نزدیکترین افراد به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روز قیامت

حدیث با موضوع

توضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: چهار گروه هستند در قیامت به "من" رسول خدا نزدیکترند و طبیعتا از برکات وجودی پیامبر برخوردار می شوند لذا در برخی ادعیه وارد شده که از خدا می خواهیم که  رویت پیامبر را در بهشت روزیمان کن و همچنین این افراد از شفاعت پیغمبر بیشتر بهره مند هست.از آن چهار گروه به دو گروه در این فرصت اشاره می شود:

مورد اول حضرت می فرمایند: أصدَقُکُم لِسانا. کسی که راستگو تر باشد.

• صدق لسان که در روایت آمده یعنی فرد مراقب باشد زبانش بر خلاف واقعیت نچرخد. که دروغ هم یعنی انسان بر خلاف واقعیت خبری بدهد.

• یکی از گرفتاریهای امروز ما همین است. یک چیزهایی را بر زبان می آوریم که یا گاهی می دانیم خلافِ واقع است؛ گاهی هم حداقل، نمی دانیم که موافقِ واقع است. 

• در یک روایتی دارد: کَفی المرءُ کِذباً أن یُحَدِّثَ بِکلِّ ما سَمِع. برای دروغ گویی همین بس که انسان هر چیزی را که بشنود به زبان آورد، که نتیجه این رفتار شایعه پراکنی ها است شایعه پراکنی یعنی: قولِ به غیر علم. یعنی حرفی را بشنویم بدون اینکه از صحتش اطمینان داشته باشیم، آنرا را نقل می کنیم و اگر هم هنر کنیم یک کلمه "می گویند" اضافه می کنیم و فکر میکنیم مشکل حل شد در حالی که درست نمی شود.

• معضل بسیار از ناآرامی های روانی و مشکلات در زندگی بی صداقتی است که انسان باید اراده کند که به خصلت صدق در گفتار آراسته شود.

مورد دوم: أدّاکُم لِلأمانَةِ. کسی که امانت را بیشتر از دیگران رعایت می کند. 

• امانت انواعی دارد، مثل اموالی که از مردم در اختیار ماست یا وظیفه ای که بر عهده ما گذاشته شده یا اختیاری در بیت المال است یا ریاست و مدیریتی داریم، همه اینها مصداق امانت الهی است که اگر بدرستی عمل نکردیم ادای امانت را انجام نداده ایم.

متن اصلی:


الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 175

جلسه 175، یک شنبه 1395/8/16

حدیث:

عن زیدِ بن علیٍّ«علیهماالسلام»، عن آبائه«علیهم السلام» قال: قال رسول الله«صلی الله علیه وآله»: إنَّ أقرَبَکم مِنّی غداً و أوجبکم علیَّ شفاعةً أصدقکم لساناً و آداکم للأمانة و أحسنکم خلقاً و أقرَبکم من الناس.

در قیامت. آن کسی که نزدیک به پیغمبر اکرم«صلی الله علیه وآله وسلّم» باشد، طبعاً از برکات وجود آن بزرگوار برخوردار است. آن کسانی که از آن بزرگوار دورند، قهراً از این انوار و این برکات محرومند. شاید هم مراد از غَد، اعمّ از قیامت و از بهشت باشد. در بهشت هم درجات مختلف است، بعضی ها در درجات عالیه ای هستند که خدای متعال به اینها دیدار پیغمبر، مجالست پیغمبر را روزی می کند. در دعا می خوانید که: من پیغمبرت را زیارت نکردم، أرِنی وَجهَه یا أرِنی رؤیَتَه فی الجنة. به هر حال، نزدیک بودن به پیغمبر، مقام بزرگی است، مقام بلندی است. و أوجَبَکم علیَّ شفاعةً، کسانی که شفاعتشان بر من لازم تر است؛ کأنّه بعضی از بندگان خدا و مؤمنین شفاعت آنها بر پیغمبر به عنوان یک وظیفۀ اخلاقی مسلّم و مقرّر است، پیغمبر وظیفۀ خود می داند که از اینها شفاعت کند، لکن اینها هم درجاتی دارند، بعضی هستند انگیزه و میل به شفاعتِ اینها زیادتر است، بعضی در این حدّ و در این مرتبه نیستند. کسانی که منزلتشان به آن بزرگوار نزدیکتر و شفاعتشان اوجب است، چه کسانی هستند؟

1- أصدَقُکم لساناً، کسانی که زبانشان به دروغ نمی چرخد، صادقترین شما در زبان. صدق در عمل هم داریم، آن، بحث دیگری است. صدق در لسان. که انسان مقیّد باشد، مواظب باشد که این زبان به خلاف واقع نچرخد. یکی از گرفتاریهای امروز ما همین است. یک چیزهایی را بر زبان می آوریم که یا گاهی می دانیم خلافِ واقع است؛ گاهی هم حداقل، نمی دانیم که موافقِ واقع است. که در یک روایتی دارد: کَفی المرءُ کِذباً أن یُحَدِّثَ بِکلِّ ما سَمِع. شایعه پراکنی ها همین است، شایعه پراکنی یعنی: قولِ به غیر علم. یک چیزی یک کسی می گوید، شما بجای اینکه اگر شبهۀ غیبت است، نهی اش کنید؛ می شنوید و خوشتان می آید! و بعد جای دیگر آنرا نقل می کنید! گاهی هم می گوییم: «می گویند»! به خیال اینکه اگر بگوییم «می گویند»، مشکل برطرف می شود. داری حرف را منتقل می کنی.

2- و آداکم للأمانة، کسی که امانت را بیشتر از دیگران رعایت می کند. امانت انواعی دارد، گاهی پولهایی در اختیار ماست، گاهی وظائفی بر عهدۀ ماست، اینها همه امانت الهی است. بعضی در کیفیتِ خرج بیت المال مراعات نمی کنند! اداء امانت نشده است.

شما یک جا مدیرید؛ این مدیریت، این مسئولیت یک وظائفی، تعهدهایی دارد، اگر آن تعهدها را رعایت نکردیم، ادای امانت نکردیم! نوع دیگر امانت، عهود الهی است؛ فرض بفرمایید معارف الهی در ذهن ماست، یک چیزهایی را از معارف الهی می دانیم. اینها را بایستی به مردم برسانید، بیان کنید؛ فعلی العالِم أن یُظهِرَ علمَه، لَتُبَیِّنُنَّه للناس و لاتَکتمونَه. یکی از مشکلات جوامع ما، جوامع اسلامی، مشکل ندانستن است.

اعتقادی
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code