سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده است: اَلکَذِبُ یَنقُصُ الرِّزقَ؛
دروغ گویی، رزق و روزى صاحبش را کم مى کند. (نهج الفصاحه ص ۳۷۳ ، ح ۱۰۸۷)
چند مساله شرعی درباره احکام بیمه خدمت شما زائرین و مجاورین گرامی تقدیم می شود:
1. استفاده از خدمات بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد داده و استفادهی دیگران از آن جایز نیست و چنانچه کسی با ارائه مستندات درمانی دروغین از آن امکانات استفاده کند ضامن و مدیون است. (1)
2. ارائهی اطلاعاتِ نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازیهای مصنوعی در آتش سوزیها، تصادفات و یا دریافت بیمهی بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق، مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند. (2)
3. در صورتی که کسی تا کنون مثلا به دلیل ندانستن حکم با ارائه مستند دروغین اموالی از بیمه ها (چه شرکتهای خصوصی چه دولتی) دریافت کرده است ضامن است و باید مال را به ایشان برگرداند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1953 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 342 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، احکام بیمه)
(2) (استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 341 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، احکام بیمه)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرمایند: « أدَّبوا أولادَکم علی ثلاث خصالٍ، حبّ نبیِّکم و حبِّ اهلِ بیته و قرائةِ القرآنِ: فرزندانتان را با محبت من و محبت خاندان من و محبت قرآن تربیت و تادیب کنید.» برای تربیت نمودن فرزندان بر محبت اهل بیت (علیهم السلام) استفاده از مهارتهای زیر مفید می باشد: (کنزالعمال، ج16، ص456.)
برخی از روشهای تربیت نمودن فرزندان بر محبت اهل بیت ( علیهم السلام) را عرض میکنیم:
1. بیان فضایل اهلبیت ( علیهم السلام)
زمانی که فرزندان با فضایل اهل بیت ( علیهم السلام) آشنا میشوند علاوه بر این که شناخت عمیقتری از آنان پیدا میکنند محبت آنان نیز در قلب شان ریشه میدواند و رشد میکند و همین امر زمینه را برای پذیرش امامت آنان نیز فراهم میآورد.
2. جلسات بزرگداشت یاد اهل بیت
زنده نگه داشتن یاد اهل بیت ( علیهم السلام) بویژه برپایی مراسم سوگواری امام حسین (علیه السلام) و یا شرکت دادن فرزندان در این مجالس علاوه بر فراهم نمودن زمینه برای آشنایی با معارف دینی و آشنایی با اهداف و راه و رسم زندگی آنها، موجب برقراری ارتباط معنوی فرزندان با اهل بیت ( علیهم السلام) خواهد شد
امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: [نام و یاد] ما را زنده نگه دارید خدا رحمت کند آن را که[نام و یاد] ما را زنده نگه میدارد. (بحارالانوار، ج44، ص282.)
3. زیارت قبور اهل بیت ( علیهم السلام )
یکی از جذابترین مسافرتها که علاوه بر ارزش معنوی، دارای لذت مادی نیز میباشد، مسافرت برای زیارت قبور ائمه (علیهم السلام) است. البته با آشنایی و قرائت زیارتنامههای وارد شده از جانب ائمه (علیهم السلام) از قبیل زیارت امین الله و جامعه کبیره و... علاوه بر آشنایی با ویژگیهای ائمه (علیهم السلام) و اهداف مهم آنان، موجب ایجاد محبت و علاقه به آنان نیز خواهد شد.
4. الگو سازی
وقتی مخاطب با افرادی آشنا میشود که بسیاری از صفات عالی انسانی در آنها جمع شده آن افراد را به عنوان الگوی زندگی خود انتخاب میکند و سعی میکند در زندگی نیز در حد توان مانند آن افراد زندگی کند. البته برای بیان فضایل اهل بیت میتوان با توجه به سن و میزان پذیرش فرزندان، از قالبهای شعر، قصه و حکایت استفاده نمود
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
تولی به معنای پذیرش ولایت اولیای الهی با قلب و پیروی از آنها در عمل و نیز دوست داشتن اولیای الهی و دوست داشتن دوستداران آنها است و تبری به معنای بیزاری جستن قلبی و درونی از دشمان خدا و اولیای او و کناره گرفتن از رفتار و مشی آنها در عمل است .
«ولیّ» در زبان عرب به معنای دوست، یاور و سرپرست آمده است. بنابراین تولّی هم می تواند به معنای پذیرش دوستی و کسی را دوست خود قرار دادن باشد و هم می تواند به معنای پذیرش سرپرستی و کسی را سرپرست خود قرار دادن. اما با توجه به آیات و روایات می توان گفت که دوستی و سرپرستی لازم و ملزوم یکدیگرند و پذیرش دوستی مقدمه پذیرش سرپرستی است؛ چرا که دل سپردن مقدمه سرسپردن است و انسان تا به کسی دل نبندد نمی تواند سرسپرده او شود و چنانکه باید و شاید تسلیم او گردد
تولی و تبری از فروع دین است و در فرهنگ اسلام - مخصوصاً شیعه - جایگاه خاصی دارد.
تولی و تبری، محدوده و اساس گرایشها و موافقتها و مخالفتهای یک مسلمان را در ارتباطات انسانی مشخص میکند. امام باقر ( علیه السلام ) میفرماید: "هل الدین الا الحب و البغض"، "آیا دین غیر از حب( تولی) و بغض (تبری) است". (کافی،ج2،ص125)
از این روایت و امثال آن استفاده میشود که تولی و تبری، دو رکن اساسی دین و دین داری است. در زیارت عاشورا میخوانیم: "انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامه، و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم"؛ "من در صلح و سازشم با کسانی که با شما صلح کنند و در جنگ هستم با کسانی که با شما در جنگند تا روز قیامت، من دوستم با کسانی که شما را دوست دارند و دشمنم با کسانی که شما را دشمن دارند".
فردی به حضور امام باقر علیه السلام رسید و گفت: گاهی شیطان با من خلوت میکند و نفسم را پلیدی فرا میگیرد، آنگاه به یاد دوستی شما میافتم و نفسم پاک میشود.امام فرمود : دین جز محبت نیست. نمیبینی که خداوند میفرماید: « قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ « آیه 31 آل عمران ». اگر خدا را دوست میدارید، مرا پیروی کنید، تا خدا شما را دوست دارد . (بحارالانوار، ج27، ص 94.)
علما در توضیح میگونید: استشهاد امام به آیه، برای این است که محبت ایشان، محبت خدا است یا این که محبت بدون تبعیت ، ناتمام است
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از اذکار مهم در نماز تکبیر (الله اکبر) است؛ "الله اکبر" یعنی خدا بزرگتر و برتر از آن است که قابل توصیف باشد. در روایتی از امام صادق علیه السلام درباره این ذکر نماز نقل شده که فرموده اند: اِذا کَبَّرْتَ فَاسْتَصْغِرْ ما بَیْنَ الْعُلا وَ الثَّری دُونَ کِبْرِیائِهِ؛ ...
چون تکبیر نماز را گفتی، آن چه را بین آسمان و زمین است در برابر بزرگی خدا کوچک و حقیر شمار. (خصال، ج 2، ص: 621)
اما چند نکته شرعی درباره احکام تکبیره الاحرام نماز:
1. به فتوای مشهور مراجع تقلید یکی از ارکان نماز، تکبیرة الاحرام است که ترک عمدی و سهوی آن نماز را باطل میکند. (1)
2. هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن باید آرامش داشته باشد ولی حرکت دستها به تنهایی در هنگام گفتن تکبیرةالاحرام اشکال ندارد بلکه به نظر مشهور مراجع تقلید مستحب است نمازگزار موقعی که شروع به گفتن تکبیر می کند، دستها را به سمت موازات گوش بالا ببرد به این صورت که وقتی دست ها مقابل گوش ها رسید تکبیر هم تمام شود. (2)
3. تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیرة الاحرام، مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را نیز چنانچه به قصد تکبیر مستحبی نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام تقلید باید درحال آرامش بدنگفته شود. (3)
خداوند متعال توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) شبیری زنجانی: گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است. (رساله مراجع مساله948)
(2) (رساله مراجع مساله951)
(3) صافی، گلپایگانی: فتوی. امام خمینی، زنجانی، سیستانی، نوری، فاضل، وحید: بنابر احتیاط واجب. خوئی، تبریزی: احتیاط مستحب. (اجوبه الاستفتائات س434، رساله مراجع مساله 965 ؛ عروة الوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در مورد فلسفه غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: اِنَّ لِلْقائِمِ غَیْبَةً قَبْلَ اَنْ یَقُومَ اِنَّهُ یَخافُ (وَ اَوْمَأَ اِلی بَطْنِهِ یَعنی القَتْل): همانا برای قائم، پیش از آنکه قیام فرماید، غیبتی است؛ چرا که در هراس است، و حضرت اشاره به شکم خود کرد؛ یعنی بیم کشته شدن دارد.»( کافی، ج 1، ص 340)
چون آخرین ذخیره الهی در زمین است و آن حاکمیت فراگیر و جهانی که در تمام ادیان وعده داده شده است، فقط به دست او تحقق مییابد؛ بنابراین بر خداوند است که به هر وسیله ممکن، او را تا روز موعود حفاظت نماید و حکمت الهی نیز بر پنهان زیستی او تعلق گرفته است.
دلایل دیگری نیز به عنوان فلسفه غیبت ذکر شده است که بیان میشود:
1-تأدیب مسلمانان و آمادهسازی ایشان برای پذیرش ولایت امام معصوم:
امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: بدانید که زمین هرگز از حجت الهى خالى نمىماند، امّا خداوند مردم را بخاطر ظلم و جور و نیز زیادهرویهایى که در حق خود انجام مىدهند، به زودى از دیدن حجت خودش [امام مهدى « عجل الله تعالی فرجه الشریف » ، محروم خواهد ساخت»(بحار، ج51، صص 112-113). پس غیبت امام عصر(علیه السلام) یک نوع توبیخ و تنبیه مسلمانان است و بخاطر ظلم و نافرمانی خود آنان و عدم ولایتپذیریشان رخ داده است. تا زمانی که جامعه ظرفیت بهرهمندی از وجود مقدس انسان کامل و حجت خدا را در خود ایجاد نکند، از ظهور خبری نیست؛بنابراین، یکی از مهمترین راههایی که میتواند غیبت را برطرف و ظهور را نزدیک سازد، آن است که با تغییر و اصلاح باورها و رفتارهای خود و جامعه، زمینه بهرهمندی از فیض وجود امام را فراهم سازیم.
2- آزادی از بیعت طاغوت های زمان: امام مجتبی (علیه السلام) فرمود:هر کدام از ما امامان در زمان خود، بیعت حاکمان و طاغوت های زمان را از روی تقیه بر عهده گرفته ایم، مگر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز می گزارد. خداوند ولادت او را مخفی نگه داشت و برای او غیبتی در نظر گرفت، تا زمانی که قیام می کند بیعت حاکمی بر گردنش نباشد(بحار ، ج 51، ص 132)
خداوند در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
دائم الوضو بودن توفیقی است که اگر شامل حال هر کسی شود آثار و برکات فراوانی دارد. مانند بخشش گناهان، استجابت دعا، رزق و روزی فراوان و ... به عنوان نمونه رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: ... إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَکُونَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى طَهَارَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّکَ تَکُونُ إِذَا مِتَّ عَلَى طَهَارَةٍ مِتَّ شَهِیداً
اگر می توانی روز و شب با طهارت باشی، همین کار را انجام بده و اگر با طهارت از دنیا بروی، شهید از دنیا رفته ای. (وسائل الشیعة، ج1، ص: 383)
چند نکته کوتاه درباره احکام وضو خدمت شما تقدیم می شود:
1. اگر کسی قبل از نماز شک کند که وضو گرفته یا نه، باید برای نماز وضو بگیرد. اما کسی که وضو گرفته است و شک دارد که وضویش باطل شده است یا نه، بنا می گذارد که وضویش باطل نشده است و صحیح است. (1)
2. اگر در بین نماز شک کند که وضو گرفته یا نه به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای نمازش باطل است و باید نماز را رها کند و وضو بگیرد و نماز را دوباره شروع کند. (2) اما اگر بعد از نماز شک کند که برای نماز وضو گرفته بوده یا نه، به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای نمازی که خوانده صحیح است و برای نمازهای بعدی باید وضو بگیرد. (3)
3. کسی که در انجام وضو و کارها و شرایط آن زیاد شک می کند و به اصطلاح کثیر الشک است، نباید به شک های خودش اعتنا کند و مطابق معمول مردم عمل کند. (4)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانه اش را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م 300 و م 301)
(2) آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب نمی تواند به آن نماز اکتفا کند و باید وضو گرفته و نماز را دوباره بخواند. آیات عظام مکارم، صافی: بنابر احتیاط واجب نمازی که می خواند تمام کند و بعد باید وضو گرفته و دوباره نماز بخواند. آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که احتمال بدهد در حال شروع نماز متوجه (ولو اجمالا) که باید وضو داشته باشد، نمازش صحیح است. و بنابر احتیاط واجب برای نمازهای بعد وضو بگیرد. آیت الله بهجت: مگر اینکه به امید صحیح بودن نماز را بخواند، بعد اگر فهمید وضو داشته نمازش بنابر اظهر صحیح است. (توضیح المسائل مراجع م 304 ؛ توضیح المسائل جامع م 332)
(3) آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که احتمال بدهد در حال شروع به نماز متوجه (ولو اجمالا) که باید وضو داشته باشد، نمازش صحیح است. و بنابر احتیاط واجب برای نمازهای بعد وضو بگیرد. آیت الله صافی: در صورتی که احتمال می دهد پیش از نماز به حکم لزوم وضو برای نماز ملتفت بوده، نمازش صحیح است. آیت الله وحید: در صورتی که علم به غفلت در حال شروع به نماز نداشته، نماز صحیح است. آیات عظام خوئی، تبریزی و فاضل: در صورتی که احتمال بدهد در حال شروع به نماز ملتفت حالش بوده، نماز صحیح است. (توضیح المسائل مراجع م 303)
(4) (توضیح المسائل مراجع م 299)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
أمیرالمۆمنین علیه السّلام درمورد علل فشار قبر می فرمایند: عَذَابُ الْقَبْرِ یَکُونُ مِنَ النَّمِیمَةِ وَالْبَوْلِ وَ عَزْبِ الرَّجُلِ عَنْ أَهْلِهِ: عذاب قبر از سخنچینی و پرهیز نکردن از بول(مراعات نکردن طهارت) و اینکه مرد در غذا و خواب از زنش دوری کند، بوجود می آید( علل الشّرآئع، ج۱، ص ۳۰۹)
طبق روایات ،برخی گناهان موجب فشار قبر میشوند که عرض میشود:
1-ضایع کردن نعمتها: رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود: تنگى قبر و فشار آن به مؤمن براى آن است که او نعمتها را ضایع مىنمود و این تنگى و فشار قبر کفاره آن عمل محسوب مىگردد(علل الشرایع، ص 309)
منظور از تضییع نعمتها، بکار بردن نعمتها در غیر از مورد مصرفشان یعنی در راه حرام است.
2-بد اخلاقی با همسر و فرزندان: پیامبر براى تشییع جنازه «سَعد بن معاذ» از منزل خارج شدند در حالیکه هفتاد هزار فرشته جنازه وى را تشییع میکردند؛ پس از دفن او، مادر سعد گفت: گوارا باد اى سعد بر تو در این بهشتى که وارد شدى؛ رسول خدا فرمود: اى مادر سعد، بر خدا حکم جزمى مکن. [بلکه او به شدت مورد فشار قبر قرار گرفت] سپس حضرت فرمودند: «فشار قبر سعد به علت بد اخلاقی او با اهل خانه بود»(کافی، ج 3، ص 236)
3-یاری نکردن مظلوم: نقل شده یکی از علمای بنیاسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده بود(ثواب الاعمال، ص۱۱۱)
4-رعایت نکردن برخی حق الناسها مثل سخن چینی،غیبت و دروغ: پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «عذاب قبر از سخنچینی، غیبت و دروغ ناشی میشود (مستدرکالوسائل، ج9، ص 121)
خداوند همه ما را از فشار قبر نجات بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم یکی از گناهان بزرگ که در قرآن جنگ با خدا از آن تعبیر شده است گناهِ ربا است که حرمت آن نزد تمام فرق اسلامى، قطعى و از گناهان کبیره است؛ صاحب تفسیر المیزان می نویسد تهدیدهایى که در قرآن براى اخذ ربا آمده، براى قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نیامده است. به عنوان نمونه در سوره مبارکه بقره آیات 278 و 279 آمده است: اى کسانى که ایمان آوردهاید! تقواى الهى پیشه کنید و اگر ایمان دارید ربا گرفتن را ترک کنید. فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا که اگر چنین نکنید: فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ... (بدانید که) از جانب خدا و رسولش جنگى بر ضد شما برپا خواهد شد. (گزینه روی میز خداوند متعال برای رباخواران)
ربا انواع و اقسامی دارد و همه آنهاحرام و گناه است یکی از آن موارد مطابق مبنای مقام معظم رهبری آن است که طلبکار به بدهکار در اداء دین مهلت دهد و در مقابل، علاوه بر تورم پول، سود و زیادی هم شرط کند که ربا و حرام است. (1)
توضیح مسئله این است که اگر طلبکار به بدهکار برای تاخیر پرداختِ بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن علاوه بر تورم سود دریافت کند شرعا حرام است مثلا ماشینی را شش ماهه با چک میفروشد و در سررسید پرداخت چک، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق میکنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند، ولی بابت تاخیر، مبلغی علاوه بر تورم اضافه تر پرداخت کند که این مبلغ اضافی ربا و حرام است.
البته مسئله صورتهای دیگری هم دارد که می توانید با مراجعه به کارشناس دینی آن موارد را بیاموزید . (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) آیت الله مکارم: اگر فردی به هر دلیلی به دیگری بدهکار باشد اعم از مهریه، دیه و یا اینکه ضمان دیگری بر عهده او باشد و حتی خمس بر ذمّه داشته و نپرداخته، اگر به قدری گذشته که تفاوت تورّم زیاد است باید تورّم متوسط اجناس را در نظر بگیرد. آیت الله سیستانی: کاهش ارزش قابل محاسبه نیست مگر آنکه تفاوت خیلی فاحش (حداقل 20 برابر) شده است.
(2) اگر فروشنده یک کالایی، موقع معامله اعلام کند که شخص خریدار کالا (به صورت نسیه ای) باید بدهی را در همان تاریخ سررسیدش پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر در پرداخت ندارد و به همین دلیل با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط میکند «چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد» چنین شرطی به نظر امام خامنهای و همچنین تعدادی از مراجع تقلید صحیح است) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 294 س: 34 ؛ رهبری: استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 437318 ؛ استفتائات سایت مکارم ؛ استفتائات سیستانی س 359 و 364 ؛ استفتائات سایت شبیری زنجانی ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1 س: 658 و 663 ، استفتائات سایت مکارم، امور بانکی، جریمه دیرکرد ؛ بهجت استفتائات، ج3 س: 4472 ؛ جامع المسائل-فارسی، فاضل، ج1 ص: 306 س: 1186)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: إنتظار الفرج من الفرج: انتظار فرج، جزیی از فرج است.( الغیبة طوسی، ص276)
منتظِر حقیقی کسی است که زمینه را برای منتَظَر( فرد مورد انتظار) آماده کند، یعنی همانطوری که وقتی منتظر مهمان هستیم برایش غذا مهیا می کنیم و خانه را جارو و تمیز می کنیم، باید برای ظهور امام نیز تلاش کنیم و زمینه مهدویت را فراهم کنیم.یعنی باید بین منتظِر و منتظَر سنخیت و شباهت باشد.
امام رضا ( علیه السلام ) درباره فضیلت انتظار صحیح فرمود: آیا هیچیک از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند، نفقه خانوادهاش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنین حالی از دنیا برود مانند کسی است که به همراه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جنگ بدر به شهادت رسیده است. و اگر هم مرگ به سراغ او نیاید مانند کسی است که به همراه قائم ما و در خیمه او باشد. (کافی، ج4، ص260)
این نکته که امام فرمود: فضیلت منتظر مثل کسی است که در خیمه امام هست یا مثل کسی است که در جنگ همراه پیامبر است نشان میدهد که انتظار عمل است نه حالت و صرف دعا کردن، چون در جنگ و خیمه جنگ ،عمل است نه دعا، یعنی بشرطی منتظر حقیقی است که کاری برای تعجیل فرج و ظهور کند، از این جهت می فرمایند: افضل الاعمال؛ انتظار فرج است نه افضل الحالات،یعنی یک حالت نیست،بلکه نیاز به کار و تلاش دارد. (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۸)
خداوند ما را جزء منتظرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام توجه بسیار زیادی به بازار و کسب و کار دارد؛ به عنوان نمونه از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرموده اند: «اَلْجَالِبُ مَرْزُوقٌ وَ اَلْمُحْتَکِرُ مَلْعُونٌ»؛
آنکس که سعی و تلاش در فراهم نمودن نیاز مردم می کند خدا به او رزق و روزی عنایت می کند و آنکس که احتکار می کند ملعون است. (1)
اسلام برای اقتصاد و بازار احکام و دستورالعملهایی ارائه فرموده است تا سبب ارتقاء و بالندگی آن شود و از مفاسد و سوء استفاده ها جلوگیری شود: یکی از این مسائل حکم احتکار است که از گناهان در بازار است.
دو نکته کوتاه درباره احتکار:
1. احتکاری که بر اساس نظر فقهی مقام عظمای ولایت و مراجعی دیگر حرام است مربوط به غلات چهارگانه (گندم و جو و خرما وکشمش)، روغن حیوانی و نباتی است که مورد نیاز طبقات مختلف جامعه نیز باشد لذا در زمانی که این نیاز در جامعه باشد و احتکار صورت پذیرد حرام و گناه است. (2)
2. در این مسئله لازم است قانون نیز مورد توجه باشد که اگر مثلا انبار کردن فلان جنس بر خلاف مقررات نباشد مانعی ندارد والا همان هم جایز نیست. (3)
البته در پایان این نکته هم قابل توجه است که مقدار تقاضا و خرید بیش از حد نیاز نیز تعادل بازار را بر هم می زند بنابر این توصیه می شود مومنین در این رابطه نیز به سیره معصومین توجه کنند؛
به عنوان نمونه نقل شده که در یک بازه زمانی در دوران امام صادق علیه السلام در مدینه قحطی شد و مردم به هیجان افتادند و در پی اندوختن گندم بیشتر در خانه هایشان بودند که همین موضوع بر دامنه قحطی افزود؛ اما حضرت در آن وضعیت (برخلاف عملکرد اشتباه عامه مردم) به غلامشان دستور دادند که همان مقدار گندمی هم که از قبل در انبار منزل داشتند را به بازار ببرند و بفروشند؛ و بعد فرمودند: بعد از این، نان خانه مرا روز به روز از بازار بخر! نان خانه من نباید با نانى که در حال حاضر توده مردم مصرف مى کنند تفاوت داشته باشد! (4)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات دین و زندگی به سبک معصومین را مرحمت فرماید و همچنین شرّ محتکرین را به خودشان برگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) وسائل الشیعه، جلد 12، صفحه 313 تا 315.
(2) مکارم، بهجت: احتکار یعنی انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم، به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه به اندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد.
(3) استفتائات سایت ادمین امام خامنه ای، سوال شماره 439093
(4) تهذیب الأحکام، طوسى، ج 7، ص 161، باب (التلقی و الحکرة).
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود:
1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامهای به حضرت رضا علیه السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشتخویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54)
3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38)
5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها
نقل شده است امام رضا علیه السلام به «ریان بن شبیب» فرمودند: إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا.
اگر دوست داری که همراه ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش. (وسائل الشیعة ج : 13 ص: 503)
در این دقایق و به مناسبت این ایام شادی چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی بیان می شود:
1. مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و لطیفه گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع باید ترک شود. (1)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود چنانچه دف رقص آور یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است گرچه برخی از مراجع دف زدن را مطلقا حرام می دانند. (2)
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج حضرتش قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود. (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
(2) آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امروز روز اول ماه ذی القعده و سالروز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت است که به نام روز دختر نامگذاری شده است؛ به همه شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم. از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) راجع به جایگاه دختران نقل شده که فرمودهاند: نِعْمَ اَلْوَلَدُ اَلْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُونِسَاتٌ مُبَارَکَاتٌ مُفَلِّیَاتٌ
. دختران چه فرزندان خوبی هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت رسانی، یار و غمخوار، با برکت و پاکیزه کننده. (الکافی، جلد، صفحه۵)
یکی از مهمترین مسائل اسلامی توجه به تربیت دینی فرزندان و مراقبت بر مسائل تربیتی اولاد است که پدر و مادر مسئولیت بسیار خطیر و حساسی در این زمینه دارند و از نگاه اسلامی نقش پدر، ویژه تر و پر رنگ تر می باشد. و پدران عزیز زمان بیشتری را به این امر مهم اختصاص دهند. در همین زمینه چند مساله شرعی را در ارتباط با تربیت دینی فرزندان عرض می کنم:
1 بر پدر و مادر واجب است که فرزندان خود را از کودکی، تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند؛ بنابر این اگر نسبت به مسائل شرعی فرزند کوتاهی شود و در زمان بلوغ، عدم رعایت وظایف شرعی فرزند به خاطر کوتاهی پدر و مادر باشد، والدین مسؤل خواهند بود. مثل مساله حجاب دختر؛ و همچنین تمرین دادن کودکانی که خوب و بد را متوجه می شوند بر تمامی عبادتها مستحب است. البته باید به گونه ای انجام شود که موجب بیزاری بچه از نماز یا عبادات دیگر نشود. (1)
2. اگر معلم یا آموزشگاه، سبب انحراف اخلاق یا اعتقادات فرزند شود بر پدر و سرپرست فرزند، حرام است که فرزندش را زیر نظر چنین معلمی یا چنین مرکز آموزشی قرار دهد.
3. بر پدر واجب است فرزند نابالغ را از هر آنچه سبب فساد اخلاق و عقایدش می شود، حفظ کند لذا اگر فرزندش به شبکه های مجازی دسترسی دارد و با مسائل خلاف و حیا سروکار دارد، یا دوستان منحرفی دارد باید او را از فساد دور کند. (3)
در پایان عرض می شود که بالاترین تاثیر تربیتی مربوط به رفتار والدین است که امیدواریم رفتار اسلامی و دینی داشته باشیم و الگوی مناسبی برای فرزندانمان باشیم.
خداوند متعال فرزندان صالح و سالم به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب حجر، م 11 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389) عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحت الصوم، مساله 2.
(2) عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء مساله36.
(3) (حضرت امام، استفتائات ج1ص 133 س25 ؛ مسائل جدید، ج1 ص179 و 180)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا(علیه السلام) درپاداش زیارت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود». (کاملالزیارات، ص 536، ح 826)؛ نکته مهم این است که شبیه این حدیث را امام صادق(علیه السلام) وحضرت جواد(علیه السلام) نیز گفته اند(بحار، ج 48، ص 307- کاملالزیارات، ص 536)
ایشان تنها خواهر امام رضا است که از یک مادر(نجمه خاتون) هستند و یکی ار قداستهای قم در روایات بخاطر وجود ایشان در قم است.
- بخاطر مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا(علیه السلام) در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان»؛ ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی. که همانطور که مقام شفاعت برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) نقل شده، برای حضرت معصومه نیز نقل شده است.
- در جریانی عده ای شیعیان برای سوالاتی به منزل امام کاظم(علیه السلام) امدند که ایشان منزل نبودند و حضرت معصومه جواب سوالات ایشان را به درستی به صورت نوشته دادند که وقتی امام کاظم متوجه جوابها شدند، فرمودند:(فداها ابوها )واین همان جمله ای است که پیامبر به حضرت زهرا فرمودند(نقل از کشف اللئالی،سایت آیه الله مکارم)
حضرت معصومه(سلام الله علیها) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا(سلام الله علیها ) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه که حضرت زهرا.(سلام الله علیها ) با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی(علیه السلام) را تبیین می کرد، حضرت معصومه سلام الله علیها نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی(علیه السلام) است که با اثبات ولایت او ولایت سایر امـامـان معصوم نیز ثابت می شود.
- معصومه یعنی اینکه ایشان مراتبی از عصمت را دارا هستند و لقب معصومه را امام رضا به ایشان دادند.
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ایام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و همچنین تبریک دهه کرامت خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی
یکی از راههایی زیبای ابراز محبت به دیگران هدیه دادن است؛ بر اساس احادیثی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده هدیه دادن باعث میشود ناراحتیها و اختلافات از بین برود؛ مثلا از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: ... تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ
. به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینهها را از بین مىبرد. (الکافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144)
لذا چند نکته ای کوتاه درباره احکام شرعی هدیه خدمت شما بیان می شود:
1. هدیه دادن به ارحام و خویشاوندان مستحب است و نسبت به آن سفارش زیادی شده است و در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است. (1)
2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش محقق نشده است. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر خودش بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (2)
3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی مواردِ مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد، آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (3)
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335)
(2) (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315)
(3) (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320)
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
در احادیث ارزش فراوانی به دختران داده اند که چند نمونه ذکر میشود:
1-مهربانتر بودن خدا نسبت به دختران:پیامبر می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَی الذُّکُورِ:خداوند متعال بر دختران مهربانتر است تا پسران(فروع من الکافی، ج 2، ص 82)
2-نیکی بودن دختران: امام صادق علیه السلام فرمود: دختران، نیکی و پسران، نعمت اند و همانا بر نیکیها، پاداش و از نعمتها، سؤال میشود.( وسائل الشیعة، ج 15، ص 104)
3-ابتدا هدیه را به دختر دادن: اسلام با نظر به روحیات لطیف دختر، به والدین دستور داده که در برخی از رفتارهای خانوادگی مانند تقسیم هدایا، دختران را مقدم شمارند. رسول خداعلیه السلام فرمودند:
«کسی که به بازار برود و برای خانوادهاش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد، همانند کسی است که به مستمندان صدقه میدهد [و اجری برابر آن میبرد] ؛ اما باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر کس دخترش را شاد کند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل ( علیه السلام ) را از بند رهانیده است.(بحار، ج 23، ص 116)
4-روزی داشتن دختران:امام صادق ( علیه السلام ) به مردی که از دختردار شدن خود ناراحت بود، فرمودند:«به من خبر رسیده خدا به تو دختری داده، ولی موجب خشم و ناراحتی تو شده است. از او به تو زیانی نخواهد رسید. او گلی است که تو آن را میبویی و خدا روزیاش را خود فراهم میکند [و تو برای مخارج او به زحمت نمیافتی و روزیاش را با خود میآورد] و بدان که رسول خداصلی الله علیه وآله هم پدر دختران بودند و بیشتر دختر داشتند( وسائل الشیعة، ج 15، ص 102)
خداوند به دختران ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم؛ بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
در نقل است که رسول خدا ص راجع به حق همسایگان اینگونه فرموده اند: ما آمَنَ بی مَن باتَ شَبْعانَ و جارُهُ جائع ...
.آنکه سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد به من ایمان نیاورده است و ساکنان هر مجتمعی سیر بخوابند در حالی که در میان آنان گرسنه ای باشد خدا در قیامت به آنها نظر رحمت نمی کند؛ (الکافی، ج2، ص668)
در این فرصت کوتاه نکاتی درباره حقوق شرعی همسایگان خدمت شما عرض می کنیم:
1. مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود:
الف: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود، حرام است؛ بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب میگردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (1)
ب: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود. (2)
2. استفاده از درخت همسایه اعم از میوه و شاخ و برگ آن جایز نیست مگر اینکه با اجازه و رضایت همسایه باشد. (3)
3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد. (4) و همچنین در زندگی آپارتمانی در ساعت رفت و امد در راهروها و سرویس پله ها و همچنین سر و صدا کردن باید دقت شود.
4. رعایت مسائل بهداشتی؛ مثلا اگر زباله ها را بی موقع بیرون بگذاریم و از بوی بد آن همسایه و یا عابر آزرده شود، این موارد نیز ا حق الناس است چه برسد به اینکه این آلودگی ها منجر به بیماری و صدمه و خسارت شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) استفتائات آیت الله سیستانی ص: 339
(2) اجوبه الاستفتائات س 1447
(3) جامع المسائل، فاضل، ج1 س 2235
(4) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 333)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فارْجِعُوا فیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ« اما رخدادهایی که پیش میآید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، بههیچوجه ازنظر لغت و دلالت وضعی بهمعنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیعتری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز میشود
مراد از( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند براساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آنهم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین(علیه السلام) نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است وفرمان و دستور میخواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین(علیه السلام) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم؛ دهه پر از نور کرامت را خدمت یکایک شما عزیزان تبریک می گویم
فردی به امام کاظم علیه السّلام نامه نوشت که من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و میگوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَرْزُقُهُمْ
بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3)
یکی از گناهان بسیار بزرگ سقط جنین است و سن جنین هم حکم را تغییر نمی دهد بنابر این اگر بر جنین روح هم دمیده نشده است و یا حتی در روزهای آغازین تشکیل جنین (در مرحله نطفه) هم باشد باز هم شرعا حرام و گناه کبیره است ولی متاسفانه عده ای بی توجه به عواقب هولناک آن مرتکب این گناه و معصیت سنگین می شوند.
دو نکته کوتاه راجع به سقط جنین:
1. توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهمتر بودن تربیت، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه؛ مجوزی برای سقط جنین نمیشود. البته اگر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان جان مادر در ادامه بارداری در خطر باشد سقط آن قبل از دمیده شدن روح است اشکالی ندارد. (1)
2. کسی که مرتکب این معصیت سنگین شده است باید توبه کرده و علاوه بر توبه دیه را نیز ضامن است؛ حال دیه چقدر است؟ دیه سقط جنین بستگی به سن جنین سقط شده دارد به عنوان مثال دیه سقط نطفه به نظر اکثر مراجع 20 مثقال شرعی طلاست که حدودا معادل 72 گرم طلا میشود که باید به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن) که می توانید جزئیات مسئله را با رجوع به کارشناس دینی بپرسید. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1266 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موارد جواز سقط جنین ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ جامع المسائل ج1 س 1752 و س 1754 ؛ صافی جامع الاحکام ج1 س 1408 ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6279 و س 6284)
(2) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل قضایی، سوال شماره 1176047 ؛ استفتائات حضرت امام ج 3 ص: 477 س 41 و س 43 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1268 ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ مکارم، استفتائات سایت، دیه جنین ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6281 ؛ صافی جامع الاحکام ج 1 س 1410) سیستانی: دیه نطفه 105 مثقال نقره است. سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّن قَد رَوَى حَدیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ اَحْکامَنَا فَلْیَرْضوْا بِهِ حَکماً فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکماً فَاِذَا حَکمَ بِحُکمِنَا فَلَم یقبل مِنْهُ فَاِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکمِ الله وَعَلَیْنَا رَدَّ وَالرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادّ عَلَى الله وَهُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْک بِاللَّهِ؛: هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحبنظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به داوری بپذیرید. همانا من وی را حاکم بر شما قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم خدا را سبک شمردهاند و ما را رد کردهاند و آنکس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و ردکردن خدا در حد شرک به اوست. (وسائل ، ج18، ص98)
عبارت (قَد رَوَى حَدِیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا)را جز بر شخصی که فقیه و مجتهد در احکام و مسائل دین باشد، نمیتوان تطبیق داد و قطعاً منظور امام علیه السلام ، فقها و علمای دین هستند که آن حضرت، ایشان را حاکم بر مردم معرفی کرده، و حکم فقیه را مانند حکم خویش دانسته است. پس اطاعت از حکم فقیه نیز واجب و الزامی است و ردکردن و نپذیرفتن حاکمیت و حکم فقیه، بهمنزلة نپذیرفتن حاکمیت امام معصوم علیه السلام و کوچکشمردن حکم ایشان است که گناهی بزرگ و نابخشودنی بهشمار میآید.
در اینجا امام از واژة «قاضیا»استفاده نکردند و (جعلته علیکم حاکماً ) عمومیت و اطلاق واژة حاکم، همة موارد حکومت و حاکمیت را شامل میشود نه فقط قضاوت را.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46)
حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام بهمعنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است.
آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است.
آثار قیام برای خدا:
رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان میداند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیکتر میشد، بر افروخته تر می شد. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند.
وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست که یکی از عوامل آن قیام 17 شهریور بود که یاد شهدای آن روز را گرامی میداریم.-
خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
امام خمینی سرچشمه همه فضایل بود که به برخی اشاره میشود:
1-اخلاص: حاج احمد آقا تعریف میکردند روزی که امام را برای ایراد سخنرانی در حسینیه جماران همراهی میکردم، قبل از آنکه امام بروند روی جایگاه - همچنان که صدای فریاد مردم میآمد که: «درود بر خمینــی» امام دست مرا گرفتند و دم گوش من فرمودند: این جمعیت را میبینی که همه یکصدا و بلند «درود بر خمینی درود بر خمینی» میکنند به خدا قسم اگر همه شان جمع شوند و بگویند: «مرگ بر خمینی»، ذرهای از هدفی که دارم و راهی که پیش گرفتم عقب نشینی نخواهم کرد
2-ساده زیستی: امام خمینی (ره) از اول عمرشان، چه زمانی که در قم بودند، چه موقعی که به نجف تبعید شدند و چه بعد از انقلاب، خانه و ملک شخصی نداشتند و تا آخر عمر به صورت اجاره نشین و مستأجر، زندگی پربرکت خود را ادامه دادند.( برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص46)
- از پاریس پیغام رسید که امام خواسته اند که محل اسکان ایشان شمال شهر نباشد، در اماکن خصوصی نباشد و در جای پر زرق و برق هم نباشد(برداشتهایی از سیره امام خمینی (ره)؛ ص50)
3-شجاعت: امام در جلسات خصوصی شان گفته بودند: من اصلاً به چیزی مثل پدیده ترس خو نگرفته ام و نمی دانم ترس چیست و پزشکان ایشان طی 8 سال گویند از لحاظ پزشکی نیز هیچ وقت چیزی بنام ترس در بدن ایاشن نبود چون هیچ وقت ترشح ادرنالین؛تغییر ضربان قلب، لرزش نداشتند(برداشتهایی از سیره امام خمینی، ج 2، ص 279)
4-مهربان بودن با اهل خانه: « خانم امام می گوید: «امام هیچ وقت به ما دستور نداده اند.. امام خودشان چایی شان را درست می کردند، و خودشان قوری و استکان خود را میشستند.
- نوه امام، می گوید: «هر کس از خانواده امام که به دیدارشان می رفت، احساس می کرد که آقا خیلی دوستش دارد، همه ما این احساس را داشتیم که امام بیش تر از همه به ما علاقه دارد، من هنوز یادم نمی آید که به اتاق امام وارد شده باشم و ایشان لبخند نزده باشند .»
خداوند ما را قدردان امام و شهدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
فردا روز 14 خرداد سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و انتخاب حکیمانه حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به عنوان ولی فقیه زمان و سکان دار این انقلاب الهی است.
همه ما می دانیم از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب وجود رهبری اسلام شناس و بصیر در رأس کار بود؛ و به قطع و یقین تداوم این نظام مقدس هم در گرو تبعیت و پشتیبانی محض از فرامین ولایت فقیه است همانطور که در روایات نیز به این مهم تصریح شده است آنجایی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا لِمَنْ وَلَّاهُ اللَّهُ الْأَمْرَ فَإِنَّهُ نِظَامُ الْإِسْلَام.
. از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری باعث ایجاد نظم در امت اسلام است. (امالی مفید، النص، ص: 14) و چه زیبا حکیم فرزانه مان فرمودند که "پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد"
اما چند نکته راجع به حفظ نظام:
1.حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و ازمهمترین اهدافاسلام است و مهمترین تکلیف آحاد ملت در نیل به این هدف مقدس گوش سپردن به رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب و پیروی محض از ایشان است. یکی دیگر از مصادیق مهم حفظ نظام، این است که انسان در هر شغل و منصبی که قرار دارد وظیفه اش را به نحو أحسن انجام دهد. (1)
2.تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی بشود شرعا حرام است که به برخی از مصادیق آن به عنوان نمونه اشاره میشود:
الف) ظلم به آحاد مردم خاصه طبقه ضعیف جامعه، کمکاری مسوولین در ادارات که علاوه بر ایجاد ناراحتی و بدبینی در مردم و تضعیف نظام اسلامی، موجب مدیون شدن به بیت المال و مردم نیز می شود.
ب) اخلال در امور اقتصادی با کارهایی از قبیل رانت، رشوه، اختلاس، احتکار و گرانفروشی اموال مورد نیاز و ضروری مردم.
ج) همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده در ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات.
از خداوند متعال می خواهیم که انشالله این انقلاب را به انقلاب حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه ملحق فرماید؛ تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
توضیحات و منابع:
(1) ( استفتاآت مکارم ج3س1581)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد زمینه سازی ظهور می فرمایند: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه ؛ مردمی از شرق قیام میکنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی فراهم میسازند.»(سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ بحارالانوار، ج 51، ص 87)
همانطوری که ائمه(علیهم السلام) برای غیبت امام زمان مردم را آماده می کردند و امامین عسکریین (علیهم السلام) زمینه ساز ظهور بودند و ابتدا غیبت صغری شد و درانتها غیبت کبری صورت گرفت، ظهور نیز نیاز به مقدمه و زمینه دارد واین تصور که ظهور نیاز به زمینه سازی ندارد،غلط است،زیرا هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به اهداف عالی خود، به مقدمات و آمادگیهایی نیاز دارد. امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ظهور حضرت مهدی علیه السلام می دانند ومی فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچمداری حضرت حجت علیه السلام است که خداوند، به همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد(صحیفه نور،ج 21، ص327 ) در روایات شیعه و سنی، کسانی که زمینه ساز ظهور هستند مردم مشرق زمین هستند که با عناوینی مثل خراسانی، مردم قم و... نقل شده است.
مثلا: امام صادق (علیهالسّلام)فرمود: خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر میگرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر میگردد و آن گاه قائم ظهور میکند(عقدالدرر، ص۱۲۵)
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
از نظر أمیرالمومنین علیه السلام، امام بر حق و رهبر صالح، مجری فرمان خداست و ابدا از پیش خود مطلب و درخواستی ندارد؛ آنجایی که حضرتش در بخشی از خطبه 105 نهج البلاغه فرموده اند: عِبَادَ اللَّهِ لَا تَرْکَنُوا إِلَى جَهَالَتِکُمْ ... إِنَّهُ لَیْسَ عَلَى الْإِمَامِ إِلَّا مَا حُمِّلَ مِنْ أَمْرِ رَبِّهِ ...
ای مردم به جهالت تان تکیه نکنید و تابع هواها و هوسهایتان نباشید ... بر امام و پیشوای جامعه نیست جز آنچه از سوی پروردگارش تکلیف شده، اینکه پندی رسا گوید، در خیرخواهی بکوشد، سنتها احیا کند، حدود به پا دارد و به بهره و نصیب مردم بپردازد.
چند نکته کوتاه راجع به ولایت فقیه:
1. دین اسلام آخرین دین الهی، دینی جامع و جاودان است؛ که برای تمامی ابعاد زندگی بشر برنامه دارد و هیچگاه تعطیل نمی شود و تا قیامت استمرار دارد بنابراین طبق آیات و روایات در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه نیز ضرورت دارد حکومتی دینی برپا گردد و به احکام اسلامی عمل شود.
2. حکومتی می تواند مبتنی بر قانون خداوند تحقق یابد که رهبر و زمام دار آن واجد دو صفت 1- علم به قانون خدا و 2- عدالت باشد و جز این امکان ندارد. (ولایت فقیه یعنی حکومت و ادارهى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.) حال اگر فردی واجد این دو صفت به پا خاست و حکومت تشکیل داد، بر همه مردم اطاعت از او لازم است. (وجوب تبعیت از ولی فقیه)
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی و لو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى از فتواى مرجع تقلیدش پیروى می کند. (1)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، شادی روح بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی، سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خمینی، ولایت فقیه: حکومت اسلامی (تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، بهار 1373) ص39ـ40. (عروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید م57 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 52 و 62 و 63 و 65 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4 ؛ صحیفه امام ج10 ص: 58 ؛ مکارم استفتائات ج3 س19 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 ص: 225 س910 و 911 و 912 و 913 ؛ بهجت استفتائات ج1 س57 ؛ تبریزی استفتائات ج2 س 48 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، تقلید م 26)
بسم الله الرحمن الرحیم
بنیانگذار دهه محرم امام رضا(علیه السلام) هستند که فرمودند: پدرم هنگامی که ماه محرم فرا می رسید خنده کنان دیده نمی شد و گرفتگی و غمگینی بر ایشان غالب می شد تا اینکه ده روز سپری می شد و هنگامی که روز دهم می شد آن روز روز مصیبت و گریه اش می بود و می فرمود: این روزی است که در آن امام حسین علیه السلام را کشتند(وسائل الشیعه، ج ۱۴ ،ص ۵۰۵)
1-بخشش گناهان:امام رضا(علیه السلام) فرمود: ای پسر شبیب! اگر بر حسین علیهالسّلام گریه کنى تا اشکهایت بر گونه هایت روان شود، خداوند هر گناهى که کردى از کوچک و بزرگ و کم و زیاد می آمرزد.( بحارالأنوار ؛ ج ۴۴ ؛ص ۲۸۶ )
2-بهشت کنار پیامبر باشد: امام رضا(علیه السلام) فرمود: اگر شاد میشوی که در غرفه هاى ساختهشده در بهشت با پیغمبر و آلش علیهم السّلام ساکن شوى، بر قاتلان حسین علیهالسّلام لعنت بفرست وفرمود: اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگین و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولایت ما، زیرا اگر کسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قیامت او را با آن سنگ محشور خواهد کرد. .( عیون أخبارالرضا(ع)، ج1 ص 299)
3-شادی و سرور در قیامت: امام رضا(علیه السلام) فرمود: هر که روز عاشورا روز مصیبت و اندوه گریه او باشد حق تعالی روز قیامت را برای او روز شادی و سرور گرداند و دیده گانش در بهشت به نور ما روشن شود. ((علل الشرائع ،ج2،ص227)
4-ثواب شهدای کربلا بردن: اگر شاد میشوی که ثوابی مانند ثواب کسانی که با حسین علیهالسّلام شهید شدند برای تو باشد، هر وقت به یادش افتادى بگو: «یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»: «ای کاش با آنها بودم تا به فوز عظیمى مى رسیدم».
خداوند ما را درقیامت با اهل بیت علیهم السلام محشورفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
گرامی می داریم یاد و خاطره شهدای اسلام و انقلاب خاصه شهدای 15 خرداد که خونشان را در راه حمایت از اسلام نثار کردند و ما امنیتی که هم اکنون داریم مرهون جانفشانیهای ایشان است.
امنیت به فرموده رسول خدا از نعمتهایی است که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد آنجا که فرموده اند: نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ و العافِیَةُ.
دو نعمت است که نادیده گرفته میشود: امنیّت و سلامتی. (الخصال ج1 ص۳۴)
همه مردم نسبت به برقراری و تداوم امنیت در عرصه های مختلف تکالیفی دارند که در ادامه دو نکته در این زمینه بیان می شود:
1. حضرت امام ره: مهمترین تکالیف مردم در تداوم امنیت جامعه عبارت است از آگاهی، مشارکت، نظارت و همگامی ایشان با جمهوری اسلامی که محوریترین ضامن حفظ امنیت همین خواهد بود (1) ؛ و این مهم نیز در گرو حمایت از ولایت فقیه است؛ چراکه هر جا که دشمنان خواستند شرارتی کنند وقتی مردم از ولی فقیه حمایت کردند تمام نقشه های دشمن نقش برآب شد؛ و چه حکیمانه فرمود که: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد.»
2. ایجاد ناامنی و همچنین تشویق و تهییج دیگران به ایجاد اختلال در نظام اسلامی شرعا حرام است؛ مثل شایعه سازی ها یا وارونه جلوه دادن حقائق و نشر آن (مانند محتکر جلوه دادن عده ای از خیّرین) یا ایجاد تنش در اذهان مردم در فضای مجازی (مانند گمانه زنی های بی اساس و شلوغ شدن صف نانوایی ها)؛ این امور جایز نیست؛ البته نقد سازنده خیلی عالی است و همیشه باید باشد (مثلا اگر در ارگان شهرداری یک مامور مثلا با گرفتن رشوه با سازه ی ساختمانی غیر مجاز تسامح کند حتما باید حرف زد و نقد کرد)؛ هر جا که می بینیم مسئولی به دلیل بی کفایتی و یا سوء تدبیر ضربه ای به نظام و مردم وارد می کند لازم است از مسیر خودش نقد شود. (2)
از خداوند متعال برای همه جان برکفان این نظام طول عمر و توفیق را آرزومندیم.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام شادی روح بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی، سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (صحیفهی امام، 1378، ج 4، ص 248 و ج 18، ص 378 و 379)
(2) (رساله مراجع م2187 و 2791 ، رهبری اجوبه 1055 و 1082 و 1083 و 1403 ، استفتائات جدید مکارم ج4 س521 ، تحریر ج1 کتاب مکاسب و متاجر م10)