کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۱/۱۴ تا ۱/۰۱/۲۱

حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص: 62)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تبریک حلول ماه مبارک رمضان
در روایتی نقل شده که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله به اصحاب خود فرمودند: آیا شما را از چیزی خبر بدهم که اگر به آن عمل کنید شیطان از شما دور شود، همچنان که مشرق از مغرب دور است؛ اصحاب عرض کردند: بله یا رسول الله. حضرت فرمودند: الصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَه‏...

روزه روی شیطان را سیاه می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص: 62)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

الحمدلله برای همه ما توفیقی حاصل شده و دو مرتبه ماه مهمانی خداوند متعال را درک کرده ایم؛ لذا چند نکته درباره احکام نماز و روزه شخص مسافر که مورد نیاز است تقدیم می شود:
1. کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نمازهای چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد. (1)
2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی چنانچه نمازش را نخوانده باید در سفر شرعی آن را شکسته بخواند. (2)
3. کسی که در ماه رمضان، قبل از ظهر، به وطن خودش یا جایی برسد که می خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد. (3) (دوستان عزیز در صورت داشتن زمان مسئله را با مثالی دو مرتبه تبیین نمایید)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی در ماه مبارک رمضان را به همه ما عنایت فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1714)
(2) (رساله مراجع تقلید، م 1721)
(3) (رساله مراجع تقلید، م 1722)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره روزه می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ: : ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.(183بقره)
نکاتی از این آیه برداشت میشود که عرض میشود:
1. فرموده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» نه : «یا أَیُّهَا النَّاس» یعنی ای مردم؛ یعنی برای روزه دار ارزش قائل شده است. لحن عاطفه انگیز است. مثل اینکه آدم بگوید که استاد عزیز! پسر عزیز! مردم محترم! لقب خوب طرف را وادار می کند که گوش بدهد. اینکه شما برای نماز خواندن بچه ی خود را با احترام صدا کنی یا بی احترام صدا کنی، تاثیر دارد.
2. بعد می فرماید: «کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ» ادیان دیگر هم روزه دارند. روزه مخصوص اسلام نیست.وقتی سختی و مشکلی همگانی شد،تحمل مشکل کم میشود
3. فلسفه روزه چیست؟ «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»یعنی روزه باعث تقوامیشود.
4. در ادامه آیه آمده است: «أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ»یعنی همیشگی نیست و فقط 30 روز است و از لحاظ روانشناسی کم نشان دادن باعث راحتی مشکل و سختی میشود.
خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان
خدواند در قرآن می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ: ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.(183بقره)
برخی از اثرات روزه عبارتند از:
1-افزایش تقوا: چون کسی که خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن و نوشیدن و عمل جنسی که امری مباح است، اجابت می‌کند، قهراً در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانی‌ها، شنواتر و مطیع‌تر خواهد بود. (یا ایّها الّذین آمنوا کُتب علیکم الصیام کما کتب علی الّذین من قبلکم لعلّکم تتّقون)(183بقره)
2-همدردی با دیگران: روزه‌دار با روزه‌داری خود شرایط سخت دیگران را درک می‌کند ، رنج فقیران را با تمام پوست و گوشت خود احساس می‌کند. ایجاد شرایط مشابه و همانندسازی فضای زندگی با زندگی فقیران، در مهمترین بعد یعنی فقدان خوردنی و نوشیدنی و لذت‌های دیگر، موجب می‌شود تا احساس همدردی ایجاد شده و زمینه برای احسان و انفاق مالی فراهم آید.
امام رضا ( علیه السلام ) می‌فرماید: مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.( علل الشرایع، ص 10)
3-سلامتی:پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: صوموا تصحّوا :روزه بگیرید تا تندرست بمانید(بحار، ج 96، ص 255) اگر کسی این روزه ساده اسلامی را همه‌ساله به طور مرتب انجام دهد و هنگام افطار و سحر از افراط و زیاده‌روی در غذا پرهیز کند، مواد زاید بدن او روی هم متراکم نمی‌شود .در این زمینه پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: معده خانه تمام دردهاست و امساک بالاترین داروهاست(بحار، ج ج62، ص290،)
خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
دعائم الاسلام 1: 194

از امام صادق علیه السلام نقل شده است : که آن حضرت حتی کودک «نابالغ» را در ماه رمضان به روزه گرفتن دعوت می کرد و چون تشنگى و گرسنگى بر کودک غلبه می کرد روزه اش را مى گشود. [دعائم الاسلام 1: 194] می بینید تمرین دادن بچه ها به روزه قبل از سن تکلیف روش ائمه نیز بوده است که الان در بین خانواده ها به عنوان روزه "کله گنجشکی" رواج دارد.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مسئله ای که امروز عرض می کنیم راجع به روزه دخترانی است که تازه به سن بلوغ رسیده اند:
1. شخصی که مکلف می شود همه تکالیف الهی مثل نماز، حجاب، و ... بر عهده او واجب است بله، اگر مثلا واجبی از واجبات مثل روزه برای یک تازه تکلیفی ضرر دارد، نباید روزه بگیرد. (1)
2. نکته دوم که نکته اساسی در مسئله است این است که اگر برای دختر بچه ی مکلفی روزه ضرر ندارد ولی به دلیل ضعف بدن در بین روز دچار بی حالی شدید می شود مطابق نظر اکثر مراجع نمی تواند از اول روز غذا بخورد و آب بیاشامد (بلکه باید قصد روزه کند ولو اینکه می داند مثلا تا ساعت 2 یا 3 بعدظهر بیشتر تحمل ندارد) و اون موقعی که در بین روز به حالت بی حالی و ضعف شدید رسید و ادامه روزه برایش سختی بسیار زیادی داشت که معمولا قابل تحمل نیست، افطار کند و روزه اش باطل می شود . (2) و بعدا هم به نظر اکثر مراجع تقلید باید قضای روزه را بگیرد. (3)
3. چنین دخترانی اگر بتوانند با استفاده از راههای متعارف خود را تقویت کنند که بتوانند روزه بگیرند به تصریح برخی از فقها باید روزه خود را بگیرند مثل اینکه سحریِ مقوی بخورند یا فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهند یا استراحت بیشتر داشته باشند، انجام چنین کارهایی لازم است. (4)
خداوند متعال توفیق عمل به تکالیف الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1743 و م 1744)
(2) مشهور: فتوی یا احتیاط واجب در ادامه امساک کند. حضرت امام، رهبری، مکارم: امساک در بقیه روز واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 1581 و 1583 ؛ عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحه الصوم، الامر السادس ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 8 و 9 و 10 و 12 و 77 ؛ توضیح المسائل جامع م 1914 ؛ مکارم، استفتائات سایت، وجوب روزه، روزه دختران تازه به بلوغ رسیده)
(3) خویی، تبریزی، مکارم: اگر تا ماه رمضان آینده توانایی قضا نداشت دیگر قضا واجب نیست و پرداخت مد طعام کافی است. (اجوبه الاستفتائات، س 731 ؛ مکارم، استفتائات، ج 2 ، س 439 ؛ بهجت، استفتائات، ج 2 ، 2893)
(4) (توضیح المسائل جامع، م 1914 ، مکارم، سایت)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) درباره نقش روزه می‌فرماید: فرضَ الله الصیام تثبیتاً للاخلاص؛ خداوند روزه را به خاطر تثبیت اخلاص واجب فرموده است.( بحارالانوار، ج 96، ص 368)
برخی اثرات روزه عبارتند از:
1-تثبیت اخلاص: چون روزه دیدنی نیست و فرد روزه خوار میتواند دور از دید دیگران روزه را بخورد نه در چشم مردم، پس باعث تثبیت اخلاص میشودو در اثر مداومت بر این کار، صافی و صفا در دیگر عبادت ها نیز برای او حاصل می شود.از این جهت امام علی( علیه السلام ) می فرمایند: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص مردم را بیازماید.»(نهج البلاغه، ج1، ح252،ص351)
2-کنترل شهوت: روزه سبب مهار شهوات می‌شود:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در این رابطه می‌فرمایند: «کسی که تمکن مادی دارد ازدواج کند وگرنه با روزه گرفتن طغیان برخی از غرایز را مهار نماید.(درالمنثور،ج1،ص146)
3-سحرخیزی: یکی از جلوه های معنوی روزه داری، انس با سحر و عادت به سحرخیزی است. از نظر قرآن بهترین زمان برای مناجات و استغفار، سحر است. خداوند در اوصاف مؤمنان می فرماید: «و بالاسحار هم یستغفرون»
4-افزایش صبر و شکیبایی:امام صادق( علیه السلام ) در تفسیر آیه «واستعینوا بالصبر و الصلاه» فرمود: الصبر الصیام؛(بحارالانوار، ج 93، ص 252) صبر، روزه است. و فرمود: هنگامی که گرفتاری شدیدی به انسان رو آورد، روزه بگیرد که خداوند خود فرموده: از روزه و نماز استمداد جویید.
خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرمایند: انّ الجنّه باباً یدعی الدّیان لا یدخل منه الّا صائمون: برای بهشت دری است به نام ریّان که فقط روزه‌داران از آن در داخل می‌شوند.( بحار الانوار، ج 96، ص 252)
برخی از اثرات روزه عبارتند از:
1. ورود به بهشت: روزه یکی از راه‌ها و اسبابی است که خداوند برای در امان ماندن از آتش دوزخ قرار داده است. پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) درباره این حکمت و فلسفه روزه می‌فرماید: الصوم جنهْ من النار؛ روزه سپر آتش (جهنم) است؛ یعنى به واسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»(الکافى، ج 4، ص 162)
2. تعادل اقتصادی: امام صادق ( علیه السلام ) می‌فرماید: به راستی خداوند روزه را واجب کرده تا به وسیله او بین اغنیا و فقرا مساوات و برابری وجود آید و این برای آن است که ثروتمندانی که هرگز درد گرسنگی را احساس نکرده‌اند، به فقرا ترحم کنند. زیرا اغنیا هرگاه (خوردن و آشامیدنی) اراده کردند (و هوس هر نوع مأکولات و مشروبات کردند) برایشان میسر است. پس خداوند تبارک و تعالی (روزه را واجب کرد) که بین بندگانش از فقیر و غنی، برابری به وجود آورد و اینکه سرمایه‌داران مسلمان درد گرسنگی را لمس کنند تا بر ضعفاء رقّت آورند و بر گرسنگان عالم ترحم کنند.( وسایل الشیعه، ج 7، ص 3)
3. آمادگی برای سایر عبادت ها : موفقیت در گرفتن روزه، با قبول تمام سختی های آن، مقدمه حضور دائمی برای دیگر برنامه های آسان و انسان ساز را در او به وجود می آورد. از سویی دیگر تمرین یک ماهه، خود فرصتی برای انس هرچه بیشتر با برنامه های دینی خواهد بود. از این جهت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روزه را به منزله دروازه ورود به شهر بندگی دانسته و می فرماید: برای هر چیزی دری است و در عبادت روزه است.» (محجة البیضاء، ج2، ص122)
خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۵

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: مَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْر

هر آن کس که مریض است و یا به مسافرت رفته است قضای روزه اش را بعدا بجا آورد، چرا که خداوند برای شما آسانی را اراده کرده است و نخواسته شما را به سختی بیاندازد. (سورة بقره، آیه 185)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

امروز بنا داریم چند نکته کوتاه درباره احکام روزه شخصی که بیمار است خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. تشخیص اینکه روزه برای انسان ضرر دارد یا ضرر ندارد، به عهده خود انسان است؛ لذا کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد. (1)
2. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد که روزه برایش ضرر دارد بطوری که این احتمال ضرر، سبب ترس ضرر برای روزه دار شود نباید روزه بگیرد. مثلا اگر کسی از گفته پزشک متخصص یا بر اساس تجربه ای که داشته، بترسد که روزه گرفتن برایش ضرر دارد، یا شک در ضرر کند نباید روزه بگیرد هر چند اطمینان به ضرر نداشته باشد. (2)
3. برخی بهانه هایی برای روزه نگرفتن دارند مثلل درس، ورزش و ... در پاسخ فقها فرمده اند: صرف این امور، مجوز برای ترک روزه ماه رمضان نمی شود. و در صورتی که روزه نگیرد معصیت کرده و باید قضای آن را بجا آورد و کفاره عمد نیز بر او واجب است (60 روز روزه یا 60 فقیر را اطعام کردن). (3)
خداوند متعال توفیق بندگی در ماه رمضان را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1743)
(2) (رساله مراجع تقلید، م 1744)
(3) (رهبری، سایت، استفتائات جدید، خرداد ماه 1396 ؛ سیستانی، سایت، استفتائات، روزه و تحصیل؛ مکارم، سایت،استفتائات روزه، وجوب روزه، حکم ترک یا افطار روزه به دلیل امتحانات)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن در اثبات اعجاز قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ : اگر در باره آنچه بر بنده خود نازل کرده‌ایم شک و تردید دارید، یک سوره همانند آن بیاورید؛(آیه 23 بقره)
وجوه مختلفی برای اعجاز قرآن وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1. تحدی و مبارز طلبی: قرآن مجید برای اینکه نشان دهد معجزه و از نزد خداست و سخن پیامبر نیست. در چند مورد جن و انس را به آوردن شبیه آن دعوت نمود تا آنها که ادعا می کنند قرآن کلام بشر است فرصت اثبات ادعای خود را داشته باشند(آیه 88 اسراء)
2. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن: رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله ) فردى امّى بوده، پس چگونه می‌توانسته است در میان مردم جزیره العرب که اصولاً با دانش و فرهنگ بیگانه بودند، چنین کتابى از پیش خود بیاورد.
3. عدم وجود اختلاف در قرآن:آیه ( لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) اثبات این ادعا میکند که عدم اختلاف در قرآن نشان اعجاز است،چون بشر در گفته هایش اختلافات زیادی پیدا می شود.
4-. اخبار غیبى:در قرآن مطالبى نسبت به برخى افراد، یا بعضى از وقایع که در آینده؛ یعنى زمان بعد از نزول آیات قرار بوده واقع شود، پیش‌بینى شده که به همان صورت به وقوع پیوسته است؛ از جمله آیه (غُلِبَتِ الرُّومُ فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ -آیه 1-3 روم)است که پیروزی رومیان بر ایرانیان بعد از شکست را ذکر می کند.
خداوند پیروی از معارف قرآن را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: و ذکّر فانّ الذّکری تنفع المؤمنین؛و موعظه کن که به مؤمنین سود می‌رساند؛(سوره ذاریات، ایه 55)
ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و ازاین دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هرچیزی که ما را به یاد خدا آورد به نوعی ذکر است که در قرآن نمونه هایی به عنوان ذکر بیان شده است:
1. قرآن: و من اعرض عن ذکری؛و هر آن که از ذکر من (قرآن) روی گرداند… ؛(سوره طه، ایه 124)
2. رسول: قد انزل الله الیکم ذکراً.رسولاً یتلوا علیکم ایات الله؛به تحقیق، خداوند به سوی شما پیامبری فرستاد که بر شما ایات او را می‌خواند ؛(سوره طلاق، ایات 10 و 11)
3. نماز: ولذکر الله اکبر؛و به تحقیق که ذکر خدا(نماز) بالاتر است ؛(سوره عنکبوت، ایه 45)
4. یاد زبانی و قلبی و عملی خدا: یاد کردن به زبان( فاذکروا الله کذکرکم آباءکم؛پس خداوند را یاد کنید، همچنان که از پدرانتان یاد می‌کنید ؛(سوره بقره، ایه 200)- یاد کردن در دل:( ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم؛خدا را یاد کردند، پس برای گناهانشان درخواست آمرزش نمودند ؛(سوره آل عمران، ایه 135)-عمل و اطاعت: فاذکرونی اذکرکم؛پس از من پیروی کنید، تا من نیز به شما پاداش دهم ؛ (سوره بقره، ایه 152)
خداوند ما را جزء ذاکرین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص404)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که می فرمایند: إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً یُدْعَى الرَّیَّانَ لَا یَدْخُلُ‏ مِنْهُ‏ إِلَّا الصَّائِمُونَ

براى بهشت درى است ‏بنام (رَیّان) که از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند. (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص404)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

امروز بنا داریم چند نکته ای درباره روزه افراد دارای مشاغل سخت (مثل نانوایی، ریخته گری و ..) خدمت شما بیان کنیم:
1. داشتن شغل سخت مجوز روزه خواری نیست و بر آنها نیز روزه گرفتن واجب است و اگر چنین افرادی می توانند در ماه رمضان بدون اینکه در سختی زیاد واقع شوند فعالیت خود را تعطیل یا کم کنند یا مثلا ساعت کاری را تغییر دهند یا شغل آسانتری انتخاب کنند یا غذای مقوی تری بخورند چنین کاری لازم است تا بتوانند روزه خود را بگیرند.
2. اگر کار کردن ضرورت دارد و مجبور هستند کار کنند باید از اذان صبح روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد که ادامه روزه همراه با سختی غیر قابل تحمل باشد طبق نظر تعدادی از مراجع تقلید مانند امام خامنه ای می توانند افطار کنند ولی روزه باطل می شود. (1) و بعدا قضای روزه را هم بگیرد. ولی حق اینکه از اول روز بخورند و بیاشامند را ندارند و حرام است.
خداوند سختی کار و زندگی را بر همه ما آسان بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مشهور: فتوی یا احتیاط واجب در ادامه امساک کند. حضرت امام، رهبری: امساک در بقیه روز واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 1581 و 1583 ؛ عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحه الصوم، الامر السادس ؛ تحریر الوسیله، شرائط صوم، اقتباس از مسئله 1 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 8 و 9 و 10 و 12 و 77 ؛ توضیح المسائل جامع م 1914 ؛ مکارم، سایت، استفتاء خصوصی)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود:
1-تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه « فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ 2- گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ (آیه 15 مرسلات)
3- گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره.
4-گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ (آیه 17 قمر)
5- گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً (آیه 41 احزاب)
6- تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود.
7- بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند
خداوند توفیق فهم معارف دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏ دهد و گناهانتان را از شما مى ‏زداید و شما را مى ‏آمرزد (آیه 29 انفال)
در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله:
1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه)
2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران)
3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور)
4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن)
5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح)
6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء)
7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص)
8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف)
خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى (ط- الاسلامیه) ج 4، ص: 62)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که می فرمایند: ...لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَام

براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است. (کافى (ط- الاسلامیه) ج 4، ص: 62)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد تظاهر به روزه خواری خدمت شما خوبان عرض می شود:
1. روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بر چند گروه واجب نیست از جمله:
الف: مسافری که نمازش شکسته است.
ب: سالمندی که به جهت کهولت سن اصلا نمی تواند روزه بگیرید یا روزه برای او مشقت دارد.
ج: زن حامله یا شیردهی که به واسطه حمل یا شیردادن روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد. (1)
2. کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی برای چنین افرادی مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند. (2)
3. از آنجایی که روزه خواری در ملأ عام حتی برای افرادی که عذری دارند، شرعا جایز نیست؛ اگر ما با چنین موردی مواجه شدیم، اگر مسئله را نمی داند واجب است محترمانه به وی مسئله را بیاموزیم و اگر می داند و بی توجهی کرده با بودن شرایط، واجب است نهی از منکر کنیم.
خداوند متعال همه ما را از روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1725و م 1727 و م 1728 و م 1729)
(2) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره 779214 تاریخ 27/3/1396 ؛ مکارم، استفتائات سایت، مبطلات روزه، خوردن و آشامیدن، حکم افطار در ملا عام برای فرد معذور)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر و معصومین ( علیه السلام ) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ » ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید(59 نساء)
برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود:
1-خودقرآن گفته از(پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید(آیه بالا) و فرموده: هرچه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید واز آنچه نهی کرده است خودداری نمائید(آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند(اَنْزَلْنا اِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبیِّنَ لِلنّاسِ)(44نحل)
2- اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کرده‌ایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ حکم را باید به وهابی‌ها ارجاع دهیم یا به رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) ؟خداوند می‌فرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد:فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ (النساء، ۵۹)
3- اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی و فروعی به وجود آمده است،مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمی‌کنند؟
4-خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده(مثلا تعدادرکعات نماز،بلند و آهسته خواندن و...)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)
همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد»( کافی، ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛‏ [اعراف/96] و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى ‏آوردند و تقوا پیشه مى‌‏کردند، برکت‌هایی از آسمان و زمین را بر آنها مى‌‏گشودیم‏»
در روایات، عوامل زیادی برای زیاد شدن روزی انسان‌ها ذکر شده است که برخی اشاره می کنیم:
1- راستگویی و نیکی به والدین :پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «به هر که راستگویى در گفتار، انصاف در رفتار، نیکى به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر مى افتد و روزیش زیاد مى‌شود(أعلام الدین؛ ص365)
2-نیت خوب داشتن: امام باقر(علیه السلام) می فرماید: هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحار، ج ۵۷، ص ۱۷۵)
3- سحرخیزی و دنبال روزی رفتن در آغاز روز: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «صبح زود در طلب روزى و حاجت‌هاى خود بروید، زیرا صبح- خیزى مایه برکت و رستگاریست(نهج‌الفصاحه، ص371)
4- نماز شب: امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «َنماز شب، روزى را زیاد و قرض را ادا مى نماید(ثواب‌الاعمال ،ص42)
-خداوند رزق پاک و حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در باره ظالمین شفاعت را نمی پذیرد و می فرماید: مَا لِظّالِمِین مِن حَمِیمٍ وَ لَا شَفِیعٍ یُطاع؛[ برای ستمکاران دوستی وجود ندارد و نه شفاعت کننده‏ ای که شفاعتش پذیرفته شود"( آیه 18غافر)
برخی از اعمال باعث میشود که گنهکاران شامل شفاعت نشوند که عبارتند از:
1-ظالم و ستمگر بودن:
از آیات استفاده می شود که از شرایط حتمی شفاعت شدن، پرهیز از ظلم و ستم است. در قرآن از قول خداوند خطاب به نوح نبی (علیه السلام) آمده : "وَ لَا تُخَاطِبْنِی فِی الّذِینَ ظَلَمُوا؛[هود، آیه 37] درباره ستمگران شفاعت مکن، زیرا آنان محکوم به عذابند و مسلّماً غرق خواهند شد".
2-سبک شمردن نماز: امام صادق(علیه السلام)فرمودند شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد(من‏لایحضره‏الفقیه، ج 1 ،ص 206 )پس مطمئنا کسی که اصلا نماز نخواند به هیچ وجه شامل شفاعت نمیشود.
3-عمل نکردن به دستورات دین : در منابع دینى شرط شفاعت، عمل به دستورات دین و اطاعت از خدا و امامان معصوم(علیهم السلام) ذکر شده است. کسى که روش عملى او اطاعت از خدا و عمل به وظایف و مسؤولیت‏هاى دینى بوده؛ لکن گاهى هم دچار لغزش و خطا شده است، شایستگى دریافت رحمت الهى را در آخرت خواهد داشت.
امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: «هرکس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، باید در صدد جلب رضایت خداوند برآید. بدانید هیچ کس رضایت خداوند را جلب نخواهد کرد؛ مگر با اطاعت از خدا و پیامبر و اولیاى الهى از آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)».( بحار الانوار، ج 75، ص 220. )این روایت ضمن بیان شرط اساسى شفاعت (رضایت خداوند)، راه جلب خشنودى او را عمل به دستورات دین دانسته است.
4-توبه نکردن : امام صادق(علیه السلام)فرمودند:شفاعت ما برای شیعیانی از ماست که گناه کبیره انجام داده اند اما آنهایی که توبه کنند؛ پس توبه نکردن از گناه مانع شفاعت اهل بیت(علیهم السلام)می شود(من‏لایحضره‏الفقیه ج 3 ص 574 )
خداوند همه ما را شامل شفاعت معصومین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسایل الشیعه، ج 10 ؛ ص: 9

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می‌فرمایند‌: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَة ...

مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند. (وسایل الشیعه، ج 10 ؛ ص: 9)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از واجبات الهی بر مکلفین روزه ماه مبارک است که بر هر کس که معذور نیست باید روزه بگیرد و البته ترک عمدی و بدون عذر حرام و گناه بزرگ است.
امروز تصمیم داریم چند نکته در رابطه با کسانی که بالاخره شاید در ایام جهل روزه ماه مبارک رمضان را عمدا نگرفته اند بیان کنیم:
1. اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان خدایی ناکرده عمدا و بدون داشتن عذر روزه نگیرد و یا اینکه روزه را شروع کند ولی بین روز مثلا عمدا غذا بخورد یا آب بیاشامد مرتکب گناه شده و باید توبه کند و علاوه بر وجوب قضای روزه، کفاره عمد هم بر او واجب می شود. (البته اگر کسی از روی فراموشی چیزی بخورد روزه باطل نمی شود – و اگر کسی از روی نداستن مسئله از مبطلات روزه مرتکب شود به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای روزه اش باطل است و البته کفاره عمدی ندارد.)
2. این کفاره افطار عمدی روزه که واجب می شود چیست؟ الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام یعنی 750 گرم (1) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ... بپردازد. ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد. (2)
3. کسانی هم که به هر دلیلی وظیفه شان روزه نگرفتن است نباید به صورت علنی و در معرض نگاه عموم، چیزی بخورند و لازم است حرمت ماه مبارک را رعایت نمایند چرا این امر آسیب اجتماعی فرهنگی در جامعه اسلامی را به دنبال دارد. (3)
خداوند متعال در ماه مهمانی خودش توفیق بندگی و عبادت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) شبیری: یک مد طعام 900 گرم است.)
(2) مکارم: احتیاط واجب. (رساله مراجع م 1660و 1661)
(3) امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، کد779214، تاریخ استفتاء: 1396/03/27)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-

خداوند در قرآن می فرماید: ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ؛ با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125)

برای دعوت مردم به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
1- یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان
2- تحریک عواطف
خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد(آیه12 حجرات)
3- تبلیغ عملی :امام صادق(علیه السلام)می فرماید: کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید.( کافی،ج 2، ص 78)
و از امام علی(علیه السلام)نقل شده :هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73)
خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-

هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:

1-حشر با اهل بیت در روز قیامت :
امام علی علیه السلام فرمود: «من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه;) هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد.» (امالی صدوق، ص 209)
2- بالاترین درجات بهشت: امام علی(علیه السلام) فرمود: اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد.» (بحارالانوار، ج 8، ص 148)
3-  رسیدن به مقام شهید :
حضرت علی علیه السلام فرمود: میت شیعه ما صدیق و شهید است چون که امر ما را تصدیق نموده و به خاطر ما دوستی و دشمنی نموده است و از این کار خود، خدای عز و جل را اراده کرده است.» (الخصال ،ج1،ص636)
4- چشم روشنی در هنگام مرگ
روزی حارث همدانی به حضور علی علیه السلام آمد. امام علیه السلام از علت آمدن او جویا شد. او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به اینجا کشانیده است. حضرت در تایید سخن او فرمود: «به خدا همین طور است. هیچ انگیزه ای جز محبت ما تو را به اینجا نیاورده است.» آن گاه علی علیه السلام به عنوان تشکر از اظهار علاقه این دوست صمیمی خویش، به او فرمود: «بدان که هیچ بنده ای از دوستان ما نمی میرد مگر اینکه در هنگام مردن، مرا آن طوری که دوست دارد می بیند و همچنین از دشمنان و مخالفین ما هم کسی نمی میرد تا اینکه در هنگام مرگ، در حالی که دلش نمی خواهد، مرا می بیند و شرمنده می شود(اعلام الدین دیلمی، ص 448)
ای که گفتی فمن یمت یرنی -جان فدای کلام دل جویت
کاش روزی هزار مرتبه من -مردمی تا بدیدمی رویت 

خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code