کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۵/۲۹ تا ۱/۰۶/۰۵

حدیث گفتار روز
بحار الانوار، ج 68 ص: 184

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام حسین علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَنْ‏ عَبَدَ اللَّهَ‏ حَقَ‏ عِبَادَتِهِ‏ آتَاهُ اللَّهُ فَوْقَ أَمَانِیِّهِ وَ کِفَایَتِه‏

هر که خدا را چنان که حق عبادت اوست عبادت کند، خداوند برتر از آرزوها و بیشتر از حدّ کفایتش به او عطا فرماید. (بحار الانوار، ج 68 ص: 184)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه در اهمیت نماز:
1.نماز از مهمترین واجبات دینی است و در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود. حال اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا نماز قضا شود مرتکب گناه کبیره شده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی نکند.
2.بیمار بودن مکلف و عدم امکان بجا آوردن نماز به طور معمولی یا انجام عمل جراحی یا داخل وسیله نقلیه بودن یا عدم امکان غسل واجب و مانند این موارد، مجوز ترک نماز نیست؛ و باید طبق وظیفه شرعی نماز خود را بخواند. مثلا اگر کسی بیماری دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند. (رساله مراجع م 971)
خداوند توفیق نماز اول وقت همراه با حضور قلب به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏.... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم.
اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.
البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند و البته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند.
خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟
1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج‏4، ص229)
2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد
3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند.
از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد.
لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج‏45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج‏44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج‏44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است
خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام علیه السلام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه مائده آیه۱

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم‌ خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به پیمانها (و قراردادها) وفا کنید.مائده ایه 1

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره شروط ضمن قراداد شرعی:
1. اگر در ضمن قرارداد شرعی مانند خریدو فروش یا صلح یا اجاره یا ازدواج شرطی شود همانطور‌که عمل به اصل قرارداد لازم است به شرایط ضمن قرارداد هم عمل نموده و پایبند باشد.بنابر این اگر کسی منزلی را خریداری کند و خریدار ضمن خرید و فروش برای انتقال سند، زمان خاصی شرط کند، فروشنده واجب است به شرط عمل کند.
2. شرایطی که در ضمن قرار داد شرط می‌شود در صورتی عمل به آن واجب است که شرط حلالی باشد و چنانچه شرط حرامی باشد نباید به آن عمل نمود بلکه چنین شرطی نباید در ضمن قرار‌داد شرعی لحاظ شود. مثلا اگر کسی در مغازه ای یا کارگاهی کار می کند و صاحب کار علاوه بر کارهای حلال ، شرط درخواست کم فروشی یا فریب و غش در معامله را می کند نباید نیروی کار غش یا کم فروشی را انجام دهد.
منابع:
(جهت‌اطلاع: به‌نظر برخی از مراجع عقد هم در این صورت آخر صحیح نمی‌باشد. توضیح‌المسائل‌مراجع‌م2124، منهاج‌الصالحین،‌ج2، م172‌؛تحریر،‌ج4،‌‌شرایط‌ضمن‌‏عقد نکاح)
خداوند زندگی ما را در راه بندگی خودش قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1. بالاترین خیر: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2. اولین بهشتی: امام رضا علیه السلام می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3. مقام شفاعت داشتن: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4. رهبران اهل بهشت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک، ج 3، 363)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) در روایتی می فرمایند: «الْمَساجِدُ بُیوتُ الْمُتَّقین»

مساجد، خانه پرهیزگاران است. (مستدرک، ج 3، 363)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

امام مساله شرعی چند نکته کوتاه درباره احکام مسجد:
ساختن مسجد مستحب است همچنین تعمیر مسجدی که نزدیک به خرابی می‌باشد، مستحب است . (رساله مراجع م 911)
اموالی همچون ظروف یا فرش ها یا قرآنها یا کتب ادعیه یا دستگاه صوت که برای مسجد وقف شده است، بیرون بردن یا اجاره دادن آن وسایل حرام است اما اموالی که مشخص است که دیگران به مسجد هدیه کرده اند و برای هدیه شرط خاصی نشده و وقف مسجد نشده یا از درآمدهای موقوفات مسجد تهیه شده است، اجاره دادن یا بیرون بردن با اجازه متولی شؤن مسجد و مراعات مصلحت اشکالی ندارد.(2)
نجس کردن مسجد و وسایل مسجد مثل فرشها حرام است و تطهیر آن بر کسی که اطلاع پیدا می کند، واجب فوری است.(العروه الوثقی احکام مسجد، الثالث)
تعجیل در فرج امام زمان و همچنین سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:
(امام خامنه ای استفتائات خصوصی سوال شماره 1257464، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 1 مساله 1169)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
حضرت زینب سلام الله علیها بعد از واقعه عاشورا فرمود: «ما رأیت الا جمیلاً»یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود(بحار، ج 45، ص 116 )
در تفسیر این جمله حضرت، برخی از زیبائیهای عاشورا را خدمت شما عرض می کنیم:
1. رضایت به مشیت الهی: کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . امام حسین علیه السلام در آخرین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضا بقضائک » یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است! (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 )
2. حق محوری: امام حسین علیه السلام در اولین سخنرانی خود در روز دوم محرم می فرماید: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟( تحف العقول، ص۱۷۴) این بیان نشان ازحق طلبی حضرت داردوتوجه می دهدبه اینکه هدفش احقاق حق وابطال باطل است.
3. وفاداری و ولایتمداری: در کربلا ولایتمداری یاران امام حسین علیه السلام و تبعیت از امام و وفاداری تا آخرین قطره خون، بارها نشان داده شده است،مثلا شب عاشورا همه اعلام وفادرای کردند و یا در آخرین لحظات مرگشان، برخی به امام می فرمودند: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم»( مقتل مقرم،ص244) اینها شمه ای از زیباییهای عاشورا بود.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان عحل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه اسرا آیه ۲۳

سلام‌علیکم.‌بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌خداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفای‌به عهد می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا

و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم:
در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مى‌کنم یا خدایا با تو عهد میکنم که فلان عمل را انجام دهم یا فلان عمل را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668)
اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671)
اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم  -بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد:
1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول ص442

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ

تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. تحف العقول ص442

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:
1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد در زمان کنونی که با کمبود آب مواجه هستم از اهمیت بیشتری برخوردار است.
2. اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است.(1)
3. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود.(2)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(1) ( صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و مکارم(فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی درصورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )
(2) (سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است)‌(رساله مراجع مساله 160 و 27)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.( لسان العرب،ذیل مادهٔ حکر)

در روایات احتکار به شدت نهی شده است که به برخی اشاره میشود:

1- پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:هر کس بیش از چهل روز احتکار کند، بوى بهشت ، که از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى تردید بر او حرام است(میزان الحکمه،ج3،ص172)و محتکر ملعون است (کافی، ج 10، ص 60) 

2-بدتر از دزدی: امام موسی کاظم(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت می کند: «... اگر بنده ای به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 159)

3-بدترین مکانهای جهنم :پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «نگاهی به دوزخ افکندم، درّه ای دیدم که می جوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: ای مالک! این درّه جای کیست؟ گفت: جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا(وسائل الشیعة، ج 17، ص 426)

4-منکر کتاب خدا شدن:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید: آنانکه به بازار ما چیزی وارد می‌کنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و آنکه در بازار احتکار می‌نماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار می‌آید.( نهج الفصاحه، ص 278)

5-بیزاری خدا از محتکر: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: هر کس ارزاق عمومی را به مدت چهل روز احتکار نماید، از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از وی بیزار است.( طب النبی صلّی الله علیه و آله ؛ ج 1 , ص 22)

خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شب شهادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
علل الشرائع/ج‏1/ ص233

سلام علیکم ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت شهادت حضرت سجاد(علیه السلام)
امام باقر‌علیه‌السلام درباره پدر بزرگوارشان اینگونه می فرمایند: مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ

به یاد هر یک از نعمتهایى که خدا به او داده بود مى‌افتاد‌، سجده مى کرد و از همین رو آن حضرت سجّاد (بسیار سجده کننده) نام گرفت.( علل الشرائع/ج‏1/ ص233)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره واجبات سجده:
1. واجب است ذکر سجده بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر پیش از رسیدن پیشانی به زمین و آرام گرفتن بدن، عمداً ذکر را بگوید، یا پیش از تمام شدن ذکر، عمداً سر از سجده بردارد، نمازش باطل است.(1)
3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
4. اگر نمازگزار بعد از سجده شک کند که یک سجده بجا آورده یا دو تا، در صورتی که هنوز وارد عمل بعدی نشده است باید یک سجده دیگر بجا بیاورد و درصورتی که وارد عمل بعدی شده مثلا وارد تشهد شده است به شک خود اعتنا نکند. 2
خداوند توفیق بندگی خالصانه را در درگاه خدای متعال عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
منابع:
1(رساله نماز و روزه امام خامنه ای م 247 و رساله مراجع 1051 مخالف:ایت الله سیستانی: نماز باطل است، مگر این که ذکر را دوباره در حال آرامش بگوید. و اگر پیش از تمام شدن ذکر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.)
2(توضیح المسائل مراجع م 1051و 1052)

شب شهادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

چرا برخی از مرگ می ترسند؟

1-جهل :از امام جواد(علیه السلام)، سوال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت فرمود :زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست خواهند داشت . سپس حضرت رو به سوال کننده کرد و فرمود: چرا کودک از خوردن دارو امتناع مى کند با اینکه دارو درد او را کاهش مى دهد و او را از بیمارى مى رهاند؟ آن شخص جواب داد: زیرا کودک فایده خوردن دارو را نمى داند. امام فرمود: به خدا سوگند! مرگ براى کسى که آمادگى دارد از آن داروى شفا دهنده مفیدتر است ... (معانی الاخبار، ص290)

2.ترس از حسابرسی اعمال:یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است.این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند.بدیهی است که این دسته از گنهکاران به شدت از مرگ می‌ترسند، شخصی از امام مجتبی(علیه السلام) پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند می‌دانیم؟ امام(علیه السلام) پاسخ دادند:«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمی‌دارید که از آبادی به ویرانی روید.»( بحارالانوار، ج6، ص129)

3- .دلبستگی شدید به دنیا:یکی دیگر از عوامل مهم ترس از مرگ، دلبستگی شدید به دنیاست به گونه‌ای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد

امیرالمومنین على(علیه السلام) مى فرماید: مَنْ کانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها ... هر کس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد(من لا یحضره الفقیه، ج‏۴ ،ص ۳۸۲)

4- فراهم نساختن ره توشه آخرت: حضرت على (علیه السلام) در یکى از فرمایشات حکمت آمیزشان مى فرماید: (آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ الطَّریقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظیمِ الْمُورِدِ(نهج البلاغة صبحی صالح ،ص 481)آه از کـمـى تـوشـه [ى راه آخرت ] و طولانى بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود.

خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول، ص. ۲۷۸

در روایتی حضرت سجاد علیه السلام به فرزندان خود در مذمت دروغ می فرمایند: فَإِنَّ اَلرَّجُلَ إِذَا کَذَبَ فِی اَلصَّغِیرِ اِجْتَرَى عَلَى الکبیر

. از دروغ بپرهیزید،چه کوچک باشد و چه بزرگ، زیرا وقتى کسى دروغ کوچکى گفت،به دروغ بزرگ جرئت پیدا مى‌کند.تحف العقول، ص. ۲۷۸

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته درباره احکام دروغ:
1.یکی از گناهانی که مذمت فراوانی شده است دروغ است، دروغ یعنی اینکه انسان بر خلاف واقعیت خبری بدهد و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی فردی وعده‌ای بدهد که همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.
2. یکی دیگر از مصادیق دروغ، که حرام می باشد تقلب در امتحانات است و همچنین تقلب در دریافت و ارائه اسناد و مدارک پزشکی و مانند این موارد هم حرام می باشد.
در برخی موارد نادر دروغ جایز است از جمله : مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین نجات جان انسان محترم، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد.
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(امام خمینی استفتائات ج1ص485 س11و ج2 ص612 س1 و 2، منهاج‌الصالحین خوئی و وحید ج 3 م35 و منهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38،تبریزی استفتائات ج2س 1026و 1028 و1035، مکارم استفتائات ج3 س490 و 1661،اجوبه الاستفتائات س1976

شهادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند درقرآن یکی از ویژگی‌های برجسته پیامبران را یاد مرگ می‌داند و می‌فرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آن‌ها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص)

در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹)
2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱)
3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹)
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار، ج‌104 ص‌274

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیا‌مبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: ...لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ

کسی که گرفتار رشوه شود بوی بهشت به مشامش نمی‌رسد. (بحار، ج‌104 ص‌274)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام رشوه:
1.یکی از گناهان بزرگ رشوه است و رشوه دارای اقسام مختلفی است:
الف: رشوه در قضاوت؛ یعنی انسان به قاضی چیزی بدهد ‏که به نفع رشوه دهنده حکم کند.
ب: رشوه دادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
‌ج: رشوه گرفتن در برابر انجام کاری که وظیفه انسان است نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد مالی دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
2. تغییر دادن نام رشوه به اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمی شود و کسی که رشوه را گرفته واجب است به پرداخت کننده رشوه برگرداند.
خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.
منابع:
( تحریر ج 2 کتاب قضا م6 ، اجوبه س 1246 ، رساله جامع 2224 ، استفتائات مکارم ج1 س499 و ج2 س665 ، بهجت جامع المسائل ج2 ص483

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم  الله الرحمن الرحیم – 

خداوند در قرآن یکی از صفات مومنین را مشورت کردن می نامد و می فرماید:( وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُم : مومنان کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست (آیه 38 شوری)

در اسلام برای مشورت اهمیت و فواید زیادی قائل شده است که  برخی را عرض می کنیم:

1-رشد و پیشرفت: امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «آن که از خرد دیگران بهره جست، درست را از خطا باز شناخت(نهج البلاغه، ترجمه شهیدی،حکمت 173، ص 392) هدایت شدن، یعنی حرکت کردن در راه راست و معمولا ، خرد جمعی در مقایسه با خرد فردی، درست ترین و بهترین ها را انتخاب می کند و به رشد نزدیک تر است.

2- رهایی از پشیمانی: اگر انسان در انجام دادن کارهای مهم با دیگران مشورت کند، حتی اگر در کاری شکست هم بخورد، کسی او را سرزنش نمی کند، چنان که امام علی علیه السلام فرمود: «هر کس مشورت کند، اگر درست عمل کرد، تحسین می شود و اگر اشتباه کرد، سرزنش نخواهد شد»( غرر الحکم ،ج1، ص 650)

3-کسب مهارت‌های جدید : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره فرمود: «هیچ قومی مشورت نکردند، جز آن که به بهترین امور هدایت شدند(الدرالنمثور، ج1، ص 90)  و خود در جنگ احزاب به پیشنهاد سلمان فارسی، خندق را که از تاکتیک‌های دفاعی ایرانیان بود و اعراب با آن آشنایی نداشتند با اصحاب حفر نمود(الکامل فی التاریخ؛ج2، ص 178) 

4- از بین رفتن غرور کاذب: هنگامی که فردی با دیگری مشورت می کند، ناخواسته به این حقیقت اعتراف می کند که اندیشه هایی بالاتر از اندیشه های او نیز وجود دارد. در نتیجه، از دام غرور و خودرأیی رها می شود و فروتنی اختیار می کند. در نامه امام علی علیه السلام به محمد بن حنفیه آمده است: «کسی که خود را بی نیاز از نظر دیگران بداند، در معرض خطر واقع می شود و هرکس آرای دیگران را بپذیرد، خطرگاه ها را می شناسد».( ترجمه من لا یحضره الفقیه،، ج6، ص336.)

5- حل مشکلات با هزینه‌های مادّی و معنوی کمتر و در زمان کوتاه تر امکان پذیر خواهد بود.

خداوند ما را از مشاوران واقعی بهره مند بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه جلد ۱۲/۳۲۳

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: اَلتّاجِرُ الْجَبـانُ مَحْـرُومٌ وَالتّاجِرُ الْجَسُورُ مَرْزُوقٌ.وسائل الشیعه جلد ۱۲/۳۲۳

على علیه السلام فرمود: بازرگان ترسو محروم است و بازرگان شجـاع بهره مند.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

على علیه السلام فرمود: بازرگان ترسو محروم است و بازرگان شجـاع بهره مند.

دو نکته درباره قرارداد صلح:
1. یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین قراردادهای شرعی قرارداد صلح است و انسان می تواند به سبب قرارداد صلح مال یا حق یا منفعتی را به دیگری انتقال دهد مثلا فردی به قصد انجام مصالحه به دیگری بگوید: «مصالحه کردم این خانه را به تو در مقابل فلان کالا» و دیگری هم بگوید: «قبول کردم».
2.در بسیاری از موارد می توان از قرارداد صلح استفاده کرد مثلا مردی می خواهد همسرش بعد از فوتش از اثاث زندگی یا منزل مسکونی استفاده کند و ورثه اثاث زندگی و منزل را از او نگیرند و تا وقتی که مرد زنده است باز هم خود اختیار اموال را داشته باشد می تواند از قرارداد صلح استفاده کند؛ مثلا بگوید حق استفاده از منزل و اثاث منزل را به همسرم تا زمانی که زنده هست صلح کردم بشرط اینکه تا وقتی که خودم زنده ام اختیار تصرف داشته باشم و خانم هم قبول کند خانم تا زمانی که زنده هست می تواند از اثاث زندگی و منزل مسکونی استفاده کند هر چند که ورثه مالک منزل و وسایل هستند.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم  الله الرحمن الرحیم – 

خداوند در قرآن در مورد مشاوره می فرماید: شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ :در کارها ، با آنان مشورت کن!(آیه 159 آل عمران)

اگر چه مشورت در امور راه گشای مشکلات بسیاری است؛ اما اگر مشاور صلاحیت‌های لازم را دارا نباشد، نه تنها مشورت کننده بهره‌ای از آن نخواهد برد، بلکه زیان‌های آن بیش از منفعتش خواهد بود. 

از این‌رو اسلام، ویژگی‌هایی برای مشاور برمی‌شمرد تا مشورت ثمربخش باشد: 

1- خدا ترسی: وجود این خصلت در مشاور او را مورد اعتماد قرار داده و از طرح راه‌هایی که خشنودی خدا در آن نیست و یا در نظر گرفتن منافع خویش برحذر باشد و از سر نیک اندیشی و خیرخواهی او را راهنمایی کند.

امام صادق(علیه السلام) در این باره می‌فرماید: «در کار خویش با کسانی مشورت کن که پروای الهی دارند(بحار،ج 75، ص 98)

2- تجربه: مشاور می‌بایست در زمینه مورد مشورت، تجربه کافی، توانایی درک و تحلیل مشکل را داشته و با استفاده از تجارب گذشتگان، راه حل‌های مناسب با شرایط زمانی و مکانی مشورت کننده به او ارائه دهد و به فرموده علی(علیه السلام)؛ خداوندان اندیشه و خرد و تجربه و دوراندیشی بهترین افراد برای مشورت‌اند.( غرر الحکم، ج 1، ص 407)

3- علم و دانش داشتن: ژرف اندیش و واقع‌نگر و با روحیات مشورت کننده آشنا باشد و با احاطه کافی بر ابعاد گوناگون مشکلات وی و ارائه آگاهی‌های نظری و عملی، بهترین راه حل را به مشورت کننده پیشنهاد کند.

امام علی(علیه السلام) فرمود: هر که استبداد ورزد نابود شود و هر که با بزرگان مشورت کند، در عقلشان شریک گردد (نهج البلاغه، ص۳۴۲، حکمت۱۶۱)

4- مشاور باید عاقل و آزاد اندیش باشد. هم‌چنان که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: با انسان عاقل مشورت کنید و از نظرش سرپیچی نکنید که پشیمان خواهید شد(بحار ، ج 75، ص 100)

البته از مشاوره با افراد ترسو،بخیل وحریص نهی شده است(نهج البلاغه؛ نامه 53، ص427.)

خداوند ما را از مشاوران واقعی بهره مند بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی، ج 5، ص 78

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که می‌فرمایند: اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ

عبادت هفتاد جزء است که برترین آنها کسب روزی حلال است «الکافی، ج 5، ص 78»

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره سود بانکی:
قراردادی که بانکها بر اساس آن به مردم سود می دهند قرارداد وکالت در سرمایه گذاری است یعنی سرمایه گذار بانک را وکیل می کند و اختیار می دهد که سرمایه اش را در فعالیتهای اقتصادی سود آور حلال مثل خرید و فروش و مضاربه و مشارکت و تولید بکار بیندازد.
اگر کسی در بانک سپرده گذاری کند و شک داشته باشد که بانک به قرارداد وکالت عمل می کند یا خیر، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای سود دریافتی حلال است.
افراد چنانچه بخواهند از این قرارداد وکالت در سرمایه گذاری با فرد یا موسسه ای غیر از بانک استفاده کنند، شرعا مانعی ندارد.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
(استفتائات امام خامنه ای،س 1922 استفتائات آیت الله سیستانی س 355 )
جهت اطلاع بیان کننده: آیت الله بهجت: سود سپرده ربا و حرام است، مگر با معاملة شرعیه در قبال سود معین؛ به این صورت که با سود یک معاملة شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آنکه بانک فلان مبلغ وام را به او پرداخت کند، مانعی ندارد .استفتائات، ج 3، ص 192، س3993 و ص 193، آیت الله وحید خرسانی: اگر با بانک شرط سود کنید این سپرده گذاری و سود دریافتی حرام است و اگر شرط سود نکنید ولی خود را طلبکار بانک بدانید باز هم بنابراحتیاط واجب این سپرده گذاری و سود دریافتی حرام است. و اگر شرط سود نکنید و خود را طلبکار ندانید این سپرده گذاری اشکالی ندارد و اگر بعنوان سرمایه گذاری باشد با رعایت شرائط مضاربه در صورتی که برای معاش خود و خانواده به این سرمایه گذاری نیاز دارید باید بنابر احتیاط واجب همان ابتداء یک پنجم آن را بعنوان خمس بپردازید و اگر برای معاش خود و خانواده به آن نیاز ندارید بنابر فتوی باید خمس این سرمایه را بپردازید و سودی که بانک می پردازد قبل از تصرف در آن، بنابر احتیاط واجب یک پنجم آن را به سادات فقیر به قصد ما فی الذمه بدهید و اگر چیزی از چهار پنجم این سود تا سال خمسی باقی ماند و صرف در مخارج زندگی نشد واجب است خمس آن‌را بپردازید. استفتاء/14222 ،منهاج 2 / م ۱۲۱۹

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم  الله الرحمن الرحیم – 

خداوند در قرآن در تشبیه همسر به لباس می فرماید :«هُنَّ لِباسٌ لَکمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن» «آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها( آیه 187 بقره)

در تشبیه همسر به لباس، نکات بسیاری نهفته است، از جمله:

1- باید لباس در طرح و رنگ و جنس، مناسب انسان باشد، همسر نیز باید هم کفو انسان و متناسب با شخصیت انسان باشد.

2-لباس مایۀ زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایۀزینت و آرامش خانواده اند(لتسکنوا الیها) 

3-لباس عیوب انسان را می پوشاند، هریک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی های یکدیگر را بپوشانند.

4-لباس انسان را از خطر سرما و گرما حفظ می کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را از آسیب ها حفظ و آن را گرم و زندگی را از سردی می رهاند.

5-لباس حریم انسان است و دوری از لباس، مایۀ رسوایی، دوری از ازدواج و همسر نیز سبب انحراف و رسوایی می شود

6-در هوای سرد لباس ضخیم و در هوای گرم لباس نازک استفاده می شود، هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحی طرف مقابل تنظیم کند؛ اگر مرد عصبانی است، زن با لطافت با او برخورد کند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا کند. (چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 344)

خداوند زندگی سالم و با آرامش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی ج۱ ص۴۳

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: اَلْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ اَلطَّرِیقِ

هرکسى که بدون شناخت وظیفه عمل کند مانند کسى است که به بیراهه مى‌رود و هرچه شتاب کند از هدف دورتر مى‌شود( الکافی ج۱ ص۴۳ )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی:
1. انسان باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند.توضیح المسائل مراجع م 11
2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از چهار راه به پاسخ برسد: الف: اگر دسترسی به مرجع تقلید دارد از مرجع تقلید پاسخ را بشنود. ب: پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند ج: پاسخ را از کسی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود. د: پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا سائر منابع مورد اطمینان، ببیند. و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر چهار راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (توضیح المسائل مراجع م 5)
خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
توضیح:
(معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم  الله الرحمن الرحیم – 

خداوند در قرآن هدف از فرستادن انبیا را اجرای حق و قانون بیان کرده است و می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاکَ اللَّهُ  وَلَا تَکُنْ لِلْخَائِنِینَ خَصِیمًا «ما این کتاب را بحق بر تو نازل کردیم تا به آنچه خداوند به تو آموخته در میان مردم قضاوت کنی و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی. ( آیه 105 نساء)
  پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: أتْقى النّاسِ مَن قالَ الحقَّ فیما لَهُ و عَلَیهِ  :  با تقواترین مردم کسى است که حقّ را بگوید، چه به سودش باشد چه به زیانش (  الأمالی صدوق : ۷۲/۴۱ )

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت پیامبر در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی قانون پذیری ایشان، و از محوری ترین اصول در سیره ایشان نیز تعبّد به قوانین الهی بود که مواردی ذکر میشود:

1-جلوگیری از سوء استفاده وابستگان و اطرافیان: وقتی کسی در رأس امور قرار می گیرد، اگرچه خود درست کار باشد ،اما خواه و ناخواه اطرافیان و وابستگانی دارد که ممکن است درصدد سوء استفاده از قدرت و مقام وی برآیند

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که وقتی آیه زکات نازل شد، چون یکی از مصارف زکات «عاملین علیها» (یعنی کسانی که به امر جمع آوری زکات می پردازند) می باشد، عده ای از بنی هاشم تقاضا نمودند که به خاطر خویشاوندی جمع آوری زکات را به آنان واگذار نماید تا در نتیجه، سهمی از زکات از آن آنان باشد. پیامبر فرمودند: «صدقه و زکات بر من و بر بنی هاشم حرام است.» در ادامه فرمودند: «آیا گمان می کنید من شما را بر دیگران ترجیح می دهم؟(کافی، ج4، ص 58)

2-تساوی انسان ها در برابر قانون: پیش از ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان، بر اساس سنّت های موهوم قبیلگی، داشتن ثروت، شخصیت قبیلگی، نژاد، رنگ و مانند آن مایه برتری انسانی بر انسان دیگر شناخته می شد و دارندگان این گونه امتیازات بدان ها تفاخر می کردند. اما با ظهور اسلام، پیامبر بر این گونه امتیازات خط بطلان کشید.

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)در خطبه ای که پس از فتح مکّه ایراد نمودند فرمودند:  ای مردم! آگاه باشید که پروردگارتان یکی است و پدرتان یکی است. بدانید که نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب، و نه سیاه بر سفید و نه سفید بر سیاه برتری دارد، مگر به تقوا. (میزان الحکمه ، ح 22396) آن حضرت همه انسان ها را، اعم از مخالف و موافق، در برابر قانون مساوی می دانست: «الناسُ امامَ الحقِ سواءٌ(بحار، ج 16، ص 262)

3-رعایت عدالت در اجرای قانون: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط و انقراض شدند؛ بدین سبب که در قانون تبعیض روا می داشتند؛ هرگاه یکی از طبقات بالا مرتکب جرم می شد او را از مجازات معاف می کردند، و اگر کسی از زیردستان به جرم مشابه آن مبادرت می ورزید او را مجازات می کردند. قسم به خدایی که جانم در قبضه اوست! در اجرای عدل درباره هیچ کس فروگذاری و سستی نمی کنم، اگرچه مجرم از نزدیکان من باشد.(تحف العقول ،ص29)

خداوند توفیق عمل به قوانین اسلام را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل‏ الشیعة، شیخ حرعاملی، ج۱۷،ص۴۰۴

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمومنین علیه السلام در اهمیت و حساسیت بیت المال در روایتی به کارگزران خوداینگونه می فرمایند: مدادهای خود را در هنگام نام نوشتن، باریک بتراشید و سطرهایتان را نزدیک هم کنید و جمله‏هاى زیادى خود را حذف کنید.(در ادامه می فرماید:) فَإِنَّ أَمْوَالَ الْمُسْلِمِینَ لَا تَحْتَمِلُ الْإِضْرَارَ..

زیرا که دارائى مسلمانان نباید ضررمند شود. وسائل‏ الشیعة، شیخ حرعاملی، ج۱۷،ص۴۰۴

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره بیت المال:
1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحبش اجازه بدهد یا یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا با اجازه کسی باشد که از شرعا و قانونا حق اجازه دارد در غیر این صورت استفاده غیر قانونی یا واسطه شدن برای استفاده غیر قانونی معصیت و حرام است هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. (اجوبه س 1556 و جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1556 و استفتائات بهجت ج 4 ص360 )
2.اگر کسی به اموال عمومی خسارت زده یا اموال عمومی را ضایع کرده، مدیون است، بنابراین اگر عین آن مال موجود باشد باید عین مال را به بیت المال برگرداند و اگر تلف شده باشد، باید عوض آن را بدهد و جهت پرداخت بدهی در صورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی دولت پرداخت نماید.
خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(استفتائات مکارم ج3 س 1520 و اجوبه س 1955 جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1555 استفتائات بهجت ج 4 ص360 س 5831 – 5833

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم  الله الرحمن الرحیم – 

خداوند در قرآن می فرماید : فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النّاسِ فِیَما اخْتَلَفُوا»
خداوند، پیامبران را برانگیخت؛ تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانی، که به سوی حق دعوت می‌کرد، با آنها نازل نمود؛ تا در میان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داوری کند(آیه 213 بقره)

قانون گرایی در سیره امام علی (علیه السلام) در عرصه های گوناگون حیات اجتماعی بروز یافته است که به برخی اشاره میشود:

1-جلوگیری از سوء استاده وابستگان و اطرافیان : از مواردی که معمولاً حریم قانون شکسته می شود موردی است که وابستگان و اطرافیان کسی که در رأس امور قرار می گیرد، از قدرت و مقام وی سوء استفاده نمایند.

یکی از دختران امام علی (علیه السلام) گردنبندی را با اجازه کلیددار از بیت المال به عاریت گرفت، تا در عید فطر به گردن نماید. حضرت وقتی از ماجرا باخبر شد کلیددار را مورد عتاب قرار داده، گردنبند را به بیت المال باز گرداند و خطاب به دخترش فرمود: اگر اجازه نمی گرفتی، دست تو اولین دستی بود که در بنی هاشم قطع می گردید (التهذیب شیخ طوسی ، ج 10، ص 151)

داستان عقیل که درخواست بیشتر از بیت المال کرده بود و امام آهن گداخته برایش آورد مشهور است(إرشاد القلوب ، ج۲، ص۲۱۶)

2- قانون گرایی در تقسیم بیت المال: امام علی(علیه السلام) در تقسیم بیت المال بین عرب و غیر عرب، سفید و سیاه و فقیر و غنی فرقی قایل نمی شد.

« وقتی طلحه و زبیر به این تقسیم اعتراض کردند فرمود: آیا سابقه شما بیش تر است یا من؟ آیا شما به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نزدیک ترید یا من؟ آنها گفتند شما، حضرت فرمود: به خدا سوگند من و کارگری که برای من کار می کند در سهم گرفتن از بیت المال یکسان هستیم.»( .بحار، ج 41، ص 116)

وقتی حضرت در تقسیم بیت المال بین غیر عرب(موالی) و عرب یکسان برخورد کرد و عده ای اعتراض کردند فرمود: «همه قرآن را خواندم و در آن برای فرزندان اسماعیل (عربها) بر فرزندان اسحاق (غیر عربها) به اندازه این چوب برتری نیافتم.( تاریخ یعقوبی، ص۸۲ )

3- قانون گرایی در قضاوت : در دین اسلام کسی که عهددار منصب قضاوت می شود، باید بین دو طرف دعوا از همه جهت مساوات را رعایت نماید. در اجازه ورود، در جواب سلام، در جایگاههای قرار گرفتن آنان، در سخن گفتن، در ادای احترام به آنان، در گوش دادن به سخنان آنان و حتی مستحب است که قلبا نیز آنها را مساوی بداند.

در دوران خلافت خلیفه دوم ، یک فرد یهودی علیه امیر مؤمنان (علیه السلام) شکایت کرد و کار به محکمه کشید. عمر بن خطاب، امام علی (علیه السلام) را در دادگاه با کنیه «ابوالحسن» خطاب قرار داد. حضرت از این گونه خطاب نسبت به خود ناراحت شد واعتراض کرد و فرمود: مرا با کنیه مورد خطاب قرار دادی [و بدین سبب مرا بر او ترجیح دادی] و رعایت مساوات میان من و مدعی را نکردی، در صورتی که مسلمان و یهودی در پیشگاه حق و از نظر قانون مساوی اند.»( النظام السیاسی فی الاسلام، ص ۲۱۰)

خداوند توفیق عمل به قوانین اسلام را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏3 ؛ ص229

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند چون ابراهیم، فرزند پیامبر خدا صلی الله علیه واله وسلم درگذشت، پیامبر در قبر او شکافی دید و آن را با دست پر و هموار کرد و سپس فرمود: إِذَا عَمِلَ‏ أَحَدُکُمْ‏ عَمَلًا فَلْیُتْقِن‏

هرگاه کسی از شما کاری کرد، محکم کاری کند.( وسائل الشیعة ؛ ج‏3 ؛ ص229)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

به مناسبت روز کارمند چند نکته کوتاه درباره احکام کارمندان عرض می شود:
1-بر کارمندان لازم است بر اساس قوانین و مقررات، انجام وظیفه نمایند و کاری که بر خلاف قانون یا سبب تضییع حقوق دیگران است، جایز نیست.
2- اگر کارگر و کارمند، گزارش غیر واقعی از کار خود بدهد حقوق و مزایایی که در مقابل گزارش غیر واقعی خود می گیرد، حرام است.

3-برای کارمندان حرام است در برابر انجام کار مشتریان که برای آن استخدام شده اند و در برابر آن هر ماه حقوق دریافت می کنند، از مشتریان چیزی بگیرند.اجوبه الاستفتائات س 1242

4- برای مدیران و مسئولین و سایر کارمندان استفاده شخصی از اموال دولتی حرام است مگر آن که با اجازه قانونی نهاد مربوطه باشد.اجوبه الاستفتائات س 1965
خداوند توفیق خدمت بهتر و شایسته تر را به مردم عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- 

خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ طینٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او کسی است که شما را از گِل آفرید، پس مدتی مقرّر داشت و اجل حتمی نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام)

انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زنده‌ای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى می‌تواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده می‌ماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان می‌یابد، این‌گونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع می‌پیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذاب‌های الهی یکی از آن‌ها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد.

بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آن‌ها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود.

مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط می‌گوییم.

در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب می‌کند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیاد‌های مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق می‌نامند.

عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا  وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند.

خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code