کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۳/۳۰ تا ۱/۰۴/۰۶

حدیث گفتار روز
فرازی از زیارت جامعه کبیره

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در سالگرد بمب گذاری و هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت رضا علیه السلام و شهادت تعدادی از زائرین در روز عاشورا در سال 1373 هستیم.
امام هادی علیه السلام در ضمن زیارت جامعه کبیره به ما آموخته اند که بیزاری جستن از دشمنان اهل البیت علیهم السلام یک تکلیف است، آنجا که آمده است: وَ بَرِئْتُ إِلَی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ أَعْدائِکمْ وَ مِنَ الْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَالشَّیاطِینِ وَحِزْبِهِمُ، الظَّالِمِینَ لَکمُ، الْجاحِدِینَ لِحَقِّکمْ

از دشمنانتان بیزاری می جویم و همچنین بیزاری می جویم از طاغوت و شیاطین و حزبشان، و بیزاری می جویم از ستمکاران نسبت به شما و منکران حقّتان.

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مسئله امروز:
1. هر عملی که عرفا هتک و بی احترامی به مقدسات مثل قرآن، مسجد و امام علیه السلام باشد حرام است. هتک حرمت امام معصوم علیه السلام مصادیق مختلفی می تواند داشته باشد و فرقی نمی کند که این هتک به صورت تخریب حرم باشد یا آزار و قتل زوار بی دفاع یا ساخت کاریکاتور، فیلم یا موسیقی موهن و یا نوشتن مقالات و مطالب توهین آمیز و ... که همه اینها حرامند. حتی گاهی اوقات می بینید در قالب مزاح و لطیفه (به هدف خنداندن دیگران) مطالبی نشر داده میشود که وهن دین و مقدسات است لذا مؤمنین باید مراقب باشید وسیله نشر این مطالب حتی در این قالب هم نشوید.
2. در نقطه مقابل، دفاع و مقابله با هتک مقدسات شرعا واجب است و مسلمانی که با چنین عملی مواجه می شود نباید سکوت کند؛ کیفیت این دفاع نیز مختلف است؛ مثلا افرادی با مال و جانشان به دفاع از حرمها و مقدسات می پردازند؛ برخی که قدرت بیان دارند با سخنرانی و بیانیه هتک را محکوم می کنند، افرادی که قدرتشان در قلمشان است، با قلمشان مبارزه می کنند، هنرمندان با فعالیتهای هنری دفاع می کنند یا اینکه مثلا افرادی که با فضای مجازی سر و کار دارند با حمایت از پویشها در مقابل هتک مقدسات عکس العمل نشان می دهند.
برای همه شهداء خاصه شهدای مدافع حرم، شهدای حرم مطهر در حادثه بمب گذاری و همچنین حادثه ماه مبارک، علو درجات را آرزو می کنیم و از خداوند متعال توفیق رهروی ایشان را مسئلت می کنیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت زائران حرم رضوی به دست ایادی آمریکا (عاشورای 1373ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- غضب الهی و لعنت فرشتگان: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هنگامی که لقمه حرام در شکم انسان قرار گیرد، هر فرشته‌ای که در آسمانها و زمین است او را لعنت می‌کند و تا وقتی که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمی‌کند و هر کسی که لقمه حرام بخورد به سوی خشم خدا رفته است، پس اگر توبه کند خدا می‌پذیرد و اگر قبل از توبه بمیرد، آتش به او سزاوارتر است(جامع‌الاحادیث ،ص 289)
2-خوردن از گوشت خبیث در دوزخ: امام صادق ( علیه السلام ) در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: گروهی را دیدم که سفره‌هایی از گوشت‌های پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف می‌خوردند و غذاهای پاکیزه را وا می‌گذاشتند. از جبرئیل پرسیدم: اینها چه کسانی‌اند؟ جبرئیل گفت: اینها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده، مال حرام می‌خورند و آنان از امت تو هستند ای محمد(بحارالانوار ج 75 ص 172 )
3- خروج از ولایت علی ( علیه السلام ) و اهل بیت ( علیه السلام ) : امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: امیرمؤمنان ( علیه السلام ) بارها می‌فرمود: کسی که مال مؤمنی را به حرام بخورد، او از دوستان ما نیست. پس کسی که ولایت علی ( علیه السلام ) را پذیرفته است، نباید مال حرام بخورد و اگر بخورد باید در ولایت خود تردید کند(بحارالانوار ج 104 ص 296 )
4- عدم قبولی نماز تا چهل روز: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
5-حرام شدن بهشت بر حرام خوار: پیامبر‌اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: پیکری که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمی‌شود. (میزان الحکمه، ج 3، ص 124)
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضر الفقیه باب ذکر جمل من مناهی النبی صلی الله علیه و آله ح 4967)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ یَطْلُبُ فِیهِ جَمَاعَةً کَانَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ سَبْعُونَ أَلْفَ حَسَنَةٍ ...

. هر کس به قصد شرکت در نماز جماعت به سمت مسجد برود به ازاء هر قدمش هفتاد هزار حسنة برای اوست. (من لا یحضر الفقیه باب ذکر جمل من مناهی النبی صلی الله علیه و آله ح 4967)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در رساله مراجع تقلید، برای صحیح بودن نماز جماعت شرایطی ذکر شده که یکی از آنها نبودن حائل [و مانع] در صف نماز جماعت است (1) که در این باره چند نکته خدمت شما زائرین گرامی بیان می‌کنم:
1. در نماز جماعت نباید بین مأموم و امام، یا بین انسان و مأموم دیگری که انسان به واسطه او به امام متصل شده است، پرده و ستون و مانند آن فاصله باشد. مثلا نباید در صف اول جماعت ستون باشد چرا که افرادی که بعد از ستون هستند جماعتشان باطل است. اما اگر امام جماعت مَرد و مأموم زن باشد یا بین زن و مأموم دیگری که مرد است و زن بواسطه او به امام متصل شده، پرده و مانند آن باشد، اشکالی ندارد. (2)
2. اتصال در جماعت اگر از یک طرف (یعنی از روبرو، راست یا چپ) هم باشد کافی است. مثلا اگر در جلو و سمت راستِ نمازگزار در صف جماعت حائل وجود داشت اما از سمت چپ حائل وجود نداشت [و به امام متصل بود] برای اتصال در صف نماز جماعت، کافی است. (3)
3. اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه شد که به واسطه وجود حائل در صف، اتصال تا امام جماعت وجود نداشته، در این صورت جماعتش باطل است اما در صورتی که رُکنی در نماز مثل رکوع، اضافه نکرده باشد، نمازش به صورت فردا صحیح است و لازم نیست نمازش را دوباره بخواند. (4)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) تعریف حائل: حضرت امام، آیت الله مکارم: حائل چیزی است که مانع مشاهده باشد. آیت الله سیستانی: هر چیزی که تفرق و جدایی ایجاد کند بنابر این فرقی نیست بین اینکه مانعِ مشاهده باشد یا نباشد. (تحریر الوسیله، القول فی شرائط الجماعه، الشرط الاول ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، شرایط نماز جماعت، نبودن حائل بین امام و ماموم ؛ منهاج الصالحین، ج 1 م 795)
(2) نکته: اما احکام مربوط به وجود حائل بین صفوف خود بانوان و همچنین در موردی که امام جماعت و مأموم هر دو زن هستند، همانند احکام وجود حائل در نماز جماعت مردان می‌باشد. (توضیح المسائل مراجع م 1411 و 1433 ؛ عروه الوثقی، شرائط الجماعه، شرط اول ؛ سایت ادمین، شماره استفتاء 574042 تاریخ استفتاء 24/5/1394)
(3) نکته: حضرت امام، امام خامنه ای، (زنجانی: احتیاط واجب): اگر در مقابل حائل وجود داشته باشد و کسی را از صف جلو نبیند، جماعتش باطل است. (توضیح المسائل مراجع اقتباس از مساله 1414)
(4) (عروه الوثقی، شرائط الجماعه، م 11 ؛ منهاج الصالحین، ج1 م 802)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-نپذیرفتن حق و منحرف شدن: امام حسین ( علیه السلام ) علت نپذیرفتن سخنان امام حسین ( علیه السلام ) توسط دشمنانشان درکربلا را لقمه حرام دانستند و فرمودند: لقد مُلِئَت بُطونکم من الحرام(بحارالانوار، ج 45، ص 8 )شکم هایتان از حرام پر شده است. شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مهر خورده وای بر شما، آیا انصاف نمی دهید و به حق گوش فرا نمی دهید.
حرام خواری انسان را در وضعی قرار می دهد که هیچ موعظه و نصیحتی در او تأثیر نمی کند و راههای هدایت و سعادت به رویش بسته می شود
2- بی برکتی در اموال:
امام کاظم علیه السلام فرمود:حرام نمو نمی کند و اگر نمو کند مبارک نخواهد بود(کافى، ج 5، ص 125)
و امام صادق علیه السلام در این زمینه فرمودند:کثرت حرام، روزی را نابود می کند(بحارالانوار، ج 73، ص 314)
3- فساد نسل انسان
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:درآمد حرام آثار سوئش در نسل انسان آشکار می شود(محجةالبیضاء، ج 2، ص 206) بسیارند کسانی که به خاطر داشتن درآمدهای حرام فرزندان فاسدی نصیبشان شده است
4- عذاب الهی:
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:گروهی روز قیامت می آیند که دارای حسناتی به اندازه کوه ها بوده اند اما خداوند برای آنها ارزش و اعتباری قائل نمی شود و دستور می دهد آنان را به جهنم ببرند. سلمان عرض کرد یا رسول اللّه آنها را برای ما توصیف کن. فرمود:اما این گروه نماز بپا می داشتند و روزه می گرفتند لکن وقتی که مال حرامی بر آنها عرضه می شد به سرعت آن را می ربودند(مجموعه ورام، ج 1، ص 130)
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار: 103/ 117/16)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت است که ایشان در بازار تجار را به تفقه در دین دعوت می کردند و می فرمودند: مَعاشِرَ الناسِ ، الفِقهَ ثُمَّ المَتجَرَ ...

اى مردم! ابتدا یادگیری احکام ، سپس تجارت! به خدا قسم که ربا در میان این امّت، مخفی تر از حرکت مورچه بر روى تخته سنگ سیاه است . (بحار الأنوار: 103/ 117/16)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان بزرگ که در قرآن جنگ با خدا از آن تعبیر شده است گناهِ ربا است؛ ربا به معنای زیاده است، لکن از جهتِ شرعی به هر زیاده گرفتن یا سود یا درصدی، ربا گفته نمی شود بلکه از جهت شرعی شرط زیادی فقط در سه مورد ربا و حرام است که به دو مورد آن اشاره می کنیم:
1. ربای قرضی یعنی شخص، پولی را به کسی قرض دهد و شرطِ گرفتن زیادی و سود کند. البته ناگفته نماند مطابق نظر مقام معظم رهبری قرض گیرنده موظف است حین اداء دین کاهش ارزش پول را نیز محاسبه و پرداخت کند و ربا نیست. (1)
2. قسم دیگر از ربا آن است که مثلا بین دو نفر معامله ای نسیه انجام شده است و زمان اداء دین بدهکار از طلبکار درخواست مهلت بیشتر می کند که در اینجا اگر به خاطر همین مهلت دادن مبلغ بدهی را افزایش دهد ربا و حرام است. (2)
البته نکته ای را هم خوب است در پایان تذکر دهیم که به نظر بیشتر مراجع معظم تقلید گرفتن و دادن ربا در مواردی خاص استثناء شده و حرام نیست: 1. ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست؛ (اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست.) 2. ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (3)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) جهت اطلاع: فتوای امام خامنه‌ای نسبت به دریافت دین به نرخ روز مورد توجه بیان کننده باشد. (تحریر کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1011)
(2) (تحریر کتاب الدین م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م992)
(3) زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنابر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد. خوئی، تبریزی: ربا گرفتن بنابر احتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست. نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است. (رساله مراجع م 2080 ؛ رساله آیه الله وحید 2108)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
در آیات و روایات برکات و آثاری برای کسب حلال بیان شده که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود:
1- بهترین عبادت: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: عبادت هفتاد بخش است و بهترین بخش آن طلب حلال است. (ثواب الاعمال ،ص 385 ) ودر روایتی دیگر ترک لقمه حرام بهتر ازدوهزار نمازمستحبی شمرده شده است(تنبیه الخواطر، ص 360)
2- آمرزش الهی: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که روزی حلال بخورد، فرشته ای بالای سرش قرار می گیرد و برای او طلب آمرزش می کند تا وقتی که از خوردن آن فارغ شود. (میزان الحکمه، ج3 ،ص2701 ،ح17648)
3- نورانیت قلب: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که چهل روز مال حلال بخورد، خداوند قلب او را نورانی می کند. (بحار، ج103 ،ص16 )
4- جهاد در راه خدا: امام کاظم ( علیه السلام ) فرمود: کسی که درپی روزی حلال برای خود و خانواده اش باشد، همانند کسی است که در راه خدا جهاد کند. (بحارالانوار، 103، ص3)
5- هفتاد هزار حج مقبول: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : رد کردن یک دانگ از حرام (یک ششم دینار یا درهم) پیش خدا معادل هفتاد هزار حج قبول شده است. (جامع الاخبار، ص 442) نشان می دهد که ترک حرام خواری در موقعیت آن خیلی سخت است
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)
خداوند در مورد برخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند،یکی ازسنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ج۳ ص۲۶۸)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ابو بصیر از امام باقر علیه السّلام نقل می کند که حضرت مى‌فرمود: إِنَّ اَلصَّلاَةَ إِذَا اِرْتَفَعَتْ فِی أَوَّلِ وَقْتِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِیَ بَیْضَاءُ مُشْرِقَةٌ تَقُولُ حَفِظْتَنِی حَفِظَکَ اَللَّهُ ...

. وقتی نماز در اول وقتش بجا آورده می شود به سمت صاحبش برمی گردد در حالی که سفید و نورانى است و مى‌گوید: مرا حفظ‍ کردى، خدا تو را حفظ‍ کند ولی اگر در غیر وقت و بدون رعایت حدودش خوانده شود به صاحبش درحالى‌که، سیاه و تاریک است باز می گردد و مى‌گوید: مرا ضایع نمودى، خداوند تو را ضایع نماید. (الکافی ج۳ ص۲۶۸)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در چند مورد است که مسافر باید نماز را کامل بخواند و نماز شکسته نمی شود و روزه هم صحیح است که دو مورد آن را در ادامه بیان می کنیم:
1. مورد اول نماز در وطن است البته تا وقتی اعراض نکرده باشد؛ اما اگر اعراض و ترک وطن کند یعنی بعد از خروج، تصمیم داشته باشد که دیگر برای زندگی به آنجا بر نگردد در این صورت دیگر نماز و روزه در آنجا کامل نیست. (1)
2. مورد دوم آن است که بداند یا تصمیم داشته باشد در یک مکان ده روز بماند؛ آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابراین اگر کسی در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود چنانچه بداند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا می ماند قصد ده روزش صحیح است مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که حداقل تا ساعت‌10 از روز یازدهم در مشهد می ماند باید نمازش را کامل بخواند. (2)
خداوند همه را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع، م 1334 و 1329 ؛ امام خامنه‌ای، جزوه نماز مسافر، مساله 200 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1609 ؛ جامع الاحکام، صافی، ج1، ص: 107، س: 383 ؛ مکارم، استفتائات، ج1، ص76، س210 ؛ وحید، احکام مسافر، ص: 41، م36 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج2، ص: 88، س: 397)
(2) (رساله مراجع، مساله 1335 و 1336 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، احکام بانوان سوال شماره 1133743)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار: 100/74/15)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از رسول خدا ص نقل شده که: إنَّ المَعصِیَةَ إذا عَمِلَ بِهَا العَبدُ سِرّاً لَم تَضُرَّ إلّا عامِلَها و إذا عَمِلَ بِها عَلانِیَةً و لَم یُغَیَّر عَلَیهِ أضَرَّت بِالعامَّةِ

هرگاه بنده، پنهانی گناه کند، تنها به خود زیان می‏ رساند، و هرگاه آشکارا گناه کند و به او اعتراض نشود، آن گناه به همه مردم آسیب خواهد رساند. (بحار الأنوار: 100/74/15)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان‌، ترویج و تبلیغ فرهنگ ضد اسلامی است؛ یعنی فرهنگی که مخالف دستورات اسلامی است یا اینکه با عقاید حقه منافات دارد تبلیغ شود که حرام است؛ به برخی از مصادیق آن اشاره می کنیم:
الف) مورد اول بحث پوشش؛ مانند: 1- لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل و مستهجن دارد 2- پوشیدن لباسی که تصاویری دارد که تبلیغ سایر ادیان و عرفان های نوظهور است (مانند صلیب) که این موارد حرام است؛ 3- همچنین مسلمان نباید لباسی بپوشد که پوشش شرعی با آن رعایت نشده است (مانند مانتوهای جلوباز، یا لباسهای پاره یا نازک که بدن را نمی پوشاند). (1)
ب) برخی رفتارهای ضد اسلامی؛ مانند: 1- روابط نامشروع و بدون عقد شرعی زن و مرد نامحرم، 2- برگزاری برخی مراسم مختص کفار اگر ترویج فرهنگ باطل غربی باشد مانند برخی جشنها 3- فرهنگ سگ گردانی و همچنین نگهداری آن در داخل خانه و اتاق و بازی با آن و همراه کردنش در ماشین.
ج) برخی مدها و آرایشها، مانند: 1- اصلاح موی سر و صورت به نحوی که ترویج فرهنگ ضد دینی باشد، 2- تاتو و خالکوبی که تبلیغ و یا تایید باطل و گناه باشد. (2)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1373 و 1374 و 1375 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 77 ص: 336 ؛ استفتائات مکارم ج3 س1840)
(2) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل فرهنگی و اجتماعی سوال شماره 1238705. سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع نماز سوال شماره 1087953.

روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا ( علیه السلام ) در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند: إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)
فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا ( علیه السلام ) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33)
2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین ( علیه السلام ) : علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»(کافی، ج4،ص 584)
3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35)
4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار, جلد۴۹، ص۱۰۰)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. بنا به روایتی امشب شب شهادت امام رضا علیه السلام که خدمت شما عرض تسلیت دارم
اسحاق بن موسی بن جعفر برادر حضرت رضا علیه السلام نقل می کند که پدرم پیوسته به پسرانش تذکر می دادند: هَذَا أَخُوکُمْ عَلِیُّ بْنُ مُوسَى عَالِمُ آلِ مُحَمَّدٍ فَاسْأَلُوهُ عَنْ أَدْیَانِکُمْ وَ اِحْفَظُوا مَا یَقُولُ لَکُمْ ... .

. این برادر شما علی بن موسى الرضا عالم آل پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است مسائل دینی تان را از او بپرسید و بر فرمایشاتش محافظت کنید. (بحار الأنوار, جلد۴۹، ص۱۰۰)

توضیح حدیثتوضیحات

یکی از دغدغه های معصومین علیهم السلام نسبت به مسلمین یادگیری و ترویج مباحث دینی می باشد.
دو نکته شرعی کوتاه در این رابطه:
1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود رفتار نکند. مانند احکام نماز، روزه، معاملات مثل احکام خرید و فروش یا احکام وام و تسهیلات. (1)
2. در بعضی موارد آموزش دیگران نیز بر انسان واجب می شود که به دو مورد اشاره می شود:
الف: بر پدر و مادر واجب است که فرزندان خود را از کودکی، تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند؛ بنابر این اگر نسبت به مسائل شرعی فرزند کوتاهی شود و در زمان بلوغ، عدم رعایت وظایف شرعی فرزند به خاطر کوتاهی پدر و مادر باشد، والدین مسؤل خواهند بود. مثل مساله حجاب دختر. (2)
ب: چنانچه فردی در مسأله‌ای بی‌اطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که احتمال تأثیر وجود داشته باشد، راهنمایی او و یاد دادن مسأله شرعی واجب است؛ مانند کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا گوش دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد را رعایت نمی‌کند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است. (3)
خداوند متعال به حق عالم آل محمد به همه ما توفیق کسب معارف دین و عمل به آن را عنایت فرماید تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع، مساله 11)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب حجر، م 11 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389)
(3) (تحریر الوسیله، ج۱، کتاب امربه‌معروف، القول فی شرائط وجوبهما، م 24 ؛ توضیح المسائل جامع، م2222؛ امام خامنه ای، سایت استفتاء خصوصی ش 824789 ؛ بهجت، استفتائات، ج1، س112 ؛ فاضل، جامع المسائل،ج2، س94 ؛ سیدابوالقاسم خویی، صراط النجاه، ج۳، س۹۴۵ ؛ سیدابوالقاسم خویی، استفتائات، تقلید، س۱۴)

شب شهادت حضرت امام رضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»:آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان مپنداریدکه آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1-بالاترین خیر:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2-اولین بهشتی:امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3-مقام شفاعت داشتن:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4-رهبران اهل بهشت:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 585) (در معجم المعانی بضعه به معنای قطعه ای از گوشت بدن ترجمه شده است)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام (به روایتی)
از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که می فرمایند: سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّة... .

به زودی قطعه ای از بدن من در خراسان دفن خواهد شد. هیچ مؤمنی نیست که او را زیارت کند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب می‏کند. (من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 585) (در معجم المعانی بضعه به معنای قطعه ای از گوشت بدن ترجمه شده است)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

از مستحباتی که نسبت به آن سفارش شده است، زیارت قبور مطهر اهل بیت علیهم السلام است، اما باید توجه داشت که در هنگام تشرف به حرم مطهر مسائلی وجود دارد که واجب است آنها رعایت شود که به چند مورد اشاره می شود:
1. زیارت مستحب است ولی ارتکاب گناهان در همه جا حرام است و در حرم معصومین حرمتش بیشتر است بنابر این با پوشش نامناسب (مانند بدحجابی) به زیارت آمدن حرام است و بر همه افراد (خادم و زائر) در صورت مشاهده تذکر شرعا واجب است.
2. یکی از محرمات توقف معذورین در بعضی اماکن است؛ البته کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) می‌تواند برای زیارت به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما توقف در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد، حرام است؛ البته می تواند از یک درب داخل و از درب دیگر بدون توقف خارج شود. و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای توقف زیر ‏‌گنبد مطهر نیز، حرام است؛ اما حرم امامزاده ها اگر مسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (1)‌
3. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن و کتب ادعیه و مهر یا ویلچر (مگر اینکه مجوزی برای این کار وجود داشته باشد.) و مانند آن شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
خدواند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مشهور: توقف در زیر گنبد حرام است. زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی، بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام‌است. (توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88)

روز شهادت حضرت امام رضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات به برخی از اعمال اشاره شده که ثواب شهادت و شهید را دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. تحصیل علم:پیامبر گرامی ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید;کسی که در طریق تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است;. (سفینه البحار، ج 1، ص 720)
2. معرفت داشتن نسبت به خدا و اهل بیت ( علیه السلام ) : حضرت علی ( علیه السلام ) میفرماید:;کسی که در بستر از دنیا رود، اما معرفت حق پروردگار و معرفت واقعی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) او و اهلبیتش ( علیه السلام ) را داشته باشد، شهید از دنیا رفته است:(نهج البلاغه، خطبه 19)
3 . دفاع از خود: امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید;کسی که برای دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ایستادگی کند و کشته شود، شهید است(سفینةالبحار، ج 1، ماده;شهد)
4. مرگ در حالت دوستی اهل بیت: امام سجاد ( علیه السلام ) می فرماید: هر که در زمان غیبت قائم ؛ بر موالات و دوستی بمیرد خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و احد به او اعطا کند( بحار ج82، ص172)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى ج 5 ، ح 1)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند به حضرت شعیب وحى کرد: من قومت را عذاب خواهم کرد: چهل هزار نفر از افراد بدکار و شصت هزار نفر از نیکانشان. حضرت عرض کرد: خدایا! آن گروه که بدکارند (سزای عملشان است) اما نیکان چرا؟ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَیْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ یَغْضَبُوا لِغَضَبِی

خداوند فرمود: چون آنها با اهل معصیت و گناه راه آمدند و با خشم من (نسبت به گناه) به خشم نیامدند. (کافى ج 5 ، ح 1)

توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد این امر مهم بیان می شود:
1. از آنجایی که هدف از نهی از منکر ریشه کن شدن فساد و گناه در جامعه اسلامی است بنابراین اگر کسی حتی خودش هم پنهانی مرتکب گناهی شود این عملش تکلیف را از دوشش بر نمی دارد و باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید با وجود شرایط نهی از منکر کند و البته خودش هم واجب است از گناهش توبه کند. (1)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و ... را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد، (نگوید جزو وظایف من نیست) و از طرفی با وجود شرایط، ترک این دو واجب صرفا به خاطر حرف مردم جایز نیست؛ اگر کسی بگوید به تو ارتباطی ندارد صرف این حرف نمی تواند تکلیف او را ساقط کند. (چراکه حقیقتا ارتباط دارد و تکلیف شرعی است).
3. واجب بودن این دو فریضه بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی اهمیت بیشتری دارد؛ لذا اگر شخصی در خانواده و نزدیکانش فردی می‌باشد که نسبت به واجبات دینی، بی توجّه است یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها بی مبالات است، باید با اهمّیّت بیشتری‏ به انجام این دو واجب بپردازد. (2)
خداوند متعال توفیق عمل ‏به ‏وظائف شرعی خاصه عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 331)
(2) (توضیح المسائل جامع، م 2218) (اجوبه الاستفتائات، س 1082 و 1083 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2215)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
گاهی سوال میشود عمر طولانی امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) چگونه قابل توجیه است؟ درجواب گوئیم:
اولا: بهترین دلیل بر هرچیزی وقوع آن چیز است و عمر حدود هزار سال حضرت نوح (علیه السلام ) و بیش از 2 هزار سال حضرت عیسی (علیه السلام ) و چند هزار سال خضر وجود دارد (رجوع:آیه6 عنکبوت؛آیه 158 نساء)
ثانیا: قدرت خدا بی نهایت است و میتواند بر اساس قواعدی که ما نمیشناسیم این کار را بکند مثل نسوختن حضرت ابراهیم ( علیه السلام )
ثالثا: عجیب بودن و سخت بودن دلیل بر غیر ممکن بودن نیست. در گذشته، صحبت کردن و دیدن فردی با هزاران کیلومتر آن طرفتر باور کردنی نبود، اما امروزه کاملاً عادی است.
رابعا: دلیل عقلی برمحال بودن طول عمر نداریم و دانشمندان با تحقیقاتی که به عمل آورده‌‌اند، موفق شده‌‌اند عمر برخی از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعی آنان، افزایش دهند. اگر این قضیه، روزی در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله برای انسان، امری پیش پا افتاده خواهد بود(ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۲)
خامسا: از لحاظ علم پزشکی هم اگر تغذیه مناسب و بهداشت جسم و روان رعایت شود، عمر افزایش چشمگیری خواهد یافت. امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) ولی خداست، هم عالِم به قوانین سلامت جسم و روح است و هم به آنها عمل می‌کند.
سادسا: دانشمندانى که نظریات آنان مورد اعتماد است، مى‏گویند: همه بافت ‏هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بى‏نهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانى هزاران سال زنده بماند؛ البته مشروط به اینکه عوارضى بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند. (براى آگاهى بیشتر ر.ک : منتخب الاثر، ص ۲۸۱ )
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‏ الشیعه ج 10‏ ص: 449)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
فردا روز 25 ذی القعده به نام دحو الارض است؛ از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ صَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ کَانَ کَمَنْ صَامَ سِتِّینَ شَهْراً

هر کس این روز ‏را‏ روزه بگیرد مانند کسی است که شصت ماه، روزه گرفته است. (وسائل‏ الشیعه ج 10‏ ص: 449)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برای امشب و فردا اعمالی ذکر شده مانند:
1. احیاء و شب زنده داری به عبادت و ذکر خداوند.
2. روزه گرفتن روز دحو الارض، که بسیار فضیلت دارد و از چهار روزی است که در سال روزه اش ممتاز شمرده شده (میلاد پیامبر، مبعث پیامبر، عید غدیر) و برای روزه آن در برخی روایات ثواب 70 سال روزه و یا کفاره 70 سال گناه ذکر شده. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه باید روزه قضا نیت کند و کسی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. (1)
3. غسل کردن؛ کیفیت و روش انجام غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و فقط در نیت با هم تفاوت دارند و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد. (2) غسلی که در این روز انجام می شود به نظر تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای برای نماز کافی نیست و لازم است مکلف برای نماز وضو هم بگیرد. (3)
4. دو رکعت نماز؛ در آغاز روز (هنگامى که آفتاب کمى بلند شود) بجا آورد که در هر رکعت، بعد از سوره حمد پنج مرتبه سوره شمس را بخواند و پس از سلام نماز، دعایی که در مفاتیح آمده، قرائت کند؛(4) نکته: نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند و افراد می توانند آن را نشسته نیز بخوانند و تلاوت سوره از روی قرآن نیز در نمازها اشکال ندارد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید م 1714)
(2) (رساله مراجع تقلید م 389)
(3) حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام سیستانی، مکارم، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، اراکی: این غسل کفایت از وضو نمی کند. آیات عظام خوئی، تبریزی، زنجانی، وحید، نوری: این غسل کفایت از وضو می کند. (رساله مراجع مساله 644 و 646 ؛ توضیح المسائل جامع، م 463 و م 464)
(4) (مفاتیح الجنان، اعمال روز 25 ذی القعده)

شب 25 ذی القعده (دحو الارض)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ:آیا مردم را به نیکى فرمان مى‏دهید و خود را [در ارتباط با نیکى‏] فراموش مى‏کنید؟ در حالى که کتاب را مى‏خوانید. آیا [به وضع زیان‏بار خود] نمى‏اندیشید؟ (بقره:44 )؛
برای تبلیغ شیعه روشهایی وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
تبلیغ دین با عمل و اخلاق عملی :خداوندمی فرماید: نزد خدا سخت منفور است اینکه چیزى را بگویید که عمل نمى‏کنید. (صف:3 )؛ » در این آیه ،خدا افرادی را که دیگران را دعوت به نیکی می کنند اما خود پایبند به خوبی ها نیستند، سخت مذمت کرده است.
اهل بیت ( علیه السلام ) نیز در دعوت عملی به اسلام و تاثیر آن می فرمایند: « کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم :بدون زبان خویش دعوت کننده مردم به نیکی باشید تا از شما سعی وکوشش (در انجام کارهای خیر) و صدق گفتار و پرهیز کاری را ببینند که این دعوت و تبلیغ است.( کافی، ج2، ص 83)
2-معرفی الگوه ها و اسوه های الهی: قرآن در معرفی این روش می فرماید: لَّقَدْ کاَنَ لَکُمْ فىِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (احزاب: 21)؛ مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود.
قرآن در این آیه، زندگی پیامبر اسلام را برای دیگر مسلمانان الگو می داند. چون انسان فطرتا طالب کمال است و عشق و علاقه به تکامل دارد، به محض شناخت الگوهای کامل به دنبال آن ها گام برمی دارد و سعی می کند خود را با آن ها تطبیق نماید.
3-دعوت با استدلال عقلی وموعظه نیکو :«ادْعُ إِلىَ‏ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالحْکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الحْسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (نحل: 125)؛ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن.‏»
در این آیه شریفه به سه روش تبلیغ اشاره شده است یکی استدلال عقلی که از آن به حکمت تعبیر شده است دیگری موعظه حسنه که به بعد عاطفی انسان توجه دارد و سوم با مناظره نیکو
4-بیان زیبایی های کلام اهل بیت ( علیه السلام ) : یکی از راههای تسخیر قلوب مردم و کشاندن آن هابه سوی اهل بیت علیهم السلام ـ اعم از مسلمان و غیرمسلمان ـ تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین علیهم السلام است؛ از این جهت امام رضا ( علیه السلام ) فرمودند:(لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.)(بحار،ج2،ص30)؛ اگر زیبایی های کلام ما را مردم درک کنند از ما تبعیت میکنند
چون علوم اهل بیت به مبدأ وحی مرتبط است، زمینه پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد.
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه ج10 ص433)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حتی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا

کسی که با دوری راه به زیارت من بیاید، روز قیامت در سه جا (برای دستگیری) نزد او خواهم آمد و او را از بیم و گرفتاری رهایی می بخشم: 1- هنگام دادن نامه اعمال، 2- هنگام (عبور از پل) صراط و 3- هنگام سنجش اعمال. (وسائل الشیعه ج10 ص433)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روز دحو الارض هستیم که در مفاتیح الجنان زیارت حضرت رضا علیه السلام در این روز توصیه شده است.
چند نکته در آداب زیارت:
1. زیارت آدابی دارد که رعایت آنها مستحب است و هر چه بیشتر این آداب رعایت شود ثواب زیارت بیشتر می شود؛ مثل غسل زیارت (که به نظر بیشتر فقها نمی تواند با این غسل نماز بخواند)، هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن ، خواندن زیارت نامه های معتبر مثل زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره، قرآن خواندن، بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت، توبه کردن از گناهان و نماز زیارت.
2. در این ایام که الحمدلله در حرم ازدحام جمعیت است شایسته است تا می توانیم رعایت حال زوّار خاصه افراد ناتوان و مسن را داشته باشیم.
3. مهمتر از زیارت (که مستحب است) دقت در واجبات و محرمات الهی است. یکی از این موارد رعایت احکام نگاه و پوشش است. (بانوان مومنه باید دقت کنند که در اماکنی که نامحرم حضور دارد از آرایش کردن صورت پرهیز کنند و اگر احیانا صورت آرایش دارد باید پوشانده شود و همچنین مطابق نظر اکثر مراجع تقلید پوشاندن قدم پا برای بانوان از نامحرم واجب است و ...) و اگر خدایی ناکرده خانمی رعایت نکرد بر همگان واجب است با رعایت مراحل، نهی از منکر نمایند تا در این حریم مقدس جلوی گناه گرفته شود و نهی از منکر مختص به یک گروه از خدام حرم مطهر نیست و تکلیف واجب الهی بر عهده همگان است.
4. یکی از مستحبات زیارت که مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده است آن است که زائر در هر جای زیارت که وقت نماز شد ، زیارت را رها کرده و به صفوف نماز ملحق شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.

دحو الارض
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 2، ص: 170)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ‏ مِنْ‏ أَدَاءِ حَقِ‏ الْمُؤْمِن

هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست. (الکافی، ج 2، ص: 170)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1. یکی از صدقات که ممکن است بر عهده برخی از افراد واجب شود رد مظالم است؛ رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد. (1)
2. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او (بنابر فتوا یا احتیاط) به مصرف فقیر شیعه رساند. (2)
3. اگر کسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای زده که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است.
4. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست و در هر زمانی انسان می تواند رد مظالم را پرداخت کند.
5. رد مظالم در برخی موارد مستحب است؛ زمانی که انسان احتمال بدهد به کسی بدهکاری داشته باشد یا به مال کسی خسارتی زده باشد، اما صاحب مال را نمی شناسد، در این صورت مستحب است مبلغی را با رعایت شرایط رد مظالم واجب به فقیر شرعی پرداخت کند.
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
(1) (سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
(2) (رساله مراجع م1814 ؛ سایت أدمین رهبری ؛ استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص56)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: در روز قیامت قبل از اینکه انسان قدم از قدم بردارد راجع به اموال از انسان سوال می شود که: 1- مِنْ‏ أَیْنَ‏ اکْتَسَبَه از چه راهی به دست آورده 2- وَ فِیمَ أَنْفَقَهُ و در چه راهی مصرف کرده است. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص56)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

انسان نسبت به پولی که به دست می آورد و همچنین نسبت به پولی که هزینه می کند باید توجه داشته باشد که از جهت شرعی دچار گناه و معصیت نشود؛ لذا چند مساله شرعی در‌بارۀ مصرف مال عرض می شود:
1. مصرف کردن مال در راه حرام، گناه و نوعی کفران نعمت الهی است و کسی که مالش را در راه حرام مصرف کند، علاوه بر توبه از گناه پرداخت خمسش واجب است. (1)
2. هزینه کردن اموال در مسیر حرام مانند پرداخت رشوه و ربا، هزینه کردن اینترنت برای امور حرام، یا هر ابزاری که اعتقاد و اخلاق انسان را فاسد کند یا برگزاری مجالس رقص و موسیقی غیر شرعی و مانند اینها، حرام است و درآمدی که فرد از این راهها و مشابه این راهها بدست آورد، درآمد حرام محسوب می شود. (2)
3. یکی از موارد مصرف مال در راه حرام هزینه کردن برای مواد مخدر است بنابر این کاشت، نگهداری، حمل و نقل، خرید و فروش، واسطه گری و استعمال آن شرعا حرام است. در صورت مشاهده هر گونه تخلف شرعی با بودن شرایط نهی از منکر واجب است و اگر احتمال تاثیر نهی از منکر نمی دهد به مراجع ذی ربط اطلاع دهد.
خداوند متعال ریشه این بلای خانمان سوز را بخشکاند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1775 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 68 ص: 283 ؛ توضیح المسائل جامع م 2317)
(2) (رساله مراجع م 2055 و 2064 و 2070 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 12 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1403 ؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م 9) (المسائل المنتخبه(للسیستانی) م 647)

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-

خداوند در قرآن می فرماید: ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ؛ با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125)

برای دعوت مردم به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
1- یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان
2- تحریک عواطف
خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد(آیه12 حجرات)
3- تبلیغ عملی :امام صادق(علیه السلام)می ¬فرماید: کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید.( کافی،ج 2، ص 78)
و از امام علی(علیه السلام)نقل شده :هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73)
خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار : ۷۳/۳۶۴/۹۶)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است: أشَدُّ الذُّنوبِ ما استَخَفَّ بهِ صاحِبُهُ .

. شدیدترین گناهان، گناهی است که فاعلش آن را کوچک شمارد. (بحار الأنوار : ۷۳/۳۶۴/۹۶)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

زائرین گرامی! آراستگی و نظافت دستور دین است لکن آنچه در دین مورد دقت و تذکر است زینت و آراستگی متناسب با شوون و آموزه های دینی است که باید مومنین به آن توجه داشته باشند.
یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود راجع به کاشت ناخن و مژه مصنوعی می باشد، اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و اینکه آیا اصل این عمل جایز است یا خیر؟
در پاسخ به سه نکته اشاره می شود:
1. اصل کاشت ناخن و مژه طبق نظر مراجع مشهور از جمله امام خامنه ای حفظه الله در صورتی که ضرورتی نداشته باشد و برای زینت این کار را انجام می دهد و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برداشتن نیست یا نمی خواهد بردارد، شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (1)
2. کسی که حکم را نمی دانسته و مرتکب این عمل شده است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است. اما در صورتی که ( مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد حق ترک نماز را نداشته و لازم است مطابق نظر امام خامنه ای و برخی دیگر از مراجع فعلا علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. (2)
3. در صورتی که بر این خانم غسلی در این حالت واجب شده است و غسل به جهت وجود این مانع ناقص انجام شده توقف ایشان در مساجد و محل ضریح حرام است.
خداوند متعال توفیق انجام واجبات و ترک گناهان به همه ما مرحمت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-

هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:

1-حشر با اهل بیت در روز قیامت :
امام علی علیه السلام فرمود: «من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه;) هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد.» (امالی صدوق، ص 209)
2- بالاترین درجات بهشت: امام علی(علیه السلام) فرمود: اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد.» (بحارالانوار، ج 8، ص 148)
3-  رسیدن به مقام شهید :
حضرت علی علیه السلام فرمود: میت شیعه ما صدیق و شهید است چون که امر ما را تصدیق نموده و به خاطر ما دوستی و دشمنی نموده است و از این کار خود، خدای عز و جل را اراده کرده است.» (الخصال ،ج1،ص636)
4- چشم روشنی در هنگام مرگ
روزی حارث همدانی به حضور علی علیه السلام آمد. امام علیه السلام از علت آمدن او جویا شد. او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به اینجا کشانیده است. حضرت در تایید سخن او فرمود: «به خدا همین طور است. هیچ انگیزه ای جز محبت ما تو را به اینجا نیاورده است.» آن گاه علی علیه السلام به عنوان تشکر از اظهار علاقه این دوست صمیمی خویش، به او فرمود: «بدان که هیچ بنده ای از دوستان ما نمی میرد مگر اینکه در هنگام مردن، مرا آن طوری که دوست دارد می بیند و همچنین از دشمنان و مخالفین ما هم کسی نمی میرد تا اینکه در هنگام مرگ، در حالی که دلش نمی خواهد، مرا می بیند و شرمنده می شود(اعلام الدین دیلمی، ص 448)
ای که گفتی فمن یمت یرنی -جان فدای کلام دل جویت
کاش روزی هزار مرتبه من -مردمی تا بدیدمی رویت 

خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code