سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمودند: رِضَی الرَّبِّ فِی رِضَی الوَالِدَینِ و سَخَطُ الرَّبِّ فِی سَخَطِ الوَالِدین
رضایت خدا در سایه رضایت والدین و خشم خدا در خشم و ناراحتی والدین است. (مستدرک الوسایل، ج 15، ح 17908)
انسان نسبت به پدر و مادر خود شرعا وظایفی دارد که به سه مورد در این زمینه اشاره می شود:
1. بی ادبی و بی احترامی نسبت به آنان، چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین در حق فرزند کوتاهی کرده و یا به او ظلم نموده باشند. حتی در برخی روایات نقل شده که اگر پدر و مادر تو را زدند آنها را از خود مران بلکه بگو خداوند متعال شما را بیامرزد.
2. احسان به پدر و مادر یعنی وقتی نیاز مالی دارند و فقیر هستند به آنها کمک مالی نموده و مخارج زندگی ایشان را در حد شأن و عرف تأمین نماید. کوتاهی در این وظیفه، گناه است و ناسپاسی نسبت به زحمات پدر و مادر به حساب می آید.
3. وقتی والدین به کاری که گناه نیست امر می کنند مثلا امر می کنند نمازت را اول وقت بخوان و یا نماز را به جماعت بخوان، چادر بپوش و یا اینکه از کاری که واجب نیست نهی می کنند مثل اینکه می گویند در این ایام به مسافرت نرو، با فلان شخص رفاقت نکن، یا بدون چادر بیرون نرو و امثال این موارد که به حرف نکردن موجب اذیت آنها می شود، عمل کردن به گفته ایشان واجب است. (1)
خداوند متعال به همه توفیق احسان به پدر و مادر را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن پدر و مادر دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند، واجب است فرزند ترک کند. (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ استفتائات حضرت امام (10 جلدی) ج 10 ص: 656 رضایت والدین ؛ رهبری، سایت ادمین ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین)
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن شرط عمل صالح را ایمان داند و می فرماید: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ
هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند،درحالی که مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل می کرده اند می دهیم (آیه 97 نحل)
هر عمل ما سه جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:
1-باید خود عمل ذاتا خوب باشد و به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد.
2- چگونگی انجام عمل؛ برای این که هر کاری به نتیجه مطلوب برسد و تأثیر آن احساس شود، باید مراقب بود که آن عمل به بهترین صورت انجام گیرد. مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود.
3- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد. مشهورترین آموزه دینی که از پیامبر با کرامت اسلام ( صلی الله علیه و آله و سم ) رسیده این است که ارزش و بهای عر عملی به نیت آن بستگی دارد لا عمل الا بنیه:؛(اصول کافی، ج 1، ص 70) و ارزش رفتارها به نیت ها و تصمیم هاست «الاعمال بالنیات»، (دعائم الاسلام، ج 1، ص 4)
و لذا در مورد ضربه ای که امیر مؤمنان ( علیه السلام ) در جنگ خندق بر عمرو بن عبدود وارد آورد منجر به پیروزی اسلام گردید. پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سم ) فرمود: ضربه علی ( علیه السلام ) در روز خندق از عبادت جن و انس برتر بود و این به خاطر اخلاص عمیق علی ( علیه السلام ) در این عمل بود. پس هر عملی که این سه ویژگی در آن مورد توجه قرار گرفته، برترین اعمال است.
نتیجه اینکه ملاک عمل صالح همان وجه الله و تقرب جویی به خداست
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از أمیرالمومنین علیه السلام نقل شده است: لَیْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى الله عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنیا.
هیچ عملى نزد خداوند، محبوب تر از نماز نیست، پس هیچ عملى شما را در وقت نماز به خود مشغول ندارد. (خصال، ص621، ح10)
اما چند مسئله کوتاه در باب نماز مسافر:
1. برای اینکه نماز مسافر شکسته شود شرایطی وجود دارد که در صورتی که تمام آن شرایط وجود داشته باشد نماز از چهار رکعتی تبدیل به دو رکعتی می شود و اگر مکلفی با اینکه وظیفه اش شکسته خواندن است عمدا نمازش را کامل بخواند باطل است.
2. یکی از شرایط شکسته شدن نماز در سفر این است که سفر حرام نباشد و چنانچه سفر انسان سفر حرامی باشد باید در مسافرت نمازش را کامل بخواند. (1)
3. حرام بودن سفر دارای مصادیق مختلفی است: 1- یک مورد آن است که اصل سفر گناه و حرام است (لذا شخص باید نماز را کامل بخواند) مثل اینکه خانمی برای سفری غیرواجب (مثل سفر زیارتی به مشهد) بدون اجازه شوهر سفر کند (که در این صورت باید هرچه سریعتر برگردد و از گناهش نیز توبه کند). 2- مورد دیگر آنکه هدف از سفر انجام گناه است مثل اینکه فرد به هدف شرکت در یک مجلس حرام (مثل مجالس کنسرت که بدون توجه به موازین شرعی برپا می شود) مسافرت کند. که در این مورد هم سفرش حرام و معصیت است و نماز مسافر کامل است. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند.)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس، قبل از مساله27 ؛ توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و م 1295) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر م32 ؛ رساله مراجع م1302)
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
1. در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کردهاند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزهای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران)
2. در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید که من فردا[ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مىکنم»( منلایحضرهالفقیه، ج3، ص 481)
3. در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی که یک نفر را روزی میدهد، روزی چند نفر را هم میرساند. بنابراین، کسی که بخاطر ترس از فقر، ازدواج نمیکند یا بیش از این بچه نمیآورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد.
در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را میکشتند که امروزه به شکل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی میدهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء)
شخصی به امام کاظم(علیه السلام) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچهدار نشدهام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی میدهد»( کافی،ج6،ص3)
4-باید سبک زندگی را تغییر داد؛و از اسراف و راحتطلبی اجتناب کنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین کنیم.
البته اینها به این معنا نیست که در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلکه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست.
خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: أَعْظَمُ الْخَطَایَا اقْتِطَاعُ مَالِ امْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَیْرِ حَق.
بزرگترین گناهان، خوردنِ به ناحق مال یک مسلمان است. تحف العقول، ص 216
یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که گاهی اوقات در مکانهای زیارتی یا مساجد و حسینیه ها و دیگر مجالس کفش یا لباس جابجا می شود، آیا انسان می تواند کفش یا لباس که جا مانده است، به جای مال خودش بردارد؟
در جواب عرض میکنیم که به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای با چند شرط شخص میتواند آن را برای خود بردارد:
1. بداند کفش یا لباسکه مانده است، مال کسی است که کفش و لباس او را برده است.
2. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.
3. اگر قیمت لباس و کفش جامانده از قیمت لباس و کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش ناامید شود باید با اجازه از حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. (1)
خداوند متعال ما را مدیون احدی از خلق خودش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی، فاضل، خویی، وحید: در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق و عمد برده باشد. (رساله مراجع م 2581 ؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، شماره سوال 1139101 ، تاریخ 8/6/1399)
خداوند در قرآن در اهمیت دعا می فرماید: قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ
بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمىکند.(آیه 77 فرقان)
دعا در اسلام اهمیت زیادی دارد که برخی نقل میشود:
1-محبوبترین کارها: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: محبوبترین کارها به سوى خدا در همه روى زمین دعاست» (مکارم الأخلاق 2 / 9 / 1985.)
2- مغز عبادت: الدعا مخ العباده؛ دعا مغز عبادت است (بحار، ج 93، ص 300)
3-درمان هر دردی: بر تو باد به دعا، زیرا دعا درمان از هر دردى است(کافی، ج2، ص470)
4-برگرداندن قضای حتمی توسط دعا: قضای الهی را چیزی جز دعا برنمی گرداند.( بحار، ج 90، ص 296)
5-سلاح مومن: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سم ) فرمود:الدعاء سلاح المومن؛دعا، اسلحه مؤمن است.( کافی، ج 2، ص 864)
6-افزایش روزی و دفع بلا: امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند: دعای مؤمن در حق برادر دینی غایب خود مستجاب میشود و باعث زیاد شدن روزی و دفع ناگواریها خواهد بود.( وسائل، ج ٤، ص ١١٤٧)
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
نقل شده است که پیامبر خدا صلیالله علیه و آله و سلم فرموده اند: حُرمةُ مالِ المُسلِم کَحُرمَةِ دَمِهِ.
احترام مال مسلمان مانند احترام جان اوست. (وسائل الشیعة، ج 8،ص 610)
ما مسئله شرعی:
سوال این است که شخصی وارد مغازه ای می شود و مثلا جنسی شکستنی را برمی دارد تا بعد از مشاهده آن را خریداری کند و ناگهان از دستش می افتد و می شکند، آیا باید خسارت بدهد یا خیر؟
پاسخ آن است که به نظر اکثر فقها ضامن است و باید به فروشنده خسارت بدهد مگر آنکه او راضی باشد. (1)
یک سوال دیگر:
شخصی کالا می خرد و بعدا متوجه می شود که آن کالا دزدی بوده، چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ این سوال این است که باید کالا را فورا به صاحب اصلیش برگرداند و چنانچه بخواهد استفاده کند باید رضایت مالک اصلی را بگیرد و چنانچه به صاحبش دسترسی ندارد و از پیدا شدن صاحبش ناامید است باید کالا یا مبلغ کالا را از طرف مالک اصلی صدقه بدهد و به نظر اکثر مراجع تقلید (فتوی یا احتیاط) برای پرداخت رد مظالم از مرجع تقلید یا نماینده او اجازه بگیرد. (2) و البته این خریدار فریب خورده به فروشنده کلاهبردار مراجعه می کند و پولش را پس می گیرد. (3)
خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م م 2563)
(2) امام خامنه ای: بنابر احتیاط مستحب اجازه در رد مظالم معتبر است.
(3) (تحریر الوسیله کتاب الغصب م 53 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 843)
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها...»
«از اموال آنها صدقهای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی.(توبه/ 103)
درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر ( علیه السلام ) میفرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور میکند و نیز مرگ سوء را از انسان دور مینماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمیرود(بحار،ج96،ص132)
2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 )
3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری میخوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عمر مى افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است: اِدفَعوا أمواجَ البَلاءِ عَنکُم بِالدُّعاءِ قَبلَ وُرودِ البَلاءِ ...
. بوسیله دعا أمواج بلا و مصیبت را قبل از وقوع آن از خود دور کنید. (الخصال : 621/10)
اما سوال امروز این است که افرادی در جامعه به دعا نویس شهرت دارند؛ آیا مراجعه به ایشان برای حل مشکلات و مسائل موثر است؟
در پاسخ چند نکته خدمتتان بیان می کنیم:
1. اصل دعا در قرآن و احادیث مورد تایید و سفارش است و مراد از آن، دعاهایی است که از طریق معصومین علیهم السلام به ما رسیده و در کتب معتبر موجود است.
2. همانگونه که خواندن دعا در دین سفارش شده است در برخی روایات نوشتن و همراه داشتن برخی از ادعیه نیز مورد سفارش است البته طبق نظر برخی از فقها از جمله امام خامنه ای حفظه الله اموری مانند طلسم وجه شرعی ندارد؛ و همچنین آن چه از علوم غریبه مانند سحر و جادو در حال حاضر نزد مردم است غالباً قابل اعتماد نیست. و باید دقت شود اینگونه امور از هر امر خرافی و غیر مستند شرعی به دور باشد. (2)
3. توصیه می شود هر گونه ذکر و یا عملی را که از کسی شنیدید و یا مثلا در فضای مجازی مشاهده کردید با ارجاع آن به کارشناس دینی از صحت و سقم آن مطلع شوید.
خداوند متعال همه ما را مشمول دعای خیر امام زمان علیه السلام بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (استفتائات حضرت امام ج2 س77 ؛ اجوبه الاستفتائات س1432 و 1433 ؛ استفتائات سیستانی س467 ؛ سایت مکارم استفتائات ادعیه ، استفتائات بهجت ج4 س6417 ؛ جامع الاحکام صافی س982)
(2) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع گناهان سوال شماره 897859؛ آیت الله مکارم طلسم را حرام می دانند. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46456&mid=259562
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---
خداوند در قرآن می فرماید: الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَه
خدا کسی است که هر چه را آفرید،نیکو آفرید(آیه 7 سجده)
درباره فلسفه خلقت شیطان چند نکته ذکر میشود:
1-اولا خدا شیطان را شیطان نیافرید بلکه جن خوبی بود که 6 هزار سال خدا را عبادت کرد و در مقام فرشتگان واقع شد و آنجا با اختیار خود کبر ورزید و به دستور خدا درباره سجده به حضرت آدم گوش نکرد و رانده شد.
2- وجود شیطان نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیلهای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت میگیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او میگردند.
3- اگر راه بدی در وجود انسان بسته باشد و به تعبیر قرآن فقط میل به تقوا در انسان باشد ، ولی میل به بدی در او نباشد ، آن تقوا، تقوا نیست زیرا تقوا وقتی تقواست که فرد در حالی که میل به زشتی و دعوت به زشتی در او هست، تقوا را انتخاب کند.؛بر این اساس اگر شیطان و دعوت به بدی نباشد، عمل صالح نیز ارزش ندارد.
4- وجود ابلیس برای امتحان بندگان ضرورت دارد تا افراد خود را بشناسد که اگر بین دو راه خیر و شر قرار گیرند، کدام راه را انتخاب میکنند؛ راه مستقیم و خیر یا راه شیطانی؟
5- شیطان تسلطی بر انسان ندارد و فقط دعوت و وسوسه به کار بد می کند.
خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی رسول خدا در مذمت اشاعه فحشا و نشر گناه می فرمایند: مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً کَانَ کَمُبْتَدِئِهَا
کسى که عمل حرامی را علنی کند، همانند کسى است که آن را مرتکب شده است. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص: 356)
اشاعه فحشا به معنای نشر و ظاهر کردن گناهان است که خود یکی از گناهان بزرگ است؛ و در آیات و روایات به شدت از ترویج گناه و علنی شدن آن نهی شده؛ زیرا گناه همچون آتش است که اگر رواج یافت همه جا را فرا خواهد گرفت.
برخی از مصادیق اشاعه فحشاء:
1. ارتکاب گناه در ملأ عام؛ مثلا خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود. یا برگزاری مجالس گناه علنی برگزار شود مانند مجالس رقص و اختلاط زن و مرد نامحرم.
2. نشر دادن گناه؛ مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفتی را در فضای مجازی پخش کند. که این کار علاوه بر اینکه نوعی نشر گناه محسوب می شود ممکن است باعث از بین رفتن آبروی مؤمن و مسلمان باشد که این کار نیز شرعا حرام است.
3. احداث مراکزی که در ان معصیت انجام می شود یا اینکه وسائل معصیت را در اختیار مردم بگذارند و یا آنها را به گناه تشویق کنند. (1)
خداوند متعال توفیق نشر معارف دینی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (سیستانی، فقه برای غرب نشینان، معاملات، فصل 4 م 264 و فصل 9 م 518 ؛ مکارم، استفتائات سایت، ازدواج های حرام، احکام نگاه کردن، حکم مشاهده تصاویر مبتذل ؛ سایت، اخلاق اسلامی، گناه، دیدگاه اسلام در مورد اشاعه فحشا)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سم ) فرمودند: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»؛هر کس امام زمانش را نشناسد و در همان حال بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است (کمال الدین ، ج 2، ص 409) البته این حدیث با کلماتی شبیه (لَیسَ فى عُنُقِهِ بَیعَةٌ) و(بِغَیرِ إمامٍ) نیز درکتب اهل سنت نقل شده است.(صحیح مسلم ، ج ۶ ،ص 21 + مسند احمد،ج ۴ ،ص ۹۶)
مطالبی که از این حدیث برداشت میشود:
1-مرگ بدون شناخت امام و بدون داشتن امام زمان خودش، مرگ جاهلی و کفر است،و این مطلب نشان میدهد اعتقادبه امامت از اصول اعتقادات و همردیف توحید است؛چونکه مرگ جاهلیت را در پی دارد.
2-باید در هرزمانی امام زنده همان زمان باشد(نه امام گذشته و یا آینده-امام زمانه)،بنابراین در هر عصری باید امام زمانی باشد که نشان میدهد اکنون نیز باید امامی زنده باشد
3- امام رضا ( علیه السلام ) در حدیث سلسسله الذهب ،شرط ورود به دژ امن توحید را ولایت امام زنده دانسته اند(بشروطها و انا من شروطها) و نفرمودند:ولایت امام گذشته،بلکه (انا) یعنی امام زنده و امام زمان، که حدیث سلسله الذهب توضیح دهنده همین حدیث (من مات )میباشد.
4-در شناخت، منظور شناخت اینکه(کجا بدنیاآمده، خانواده اش کیست و...)اینگونه امور ظاهری نیست،زیرا این امور را حتی دشمنان امامان نیز میدانستند،بلکه یعنی شناخت مقام امام که از جانب خدا برگزیده شده است و معصوم است و علم مطلق دارد و اعمال ما را میبیند و واجب الاطاعه است.
5-در شناخت نیاز به دیدن نیست،همانطور که خدا و ملائکه را با چشم ظاهری نمیبینیم وبا استدلال عقلی و نقلی می فهمیم. البته غیبت امام معرفتی است،یعنی بین مردم بصورت ناشناس زندگی میکند(مثل حضرت یوسف که برادرانش او را دیدند،ولی نشناختند) نه اینکه نامرئی باشد.
خداوند توفیق شناخت و پیروی از دستورات امام را بما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام صادق ( علیه السلام ) در مورد جوانان فرمودند: لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـکُمْ اِلاّ غادیاً فى حالَیْنِ : اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما ...
دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا دانش اندوز،(و در ادامه فرمودند:) اگر جوانى چنین نکند، کوتاهى و گناه کرده و دوزخ نشین خواهد شد. (امالی طوسی، ص303)
خصوصیات جوانان در روایات عبارتند از:
1-تغییرپذیری: جوانی زمان تغییرگرایی است و جوان دوستدار تغییرات است؛ و هنوز چیزی در آن شکل نگرفته تا تثبیت شده باشد. ازینرو امام علی ( علیه السلام ) میفرماید: دل جوان، مانند زمین کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود، میپذیرد. از اینرو، پیش از آنکه دلت سخت گردد و عقل و خردت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم. (نهجالبلاغه، نامه31)
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سم ) نیز در تحلیل گرایش جوانان به اسلام نسبت به پیران میفرماید: شما را به نیکی با جوانان سفارش میکنم، چرا که آنان، دلهای رقیقتری دارند، به راستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. (سفینه البحار، ج2، ص176)
2- ماندگاری آموزش و تربیت: آموزش و پرورش در جوانی و بویژه در نوجوانی، بهتر و مفیدتر است؛ زیرا ماندگارتر است. پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سم ) میفرماید: هر کس در جوانیاش بیاموزد، آموختهاش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگسالی بیاموزد، مانند نوشتن بر روی آب است. (نوادر راوندی، ص132، ح169)
3- اسرع در خیر: امام صادق ( علیه السلام ) در اینباره میفرماید: جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهای خیر روی میآورند. (کافی، ج8، ص93، ح66)
4- تیزهوشی و تیزحدسی: امام علی ( علیه السلام ) میفرماید: هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریعتر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر میانسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است. (شرح نهجالبلاغه ابنابی الحدید، ج20، ص337، ح866)
خداوند توفیق عفت و غیرت به جوانان ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حدیث از امام صادق علیه السلام نقل شده که: صِلْ مَنْ قَطَعَکَ وَ اَعْطِ مَنْ حَرَمَکَ وَ اَحْسِنْ اِلى مَنْ اَساءَ اِلَیْکَ؛
با کسى که با تو قطع رابطه کرده رابطه برقرار کن! به کسى که تو را محروم کرده عطا کن! به کسى که به تو بدى کرد، خوبی کن! (تحف العقول، ص 305.)
بنا دارم چند نکته کوتاه درباره صله رحم خدمت شما تقدیم کنم:
1. صله رحم صرفا به معنای دید و بازدید نیست بلکه معنای وسیعی دارد و امور دیگری نیز از مصادیق آن به شمار می آید مثلا در مقامی که جای احسان است، به خویشان احسان کند؛ از مشکلاتشان با خبر شده و در تلاش برای رفع آن باشد؛ در وقت بیماری عیادتشان نماید و در وقت دعوت بپذیرد و امثال آن. و حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد»، و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» جایز نیست. (1)
2. اگر نوع خاصی از ارتباط با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه شود موجب تأیید عمل حرامی بشود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم کند. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم ؛ سایت آیت الله سیستانی، استفتائات صله رحم)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت امام باقر علیه السلام راجع به اهمیت دادن به نماز نقل شده است: لَا تَتَهَاوَنْ بِصَلَاتِکَ فَإِنَّ النَّبِیَّ صلى الله علیه وآله قَالَ عِنْدَ مَوْتِهِ لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِه
نماز خود را سبک نشمارید، همانا پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله هنگام رحلتش فرمود: کسی که نماز را سبک بشمارد از من نیست. (کافی، ج 3، ص 269)
نکاتی کوتاه در مورد قیام نماز:
1. یکی از واجبات در نماز ایستاده نماز خواندن است که در این بین دو قیام در نماز رکن است (یعنی به نظر اکثر مراجع تقلید اگر سهواً هم ترک شود نماز باطل است.) مورد اول: قیام هنگام گفتن تکبیره الاحرام. مورد دوم: قیام قبل از رفتن به رکوع؛ و فرقی نیز بین نماز اداء و قضا نیست. (1)
2. تا وقتی انسان بتواند بایستد حتی اگر با تکیه به دیوار یا با کمک عصا باشد، نباید نشسته نماز بخواند؛ لذا افرادی که با داشتن قدرت ایستادن، نمازشان را نشسته می خوانند به خاطر ترک قیامهای رکنی نمازشان باطل است و قضا دارد، به عنوان مثال کسانی که کل نماز را روی صندلی نشسته میخوانند ولی قدرت ایستادن بدون ضرر و مشقت برای تکبیره الاحرام و قیام قبل از رکوع را دارند و با این حال قیام را ترک می کنند نمازشان باطل است و قضا دارد. (2)
3. کسانی که برای بجا آوردن قیام نمازشان مجبور به استفاده از صندلی و مانند آن هستند ولی مثلا موقع نماز جماعت شرایط را ندارند (مثلا صندلی خالی پیدا نمی کنند) نمی توانند نمازشان را به این دلیل به طور کامل نشسته بخوانند بلکه باید بعد از فراهم کردن صندلی نمازشان را فرادا و با رعایت قیام بخوانند.
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) زنجانی: قیام در موقع تکبیره الاحرام مانند خود تکبیره الاحرام واجب است و ظاهرا رکن نیست. (رساله مراجع تقلید، م 958) آیت الله مکارم: اگر کسی به واسطه ندانستن مسئله (جهل قصوری) مدتی قیام رکنی را ترک کند نمازهای گذشته قضا ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45564&mid=257921
(2) (رساله مراجع تقلید، م 942 و م 970)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:
1-ایمان نداشتن به امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )
امام باقر ( علیه السلام ) فرمودند: "کسی که به وجود امام زمانش اعتقاد نداشته باشد نمازش قبول نمیگردد" (کافی، ج1، ص449)
2-سبک شمردن نماز :
پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: "چه بسا شخصی پنجاه سال نماز میخواند ولی یک نمازش قبول نمیشود؛ چون نمازش را سبک میگیرد و نمازی که سبک شمرده شود قبول نمیگردد". ( کافی، ج 3، ص 269)
3- نداشتن حضور قلب:
امام صادق ( علیه السلام ) فرمود:همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش یا خمسش بالا برده می شود و آن مقداری از نماز که توجّه قلبی داشته باشد بالا برده می شود.»( بحارالانوار، ج 84، ص 238)
4-.ریا و خودنمایى در نماز
امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند: "در روز قیامت بندهاى را مىآورند که اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا میکند. به او مىگویند: تو برای آن نماز خواندی که تو را ستایش کنند؛ پس به فرشتگان دستور مىرسد او را به سوى آتش ببرند، پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودهاند: کسى که براى خودنمایى نماز بخواند، مشرک است. (تفسیر قرطبى ، ج 10، ص 71)
5- مردانی که زنانشان را آزار دهند و زنانی که شوهرانشان را آزار می دهند نمازشان قبول نمیشود(وسائل،ج 20 ،ص 163)
البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شرابخواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام صادق(علیه السلام) حدیثی نقل شده است که فرموده اند: مَن أرادَ التّجارةَ فلْیَتَفقَّهْ فی دِینِهِ لِیَعلمَ بذلکَ ما یَحِلُّ لَهُ مِمّا یَحْرُمُ علَیهِ ...؛
کسی که قصد معاملات و تجارت دارد، باید احکام دین خود را بیاموزد به خاطر اینکه حلال را از حرام بشناسد. (وسائل الشیعة : 12/283/4.)
یکی از سؤالاتی که زیاد پرسیده می شود این است، اگر کالائی مثلا فرش، که نقد آن دو میلیون تومان ارزش دارد، وقتی که با مبلغ بیشتر، به صورت مدت و شرائط بخریم یا بفروشیم از نظر شرعی این معامله حلال است یا نه؟
در جواب به دو نکته اشاره می شود:
1. با رعایت دو شرط این نوع خرید و فروش و سود حاصله حلال و شرعی می باشد؛ اول باید قیمت و دوم باید مدت و زمان اداء قیمت بین خریدار و فروشنده به صورت دقیق و واضح معلوم شود به این صورت که فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت، زیاد یا کم شود؛ اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را به مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان می فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید و به این نوع معامله، معامله نسیه گفته می شود.
2. مشتری با وجود توانایی واجب است بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد ولی در صورت تاخیر و عدم پرداخت در زمان مشخص شده، گرفتن مبلغ اضافی در قبال مهلت دادن به وی ربا و حرام است البته مطابق نظر برخی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای حفظه الله در صورت کاهش ارزش پول می تواند آن مقدار کاهش را از وی اخذ کند. (1)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع مسأله 2105 و 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1592 ؛ استفتائات حضرت امام ج2 استفتائات دین س 5 ؛ صافی جامع الاحکام ج2 س 1995 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س 1184)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:
1-غیبت مرد یا زن مسلمان، مگر این که غیبت شونده او را ببخشد.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود : هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند تا چهل روز نمازش قبول نمیشود مگر اینکه آن شخص او را ببخشد. (جامع السعادات، ج ۲، ص ۲۳۴)
2-قطع رابطه با برادر دینی
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به ابوذر فرمودند: "ای ابوذر مبادا با برادر دینیات قطع رابطه کنی که در این صورت هیچ عملی از تو پذیرفته نمیشود". (مکارم الاخلاق، ص ۵۵۴)
3- .نگاه تند و خشم آلود به والدین
امام صادق ( علیه السلام ) : هر کس به پدر و مادرش از روی غضب نگاه کند، خدا هیچ نمازی را از او قبول نمیکند، اگر چه آنها در حق او ستم نیز کرده باشند. (کافى ، ج 2 ، ص349)
4-.کسی که (عمداً) لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمی شود. (بحارالانوار، ج 66، ص 313)
5-نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذیرفته نیست. (بحارالانوار، ج 84، ص 317)
البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شرابخواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیر علیه السلام در سخن حکیمانه ای مردم را در خرجی زندگی به اعتدال دعوت کرده اند آنجا که فرموده اند: کُنْ سَمْحا وَ لا تَکُنْ مُبَذِّرا، وَ کُنْ مُقَدِّرا وَ لا تَکُنْ مُقَتِّرا
بخشنده باش، ولی ولخرج و اسرافکار نباش! به اندازه خرج کن! ولی سختگیر و بخیل نباش! (نهج البلاغه، حکمت 32)
چند نکته درباره نفقه واجب:
1. در خانواده یکی از وظایف پرداختن نفقه است، به طور کلی سه گروه هستند که خرجی و نفقه شان بر انسان واجب است: الف: همسر دائم ب: پدر و مادر. ج: فرزندان. (1)
2. پدر و مادر و فرزندان (ولو که ازدواج کرده باشند) زمانی واجب النفقه هستند که فقیر باشند بر خلاف همسر که چه فقیر باشد و چه غنی باید خرج او را داد، و اگر مرد نفقه همسرش را ندهد مدیون است. (2)
3. گاهی مواقع دیده می شود که در خانواده ای همسر می گوید راضی نیستم که شوهرم به پدر و مادر خود کمک کند؛ در حالی که اعتراض همسر وارد نیست و در صورت فقر والدین نفقه ایشان بر عهده فرزندشان است و همچنین اگر خانم از خود حقوق و درآمدی دارد شوهر شرعا نمی تواند مانع این شود که به پدر و مادر خودش یا دیگران کمک مالی کند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب نکاح مسأله1 نفقه نزدیکان ؛ جامع المسائل ج2 س1319)
(2) (رساله مراجع م 1948 ؛ بهجت، استفتائات ج2 ص: 3763 س 2906 و س 3359 و ج3 س 3777 ؛ مکارم، استفتائات ج1 ص 95 ؛جامع المسائل ج2 س 1319)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی علائم و نشانه ها که مشخص می کند که اعمال ما قبول شده است یانه؟
1-دوری از گناهان: مهمترین نشانه این است که دیگر به سمت گناه نرود و به سمت قرب خدا حرکت کند،خداوند می فرماید:
إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ(آِیه 45 عنکبوت)
2- احساس آرامش قلبی ونشاط داشتن:یکی از شنانه ها این استکه فرد احساس آرامش می کند،خدا می فرماید:أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(28 رعد)
در احادیث نیز آمده است که (الصیام و الحج تسکین القلوب)( الامالی طوسی، ص 296) روزه و حج سبب آرامش دل میشود
3-داشتن شرایط مثل اخلاص داشتن : یکی از راهها آن است که انسان اعمال و عباداتش را طبق شرایط و آدابی که در شرع بیان شده است انجام دهد که در این صورت احتمال قبولی آن زیاد است زیرا اگر اعمال برابر شرایط انجام شود، امّا مورد پذیرش قرار نگیرد نقص غرض لازم میآید که از خدای حکیم چنین کاری محال است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا...فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.
پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی، ج 1، ص 548)
چند نکته درباره خمس:
1. هر فردی که دارای درآمدی است، هر مقدار از درآمدش که در بین سال خمسی، صَرف نیازها و مخارجِ حلال زندگی شده که مطابق شأنش بوده، مانند خوراک، پوشاک، مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد. اما آنچه از درآمد، در سررسید سال خمسی باقی بماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند که آنچه باقی مانده پولِ پس انداز شده باشد یا مواد مصرفی.
2. پرداخت خمس واجب فوری است و تاخیر آن بدون عذر جایز نیست؛ و در صورتی که مکلف می خواهد خمسش را دیرتر بپردازد باید از دفتر مرجع تقلیدش اجازه بگیرد.
3. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی در هر حالتی نمیتواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند ممکن است به آنها خمس واجب باشد. مثلا فردی که بابت توسعه کسب و کارش بدهکار است این بدهی سبب نمی شود، خمسِ درآمدی که از سال خمسی اش زیاد آمده را پرداخت نکند. (1)
خداوند متعال توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رساله مراجع م 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج، سیستانی ج 1 ص: 392 ؛ وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: خداوند متعال میفرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست میآورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5)
2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی مینالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند میتوانند علت آن را بیابند. حرامخواری و خباثتخواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست میکند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5)
3- عدم استجابت دعا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود و گوشتی که آن لقمه حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان ( علیه السلام ) فرمود: بزرگترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 )
5- اعراض خدا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده میدارد و آنها را درنامه اعمال نیک او مینویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحارالانوار ج 104 ص 294 )
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در سالگرد بمب گذاری و هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت رضا علیه السلام و شهادت تعدادی از زائرین در روز عاشورا در سال 1373 هستیم.
امام هادی علیه السلام در ضمن زیارت جامعه کبیره به ما آموخته اند که بیزاری جستن از دشمنان اهل البیت علیهم السلام یک تکلیف است، آنجا که آمده است: وَ بَرِئْتُ إِلَی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ أَعْدائِکمْ وَ مِنَ الْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَالشَّیاطِینِ وَحِزْبِهِمُ، الظَّالِمِینَ لَکمُ، الْجاحِدِینَ لِحَقِّکمْ
از دشمنانتان بیزاری می جویم و همچنین بیزاری می جویم از طاغوت و شیاطین و حزبشان، و بیزاری می جویم از ستمکاران نسبت به شما و منکران حقّتان.
اما مسئله امروز:
1. هر عملی که عرفا هتک و بی احترامی به مقدسات مثل قرآن، مسجد و امام علیه السلام باشد حرام است. هتک حرمت امام معصوم علیه السلام مصادیق مختلفی می تواند داشته باشد و فرقی نمی کند که این هتک به صورت تخریب حرم باشد یا آزار و قتل زوار بی دفاع یا ساخت کاریکاتور، فیلم یا موسیقی موهن و یا نوشتن مقالات و مطالب توهین آمیز و ... که همه اینها حرامند. حتی گاهی اوقات می بینید در قالب مزاح و لطیفه (به هدف خنداندن دیگران) مطالبی نشر داده میشود که وهن دین و مقدسات است لذا مؤمنین باید مراقب باشید وسیله نشر این مطالب حتی در این قالب هم نشوید.
2. در نقطه مقابل، دفاع و مقابله با هتک مقدسات شرعا واجب است و مسلمانی که با چنین عملی مواجه می شود نباید سکوت کند؛ کیفیت این دفاع نیز مختلف است؛ مثلا افرادی با مال و جانشان به دفاع از حرمها و مقدسات می پردازند؛ برخی که قدرت بیان دارند با سخنرانی و بیانیه هتک را محکوم می کنند، افرادی که قدرتشان در قلمشان است، با قلمشان مبارزه می کنند، هنرمندان با فعالیتهای هنری دفاع می کنند یا اینکه مثلا افرادی که با فضای مجازی سر و کار دارند با حمایت از پویشها در مقابل هتک مقدسات عکس العمل نشان می دهند.
برای همه شهداء خاصه شهدای مدافع حرم، شهدای حرم مطهر در حادثه بمب گذاری و همچنین حادثه ماه مبارک، علو درجات را آرزو می کنیم و از خداوند متعال توفیق رهروی ایشان را مسئلت می کنیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- غضب الهی و لعنت فرشتگان: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هنگامی که لقمه حرام در شکم انسان قرار گیرد، هر فرشتهای که در آسمانها و زمین است او را لعنت میکند و تا وقتی که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمیکند و هر کسی که لقمه حرام بخورد به سوی خشم خدا رفته است، پس اگر توبه کند خدا میپذیرد و اگر قبل از توبه بمیرد، آتش به او سزاوارتر است(جامعالاحادیث ،ص 289)
2-خوردن از گوشت خبیث در دوزخ: امام صادق ( علیه السلام ) در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: گروهی را دیدم که سفرههایی از گوشتهای پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف میخوردند و غذاهای پاکیزه را وا میگذاشتند. از جبرئیل پرسیدم: اینها چه کسانیاند؟ جبرئیل گفت: اینها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده، مال حرام میخورند و آنان از امت تو هستند ای محمد(بحارالانوار ج 75 ص 172 )
3- خروج از ولایت علی ( علیه السلام ) و اهل بیت ( علیه السلام ) : امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: امیرمؤمنان ( علیه السلام ) بارها میفرمود: کسی که مال مؤمنی را به حرام بخورد، او از دوستان ما نیست. پس کسی که ولایت علی ( علیه السلام ) را پذیرفته است، نباید مال حرام بخورد و اگر بخورد باید در ولایت خود تردید کند(بحارالانوار ج 104 ص 296 )
4- عدم قبولی نماز تا چهل روز: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود و گوشتی که آن لقمه حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
5-حرام شدن بهشت بر حرام خوار: پیامبراکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: پیکری که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمیشود. (میزان الحکمه، ج 3، ص 124)
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ یَطْلُبُ فِیهِ جَمَاعَةً کَانَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ سَبْعُونَ أَلْفَ حَسَنَةٍ ...
. هر کس به قصد شرکت در نماز جماعت به سمت مسجد برود به ازاء هر قدمش هفتاد هزار حسنة برای اوست. (من لا یحضر الفقیه باب ذکر جمل من مناهی النبی صلی الله علیه و آله ح 4967)
در رساله مراجع تقلید، برای صحیح بودن نماز جماعت شرایطی ذکر شده که یکی از آنها نبودن حائل [و مانع] در صف نماز جماعت است (1) که در این باره چند نکته خدمت شما زائرین گرامی بیان میکنم:
1. در نماز جماعت نباید بین مأموم و امام، یا بین انسان و مأموم دیگری که انسان به واسطه او به امام متصل شده است، پرده و ستون و مانند آن فاصله باشد. مثلا نباید در صف اول جماعت ستون باشد چرا که افرادی که بعد از ستون هستند جماعتشان باطل است. اما اگر امام جماعت مَرد و مأموم زن باشد یا بین زن و مأموم دیگری که مرد است و زن بواسطه او به امام متصل شده، پرده و مانند آن باشد، اشکالی ندارد. (2)
2. اتصال در جماعت اگر از یک طرف (یعنی از روبرو، راست یا چپ) هم باشد کافی است. مثلا اگر در جلو و سمت راستِ نمازگزار در صف جماعت حائل وجود داشت اما از سمت چپ حائل وجود نداشت [و به امام متصل بود] برای اتصال در صف نماز جماعت، کافی است. (3)
3. اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه شد که به واسطه وجود حائل در صف، اتصال تا امام جماعت وجود نداشته، در این صورت جماعتش باطل است اما در صورتی که رُکنی در نماز مثل رکوع، اضافه نکرده باشد، نمازش به صورت فردا صحیح است و لازم نیست نمازش را دوباره بخواند. (4)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) تعریف حائل: حضرت امام، آیت الله مکارم: حائل چیزی است که مانع مشاهده باشد. آیت الله سیستانی: هر چیزی که تفرق و جدایی ایجاد کند بنابر این فرقی نیست بین اینکه مانعِ مشاهده باشد یا نباشد. (تحریر الوسیله، القول فی شرائط الجماعه، الشرط الاول ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، شرایط نماز جماعت، نبودن حائل بین امام و ماموم ؛ منهاج الصالحین، ج 1 م 795)
(2) نکته: اما احکام مربوط به وجود حائل بین صفوف خود بانوان و همچنین در موردی که امام جماعت و مأموم هر دو زن هستند، همانند احکام وجود حائل در نماز جماعت مردان میباشد. (توضیح المسائل مراجع م 1411 و 1433 ؛ عروه الوثقی، شرائط الجماعه، شرط اول ؛ سایت ادمین، شماره استفتاء 574042 تاریخ استفتاء 24/5/1394)
(3) نکته: حضرت امام، امام خامنه ای، (زنجانی: احتیاط واجب): اگر در مقابل حائل وجود داشته باشد و کسی را از صف جلو نبیند، جماعتش باطل است. (توضیح المسائل مراجع اقتباس از مساله 1414)
(4) (عروه الوثقی، شرائط الجماعه، م 11 ؛ منهاج الصالحین، ج1 م 802)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-نپذیرفتن حق و منحرف شدن: امام حسین ( علیه السلام ) علت نپذیرفتن سخنان امام حسین ( علیه السلام ) توسط دشمنانشان درکربلا را لقمه حرام دانستند و فرمودند: لقد مُلِئَت بُطونکم من الحرام(بحارالانوار، ج 45، ص 8 )شکم هایتان از حرام پر شده است. شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مهر خورده وای بر شما، آیا انصاف نمی دهید و به حق گوش فرا نمی دهید.
حرام خواری انسان را در وضعی قرار می دهد که هیچ موعظه و نصیحتی در او تأثیر نمی کند و راههای هدایت و سعادت به رویش بسته می شود
2- بی برکتی در اموال:
امام کاظم علیه السلام فرمود:حرام نمو نمی کند و اگر نمو کند مبارک نخواهد بود(کافى، ج 5، ص 125)
و امام صادق علیه السلام در این زمینه فرمودند:کثرت حرام، روزی را نابود می کند(بحارالانوار، ج 73، ص 314)
3- فساد نسل انسان
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:درآمد حرام آثار سوئش در نسل انسان آشکار می شود(محجةالبیضاء، ج 2، ص 206) بسیارند کسانی که به خاطر داشتن درآمدهای حرام فرزندان فاسدی نصیبشان شده است
4- عذاب الهی:
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:گروهی روز قیامت می آیند که دارای حسناتی به اندازه کوه ها بوده اند اما خداوند برای آنها ارزش و اعتباری قائل نمی شود و دستور می دهد آنان را به جهنم ببرند. سلمان عرض کرد یا رسول اللّه آنها را برای ما توصیف کن. فرمود:اما این گروه نماز بپا می داشتند و روزه می گرفتند لکن وقتی که مال حرامی بر آنها عرضه می شد به سرعت آن را می ربودند(مجموعه ورام، ج 1، ص 130)
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد