کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۶/۲۲ تا ۱/۰۶/۲۹

حدیث گفتار روز
وسائل، ج12، 109

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(علیه السلام) در روایتی می فرمایند: کَانَ رَسُولُ ٱللهِ صلی الله علیه و آله أکْثَرُ مَا یَجْلِسُ ٱتِّجَاهَ ٱلْقِبْلَةِ

رسول خدا صلی الله علیه و آله بیشتر وقت‌ها رو به قبله می‌نشستند. (وسائل، ج12، 109)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره قبله:
1. کسى که مى‌خواهد نماز بخواند، باید براى پیدا کردن قبله کوشش نماید، تا یقین کند که قبله کدام طرف است و اگر یقین پیدا نکرد باید به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان یا از راههاى دیگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل یا صاحب مسافر خانه پیدا مى‌شود عمل نماید.(رساله مراجع مساله782و783)
2. کسی که با اعتماد به روش معتبری نماز را به یک طرف خوانده و بعد فهمید اشتباه کرده، اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی90 درجه نرسیده باشد نمازش صحیح است و اگر در بین نماز متوجه انحراف شده، آنچه تا آن لحظه خوانده صحیح است و بقیه را رو به قبله بخواند و اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی 90 درجه یا بیشتر باشد اگر قبل از گذشتن وقت نماز بفهمد نمازش را دوباره بخواند و اگر بعد از وقت متوجه شود به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای قضا ندارد هر چند معلوم شود که نمازش را پشت به قبله خوانده است.(مشهور تحریر م4، احکام قبله،خوئی، منهاج م 516 سیستانی منهاج 516.عروةالوثقی فی احکام الخلل فی القبله، مخالف مکارم: حکم انحراف از قبله چیست؟ باید رو به قبله نماز بخوانند اما تا پنج الی شش درجه انحراف عمدی اشکالی ندارد ولی بیش از آن جایز نیست و انحراف سهوی نیز چنانچه ما بین مشرق و مغرب نماز خوانده شود، یعنی در صورتى که کمتر از 90 درجه بوده، نمازهاى گذشته صحیح است و گرنه باید به تدریج قضا کنند.)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
میزان الحکمه جلد 1/520

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر مومنان(علیه السلام) در روایتی می فرمایند: اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ

ای تجار ابتدا یادگیری احکام کسب وتجارت سپس تجارت. [میزان الحکمه جلد 1/520]

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام معاملات:
اگر معامله ای از قبیل خرید و فروش نسیه بر اساس ضوابط و شرایط شرعی نباشد، آن معامله باطل است هر چند طرفین نسبت به قرارداد انجام گرفته رضایت داشته باشند.
اگر انسان بواسطه معامله باطلی کالایی بدستش رسیده است مثلا آهن و مصالح ساختمانی را نسیه خریداری کرده است و زمان تحویل پول آن در هنگام قرارداد مشخص نشده ، در این صورت معامله باطل است و آهن و مصالحی که بدست انسان رسیده است، را مالک نمی باشد و شرعا حق تصرف و استفاده از مصالح را ندارد مگر اینکه که فرد اطمینان داشته که فروشنده رضایت دارد که از مصالح استفاده شود هر چند معامله باطل باشد.
اگر خریدار کالا اطمینان داشته است که فروشنده رضایت به استفاده و تصرف در کالا درهر حال داشته چه معامله صحیح باشد و چه باطل، اما بعد از سپری شدن مدّتی، شک نماید که فروشنده از رضایتش برگشته یا نه، میتواند بنا بر رضایت وی گذاشته و در مال تصرّف نماید.
خداوند توفیق کسب روزی حلال را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:رساله مراجع م 2052، تحریر الوسیله حضرت امام، کتاب البیع، م 13، رساله جامع ایت الله سیستانی ج 3 م 171 و 172

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط- الاسلامیة ج2 ص119ح7

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می فرمایند: إنَّ فِی الرِّفقِ الزِّیادَةَ وَ البَرَکَةَ ، و مَن یُحرَمِ الرِّفقَ یُحرَمِ الخَیرَ

در مدارا کردن افزایش روزی و برکت نهفته است و هر که از مدارا بی بهره باشد از خیر بهره ای ندارد. (الکافی (ط- الاسلامیة ج2 ص119ح7)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام شراکت:
1.شراکت در یک مال از راههای مختلف ممکن است حاصل شود مثلا اگر زمینی به چند نفر ارث رسیده باعث شراکت می شود یا اینکه دو نفر با همدیگر زمینی را خریداری می کنند، سبب شراکت می شود.
2. اگر چند نفر در مالی شریک باشند، هر گونه تصرفی در مال مشترک، باید با اجازه و رضایت تمامی شرکا باشد بنابراین اگر انسان بطور مشترک منزل را خریداری کرده یا به ارث رسیده، تصرف و استفاده از منزل بدون اجازه سایر شرکا حرام است و انسان مدیون می شود.
3.گاهی اوقات دو نفر یا چند نفر میان یکدیگر اینگونه قرار می گذارند که ماشین از من و کار از شما یا مغازه از من و کار از شما و در سود با یکدیگر شریک باشیم. مثلا نصف درآمد، متعلق به صاحب ماشین یا صاحب مغازه باشد و نصف دیگر متعلق به کسی که کار می کند، اینگونه شراکت باطل است و صاحب مغازه یا صاحب ماشین از جهت شرعی فقط می تواند مبلغ پولی که در عرف برای اجاره کردن مغازه یا ماشین پرداخت می شود، مطالبه کند. البته اگرهمین معامله درقالب مصالحه باشداشکال ندارد. (توضیح المسائل مراجع، م2142و م2151، م2150و م2157 و رساله آموزشی )


جهت تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج‏9، ص 538

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.حضرت رضاعلیه السلام در روایتی درباره فایده و اثر پرداخت خمس می فرمایند: :فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم،

پرداخت خمس کلید رزق شماست.وسائل، ج‏9، ص 538

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام سال خمسی:
برای شناخت مقدار خمس اموال، لازم است سال خمسی انسان مشخص باشد.
شروع سال خمسی هر فردی طبق نظر مرجع تقلیدش مشخص است مثلا به نظر برخی مراجع از جمله، امام خامنه ای ابتدای سال برای پرداخت خمس زمانی است که انسان اوّلین درآمد را به دست می آورد، بنابراین ابتدای سال خمسی افرادی مانند کارگران و کارمندان از اولین روزی است که امکان دریافت اولین درآمد از درآمدهای کار و کارمندی را داشته باشند و سال خمسی تجار و مغازه‌داران با امکان حصول اولین سود خرید و فروش است و انتهای سال خمسی یکسال بعد از شروع سال خمسی می باشد.
اگر فرد بخواهد سال خمسی‌اش را زودتر قرار دهد، مثلاً با اینکه انتها سال خمسی فردی اوّل فروردین سال بعد است ولی می خواهد یک ماه زودتر اول اسفند قرار دهد به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه اول اسفند خمس مجموع درآمدهایش را در تاریخ اول اسفند حساب و پرداخت کند سال خمسی او عوض شده است و در سال های بعد اول اسفند سر سال خمسی او می باشد.
خداوند توفیق انفاق در راه خودش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع:
سیدروح‌الله خمینی، توضیح المسائل فارسی، ص۴۲۴، س۴۰ (چاپ دفتر انتشارات اسلامی در 456 صفحه چاپ یازدهم)؛ سیدعلی خامنه‌ای، رساله خمس، م100 و 101. ناصر مکارم شیرازی، استفتائات، ج۱، ص۱۱۰، س۳۵۳؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۱، ص۴۰۵، م۱۲۴۶؛ توضیح المسائل جامع ج 2، مسأله 578.

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص379

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند‌: مَنْ بَاتَ عَلَى طُهْرٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْل‏

هر کس با وضو (طهارت) بخوابد، گویی شب را به عبادت گذرانده است. ( وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص379)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی درباره احکام وضو:
یکی از واجبات وضو مسح سر می باشد که در این زمینه چند نکته یادآوری می شود:
1. یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانی است جای مسح سر است.
2. محل مسح باید خشک باشد و اگر محل مسح دارای رطوبت کمی است، که هنگام مسح کشیدن، رطوبت دست بر آن تاثیر می گذارد و بر آن رطوبت کم غلبه میکند، مانعی ندارد. البته باید یقین کند که رطوبت دست بر آن رطوبت کم تاثیر و غلبه داشته است. (عروه الوثقی مستحبات وضو م 26)
3. کسی که موی جلوی سر او به اندازه‌‌ای بلند است که اگر مثلاً شانه کند به صورتش می‌‌ریزد یا به جاهای دیگر سر می‌‌رسد، باید قسمتی از موها را که پس از شانه کردن از محدودۀ جلوی سر خارج نمی‌‌شود، مسح کند. همین طور، می‌‌تواند فرق سر را باز کرده و بُن موها یا پوست سر را مسح کند؛امّا اگر موهایی را که به صورت می‌‌ریزد یا به جای دیگر سر می‌رسد، جلوی سر جمع کند و بر آنها مسح نماید، باطل است.
خداوند توفیق بندگی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع:رساله مراجع م 251

جزئیات
حدیث گفتار روز
غرر الحکم : ۲۶۳۸

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امیر المومنین در روایتی می فرمایند: امام على علیه السلام :
إیّاکَ و الظُّلمَ؛ فَمَن ظَلَمَ کَرُهَت أیّامُهُ

بپرهیز از ظلم و ستم ؛ زیرا هر که ستم کرد ، روزگارش ناگوار شد . غرر الحکم : ۲۶۳۸

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دونکته کوتاه در باره تولید کنندگان و تعمیر کنندگان وسایل:
1.اگر افرادی مانند خیاط یا تعمیر کار یا صنعتگر چنانچه چیزی را بگیرند که بسازند یا تعمیر کنند در صورتی که جنس و یا وسیله را در ضمن کار ضایع کنند ویا از بین ببرند ضامن می باشند و باید خسارت را جبران نمایندهر چند در انجام کار کوتاهی نکرده باشند بنابراین چنانچه خیاط پارچه ای را بگیرد که لباس بدوزد چنانچه پارچه را خراب کند یا ناقص بدوزد، یا لباس را با اطو بسوزاند، خیاط ضامن است و باید جبران کند.(مشهور:مخالف شبیری زنجانی:اگر بر طبق قواعد آن صنعت، که شناخته شده است، رفتار نکند ضامن است) (توضیح المسائل مراجع م 2200)
2. اگر کسی اجیر شده و قرارداد بسته که در روز معینی کاری را انجام دهد و در آن روز برای انجام کار حاضر شود اما صاحب کار، طفره برود و کارگر در آن روز بیکار بماند، باید اجرت او را بدهد.مثلا اگر بنایی را برای ساختن خانه ای در روز معینی اجیر کند و بنا در آن روز اماده کار باشد ولی صاحب کار ، مصالح را آماده نکند و بنا بیکار بماند، صاحب کار باید اجرت بنا را بدهد.(توضیح المسائل مراجع م 2197)
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code