کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۶/۱۸ تا ۱/۰۶/۲۵

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
شیطان برای گمراهی مردم از طریق اندیشه یا انگیزه وارد میشود واین کار با مراحلی انجام میشود که ذکر میشود:
1-ایجاد شبهه در واقعیات: اگر انسان واقعیات گناه که همان نجاست،آتش یا سم است را درک کند به سمت گناه نمی رود وعلت اینکه راحت شراب نجس را میخورد یا غیبت (گوشت برادر مرده) میکند، چون از واقعیت گناه آگاه نیست و اولین قدم شیطان تغییر واقعیت گناه وایجاد شبهه در آن است؛چنانچه پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «اللهم ارنی الاشیاء کما هی» خدایا واقعیت اشیاء را آنچنان که هست به من نشان بده.(بحار، ج 14، ص 10)
2-تسویف: کاری را به آینده موکول کردن است. مثلا اگر کسی بخواهد انفاقی انجام دهد، شیطان می‌گوید حالا که زود است، باشد برای فردا، فعلا خودت جوانی و نیاز داری، فردا انجام می‌دهی. یا مثلا می‌گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. در حدیث آمده : «ایاک و التسویف»بر حذر باش از اینکه برای انجام کارهایت فردا فردا کنی(امالی شیخ طوسی، ص 526)
3-تزیین-زینت دادن : در این مرحله شیطان اعمال قبیح را برای انسان‌ها زیبا جلوه می‌دهد. مثل برخی‌ها که برای زیبا کردن کالاهایشان دست به نورپردازی می‌زنند و کالای نامرغوب را مرغوب جلوه می‌دهند. شیطان برای آنکه عملی را تسویل کند، اعمال بد را چنان در دل آدمی زیبا می‌کند که جز افراد بصیر متوجه نمی‌شوند(فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَان-63نحل)
4-وعد و وعید: شیطان وعده می‌دهد تا یکسری از بدی‌ها انجام شود و وعید می‌دهد تا یکسری از کارهای خوب انجام نشود. مثلا اگر عبیدالله بن زیاد وعده نمی‌داد، کسی به سمت او نمی‌آمد. از طرفی هم وعید داد که اگر چنین نکنید چنان می‌کنم، زنانتان، خانه هایتان، اموالتان و ... را مصادره می‌کنم و همچنین آنها را ترساند از اینکه لشکر یزید در راه است (الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ-بقره، 268)
5-ایجاد آرزو:شیطان حوصله اش زیاد است و در این مرحله می‌گوید من اگر الان هم موفق نشدم یک سنگ بنایی را ایجاد می‌کنم و آرزوی آن را در دل انسان‌ها می‌اندازم هرچند که بیست سال دیگر به نتیجه برسم.( لَأُمَنِّیَنَّهُم-نساء، 119)
خداوند ما را از شر وسواس شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 21، ص 253(وسائل الشیعه، ج 21، ص 253)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از أمیرالمؤمنین علیه السلام که می فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً.

مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی میگردد. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253(وسائل الشیعه، ج 21، ص 253)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ازدواج و مهریه ازدواج:
1.یکی از علل فساد و فحشاء در جامعه تاخیر افتادن سن ازدواج است و برای سالم ماندن فضای جامعه و خانواده باید همه مومنین تلاش کنند که امر ازدواج در جامعه تسهیل شود و یکی از مواردی که ازدواج را تسهیل و آسان می کند، سهل گرفتن در تشریفات ازدواج از قبیل مراسم و مهریه و جهیزیه است.
2.مهریه به هر مقداری که باشد دینی به عهده مرد است و اگر توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند .(تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994)
3. اگر مهریه به عنوان دینی بر عهده شوهر باشد مثلا صد سکه طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگانی مهریه را به شوهر ببخشد مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند. (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318)
4. اگر مردی فوت کند و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد ، باید از اموال میت مهریه پرداخت. (رساله مراجع م 2719)
خداوند متعال زمینه ازدواج آسان را برای دختران و پسران مهیا بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

در قرآن، گاهى خداوند کارهایى را به خودش نسبت مى‏دهد و گاهى همان کار را به دیگرى، مثلاً در مورد گرفتنِ جان انسان، یک جا مى‏فرماید: «اللّه یتوفّى الانفس»(سوره زمر، آیه 42.) خدا، جان مردم را مى‏گیرد.
و در جاى دیگر مى‏فرماید: «یتوفّاکم ملک الموت»(سوره سجده، آیه 11.) ملک الموت «عزرائیل»، جان مردم را مى‏گیرد.
و جایى دیگر مى‏فرماید: «تَوفّته رُسُلنا»( سوره انعام، آیه 61.) فرشتگان، جان مردم را مى‏گیرند.
هر سه تعبیر قابل قبول است. چنانکه وقتى شما به یک ساختمان نگاه مى‏کنید، مى‏توانید بگویید:
این ساختمان را مهندس و معمار ساخت، -این ساختمان را بنّا و کارگران ساختند، -این ساختمان را صاحبش ساخت، نسبت ساختن خانه به همه این‏ها درست است.
چنانکه مى‏توان گفت: کلید، در را باز کرد، دستم در را باز کرد، خودم در را باز کردم، زیرا کلید در اختیار دست و دستم در اختیار من است.
در آیات فوق نیز شاید این گونه باشد: فرشتگان جان‏ها را مى‏گیرند و به عزرائیل تحویل مى‏دهند و عزرائیل جان‏ها را به خدا تحویل مى‏دهد.
یا منظور این است که: جان افراد عادى را فرشتگان مى‏گیرند، جان افراد برجسته را عزرائیل مى‏گیرد و جان اولیاى الهى را خداوند مى گیرد.
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code