سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا ( علیه السلام ) در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند: إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)
فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا ( علیه السلام ) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33)
2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین ( علیه السلام ) : علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»(کافی، ج4،ص 584)
3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35)
4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از رسول خدا ص نقل شده که: إنَّ المَعصِیَةَ إذا عَمِلَ بِهَا العَبدُ سِرّاً لَم تَضُرَّ إلّا عامِلَها و إذا عَمِلَ بِها عَلانِیَةً و لَم یُغَیَّر عَلَیهِ أضَرَّت بِالعامَّةِ
هرگاه بنده، پنهانی گناه کند، تنها به خود زیان می رساند، و هرگاه آشکارا گناه کند و به او اعتراض نشود، آن گناه به همه مردم آسیب خواهد رساند. (بحار الأنوار: 100/74/15)
یکی از گناهان، ترویج و تبلیغ فرهنگ ضد اسلامی است؛ یعنی فرهنگی که مخالف دستورات اسلامی است یا اینکه با عقاید حقه منافات دارد تبلیغ شود که حرام است؛ به برخی از مصادیق آن اشاره می کنیم:
الف) مورد اول بحث پوشش؛ مانند: 1- لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل و مستهجن دارد 2- پوشیدن لباسی که تصاویری دارد که تبلیغ سایر ادیان و عرفان های نوظهور است (مانند صلیب) که این موارد حرام است؛ 3- همچنین مسلمان نباید لباسی بپوشد که پوشش شرعی با آن رعایت نشده است (مانند مانتوهای جلوباز، یا لباسهای پاره یا نازک که بدن را نمی پوشاند). (1)
ب) برخی رفتارهای ضد اسلامی؛ مانند: 1- روابط نامشروع و بدون عقد شرعی زن و مرد نامحرم، 2- برگزاری برخی مراسم مختص کفار اگر ترویج فرهنگ باطل غربی باشد مانند برخی جشنها 3- فرهنگ سگ گردانی و همچنین نگهداری آن در داخل خانه و اتاق و بازی با آن و همراه کردنش در ماشین.
ج) برخی مدها و آرایشها، مانند: 1- اصلاح موی سر و صورت به نحوی که ترویج فرهنگ ضد دینی باشد، 2- تاتو و خالکوبی که تبلیغ و یا تایید باطل و گناه باشد. (2)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1373 و 1374 و 1375 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 77 ص: 336 ؛ استفتائات مکارم ج3 س1840)
(2) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل فرهنگی و اجتماعی سوال شماره 1238705. سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع نماز سوال شماره 1087953.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. بنا به روایتی امشب شب شهادت امام رضا علیه السلام که خدمت شما عرض تسلیت دارم
اسحاق بن موسی بن جعفر برادر حضرت رضا علیه السلام نقل می کند که پدرم پیوسته به پسرانش تذکر می دادند: هَذَا أَخُوکُمْ عَلِیُّ بْنُ مُوسَى عَالِمُ آلِ مُحَمَّدٍ فَاسْأَلُوهُ عَنْ أَدْیَانِکُمْ وَ اِحْفَظُوا مَا یَقُولُ لَکُمْ ... .
. این برادر شما علی بن موسى الرضا عالم آل پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است مسائل دینی تان را از او بپرسید و بر فرمایشاتش محافظت کنید. (بحار الأنوار, جلد۴۹، ص۱۰۰)
یکی از دغدغه های معصومین علیهم السلام نسبت به مسلمین یادگیری و ترویج مباحث دینی می باشد.
دو نکته شرعی کوتاه در این رابطه:
1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود رفتار نکند. مانند احکام نماز، روزه، معاملات مثل احکام خرید و فروش یا احکام وام و تسهیلات. (1)
2. در بعضی موارد آموزش دیگران نیز بر انسان واجب می شود که به دو مورد اشاره می شود:
الف: بر پدر و مادر واجب است که فرزندان خود را از کودکی، تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند؛ بنابر این اگر نسبت به مسائل شرعی فرزند کوتاهی شود و در زمان بلوغ، عدم رعایت وظایف شرعی فرزند به خاطر کوتاهی پدر و مادر باشد، والدین مسؤل خواهند بود. مثل مساله حجاب دختر. (2)
ب: چنانچه فردی در مسألهای بیاطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که احتمال تأثیر وجود داشته باشد، راهنمایی او و یاد دادن مسأله شرعی واجب است؛ مانند کسی که نمیداند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا گوش دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد را رعایت نمیکند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است. (3)
خداوند متعال به حق عالم آل محمد به همه ما توفیق کسب معارف دین و عمل به آن را عنایت فرماید تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع، مساله 11)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب حجر، م 11 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389)
(3) (تحریر الوسیله، ج۱، کتاب امربهمعروف، القول فی شرائط وجوبهما، م 24 ؛ توضیح المسائل جامع، م2222؛ امام خامنه ای، سایت استفتاء خصوصی ش 824789 ؛ بهجت، استفتائات، ج1، س112 ؛ فاضل، جامع المسائل،ج2، س94 ؛ سیدابوالقاسم خویی، صراط النجاه، ج۳، س۹۴۵ ؛ سیدابوالقاسم خویی، استفتائات، تقلید، س۱۴)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیلالله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»:آنان که در راه خدا کشته میشوند مردگان مپنداریدکه آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی میخورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1-بالاترین خیر:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2-اولین بهشتی:امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3-مقام شفاعت داشتن:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4-رهبران اهل بهشت:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام (به روایتی)
از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که می فرمایند: سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّة... .
به زودی قطعه ای از بدن من در خراسان دفن خواهد شد. هیچ مؤمنی نیست که او را زیارت کند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب میکند. (من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 585) (در معجم المعانی بضعه به معنای قطعه ای از گوشت بدن ترجمه شده است)
از مستحباتی که نسبت به آن سفارش شده است، زیارت قبور مطهر اهل بیت علیهم السلام است، اما باید توجه داشت که در هنگام تشرف به حرم مطهر مسائلی وجود دارد که واجب است آنها رعایت شود که به چند مورد اشاره می شود:
1. زیارت مستحب است ولی ارتکاب گناهان در همه جا حرام است و در حرم معصومین حرمتش بیشتر است بنابر این با پوشش نامناسب (مانند بدحجابی) به زیارت آمدن حرام است و بر همه افراد (خادم و زائر) در صورت مشاهده تذکر شرعا واجب است.
2. یکی از محرمات توقف معذورین در بعضی اماکن است؛ البته کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) میتواند برای زیارت به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما توقف در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد، حرام است؛ البته می تواند از یک درب داخل و از درب دیگر بدون توقف خارج شود. و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای توقف زیر گنبد مطهر نیز، حرام است؛ اما حرم امامزاده ها اگر مسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (1)
3. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن و کتب ادعیه و مهر یا ویلچر (مگر اینکه مجوزی برای این کار وجود داشته باشد.) و مانند آن شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
خدواند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مشهور: توقف در زیر گنبد حرام است. زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی، بهجت (بنابر احتیاط): ورود حراماست. (توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات به برخی از اعمال اشاره شده که ثواب شهادت و شهید را دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. تحصیل علم:پیامبر گرامی ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید;کسی که در طریق تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است;. (سفینه البحار، ج 1، ص 720)
2. معرفت داشتن نسبت به خدا و اهل بیت ( علیه السلام ) : حضرت علی ( علیه السلام ) میفرماید:;کسی که در بستر از دنیا رود، اما معرفت حق پروردگار و معرفت واقعی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) او و اهلبیتش ( علیه السلام ) را داشته باشد، شهید از دنیا رفته است:(نهج البلاغه، خطبه 19)
3 . دفاع از خود: امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید;کسی که برای دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ایستادگی کند و کشته شود، شهید است(سفینةالبحار، ج 1، ماده;شهد)
4. مرگ در حالت دوستی اهل بیت: امام سجاد ( علیه السلام ) می فرماید: هر که در زمان غیبت قائم ؛ بر موالات و دوستی بمیرد خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و احد به او اعطا کند( بحار ج82، ص172)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند به حضرت شعیب وحى کرد: من قومت را عذاب خواهم کرد: چهل هزار نفر از افراد بدکار و شصت هزار نفر از نیکانشان. حضرت عرض کرد: خدایا! آن گروه که بدکارند (سزای عملشان است) اما نیکان چرا؟ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَیْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ یَغْضَبُوا لِغَضَبِی
خداوند فرمود: چون آنها با اهل معصیت و گناه راه آمدند و با خشم من (نسبت به گناه) به خشم نیامدند. (کافى ج 5 ، ح 1)
چند نکته در مورد این امر مهم بیان می شود:
1. از آنجایی که هدف از نهی از منکر ریشه کن شدن فساد و گناه در جامعه اسلامی است بنابراین اگر کسی حتی خودش هم پنهانی مرتکب گناهی شود این عملش تکلیف را از دوشش بر نمی دارد و باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید با وجود شرایط نهی از منکر کند و البته خودش هم واجب است از گناهش توبه کند. (1)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و ... را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد، (نگوید جزو وظایف من نیست) و از طرفی با وجود شرایط، ترک این دو واجب صرفا به خاطر حرف مردم جایز نیست؛ اگر کسی بگوید به تو ارتباطی ندارد صرف این حرف نمی تواند تکلیف او را ساقط کند. (چراکه حقیقتا ارتباط دارد و تکلیف شرعی است).
3. واجب بودن این دو فریضه بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی اهمیت بیشتری دارد؛ لذا اگر شخصی در خانواده و نزدیکانش فردی میباشد که نسبت به واجبات دینی، بی توجّه است یا نسبت به ارتکاب حرامها بی مبالات است، باید با اهمّیّت بیشتری به انجام این دو واجب بپردازد. (2)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی خاصه عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 331)
(2) (توضیح المسائل جامع، م 2218) (اجوبه الاستفتائات، س 1082 و 1083 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2215)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
گاهی سوال میشود عمر طولانی امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) چگونه قابل توجیه است؟ درجواب گوئیم:
اولا: بهترین دلیل بر هرچیزی وقوع آن چیز است و عمر حدود هزار سال حضرت نوح (علیه السلام ) و بیش از 2 هزار سال حضرت عیسی (علیه السلام ) و چند هزار سال خضر وجود دارد (رجوع:آیه6 عنکبوت؛آیه 158 نساء)
ثانیا: قدرت خدا بی نهایت است و میتواند بر اساس قواعدی که ما نمیشناسیم این کار را بکند مثل نسوختن حضرت ابراهیم ( علیه السلام )
ثالثا: عجیب بودن و سخت بودن دلیل بر غیر ممکن بودن نیست. در گذشته، صحبت کردن و دیدن فردی با هزاران کیلومتر آن طرفتر باور کردنی نبود، اما امروزه کاملاً عادی است.
رابعا: دلیل عقلی برمحال بودن طول عمر نداریم و دانشمندان با تحقیقاتی که به عمل آوردهاند، موفق شدهاند عمر برخی از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعی آنان، افزایش دهند. اگر این قضیه، روزی در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله برای انسان، امری پیش پا افتاده خواهد بود(ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۲)
خامسا: از لحاظ علم پزشکی هم اگر تغذیه مناسب و بهداشت جسم و روان رعایت شود، عمر افزایش چشمگیری خواهد یافت. امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) ولی خداست، هم عالِم به قوانین سلامت جسم و روح است و هم به آنها عمل میکند.
سادسا: دانشمندانى که نظریات آنان مورد اعتماد است، مىگویند: همه بافت هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بىنهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانى هزاران سال زنده بماند؛ البته مشروط به اینکه عوارضى بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند. (براى آگاهى بیشتر ر.ک : منتخب الاثر، ص ۲۸۱ )
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
فردا روز 25 ذی القعده به نام دحو الارض است؛ از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ صَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ کَانَ کَمَنْ صَامَ سِتِّینَ شَهْراً
هر کس این روز را روزه بگیرد مانند کسی است که شصت ماه، روزه گرفته است. (وسائل الشیعه ج 10 ص: 449)
برای امشب و فردا اعمالی ذکر شده مانند:
1. احیاء و شب زنده داری به عبادت و ذکر خداوند.
2. روزه گرفتن روز دحو الارض، که بسیار فضیلت دارد و از چهار روزی است که در سال روزه اش ممتاز شمرده شده (میلاد پیامبر، مبعث پیامبر، عید غدیر) و برای روزه آن در برخی روایات ثواب 70 سال روزه و یا کفاره 70 سال گناه ذکر شده. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه باید روزه قضا نیت کند و کسی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. (1)
3. غسل کردن؛ کیفیت و روش انجام غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و فقط در نیت با هم تفاوت دارند و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد. (2) غسلی که در این روز انجام می شود به نظر تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای برای نماز کافی نیست و لازم است مکلف برای نماز وضو هم بگیرد. (3)
4. دو رکعت نماز؛ در آغاز روز (هنگامى که آفتاب کمى بلند شود) بجا آورد که در هر رکعت، بعد از سوره حمد پنج مرتبه سوره شمس را بخواند و پس از سلام نماز، دعایی که در مفاتیح آمده، قرائت کند؛(4) نکته: نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند و افراد می توانند آن را نشسته نیز بخوانند و تلاوت سوره از روی قرآن نیز در نمازها اشکال ندارد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید م 1714)
(2) (رساله مراجع تقلید م 389)
(3) حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام سیستانی، مکارم، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، اراکی: این غسل کفایت از وضو نمی کند. آیات عظام خوئی، تبریزی، زنجانی، وحید، نوری: این غسل کفایت از وضو می کند. (رساله مراجع مساله 644 و 646 ؛ توضیح المسائل جامع، م 463 و م 464)
(4) (مفاتیح الجنان، اعمال روز 25 ذی القعده)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ:آیا مردم را به نیکى فرمان مىدهید و خود را [در ارتباط با نیکى] فراموش مىکنید؟ در حالى که کتاب را مىخوانید. آیا [به وضع زیانبار خود] نمىاندیشید؟ (بقره:44 )؛
برای تبلیغ شیعه روشهایی وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
تبلیغ دین با عمل و اخلاق عملی :خداوندمی فرماید: نزد خدا سخت منفور است اینکه چیزى را بگویید که عمل نمىکنید. (صف:3 )؛ » در این آیه ،خدا افرادی را که دیگران را دعوت به نیکی می کنند اما خود پایبند به خوبی ها نیستند، سخت مذمت کرده است.
اهل بیت ( علیه السلام ) نیز در دعوت عملی به اسلام و تاثیر آن می فرمایند: « کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم :بدون زبان خویش دعوت کننده مردم به نیکی باشید تا از شما سعی وکوشش (در انجام کارهای خیر) و صدق گفتار و پرهیز کاری را ببینند که این دعوت و تبلیغ است.( کافی، ج2، ص 83)
2-معرفی الگوه ها و اسوه های الهی: قرآن در معرفی این روش می فرماید: لَّقَدْ کاَنَ لَکُمْ فىِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (احزاب: 21)؛ مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود.
قرآن در این آیه، زندگی پیامبر اسلام را برای دیگر مسلمانان الگو می داند. چون انسان فطرتا طالب کمال است و عشق و علاقه به تکامل دارد، به محض شناخت الگوهای کامل به دنبال آن ها گام برمی دارد و سعی می کند خود را با آن ها تطبیق نماید.
3-دعوت با استدلال عقلی وموعظه نیکو :«ادْعُ إِلىَ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالحْکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الحْسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (نحل: 125)؛ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن.»
در این آیه شریفه به سه روش تبلیغ اشاره شده است یکی استدلال عقلی که از آن به حکمت تعبیر شده است دیگری موعظه حسنه که به بعد عاطفی انسان توجه دارد و سوم با مناظره نیکو
4-بیان زیبایی های کلام اهل بیت ( علیه السلام ) : یکی از راههای تسخیر قلوب مردم و کشاندن آن هابه سوی اهل بیت علیهم السلام ـ اعم از مسلمان و غیرمسلمان ـ تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین علیهم السلام است؛ از این جهت امام رضا ( علیه السلام ) فرمودند:(لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.)(بحار،ج2،ص30)؛ اگر زیبایی های کلام ما را مردم درک کنند از ما تبعیت میکنند
چون علوم اهل بیت به مبدأ وحی مرتبط است، زمینه پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد.
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حتی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا
کسی که با دوری راه به زیارت من بیاید، روز قیامت در سه جا (برای دستگیری) نزد او خواهم آمد و او را از بیم و گرفتاری رهایی می بخشم: 1- هنگام دادن نامه اعمال، 2- هنگام (عبور از پل) صراط و 3- هنگام سنجش اعمال. (وسائل الشیعه ج10 ص433)
در روز دحو الارض هستیم که در مفاتیح الجنان زیارت حضرت رضا علیه السلام در این روز توصیه شده است.
چند نکته در آداب زیارت:
1. زیارت آدابی دارد که رعایت آنها مستحب است و هر چه بیشتر این آداب رعایت شود ثواب زیارت بیشتر می شود؛ مثل غسل زیارت (که به نظر بیشتر فقها نمی تواند با این غسل نماز بخواند)، هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن ، خواندن زیارت نامه های معتبر مثل زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره، قرآن خواندن، بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت، توبه کردن از گناهان و نماز زیارت.
2. در این ایام که الحمدلله در حرم ازدحام جمعیت است شایسته است تا می توانیم رعایت حال زوّار خاصه افراد ناتوان و مسن را داشته باشیم.
3. مهمتر از زیارت (که مستحب است) دقت در واجبات و محرمات الهی است. یکی از این موارد رعایت احکام نگاه و پوشش است. (بانوان مومنه باید دقت کنند که در اماکنی که نامحرم حضور دارد از آرایش کردن صورت پرهیز کنند و اگر احیانا صورت آرایش دارد باید پوشانده شود و همچنین مطابق نظر اکثر مراجع تقلید پوشاندن قدم پا برای بانوان از نامحرم واجب است و ...) و اگر خدایی ناکرده خانمی رعایت نکرد بر همگان واجب است با رعایت مراحل، نهی از منکر نمایند تا در این حریم مقدس جلوی گناه گرفته شود و نهی از منکر مختص به یک گروه از خدام حرم مطهر نیست و تکلیف واجب الهی بر عهده همگان است.
4. یکی از مستحبات زیارت که مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده است آن است که زائر در هر جای زیارت که وقت نماز شد ، زیارت را رها کرده و به صفوف نماز ملحق شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْءٍ أَفْضَلَ مِنْ أَدَاءِ حَقِ الْمُؤْمِن
هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست. (الکافی، ج 2، ص: 170)
چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1. یکی از صدقات که ممکن است بر عهده برخی از افراد واجب شود رد مظالم است؛ رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد. (1)
2. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او (بنابر فتوا یا احتیاط) به مصرف فقیر شیعه رساند. (2)
3. اگر کسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای زده که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است.
4. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست و در هر زمانی انسان می تواند رد مظالم را پرداخت کند.
5. رد مظالم در برخی موارد مستحب است؛ زمانی که انسان احتمال بدهد به کسی بدهکاری داشته باشد یا به مال کسی خسارتی زده باشد، اما صاحب مال را نمی شناسد، در این صورت مستحب است مبلغی را با رعایت شرایط رد مظالم واجب به فقیر شرعی پرداخت کند.
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
(1) (سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
(2) (رساله مراجع م1814 ؛ سایت أدمین رهبری ؛ استفتائات حضرت امام ج3، ص: 576)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: در روز قیامت قبل از اینکه انسان قدم از قدم بردارد راجع به اموال از انسان سوال می شود که: 1- مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَه از چه راهی به دست آورده 2- وَ فِیمَ أَنْفَقَهُ و در چه راهی مصرف کرده است. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص56)
انسان نسبت به پولی که به دست می آورد و همچنین نسبت به پولی که هزینه می کند باید توجه داشته باشد که از جهت شرعی دچار گناه و معصیت نشود؛ لذا چند مساله شرعی دربارۀ مصرف مال عرض می شود:
1. مصرف کردن مال در راه حرام، گناه و نوعی کفران نعمت الهی است و کسی که مالش را در راه حرام مصرف کند، علاوه بر توبه از گناه پرداخت خمسش واجب است. (1)
2. هزینه کردن اموال در مسیر حرام مانند پرداخت رشوه و ربا، هزینه کردن اینترنت برای امور حرام، یا هر ابزاری که اعتقاد و اخلاق انسان را فاسد کند یا برگزاری مجالس رقص و موسیقی غیر شرعی و مانند اینها، حرام است و درآمدی که فرد از این راهها و مشابه این راهها بدست آورد، درآمد حرام محسوب می شود. (2)
3. یکی از موارد مصرف مال در راه حرام هزینه کردن برای مواد مخدر است بنابر این کاشت، نگهداری، حمل و نقل، خرید و فروش، واسطه گری و استعمال آن شرعا حرام است. در صورت مشاهده هر گونه تخلف شرعی با بودن شرایط نهی از منکر واجب است و اگر احتمال تاثیر نهی از منکر نمی دهد به مراجع ذی ربط اطلاع دهد.
خداوند متعال ریشه این بلای خانمان سوز را بخشکاند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1775 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 68 ص: 283 ؛ توضیح المسائل جامع م 2317)
(2) (رساله مراجع م 2055 و 2064 و 2070 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 12 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1403 ؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م 9) (المسائل المنتخبه(للسیستانی) م 647)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن می فرماید: ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ؛ با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125)
برای دعوت مردم به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
1- یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان
2- تحریک عواطف
خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد(آیه12 حجرات)
3- تبلیغ عملی :امام صادق(علیه السلام)می ¬فرماید: کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید.( کافی،ج 2، ص 78)
و از امام علی(علیه السلام)نقل شده :هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73)
خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است: أشَدُّ الذُّنوبِ ما استَخَفَّ بهِ صاحِبُهُ .
. شدیدترین گناهان، گناهی است که فاعلش آن را کوچک شمارد. (بحار الأنوار : ۷۳/۳۶۴/۹۶)
زائرین گرامی! آراستگی و نظافت دستور دین است لکن آنچه در دین مورد دقت و تذکر است زینت و آراستگی متناسب با شوون و آموزه های دینی است که باید مومنین به آن توجه داشته باشند.
یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود راجع به کاشت ناخن و مژه مصنوعی می باشد، اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و اینکه آیا اصل این عمل جایز است یا خیر؟
در پاسخ به سه نکته اشاره می شود:
1. اصل کاشت ناخن و مژه طبق نظر مراجع مشهور از جمله امام خامنه ای حفظه الله در صورتی که ضرورتی نداشته باشد و برای زینت این کار را انجام می دهد و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برداشتن نیست یا نمی خواهد بردارد، شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (1)
2. کسی که حکم را نمی دانسته و مرتکب این عمل شده است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است. اما در صورتی که ( مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد حق ترک نماز را نداشته و لازم است مطابق نظر امام خامنه ای و برخی دیگر از مراجع فعلا علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. (2)
3. در صورتی که بر این خانم غسلی در این حالت واجب شده است و غسل به جهت وجود این مانع ناقص انجام شده توقف ایشان در مساجد و محل ضریح حرام است.
خداوند متعال توفیق انجام واجبات و ترک گناهان به همه ما مرحمت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-حشر با اهل بیت در روز قیامت :
امام علی علیه السلام فرمود: «من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه;) هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد.» (امالی صدوق، ص 209)
2- بالاترین درجات بهشت: امام علی(علیه السلام) فرمود: اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد.» (بحارالانوار، ج 8، ص 148)
3- رسیدن به مقام شهید :
حضرت علی علیه السلام فرمود: میت شیعه ما صدیق و شهید است چون که امر ما را تصدیق نموده و به خاطر ما دوستی و دشمنی نموده است و از این کار خود، خدای عز و جل را اراده کرده است.» (الخصال ،ج1،ص636)
4- چشم روشنی در هنگام مرگ
روزی حارث همدانی به حضور علی علیه السلام آمد. امام علیه السلام از علت آمدن او جویا شد. او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به اینجا کشانیده است. حضرت در تایید سخن او فرمود: «به خدا همین طور است. هیچ انگیزه ای جز محبت ما تو را به اینجا نیاورده است.» آن گاه علی علیه السلام به عنوان تشکر از اظهار علاقه این دوست صمیمی خویش، به او فرمود: «بدان که هیچ بنده ای از دوستان ما نمی میرد مگر اینکه در هنگام مردن، مرا آن طوری که دوست دارد می بیند و همچنین از دشمنان و مخالفین ما هم کسی نمی میرد تا اینکه در هنگام مرگ، در حالی که دلش نمی خواهد، مرا می بیند و شرمنده می شود(اعلام الدین دیلمی، ص 448)
ای که گفتی فمن یمت یرنی -جان فدای کلام دل جویت
کاش روزی هزار مرتبه من -مردمی تا بدیدمی رویت
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
قالَ الإمام الجواد (علیه السلام): مَنْ أتَمَّ رُکُوعَهُ لَمْ تُدْخِلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ.
هر کس رکوع نمازش را به طور کامل و صحیح انجام دهد، وحشت قبر بر او وارد نخواهد شد. (الکافی، ج ۳، ص ۳۲۱، ح ۷)
چند نکته درباره رکوع:
1. یکی از واجبات رکنی نماز رکوع است؛ بدین معنا که ترک یا زیاد کردن آن، حتى از روى سهو موجب بطلان نماز مىشود.
2. انسان باید به قصد رکوع به اندازه ای خم شود که بتواند دست را بر زانو بگذارد، و طبق نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر به اندازه ای خم شود که سر انگشتها هم به زانو برسد کافی است. (1)
3. برای رکوع باید از حالت ایستاده به رکوع رفت که این ایستادن قبل از رکوع را قیام متصل به رکوع می گویند لکن مکث کردن حتی برای لحظه ای قبل از رفتن به رکوع واجب نیست.
4. در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد.
5. واجب است که بعد از رکوع نمازگزار کاملا بایستد و بعد از آنکه در حالت ایستاده بدن آرام گرفت، به سجده رود. (2)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) خم شدن باید به اندازهای باشد که بتواند سر همه انگشتها از جمله انگشت شست را به زانو بگذارد. خم شدن به این مقدار برای زنان، بنابر احتیاط واجب است. (آیت الله سیستانی) واجب است به اندازه اى خم شود که اگر بخواهد کف دستها را به زانو بگذارد بتواند. (آیت الله مکارم) العروه الوثقی، الصلوة، الرکوع، واجبات رکوع، آحدها. تحریرالوسیله، واجبات نماز، رکوع، م1، رساله آموزشی، ج1، درس42، توضیح المسائل جامع، مسأله ۱۲۱۲. توضیح المسائل آیت الله مکارم، م927.
(2) العروه الوثقی، فصل فی الرکوع؛ رساله مراجع، م 1022؛1040 ؛1030.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-دادرسی در سخت ترین لحظات
علی علیه السلام در حدیث دیگر به حارث فرمود:ای حارث!] دوستی و محبت ما اهل بیت در سه جای مهم و سرنوشت ساز برای تو سود خواهد داد: هنگام نازل شدن فرشته مرگ و موقعی که در قبر مورد سؤال و بازخواست قرار می گیری و زمانی که در روز قیامت در مقابل پروردگار ایستاده باشی.» (اعلام الدین دیلمی، ص461)
2- قبولی کارهای نیک
اگر انسان تمام کارهای خیر و اعمال نیک را انجام داده، واجبات الهی را به جای آورد، اما از اهل بیت و ولایت و محبت آنان دور باشد، هیچ یک از اعمال و نیکی های او ثمره ای نخواهد داشت.
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپرازد(بصائر الدرجات، ص 364. )
و فرمود: «اگر بنده ای هزار سال خداوند را عبادت کند و اعمال نیک هفتاد و دو پیامبر را هم به جا آورد، خداوند از او نخواهد پذیرفت تا اینکه ولایت ما را بپذیرد و گرنه خداوند او را به صورت به جهنم خواهد انداخت(مستدرک، ج 1، ص 168)
3-آمرزش گناهان:
عشق و علاقه داشتن به این خاندان مطهر، باعث میشود که گناهان و پلیدیها از ما دور شود. امام جعفر صادق (علیهالسّلام) میفرمایند: محبت اهل بیت گناهان را میریزد چنان چه باد تند، برگ را از درختان میریزد( حیاه الامام الحسین، ج ۱ ص۱۵۶ )
4-شفاعت گنهکاران: امام(علیه السلام) فرمود:هنگامی که روز رستاخیز فرا رسد گناهکاران شیعیان را شفاعت میکنیم ولی نیکوکاران را خداوند نجات میدهد.»( فضائل الشیعه، شیخ صدوق، ص ۴۳، ح ۴۵)
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در حدیثی که محمدبن عثمان (از نواب خاص امام زمان علیه السلام) راجع به واجب مالی خمس نقل می کند اینگونه آمده است که حضرت صاحب الزمان عجل الله فرجه فرموده اند: لایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصَرَّفَ فِی مَالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِهِ فَکَیْفَ یَحِلُّ ذَلِکَ فِی مَالِنَا؟
هیچ کس حق ندارد در مال دیگری بدون اذن و رضایتش تصرّف کند، پس چگونه مردم در مال ما تصرف مى کنند؟ (وسائل الشیعة، ج9، ابواب الانفال، باب3، ح7)
چند نکته کوتاه راجع به خمس:
1. اگر مکلف درامدش قبل از رسیدن تاریخ سال خمسی اش در هزینه های مورد نیاز زندگی مصرف شود خمس ندارد (مثلا صرف خوراک پوشاک مسکن مسافرت هدیه دادن و مانند اینها شود).
2. منزل مسکونی، ماشین شخصی و وسایل زندگی که با درامد بین سال خریداری شده است و مورد نیاز و در شأن انسان می باشد، خمس ندارد.
3. اگر از درامدهایش در سر سال خمسی چیزی باقی بماند فرقی نمی کند به صورت وجه نقد در حسابش باشد یا مواد مصرفی مانند برنج و حبوبات یاسایر موارد یا تبدیل به سکه یا ارزهای خارجی شده باشد هر چند با قناعت انها را جمع کرده باشد که مطابق بیشتر مراجع عظام تقلید به آنها خمس تعلق می گیرد.
4. پرداخت خمس برکات بسیاری دارد مثل تطهیر روح، زیادی در اموال و غیره؛ البته کوتاهی در پرداخت خمس گناه و حرام است. و فرقی بین زن و مرد، مجرد و متأهل، مستقل و غیر مستقل، کارمند و کاسب یا کارگر نیست. (1)
تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ تبریزی س882 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773 و 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ نوری م 1748 ؛ احکام الواضحه فاضل ص303 ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج الصالحین سیستانی ج1/392 ؛ خویی، وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
.1- اطمینان و آرامش قلب
امام علی(علیه السلام) فرمود: هنگامی که آیه «الابذکر اللّه تطمئن القلوب-آیه 28 رعد-» نازل شد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: این(آرامش[) مربوط به کسانی است که خدا و رسولش را دوست داشته باشد. «و احبّ اهل بیتی صادقاً غیر کاذب کسی که اهل بیت مرا صادقانه و بدون دروغ دوست داشته باشد و مؤمنان را در حضور و غیاب دوست داشته باشد. آگاه باشید با یاد خدا همدیگر را دوست دارند. (کنزالعمّال، ج 2، ص .442)
2- حکمت
امام صادق(علیه السلام) فرمود: « کسی که اهل بیت ما را دوست داشته باشد و محبّت ما در قلب او تثبیت شود چشمه های حکمت بر زبانش جاری می شود و ایمان در قلبش تازه می گردد.» (محاسن، ج 1، ص .141)
3- استکمال دین
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: « محبّت به اهل بیت و ذریّه من سبب کامل شدن دین است.» (امالی صدوق، ج 1، ص .161)
4- امنیت در قیامت
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « کسی که ما اهل بیت را دوست داشته باشد خدای سبحان او را در روز قیامت با امان محشور فرماید.» (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص .58)
یکی از راه های ابراز تولّی و محبت؛رفتن به زیارت و خواندن زیارت ها و توجّه به متن آن ها به ویژه زیارت جامعه کبیره است.
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند: ...أَعْدَلُ النَّاسِ مَنْ رَضِیَ لِلنَّاسِ مَا یَرْضَى لِنَفْسِهِ وَ کَرِهَ لَهُمْ مَا یَکْرَهُ لِنَفْسِه ...
عادل ترین مردم کسى است که براى مردم همان را بپسندد که براى خود مى پسندد و براى آنان نپسندد آنچه را براى خود نمى پسندد. (من لایحضره الفقیه، ج4 ص: 395)
دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی رعایت قوانین عرض کنم:
1. قوانینی که تخلف از آن، سبب اختلال در نظم جامعه میشود مانند قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر یا قوانینی که کیفیت استفاده از بیت المال و اموال را بیان میکند، رعایت چنین قوانینی شرعا (بنابر فتوا یا احتیاط واجب) واجب است. (1)
2. تخلف از قوانینی که توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته به تصریح بیشتر مراجع تقلید از جمله امام خامنهای، براى هیچکس به خصوص مسئولین جایز نیست. مانند قوانین رعایت حجاب در کشور، قوانین استخدام و رعایت حق کارگر. (2)
3. کسی در جمهوری اسلامی حق ندارد قانونی وضع کند و یا دستوری دهد که مخالف با احکام اسلامی باشد و به بهانه اطاعت از دستور رئیس اداره، مخالفت با احکام مسلّم الهی جایز نیست و اگر کسی از قانونی که مغایر با نظام اسلامی است اطلاع پیدا کند، واجب است برای حل این مشکل و حذف قوانین مخالف با احکام اسلام، آن را به مقامات مسئول بالاتر اطلاع دهد. (3)
خدای رحمان، توفیق عمل به وظایف شرعی را به ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمدو آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات، س1983و س1987 و س1989 ؛ آیه الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان س235 ، برگرفته از قوانین دولتی ؛ مسائل جدید جلد 3ص63 تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست. استفتائات ج2 ص499وس1039)
(2) (اجوبه الاستفتائات، س1249 و س1983و س1987 و س1989 ؛ آیه الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان س235 ، برگرفته از قوانین دولتی ؛ مسائل جدید جلد 3ص63 تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست. استفتائات ج2 ص499وس1039 ؛ مکارم، استفتائات ج3 س1797و 1798 و 1801و1161و1583 ؛ بهجت استفتائات ج4 س6513 ؛ فاضل جامع المسائل ج1س917)
(3) سایت ادمین امام خامنه ایف أجوبةالاستفتائات، س 1984.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
برای اینکه دوستى ومحبت اهلبیت(علیهم السلام) را بدست بیاوریم راههایی وجود دارد که عرض میشود:
1- معرفت اهل بیت(علیهم السلام):
: در سایه معرفت امام به کمالات و ویژگىهاى منحصر به فردش آشنا مىگردیم و این باعث محبت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) میشود. امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: «امام آن شاخص آشکار است که بین خداى عزوجل و خلقش قرار گرفته، پس هر کس او را شناخت مؤمن مىگردد و هر کس او را انکار کرد کافر مىگردد»( کافی، ج 1، ص 170، ح 839.)
. مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفى ایمان، عین حب و بغض است. امام محمد باقر(علیه السلام) مىفرماید: «الایمان حب و بغض»؛ (میزان الحکمه، ج 2،ص 214، ح 3095)
2- اطاعت از اهل بیت(علیهم السلام): هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصیان شود، به همان اندازه بغض و کدورت نسبت به آنان در دل ایجاد مىشود و برعکس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا مىگیرد. امام رضا(علیه السلام) مىفرماید: « «الها! از تو آن عملى را مسألت مىکنم که حب خودت را به من برساند»( میزان الحکمه ، ح 3093.). بنابراین یکى از راههاى عملى وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملى است.
3- توسل حقیقی: در سایه شناخت امام مىفهمیم همه چیزمان به او وابسته است. واسطه فیض و کمال و همه چیزمان امام مىباشد براى آشنایى بیشتر ترجمه زیارت جامعه کبیره را مطالعه کنید. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانهاى است که حب را در دل بیش از پیش مىپروراند.ج
4- تولى و تبرى: دو اصلى که با حب اهل بیت(علیهم السلام) تأثیر متقابل دارند یعنى، حب اهل بیت(علیهم السلام)، تولى و دوستى با دوستان خدا و آنان و تبرى و بىزارى از دشمنان خدا و آنان را مىآورد و تولى و تبرى هم محبت اهل بیت(علیهم السلام) را در پى دارد.
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در سوره احزاب آیه 59 آمده است: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کَانَ اللّهُ غَفُورا رَحِیما
ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و زنان مومنین بگو: خود را با چادر بپوشانند؛ این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیک تر است، و در نتیجه مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.
چند نکته درباره نگاه و پوشش:
1. کنترل نگاه و رعایت پوشش مناسب در برابر نامحرم واجب است و این حکم صرفا از احکام فردی مانند نماز نیست بلکه چشم چرانی و بدحجابی امنیت فرهنگی و اخلاقی خانواده و جامعه اسلامی را را نیز تحت تاثیر قرار داده و بعضا از بین می برد در نتیجه کسی نمی تواند بگوید پوشش من به دیگران ارتباط ندارد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند، و آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم به نظر بسیاری از مراجع تقلید استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است آن هم به شرطی که زینت و آرایش نداشته و مفسدهای نداشته باشد. (و زینتها باید از نامحرم پوشانده شود)؛ (1)
3. مومنین لازم است در نوع پوشش نیز مسائل شرعی را رعایت کنند؛ متاسفانه برخی از پوششهای بانوان برای بیننده مفسده ایجاد کرده و حرام است مثل لباسهایی که با رنگ و یا مدلی که دارد جلب توجه نامحرم می کند و یا به بدن چسبیده است و برجستگی های بدن پیداست که این موارد نیز حرام است بنابر این حاضر شدن در معرض نامحرم با بلوز و شلوار، مانتوهای جلو باز، یا لباسی که آستینش کوتاه است برای زنان حرام است . (2)
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع مساله 2433 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1221 ؛ برداشت از عروه الوثقی، النکاح م 31 ؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 ؛ رساله جامع ج 2 م 1455 و 1446) آیات عظام خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنابر احتیاط.
(2) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
علاقه به یک چیزی و محبت داشتن به آن، علائم و نشانه هایی دارد و بدون آن انسان نمی تواند به حقیقت ادعای دوستی کسی پی ببرد
برخی از این نشانه ها با توجه به روایات عبارتند از:
1-محبت همراه با عمل و تقوا : دوست داشتن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تقوای الهی و دلی پاک می خواهد. محب اهل بیت علیهم السلام باید دوستی خویش را در عمل نشان دهد وگرنه علاقه ظاهری نمی تواند چندان تاثیری در زندگی انسان داشته باشد.
امام علی علیه السلام می فرماید: «هر که ما را دوست دارد باید مثل ما عمل کند و لباس پرهیزگاری را جامه و پوشش خود قرار دهد.» ( بحارالانوار، ج 1، ص 92)
2-عشق به دوستان اهل بیت علیهم السلام
«امیرالمومنین(علیه السلام)فرمودند: هر کس می خواهد بداند که آیا عاشق حقیقی اهل بیت علیهم السلام است یا نه، به قلب خویش رجوع نماید، اگر در دلش محبت دوستان ما هست پس او دشمن ما نیست; دوست ماست، ولی اگر یکی از دوستان ما را در دلش دشمن می دارد، او دوستدار حقیقی ما نیست.(بحار، ج 27، ص 53)
3-برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام
نشنه دیگر، دوری جستن از مخالفین و دشمنان عترت پیامبر صلی الله علیه و آله است. دوستدار حقیقی اهل بیت علیهم السلام باید از دشمنان آنان تبری جوید و محبت خویش را برای خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله خالص سازد و در سخنان معصومین علیهم السلام فراوان دیده می شود که فرموده اند: «دروغ می گوید کسی که ادعای محبت ما خاندان را می کند ولی از دشمنان ما برائت نمی جوید.»( مستطرفات السرائر، ص 640)
4-آمادگی برای محرومیت ها وسختی ها:
امام علی علیه السلام می فرماید: «هر کس ما اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست بدارد باید برای محنت ها پوستی دیگر بپوشد.» کنایه از اینکه آماده انواع بلاها و مشکلات باشد.( غررالحکم با ترجمه آقا جمال، ش 9038) و فرمود: اگر کوهی مرا دوست بدارد درهم فرو می ریزد.» یعنی محرومیت ها و مشکلات و بلاها به سرعت به سراغ او می آید( شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 18، ص 275)
هر که در این بزم مقربتر است - جام بلا بیشترش می دهند
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد