کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۵/۱۵ تا ۱/۰۵/۲۲

حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حج آیه ۳۲

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید‌: و َمَن ْیُعَظِّمْ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب.

هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، اینکار نشانه‌ی تقوای دلها‌(ی‌آنها‌)‌است.‌(حج‌32)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در باب عزاداری:
1.تعظیم شعائراهمیت زیادی داردودردین سفارش زیادی شده بزرگ داشت آنها نشان تقوا و بی احترامی نسبت به آنها گناه است؛ از مصادیق بارزآن برگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضه خوانی حضرت سید الشهدا علیه السلام است.و پوشیدن لباس سیاه در محرم و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام از موارد تعظیم شعائر است و رحجان دارد.
2.روضه‌خوانی دراصطلاح عبارت‌است از یاد دادن احکام و بیان مسائل حلال وحرام و امربه‌معروف ونهى‌ازمنکر و بیان مواعظ و نصایح از آیات و کلمات پیغمبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ائمۀ معصومین‌علیهم‌السلام و ذکر فضائل و مناقب اهلبیت‌علیهم‌السلام و ذکر مصایب وارده بر‌آنان، که چنین مجالسى همراه با افزایش معرفت وشناخت اهل البیت علیهم السلام است و علاوه برثواب عزادارى،ثواب بیان احکام ومواعظ راکه ازاهداف عالیۀآن بزرگواران بوده،نیزخواهدداشت. (آیت... فاضل جامع المسائل فارسى،ج‌1،ص: 580‌)
3-بایدازهرعملی‌که باعث اذیت دیگران می‌شود مثل بلند بودن صوت بلند گو و یا فی نفسه ازنظرشرعی حرام است مثل استفاده ازموسیقی های حرام پرهیزکرد. (اجوبه س 1448).
خداوند متعال به همه ما توفیق عزاداری واقعی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

جواب:1. هیچ مورخ شیعی حضورشان را نگفته( و در مسائل اختلافی باید برای قبولاندن از کتب مورد قبول افراد،آدرس بیاید) و فقط 2 مورخ سنی گفته اند: بلاذری بدون سند گفته و با فعل مجهول (فیمایقال:یعنی گفته شده) نقل کرده که معلوم است فقط به او گفته اند و برایش معتبر نبوده(فتوح البلدن:با 250 سال فاصله از زمان حادثه).

 دومی" طبری بوده: که  طبری خودش 2قول دارد: قول اول با  سند معتبر وقتی کسانی که در فتح طبرستان بودند: اسامی را نام میبرد اسمی از 2 امام نمیبرد – ولی در سند ضعیف که از 4راوی (2راوی دروغگو و 2راوی مجهول هستند،) گوید بوده اند. 

-البته تاریخ جرجان نیز که اسامی اصحاب پیامبر که در طول عمر به گرگان رفته اند را نام میبرد اسم حسنین را گوید ولی خودش گفته: احتمالا زمان حکومت پدرشان برای کاری رفته اند

مورخین همه از این 2نفرنقل کرده اند. پس سند اصلی همین هاست که دروغ و ضعیف بود.

 2.اکثریت مورخین قدیمی گفته اند گرگان بدون جنگ فتح شد طبری نیزدر جایی فتح طبرستان را با خونریزی همراه می‌داند و در صفحه بعد با صلح و بدون خونریزی میداند  

3. آن دسته‌ای از گزارشهای تاریخی نیز فقط اشاره به حضور امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) در ایران دارند و در آنها هیچ گونه اشاره‌ای نشده که حضور آنان برای جنگ بوده است.

4.فتح طبرستان در زمان حکومت عثمان بوده (سال30)که امام علی علیه السلام کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرده است،چگونه وقتی خودش که تمام تاریخ فرمانده جنگهای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود،در جنگ شرکت نکند، بعد اجازه بدهد بچه های یپامبر برود.

در صورتی که امام علیه السلام حتی در جنگهای زمان حکومت خودش، نیز میگفت:این 2 بچه پیامبر و حجت خدا هستند و نباید کارشان شود و به محمد حنفیه پسر دیگرش میگفت: توبرو.

5. اساسا سیره ائمه این بود که زیر پرچم غیر معصوم نمی رفتند برای همین همواره مورد آزار و اذیت حاکمان بودند.

6. هیچ پیامبر یا امامی برای کشورگشایی نجنگیده است. چنان چه بنابر نقل ابن اثیرسید هاشم معروف الحسنی و همچنین باقر شریف قرشی: «امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) بعد از پیامبر در هیچ فتحی شرکت نداشتند ».

7.چگونه امام همراه دشمن خودش و پدرش(سعید بن عاص و عبدالله بن زبیر) به جنگ رفته باشد

8. دلیل جعل این داستان: اعراب در طبرستان نبردهای سخت و طولانی و خونینی داشتند، و اکثر این نبردها به دستور خلیفۀ دوم و سوم و لشکریان معاویه بود. در اواخر دورۀ امویان ایرانیان به ائمۀ شیعه علاقه پیدا کردند؛ طوری که طبرستان، که روزی مرکز مخالفت با اعراب و دژی در مقابل آنان بود، به یک پایگاه شیعی تبدیل شده بود! از آنجا که این کتب متعلق به بعد از دورۀ امویان است، در نتیجه احادیث بسیاری که به گفتۀ همه در دورۀ امویان جعل شده بود به آنها راه پیدا می‌کند تا مردم طبرستان را از ائمۀ شیعه دور کنند! با این حربه که آنها در جنگ با شما شرکت داشتند.

9.مردم گرگان و طبرستان در قرن 3-2 هجری و در اثر نهضت فرهنگی تبلیغی سادات علوی، مسلمان و شیعه شدند. چگونه ممکن است که حسنین (نعوذ بالله) خون بی‌گناهان را ریخته باشند، در حالیکه نسل بعدیِ مردم طبرستان و گرگان، در راه اهل بیت جانفشانی‌های بسیار کردند

10.اما بر فرض محال شرکت کرده باشند: وقتی طبق آیه تطهیر(33 احزاب)آن دو معصوم  هستند؛ پس اشتباه نمیکنند و برای جلوگیری از ظلم  بیشتر و کنترل سپاه رفته اند تا جلوی ظلم را تا حد توان بگیرند و همچنین بتوانند تبلیغ اسلام حقیقی و شیعه را انجام دهند.

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

جواب:

1.گرچه شهادت بالاترین حد کمال است وامام در بهشت است، اما چهره دیگر کربلا بدترین ظلمها به حجت خداست که احترام حجت الهی  را نگاه نداشتند و گریه بخاطر هتک حرمتهاست.

2.با شهادت امام،مردم را از وجود امام محروم کردند و درواقع گریه بخاطر محرومیت جامعه و خود ما از وجود بابرکت امام است.

3.قلب و فطرت هر انسانی از دیدن ظلم به بچه و بزرگ ناراحت میشود و عاطفه انسان تحریک میشود و کاری به اینکه اکنون در بهشت است،ندارد.

مثلا: اگر گوش بچه ای را جلوی چشم مادرش ببرند و بعدا برفرض پیوند بزنند و خوب شود، ولی باز با دیدن فیلم بریدن گوش بچه اش(درسالهای بعد) گریه میکند.

4.گریه ما اظهار محبت ما به امام است که دستور قران است(قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی) و مزد رسالت دوستی اهل بیت است و دهها روایت دستور به اشک ریختن کرده اند(بر کسی چون حسین (علیه السلام) باید که گریندگان بگریند؛ زیرا که گریستن بر او گناهان بزرگ را می زداید.- وسائل الشیعه، ج ٨، ص ١٠)

5.چند مدل اشک وجوددارد(اشک از روی ضعف-اشک عاطفی-اشک شوق- اشک حماسی –اشک سیاسی- اشک پیوند هدف)

اشک بر امام علیه السلام اشک ضعف نیست؛بلکه از جهتی سیاسی است،یعنی نماد و سمبل مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است. ازین جهت دشمنان که همیشه از سمبل استفاده میکنند اینقدر بر علیه عزاداری تبلیغ میکنند، چون قدرت شیعه را در عزاداری( و مهدویت و تبعیت از فقها و ولی فقیه) میداند.

-اشک حماسی است و سمبل جنگ در راه عقیده است،ازین جهت در 8 سال جنگ روضه ها در شبهای عملیات نقش آفرین بوده است و این اشکها موجب حفظ شیعه درتاریخ شده است.

-اشک پیوند هدف است که عاشق سعی میکند شبیه معشوقش شود و به نوعی اعلان وفاداری به اهداف است واینکه از او الگو بپذیرد. 

6.از لحاظ روانشناسی اگر کسی رفتار و حالت روحی کسی را تقلید کند کم کم شبیه او میشود، ازین جهت حتی اگر کسی عاشق حقیقی نباشد با تقلی گریه( حالت تباکی) کم کم به سمت عشق حقیقی میرود.

7.فروع دین تولی و تبری است، و ابراز محبت به امام همان تولی است که در عزاداری جلوه میکند و دین جز همین دوستی ها نیست(هل الدین الا الحب)

8.عاشورا حادثه نیست،بلکه جریان است که امتداد دارد،ازین جهت امام حسین علیه السلام فرمودند:مثل منی بامثل یزید بیعت نمیکند(براع مثل یزید) و این عزاداری ها همان ادامه مسیر امام است که ما همیشه به راهت ادامه میدهیم.

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب تاسوعای حسینی
در روز نهم محرّم، وقتی که سپاه عمر سعد تصمیم به حمله گرفت، امام حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (حضرت عباس علیه السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به سمت دشمن فرستاد و فرمود: هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْاِسْتِغْفارِ

خدا می‏داند که من (حسین) نمازگزاردن و تلاوت قرآن، زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در شب تاسوعا قرار داریم و به برکت عزاداری ها و این ایام دلهای مردم برای آمدن به درگاه الهی بیش از پیش آماده است؛ لذا چند نکته درباره توبه و استغفار خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم می کنم:
1. یکی از مهمترین واجبات، توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آن را شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است.
2. حقیقتِ توبه پشیمانی از گناه است، یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم [جدّی] بگیرد که ترک کند. (1)
3. همچنین نسبت به برخی گناهان، جبران گذشته واجب است. مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده، در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند یا اگر خمس، زکات و حق الناس برگردن دارد را پرداخت کند. در ادای دین، صدقه یا انجام کار خیر برای طلبکار، هر چند از دنیا رفته باشد، کافی نیست. (2)
خداوند متعال به حق حضرت ابالفضل العباس به همه ما توفیق توبه واقعی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) عروه الوثقی، ابتدای فصل فی احکام الاموات
(2) (رساله مراجع اقتباس از م 2279 و م 2701)

شب تاسوعای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

غارت خیمه ها و برداشتن چادر و نقاب و مقنعه نقل شده است:در موقع حمله به خیمه ها زنان نزد عمر سعد شکایت کردند که جلوی شمر را گرفت(الکامل فی التاریخ، ج ‏۴، ص ۷۹) و نیز خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در دربار یزید نیز هست که تو زنان خودت را پشت پرده بپوشانی،ولی پوشش دختران پیامبر را برداری(لهوف ص182)

حَتَّی جَعَلُوا ینْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَی ظَهْرِهَا... ؛ «مردم برای غارت خانه های اولاد پیغمبر و نور چشم زهرا حمله بردند حتّی چادری که زن بکمرش بسته بود کشیده و می بردند(لهوف ص132)

در متن عربی مقاتل بیشتر این روایات، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «یَنزِعونَ المَلاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَهَ المَرأَهِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها» آمده است و این ها – با توجه به معنای ملحفه(ملحفه: لباسی که روی لباس دیگر می پوشیدند) - به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن زمان علاوه بر رواندازهایی شبیه چادر؛ لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را می‌پوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند. و این به معنای بی‌حجابی و نداشتن پوشش نیست.(( انساب الاشراف، ج ‏۳، ص ۲۰۴+ تاریخ طبری، ج ‏۵، ص ۴۵۳+امالی، ص ۱۶۴ )

- نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود، از این جهت  در مورد حضرت سکینه سلام الله علیها نقل شده که: هنگام ورود به آن مجلس رسمی، سکینه سلام الله علیها صورت خود را با آستین خود پوشانده بود چون پارچه ای نداشت که با آن صورت خود را بپوشاند»(معالی السبطین ج2)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

تاسوعای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت تاسوعای حسینی
‌امام حسین علیه السلام در عصر روز نهم محرم به برادرشان ابالفضل علیه السلام فرمودند نزد دشمن برو و از آنان بخواه که جنگ را تا سپیده دم فردا به تأخیر بیاندازند تا در این شب به درگاه خداوند نماز بگذاریم چراکه هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ ...

خدا می‏داند که من (حسین) چقدر نماز را دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از درسهای کربلا که روز عاشورا آن را در خود ثبت کرده است نماز اول وقت سید الشهدا علیه السلام و اصحاب ایشان است؛ بنا داریم چند مساله شرعی درباره اهمیت نماز خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم:
1. نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند.
2. اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و نباید در انجام نمازهای قضایش کوتاهی کند. (1)
3. نماز در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود.
4. بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند. (2)
خداوند متعال به حق امام حسین علیه السلام همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1370 و م 1372)
(2) (رساله مراجع م 971)

تاسوعای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

۱.عذاب الهی بعد از اتمام حجت است ،ولی 4 چیز در قرآن  و روایات مانع نزول عذاب جمعی در میان مسملین است: وجود پیامبر(33انفال:تا تو داخل انها هستی عذاب نمیکنم) ؛ وجود ائمه(امالی صدوق ص ٌ38:وجود ما، امان اهل زمین از عذاب است)؛ استغفار(33انفال)؛ وجود مومنین و دعای مومنین(کافی، ج ۲، ص ۲۴۷ و469)

2.چند مدل عذاب هست:الف)استیصال:کل گروه و قوم از بین میروند ب)غیراستیصال: میانشان درگیری و اختلاف رخ میدهد،ولی کل امت از بین نمیرود ج) عذاب معنوی:دوری از رحمت  گرفتن توفیقات  د) عذاب اخروی: درآخرت عذاب میشوند(راه و راهنما شناسی مصباح یزدی،ص129)

-از جهتی 2گونه عذاب هست: فردی و گروهی.

قاتلین امام بصورت فردی ، همه آنها به انواع بلا دچار شدند(مرگ توسط مختار، بیماری پیسی و جذام و...)

ولی عذاب جمعی به دلیل موانع گفته شده، رخ نداده است؛ولی علاوه بر عذاب شخصی، انواع درگیری ها و جنگها بینشان رخ داده است مثل تسلط حجاج بر آنها و ندیدن روز خوش. عذاب اخروی هم که در جای خودش هست

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب عاشورای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی (للصدوق) ص: 128)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب عاشورای حسینی
از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده که فرمودند: از آغاز محرم پدرم را کسی خندان نمی دید و غم و اندوه بر او غلبه مى یافت تا روز عاشورا، فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْعَاشِرِ کَانَ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ مُصِیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ

و چون روز عاشورا مى‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. و می فرمود: این همان روزی است که حسین که درود خداوند بر او باد در آن روز کشته شد. (امالی (للصدوق) ص: 128)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امشب بنا داریم چند نکته ای درباره آداب و اعمال روز عاشورا خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم:
همانطور که مى‌دانیم روز عاشورا که روز شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفاى ایشان است، روز اندوه و غم و مصیبت ائمّه اطهار علیهم السلام و شیعیان آنها مى باشد، و بر رعایت امور و انجام اعمالی در این روز تأکید شده است که به چند مورد اشاره می شود:
1. کار‌کردن در روز عاشورا حرام نیست ولی شایسته است مؤمنین در این روز دست از کسب و کار بکشند و نیازهاى خانه را در روز عاشورا تهیّه و ذخیره نکنند و با‌بستن مراکز تجاری، که خود نمادی از مشارکت در مصیبت سالار شهیدان و اظهار همدردی با حضرتش می باشد در حد ممکن در این وظیفه مهم کوتاهی نکنند. البته کسانى که با مسائل بسیار ضرورى مردم سر و کار دارند مثلا پزشکان و امثال آنها و از این امر مستثنی هستند. (1)
2. مؤمنین توجه داشته باشند با اقتدا به اباعبد‌الله الحسین علیه السلام در هنگام وقت نماز، عزاداری و سایر امور را تعطیل و نمازشان را اول وقت و به جماعت اقامه نمایند. (3)
3. در روز عاشورا سعی جدی داشته باشیم که از مزاح و خنده و دیگر سرگرمى هاى مسرّت بخش دنیوى خوددارى کنیم و همچنین هنگام غروب روز عاشورا، به یاد مصائب فرزندان و اطفال و زنان حرم امام حسین علیه السلام باشیم، زیرا آن هنگام از سخت ترین لحظات حرم آل پیامبر صلى الله علیه و آله بود.
خداوند متعال اجر عزاداری ما را سلامتی و فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رهبری، سایت، استفتائات، شماره 592835 ؛ مکارم، احکام عزاداری، ص: 118 ، س 169 ؛ رهیافت احکام عزاداری، ص: 85 ؛ مفاتیح نوین، اعمال روز عاشورا)
(2) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575)
(3) (رهبری، سایت، استفتائات، شماره 607464 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج1 ، ص: 583 ، س 2177 ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ، ص: 541 ، س 2177 ؛ مکارم، استفتائات سایت، نماز جماعت، اهمیت نماز جماعت ؛ رهیافت احکام عزاداری، ص: 69)

شب عاشورای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

 1.هر گاه درباره‌ی «فرع» و شاخه‌ای بحث می‌شود، فرض و شرط بر آن است که «اصل» پابرجا باشد و شروط و ویژگی‌های اولیه محقق باشد. نه این که آن «هر کس» همگان را بدون هیچ شرطی شامل می‌گردد

مثال: اگر گفته شد به هر کسی یارانه تعلق می‌گیرد، منظور تمامی «هر کس‌های» جهان نیستند. بلکه اولاً باید ایرانی باشد، ثانیاً باید ثبت نام کند، ثالثاً باید حساب بانکی داشه باشد و...

2.برای قبولی اشک هم شرایطی است مثل تقوا:إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقین‏"(آیه 27 مائده) خدا فقط از باتقوایان می پذیرد.
این آیه قید عامی را به همه عبادات و اعمال ما می زند و آن "رعایت تقوا " است. خدا در ای آیه با حصر "انما" اعلام می کند که فقط از باتقوا ها می پذیرد

تعریف باتقوایان(متقین) در قرآن (بقره 2-4)مشخص است:( الَّذینَ یؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم ینفِقون ...)بپاداشتن نماز( نه نماز خواندن خالی) و انفاق و یقین به اخرت و...

3.امام صادق علیه السلام فرمودند : به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام معاصی خداوند اصرار داشته باشد»(کافی ج2 ص288)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

عاشورای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
احقاق الحق، ج 19، ص: 429

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت عاشورای حسینی
امام حسین علیه السلام فرمودند که من از رسول خدا صلى الله علیه وآله شنیدم که می فرمایند: مَنْ ماتَ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ

هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود. (احقاق الحق، ج 19، ص: 429)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در اهمیت رعایت حقوق دیگران همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام با توجه به اهمیت حق الناس، در روز عاشورا فرمودند: میان همه یارانم اعلان کنید که هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند؛ لذا بنا داریم امروز با تأسی به سیره حضرت سیدالشهدا علیه السلام چند نکته ای درباره حق الناس خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. تضییع حقوق مردم از گناهان است و تنها با توبه برطرف نمی شود بلکه باید انسان بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2. حال اگر حقی که ضایع شده است از حقوق غیر مالی باشد، مثل اینکه غیبت مسلمانی را کرده باشد، یا تهمت به کسی زده باشد و مانند اینها؛ در این موارد اگر مفسده نداشته باشد علاوه بر توبه به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای باید حلالیت بطلبد. (1)
3. اما اگر حقی که ضایع شده است از حقوق مالی باشد، مثل اینکه پولی قرض گرفته اما هنوز قرض خود را ادا نکرده است یا به مال کسی خسارتی وارد کرده باشد اگر چه سالیان زیادی از آن گذشته باشد؛ در این صورت علاوه بر توبه اگر توانایی پرداخت دین خود را دارد در صورتی که به صاحب مال دسترسی دارد باید فورا آن را به صاحب مال پرداخت کند و اگر صاحب مال فوت کرده است باید به ورثه او بدهد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبرو ریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مأیوس شود باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیرشرعی صدقه بدهد. (2)
خداوند متعال بحق امام حسین علیه‌السلام ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م29 )
(2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990)

عاشورای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

درمنابع معتبر شیعه و سنی قران خواندن سر امام نقل شده است

زیدبن ارقم گوید:ابن زیاد دستور داد سر امام علیه السلام را برای زهرچشم گرفتن از مردم در کوفه چرخاند که این آیه را خواند که من شنیدم: (اَمْ حَصِبْتَ اَنَّ اَصْحابَ الْکَهْفِ الرَّقِیم کانُوا من آیاتِنا عَجَباً،(ارشاد ج2ص117)

-در جاهای دیگر مثل دمشق،بازار صرافان کوفه نیز این آیات(19 کهف) و (آیات227 شعرا+137بقره +13 کهف) درکتب سنی(تاریخ مدینة دمشق ج60 ص370 وج22 ص117) وشیعه(الصراط‌المستقیم ج 2 ص 179) نقل شده است و برای امام زنده و مرده فرق نمیکند و به اذن خداست

*شاید فلسفه خواندن آیات سوره کهف، عجیبتر بودن داستان امام حسین علیه السلام باشد و اینکه عده کمی برای حق درمقابل عده زیادی قیام کردند

-سخن گفتن سربریده حضرت یحیی علیه السلام در کتب اهل سنت(تاریخ طبری ج1 ص346) نقل شده است

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

لباس مشکی، در نماز و بی جهت استفاده کردن کراهت دارد(البته به غیر از عبا،چادر،جوراب و...)، ولی برای عزاداری که شعائر دینی واحیای امر امامت است توصیه شده است

1.زنان بنی هاشم تایک سال بعد عاشورا سیاه پوش بودند و امام سجاد علیه السلام موقع عزاداری برایشان غذا تهیه میکرد(بحار،ج44ص188)

2.موقعی که نعمان بن بشیر خبرشهادت امام حسین(علیه السلام) رابرای مردم مدینه آورد همه سیاه پوش شدند(مقتل ابی مخنف، ص 222)

3. امام حسن علیه السلام برای شهادت پدرش با لباس سیاه خطبه خواند(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص26)

4.ام سلمه هنگام شنیدن خبرشهادت امام حسین علیه السلام،مشکی پوشید(مقتل ابى مخنف ص 222)   

5.در شام بعد از رسوایی یزید که اجازه داد، اهل شام به همراه بنی هاشم،یک هفته سیاه پوشیدند (مستدرک الوسائل ؛ ج 3؛ ص 327)

مطالعه بیشتر: کتاب«سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) ـ ریشه‌های تاریخی، مبانی فقهی»نوشته علی ابوالحسنی(منذر)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شام غریبان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان و شروع مصیبت اسارت آل الله
از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که می فرمایند: إِنْ‏ کُنْتَ ‏تَعْمَلُ ‏بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَ تَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا

. اگر به‌آنچه ما امر کردیم عمل میکنی و از آنچه که از آن نهی کردیم اجتناب میکنی، از شیعیان ما خواهی بود. (تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307 )

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از دغدغه های اهل بیت حضرت سید الشهداء علیهم السلام و اسراء در اوج مصیبتی که به آنها وارد شده بود، رعایت حجاب و پوشش بود.
چند نکته شرعی درباره حجاب و پوشش:
1. رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است، شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد؛ لذا اگر نوع دوخت لباس یا رنگ لباس عرفا زینت محسوب شود یا باعث جلب توجه نامحرم بشود، شرعا حرام است.
نکته: همچنین زنی که صورت خود را آرایش‌کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا ناخن مصنوعی کاشته یا از لنزهای رنگی و زینتی استفاده کرده، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1)
با انجام واجبات و ترک محرمات خداوند متعال ما را جزء پیروان راه شهدای کربلا قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)

شام غریبان ابا عبدالله الحسین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

۱.دونقل دارد: الف)اکثرمنابع گفتند» امام علیه السلام، طفل شیرخوار(عبدالله رضیع)را خواست خداحافظی کند که حرمله تیربه گلویش زد وشهید شد و حضرت طفل را به زینب داد و خونها را به آسمانها ریخت که برنگشت(لهوف ص168+بحارج45 ص46+لارشاد ج2 ص108+الاحتجاج ج2 ص101 +مقتل الحسین ج2 ص32+فتوح ج5 ص115 +تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و...)

ب): زینب کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام(علیه السلام) کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: « او را باشربتى از آب سقایت کنید».(معالی السبطین ج1 ص418+نفس المهموم ص349)

2.قول 1 مشهوتر و درستتر است، وبرفرض قول 2باشد:امام علیه السلام از باب اتمام حجت کامل  و بیدار کردن وجدان خفته دشمنان بوده تا شاید هدایت شوند و با این کار سنگدلی دشمن را نشان داد

3.احتمال اینکه 2نفر بودند نیز هست:1.طفل شیرخوارعبدالله رضیع که همانروز در کربلا بدنیا امد و امام برگوشش اذان گفت که دشمن موقع خداحافطی با تیرزد(تاریخ یعقوبى، جلد 2، صفحه182) 2. علی اصغر که حرمله با تیر زد (تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، ص 371)

3. برخی نیز  معتقدند که حضرت علی اصغر علیه السلام در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد

(دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الدرر المنثور، ج 2، 495

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ا زپیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: التَّاجِرُ‌الصَّدُوقُ‌الْأمِینُ‌مَعَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاء

تاجر راستگو و امانتدار با انبیاء‌و صدیقین و‌شهداء‌محشور‌خواهد شد.( الدرر المنثور، ج 2، 495)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در برخی موارد خریدار می‌تواند‌کالایی‌را خریداری کرده پس بدهد و فروشنده باید قبول کند که برخی از آن موارد اشاره می شود:
1. اگر خریدار کالایی را بدون اطلاع از قیمت، به قیمت قابل توجهی گرانتر خریده باشد در این صورت می تواند کالا را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگیرد. مثلا کسی لباسی را بدون اطلاع از قیمت آن، به 100 هزار تومان خریده و بعد از خرید متوجه می شود که قیمت واقعی آن در بازار مثلا 70 هزار تومان است در این صورت می تواند لباس را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگیرد
2. اگر خریدار کالای معینی را با شرط وصف خاصی بخرد و بعد از خرید آن متوجه شود که آن وصف را ندارد در این صورت خریدار می تواند قرارداد را فسخ کند و پولش را پس بگیرد مانند اینکه ماشینی بخرد که تصادفی نباشد ولی بعد از خرید متوجه شود که ماشین تصادف داشته است می تواند معامله را فسخ کرده و پول خود را پس بگیرد. م2124 ،
خداوند توفیق عمل به دستورات دین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

روز بزرگذاشت شهدای مدافع حرم
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

درمنابع معتبر شیعه و سنی قران خواندن سر امام نقل شده است

زیدبن ارقم گوید:ابن زیاد دستور داد سر امام علیه السلام را برای زهرچشم گرفتن از مردم در کوفه چرخاند که این آیه را خواند که من شنیدم: (اَمْ حَصِبْتَ اَنَّ اَصْحابَ الْکَهْفِ الرَّقِیم کانُوا من آیاتِنا عَجَباً،(ارشاد ج2ص117)

-در جاهای دیگر مثل دمشق،بازار صرافان کوفه نیز این آیات(19 کهف) و (آیات227 شعرا+137بقره +13 کهف) درکتب سنی(تاریخ مدینة دمشق ج60 ص370 وج22 ص117) وشیعه(الصراط‌المستقیم ج 2 ص 179) نقل شده است و برای امام زنده و مرده فرق نمیکند و به اذن خداست

*شاید فلسفه خواندن آیات سوره کهف، عجیبتر بودن داستان امام حسین علیه السلام باشد و اینکه عده کمی برای حق درمقابل عده زیادی قیام کردند

-سخن گفتن سربریده حضرت یحیی علیه السلام در کتب اهل سنت(تاریخ طبری ج1 ص346) نقل شده است

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 77

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام
ابو حمزه ثمالی از حالات امام سجاد علیه السلام نقل می کند: کَانَ علیه السلام یَحْمِلُ‏ جِرَابَ‏ الْخُبْزِ عَلَى ظَهْرِهِ بِاللَّیْلِ فَیَتَصَدَّقُ بِهِ وَ یَقُولُ إِنَّ صَدَقَةَ السِّرِّ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّب ‏...

امام زین العابدین علیه السلام در تاریکی شب، نان و نوای مستمندان را بر دوش می کشید و به طور ناشناس آن را انفاق می کرد و می فرمود: صدقه ی پنهانی، خشم الهی را فرو می نشاند. (کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 77)

توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره صدقه و انفاق خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد.
2. در پرداخت صدقه مستحبی تفاوتی بین سادات و غیر آن ها نیست لذا می توان صدقه مستحبی را با حفظ احترام به سادات بزرگوار پرداخت کرد.
3. در پرداخت صدقات سعی شود به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (1)
4. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (2)
خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات)
(2) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602)

شب شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
امالی طوسی: ص:167

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: مَنْ تَعلَّم ِلِلّه و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً

. کسی‏که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (امالی طوسی: ص:167)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره اهمیت یادگیری احکام دین خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. یکی از واجبات، یادگیری احکامی است که انسان معمولا در زندگی به آنها نیاز پیدا می کند و آموختن آنها پیش از عمل واجب است تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود عمل نکند، همچون احکام عبادات مثل نماز و روزه و احکام معاملات مثل مباحث خرید و فروش و تجارت برای کسانی که به کسب و کار مشغول هستند. (1)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت نداستن و جهل به مساله، وضو یا غسل باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند؛ هر چند از مساله آگاه نبوده است. (2)

خداوند به همه توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع تقلید م 11)
(2) (رساله مراجع م 942 و 1264 و 1265)
(3) (رساله مراجع م 2052)

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه ج7 ص21

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت سجاد علیه السلام
از حضرت باقر علیه السلام نقل شده است: إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ ... وَ لا فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ.

پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد و بعد از هر نماز واجب نیز سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد. (‌وسائل الشیعه ج7 ص21)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد سجده سهو خدمت شما تقدیم می شود:
1. در برخی موارد سجده سهو بعد از نماز واجب، واجب می شود (فتوا یا احتیاط واجب) مثل اینکه در نماز در جایی که نباید سلام بدهد سهوا سلام بدهد یا سهوا در بین نماز حرف بزند و همچنین اگر نمازگزار تشهد یا سجده را در نماز فراموش کند چنانچه قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شود باید برگردد و تشهد یا یک سجده را بجا آورد ولی اگر در رکوع رکعت بعد یا در رکعات بعدی متوجه شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای ابتدا باید تشهد یا سجده را قضا کرده و بعد از آن سجده سهو هم بجا آورد. (1)
2. کیفیت سجده سهو این است که بعد از نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه و برکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند. (2)
3. اگر سجده سهو واجب شود و انسان فراموش کند هر زمان که یادش آمد باید سجده سهو را انجام دهد و نماز صحیح است. ولو حالت نماز به هم خورده است.
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی، مکارم، شبیری زنجانی: تشهد نیاز به قضا ندارد و سجده نیاز به قضا دارد. (رساله مراجع م 1236 و 1245)
(2) مکارم: بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفا کند و سلام آخر نماز را بگوید. حضرت امام و سیستانی ذکر سجده سهو را مستحب می دانند. (رساله مراجع م 1250)

شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام ؛ ورود اسیران کربلا به کوفه
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا امام حسین(علیه السلام) حج تمتع را نیمه تمام رها کرد و به سمت کوفه جرکت کرد؟

1.حج تمتع از شب نهم شروع میشود،ولی امام 8ذی الحجه حرکت کرد،پس اصلا حج را شروع نکرده است(کافی ج4 ص535 +لهوف ص124 )و بارها در زمانی که در مکه بوده ،عمره انجام داده است

2.امام صادق علیه السلام فرمود:"  شخصى که عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل کند هر جا که بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى که مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى کسى که قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."(کافی ج4 ص535)

3.از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود(تهذیب الاحکام ج12 ص349)

4. امام علیه السلام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود.

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

1.این جمله حدیث نیست و حدیث خلافش هست که هیچ روزی مثل عاشورا نیست(لایوم کیومک یا اباعبدالله" هیچ روزی مانند روز تو نباشد ای ابا عبدالله")(امالی صدوق ص177) که از لحاظ سختیها و مصیبات هیچ روزی مثل عاشورا نیست

2.گرچه جمله(کل یوم عاشورا) حدیث نیست، اما توجیه درستش این است که هر روز باید مقابل ظالمان ایستاد و از حق دفاع کرد(صحیفه امام خمینی ج۹، ص۴۴۵ )؛ یعنی:

صف بندی دو جبهه یزیدیان و حسینیان منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما مهم آن است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم .

«منظور این جمله این نکات می باشد: زنده بودن و زنده نگه داشتن همیشگی عاشورا»، «توجه همیشگی به عاشورا و کربلا»، «اشاره به نبرد همیشگی حق و باطل» و «ظلم ناپذیری در هیچ مکان و زمانی» اشاره می‌کند.

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص234

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام سجاد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ... إِنَّ أَبْغَضَ‏ النَّاسِ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ مَنْ یَقْتَدِی بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا یَقْتَدِی بِأَعْمَالِه

منفورترین مردم نزد خدا کسی است که سیره امامی را برگزیند ولی از کارهای او پیروی نکند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص234)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته فقهی درباره احکام فقهی سرگرمی ها:
1. بازی با وسایلی که در عرف وسیله‌ی قمار شناخته می‌شود حرام است که به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، پاسور از وسایل قمار محسوب می‌شود؛ لذا خرید و فروش و نگهداری و بازی با آن ولو برای سرگرمی و بدون برد و باخت، شرعا حرام است. (1)
2. بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که همراه با شرط بندی باشد، شرعاً ممنوع و گناه است. مثلاً چند نفر در مسابقه فوتبال با هم مسابقه می‌دهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد، یا کاری برای برنده انجام دهد؛ یا مثلا سایت‌های شرط بندیی که وجود دارد؛ که اینها شرعا اشکال دارد.
3. در چند مورد شرط بندی اشکال ندارد، مثل: 1. مسابقه سوارکاری. 2. مسابقه تیراندازی
البته در این دومورد هم شرایطی دارد که باید رعایت شود از جمله شرط بندی بین افرادِ مسابقه دهنده باشد نه تماشاچی‌ها. (2)
خداوند متعال توفیق بندگی و زندگی پاک به همه عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (استفتاء شخصی، شماره استفتاء360286 ؛ رساله جامع م2260)
(2) (اجوبه الاستفتائات، س 1117 و 1122 ؛ منهاج الصالحین ج2 مسأله 22 ؛ استفتائات حضرت امام، ج2 س 15 و 17 و 18 ؛ فاضل ج1 س953 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 645 و س6436 ؛ مکارم، استفتائات ج2 س 727 و 735 ، ج 3 س 471 ؛ جامع المسائل، فاضل ج1 س 1564 ؛ رساله جامع، سیستانی، م 2259)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

1.وقتی ولید قضیه بین خود و امام علیه السلام را به یزید در نامه مینویسد،یزید دستور میدهد همراه نامه سر حسین را بفرستی(الفتوح ج5 ص18)

2. سیوطى مى گوید: «یزید در نامه اى به والى خود در عراق عبیدالله بن زیاد ـ دستور جنگ با حسین را صادر نمود».(تاریخ الخلفا ص193)

3. یزید، عبیدالله بن زیاد را والى عراق کرده بود.یزیدبه او چنین نوشت: خبربه من رسیده که اهل کوفه به حسین علیه السلام نامه نوشته و از او دعوت کرده اند تا بر آنان وارد شود، و او نیز از مکه به طرف کوفه در حرکت است ... اگر او را به قتل رساندى که هیچ و گرنه تو را به نسب و پدرت باز خواهم گرداند. پس بپرهیز که وقت از دست تو فوت نشود».(تاریخ یعقوبی ج2 ص242)

4.جهت دیدن بیشتر دستور یزید به قتل امام علیه السلام ،رجوع شود(تاریخ الاسلام ذهبی ج5 ص10+تاریخ طبری ج3 ص269+سیر اعلام النبلا ج4 ص37)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

۱.خونین بودن آسمان:هنگام شهادت امام علیه السلام، آسمان خون بارید که در خراسان و شام و کوفه نیز باریده بود(تاریخ مدینه دمشق ج14 ص229)

2. جاری شدن خون از زیر سنگها:"در روز شهادت حسین علیه السلام زیر هر سنگی را بر می داشتند از زیر آن خون تازه می جوشید"(المعجم الکبیر ج3 ص113+دلایل النبوه ج6 ص471)

3. تاریک شدن دنیا: هنگامی که حسین علیه السلام شهید شد آن قدر آسمان تاریک شد که هنگام ظهر ستارگان آسمان ظاهر شدند و خاک سرخ از آسمان فرو ریخت"(تاریخ مدینه دمشق ج14 ص226+تهذیب التهذیب ج2 ص305)

جاری شدن خون از دیوار دار الاماره ابن زیاد(تهذیب الکمال ج6 ص434) و اشک ریختن آسمان (سیر اعلام النبلا ج3 ص312) و دیگر موارد نقل شده است

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی-ط(الاسلامیه) ج 2، ص 293

سلام علیکم. بسم الله الرحمن ارحیم
در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: چند گروهند که من و هر پیامبر مستجاب الدعوه ای، آنان را لعن می کنیم از جمله ایشان: وَ الْمُسْتَأْثِرُ بِالْفَیْ‏ءِ وَ الْمُسْتَحِلُّ لَه

کسی که اموال عمومی را، به نفع خود منحصر کند و آن را حلال شمارد. (الکافی-ط(الاسلامیه) ج 2، ص 293)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره بیت المال و استفاده از بیت المال خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحبش اجازه بدهد یا یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا اجازه حاکم شرع باشد و گرنه استفاده از آنها حرام است؛ هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. (1)
2. کمک کردن به دیگران برای استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت المال نیز شراکت در جرم و خودش گناه است. مانند اینکه رئیس اداره ای اموال عمومی را در اختیار خویشان و بستگانش و دوستانش بگذارد.
3. کسی که خواسته یا ناخواسته به اموال عمومی خسارت زده یا تصرف بیجا نموده، مدیون است و باید دینش را ادا کند و در صورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی پرداخت کند. (2)
4. اینکه برخی افراد می گویند: "همه از بیت المال استفاده می کنند پس من هم استفاده می کنم!" شرعا این کار درست نیست؛ زیرا افرادی که از بیت المال استفاده می کنند اگر طبق قانون باشد که اشکالی ندارد و اگر تخلف از قانون باشد هم معصیت کارند و هم مدیون. و اینکه دیگران بر خلاف قانون عمل کنند و در بیت المال تصرف کنند مجوز شرعی برای تصرف دیگران در بیت المال نیست و هر انسانی باید طبق وظیفه دینی و شرعی خود عمل کند.
البته اگر ما اطلاع داریم که شخصی از بیت المال خلاف قوانین سوء استفاده می کند لازم است او را نهی کنیم و در زمینه اطلاع رسانی به مراتب بالاتر مطابق قوانین عمل نماییم.
خداوند متعال ما را مدیون احدی نمیراند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه س 1556 ؛ جامع الاحکام(صافی) ج2 ص: 116 س1556 ؛ استفتائات بهجت ج 4 ص: 360)
(2) (مکارم، استفتائات ج3 س 1520 ؛ اجوبه س 1955 ؛ جامع الاحکام(صافی) ج2 ص: 116 س 1555 ؛ استفتائات بهجت ج 4 ص: 360 س 5831 و 5833)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

زمان حرکت امام از مدینه به کوفه، عده ای امدند که امام به آنها فرمود: ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد".(بحارج44 ص330)
امام صادق علیه السلام :️ "چهار هزار فرشته نازل شدند تا همراه امام حسین بجنگند، ولی به آنان اجازه جنگیدن داده نشد. دوباره اذن گرفتند و فرود آمدند و این وقتی بود که حسین کشته شده بود..."(الغیبه نعمانی ص310)
-البته داستان زعفر جنی را فقط روضه الشهدای کاشفی نقل کرده که معتبر نیست و علما رد کرده اند
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

داستان چنین است: مسلم گچکار که داراالاماره ابن زیاد را تعمیر میکند،گفته: دیدم سرامام را مقابل کجاوه(هودج) حضرت زینب بردند و ایشان درشعری خطاب به امام صحبت کرد و در شعر گفت: حسین،چه قسب القلب شدی؟اگر با من حرف نمیزنی، بافاطمه صغیره حرف بزن و... سپس سرش را به محمل زد و خون جاری شد(بحار، ج ‏45، ص 114)
1.این داستان راعلامه مجلسی از نورالعین شافعی مذهب و منتخب طریحی(هردو غیرمعتبر) و بدون سند و مرسل نقل کرده است وخود مسلم جصاص نیز مجهول است
2.اصلا اسیران بر شتر بدون زین بودند و اصلا اسیر را با محمل نمیبرند(منتهی الامال، ج ۱، ص ۷۵۳)
3.با مقام صبر و رضای حضرت زینب سلام الله علیها سازگاری ندارد وباتوصیه امام به صبر به خواهرش نمیخورد؛زینبی که در گودال قتلگاه بدن بی سر امام را بلند کرده و گفت: الهی تقبل منا هذا القربان(مقتل الحسین مقرم، ص ۳۰۷)؛زینبی که کاخ ابن زیاد و یزید را باسخنانش به لرزه درآورد
4.قسی القلب گفتن به امام حسین علیه السلام حرف زشتی است که حضرت بکار نمیبرد
5.سر امام علیه السلام را همان عصرعاشورا به کوفه بردند و همراه کاروان که 12 محرم به کوفه رسید،نبود (ارشاد،ج‏2، ص 113)
6.برفرض بوده باشد بی اختیار بوده و ربطی به قمه زنی که فعلی اختیاری است ندارد
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مؤمنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً

آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در این زمان کوتاه چند نکته کوتاه در رابطه با وصیت بیان می کنیم:
1. در وصیت انسان سفارش می کند بعد از فوتش برای او کارهایی انجام دهند یا برای بخشی از اموالش تعیین تکلیف می کند که این وصیت می تواند به صورت شفاهی باشد یا مکتوب. (1)
2. انسان فقط می تواند تا یک سوم مال خود را برای بعد مرگش وصیت کند و بیشتر از آن در صورتی که با اجازه همه ورثه باشد اشکالی ندارد. (2)
3. اگر وصیتی شرعا ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و ورثه نمی‌توانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجلس عزاداری سیدالشهداء و سایر معصومین وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند. (3) مشابه وصیت امام باقر(علیهالسلام) که وصیّت کردند که شیعیان تا ده سال بعد از ایشان در منا روضه برپا کنند.
4. اگر کسی برای مجلس تعزیه ای که بعد از فوتش برگزار می شود وصیت شرعی نکرده باشد، فقط در صورتی می توان از اموال میت برایش، مجلس تعزیه گرفت، که همه ورثه راضی باشند و در میان ورثه صغیر هم وجود نداشته باشد. چنانچه یک نفر از ورثه رضایت نداشته باشد نمی توان از سهم ورثه ناراضی برای میت هزینه کرد.
خداوند متعال عاقبت همه مؤمنین را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م2694 و 2695 و 2696)
(2) (رساله مراجع م2721 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1843)
(3) (اجوبه الاستفتائات س 1834 ؛ استفتاء شخصی، شماره استفتاء 813062 تاریخ 28/7/1396 ؛ سیستانی، سایت، پرسش و پاسخ، وصیت س9 ؛ سایت مکارم، استفتائات، وصیت، تغییر وصیت)

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code