌ای برای تقرب به خدا بجویید

توسل و وسیله: چیزی است که انسان از طریق آن به چیز دیگری نزدیک می‌شود

خداوند توانا ، عالم هستی را بر اساس اسباب ومُسَبَّبات آفریده است وانسان برای رسیدن به مراد خویش باید به اسباب و واسطه های فیض متوسل شود .مثلا انسان برای سیر شدن باید غذا بخورد، برای عالِم شدن باید درس بخواند همچنین برای به کمال رسیدن وهدایت شدن نیاز به وسیله و سبب دارد.

خداوند متعال اراده فرموده، اولیائ خود را مورد توجه ومراجعه مردم قرار دهد تا به سبب این ارتباط ، مراجعه والگو پذیری از آنها به کمالات مادی ومعنوی نائل گردیم وبه هدایت وسعادت دست یابیم ،چراکه پیامبران وائمه از جنس ما انسانها هستند وخیلی راحت می توانیم با آنها رابطه عاطفی ومحبت ودوستی برقرار کنیم.

همانطور که نماز،روزه و همه اعمال خیر، اسباب و وسایل تقرب به خداوند هستند، اولیاء الهی نیز واسطه فیض الهی  ووسیله تقرب هستند؛یعنی اثر دارو به اذن خداست، تاثیرسیراب شدن با آب توسط خداست و هیچ کدام مستقلا اثر ندارند، اولیای الهی نیز اثر مستقلی غیر از اراده خدا ندارند و وفقط وسیله تقرب به خداوند هستند،از این جهت موقع دعا ،خداوند را به آبروی بندگان صالح خدا قسم می دهیم ویا اینکه از اولیاء الهی می خواهیم که برای ما به درگاه الهی دعا نمایند.

در دعای توسل می خوانیم: اِنا تَوَجَّهنا وَاستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلی اللَّــهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللَّــهِ اِشفَع لَنا عِندَاللَّــه‌

خداوند مشکلات و گرفتاری همه را به برکت اهل بیت علیهم السلام برطرف نماید با ذکر صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می فرماید:إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ :« مؤمنان کسانی هستند که هنگامی که ذکر خدا شود، دل های آنان می ترسد.»( سوره انفال، آیه 2.)

سوال این است که چرا باید انسان از خدایی که مهربان است  بترسد ؟ 

در جواب این سؤال چند نکته بیان می شود:

1- ترس دو قسم است: ترس از روی جهل و نا آگاهی وترس از روی علم وآگاهی(جاهلانه و عاقلانه.)

ترس از روی جهل  مثل ترس از مرده و تاریکی .ترس عاقلانه مثل ترس از خطرات جاده در هنگام رانندگی ،ترس از گناه و اثرات آن در زندگی و امثال این.

2- ترس از خدا در حقیقت ترس از عدالت الهی است که ترسی عاقلانه است.

در دعای بعد از زیارت حضرت رضا علیه السلام می خوانیم که خدایا تو بزرگتر از آنی که از تو بترسند. بلکه باید از عدالت تو ترسید. (جَلَلْتَ اَنْ یُخافَ مِنْکَ اِلا الْعَدْلُ- مفاتیح الجنان ،ص 828.-). انسانی که از عدالت می‏ترسد در حقیقت از اعمال نادرست گذشته و آینده خود و آثار آن می‏ترسد.

3- ترس از خدا باعث تقرب انسان به خدا می شود، به همین جهت حضرت علی علیه السلام میفرمایند: انسان از هرچیزی بترسد از او فرار می کند الا خداوند که هرچه انسان بیشتر از خدا بترسد به او نزدیکتر می شود. (غرر الحکم ،4027.).

بنابراین تقوى (اتقوالله) یعنی پرهیز از گناهان و پرهیز از عذاب خداست که بوسیله انجام واجبات و ترک محرّمات انجام میشود.

4-ترس دیگر ترسی است که در اثر کوچکی و احساس حقارت فرد در برابر عظمت خدا بوجود می آید.

خداوند تقوای الهی را با اطاعت از دستوراتش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه سبا آیه ۳۹

سلام‌علیکم.‌بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌خداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت انفاق در راه خدا می فرماید: ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ

هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید، جایگزین آن را می‌دهد (و جای آن را پر می‌کند)؛ و او بهترین روزی‌دهندگان است.سبا ایه 39

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
دو مورد از انفاق های واجب مالی خمس و زکات می‌باشد ولی بین خمس و زکات فرقهایی وجود دارد:
1.زکات به 9 مورد با شرایطی تعلق می گیرد و آن نه مورد عبارت است از گندم؛ جو؛ خرما؛ کشمش؛ گاو؛ گوسفند؛ شتر؛ سکه طلا و نقره‌ای که معامله با آن رایج است یعنی در خرید و فروش به عنوان پول و قیمت کالا در بازار معمول باشد ولی خمس به هر درآمدی که از مخارج سال زیاد بیاید تعلق می‌گیرد بنابراین سکه بهار آزادی با توجه به اینکه در زمان کنونی معامله با آن رایج نیست زکات تعلق نمی‌گیرد ولی خمس به سکه ای که از درآمد بین سال تهیه شده و تا سر سال خمسی باقی باشد، تعلق می گیرد.
2.مصرف زکات هشت مورد است که فقیر و فی سبیل الله یعنی اموری که منفعت عمومی دارد مانند مسجد سازی و مدرسه سازی، دو مورد از مصارف زکات است که افراد خودشان می توانند زکات را به مصارف زکات برسانند اما کسی که به او خمس تعلق می گیرد باید خمس را به دفتر مرجع تقلید برساند یا با اجازه او به سادات فقیر یا راهی که دفتر مرجع تقلید مشخص می کند، مصرف نمایند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:رساله مراجع،1853،1752، 1899
(جهت اطلاع اساتید : نکته:به نظر ایت الله سیستانی سهم فی سبیل الله بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرع پرداخت شود

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟
در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم:

1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است.
توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مى‏کند، به دولت نیز مالیات مى‏دهد تا بیرون منزل، کوچه و خیابان را روشن کند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست.

2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی.

3- پرداخت خمس و زکات، به عنوان یک عبادت است و در آن قصد قربت لازم است که اگر نباشد عمل قبول نمى‏شود. بر خلاف مالیات که قصد قربت نمى‏خواهد و نوعاً با اکراه پرداخت مى‏گردد.

4- در خمس و زکات به پرداخت کننده اعتماد مى‏شود، یعنى خودش حساب مال خود را مى‏کند نه 

مأمور دولت.

خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و معصومین (علیهم السلام) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ » ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید(59 نساء)

برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود:

1-خودقرآن گفته از(پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید(آیه بالا) و فرموده: هرچه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید واز آنچه نهی کرده است خودداری نمائید(آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند(اَنْزَلْنا اِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبیِّنَ لِلنّاسِ)(44نحل)

2- اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کرده‌ایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ حکم را باید به وهابی‌ها ارجاع دهیم یا به رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)؟خداوند می‌فرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد:فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ (النساء، ۵۹) 

3- اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی و فروعی به وجود آمده است،مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمی‌کنند؟

 4-خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده (مثلا تعدادرکعات نماز،بلند و آهسته خواندن و...)

خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 88 ، ح ۱

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام جعفر صادق علیه السلام که می فرمایند :
الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه

کسی که خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد.کافی (ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 88 ، ح 1

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره خرید و فروش:
هنگامی که خرید و فروش به صورت صحیح و شرعی صورت بگیرد، هیچکدام از خریدار و فروشنده بدون رضایت یکدیکر نمی توانند، آنرا بهم بزنند و فسخ کنند مگر در موارد محدودی که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. اگر جنس خریداری شده داری شده عیبی باشد و از آن اطلاع نداشته و پس از قرار داد متوجه شود می تواند قرار داد را فسخ کند ویا تفاوت قیمت معیوب با سالم را بگیرد.
2.در صورتی که خریدار یا فروشنده (فریب خورده) جنس را بدون اطلاع از قیمت معمولی به مقداری که مردم به آن اهمیت می‌دهند ارزان تر‌از قیمت آن فروخته و یا گرانتر خریده می تواند قرار داد را فسخ کند.
3. در صورتی که در زمان قرار داد قرار بگذارند تا مدت معینی مثلا تا یک هفته هر دو یا یکی از طرفین حق فسخ و بهم زدن خرید و فروش را داشته باشد.(رساله مراجع م 2124)
البته همه اینها در جایی است که فرد حق بهم زدن معامله را در ضمن قرارداد از خود سلب و اسقاط نکرده باشد.
خداوند توفیق عمل به دستورات دین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج‌البلاغه، کلمة ٤٥٣

سلام علکیم بسم الله الرحمن الرحیم.امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: الغیبَهُ جُهدُ العاجِزِ.

غیبت کردن، تلاش انسان ناتوان است. (نهج‌البلاغه، کلمة ٤٥٣

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام غیبت:
تعریف غیبت به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی معایب پنهان کسی را در غیابش نزد دیگری بیان کند1.
در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند.
هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و به نظر برخی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای می‌فرمایند ‌اگر‌ غیبت شونده زنده است و امکان حلالیت طلبیدن از او می‌‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان حلالیت طلبیدن نیست از او نیست، برایش استغفار نماید.
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرت امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
نکته: 1.برخی از فقها صرف اظهار عیب مخفی را نزد دیگری غیبت می دانند.ایت الله سیستانی...

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن کریم، امت اسلام را امت میانه و وسط ومتعادل می نامد و می فرماید: « کَذَٰلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ :این چنین شما را امتی میانه (معتدل) ساختیم تا بر مردمان گواه باشید(آیه 143 بقره)

برگردان فارسی اعتدال «میانه روی» است که بر پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری اطلاق می‌شود و از این جهت در اسلام از افراط و تفریط برحذر داشته است و امام علی(علیه السلام) می فرمایند: جاهل را نمی بینی، مگر این که یا افراط می کند و یا تفریط(بحار، ج 71، ص 212)

از نظر اسلام تعادل و اعتدال، یکی از دوست داشتنی ترین و بهترین امور محسوب می شود. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: (خیار الامور اوسطها)(مستدرک الوسائل، ج 8، ص 255.)

تعادل باید در همه امور باشد،مثلا درکار ؛ استراحت ؛ عبادت؛انفاق و...

امیرالمؤمنین به کسی برخورد کرد که زن و زندگی و خانه و همه چیز را کنار گذاشته بود و به عبادت پرداخته بود؛ فرمود: «یا عدّی نفسه»، ای دشمن کوچک خویشتن! با خودت داری دشمنی می کنی؛ خدا این را از تو نخواسته.(نهج البلاغه، خ ۲۰۹) بنابراین تعادل دنیا و آخرت و نگاه به دنیا و آخرت - هم در برنامه ریزی، هم در عمل شخصی و هم در اداره ی کشور - لازم است

تعادل در مخارج زندگی موجب می شود که بسیاری از مشکلات ساختگی انسان ها برطرف شود ؛پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: میانه روی در خرج کردن، نیمی از زندگی است (نهج الفصاحه، حدیث 1057 )

خداوند ما را از افراط و تفریط دور بدارد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن درباره اهمیت سلام کردن می فرماید:« وَ إذا حُیّیتُمْ بِتَحِیّةٍ ، فَحَیّوُا بِاَحْسَنَ مِنْها ، اَوْ رُدّوُها » هرگاه کسی به شما تحیت دهد و سلام کند ، شما نیز باید به تحیتی و سلامی مثل آن یا بهتر پاسخ دهید ( آیه 86  نساء )

نکاتی درباره اهمیت سلام :

1-اسلام دین سلام است و یکی از اسامی خدا؛سلام است(آیه 23 حشر)

2-شروع کلام باید با سلام باشد و در پایان نیز (والسلام) است.( السلام قبل الکلام،-بحار، ج 75، ص 117)

3-سلام کردن موجب آمرزش و مغفرت است . « بحار الانوار ، جلد 73/11 » و سلام کفاره و جبران کنندة گناهان است .« بحار الانوار ، جلد 74/52 »

4-با کم شدن سلام بین مردم دشمنی و عداوت زیاد می‌شود . « مستدرک الوسائل ، جلد 8/360 »  

5-  سلام به کودکان روش و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است. « بحار الانوار ، جلد 73/10 » 

6-آغاز کننده به سلام، از تکبر و خود برتربینى، به دور است. ( نهج الفصاحة ، ص ۳۷۵)

7-از آیات قرآن استفاده می شود؛ «سلام»؛ درود و تحیت خداوند متعال، ملائکه و اهل بهشت می باشد.( آیه 32 نحل؛آیه 23 رعد؛ آیه 10 یونس)   

خداوند،همه زائرین را به سلامت به اوطانشان برگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسایل الشیعه، ج‌۱۴

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که -‌می‌فرمایند: بَرُّوا آبائَکُمْ یَبُرَّکُمْ أبْناوُکُمْ

به والدینتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی نمایند. (وسایل الشیعه، ج‌۱۴

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
1. نمازهای قضای پدر با شرایطی بر عهده پسر بزرگتر است و‌به نظر تعدادی از‌مراجع از جمله امام خامنه ای نماز قضای مادر نیز با شرایطی بر پسر بزرگتر واجب است.البته اگر فرزندان دیگر یا هر فرد دیگری برای میت نماز بخواند یا روزه بگیرد صحیح است و آن نماز قضا از عهده میت برداشته می شود1.
2. اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (رساله مراجع مساله1391)
3. اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نماز صبح و مغرب و عشای مادرش را بلند‌بخواند . (رساله مراجع م1395)
‌خداوند والدین همه مومنین را مورد عنایت خاص امام رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
1. نکته: (پدر اتفاقی است ولی مادر: ،‌گلپایگانی، اراکی ؛مکارم، نوری (: فتوی)، امام خامنه ای، فاضل؛ صافی (: احتیاط واجب)

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص193

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد قَضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ مِنْ ذَلِکَ أَوَّلُهَا الْجَنَّة...

خداوند متعال در روز قیامت صد هزار حاجت او را برآورده می کند که اولین آنها بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام عاریه:
1.یکی از قراردادهای شرعی عاریه است؛ عاریه این است که وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاد کند. (رساله مراجع م2344)
2.کسی که چیزی را مانند گوشی یا ماشین یا وسیله دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد.(م2358)
3. مالی را که انسان عاریه گرفته اگر از بین برود یا معیوب بشود ضامن نیست و لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت ضامن ‏است و باید جبران کند:
‌الف: در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید.
ب: اگر شرط بشود که در صورت خسارت جبران کند.
ج: چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (رساله مراجع مساله2349)
خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-

جابر؛ علت باقر نامیدن امام محمد باقر (علیه السلام ) را از پیامبر این گونه نقل میکند که پیامبر فرمود: و یبقر العلم بقراً:شکافت علم را شکافتنی و آشکار ساخت آن را. (کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)
برخی از فضایل امام باقر ( علیه السلام ) را خدمت شما عرض میکنیم:
1. حلم امام: روزی شخصی نصرانی رو به امام کرد و با وقاحت تمام گفت: «انت بقر» ولی امام علیه السلام با کمال آرامش فرمود: « نه، من باقر هستم .» نصرانی گفت: «تو فرزند آن مادری هستی که آشپز بود .» امام علیه السلام در جواب فرمود: آشپزی حرفه ایشان بوده است .» سپس آن نصرانی با کمال بی شرمی گفت: تو فرزند کنیز سیاه بدزبان هستی . امام علیه السلام فرمود: « اگر تو راست می گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می گویی خداوند تو را ببخشد .» آن نصرانی وقتی چنین برخوردی را از امام دید از رفتار خود پشیمان شده و مسلمان شد .( بحار،ج 46، ص 289 )
2. زحمت در طلب رزق: در گرماى شدید تابستان محمدبن منکدر که خود را از زهاد و عباد و تارک دنیا مى ‏دانست امام را در حال خستگى شدید در انجام کارى مى ‏بیند گمان مى ‏کند امام خود را براى طلب دنیا این گونه به زحمت انداخته، لذا به نصیحت مى‏پردازد و مى ‏گوید آیا سزاوار است مرد شریفى مثل شما در این گرماى طاقت فرسا در طلب دنیا بیرون بیاید، اگر خداى نخواسته در این حال مرگ شما را فرا رسد چه وضعى براى شما پدید خواهد آمد؟ شایسته نیست شما به دنبال دنیا بروید و خود را به رنج و زحمت بیندازید.
امام علیه السلام می فرمودند: اگر مرگ من در همین حال برسد و من بمیرم، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته‏ ام، زیرا این کار، عین طاعت و بندگى خدا است. تو خیال کرده ‏اى که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعاست من زندگى و خرج دارم اگر کار نکنم باید دست حاجت به سوى تو و امثال تو دراز کنم.(منتهى الآمال،ج 2،ص 91)
3. صدقات فراوان : امام صادق (علیه السلام) فرمود: « خدمت پدرم رسیدم. آن حضرت مشغول صدقه دادن به فقرا بود و هشت هزار دینار طلا به آنها صدقه داد و خانواده ای یازده نفری را خرید و آزاد کرد.( بحار، ج 46، ص 286 -305)
خداوند ما را جزء شیعیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
عیون الاخبار ، ج2، ص180

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ

گناهان کوچک راه‌هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد. ( عیون الاخبار ، ج2، ص180)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد مراجعه به پزشک نامحرم:
1.رعایت نگاه ‏و ‏پوشش ‏در ‏مقابل ‏هر ‏نامحرمی ‏واجب است و فرقی نمی‌کند که نامحرم فامیل باشد یا ‏غیر فامیل ‏و همکار باشد یا غیر همکار.
2. اگر بیمار بخواهد به پزشک غیر ‏همجنس خودش مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن یا نگاه به قسمتهای غیر مجاز (نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، مراجعه کردن حرام است هر چند پزشک غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء‍ تخصص و مهارت بیشتری داشته باشد بنابر‌این بیمار نمی‌تواند برای سونوگرافی یا تزریقات به پزشک غیر همجنس خود مراجعه کند البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این‏ صورت به مقدار ضرورت جایز است1.
‏3.‍ پزشک نمی‌تواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر مجاز داشته باشد و ‏یا بیمار نامحرم را لمس کند.
‌تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

منابع: ( اکثر مراجع؛‌صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی وتبریزی. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و6،امام ج 3 س48و49و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22).‍(با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م‌14‌- 15‌م20- 21- 22 با استفاده از تحریر کتاب نکاح م22 رساله مراجع مساله 2441).
1.نکته( مخالف: ایت الله سیستانی و تبریزی در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد و پزشک غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد اشکالی ندارد منهاج ج2 کتاب نکاح م 21

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق(علیه السلام) در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ‏ أَنْ‏ یُرَى‏ فِی النَّوْم‏»؛ «دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب‌دیده شود(کافی ،ج‏3، ص 482)

 

با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزه‌های  دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت  بیان شده است.

گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شکل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود (کتاب سلیم بن قیس ؛ ج‏2، 823) ولی از کجا معلوم که آنی که در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه می‏توان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.

علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام می‏شدند و سنگی روی سنگی بند نمی‏شد؛ در حالی که راهی جز استناد به ادله اربعه (کتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141)

خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره انواع خواب فرمودند: الرؤیا ثلاثةٌ: بُشرى مِن اللّه ِ و تَحزِینٌ مِنَ الشیطانِ و الذی یُحَدِّثُ بهِ الإنسانُ نَفسَهُ فَیَراهُ فی مَنامِهِ : رؤیا سه گونه است:بشارتى از جانب خدا و غمى از جانب شیطان و حدیث نفس‌هاى انسان با خودکه آنها را در خوابش مى‌بیند(بحار،ج58؛ص191)

بین مرگ و خواب شباهت های زیادی وجود دارد. در هر دو حال، روح، تعلق خود را از بدن قطع می کند. با این تفاوت که در حال خواب تعلق روح به طور کامل قطع نمی شود. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از خواب به عنوان برادر مرگ نام می برد: 

1ـ نفس آدمی غیر از بدن اوست، برای آن که در هنگام خواب از بدن جدا می شود و مستقل از بدن و جدای از آن زندگی می کند. 2ـ مردن و خوابیدن هر دو توفی و قبض روح است»(آیه 42 زمر)

از دیدگاه متون دینی، خواب‏ها دارای سه قسم می باشند: 

 1- بخشی از خواب‏ها انعکاس همان افکار عادی یا اسرار نهانی انسان است که در رؤیا گاهی به صورت خودش و گاهی به عللی تغییر شکل داده با صورت دیگری خودنمایی می‏کند. این قسم خواب‏ها در روانکاوی و به نظر روان‏شناسان ارزش علمی بسیار دارد و به وسیله آنها می‏توان به ضمیر مخفی اشخاص پی برد و ریشه ناخوشی روانی آنها را تشخیص داد. 

2- بخش دیگر خواب‏ها عبارت از افکار سرگردان و آشفته‏ای است که گاهی در بیداری و به خصوص در اوقات ناخوشی گریبانگیر اشخاص می‏شود و دارای ارزش علمی و روانی نیست و در برخی از روایات به «اضغاث احلام»تعبیر شده است  

3- بخش دیگر خواب‏هایی است که جنبه‏الهامی دارد و گاهی به وسیله آنها حقایق از هر جهت مجهولی واضح و آشکار می‏گردد. 

خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
من لایحضره الفقیه ج 3 ص 182

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: إیّاکم و الدَّینَ، فإنّه هَمٌّ بِاللیلِ و ذُلٌّ بالنهارِ.

.از وام گرفتن پرهیز کنید زیرا بدهکار بودن سبب اندوه شب و خواری در روز است. (من لایحضره الفقیه ج 3 ص 182

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

:
1.به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وامهایی که از بانکها گرفته شود، چنانچه دارای سود باشد، در صورتی که وام بر اساس قرارداد شرعی باشد و متقاضی وام هر چند بطور اجمالی، قرارداد را متوجه باشد، دریافت چنین وامی اشکالی ندارد. (مخالف: آیت الله سیستانی: وام گرفتن از بانکهای خصوصی جایز نیست و از بانکهای دولتی با راهکار اصلاحی جایز است.) (اجوبه الاستفتائات، س 1913، استفتائات آیت الله سیستانی، احکام بانکها)
2.اگر کسی تسهیلات وام مسکن یا خودرو یا وام کالا و مانند اینها را که می گیرد چنانچه وام دارای سود باشد، وظیفه اش این هست که با مبلغ وام مسکن یا خودرو یا کالا را برای بانک خریداری کند و سپس همان را بطور نسیه با سود مشخص برای خودش بردارد.
3.انسان نمی تواند وامی را که دریافت می کند، در غیر مورد قرارداد هزینه کند چنانچه هزینه کند، گنهکار و ضامن است.
خداوند قرض مقروضین را از خزانه غیبش ادا فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن با مخالفین مبارز ظلبی کرده و می فرماید: إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس- اگر راست می گویید- سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره)

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود:

1-قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قرانذ بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود. 

2-شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن وپیامبر در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند وگفتند سحر است(بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵)

3- حرکت درخت به سمت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم):مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر این کار را کرد،یعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعکه این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند ˈفرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید.ˈ ووقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه))

البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانه‌های سنگ در دستان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )؛  رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود.

خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل،‌ج‌8،‌423

از پیامبر اکرم صلی علیه و آله روایت است که می فرمایند: سَوُّوا بَینَ صُفُوفِکُم وَ حَاذُوا بَینَ مَنَاکِبِکُم.

صف های نماز جماعت را منظم کنید، شانه هایتان را برابر شانه‌های همدیگر قرار دهید تا شیطان بر شما مسلط نشود. (وسائل،‌ج‌8،‌423

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی در مورد نماز جماعت:
1. تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز واجب است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام‌جماعت به جا آورد لذا باید نماز‌گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.
2. گفتن اذکار بطوری که امام جماعت بشنود مکروه است و ثواب نماز کم می شود.
3. هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان؛ لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1468، 1469 ،1489،1470 1470،1405)
خداوند توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام

1.عمادالدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 اولین بار داستان دختر کوچک امام حسین علیه السلام(بدون گفتن اسم رقیه) که بهانه پدرش را گرفت ویزید دستور داد سرامام را ببرند که دختر رنجور شد و از دنیا رفت؛ را آورده 

2.برخی کتب نیز: مزار شام را متعلق به رقیه میدانند(نور الابصار ص195؛ منتخب التواریخ ص388)

3.کرامات متعددی از این مزار حضرت در شام دیده و گزارش شده که موید اعتبار این قضیه هست(دانش نامه امام حسین ج1 ص389)

-ابن فندق بیهقی(565 ه)  در کتاب لباب الانساب ص350 و355اسم رقیه را آورده والبته در جایی دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین علیه السلام ذکر می‌کند و می‌افزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند

-ابن طلحه شافعی(652ه) 4دختر برای امام گوید که نام چهارمی رانمیگوید

اکثر محققان قدیمی اسمی از رقیه نبردند مثل:ارشاد شیخ مفید ج2 ص135.

-در برخی سخنان امام درعاشورا به زنان و دختران اسم رقیه را گفته(لهوف ص141) که برخی گویند منظور خواهر امام علیه السلام است که اسمش رقیه علیها السلام بوده، 

سخنان حضرت زینب سلام الله علیها درکوفه به سر امام علیه السلام: بافاطمه صغیره صحبت کن(بحارج 45، ص 115)-معلوم است فاطمه کوچکی هم بوده.

-در شعر سیف بن عمیره در حضور امام صادق علیه السلام از اسم رقیه نام برده( معلوم نیست خواهر یا دختر امام بوده)(منتخب طریحی ج2 ص 436)

- نخستین کسی که با صراحت نام کودک سه ساله امام را رقیه گفت،کتاب الایقاد شاه عبدالعظیمی ( ۱۳۳۴ق) میباشد

-برخی گفتند:قضیه شام درمورد سکینه اتفاق افتاده که آنجا بادیدن پیراهن خون امام علیه السلام،شهید شده (ترجمه لهوف ص183)واین غیر از سکینه دختر دیگر امام حسین علیه السلام است که سالها بعدکربلا زنده بوده است

-محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه بوده است(شعشعه الحسینیه ج2 ص171)

-مادرش:  طبق نقل‏ ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شهربانوبوده.

نتیجه گیری: *اصل دختر بوده و اسمش(فاطمه صغیره،زبیده، سکینه) میتواند باشد و رقیه نام دومش باشد

** بدلیل کمبود امکانات نگارش ؛ تعدّد فرزندان امامان علیهم السلام؛ سانسور و اختناق حکومت بنی اُمیّه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه جزئیات تاریخ زندگی امامان نگفتند

خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 

شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج‌البلاغه،‌خطبه‌178

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ازأمیر‌المومنین علی علیه‌السلام روایت است که می‌فرمایند:‌إذا رَغِبتَ فِى المَکارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ

.‌اگر به دنبال بزرگوارى هستى از حرام‌ها دورى کن.‌(نهج‌البلاغه،‌خطبه‌178)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره محرمیت :

1.محرمیت میان زن و مرد از سه طریق حاصل می‌شود:

راه اول: از طریق ولادت که بواسطه آن افرادی همچون عمو، عمه، خاله و یا عمه و خاله و دایی پدر و مادر انسان محرم هستند.

راه دوم:‌شیر خوردن چنانچه با شرایطش انجام شود  همانند  محرمیتی است که از راه ولادت حاصل می شود.

راه سوم:‌از طریق ازدواج که بواسطه آن افرادی مثل پدر و مادرِ همسر، پدربزرگ و مادر‌بزرگِ همسر و فرزندان شوهر به انسان محرم می‌شوند.

2.برای محرمیت غیر‌از‌سه‌راهی‌که‌گفته‌شد‌راه دیگری مانند صیغه خواهر و‌برادری برای محرمیت وجود ندارد و افراد دیگر مانند برادر شوهر و پزشک و همکار نامحرمند.

خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

امامان علیهم السلام گاهی در قالب یک مثال وتشبیه به اندازه ی یک کتاب با ما حرف زده اند . امیر المؤمنین علیه السلام فرمود : « المؤمن مراه المؤمن » (بحار، ج 74، ص 414) نکاتی جالب از این حدیث استفاده می شود که عبارتنداز:

1- آینه عیب وایراد و آلودگیها را نشان می دهد . مؤمن هم باید عیب برادرش را بگوید وترس وخجالت مانع نشود.

2-آینه در کنار عیبها زیبایی ها را هم نشان می دهد. مؤمن هم باید در کنار نقاط منفی نقاط مثبت را هم مطرح کند.

3- آینه عیب را رو برو می گوید مؤمن هم نباید غیبت کند بلکه به خود شخص بگوید.

4- آینه عیب را بی سر و صدا می گوید مؤمن هم باید آرام بدون اینکه داد و فریاد و آبروریزی کند برادرانه عیب برادرش را مطرح کند.

5- آینه عیب را بزرگ نمی کند به همان اندازه که هست نشان می دهد مؤمن هم باید انصاف داشته باشد عیب برادرش را بزرگ نکند.

6-آینه بخاطر صاف بودنش عیب را می گوید مؤمن هم باید روی صفا و صمیمت نه کینه انتقاد کند.

7- اگر روی آینه گرد و غبار بنشیند دیگر عیب را نشان نمی دهد و مؤمن هم اگر خودش آلوده باشد حرفش اثر نمی کند.

8-ما از مقابل آینه راضی بر می گردیم هیچوقت از آینه ناراحت وعصبانی نمی شویم .لذت می بریم که عیب ما را گفت و جلو رسوایی ما را گرفت مؤمن هم وقتی عیب ما را گفت نباید از او رنجیده شویم.( همراه با نماز قرائتی ، ص 55)

خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 

جزئیات
حدیث گفتار روز
خصال ص 181‌،‌ح246

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پبامبر گرامی (صلی الله علیه و اله و سلم)روایت شده است روایت شده که می‌فرمایند: أفشِ السَّلامَ یَکثُر خَیرُ بَیتِکَ

سلام را رواج داده و به همه سلام کن تا برکت خانه‌ات زیاد شود. (خصال ص 181‌،‌ح246 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند کوتاه نکته درباره احکام سلام کردن:
1.شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام فوری است یعنی شنونده سلام باید بلافاصله پاسخ سلام را بدهد هر چند سلام کننده بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد به انسان سلام کند و همچنین اگر سخنران یا قاری یا مداح به مخاطبین سلام کند، واجب است حداقل یک نفر جواب سلام را بدهد.(عروه الوثقی مبطلات نماز م 37، توضیح المسائل مراجع 1141و1138)
2. انسان در حالت معمولی باید طوری جواب سلام را بدهد که سلام کننده، جواب سلام را بشنود و نمی تواند جواب سلام را با اشاره سر یا دست بدهد، لذا اگر انسان مثلا در حال مکالمه با تلفن همراه هست، چنانچه در همین حال کسی به انسان سلام کند، شرعا واجب است در بین مکالمه جواب سلام را به گونه ای که سلام کننده بشنود، جواب بدهد.(عروه الوثقی، مبطلات نماز، م 26و توضیح المسائل مراجع م 1139)
3. اگر کسی از روی استهزا و تمسخر و شوخی سلام کند، جواب سلامش واجب نیست.(توضیح المسائل مراجع م 1144)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—

خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَر: نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمی‌دارد(آیه 45 عنکبوت)

کوتاهی در نماز را میتوان با عللی از بین برد که برخی از علتها را خدمت شما عرض می کنیم:

1-شناخت بیشتر نسبت به نماز:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: « اگر بدانی نماز چیست و با چه کسی نجوی و گفتگو می کنی خسته نمی شود و نمار را به اتمام نمی بری »( بحار ، ج‏74 ، ص 80 )

2-ترک دوستی و حب دنیا: حضرت مسیح(علیه السلام) می فرماید: دنیا پرست از عبادت و انس با خدا لذت نی برد در حالیکه حب مال در دل او است »-( بحارالأنوار، ج14، ص309) چرا که «حب الدنیا رأس کل خطیئه»است. از علاقه  قلبی به دنیا و متعلقات دنیاست که حتی در نماز هم، تمام توجه محب دنیا به سمت دنیاست و هیچ لذتی از نماز نمی برد و کم کم کاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترک کند و به خسران ابدی گرفتار شود.

3-ترک گناهان: وقتی انسان، آلوده  به گناه می‌شود، یا اصلا به سمت نماز و نیایش با خدا نمی رود و یا از نماز و عبادت خویش حظ و بهره ای نخواهد برد

4-ترک دوستان و محیط بد: انسان بطور طبیعی تحت تاثیر محیط ودوستان است و بخاطر قاعده شباهت سازی شبیه محیط و دوستانش میشود و با ترک محیط و دوستن بد و رفت و آمد با اهل نماز به سمت نماز می رود.

خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کلمه الإمام الحسن (علیه السلام) ص 37، بحارالأنوار: ج 44، ص 138، ح 6

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.امام حسن علیه السلام در روایتی می فرمایند:وَاعْمَلْ لِدُنْیاکَ کَأنَّکَ تَعیشُ أبَداً، وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِکَ کَأنّکَ تَمُوتُ غدَاً

در دنیا چنان برنامه ریزى کن مثل آن که مى خواهى همیشه دوام داشته باشى، و نسبت به آخرت به نوعى حرکت و کار کن مثل این که فردا خواهى مُرد.کلمه الإمام الحسن (علیه السلام) ص 37، بحارالأنوار: ج 44، ص 138، ح 6

امام حسن (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی: دو کوتاه درباره احکام اموات:
1. اگر کسی روح از بدن او خارج شده است و تمام بدن میت سرد شده باشد و غسل سوم او هم تمام نشده باشد اگر فردی جایی از بدنش را به بدن میت برساند غسل مس میت به او واجب می شود، ولی اگر مقداری از بدن او هنوز گرم باشد غسل مس میت بر کسی که مثلاً دست به بدن او زده واجب نمی شود. (عروةالوثقی غسل مس میت، رساله مراجع مساله526)
2. به مجرد خارج شدن روح از بدن انسان بدن او نجس می شود و زمانی بدن او پاک میشود که غسلهای سه گانه میت تمام بشود. بنابر این قبل از اتمام غسلهای سه گانه اگر شیء مرطوبی به بدن او برسد یا بدن او مرطوب باشد و به شیء دیگری برخورد کند و رطوبت سرایت کند آن شیء نجس می شود. (عروةالوثقی نجاسات مساله12،رساله مراجع مساله88)
خداوند متعال به همه ما در دنیا توفیق زیارت ائمه بقیع علیهم السلام و در آخرت از شفاعتشان بهره مند بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—

علمای اخلاق به دنبال بحث توبه بحث ماندگاری توبه را هم مطرح نموده اند. کسانی که به توبه دست یافته اند نگران هستند که مبادا باز به گناه برگردند. برای ماندگاری توبه چند راهکار را خدمت شما عرض می کنیم:

1-دوری از عوامل گناه:  مهمترین راه ،دوری انسان از عوامل ومقدماتی است که او را به گناه تشویق می کند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : هرکس توبه کند اما دوستان بد خود را تغییر ندهد توبه نکرده است ( بحار،ج۶ ،ص ۲۱).اگر کسی می خواهد توبه اش واقعی باشد باید دوستان و جلساتش را عوض بکند.

2-رفتن به جلسات موعظه: انسان نیاز به موعظه دارد و باید معلم اخلاقی داشته باشد؛در شنیدن اثری است که در دانستن نیست. سیره بزرگان و علما نیز همیشه بر این بوده است که بیش از آنکه موعظه کنند به تأسی از رسول گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم ) که به جبرئیل فرمود «عظنی یا جبرئیل» خود را در معرض موعظه اهل معنا قرار می‌دادند(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص471)

3-مشارطه و مراقبه: براى استمرار توبه، برنامه زمان‏بندى شده براى مبارزه با گناه لازم است. این برنامه باید در ابتدا سبک و قابل اجرا و به تدریج جدى‏تر و سنگین‏تر باشد.- براى پایبندى به استمرار توبه، بازخواست از نفس و تعیین جریمه و اداى آن مثل دادن صدقه یا گرفتن روزه مؤثر است.

4-بداند شاهدانی او را میبینند: طبق قرآن، خدا،پیامبر،ائمه،ملائکه، زمان و مکان شاهدان اعمال ما هستند و اگر فرد بداند چه کسانی او را موقع گناه می بینند، مطمئنا از گناه جلوگیری میکند.

فردی به امام حسین (علیه السلام) گفت که من در برابر گناه نمی توانم مقاومت کنم . پایداری بر توبه چگونه است؟ امام فرمود :اگر می خواهی گناه بکنی، جایی را پیدا کن که خدا تو را نبیند.( بحار، ج 78، ص 126)

خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code