سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: روز قیامت در لحظه ی حسابرسی عدهای زبان به گله باز میکنند و میگویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در جواب خطاب میشود: ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ
(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه)اعمال خیر توبه خاطر غیبتهایت از بین رفته ( و در نامه عمل غیبت شونده نوشته شده است). ( جامع الأخبار،ص147، بحار الأنوار(ط- بیروت)،ج72،ص: 259)
و اما چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( نظر حضرت امام ره و مقام معظم رهبری مد ضله العالی : بیان عیب در صورتی غیبت است که به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. درحرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند . (مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر ، باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و برخی از مراجع عظام ( آیات عظام مقاممعظم رهبری مرحومآیت الله بهجت و آیه الله مکارم) میفرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او ازخدا طلب آمرزش کند کافیاست. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31وخویی و تبریزیرساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرات امام، استفتائاتس9و 16و53؛ مکارم،استفتائاتج1س552؛ فاضلجامعالاحکامج1س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال به همه ما ،توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.